REN. Rath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. leeding, No. 43 ERS, lifC II. Woensdag 1 Juni 1910. 4"' Jaargang [n CII, Alkmaar. GAZIJI ÏND. BOUQUETTEl, R. Sport en Zondaglieilipg. FËüILLETONi Heereit" NHUIS. t, Alkmaar. )ii tabak uit rij van Firma >n? te Joure 1KMAN. De Tooveres van Astaroht Encycliek van 2. H. Paus Pius X. soorten, onberispelijk. ar GEOPEND. ANSEN. rllen ste kwaliteit. ichtinff' Ver scli ij rit Woensdag en Saterdag. BUITENLAND. t. e adres. making. Joel en nklijjte goed keuring-van Sta tuten. Kapitaal honderdduizend gulden, verdeeld over 1000 volge storte aandeeleu van tOO gulden- Kenmerkend voor den katholiek zijn vooral de tarieven fcHen U, huwelijks bed geboortoiilt* keering. jangestraat 87 en 60, ogen te verkrjjgen zjjn' BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 ot. per 3 maanden franco huis90 ot. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Van het Zondagsblad5 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedatraat 12, tegenover de B. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËNt Van 1—5 regels80 eest. Elke regel meer I Reclames per regel t I t 16 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 Sport als gepast vermaak en ont- spanning zullen wij steeds voorstaan en steunen. Maar, wanneer wij con- stateeren, dat die sport voert tot ont heiliging van den Zondag en wij laten 1 ons woord van protest daartegen liooren, dan strijden wij niet tegen de sport als zoodanig maar tegen de ontheiliging van den dag des Hoeren d. i. den Zondag. Zeker de Zondag is voor velen niet I alleen bede- en rustdag maar ook ont spanningsdag voornamelijk voor hen, die daartoe in de week geen gelegen- heid hebben. Maar die ontspanning wordt in onze dagen te sterk overdreven, is bezig te ontaarden en voert dan I 1° tot overtreding van het gebod, om des Zondags de H. Mis bij te wonen, 2° tot verzuim om des Zondags meer malen ter kerke te gaan en een Vespers of Lof bij te wonen, 3' tot minder ge regeld ontvangen der H Communie, 4° tot als gevolg van deze 3 oor zaken verflauwing van het geestelijk leven, waaraan het zedelijk leven, dat I in onzen tijd zoozeer achteruitgaat, zijn kracht ontleent. Lazen wij niet onlangs in de „Lim burger Koerier" een ingezonden stuk, waarin werd gevraagd of het niet spotten was met de eerste, allereerste plichten van elk katholiek, dat de Fédération Beige de Gymnastique een grooten gymnastiekwedstrijd te Luik had georganiseerd op Zondag en dat in het programma o. m. stondZondag 19 Juni van 6—10 uur 's morgens per- Jsoneele en afdeelingswedstrijden. De [inzender vraagt: „Welken tijd en op Iwelk uur de Fédération Beige heeft I gelaten om de deelnemende katholieke j turners een H. Mis te kunnen laten Ibijwonen? De eerste treinen, onver - sehillig uit welke richting kunnen niet 1 vóór 6 uur in Luik arriveeren Maar [dan is de wedstrijd in vollen gang en [moet er haastig gewerkt worden om [alle oefeningen aan alle toestellen af [gewerkt te krijgen op het bepaalde uur. Dus vóór 6 uur naar de kerk gaan, daar is geen sprake van, en als er dan [na 10 uur nog gelegenheid is om eene IH Mis bij te wonen, denkt ge dan, |dat de deelnemers zich de moeite zullen getroosten eene kerk op te zoeken, eD, l als zij dat nog doen, dat zij met hunne vermoeide ledematen de H. Mis aan dachtig zullen bijwonen? Doch wij behoeven niet naar België te gaan om zoo iets waar te nemen. IWie in de kerken onzer groote steden zijne oogen goed den kost heeft gegeven, pi het heb'oen opgemerkt, dat vele [jongelieden alleen op vermaak en sport 7®lust, 's Zondags gauw „een stil Misje-' iESCHIEDKUNDIG VERHAAL UIT. HET MIDDEN DER DERDE EEUW. 37) door E. S. VAN LUIK „Wal een sombere, donkere nacht!" zei ■een vrouwenstem: „ik kan geen vier stap an voor mij uitzien.': ,Des te beter, Tigrina," antwoordde de indere persoon; „zooveel te zekerder zijn kij, door niemand, g-ezien of herkend te 'orden." Als wij ten minste de opening van de ot maar kunnen vinden." „Maak u daarover maar niet ongerust, lijn kind, ik ben hier dikwijls genoeg ge- jveest,t erwijl het donkerder was Idan nu, cn telkens kon ik Ide scheur der rots met even weel gemak vinden, als Ide greep van mijn ^■jolk, wanneer, ik hem gebruiken moest." ..Maar, wat hoor ik daar?" Op dat oogen ^■bk keerden Tigris en zijne dodhter (want W-U waren het), zich schielijk om en deden veenige stappen vooruit, zij hadden gehoord of meenden dit ten minste, dat iemand achter jfen even hoeste. De natte zware mist om, ïingde het gebergte, dat zij juist zouden be- fflimmen; de sluipmoordenaar Tigris deed nog vijf of zes ptappen met den dolk in 4A haiKl>,maar Mg of hoorde niets meer. IKIllttUl L i> - „Wij zullen ons vergist hebben," zciJe bben f i.6o, emaiM prachtige Schefl&ef' tod- en Tafelmessen »ca en potosi züve 't Beste adres voof bijwonen het bijvoegelijk naamwoord aandachtig kunnen wij wel weglaten, want hun brein zit vol sport en nog eens sport „holder de bolder", zoo gauw als de laatste Zegen gegeven is, de kerk verlaten en zich naar den trein spoeden om den geheelen dag niet meer aan God te denken. Niet enkel van katholieke zijden wordt tegen die ontheiliging van den Zondag geprotesteerd. Op de vergadering van de Zuid-Hol- landsche Predikanten-vereeniging, on langs te Rotterdam gehouden, stond de vttlgende stelling op de dagorde „Met het oog op 't toenemend aantal wedstrijden op den Zondag, waardoor het jongere deel van ons volk hoe langer hoe meer van godsdienst en kerk ver vreemdt, verdient de vraag ernstige overweging, in hoeverre het mogelijk is, dat van overheidswege de Zaterdag geheel of gedeeltelijk voor deze wed strijden vrij gegeven worde en de Zon dag aan de beoefening van sport worde onttrokken." Ook het navolgende stuk, dat voor eenige dagen in „de Standaard" voor kwam, is zeer raak In de couranten iheb je zeker gelezen, dat we van ons doen spreken in en buiten ons kleine land. Dat hebben we vroeger altijd gedaan; toen legde Nederland ge wicht in de schaal. Toen waren we over al bekend en geëerd; beheerschten wij de zeken, en oefenden invloed in den „Raad van Europa". Dit laatste is niet meer het geval. We hebben natuurlijk nog wel gladde diplomaten in de voornaamste Hoofdsteden, maar veel in de melk te brokkelen hebben deze heeren niet. Toch zijn we er nog, en goed ook. Toen ik in deze week las, dat men in Venetië onzen grooten Jozef Israels zoo kranig had gehuldigd, dacht ik 'aan de da gen van onzen ouden roe'm. En 'ais ik lees Idat Nederlandsche Ingenieurs in China om hun arbeid worden geëerd en benijd, dan denk ik aan het woord dat onze Koningin in de Nieuwe Kerk uitsprak over de daden, waardoor een klein volk groot kan zijn. Onder die daden reken ik nu zeer bes'ist niet de voetbaloverwinningen waar in de laatste weken de coliranten het zoo druk over hadden. Zooals je misschien gelezen hebt, is voor een paar weken België door „ons" verslagen. Dat wil zeggen dat elf jongelui uit Nederland het in een voetbal wedstrijd hebben gewonnen van elf dito's uit België. En met dien roem nog niet te vreden, hebben dezelfde elf overwinnaars nu ook Duischland „verslagen." Wat waren de menschen blij, die van deze overwinningen getuigen zijn geweest; en ik ben er niet blij om. Nu ik heb van voetbal heeiemaal geen begrip, dan voorzoover men idat uit de cou hij, zijn weg hervattende, „daar ginds is de spelonk; laat ons zwijgend voortgaan." Na enkele minuten langs de bergketen te hebben gestapt, werden beiden opmerk zamer, om de sdheur ider rots, Idle tot ingang diende, niet voorbij te Ioopen. Een lidhit geluid deed zich op dit oogenblik op korten afstand hooren. Achterwaarts ziende, meen den zij iets te bespeuren dat over het smal ie voetpad gleed, dat zij zoo even verlaten hadden. Tigris was in twee sprongen ter plaatse, waar Ihij de schaduw meende gezien te hebben, zwaaide rechts en links met zijn dolk,dodh zag niets en stiet'slechts in de le dige ruimte, ,,'t is een dier geweest," zei de jonge dochter. „Ik geloof hef ook", antwoordde haar vader, die nog eenige seconden aan dachtig luisterde, en daarop de scheur der rots binnenging. Na zeer veel omwegen, redhts en links dalend en klimmend, bemerkten onze wan delaars in de verte een flauw lichtje, dat bei den al langen tijd gezocht hadden. „Eindelijk zijn wij er dan", sprak Tigris en deed een drie maat herhaald, kort, maar saherp geluid hooren. De echo antwoordde met een klaagtoon, Ide nachtvogels, die deze spelonk bewoonden, vlogen verschrikt op en fladderden onder akelig geschreeuw her en derwaarts. Echter waren niet alleen nacht uilen en vleermuizen de bewoners dezer grot; zij leefden ingemeenschap met een menschelijk wezen, dat zich zelf koningin rantenverslagen krijgen kan, en dat is ook nog zoo gemakkelijk niet, want men moet eerst een beetje tehuis raken in het sportbar goensch, dat voor het beschrijven van deze uitspanning gebruikt wordt. En naar wat ik er van lees, komt mij dat spel erg ruw voor. Zoo nu en dan wordt er een van de spelers buiten gevecht gesteld, hij loopt dan een trap of schop of een andere narig heid op, die hem voor korter of langer tijd buiten den strijd plaatst. Zooals er bijvoorbeeld met een der verslagen Belgen gebeurd is. De tooneelen, die er bij deze voetbalwedstrijden plaats hebben zijn menig maal beschreven, en ze doen imeestal denken aan de middeleeuwen, tqen men nogal eens vreemd met elkaar omsprong. Doch dat alles daargelaten, die voetbal wedstrijden brengen een zoo droeve en zoo krasse Zondagsontheiliging, dat het me be vreemdt ze toegelaten te zien. Mij dunkt, ze zijn in strijd met de bestaande wet. Hoeveel menschen bij die Belgische over winning, die te Haarlem bevochten werd, zijn geweest, weet ik niet; maar het was een enorme massa. Haagsche couranten lieten, bij wijze van reclame, extra-treinen loopen Je kunt je dus wel voorstellen, dat een plaats als Haarlem zulk een Zondag in rep en roer was. Van Zondagsrust geen sprake, en over Zondagsheiliging spreken we maar niet. In Arnhem, waar Duitsch land „verslagen" werd, waren niet minder dan 8000 menschen tegenwoordig. We ijveren tegenwoordig voor verbetering van de sociale toestanden voor verkorting van den arbeidsdag; maar op zulk een dag deukt niemand aan al die menschen, die geprest worden om voor de pret van an deren te werken. Ik noem 't kortweg een schande. Deze overwinningen beteekenen m.i. achteruit gang. Als ik nog een beetje begrip iheb van den welstand van een volk, dan komt het me voor, dat we bezig zijn te z i n k en en 't allerjammerlijkste is, dat dit gebeurt onder 't hoera-geroep van die duizenden. 't Is jammerlijk. Niet in alle opzichten zijn wjj het met den schrijver eens, maar, waar hjj schrijft vanj „achteruitgangzijn wij het met hem eens. Wat daar tegen te doen? 1. Er openbaart zich een streven, zooals uit de bovenstaande motie der Predikanten blijkt, voor den vrijen Zaterdagmiddag. Dat stroven dient, waar het niet op al te groote bezwaren stuit, te worden gesteund. 2. Sportvereenigingen uitsluitend van Katholieken dienen te worden opgericht (er zijn er reeds enkele) die onder een goed bestuur staan. 3 Congregatiën en Heilige Familiën dienen te worden gesteund, teneinde een band te doen ontstaan om des met den geest des kwaads, zich' den beruch ten naam verworven had van waarzegster, gifmengster en dergelijke; en wel zoodanig, dat de keizers van Rome zelf haar uit de spelonk ontboden, vertrekken in het pa leis aanwezeh, om hare tooverkunsten te zien en de kennis der giftmenging, te lee ren. Bij ihet vuur gezeten, lichtte de Caecata, want deze was Ihet, Ihet hoofd op en aan het gegeven teeken herkennende, wie hare be zoekers waren, liep zij naar de deur der grot om haar zoon en kleindochter binnen te laten. Men kwam die grot binnen langs drie tre den, zeer ongelijk van hoogte. Die kuil, in de ingewanden van den berg uitgehouwen, had een omtrek van 15 tot 18 meter; ter linker zijde van het vuur in een verborgen hoek, afgesloten door een vooruitspringenden steen, kon men een deurtje onderscheiden, dat toegang verleende tot een anderen kuil, minder groot dan dien van Astaroht en waar aan men den naam gaf van „Graf van Si mon den toovenaar". Hier en daar (hingen aan de wanden eeni ge paardenstaarten, geraamten van dieren gedroogde inwendige deel en van het men sdlielijk lichaam ien bokkenhoorns; maar wat het meest in het oog viel en al het andere deed vergeten, waren hoofden, handjes, voe ten en gedroogde ingewanden van kinderen. Ter rechterzijde van ld en haard, op (een plat ten steen, die Ide gewone zitplaats der toove res was, zagen Tigris en Tigrina bij het binnentreden der grot een plas bloed, af Zondags behalve de H. Mis nog eens de kerk te bezoeken. Die steun kan men verleenen door zelf lid te worden. Daaidoor maakt men propaganda voor die nuttige Vereeniging en dientenge volge voor de heiliging van den Zondag. Waar het godsdienstig leven in onzen tijd zoozeer -verflauwt is dit voor een groot deel te wijten aan de ontheiliging van den Zondag, den eenigen dag, waarop sommigen ter kerke kunnen gaan. Mede te werken tot het bevor deren van Zondagsheiliging leidt tot verlevendiging van het godsdienstig leven en als gevolg daarvan vooruitgang op zedelijk en maatschappelijk gebied. Ter gelegenheid van het derde eeuwfeest der heiligverklaring van den heiligen Caro- ltis Borromaeus heeft de H. Vader een encycliek uitgevaardigd. Daarin 'wijst de Paus er op, dat de modernistische beweging van den tegenwoordigen tijd van eenzelfde aard is als die, waartegen in zijne dagen de H. Carolus Boromaeus optrad als de groo te kampioen. Het betreft, zegt de Paus, een poging tot algemeen en afval van het geloof en van de tucht Ider Kerk, een afval, des te gevaarlijker, naarmate hij meer verbol gen is en plaats heeft in den boezem der Kerk-zelve. Als een zeer voornaam middel tegen het modernisme dringt de H. Vader aan op het geven van deugdelijk katechis mus-onderwijs; hij bestrijdt de afschaffing van het godsdienstonderricht in de zoo genaamd neutrale scholen en raadt de oprich ting ;a an van godsdienstige scholen. Hij maant ook aan tot de predikatie en de veelvuldige ontvangst der Sacramenten, als mede de tucht en de gehoorzaamheid aan de geestelijkheid. Ten slotte bemoedigt de Paus de bisschoppen in hun ijveren voor de Katholieke actie. Hij spoort hen aan tróuw len feerbied te betoonen, jegens 'de auto riteiten, wanneer deze rechtvaardige dingen bevelen, doch zich niet aan hun bevelen te onderwerpen, indien deze onrechtvaardig zijn In sommige lauden zegt de H. Vader daarbij duidelijk doelende op Frankrijk wordt de hardste tyrannie uitgeoefend onder den valschen naam van vrijheid. ITALIË De italiaansche minister van justitie heeft een album ontvangen, inhoudende een ver zoek om gratie Voor den voormaligen mi nister Nasi, gcleekend door 150.000 perso nen, waaronder alle burgemeesters, sena toren 'dn afgevaardigden van Sicilië. Verder zijn 'nog 200.000 andere geteekende stukken aan den minister verzonden. De Engelsche Kroningsend zal wellicht toch wel veranderd worden. De Anglicaansche bisschop van Carlisle komstig van 'het kind, dat als een slacht offer zooeven aan Astaroht was opgedra gen. Het lijkje lag nog uitgestrekt op een tafeltje met drie pooten, dat aan de eene zijde steun vond tegen een vooruitsprin genden steen van den muur, terwijl de oude er aan tien anderen kant tegen leunde. „.Welnu, Caecata", was de eerste vraag der jonge dochter, „hebt gij iets uit de in gewanden ontsluierd?.... zeggen zij uiets?" De oude nam de hand van Tigrina in de hare en met een duivelschen grimlach haar aanziende, zeide zij: „Gij hebt kou, kleine; kom bier, lieveling, kom; maak uwe handen eens warm om de nachtkou te ver drijven." Dit zeggende, dompelde zij de beide han den van hare kleindochter in den inhoud van een ketel zonder deksel die boven het vuur hing. „Niet waar, kleine, dat doet uw geheele lichaam goed en men gevoelt iets veel aan genamers, dan wanneer men bij een vuur staat I" Daarop stiet zij een schaterlach uit die veel geleek op het gebalk van een ezel Zoodra Tigrina Ihare handen terug-trok, waren ze rood van het bloed des kinds, idat zooeven vermoord, was en nog op tafel lag. Tigris' dochter plooide hare lippen tot een glimlach en liet hare witte tanden zien. De sluipmoordenaar verschrok en week een stap achteruit. „Vooruit lafaard!" riep Caecata haar zoon toe, terwijl zij hem met haar uilenblik kwaad a mi sag, heefti n een schrijven aan de „Times" ver klaard, dat hij,, hoezeer door en door anti papist, als protestant juist zich gedrongen voelt te protesteeren tegen de officieele ge- loofsverklaring des Konings, als eene nut- telooze en noodelooze beleediging bevat tend voor millioenen van 's Konings onder danen. Een eigenaardig rechtsgeval doet zich op het oogenblik in Engeland voor. De rechter O'Connor, een katholiek, wei gert n.l. met het oog op de leerstellin gen der Kerk, een echtscheiding uit te spre ken of te erkennen. De minister van Justitie zal, nu deze quaes tie opgeworpen is, hebben uit te maken of in het vervolg aan katholieken kan wor den opgedragen als rechter zitting te nemen in scheidingsproeessen. Edward den vredestichter zal in het Vredespaleis te 's-Gravenhagc een gedenkteeken worden opgericht ais dank voor de vele verdiensten door den ontslapen vorst voor het behoud van den internationa ten vrede bewezen. Dit plan gaat uit van ide Place Society en zal ter goedkeuring aan koning George worden voorgelegld. Carne gie heeft reeds eene belangrijke som voor dit doel toegezegd. De Belgische koningsfamilie. brengt heden een bezoek aan het Keizerlijke hof te Beriijn. Maandagmiddag arriveerde zij aan het station Wildpark verwelkomd door den kroonprins. Daar de Keizer aan de hand geopereerd is was hij niet aan het station aanwezig. Men fluistert, dat dit bezoek ten doel heeft een tegenbezoek des keizers uit te lokken en dit gelijk te doen samenvallen met het tegenbezoek van president Faillièrcs teneinde de goede verhouding tusschen het Duitsche rijk en Frankrijk te bevestigen. Bijna geen dag gaat er voorbij of de tentoonstelling ontvangt een koninklijk of prinselijk bezoek; de prinsen van Hohen zollern en van Roemenië, de jonge prinsen Leopold en Karei; de prinsjes van Hohenzol lernkoning Albert en de tsaar der Bulgaren de gravin van Vlaanderen en hare dochter, prinses Karei van Hohenzollern. Spanje en bet Vatiraan. Sprekende over de met het Vaticaan aan geknoopte onderhandelingen bevestigde mi nister-president Canalejas, dat hij vast be sloten was zonder eenige terughouding maar ook zonder eenige overijling alles te zul len volbrengen wat men van zijn politieke beginselen mocht verwachten. Hij was over tuigd, dat zijn taak een taak van vrede en niet van geweld of vervolging zou zijn Wat de boodschap van den aartsbisschop van Toledo aan het gouvernement aangaat waarbij het recht geëischt werd van congre gaties te kunnen oprichten alleen met goed keuring der kerkelijke overheid, zeide dc minister, dat ide regeering totdat Ide hangende Deze woorden (deden den sluipmoorde naar de wenkbrauwen optrekken, en vol gens gewoonte, zocht ook nu de rechterhand de greep van zijn dolk; maar gelukkigvoor hem, had Caecata het niet gezien, want zij was op den grond gaan zitten en wenkte haar kleindochter, dat ook te doen. „Is er nieuws in de stad?" was nu de eerste vraag der tooveres. „Ja, en veel," antwoordde Tigrina en zij vertelde lang en breed al hetgeen er was voorgevallen in hét amphitheater en in de vertrekken ider keizerin. Zocdra Tigris' dochter met haar verhaal gekomen was aan de lasterlijke geschie denis van Serga, was het, alsof een electri sche schok de verstramde ledematen der oude tooveres doordrongen, of beter ge zegd, alsof de duivelen, die in haar woon den, hunne vreugde niet konden bedwin gen en haar woorden ingaven, die uit de hel schenen voortgekomen te zijn. Eensklaps stond zij in hare volle lengte voor haar kleindochter, strekte hare ont vleesde handen boven het hoofd van Tigri na uit en op haar plechtigsten toon sprak zij de volgende woorden. „Tigrina!.... Tigrina!... Tigrina!...! Be Cae cata dei- grot, de kleindochter van Simon, zij, die onder de menschen bekend is als de tooveres van Astaroht, zegent u. Zij ze- gent u in haar naam, in den naam van den grooten Simon den toovenaar, in den naam Van Astaroht, den god des afgronds (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1