E. Kath. lienws- est Advertentieblad voor Noord-Bolland. No. 66. Zaterdag 19 Augustus 1911. 5"® Jaargang Yerschjjiit Woensdag en Saterdag. „'foelie Waltlier." Uit-garraa (It Nsaml. Vennootschap „Ons Blad". Dit nummer bestaat uit 8 bhdz De beteekeois der Liturgie voor oozeo tijd. ONS BLAD ABONNEMENTSPRIJS 60 ei. per 3 maanden franco huis90 ct. mei geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Yaa hot Zondagsblad 5 oent. BUESAüBrsodetraat 12, tegenover de 3. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 483. ADVERTENTIËNi Yan 15 regels Elke regel meer Reclames per regel Kleine advertenties van 1 tent I I I 39 woorden, bij vooruitbet. 16 26 Dit was bet onderwerp hetwelk die po pulaire pater Borromeus die Oreeve behan delde op het eerste Nederiandscihe Litur gische 'Congres, id|ait dezer dagen te Bre da is gehouden. Pater Borromeus de Oreeve! Wie kent hem niet den talentvolten redenaar, die door zijn welsprekend woord en oratorische plastiek zijne toehoorders weet te boeien? Wie herinnert zidh niet de boeiende re de, die hij voor «en- paar jaar hield iln eene vergadering' van de Mariavereeniging? Een blijvende druk heeft deze op de aan wezigen gemaakt. Wij hebben zijn naam genoemd, wij wil len onze lezers niet teleurstellen en geven daarom uit de Msö. weer in extenso het verslag van zijne redte, als die van een emancipator, een strijder voor de verwe- zelijking van de leuze van oinzen gro-oten Paus Pius 'X „Omnia in irestaurare in Cjhlris- to" „Alles Werstellen in Christus." Ondier luid laipplaus betrad pater (de Oree ve het podium om te ispreken over de betee- kettis der Liturgie voor onzen tijd. Spreker begon met te verklaren wat Wem in dit congres zoozeer aantrok. Het was een zoo specifiek Roomschi congres, dat niemand! het «nis kan nadoen. Roomschi in onderwerp liturgie is uit sluitend onze schat; Rootnscih in opzet en uitvoering, RoomsdW in doel, om n.l. vol gens Wet woord! van Plus X den waren Christelijk en geest te h erstellen door de ge- loovigen op inniger wijze -te doen dieelen in pe viering der H. Geheimen en het bidden van het openbaar gebed. Dit congres is zoo echt-p riesterlijk; van- en met- en door de liturgie zijn wij priesters, wat wij zijn, ware dit nog niet voldoende, dan zou de bijzondere band van religieuse roeping ons nog trekken tot djit congres. Als zoon van St. Franciscus, den zanger God's, die zelf de steenen aanidro<eg om vervallen kerken te herstellen, dlie zelf de kerken veegde, achtte rich spreker verplicht mede te werken tot opbouw van liturgisch' leven, tot zuivering van wat in Godls kerk niet passend is. Het punt ter behandeling hem; opgedra gen-, is: „De beteekenis der Liturgie voor onzen tijd." Hij zou algemeen spreken, een voorrede geven; hij was slechts de heraut van de prinsen en grooten van liturgische weten schap, die als in optocht elkander op het spreekgestoelte zouden volgen. Zijn onderwerp inleidend besprak hij het gemis aian liturgisch' leven, bjj ons Room- 25) Folterend' drong de gedachte zich met angstwekkende duidelijkheid aan haar op, dlathaar Maatje, haar eigen lief klein Maat je, zondeken enkel wo-o-rd tot afscheid, van hen was heengegaan O, die gedachte was niet te dragen. Maar stil, mu niet denken, neen, niet denken noch voelen. Ze mocht zich niet zwak maken, en weer kwamdle energieke trek era den kleinen mond'. Haar blik viel op den Dom, en even flitste het in haar op, daarheen te ijlen en bij Hem haar rpdelooze smart uit te snikken. Bij wien kon ze 't beter veiliger doen? „Maar neen, -ook dien. troost m-o-est ze zich- ontzeggen, Nu niet, eerst Patatje Welpen en steunen. Do-ch die gedachte, die haar aan herinnerd,, graf ha,air iets troostends, eu kamer -rusteloos heen en weer lo-o- Pe welden korte gebeden iin Waar op 1,™ B,'s ware, o-m hulp en kracht, ge ne tot-den Almaichtigem Godl. Even bleef Z\y/S S^aan' *°'en gedachte haar trof: aa-rom, o, waarom likt God! toe, dat Maat- ]e zoo plotseling, net nu ze weg waren, bal heen was Was of feis - ers in haar zou opkomen, maar neen! aar geloof en vertrouwen itn Hem ha-d- 11 reeds te diepj wortel geschoten. Ze be sdie volk. Hij meendle ,'te moeten onderscheiden litur gisch leven in die Ikerk eu bluften, d'e kerk liturgisch! leven [dlat is meeleven, mee afle zen, meebidden; ziahi zelf medestroo-ien, als een iwiiarrookkorrel op Wet heilig vuur der liefde, taHs die geur der aanbidding naar het altaar opstijgt. Helaas, [dat leven is dood. 90 van de 100 kennen het ai b c niet van liturgisch leven. De besten bidden hun eigen gebed, van hooriigheidl geen sprake. i Geen wonder, Idlat wij beschuldigd wor den va-n vormendienst. Als men niets be grijpt en de beteekenis niet kent vain onze heerlijke plechtigheden, dan is ihet coime- dlie, dan is het theatraal mano-euvreeren, idtat verveling wekt. Als de geest er uit is, iis de do-od ingetreden. Een doove gaat n-iiet naar een concert en een blinde niet naar -die schouwburg. Gevolgen hiervan zijn treurig. Misverzuim reusachtig en die ter kerke komen, geven staaltjes va-n ontzet tende oneerbiedigheid. Zij zien wel of een vriendin een nieuwe Hoed) op heeft, maar hebben geen begrip van die kleuren der priestergewadenzij weten of die priester mooi of leelijk zingt, maar niemand weet wat (hij zingt. Van Idlat weiinjg begrip komt men to-t ex cessen als dames met romans en koorzan gers met kranten, terwijl- de kerk voor ve len jd'e eenjge attractie heeft van een schouw burg, waar men toiletten bewondert. Liturgisch leven buiten de kerk noem de ispreker het huiselijk leven in den jaar kring van kerkelijke feesten staan. Bij onze ouders werd op Goeden Vrijdag geen piano gespeeld, in idle ivasten ging men niet naar publieke verm-akeiiijkhedlen,-op qua tertemper geen koekje, op Zondag na d'e Vespers ging men pas uit en thans? Het feestvieren dat gaat nog wel. Met Paschen een kippetje, met Pinksteren een nieuwe hoed, met Kerstmis een licht-boom, maar jhet kerkelijk karakter is er af. Zij heb ben -een Kerstboom- zonder Kerstkindje. De -Katholieken zijn geworden als le Com- ntuniebruiidljes, (diie o-p straat spelen. Zietdlaar (den toestand de steenen spre ken -en de menschen zwijgen. Jammer, iwant le, wat kan die liturgie- geen Invloed uitoef-enen ten go-ede in onzen tijd v-ain lafheid en lauwheid en halfheid! Liturgisch leven dé*1 spiegel van het godsdienstig leven, maar ook daar is wis selwerking en de uiterlijkheid van onzen godsdienst heeft Invloed op fie godsdienstige innerlijkheid!. Deze hoofdgedachte werkte spr. uit en kwam tot ide gevolgtrekking dat betere kennis der liturgie niet genoeg te waardeeren is juist voor onzen tijd van on verschilligheid. Als -liturgie verbannen wordt, leeft de kerk i-n die Catacombe, als de klopjes rondgaan, ligt er geen volk meer voor het altaar; Ho-e «neer d'e liturgie zich vrij vecht, te greep 't wel niet, maar die God van liefde kon niet wreed, niet onrechtvaardig zijn, en aï kon 't arme menschenverstainrilZijn alwqjze raadsbesluiten en gejiieiim-en niet door gronden, noch begrijpen, haar liefde tot Hem vermocht ootmoedig! 't hoofd te bui gen, en zij met een verscheurd hart en hee- te -trainen 't .„Vader, Uw wil geschiede'! te stamelen. Plotseling richtte ze zich met een utellrukking va-n doodsangst op en bleef onbeweeglijk staan. Haastige schreden na derden. De deur weid wijd opengegooid, en haar vader trad' met ho-ogroode kleur en ontsteld' gelaat 't vertrek binnen. „Toetie, pop", snikte hij, terwijl tranen hem langs de wangen rolden, en onstuimig sloot hij haar iin zijn armen. Zij sidderde, -en 't was of ze, evenals in haar kinderjaren, zich heftig aan hem valst zou klemmen en haar opgekropte smart aan zijn hart uitsnikken, maa meen, ze moest hem 't ergste nog meedeelen. „Ik hoor, Idlat je alles gepakt Ihebit, kleintje braaf, moedig kindje, vanavond zijn wij bij Maatje en jou liefde zal hlaair wel' beter maken," sn-ikte hij. „Wat zon Maatje heb ben? Ik begrijp niet, dat nicht dit niet seinde." Troostend sioteg Toetie haar alrm om zïjn hals, en haar wang tegen die zijne vlijend1, fluisterde ze: „Het moet wei Keel erg zijn, dlat nicht Ons naar 'huis terugroept, misschien durfde ze ons de waarheid niet opeens zeg gen." .Verschrikt liet haar vader haar los, en vrijer beweegt zidh5 het katholicisme. 2e. H-erleving Idler liturgie is een eiscb voor onzen socialen tijd. Sociaal voelen vraagt samen bidden en samen zingenwil de sociale beweging con sequent zijn, moet ze vooral coöperatief met dien 'hemel onderhandelen. Spreker keert 'zich' tegen den iiberalisee- rendien en isocioiogiseerenden geest in ons katholicisme. Het zal worden rood1 of zwart, maar wat zwart is, moet op tijd de superpluie aan doen der -liturgie. 3e. Liturgie 'heeft' een groote beteeke nis voor o-nzen tijd) van meer -ontwikkeld Eucharistisch leven. In onzen tijd van veelvuldige H, Com munie moet vooral een degelijke en deug delijke en innige godsvrucht bewaard wor den. Nu dte Jansenistische trees v-oor 0en H. Communie Goddank henen gaat, mag niet in die plaats treden een onverschilligheid en weinig waaideeren der hemelsche gaven. Nu er minder tijd b'-esteed wordt aan een H. Communie, nu het buitengewone er af is en minder de gevoelige godsvrucht wordt aangeroerd, mag In geen geval gering be sef, te weinig verzorging het gevolg zijn. Daartoe helpe vooral een diepere kennis van- en inniger deelname aan de liturgische gebeden. Liturgisch gebed! is het hoogste niet dat het persoonlijk element moet gedood worden, maar h;et moest juist daardoor le vendiger worden. Na digze punten juichte «jpreker toe het congres, als een groot feit, nu- d|e geest, die opkwam,» n enkeie jaren geworden is een geweldige wind, die weldra- zooveel' vurige tongen zou doen spreken. Hij verwachtte vah het congres eenheid! van denken en kracht van uitvoering. Men is sceptisch gestemd o-ver dit con gres. Ons volk zal er niets aan hebben, zegt men; ons volk, dlat liever een snap- Misje Weeft dain een Hoogmis's Zondags liever fietst, maar geen Vesper bijwoont, geen 'Catechismus kent, nog minder den uit leg van kerkelijke cerem-o-niiin, ons volk, dat hcogsten een '„CredOi'tje" in 't vestjeszak je duldt, maar met geen „kerkelijk leven" onder idten arm wiil loo-pen; dat houdt van korte metten en lange feesten; van veel beweging en weinig gebed). Doehi spreker verwacht reedis ontzettend veel, als de pries ters devoter en heiliger en stichtender zo-u- den heengaan van heit congres, als onze religieuzen, zoovele engelten van liefdle, meer nog -tot engelen va-n aanbidding gevormd werden; -als o-p onze Semiinariën en kost scholen het meeleven met het altaar be vorderd werd dan zou vanaf den offer- berg stroomen van echt Roomsch leven in die vlakte neewfalen. Daarna spoardle hij aan tot ijver en leer gierigheid!. Hij roept de mannen van studie en ge bed, geroep.-en uit jhet ikoor en van idien kathe der op, o-m ons te leeren den wierook te zwaaien, om. voor te gaan als Davidl met die harp-. Hij spoort de deelnemers van Wet congres aan, te luisteren en imee te leven aan te nemen den honing, dien zij gepuurd hebben uiit die bloemen hunner godvruchtige stu diën en sluit met den wensch: Gelijk de ruwe WidlukfaJ zijn geloof en bekeering dankte aan de uitstraling van liturgischen geest op het gelaat van Karei den Grooten, dat aldus Wet heilig vuur, bra-ndend in de harten dier sprekers, uitvlammend in hun woorden-, -ons -onverschillig en laiuw volk weer brengen mocht tot dlep-gcdsdi-en-stigen geest. Dat -op deze gloedvolle rede, zoo eenig gekruid met voorbeelden uit de praeïijk des levens, 'een niet minder gloedvol applaus volgde, behoeven we zeker wel niet te ver melden.. Een heerlijk begin wals dit aan het eer ste Nederfandsche Liturgische Congres. In een reeks van artikelen hopen wlij on ze -lezers deze schoone dagen te tioen mee leven, al is Wet dtinook in den geest. keek haar ontzet aan. Wat bedoelde ze? Hoe lijdend zag ze er uit, en welk een ongewone kalmte bij zoo onrustbarende tjj- -ding. Liefkoozend' drukte zij zich weer te gen hem aan en fluisterde zacht; „Och, Paatje, een lang ziekbed is soms zoo smartelijk voor de zieke; een zacht, plotseling heengaan, zondier lijden, is...," „So-eda, allemaal apenkoo-l!" viiel hij haar birildlererad! in de rede. „Kind, wat bedoel je? Je weet meer, folter me niiet lalnger." Zwijgend reikte ze hem het tweede te legram. Terwijl hij 't las, verliet haar voor 't -eerste dte zelfbeheerschiing, en baande haar smart zitch een uitweg do-or een vloed va-n tranen. Wild sloeg ze haar armen om haar vader heen, en te zamen beweenden zij miet heete trainen de geliefde doode. Toetie herstelde zich 't eerst, zij moest Paatje immers helpen. „Zij heeft niet geleden, zacht is zij heen gegaan," fluisterde ze troostend'. Haar vader hoorde haar schijnbaar niet. Wezenloos was hij in een fauteuil neerge vallen, en staardle versuft voor zich) uit. Een geritsel aan de deur deed Toetie op zien. Mevrouw van Velzen trad! -met rood geweende oogen, en hartelijk medegevoel op haar Ln-nem-end gelaat, -o-p Toetie toe, en sloot baar, ^ondier een woord te spreken, liefdevol in de armen. Die moederlijke om arming gaf Toetie weeT een schok. „Maatje, o Maatje," kermde ze 't uit. O God! nooit, nooit zou Maatje haar meer liefkoozen, omarmen! Als ze straks Taai kvan. Van geachte zijde wordt ons geschreven, Idlat hiet beruchte verhaal uit het anti-pa- piisti-sdhie Lampje weer de ronde doet. Men kent dit varjiaal. In een kerk te Rome Izoud'en twee protes- tantsohe Hollanders 'op zekeren, morgen, (heel in de Vroegte een levend- meisje door pries ters hebben zien begraven. Het zotte verzinsel werdl afdoende tegen gesproken, na onderzoek ter plaatse. Thans heet het, dlat de gruwelijke ge beurtenis zou 'zijn voorgevallen te, Cordova Straks zal ze misschien weer elders heb ben plaats gehad, ergens in Z.-Amerika bij voorbeeld. Zoo maakt de leugen een fonneele to-ur- née, _qu men kan er wel zeker van rijn, dat telkens nieuwe Slachtoffers worden ge maakt. Het do-mme 'amti-papisme gelooft in rijn blinden haat letterlijk alles, wat aan rijn vooroordeel tegemoet komt. (Centr.) v ^BUITENLAND. ITALIË. De toestand van den Paus. De Romeinsch'e bladen geven nog de vol gende bijzonderheden over het verloop-va-n de ziekte van den H. Vader, j Den 6 Augustus kreeg Z, H. een aanval van jicht, gepaard gaande met zware koorts en pijn in de rechterknie, die Hem; het sla- bij haar terugkeerden, zo-u ze ver bu-iiten |iun bereik rijn. Plotseling kwam toen de aller- ontzettendlste gedachte in haar o-p; Maat je was niet gedio-opt, haar ziel- kon dus niet in Idlen hemel komen, o, God!, waar zou zij (dan zijn? Doodsangst steeg in haar op, met geweld! drong 't bloed paar boven- ze vo elde b enauwd, kon geen adem meer krij genMevrouw van Velzen-, dlie den heer Walther JiaHelijk ,en troostend had toege sproken,- hoorde een zachten sniik, zag, hoe Toetie wankelde, en o-p haar toesnellend1, ving ze haar nog juist bijtijds op. Ze was bewusteloos. Als een geknakte lelie, d'ie door een onmeedoogenden stormwind tegen den grond is geslingerd, lag rij daar, doods bleek en ternauwernood ademend. Mevrouw van Velzen riep luidkeels om Herman, die in dte ga-ng heen en wedier liep en haastig kwam toesnellen. Met behulp zijner moe der legde hij haar op bed, doich eer ze ver dere hulp kon bieden, kwam ze reeds weer bij kennis. -Verbaasd keek ze rond. Lag ze op bed? Wat deed Herman dain 'hier? Toen viel haar blik op haar vader, die haar rn-et doodsangst aanstaarde, en kwam de wreede werkelijkheid tot haar. „Ben ilc flauw gevallen?" vró-eg ze aan mevrouw van Velzen. Ho-e laf, hoe dlo-m!" Haastig wilde ze ojjstaan, maar viel wat in de kussens terug, ae Was nog zoo duizelig. Mevrouw van Velzen reikte Waar een glas sherry aan ,uiit haar reisflacon. „Drink dit eerst .uit, kindje, dan zal het beter gaan. Gedwee gehoorzaamde ze, toen pen beletten. De (dlr.be volgende dagen ver ergerde d'e toestand ten gevolge van sto ringen in de nieren, van die onrustbarende temperatuursv-erhooging en van de algehee- le jmostratiie van den hioogen lijder. De personen uit de omgeving van |Z. H. werden levendig ongerust bver het toenemen en verergeren der ziekteverschijnselen. Gedurende deze crisis behield 'de (H. Vader steeds Zijne voile helderheid van geest. Donderdag werd leen lichte verbetering merk baar, die Vrijdag nog toenam, de H. Va- dier 'kou toen een weinig- melk gebruiken. Van diien dag af vorderde het herstel op verrassende 'wijze. De temperatuur werdl wie der n-ormaal. "Uit idle oogen iverdween de uit drukking, die Ide omgeving des Pausen aan vankelijk zoo-zeer had verontrust; de ge wone gelaatskleur keerde weder terug, de nieren hernamen hun regelmatige functie, en daar Z. H. geen pijn meer voelde in de knie, ko-n 'Hij zonder moeite eenige stap pend o-en in Zijn slaapvertrek. De Paus is weliswaar nog niet volkomen genezen, maar met het oog op den verras- semdien vooruitgang dezer laatste dagen, mag gezegd' 'dat 'Hij spoedig geheel hersteld zal rijn. „De 'ziekte van P-ius X zegt (dir. Marchiafava is geweest als een onweers bui op 'een zomersdhen dtig." Woensdagochtend sto-nd '2. H'. vroeger op dan naar gewoonte. Na; eenige oogen- bl ikken in 'een fauteuil gerust te hebben wandelde Hij 'egn poosje in Zijn slaapver trek pp en ned'er. Vervolgens naimi Hij plaats aan 2ijn schrijfbureau oim eenige zaken af te doen, waarna Hij kardl. Merry del Val ontving, en Zich eenigen tijd met hem onderhield. ENGELAND. De algemeene spoorwegstaking is gisteren afgekondigd. Op de conferentie van de kamer van koophandel .onderwierp "minister Busoton de vertegenwoordigers der stakers aan een reeks vragen, waarop zij antwoordden, dat de patroons de bemsddelingsovereenlcomst van 1907 zoowel - in den geest als in den Iet ter geschonden 'hadden en dat het onmoge lijk was een herstel der grieven te ver krijgen. 1 H.iar-op stelde Asquithl voor een staatscom missie in te stellen om te onderzoeken welke -amendementen op genoemde over eenkomst wensdhelijk waren. De patroons ga-ven toe, idle stakers weigerden, Asquith deelde idan den stakers m-ede, d^t, daar 0e regeeriing onpartijdig is, zij niet een algemeene stremming van het spoor wegverkeer kan gedd'Ogen en zij de noodige stappen zal doen om dit te voorkomen. Uitgebreide maatregelen rijn genomen op Het groote militaire station te Aldlershot om het spo-or^wegverkeer in geval van staking te verzekeren. ledlere soldaat diie daarvoor bruikbaar is heeft order gekregen onrnid- sto-nd ze met Behulp jder oude dame op, ging naar haar vader, zette zich op zijn knie, en fubterden em I-ieve tecd'ere woordjes toe. „Laffe, dbmrae Toetie, o-m Paatje zoo te 'do-en schrikken Voelend1, hoe de sterke man beefde e-n sidderde, wenkte ze Her man, hem ook een _glas sherry te geven. Deze haastte zich aan d'it verzoek te vol doen, pn drong er met hartelijke deelneming o-p aan, dat ze toch iets nuttigen zouden, eer men vertrok. „Zeker, Herman, we gaan mee naar be neden, Paatje moet eerst waf gebruiken." Toen hij weigerend met 't hoofd schudde vleide rij iteedter: „Toe, Paatje, om uw Toetie pleizier t dte-en," Gewillig liet hij zich naar beneden voeren, doch met moeite gebruikte hij een bond soep. Toetie deed dapper haar biest, een stukje kip met iwat sla te nuttigen. Kwart voor één kwam ri rijtuig, en reden ze naar het station. De heer Walther, nog steedb ver suft, liet,-alles aan Herman o-ver. Toen zt vain Frankfort wegstoomden, scheen hij pas weer tot zichzelf te komen en zei ver schrikt: „Maar, 'mevrouw, Hermaln, reist u mee te rug? we storen h'eelemaal uw plannen." „Het spreekt -immers van zelf, dlat we- Toetie 'en u, in deze omstandigheden, niet alleen laten. (Wotül servos

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1