Zilver. OUD, als: •len enz. SIP. lANS 11*. Kath. Nieuws» mmAdverteiitielilad voor Noord-llollaiid. No. 38. Zaterdag 14 Mei 1910. and licht-Maatschappii, FEUILLETON. De Tooveres van Astaroht :perkamp. Verschijnt Woensdag es Zaterdag. Pinksteren. Ihting. 4"' Jaargang torgens 11 uur i Mei. f. Int. 1867, ?aa 3 sa Gratis plaatsing g tring, zijn h Dit nummer bestaat uit 8 bladz Marktberichten. iddelen, technische] i tarief. WANNA» ipothekw—Soielfo»^' geschiedkundig verhaal uit, het midden der derde eeuw, Een zalig Pinksterfeest. M hooge standpunt te len tot de werklieden Tegenover het be- zegt spr. staat: waar :ich niet tot de werklie lat hij geen verwijt c h zegt ook, dat het t was een verwijt e opmerking en een stemming wordt tot der agenda besloten, 1 vraag geen der le at, wordt de openbare BERICHTEN. (•volg). er L. Th. M. Snelders (rentiusparochie, is bc- der Zouaventoroader >rt zich niet aan let weerberichtluiddej avond van 11 Mei.) winden uit westelijke jk bewolkt, weinig of Ir. [l Eer bet tegendeel'- p |kest Gebrs. DEKKER. Ie benedenzaal! .KMA.A.R. ft sparing van 35 tot té niet overtroffen. beperkt. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS s 60 ct. per 3 maanden franco huis90 ot. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Van het Zondagsblad5 cent. Uitgave van de Naam!. Vennootschap „One Blad*'. BUBSAÏÏBreedetraat 12, tegenover de 32. 1. Zerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËN t Tan 15 regels80 cent. Elke regel meer Reclames per regelI j 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 Wij zullen voortaan onder de kaas markt van Alkmaar plaatsen het bericht, van dezelfde markt in het vorig jaar. 1 Veni, Creator Spiritui I Kom, Schepper, Oeeit I Dit is de verheven lofzang, dien de Kerk op het Hoogfeest van Pinksteren aanheft. Dit is het gebed, dat zij ver- verscheidene malen in hare getijden herhaalt. Kerstmis herinnert ons aan de onein dige liefde van den Vaderdie zijn eenigen Zoon aan ons geschonken heeft. Paschen is het feest der liefde van den Zoon, die voor ons den kruisdood stierf. Pinksteren eindelijk toont ons de om- eindige liefde van den Heiligen Geestt die als Heiligmaker op ons nederdaalt en ons met zijn genaden vervult. Kerst mis kondigt ons het begin, Paschen de voltrekking en Pinksteren de nog altijd voortdurende voleindiging van het groote Verlossingswerk aan. Wanneer eene kerk of een ander groot gebouw wordt gesticht, worden er drie gebeurtenissen met luister ge- vierd, n.l. de eerste steenlegging, welke in den regel met plechtigheden gepaard gaat; het tijdstip, waarop het gebouw „onder kap'1 gebracht is, hetwelk wordt aangekondigd door eene vlag in den top en ten slotte het wijden en het in gebruik nemen van het gebouw. Deze laatste gebeurtenis is zeker evenals de beide andere een gewichtige. Zoo is het ook met het groote gebpuw, de Kerk van Christus. Op het Pink sterfeest daalde de H. Geest over de Apostelen, dit was de kroon op het werk gezet. Het werk van Christus was hiermede voltooid. Eu zouden wij, Chistenen, dan dezen feestdag minder luisterrijk vieren dan Kerstmis en Paschen Is de beteeke- nis minder verheven dan die der beidé voorafgaande feesten? Keen, al moge de geest des tijds Pinksteren meer en meer maken tot gen van niets' dan ontspanning en wereldsche vermaken, al mogen er velen zijn die op deze dagen vergeten, öat zij eene hooge beteekenis voor het Christendom inhouden, het feest van Pinksteren is en bljjft een feest, dat in beteekenis voor het Christendom niet bij de andere mag ten achter staan. De Kerk viert dan een dubbel geheim van den H. Godsdienst n.l. de neder- daling van den H. Geest over de Apos- smis©lt 3i) door E. S. VAN LÜ1K. „Die Meester, Iheer," antwoordde An terus, zijne stem verheffende, „is de Schep Per van hemel en ia'arde; Hij is het, die u geschapen en fret leven gegeven heeft, die u geplaatst heelt op den troon, dien 6'j bezit, idie de macht heeft, u daarvan neder tie werpen, als gij van de macht, die Hij u geschonken heeft, misbruik maakt -n dat veel gemakkelijker dan dat gij «en Wak riet breekt. Deze God is Hij, die den ichoonen hemel gemaakt heeft, welke aan negenen beloofd is, die gij nu een vreese l'jken dood doet sterven; ja, het is voor rns dat gij de poorten des Hemels opent, btndat wij vaststaan in het geloof. Hij is wt, die de afgronden heeft gegraven waar a zijne vijanden worden neergeworpen, zon er ooit daaruit verlost te kunnen worden, 'i ook is het, die onze zuchten hoort Wm tranen telt, zoowel als uwe misdaden." „De pijnbank', ide pijnbank'" riep Felex Op bevel' van den secretaris des keizers frtid Anterus op eene wreede wijze ge- P'jnigd. Te midden der schromelijke "folte Mgen kon Venantus zich niet langer in telen, de vestiging van Jezus' Kerk op aarde. De Apostelen, zij, die eenvoudige menschen, die ongeleerdendie zoo moeilijk Jezus' woorden konden vatten, kennen, nadat zij den II. Geest ontvan gen hebben, met volle klaarheid al de waarheden van hun geloofzij rede twisten met de geleerden, en doen de wijsgeeren verstommen. Zij, die vrees- achtigen, die Jesus in het oogenblik van gevaar verlaten en wier dapperste zij nen Meester driemaal verloochende, zij kennen geen angst of vrees meer. Op dienzelfden dag bekeeren zij ongeveer drie duizend menschen. Zij zijn bekleed geworden met de kracht van boven, en niets meer is in staat hen af te schrikkenzij leven voortaan alleen om Christus te verheerlijken en zijn rijk uit te breidenmet den dood in het gezicht prediken zij het geloof en dat werk wordt door hunne opvolgers in het Priesterdom voorgezet en zal tot aan het einde der eeuwen nooit worden gestaakt. Zoo groot is de werking van den H. Geest! Pinksteren zij dan voor ons een hoog feest in den vollen zin des woords, een feest van dankbaarheid en gebed. Van dankbaarheid jegens den H. Geest voor de genade, die Hij den Apostelen schonk en waarmede Hij nog steeds de Kerk steunt. Van gebed jegens den H. Geest in deze tijden van ongeloof Moge Hij ons bewaren voor dwaling en ongeloof, en de kracht verleenen om als de Apostelen het geloof met juistheid en kracht te verkondigen, om. evenals zij, zonder eenige schaamte maar moedig en on versaagd, dat geloof te stellen tegenover het heidensch ongeloof van onze dagen. Te weinig bidt men tot den H. Geest, meer moest een gebed tot dien Ver trooster opgezonden worden, dan zou men ook met meer durf en kracht dat heilig geloof verdedigen en de vele ge varen, die ons omringen, trotseeren. Daarom nemen wij ons voor op dit Pinksterfeest, meerdere malen in ons leven ons tot den H. Geest te wenden om zijne zeven gaven n.l. die van wijs heid, verstand, raad, sterkte, weten schap, godsvrucht en van vreeze des Heeren af te smeeken. Dan zal dit hoogfeest voor ons worden BUITENLAND. ENGELAND. De begrafenis. Koning Edward's lijk is Dinsdag gebal semd en overgebracht van de sterfkamer houden, en zich tot Felex wendende zeide hij: „Boosvvichl, schaamt gij u niet, 0111 op zoo- wreede wijze een grijsaard te mar telen!" „Soldaten, grijpt dien mensch en zorgt dat hij u niet ontsnappe," was het bevel van Felex. De ongehoorde pijnen, die den Opper priester der Kerk werden aangedaan, ver kortten iden duur zijns tijdens- Binnen enkele minuten gaf hij zijne schoone ziel aan Je sus Christus weder. De kerk had geen Op perherder meer! Anterus verliet deze aarde en steeg op ten Hemel, na van 21 Nov. 235 tot ideni 3 Januari 236 de Kerk bestuurd te hebben. Lucilia, die aan den linkerkant der keizerin gezeten was, idadht, dat het nu de beurt van haren vader zou zijn, om gefolterd te worden: -een nevel kwam haar voor de oogen, een koud zweet droop van haar gelaat en viel neder op de kleederen, van den kleinen Eubias, dien zij bij de hand hield. „Nemesius!" riep Felex. Bij 'het Ihooren van dien naam, beving eene onbeschrijfelijke siddering af de ledematen Ider dochter van den diakenhaar hart klopte niet meer, het licht harer oogen was verdwenen; als een doode viel zij op ide trappen van het amphitheater. De keizerin, geheel verslonden in de ondervragingen en bevelen van Felex, zag niets en hoorde niets van al hetgeen in hare onmiddellijke nabijheid plaats greep, naar dc troonzaal. In deze schitterende zaal, van twintig meter lang, behangen met rood satijn, doorwerkt met goud en een prachtig gebeeldliouwden zolder met voorstellingen uit den oorlog der beide Rozen, is het lijk op een katafalk geplaatst, in een 'kist, ver vaardigd uit een der eiken van het paleis te Windsor. Daar blijft het tot Dinsdag a.s. wanneer de overbrenging volgt naar Westminster Hall; den Vrijdag daarop 'heeft ide eigenlijke begrafenis in de St.- George's kapel plaats. Wij geven thans Ide volledige lijst van de landen, die zich bij de begrafenis zullen doen vertegenwoordigen, benevens iden naam van den vertegenwoo-rdjgenden persoon: Frankrijkoud-president Loubet. Duitsdhland Keizer Wilhelm. Oostenrijk-Hongarije, Aartshertog Frans— Ferdinand. Rusland, Keizerin-wed., Groothertog Michael Spanje Koning Alfonso. PortugalKoning Dom Manuel Denemarken Koning Fredenk Italiëide Hertog van Aosta. Griekenland de Kroonprins. NoorwegenKonjngi Haakon- NederlandPrins Hendrik. Saksen-Coburg.Gotha de Hertog, België Koning Albert. Bulgarije, Graal' Boerboulon, D'imitrof, gene raai Neslumof. Roemeniëide Kroonprins. Servicde Kroonprins. Montenegro s de Kroonprins Japan Prins Foesjimi. Turkije de troonsopvolger Amerika oud-pres. Roosevelt. Egypte Prins Mohammed Ali Zanzibar s de Sultan. Verschillende van deze vorstelijke perso nen en staatslieden zijn reeds in Londen aangekomen, of bevinden ziCh op wegdaar heen. Voor sommigen hunner zijn vertrek ken beschikbaar gesteld in bet Buckingham paleis, anderen logeeren in andere paleizen te Londen. Dat Roosevelt de Vereenjgdc Staten zal vertegenwoordigen, sdhijnt nog niet geheel vast te staan: Taft moet er nog eens over spreken met minister Knox; hij zou het natuurlijk heel gaarne doen, maar hij weet niet of hét wel past dat een ambte loos burger, want meer is Roosevelt toch eigenlijk niet, de groote republiek bij een gelegenheid als deze vertegenwoordigt. De Paus en koning Edward. De H. Vader Was een ider eersten dfe aan de Engelsdhe koningsfamilie een telegram van rouwbeklag zond, waarin Ide Paus tevens herinnerde aan de roemrijke regeering van den overleden vorst. Thans wordt nog bericht, dat de H. Va der bij een particuliere audiëntie vanmgr Stonor titulair .aartsbissahop van Trebizon de zeer lang en waardeerend over koning Edward gesproken 'heeft. Toen de goede Lucilia na eenige minuten haar gewonen toestand herkreeg, zag zij Amatus aankomen, die zich vóór den gun steling des keizers plaatste. „Hoe oud zijt gij?" vroeg hem Felex „Tusschen ide twintig en vijftig jaar." „Geene beieediging! idit past aan niie mand in tegenwoordigheid eener godheid zooals onze onsterfelijke keizer, en dan vooral voegt het nog minder aan een Chris ten zooals gijTot welke familie be hoort gij?" „De groote Christen familie." „Den naam van uwen vader?" „God." ,God?"... „den jnaam van uwe moe der?" „Kerk." „Ziedaar een schoone.naam!...doch spot gij niet miet mij? Is het wel waar, dat gij een Christen zijt?"' „Zeer waar." „En gij bloost niet van schaamte?" „Daar stel ik mijn roem len 'hfij'ne leer ijl." „Wat teert u die godsdienst?" „Onze sjodsdienst leert, dat er maar één God is, een zuivere geest die hemel en aarde geschapen 'heeft, en die de volstrekte meester is van alle dingen; dat in God drie onderscheiden Personen zijnde Vader, 'de Zoon en de H. Geest. Dal deze drie Per sonen, in. iallle dingen gelijk slechts één God uitmaken; 'dat de Zoon is mensch ge worden len aan het kruis is gestorven voor Nog een oordeel over Edward VII. De bekende Engelsche romancier Hall Cai ne geeft in de „New-York Herald" een persoons- en karakterbeschrijving van ko ning Edward waarin hier en daar wel eenige aardige, en '.vlo-or liet groote1 publiek nog onbekende, bijzonderheden voorkomen. Na een paar inleidende woonden zegt Hall Caine: „Koning Edward, leefde, niet als een Oostersc'h Sultan, in het verborgen maar steeds in 't openbaar en daarom zijn z'n gelaat en gestalte zoo overbekend, dat ik er nfet meer van behoef te zeggen dan dat hij stevig gebouwd was, en ee;n aangenaam uiterlijk had, ofschoon zijn oogen gewoon lijk zeer ernstjg stonden en hij dus zelden bepaald vriendelijk keek. Koning Edward en de lectuur. De (romancier merkt o.a. nog op: „Hij voelde weinig voor boeken die moei „lijke sociale, politieke of religieuse on derwerpen behandelden, en ik mag nu wel „mededeel-en, dat hij eens een van zijn „dochters verbood een boek van mij te „lezen om reden !het een „gevaarlijke stof" behandelde. Algemeene rouw. Het is eigenaardig om te- zien, hoe alge meen de rouw is in het land, tenminsta te oordeelen naar het dragen van zwarte kleeren. Niet alleen, dat de dames in het zwart gekleed gaan, groote1 zwarte hoeden met sluiers dragen, maar ook ide meeste heeren zijn in het zwart, met floers om den hoed en om den arm. Ook de uitstallingen in de groote .winkels in Oxfondstreet, zien er eigenaardig somber uit. intussqhen heeft koning George zich reeds zeer populair gemaakt door zijn wensdh bekend te maken, dat de plaatsen voor publieke amusementen zouden ge opend worden, en Iniet behoefden te wacjhten tot na ide begrafenis in Windsor op Vrijdag 20 Mei. De Kronings Eed. Twee dagen geleden publiceerde de „Ti mes" een brief, dien de heer Redmond, leider der lersebe partij, aan Asquith had geschreven, waarin hij i.n flinke termen schreef en van het ministerie verwachtte, dat het den Kronjng-seed zoude veranderen, vooral nu het door ide droeve omstandig heid van koning Eduard's dood, hoog noo- dig was gewonden. Terecht schreef Redmond in dien brief, dat de uitdrukkingen vervat in dien kro- ningseed, geheel onnoodige beleedigingen behelsden, niet alleen voor de katholieke onderdanen van den koning van Engeland, maar ook voor de mjllioenen katholieken, die met Engeland niets te maken hadden en de woorden van dezen eed lazen. Zoodra deze brief van Redmond gepu bliceerd was, schreven de conservatieve bla de zaligheid van het menschelijk geslacht. Onze godsdienst zegt, dat er een Para dijs bestaat, waar zij heengaan, die onder den standaard van Ihet kruis gesbeden en geleiden hebben, en .eene hel, waar al de vijanden van Zijnen Naam eeuwig zullen ge folterd worden, zoolang God, God zal zijn. Hij leert ons, dat slechts zij aangenaam' aan God zijn en den Hemel zulten binnen gaan, 'die zijne geboden zulten onderhou den 'hebben en jdeze geboden zal ik u 'dolen kennen, als gij ieir belang in stelt; maar dat men, om idle geboden te onderhonden, moet worden bijgestaan idoor zijne genade, die men verkrijgt idoor het gebed en het ontvangen der HH. Sacramenten. Deze zijn z'evem in getal; Het H. Doopsel.... het Vorm sel." „Wat zingt gij daar?" „Ik zing iniet, 'hoewel ik er groote kist toe heb." „Maar, ellendeling, "gij gaat immers sterven." „Ja, dat is juist de oorzaak mijner vreugde." „Gij zift nog zeer jong, om reeds een dochter van 18 jaar te hebben." „Inderdaad." „Hebt gij dam geen dochter?" „Neen". Felix keerde zich naar Tigris, en scheen hem met zijn blik te ondervragen. „Die man is Nemesius niet." antwoord de de sluipmoordenaar. „Uw naam?" vroeg de gunsteling den onmiddellijk, dat ze in dien brief al bet klappen der zweep konden hooren. Zooals bekend, is Ide liberale partij geheel in de madht der Ieren en is het mogelijk voor de Iersohe partij, om bet liberale gou vernement te doen aftreden, indien zij en bloc in een partijvraagstuk met de conser Vatjever. stemt. En inu is het weer gebleken, wat een macht de Ieren in het land hebben; wat jaren van praten (en agitatie niet vermochten; heeft die eene brief van Redmond klaar gespeeld, want Woensd.-morgen werdhetbe kend, U|at ihet gouvernement onmiddellijk ee:n wiet zal voorstellen, om den eed zoo te veranderen, dat die ophoudt beleedigeud te zijn voor de Katholieken:. De meeste bladen keuren de verandering' goed en vele vinden dan ook' o.m. de ver klaring in den eed tegen de Transub stantiate ook van het standpunt der Angljkaansohe Staatskerk, bespottelijk, want bet is een wel bekend feit, dat de kleine 'helft der Anglikaansche Staatskerk, bekend onder den jiaam van 'de „High church" partij, wel degelijk aan de Transsubstantia tie gelooft. Koning Georga en de Katholieken. Om aan den wensch van zijn Roomscb Katholieke onderdanen tegemoet te komen moet koning George, zooals reeds gemeld werd, hebben aangespoord tot de samen stelling van een Wetsontwerp, waardoor een voor de Katholieken aanstootelijke passage in den eed van den koning bij ide troonsbestij' ging zou worden uitgeschakeld. Deze pas sage luidt: „Ik verklaar, dat de aanroeping' of aanbidding van de Maagd Maria of van een anderen heilige en het celebreeren va;U de Mis, zooals dit thans plaats beeft in de Katholieke Kerk, bijgeloof is en afgoderij." Deze laatste woorden zulten nu worden var vangen door de zinsnede „tegen mijn ge loof zijnde". De aanstootelijke passage werd eerst in 1689 in den eed ingelascht. Reeds vete jaren hebben de Katholieken tot nu toe echter tevergeefs gestreefd naar de verwijdering van deze Woorden. Roosevelt is zeer schor en heeft zich daarom door een specialiteit laten onderzoeken. Deze con stateerde laryngitis als gevolg van bronchitis en verklaarde, dat de ziekte, aan welke de oud-preisdent lijdt, dikwijls voorkomt bij personen, die onder de tropen vertoefd héb ben. De geneesheer achtte den toestand echter geenszins zorgwekkend. Roosavelt en de Paus. The Daily Chronicle deelt mede, dat bis schop Grimes, ieen R. K. Prelaat van Sy racuse, New-York, (de opzienbarende ver klaring'heeft .afgelegd, dat hij uit particu liere bron jheeft vernomen, dat de mede- deeling van mgr. Kennedy, den Amerikaan sdhen prelaat, idle voor tusschenpersoon fun driftig. „Amatus." „Ik heb Nemesius geroepen!Waar om zijt gij dan gekomen?" „Omdat ik Nemesius wil vervangen." ,En hij, waar is hij?" „In veiligheid." „Dat begrijp ik niet." „Dat is ook in het geheel niet noodig." „Gij spot met mij, geloof ik." „Misschien." „Gij zult sterven-" „Een weinig vroeger of later, komt op hetzelfde neer, tenminste als het maar uit liefde tot God geschiedt." Felex stond op, maakte een diepe buiging voor zijnen meester, en las overluid hét vol gende vonnis: „Amatus, zoon van God en van de „Kerk, overtuigd He goden van den staat „belëeriigd te 'hebben, alsméde de open- „bare orde en rust te hebben gestoord, „door de vijanden 'des keizers uit dd ge vangenis te. laten ontvluchten, zal aan dé „verscheurende dieren worden overgele verd." „God zij gedankt," antwoordde Amatus. Hij hernam zijne plaats en wachtte hét oogenblik af om zijn bloed te mogen ver gieten. „TrajnquiUiiuiBriep de ondervrager. „Hier ben ik," antwoordden twee stem men te gelijk. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1