1&. Sath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. No. 76. FEUILLETON Zaterdag 24 September 1910. 4a" J v Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Van het Zondagsblad5 cent. ]it nummer bestaat uit 8 btadz Een nieuw werk vso Prof. Bolland BUITENLAND. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 ot. per 3 maanden franco huis90 ot. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „One Blad". BUBEAUBreedstraat 12, tegenover de B. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 483. ADVERTENTIËN: Tan 1—5 regela5 i 80 eelt Elke regel meer I Reclames per regelJ 15 Kleine advertenties van 180 woorden, bjj vooruitbet. 25 Zl] die zich tegen 1 October op ONS BLAD wenschen te abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Dit geldt ook voor het Zondagsblad. „Wie het bovenstaande geitzen heeft met begrip, zal het begrijpen" dit zijn de woorden, waarmede Prof. Bolland zijn kortgeleden door hem uit gegeven werk „Het Evangelie. Eene „vernieuwde" „proeve tot aanwijzing van den oor sprong des Christendoms" besluit. „Eind goed, al goed" zegt het spreek woord, maar, zoo dit ooit vaiicant is uitgekomen, dan is het wel thans. Meen niet, dat de logica, welke op den slotzin een duimdikte zit, verder in het geheele werk te vinden is, zelfs geen vernis- 't Is een dorre opsomming van tek sten, die als droog zand in elkander zitten, aanhalingen waar je den kop en den staart van mis. En beoordeel nu eens een varken zonder kop en staart 1 Het beest geeft geen kik en wie kan zich een varken voorstellen zonder aan geschreeuw of geknor te denkeneen varken zonder kop en staart is geen varken meer. Zoo ook een aanhaling zonder kop en staart, die is verminkt, onherkenbaar. Maar terzake TA. 7) Onder de zoete tonen van het orgel had den zij Meta. vaak in huil geest, in helder blank gewaad, als een reine engel Wet kerk gebouw zien binnentraden, zien nederknie len aan den voet des Altaars om den hu welijkszegien te ontvangen, ze zien voort schrijden naar de Tafel des Heeren om te worden jgievood met het Brood der Sterken alvorens de ihuwelijksreize te aan vaarden, met een katholiek harer keuze, even godsdienstig en deugdzaam als zij. En nu!.... Al hunne illusies waren den bo dem ingeslagenin alle stilte betrad zij ide trappen van 't Stadhuis om een burgerlijk huwelijk te sluiten; de Kerk, waar zij een maal werd: het aangenomen kind Gods, de Bruid van Jezus, de Tempel van den H. Geest, mocht zij niet betreden. Het huwelijk was voltrokken. De band was gelegd; de huwelijksband, onverbrek baar tot het stervensuur. 1) 1) Tot verklaring diene, dat in den tijd dat Meta huwde, althans in ons land, dus danig huwelijk wel niet geoorloofd, maar toch geldig en wettig was. Na het decreet Ne tem ere" van Z. H. Paus Pjus X is een huwelijk van een katholiek met een protestant, zooals in deze feuilleton beschreven, geen huwelijk meer, maar niets anders als eene onwettige samen kving of concubinaat, Met bovenstaande middelen tracht Prof. Bolland te betoogen, dat de Stich ter des Christendoms nooit heeft bestaan en de geschiedenis van Christus' leven en lijden in de tweede eeuw onzer jaar telling, eenvoudig verzonnen is. De pro fessor is van meening dat God zijnen zoon uit Egypte geroepen heeft en de Christus, die als de stichter des Chris tendoms, wordt genoemd, eenvoudig niet bestaan heeft. Wei moet het ons verwonderen, dat Prof. B. met een stelling komt aandra gen, die al meer dan 30 jaar door do rationalistische zoowel als de confessi- oneele wetenschap als onhoudbaar is veroordeeld. De geleerden zullen daarom heusch geen moeite doen om de stelling van Prof B. nogmaals voor de zoo- veelste maal te weorleggen. Maar voor wie „het boek leest zonder begrip" bevat het een gevaar. Dat is in het algemeen zoo: kleine kinderen vertrouwt men geen mes toe, omdat zij geen begrip hebben van dat werktuig, aan menschen die geen begrip hebben van een auto mobiel, zegt men niet„stap nu eens in en zie maar dat gij rijdt." Zoo is het ook met dergelijke lectuur, wie geen begrip heeft van de zaken zelf, die in een boek verhandeld worden, doet beter het niet te lezen, anders komt hij net als onze auto-passagier in de sloot terecht. Dus vinden wij met het verschijnen van Prof. B. nieuwste werk aanleiding uiteen te zetten voor onze lezers, welke gronden het geloof aangeeft om te bewijzen, dat het bestaan van Christus, den Stichter des Christendoms, een historisch vaststaand feit is. Om dit bewijs te leveren kunnen wij ons beroepen, lo op christen schrijvers, die over Christus handelen2o op be trouwbare niet-christen getuigen, die het geschiedkundig bestaan van Christus bevestigen. Ditmaal zullen wij enkel een beroep doen op niet-christen getuigen, daar wij o. i. daarmede een meer doorslaand bewijs kunnen leveren, hoewel wij uit drukkelijk verklaren dat het onder lo bewijs eveneens te leveren is, indien wij maar kunnen aantoonen, dat de christen-schrijvers als geschiedkundige personen betrouwbaar zijn en dat is zeer wel mogelijk. Thans is dus aan de orde het onder 2o genoemde bewijs te leveren. Op den voorgrond stellen wij, dat het aantal oude Heidensche en Joodsche schrijvers betrekkelijk zeer gering is eerstens misten zij de drukpers en twee dons gingen zij nog te weinig met de En zoo vertrok hunne eenige dochter, weleer hunne vreugde en hun trots, zonder den zegen des Priesters, hare diep bedroef de ouders in diepen rouw achterlaten de. Geen wonder! De schakels van den keten, die het jonge paar aan elkander hechtte,...^ hadden zij zeiven gesmeed. Twee jaren bijna waren Verloopen sinds den dag dat Meta het ouderlijk huis had verlaten. Naar het uiterlijk schenen de jon ge echtgenooten i n-gelukkig. Zij bewoonden, nabij Haarlem, eene vrien delijk gelegen villa, welke Meta. zoo< gezellig mogelijk had ingericht. Zij zorgde1 er voor het leven aan haar man zoo aangenaam mogelijk t e maken. Zij was thans gehuwd en beschouwde het als haar duursten plicht zich te1 schik ken naar en zich op te offeren voor hem, dien zij zich tot echtgenoot had gekozen. Alles in haai' ademde liefde en toewijding en Willy van zijnen kant was vol teedere be zorgdheid voor zijne gade. Geen wolkje had tot dusverre den hori zon verduisterd geen enkele onweersbui nog hunne harten verkoeld. Zou het in de toekomst zoo blijven? Zou hunne liefde onverflauwd voortdu ren, ja met den dag sterker worden, zooals heti n 't huwelijksleven behoort? Zou de jeugdige echtgenoote zoo gelukkig zijn als ^ogenschijnlijk bleek? Treedt op een somberen najaarsmorgen de huiskamer binnen. Metai zit gebogen over fear werktafeltje, vlijtig glijdt de naald pen om. Wat er dus geschreven is in dien tijd is zeer weinig en heeft daar door juist veel waarde. De schrijvers van tegenwoordig zullen gauwer zich aan 't werk zetten dan vroeger. Toen ging steeds een deugdelijk onderzoek vooraf. Welnu Tacitus, een bekend Romeinsch geschiedschrijver, die van 54120 na Chr. leefde en door wien o. m. ook dat deel der vaderlandsche geschiedenis het welk handelt over de Batavieren en Romeinen, tot ons kwam, deelt in zijn verhaal omtrent den brand van Rome mede, hoe keizer Nero de schuld daar van op de christenen wilde werpen: „Om dit gerucht te onderdrukken, gaf hij anderen als de schuldigen uit en strafte met de uitgezochtste folte ringen degenen, welke het volk chris tenen noemde en die om hun schand daden veracht werden. Deze naam komt hun van Christus, die onder de regeering van Tiberiusdoor den landvoogd Pon tius Pilatus, met den dood gestraft werd. Tot dan toe onderdrukt, barst dit ver derfelijk bijgeloof weder uit, niet alleen in Judea, den oorsprong van dit kwaad, maar ook in de stad (Rome), waar al wat misdadig of eerloos is, van alle kanten samenstroomt en bijval vindt. Eerst bijgevolg werden aangehouden degenen, die bekendendaarna, op hun aanduiding, een groote menigte. Niet zoozeer van de misdaad van brand stichting als van haat tegen het mensch- dom werden zij overtuigd." Tacitus spreekt dus hier duidelijk van „Christus'. Zouden deze Christenen zich hebben laten folteren, als zij niet zeker ge loofden in een Christus, die nog niet zoo lang geleden geleefd had? Sterker: Zouden deze menschen zich hebben laten folteren voor het geloof, door Christus verkondigd, terwijl (volgens Prof. B.) die Christus nooit bestaan heeft en zijn leven een paar eeuwen later verzonnen is? Ook Suetonius en Plinius de Jongere, twee heidensche schrijvers van dien tijd, maken melding van Christus en de christenen en wal zoodanig, dat het bestaan van den Stichter des Christen- doms zoowel als zijn volgelingen in den tijd, waarin zij schreven, algemeen be kend was en waaraan niemand twijfelde. De heidensche geschiedschrijver Ter- tuliaan, die evenals Tacitus in de eerste eeuw leefde, deelt mede, hoe Pilatus in zijn acte aan keizer Tiberius van de wonderen van Christus verhaalt. Ook de Joodsche schrijver Flavius Josephus maakt melding van Christus. door fere sneeuwwitte vingeren; zij Werkt aan het fijnste lijnwaad; aan den uitzet van haar eersteling. O vreugde voor het moederhart! Meta werkt zonder opzien; zij1 schijnt in gedachten verdiept. Een traan ontvloeit haar oog, jij slaakt een diepen zucht. Vreugdetranen zal zij schreien, nu zij dien kostbaren huwelijksschat van den he mei heeft ontvangen! Een zucht van ver langen naar den blijden dag zat aan haar hart ontsnappen. Maar neen, zoo is het niet Bezorgdheid staat in haar oog te lezen; haar blik is somber en droefgeestig; de hee te tranen, die zij schreit, zijn tranen niet van vreugde, maar van angstige bezorgdheid voor het kind, dat zij 'aan 't harte draagt. Nimmer nog heeft een spijtig woord haar huwelijksgeluk verstoort. Willy is steeds voor haar, wat een liefhebbend echtgenoot maar wezen kan. Nooit nog heeft hij op haar geloof ge zinspeeld of haar in de vervulling harer plichten bemoeilijkt. En zij van haren kant was er steeds voor bezorgd hem niet te kwetsen. Maar nu! Is het pand, door God haar toevertrouwd, ook niet dat van haar man? Zal hij zijne rechten als vader niet doen gelden? Zal hij er in berusten, wanneer hun kind katholiek zal worden gedoopt? Pijnlijke vragen, waarop zij geen beslist antwoord geven kan. Had zij ondanks hare gelukkige edht verbintenis, reeds spijt gevoeld, een ge mengd huwelijk te hebben gesloten, de wroe ging folterde hare zi«J nu meer dan ooit. Hij schrijft„Er leefde in dien tijd „Jezus, een wijs man, indien men hem „nog een man moet noemen. Hij deed „vele wonderbare werken en vele Joden „en Heidenen trok Hij tot zich". Uit het bovenstaande blijkt, dat wij met behulp van niet-christen schrijvers kunnen aantoonen, dat het bestaan van Christus als een historisch feit vaststaat. Hiermede is bewezen, datgene wat door den Leidschen hoogleeraar eenvou dig als niet bestaand is verondersteld, zoodat we niet verder over den inhoud zullen spreken. Het geheele werk berust op eene ontkenning van het bestaan van Chris tus; nu wij dat bestaan hebben aan getoond, komt het ons overbodig voor dit werk nader te beschouwen. Wij besluiten met den wensch, dat Prof. B.'s werk weinig succes zal heb ben, maar dat het plan, op den laatsten Engelschen katholiekendag ontworpen nl. de stichting van een internationale katholieke apologetische vereenigiDg, moge verwezenlijkt worden, dat de apologie meer en meer veldwinne onder de Katholieken, opdat zij naast het kruisteeken kunnen plaatsen het devies van Dr. Schaepman z.g. „Credo pugno" „ik geloof, ik strijd". ITALIË. Modernistenvergadering. Volgens een bericht van de Perseve- ranza," die met de Italiaansche modernis ten nauwe betrekkingen onderhoudt, heeft in Italiaansch Zwitserland een Europee- sche modernistenvergadering plaats ge had, om stelling te nemen tegenover het jongste motu proprio van den Paus, Italië was vertegenwoordigd door drie gedele. geerden, die voorstelden het antwoord der modernisten niet door de bladen maar door een rondschrijven aan alle Katholieke priesters t e verbreiden. Het voorstel werd echter niet aangenomen. Daarentegen werd besloten vooral propaganda te maken onder de seminaristen, als dezen met vacantia thuis waren, en een fonds te stichten tot ondersteuning voor gestrafte seminaristen. Door de Duitsdhe gedelegeerden werden de middelen toegezegd voor jaarlijks twee studie-plaatsen voor weggezonden semina risten. De door den oudpriester Murri ge stichte Italiaansche Liga Democratica Nazio nale was in de vergadering niet vertegen woordigd. Het wonder van den H. Januarlus Op den feestdag van den heiligen Januarius en gezellen, heeft in de kathe Had zij, om den huiselijken vrede niet te storen, tot dusverre nooit godsdienstige onderwerpen aangeroeid, ze gevoelde het, nu moest zij spreken, Wet geluk van haar kind stond hier op 't spel. Had zij zelf een misstap begaan, eene onherstelbare fout bedreven, !haar kind zou zij" opvoeden in den schoot der Katholieke Kerk; zij zou zich haasten haar dierbaar pand in die Kerki n te lijven, zoodra het 't levenslicht aanschouwen mocht. Zou Willy zich niet verzetten? Met deze gedachten hield zij zich be zig toen haar echtgenoot de kamer binnen trad. Vol teedere bezorgdheid sloeg hij zijn arm om haar hals en sprak „Hoe heb ik het nu, mijn liefste, uw ge laat teekent droefheid! Voor de eerste maal sinds onzen huwelijksdag zie ik U met voch tige oogentoch niet om mij (hoop ik „Neen Willy neen! Gij hebt voor mij mij slechts goedheid en liefde, maar mijn hart is bedroefd ter wille van het dierbaar pand, mij door Gods goedheid toever trouwd." „Wel hoe, Metai, moet gij U niet veeleer verheugen om dien eersten zegen van ons huwelijk „Ach Willy, kondet gij mij begrijpen hoeveel gelukkiger zou ik op dit oogenblik wezen dan ik nu benO, kendet ge onze die pe geloofsgeheimen, ge zoudt mijn ziele leed beseffenuw goed en edel hart zou bereid wezen mijn fmart in vreugde te veranderen; want gij, en gij alieen hebt diti n uwe macht," „Meta, wat tlan verlangt fe van mil?" draal te Napels in tegenwoordigheid van een ontzaglijke menigte wederom het be kende wonder piaats gehad van het vloei baar worden van het bloed van den H. Januarius, De menigte hief, toen het wonder we der plaats greep, vol geestdrift Wet „Te Deum" aan, Nathan de burgemeester van Rome heeft eene re deVoering gehouden, zoo fel tegen den Paus gericht, dat zelfs de liberale pers daarover niet te spreken is. Men leze slechts de-volgende zinsneden: Hij herinnerde aan het laatste oecume nische concilie, den laatsten grooten pel grimstocht naar den Paus-Koning, bij welke gelegenheid de onfeilbaarheid des Pausen bekrachtigd is. Dit dogma van de onfeilbaarheid, ver zekerde Nathan, heeft op het volk een slech ten invloed gehad. Dit blijkt bij epidemieën want dan l egt het volk beloften laan de Ma donna af en s teekt de artsen dood. De pon tifex maximus komt er door zijn onfeil baarheid toe de beschaving en de uiting der gedachte te boycotten, opnieuw duister nis te brengen en het daglicht uit te sluiten. Een brutaal stukje voor een burgemeester der hoofdstad! De „Osservatare" zegt: In geen enkel protestants ch of schisma tiek land zou "een ambtenaar zich veroor loven op zulke wijze over den Raus te spreken. Vroeger heeft Crispi eens een ambte naar van Rome afgezet, omdat hij in eene heugelijke omstandigheid aan den Raus een bezoek bracht. Sinds gisteren weten de Romeinen nu dat men ongestraft in hef openbaar den Paus mag beleedigen. SPANJE. Canaleas en de Kstholloker, De katholieken zouden meer dan ooit van plan zijn te manifesteeren 2 October. Kardinaal Aguirre, primaat van Spanje, heeft de comité's zijn zegen gezonden, met dea anbeveling vooral te waken tegen rust verstoring. Om die reden zou minister Canalejas, die bevreesd is voor het doorzetten van dit plan der katholieken, Bilbao steeds in staat van oorlog houden, alhoewel daar alles heel rustig en kalm toegaat De mi. nister wil een wapen in ide hand houden. Om een einde te maken aan al de pers berichten, die het voorstellen alsof de ko ningin-moedcr zich inmengt in de politieke moeielijkheden, zou H. M. beslaten hebben in Madrid een paleis te doen bouwen, waar ze alleen zou wonen. „Wiily, luister naar mijne bede; 't is de eerste, welke ik U doe, gedwongen door mijn plidit als katholiek en moeder. Nog sledhts twee maanden en onze eerste lieve ling zal Het levenslicht aanschouwen. Dat kind zullen we het onze mogen noemen, maar ook het behoort aan God, aan Hem, van wien alle vruchtbaarheid en wasdom komt, aam Hem, die aan al wat ademt het leven gaf. Mijn geloof geeft mij de ze kerheid, dat i eder mensch in zonde wordt geboren. Wat, Willy, zal aan hef kind het natuurlijk leven kunnen baten, wanneer Het niet door het Doopsel niet het bovteninaj lijk leven der genade wordt verrijkt? Im mers er staat geschreven-: „Indien iemand herboren worde uit water en den H. Geest, kan hij het Rijk Gods ingaan." „Wilt ge toestaan, dat de wateren des Doopsels over het hoofd van onzen Heve ling vloeien op zijn geboortedag? Wilt gij mij beloven, dat hij het geloof zijnet moeder mag; omhelzen, diajt ik [hjem mag grootbrengen in het Geloof, hetwelk ook ik belijd?' „Schat, lief, waartoe U onnoodig veront rusten; ge hebt uw leven toch niet aan een heiden verbonden. Ik ook immers ge loof in een driewerf heiligen God. Wees gerust, Meta, ik zal als vader voor alles zorgen; zorgen dus ook dat de kinderen, die de Heer ons belieft te schenken, het Doopsel zullen ontvangen." (WortU vervolg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1