R. Rath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 01 Woensdag: 3 Augustus 1910. lil het land van Buys. FEUILLETON Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Be T ooveres van Astaroht 4"' Jaargang: ADVERTENTIËNz geschiedkundig verhaal uit het midden der derde eedie. V G02D V00BB2SLD. BUITENLAND. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS ot. per 3 maanden franco huis90 ct. met geïllustreerd ndagsblad. Te betalen in het begin ran ieder kwartaal. [Afzonderlijke nummers ran de courant 3 cent. [y&n bet Zondagsblad.5 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUEBAUBreedstï-aat 12, tegenover de B. E. Zerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. Van 15 regels80 eeat Elke regel meerI Reclames per regel .«i,. IS a Kleine advertenties ran 130 woorden, bij rooruitbet. 25 ii. De sociaal-democratische partij. Het district Zaandam wordt met een [zestal andere op de verkiezingskaart van ons land door een roode vlek aan geduid. Bovendien wordt het verte genwoordigd door den Benjamin dei- Tweede Kamer, op wien het spreek- woord: „Ledige vaten klinken het holst" al bijzonder van toepassing is. Vooral het optreden van Duys in de Kamer heeft het district op de tong gebracht en menigeen zal zich afge vraagd hebbenHoe is het mogelijk, dat in Zaandam de sociaal-democratische partij zoo sterk is Hoe kon daar eon dergelijk „politiek onmondig" perso- naadjo gekozen worden. Verschillende oorzaken hebben samengewerkt tot de I opkomst der sociaal-democratie in de Zaanstreek. De katholieken en de ge- K loovige protestanten vormen in de I eigenlijke Zaanstreek een betrekkelijk kleine minderheid. Het overige deel der bevolking kan men rekenen öf tot moderne protestanten of tot de I moderne heidenen. In geen enkele streek van ons land namelijk vond de moderne richting in de Ned. Hervormde i Kerk meer bijvalgeen enkele streek in ons vaderland overtreft ook de Zaan- streek in modern ongeloof. Met de toeneming der bevolking zijn reusach- tige industrieele ondernemingen verre zen, als machtige getuigen van een I opgewekt materieel leven... ten bate I van enkelenmaar de toch al kleine protestantsche kerken blijken te groot I voor de schare moderne protestanten, 1 die nog de leuze huldigen, dat de mensch I niet van brood alleen leeft. De groote I massa is op het punt van godsdienst öf totaal onverschillig öf bepaald anti- godsdienstig. Op de tweede plaats dient gelet te worden op het feit, dat de Zaanstreek voornamelijk een industrie-Btreek is. Juist in fabriekstreken treden de inaat- I schappelijke tegenstellingen het scherpst op den voorgrond. De doorvoering der „liberale" economische beginselen inde vorige eeuw, de „vrijheid" om econo misch zwakkeren dood te drukken, heeft daar de productie-middelen in banden van enkelen gebracht. Daar tegenover staat de groote massa werk- lieden, die een geestdoodenden arbeid verrichten, een arbeid, waarbij vak- j kennis voor de groote meerderheid geen [vereischte is. Ook de godsdienstlooze openbare school heeft de opkomst van het soci- MM—a—II I '2> door E. s. VAN LUIK. Wajit ik verliet de spelonk van Asta 1 'ent, alleen om een priester te zoeken on der de Christenen, die mij den weg des I Hemels aantoonde en mij biet Sacrament toe I diende, dat daarvan de poort is...... Toen I dus de keizer, die men zegt onsterfelijk te 12!jn, door kle slagen zijner soldaten gevallen l.aas, natn ik het kleed van een pelgrim laan en begaf mij naar Palestina; dat land Iwaar de eeuwige Zoon van God werd gebo Iren leed en stierf Die reis was lang en pijn Ihi maar verlangen, die plaatsen te bezoeken, door den Zoon van God gehei 'fN. vervulde mijne ziel met eene vreugde, w k tot nu toe nog nooit gesmaakt had. «ma begaf ik mij naar Üe woestijn de Waftr ik elf jaren in boetvaardigheid v doorgebracht in het gezelschap van jrtn heiligen kluizenaar, die mij den goe Ltn G°d leerde beminnen; daar heb ik i en waren vrede des harten gevonden zelfs r m'dden van den inwendigen strijd. Ik as gelukkig, toen..,..." p"Toen fPi ®r pleizier in kreegt, naar Rome ^reizen zeide Laetitia op sppttendeju iiToeii ïrophinuie, wijn ui feester, die groo' alisme in de hand gewerkt. Men ver sta het wel; de godsdienst .ooze openbare school. Immers er zijn openbare scho len waar het onderwijs in christelijken zin wordt gegeven, waar de onderwij zers, degelijke, godsdienstige mannen, het vertrouwen en de achting van gees telijkheid en bevolking verdienen en ze ook bezitten. De onderwijzers dier scholen staan niet op het standpunt der „politieke en godsdienstige neutra liteit", ingenomen door de roode Bonds mannen. Doch in de Zaanstreek telt de roode Bond van Nederlandsche Onder wijzers maar al te veel leden. Verschei dene bondsleden zijn in de Zaansche afdeelingen der S. D. A. P. de intellec- tueelen, die de „zelfbewuste" arbeiders als een kudde schapen heenvoeren, waarheen zij willen. Het door roode onderwijzers opgevoede geslacht stemt rood. Zien wij het niet in Frankrijk, waar het eerste geslacht, opgevoed in de godsdienstlooze „école laique", een kerk- vervolger Combes met zijn kornuiten aan het roer bracht en waar volgende verkiezingen eer verslechtering dan verbetering 'in dien treurigen toestand brachten En is het omgekeerd niet kenschet send, dat in ons land iedere nieuwe verkiezing ook nieuwe zegepralen voor de Christelijke coalitie meebrengt? De jaren 1907, 1909 en 1910 zqn in dit opzicht welsprekende getuigen. Wan neer wij nu bedenken, dat tusschen 1880 en 1890 zeer vele bijzondere scholen zijn opgericht en de daar op gevoede leerlingen nu aan de stembus komen, dan zal ieder het verband van oorzaak en gevolg begrijpen. De mensch zal op lateren leeftijd niet afwijken van den weg, dien hij in zijn jeugd bewandelde. Dit is de regel, al zijn er juist uitzonderingen, om den regel te bevestigen. Ongeloof, scherpe maatschappelijke tegenstellingen en een godsdienstlooze openbare school, ziedaar drie factoren voor den groei van het socialisme on misbaar. Ze waren in de Zaanstreek aanwezig. Kan het dan nog verwondering wek ken, dat het socialisme zooveel aan hangers heeft gevonden, waar de ont- wikkelingsvoorwaarden zoo gunstig waren? Op duistere, vochtige plaatsen immers tieren paddestoelen. Het „Dgbl. v. Nbr," schrijft: De Belgische bladen hebben üe vorige week volgestaan van verslagen over. een bezoek van den Lord Major van Londen te Christenheld, mij voorspelde, dat mij ne dochter, nog maar eenige weken meer te leven hadO, Tigrina! Tigrina! mijn kind, ik bid en smeek u, (door het Bloed van' Jesuss Christus, dat in de grot van Asta roht vertreden is, nog is het voor u de tijd om een eeuwig ongeluk te voorkomen, haast u dus." „Zijne dwaasheid zal hem nog ongeluk ken doen maken, mevrouw", zei Tigrina, terwijl zij opstond; „het zal niet kwaad zijn voor dien armen dwaas, wat in de frisscbe lucht te wandelen," „Zou dat uw vader niet zijn, Tigri na? hij kent u zoo goed." „Mijn vader! Mijn vader is dood, reeds vijftien jaar dood." „Tigrina, Tigrina, mijn dierbaar kind!" riep de vreemdeling, terwijl hij zich op de knieën wierp: „red uwe ziel! o, red uwe ziel!" „Dat is te erg!" riep Tigrina in drift uit, „ik ga weg." „Sirka," zei Laetitia „laat dien dwaas maar loopeji," „Mijn GodiMijn Godzeide de pelgrim, terwijl hij vertrok, „ontferm u over mijn. kind, heb medelijden met hare ziel." Toen Sirka en de vreemdeling op de binnenplaats waren, aangekomen, zeide de slaaf tot den grijsaard: „Het is veel te laat geworden, arme man, om in Ids groote stad Rome een slaap plaats te gaan zoeken; kom met mij mee, ik ken een geschikt hoekje, waar gij den naeht kunt doorbrengen ca waar niemand aan Antwerpen en Brussel. Dat behoeft niet te verwonderen. De burgemeester van Londen regeert over een stad van evenveel inwoners als het ge heele koninkrijk tier Nederlanden en hij is dus niet de eerstéde beste. Bovendien betee- kent het i ets voor plaatsen als Antwerpen en Brussel om tien vertegenwoordiger van een zoo machtige koopstad als Londen te out vangen en hem leen goeden indruk te geven van het handels- en industrievermogen der bezochte plaatsen. Dus is Ide Lord-Mayor met grooten luister omgeven. Nu wil het toeval, dat deze burgemees ter katholiek is. En goed katholiek. Niet alleen in naam, maar ook metterdaad, En hij is niet van de meening dergenen, die zeggen, tiat mannen van hooge positie hun beginselen moeten wegdoezelen om andere meening niet te kwetsen. Integendeel. De ze L ord-May or verklaart datmen de idlenkwijze van andieren het best eerbiedigt, d o or z<e lf eenvou dig, zonder aanstellerij maa r toch beslist voor eigen belijdenis uit te komen. (Spatieering van ons Red. O. B.), En zoo is het gebeurd, dat voor het feest maal, te Antwerpen in den Dierentuin gege ven ter eere van den Lord-Mayor, op een teeken van den ceremonie-meester door al le gasten gebeden is. Hetzelfde gebeurde te Brussel voor .een diner van de Engelsche Kamer van Koophandel, aldaar. De gasten stonden rechtop voor hunne zetels en de katholieken maakten, op het voorbeeld van den Lord-Mayor, hun kruisteeken en ba den. Zondagochtend is tie burgemeester van Londen met zijn .familie naar de Hoogmis gegaan in de parochiekerk van Notre Da me de Sablon En des avonds is er, op zijn verzoek een algemeene vergadering gehouden van de verschillende afdeelingen der vereeniging van den H. Vincentius a Paulo te Brus sel, welke eveneens door den Lord Mayor is bijgewoond. Deze hooggeplaatste persoon heeft hiermede een goed voorbeeld gegeven. Yele Katholieken schamen zich voor hun geloof, zoodraze buiten de kerk zijn, zelfs in hun eigen huis, waar zij toch de baas zijn en anderen niet te commandeeren .hebben, durven zij niet uitkomen voor hun geloof, zij durven in hun huiskamer geen kruisbeeld te plaatsen, „omdat anderen dan zien, dat ze roomsch zijn", ze durven niets te zeggen, als er in hun huis goddelooze of onzedelijke taal wordt gesproken, enz. Ieder weldenkend mensch zal evenwel weinig achting hebben voor iemand, die niet voor zijn geloof en zijne be ginselen durft uit te komen. Terecht verklaart dan ook de Lord-Mayor, dat u zal hinderen.,.,, dadelijk zal ik u voed sel brengen," Den volgenden morgen toen de twee dames het paleis verlieten, ontmoeten zij twee mannen, die een lijk droegen. „Wat is hier gebeurd?" vroeg Lae titia aan haar slaaf Sirka. „Edele vrouwe", antwoordde deze, „de pelgrim had gisteren de kracht niet om op straat te komen, daar onder dat af dak is hij neergevallen; hij heeft lang ge weend, sprak van niets idan van zijn God en zijne Tigrina. Dezen morgen om 5 uren is hij van droefheid gestorven," „Dus (een gek minder op üe wereld", antwoordde Tigrina. De twee vrouwen wandelden langzaam naar het paleis des keizers. Lachend en vroolijk spottend over den dwazen praat van een waanzinnige, gingen zij een Chris ten (aanklagen, wat juist in Gods hand het middel was, om de zoo pas gehoorde voorzegging van den kluizenaar, tot haar beider ongeluk, in vervulling te doen gaan. XXI, DE WRAAK GODS, Een jonge man van achttien en een jonge dochter van vijftien jaren waren als Christen gevangen genomen en in de ge vangenis van Carthago geworpen. Hoewel de muren zeer dik en de deuren sterk waren, hadden de gevangenbewaarders 1de twee jonge gekerkenden toch met zware ijzeren ketenen aan den muur vastgemaakt, wat de zen natuurlijk zeer lastig viel. Op h'un aan gezicht blonk een liemalsch» yreugde, zij men het best de denkwijze van anderen eerbiedigt, als men zelf eenvoudig, zon der aanstellerij, maar toch beslist, voor zijn geloof uitkomt. ITALIË. Communlekinderen blj'den Paus. Een tweehonderdtal jóngens en meisjes, die in de verschillende parochiekerken van Rome dezer dagen hun eerste H. Commu nie hebben gedaan, zijn (door den H. Vader in audiëntie ontvangen. De ouders der kinderen waren hierbij aanwezig. De Paus hield tot de kinderen een korte toespraak, waarbij hij het evangelie van den dag tot uitgangspunt koos. Volgens de Italiaansche bladen zeide de Paus in deze toespraak o.a, deze woorden: „Uw geest, kinderen is zeer verheugd, want uw leeftijd doet u nog niet gevoelen de slagen van den geest des kwaads, die streeft naar de vernietiging van al wat er groot en heilig is op tic wereld, en die op dit oogenblik zijn aanval op uw aller Moedjsr, de Kerk, verdubbelt", En toen hij Hit zeide, scheen het, of diepe droefheid den H. Vader het spreken be moeilijkte. De kinderen zongen na deze toespraak in koor een lied ter eere van Üen Paus, die ze daarop twee malen zegende en vervol gens onder het gejuich der kleinen heen ging- Lu. J._ ;uL SPANJE. Manifestatie van Katholieken verboden. Terwijl voor enkele 'weken aan een groep republikeinen, socialisten en Canalejas-vrien den vrijelijk werd veroorloofd een betoo ging te houden door de straten te Ma drid, is aan een 100.000 Katholieken te Bilbao verboden daar een manifestatie te houden en uiting te geven aan de gevoe lens, tiie hen bezielen ten opzichte van de onwaardige houding der regeering tegen over het Vaticaan, Dat is het begin van de uitzonderingsbe palingen en van de vervolgings-maatregelen tegen de Katholieken; dat is wel een waar dige inzet van het nieuwe tijdperk, dat voor Spanje aanbreekt Ook (de betooging, die de Katholieken voornemens waren de volgende week te San Sebastian te gaan houden voor het paleis van den koning moet verboden zijn. In een telegram aan den H. Stoel heb ben We teleurgestelde Katholieken Zondag uiting gegeven aan hetgeen hen na het uit gesproken verbod voor de betooging be zielde, „Honderdduizend Katholieken, zoo sein „den zij, gereed om een manifestatie te „houden op den feestdag van H, Ignatius, onderhielden elkander over den volgenden dag. Die dag zou hun Iden toegang des He mels openen, „O, mijne zuster", zei de jonkman, „is het geene verbeelding?Is het welwaar dat wij morgen op dit uur in den Hemel zullen zijn?" „Morgen, Felix! ja, morgen zullen wij God zienMorgen zullen wij Maria zien Morgen zullen wij 'in het bezit zijn van het Paradijs! O, mijn broeder, welk een ge luk!" „Helaas," vervolgde Agapia „waarom moest ons geluk vergald worden door de gedachte, dat onze goede vader geen Chris ten is; hij is toch zoo goed voor ons geweest!" „Neen, neen, zuster, de goede God zal hem niet buiten de alleenzaligmakende Kerk doen sterven; wij zullen niet eeuwig ge scheiden zijn van hem, dien wij zoozeer be nen en die ons altijd zooveel genegenheid betoont." „Laat ons zien, zusje, of wij kunnen knie leji, en bidden wij te zamen voor de be- keering van vader," Onder het gebed van beide gevangenen knarste eensklaps het slot van tie kerker deur, welke open ging om eene vrouw binnen te laten, (die vergezeld was van een gewapend soldaat. Felix en Agapia lichtten even het hoofd op, en riepen tegeljj kertijd „Martha 1" „Stil", riep tie soldaat, en hij sloot de deur, terwijl hij tot Martha zegde: „krijgen mededeeling van de regeering tiat „de betooging verboden is, uit geen ander „motief zeker, dan uit vrees voor die ont „zaggelijke ontplooiing van Katholieke krach „ten, tiie tegen eiken prijs besloten zijn om „tie bedoelingen tier secretarissen en tier „vervolgers, tiie op het oogenblik aan de „regeering zijn, te bestrijden, In naam van „allen, geven wij opnieuw getuigenis van „ons geloof en onze onvoorwaardelijke ge hechtheid aan den H. Stoel; wij zijn allen „klaar te strijden, Wij hebben voor die zaak „ons leven en onze goederen veil. „Wij verzoeken, u het land, trouw als „elk ander aan tie kerk, te willen zegenen," Spaansche Ministerraad. In den ministerraad zette de minister van bmnenlandsche zaken den toestand te Bil bao uiteen, tiie reden tot tevredenheid gaf. „Voor tien ministerraad, zoo zeide de mi nisterpresident, heeft het communiqué, dat ik aan ijle bladen heb gezonden de minis tere reeds op Ide hoogte gebracht van de pota aan Ojeda (den Spaanschen ge zant bij het Vaticaan) gezonden als ant woord op tie laatste nota van het Vaticaan In tiie nota van het Vaticaan werd het noo dig Wacht voor de voortzetting van de onderhandelingen, dat de Spaansche regee ring alle maatregelen zou intrekken ten op zichte van de godsdienstige kwestie geno men- Het Spaansche kabinet is, na een zorgvuldig en beredeneerd onderzoek, tot de overtuiging gekomen, dat een deigelij ke vraag niet gewettigd is en meent, dat het alle verantwoordelijkheid van zich moet afschuiven voor een toestand, die in het leven is geroepen, door geheel persoonlijke overwegingen van den H. Stoel, waardoor de verzoenende voorstellen van Madrid tot dusver vruchteloos bleven. Het kabinet verklaart, dat het zonder op houden zijn toevlucht genomen hebbende tot alle middelen, die het in zijn macht had om tot overeenstemming te geraken om trent de beperking der religieus© orden en instellingen Ojeda zal uitnoodigen een an dere nota te zenden aan kardinaal Merry del Val, waarin hem aangekondigd wordt, dat hij in Spanje is teruggeroepen door zijn regeering om orders te ontvangen en een lid van tie ambassade als zaakgelastigde aan te wijzen," Spanje en het Vaticaan. De Spaansche gezant bij Üen H, Stoel is Maandagmorgen acht uur uit Rome naar Sint Sebastiaan vertrokken- De Spaansche nota is even te voren aan het Vaticaan overhandigd. De gezant is vertrokken, zonder vooraf een bezoek te hebben afgelegd. i Dit alles wijst op eene breuk tusschen Sr - - -- - Spanje en het Vaticaan, „Haast u!" „Arme kinderen!" zeide de nieuw aange komene, tiie zich aan hun hals wierp, om hun een kus op het voorhoofd te druk ken; „ik zie, tiat gij u reeds voorbereidt voor den strijd van morgen." „Zijt gij ook gevangen genomen Martha.' Gaat gij met ons sterven? Hebt gij eenig nieuws van vader? Gij antwoordt niet, Mar tha? 'j .ei „Luister eens goed, mijne kinderen, ik heb slechts enkele minuten voor u ver kregen. De Christen soldaat, die hier achter de deur staat, zal spoedig afgelost worden en als ze mij hier zien, tian is het gedaan met hem en mijHier breng ik u twee brie ven, die gij moet lezen voor het donker wordt..... De eene zal u fnet blijdschap vervul lenEn nu, mijne kinderen vaarwel, ik ga u verlaten," „Nu reeds moeder!" „Het gaat om het leven van twee Chris tenen, mijne kinderen. Bieden wij aan Gold dit (nieuwe offer aan, dat Hij van ons vraagt; wees er zeker van, dat Hij het niet onbeioond zal laten.... Vaartwie]! kinderen, vreest den dood niet; gaat met vasten stap naar uw offeraltaar; en wanneer gij in den Hemel zijt, vergeet dan de arme vrouw niet, die u hier op parde tot moeder dien de, en die gij alleen op aarde achterlaat," Martha kon hare tranen niet wederhouden, en de arme vrouw verliet al snikkende de gevangenis, (Wordt vervolgd). i_LJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1