R. Kath. Nieuws- eis. Advertentieblad voor Noord-Sollani. r No. 32. Zaterdag 22 April 1911. Jaargang FEUILLETON^ Juliaan en Juliane, Verschijnt Woensdag en Saterdag, Bit nummer bestaat uit 8 bladz Algemeene Vergadering Van eene Tentoonstelling te Alkmaar. BINNENLAND. ONS BLAD. 80 ct. per Zondagsblad. ïe ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden franco huis90 et. met geïllustreerd betalen in bet begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers Tan de courant Tan het Zondagsblad 3 cent. 5 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „One Blad". BÏÏSEA7Breedstraat 12, tegenover de. E. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADYSRTENYIÉN Ysa 15 regels 80 Elke rsge! meer Reclames per regeli i 15 Kleine advertenties van 1 30 woorden, bij voor uit bet. 25 eext van aandeelhouders der JV. T. „Ons Blad" op Vrijdag 28 April a.s. des avonds ten 8 ure in het lokaal van den lieer Proot, Langestraat. AGENDA: Balans en Winst- en Verliesrekening over liet jaar 1910. Verkiezing van een bestnnrslidde lieer Mr. H. P. M. Kraakman treedt volgens rooster af. Verkiezing van een commissarisde Zeer- eerw. lieer Th. F. EbbtnkhuVJsen treedt vol gens rooster af. De aftredenden zijn herkiesbaar. Volgens art. 5 al. 2 der Statuten verkoop der aandeelen 1, 2, 3, 4 en 5, behoor end e tot de nalatenschap van wijlen den Zeer- eerw. Heer H. A. Horning. Het Bestnur: Mr. H. P. M. KRAAKMAN. H. KENTER. J. F. QüAX. N.ll. De Balans en de Winst- en Verlies rekening met het verslag daarover van heeren Commissarissen liggen op het kan toor der Vennootschap ter inzage. Geen wapperend dundoek voor aan den gevel, noch openstaande deuren, welke een blik idoen slaan in een met groen en bloe men versierde Vestibule lokten uit tot een bezoek ,'aan die tentoonstelling, waarvan wij gaan verhalen. Reclame-platen hadden er geen gewag van gemaakt en „de Konin gin Ider lAaüde" Ji'ald er niets van gezegd, maar blij-lachende kinderkopjes en glim lachende ouders met paasch-blije gezichten; die ingingen |i|et mooie Heerenhuis op de Oudegracht, \vaar de bescheiden Zusters van O. L. V., Iwojnen, hadden mij doen be grijpen, dat |daar iw|at gewichtigs aan de hand moest zijn en binnengaande, vernam ik, Mat er vandaag tentoonstelling was van handwerken, gemaakt door de kinderen van de Armenschool. Het is een uitnemende en van paedago- gische wijsheid getuigende gedachte geweest Idat de ;E'. (Zusters, die in den regel haar (nuttigen arbeid' zoo bescheiden verrich ten, sinds verleden jaar begonnen zijn,, door het houden dezer tentoonstelling van handwerken, hu eens het lidht niet onder de korenmaat te plaatsen, begrijpende dat het aanwakkeren van een gepaste eerzucht, de kind eren tot meerdere vlijt aanspoort, en 34) eene novelle DOOR MATHILDE, Zijne lokken waren gedund, zijn gestalte scheen gebogen; levensmoeheid' lag op zijn gelaat. Verdriet over vrouw eni kind was er de oorzaak van, zeilde m|en, doch een Enkele iwas er, wiens oog in het verborgen riet, Idiie wist, idat slechts wroeging, schaatn'- te over zijn onwaardig gedrag, over Ue leu- gten, die zijn J'evén bleheersdhte, hem zoo Ertoeg tot een grijsaard had gemaakt. 1 johan nam dien doek weg en snelde naar rijn vader. „Papa, ik zie!" jubelde bij. „Zien! Gij Idroomt." „Neen, ik zie u, en ikj heb Amat ge- Jfz,e" en de hoornen en de vogels; even, fchiaar heb ikl dat alles gezien, maar het Pier"C "C Za^' w'as m'jn go^de dok- Alet een zekere schuwheid nam De Wer ve ajn kind op en staarde hem een poos ini t c heldere blauwe oogen, jdie hem vroo- Pl' aanstaarden, maair toch met een ze- geurige uitdrukking, dezelfde, die in. I J°kans voorkomen lag. r>o\°°a 'nU rie?" vroeg hij c Gatier wendde het hoofd om a s c het kind weer op de canapé. tiat het goed is in het algemeen belang, om ide puders te laten zien, welke vor deringen de kinderen maken. Ik ging idan met de blijde kinderen en dö frotsch op hun kroost zijnde ouders het zaaltje binnen, jwjaar dé fraaie handwer ken, naar gelang jdjer klassen, waren ge- exposeerd en waar wij de ontwikkeling idler kleinen in |de vrouwelijke kunst bij uitnemendheid konden volgen, vanik zou haast zeggen, van zwarte kous- tot Zondagsche jurk. De methode, die gevojgd wordt bij het handwerk-onderricht, is eenvoudig uitne mend. Het aangename met het nuttige vereeni- gfen is idle opziet, „mijn leeren is spe len" wordt hier in praktijk gébracht.! Reeds op Ide bewaarschool vangt men aan met (die breilles; vroeger weet ik wel, leerde mien Idle pianupilaties door ze met de vol gende ipoezie vergezeld te doen gaan„hoed, je opzetten, doekje omslaan, dienaresse ma ken, naar huis toegaan" maar of het te genwoordig met of Zonder poezie gaat, weet ik niet; het feit is, dat dé kousjes mi reeds door leerlingen in de eerste klas ge- bjreid, om jde gelijkheid van steek en de nette afwerking, op die tentoonstelling ve ler bewondering 'wekte. In Ideze klas lee ren dé kleinen ook de eerste beginselen v;am het haken en merken en nu woipdt id'e ijver iom| (dit gojed te leeren aldus ge- pjrikkeldl, dat dé klinderen als het blrei of merk-werk vlug, maar ook netjes is afge-, werkt, verlof krijgen, om wat moois te ma ken, bijvt een pasje van een boezelaar, of iets voor id'e garderobe van de pop, zoo als een Jpoppenrokje of een boezelaartje. De breilessen .worden in alle klassen voortgezet; in Id'e 2e klas begint het mer ken op bfgetileekl, ins tie 3de klas op on|- afgedeeld gaas cn alweder mogen de kin- tieren, die hun taak goéd vervuld heb ben, voor eigen liefhebberij werken en de wollen en katoenen onderrokjes, de muts jes, dasjes ,en kjeedjes, die op de ten toonstelling te zien waren, getuigen, met hoeveel ijver, er van dat verlof gebruik wordt gemaakt; ook daarvan Was mooi werk te zien. In, (dé 4e klas wo£dt de naailap afgewerkt, waaraan men in !dte 3e klas be gonnen is en begint men met het mazen; in ti'ie kla;s maken de leerlingen reeds een boezelaar en in 'de leergang wordt prettige afwisseling gebracht, door haak- merk- en doorstop werk. De naailes wojrdt in de Se en 6e klas vervolgd én leeren ide kindéren bet prak- tischei 'nbireien van stukjes en hieltjes. In ide 5e klas wcftit bet verstellen van bbntgoed' geleerd en de 'toekomstige opvolg sters van „Aaltje de zuinige keukenmeid" zullen geen slecht figuur Slaan, als zij met een versteld bont boezelaar loopen, mits versteld', zooals zij dat bij de Zusters ge- I ■IIXfUB—gg—B—IIIMIW l| „Wie'beeft dat gedaan?" vroeg hij heesch en bijna streng. „Dokter Rutscher, Papa; is u niet blij?" Téeder was De Werve nooit met zijn zoon, integendeel; hij behandelde hem steeds met een koel medelijden, maar zooals heden kvas hij nooit tegen den kleinen Jo han geweest. ,,Ik dacht |dat het u verrassen zou", en de kleine oogjes, die zoo pas 'het licht ge noten, vulden zich met tranen. Weer ving Jules 'dien blik op, waarin nu eerst uitdrukking lag en als zoo even keer de hij zich sidderend van tootm of smart om. „O wie heeft dien blik weer bezield, dien blik vol Verwijt, vol smart, doe spoedig weer Idien doek ,voor uw (hoofd, Jo|han', ik wil het niet zien." En Johan legde troosteloos zijn hoofdje neer; hij filati zich zooveel genot van dit oogenblik voorgesteld', en nu; wlas de te leurstelling zoo bitter groot. Met onregelmatige stappen ging de va der bet vertrek op en neer. i, „Dwaze, die ik bien! Ik zou, mij ver raden; maar Idie blik, neen, ik lean niet lan ger leven friet tiien blik opf mij geves tigd-; tot nu tob wlas het een troost ten. minste fdaft het kind mij niet zag, maar nu, zal hij mie aanstaren, de wroeging lezen op mijn gelaat. Wie mij dat verdriet mag hebben bereid?" Juist trad mevrouw Sa&rveWt binnen. „Weet ge (het lal!?" vroeg zij geheim- Zinnig. „Ik hadi het u oif Hlenry willen Ieerd hebben. In deze klasse woktit, zoo- Wel als in de zesde, waarin de kinderen, Wit goed' leeren verstellen, een hemd en een broek gemaakt. Als (6dle kinderen deze klasse hebben afge maakt, zijn rij voor de praktijk', wat ver stelwerk betreft, gereed). Papieren modellen van eenvoudig onder goed, leerden ons, hoe jde kinderen in die klasse reeds leeren knippen. 'Aan tien cursus ider lagere .schbo-l, sluit aan (die cursus tier naaischool, en ide ouders kunnen wij niet genoeg aanraden, om de kindieren idie cursus te laten volgen; zijn zij déze doorgekropen, dan kunnen de kin- tieren gerust optreden, als flinke tiegelij- keh uishowdsters en hébben zooveel geleerd,, tilat (zij, waar ;het noodig is, in eigen onder houd kunnen voorzien, door het maken van costuums en ondergoed.. "Wat mede van (uitnemende en niet ge noeg te waardeeren paedagogische wijsheid getuigt, is dat de oulders der kinderen! zelf zoovee] mogelijk voor de grondstoffen zorgen Van hetgeen de kinderen maken. Het voorkomt het leeren jsiteunen op anderen, met gepaste trotsch kunnen zij de kinderen er op wijzien, idiat Vlader en Moeder voor hen zorgden: de kinderen leeren er Vader en Moeder dankbaar voor zijln en ook het zoo nuttige „self-help". Daar, waar: echter de middelen ontbreken, zorgen de E.E. Zusters voor het materiaal, en al wat daarvan gemaakt wondt, krijgen de kinde ren als kerstbedeeling. De aanschaffing echter van dit materiaal kost veel, en daarom mag dé verslaggever wel een beroep doen op Hf. H. Winke liers, om restantjes, lappjen, Wat dan ook, aan) Me E.E. Zusters te geven. Gelooft mij, Mijpe (heeren, ge idoet er zulk een goed werk mede, een dubbel goed werk; Ge steunt het bizond'er onderwijs en geeft een keer gewaardeerde aalmoesvergeet het piet „wat Gijl den Arme geeft, is God den Heer geleend." Dames! hebt ge een oud blousje, eeni oudé japon, 'oude rok, lapjes, restantjes, lint van 'een hoed', die ge niet meer draagt! brengt het naar ide Oudegracht no. 204. Gteneert u niet. De nonnetjes leeren dé kinderen Iwerken met kleinigheden. Van on beduidende lapjes zijde wordt b.v. een das gemaakt, of een 'ornamentje op een ja pon, van alles komt wat; he|t is een ge heim, 'en u (moet het dus niet oververtellen, maar ik |heb een japon gezien, va:n stof, kvaarvan eens |dle dichter zong: „O schit terende kleuren vlan Nederlanri's vlag, wat wappert gij fier langs dén vlo-ed." Met liefde (heb ik geschreven over het mooie werk, Idialc door rie E.E'. Zusters wondt verricht. Kon -men misschien vroeger zeggen, dat jhet onderwijs Ider E.E. Zusters niet het beste was hetgeen natuurlijk altijd over schrijven, maar hij wildé u ven-assen;" „Een mooie verrassing; ti'ie kwakzalver heeft zijn gezondheid verwoest door die operatie. Liever een blind kind, voor wiens leven, ik niet vlrees, (dén e«n arm, zie kelijk schepsel, Idiat een weinig zien kan." Even verrast en teleurgesteld als de klei ne Johan zag mevrouw dien zonderlingen man aan. ,,'t Is toch zoo- goed gelukt!" mompelde rij. „Waar jwoont die Duitsche wonderdokter" „In het Hotel Buitenzorg." „En hoeveel Imolet |hij voor die moor- denaarskuur hebben?" „Niets". i „Kom, dat zal wel een slimme streek rijn. Ik Idaclyt dat u te verstandig was, mevrouw, om u door zoo'n kwakzalver te laten beetnemen." „Maar mijnheer De Werve, rekent u hel) |dhn voor niets, (dat uw kind zijn gezicht heeft terugbekomen?" „En zijn leven geknakt is; een mooie dienst inderdaad. Mevrouw schudde hét hoofd. Neen, zoo iets was haar nimmer over komen. Zoo'n verregaande ondankbaarheid; tnpar 't Was haar eigen schuld; zij had zich piet met dïe zaak moeten inlaten. Wie weet welke onaangenaamheden haar nog wachtten Zoo kort (mogelijk1 vertelde zij hoe de zaak 'zich jha'd toegedragen en hoe de kleine Johan eigenlijk die oorzaak van alles was. De .Werve luisterde nauwelijks naar het idreven was want, helaas, een profeet is nu eenmaal niet bij zijn volk geëerd er; is leen streven onder het tegenwoordig re- gime, om het onderwijs op de Zusterschool j eerste klas te doen zijn, een; olnderwijs (dJat zich (met het beste kan meten, en daar: om zoo buitengewoon laan te bevelen is omdat met de vermeerdering der nuttigei aandsche wetenschap, den kinderen tevens zoo'n echte godsdienstige kennis wordt ge schonken. Moge dit verslag iets bijdragen, om dien God gewijden arbeid, steeds meer waairdee- ring te idoen verkrijgen en moge God zelve Id'ien arbeid Zijn rijke zegen schenken. BEZOEKER. gesteld, dat tie (concurrentie voor haar in Nederland moeilijk zou wonden, eene zeep fabriek hier te lande aangekocht, waar ver moedelijk honderden handen werk zullen vinden. De trust is de Solvent-Zeepmaatschap- pij, Idie in Amerika de Suniight-zeep reeds grootdeels van de markt heeft gedrongen, en zich ook needs in .Europa heeft ge- vestigd; «net hoofdkantoor te Vilvoorden bij j Brussel, |vain waaruit eerlang, ten koste van tonnen gouds, eene reusachtige reclame (ook met behulp van vliegmachines) over Neder land en (België zal worden gemaakt. De aangekochte zeepfabriek is diie vajn Idie firma' (Alberts en Cof. te Zutfen." Troelstra heeft opi het Congres onder applaus van l'»i aanbidders, gezegd, op tien |dag dat H. M). tie Koningin tie Staten- Generaal zal openen in September te 's üravenhage een tegenbetooging voor „algemeen kiesrecht" te zullen organisee- ren, een optocht die natuurlijk bedoelt een manifestatie te zijn tegen Hare Majesteit, en dreigend |voegjdé hij er bijj, dat de „bourgeois" deze betooging niet mogen be moeilijken of.... er zullen revolutionaire da den gebeuren Opruiming 'dus in den letterlijken zin des woords. Uit idle verschillende verslagen blijkt dat overduidelijk Tegenover dit dreigement zal ieder orde lievend Nederlander pal staan. Wij kunnen het geschetter en gekef der socialistische l'eiders en krantjes en blaadjes verdragen: mleu raakt jet aan gewoon. Doch tegen over jdjreigement met oproer en lawaai, nog wel tegen jhet gezag en o|hze jKoiningin 'en tilat o'nider voorwendsel van een be tooging voor „algemeen kiesrecht" stelt de overgroote meerderheid van ons Ne- derlandsche volk het woorddat dulden wij niet! Laat Troelstra in bruten overmoed' dreigen tiat er „vijfduizend robden naar het Bin nenhof" zullen trekken, wij zullen met tienduizend staan om wet en orde en gezag en onze Koningin te verdedigen. Dat mogen Ide rooiden zich voor gezegdj houden! (N. Hrl. Crt.) D2 MIS7WB TABIEFWBT. Als een merkwaardig g taaltje van het ef fect, Idla thet nieuwe Tarief-ontwerp heeft, (reeds vóór jhet wet is, verneemt de Limb. Koerier het volgende: „Op Idle bloote aankondiging v.an de ta riefsherziening in Nederland heeft een on dernemende Amerikaansche zeeptrust, vree- zendc dat jwellicfit de invoerrechten op bewerkte zeep zoodanig zullen worden vast- verhaal. „Ik zal vanmiddag paar dien indringer gaan", sprak hij, „en mijn schuld' aan hém afdoen. Arme Johan, 't ,is zijn dood". „Maar mijnheer, dat is, neem me niet kwalijk, onzinnig gepraat; 't kind' is nog wat zenuwachtig en koortsig, maar dat komt vooral, omdat 'hij zoo teleurgesteld i9 door uw wonderlijk gedrag. Een ander vader zou God' jop zijne knieën danken, dat zijin kind genezen was van een verschrikkelijke kwaal; idiat hij kan zien en niet langer meer gebrekkig is, maar u schijnt er boos over te zijn. ,Zoo iets leest mlen zelfs niet ini d'e boeken." Nu (eerst merkte Jules, dat hij zich te veel vergeten had en, hij bromde iets van: „Kwakzalverij, het lichaam dooden ter wille van 't gezicht en nreer dingen, waar uit (mevrouw Saarveldt Ide vraag afleidde, die zij zich zelve steldé: „Zou jhij wel goedi 'bij 't hoofd zijn Dien middag begiaf (hij zich met looidenl scho enen naar het hotel, mlaar dé béd len den 'zeiden, dat mijnheer de dokter in denl plantentuin was en na een kort beraad' be sloot Jules ook daarheen te gaan, minder omdat (hij |dacht den geneesheer in dat dool hof pan paden en bossdhen te zullen vin den, dan 'wel omldat hij er behoefte aam had, in de vrije natuur zijne gedachten den vrijen loop te geven. XXIII. i Diep gebukt onder allerlei smartelijke her inneringen ging Jules tien tuin in. 't .Was alles eenzaam en stil rondom; EET WOSDÏ B4B1 Een zestienjarige loopjongen Karl Rohloff te Berlijn, (wildé van zijne moeder, een weduwe geld hebben, om paar de kermis te gjaan en (naar de bioscoop te gaan kij ken. Toen rij hem Idiat weigerde, schoot hij een revolver pp haar af. De kogel drong) in haar f echter wang en maakte een lee- jijke wond, pie knaap is later op den avond in hechtenis genomen» 1 si Ui it niet een treurig; teeken des tijds! jfn de 20e eeuw, die toch „de eeuw van hét kind" heet. I Decursus in melkonderzoek ter opleiding van controleurs voor rundveefokvereenigingen en kaas fabrieken, welke van October 1010 tot Maart 1911 vanwege het Zuivelconsulent- schap voor ld|e provincie Noord-Holland te Hoofrn is gegeven, werd gevolgd door 23 leerlingen. Na afgelegd! examen kon aan 22 deelnemers het diploma van bekwaamheid wordén uitgereikt, terwijl één moest wor den afgewezen. De namen ider geslaagden rijn: (in 'alphabetische volgorde.) W. Bakker, Purmer-Edam; [Th. J. Ber gers, Hoorn; G. Bouwman, Zwaag; J. D. Donker, Zaandam; H. P. Fellinga, Schager- farugJ. ter Hofstede, Wijdenes; C. Hop, Warder; J. Hopman, Ainsterdam; Jb. Hui- berts, Middelie; IC. Klaij Gbz. Berkhout; EJ. Koster Dz., Berkhout; T. Laan, Beem- ster; A. Laagwater, Schagerbrug; W|. Leeg water, Wijde Warmer; G. Ligtenberg, Berk hout; J. G. Potgiesser, Hensbiroek; J. Ruij- tqr, Ooster-Blokker; H. Rijswijk, Wardér.; F. Schoenmaker Kz., Beemster; M. Schoons Kz|., C. Siewertsen Hoorn; K. Zilver, Bin- newijzend, In verband' met dezen cursus wondt mede gedeeld, dat op| den volgenden, die in October 1911 begint, niet meer dan 24 leer lingen kunnen worden geplaatst. Er zal slechts bet ruischen tier bamboes en het bruisen Van een verdér afgelegen beek stoor den (de algemeene stilte. Nu én dan sprong een vogeltje van onder rijn Voeten (weg en tjilpte op een tak ga-[ zeten van Vreugde, dat hij aan een groot gevaar ontsnapt was. Maar Jules klacht nocjb aan dé schoone natuur, hoch aan Ide vogeltjes, noch laan iets anders in rijn nabijheid. Hij peinsde over het verlédene, dat hij zoo gaarne vergeten; wilde, doch die blik van Johan jdleed alles weer uit het graf dér herinnering oprijzen. Zoo verdiept was 'hij in zijne treurige gedachten, dat 'hij niet eens een eenzamen wamd'elaar opmerkte voordat deze vlak voor zijn oogen stondi. „Bitte," vroeg 'deze in zuiver Duitsch, „ik bén hiér geloof ik verdwaald, is dit dé (weg naar de groote laan?" De forséhe gestalte van den spreker met rijn Zwaren haard en blauwen bril, de krui- Idendoos en hét lijvige boek), (dat hij in (de (hand hield, lieten De Werve geen twij fel meer of hij bevond zich in tegenwoor digheid van tien dokter. „Ja, ate U links afslaat, komft u er ze ker", j „Ik 'dank u" ep hij wilde verder gaan, maar dé andere hield hem tegen. „Mag ik u Vragen of u dokter Rutscher is?" „Ja," en |hij bleef staan en beide man«, nen izagen elkander aan. (Wordt vervolgd),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1