urn. Dans. :S voor als: uitver- ;elde en mziek, NGER, p 8PEEL- ermis. .lkmaar. pots: 1 ïobstraat. j§ TWEEDE BLAD. Zaterdag 2 September 1911. No. 70 Geschiedenis der bedevaart naar Kevelaar. INSDAG liddags 2 uur, aad. STRAAT 49. In, »en, >nz. enz. PST kempen. Alkmaar angestraai. VRASDONK, Dorpslr. a Zee, G. FOOR. VAN BENTHEM— Lüte. OE GROOT. WINK. Ons Geïllustreerd Zondagsblad. Amsterdamsche Brief. Heelemaal alleen. PLAATSELIJK NIEUWS. ONS BLAD. NIEUW. Harmonie. II. pk TUIN, Hoogzijde 133c Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze week bevat de volgende PLATEN: De Engelsche spoorwegstaking op het ergst. Het internationaal Kath. Esp. Congres te Den Haag. Mgr. HerlTens. Het nieuwe gebouw der R. K. Militairenveree- niglDg te Haarlem Een nieuwe Oostinjevaarder H. J. A. Ahsmann, Richter. TJit de Engelsche ipooiwegBtakiüg (3 foto's) Een origineels zilveren kelk. Een zoon van Hoofddorp als priester (2 foto's). Van het gouden priester feest te Warmond en het zilveren te Hil versum. De kerk te Soeterwoude. Een kijkje in de R- K. Militairenvereeniging te Haarlem. TEKSTDe Engelsche spoorwegstaking. De mummie (vervolg). Een overwinning der christelijke liefde. Een internationale Katho liekendag. Allerlei. Gescheiden en weer ver- eenigd (slot). Voor onze Jongens en Meisjes. KALENDER voor de dagen der week. 3 September. ZONDAG. Evangelie: De tien melaaischen. Lucas XVII: 11—19. 4 September, MAANDAG. H. Rosa van Vli ter bo, Maagdi. 5 September. DINSDAG. H. Laurentius Ju stin ia mis, Belijder. 6 September. WOENSDAG. Octaafdag van die H.H. Engelbewaarders. 7 September. DONDERDAG. H. Regina, Maagd en Martelares. S September. VRIJDAG. O. L. Vrouw Ge boorte. Dag van Devotie. 9 September. ZATERDAG. H. Dorothéus, Belijder. 3 SïPTEÜBES Eerste Zondag der Maand. Dertiende Zondag na Pinksteren Les uit den brief van, den H. apostel Paulus aan idle Galaten; III, 1622. Broeders! Dg beloften zijn toegezegd ge worden aan Abraham: en zijnen Nakomeling. Niet zegt de H. Schrift,; en aan uwe na komelingen, als sprak zij [van velen maar als van éénen: en aan uwen Nakomeling; en deze 'is Christus. Dit nu zeg ik: het door God bekrachtigd Verbond wordt door de wet, die vierhonderd en dertig jaren later gegeven weindl, niet krachteloos gemaakt, zoodlat de erfenis uit de wet is, is zij niet meer uit die b'dlofte; en tochi heeft God ze aan Abraham door de belofte geschonken. Waartoe is idian de wiet? Om witte der overtredingen is zij gegeven, totdat de Nata. meling, aan Wien tiij (die belofte gedaan had, komen zou; en zij werd verordend door engelen in Idle han-l eens middelaars. De mid delaar nu is niet van éénen; God echter is één. Is die wet dan in strijd met Gods belofte? Dat zij verre-' Want indien er eene wet gegeven ware, dlie in staat was levend te maken, dan zou de gerechtigheid waarlijk uilt idle wet zijn. Maar de Schrift heeft alles ondier de zonde besloten, opdat aan hen dlie gelomen de belofte zou gege ven wordlen u.iit het geloof in Jesus Christus 'Evangelie volgens (dien H. 'Lucas; XVIII, 11-19. Te dien tijde, toen Jesus natar Jeruzalem trok, ging Hij door jhjet midden van Samaria en Galiilea. En als Hij een zeker vlek bin nenging, kwamen Hem tien melaatsche man nen te gemoet, die van verre bleven staain en hunne stem verhieven, zeggende: Jesus, Meester I ontferm U. onzer Toen Hij hen nu zag, ze.ide Hij: gaaf, vertoont u aan de priesters! En Wet geschiedde dat zij, terwijl zij gingen, gereinigd! wenden. Een nu van ben keeirdte, zoodra hij zag dat hij ge reinigd was, terug, God verheerlijkend met luide stem: en dankzeggend viel hij voor Jesus' voeten op zijn aangezicht nedier; en dleze was een Samaritaan. Jesus nu ant woordde en zeide: zijn er niet tien gerei nigd geworden? en waar zijn de negen ander-en? Er is niemand gevonden, die te rugkeerde en eer gaf aan God, behalve deze vreemdeling. En tot hiem sprak Hij: sta op, ga! want uw geloof heeft u behou den. Omstreeks het jaar 1641 leefde te Gelder een vrome man, Hendrik Busmajtn, gebbren te Niiediermörmter in de kreits Kleef, niet ver van Calcar, d'ile Wiet een geringien handel voor zich' en zijne vrouw Mechtilidle (gebo ren Schlolt) het broodl verdiende. Juist voor het Kerstfeest, kwam hij, voor zijn bedrijf reizende, van Wees over de heide van Ke velaar, ter plaatse waar toen een zooge naamd hagelkruis stond, waarvoor hij néerknielde en een vurig gebed ten He mel opzond. Daar hoorde hjj, zonder iiemand te zien, duidelijk eene stem, die hem toe riep: „Hier zult gij voor mij een heiiigen- huisje bouwen." 1) Wel is waar maakte dit 1) Heiligenhuisje, zoo heeten de kapel letjes met het beeld1 van den gekruisten Ver losser of van een der Heiligen, welke men in Katholieke .landen overal langs den weg of aan de hoeken der straten aantreft. H. A', Banning. een eigenaardigen indruk op: den goeden, eenvoudigen man, maar hi^ sloeg er toch weinig acht op en vervolgde kalm zijnen weg. Toen hij echter bij dezelfde gelegen heid en onder dezelfde omstandigheden voor de tweede en spoedig daarop voor ide derde maal diezelfde stem vernam, en nadat hij een geruimen tijd en zorgvuldig onderzocht had', of er soms ook bedrog gespeeld werd, werdl hij ontsteld en in verlegenheid ge bracht, te meer daar het hem bij zijne ge ringe verdiensten moeielijk moest vallen zulk een heiligenhuisje te bouwen. Maar toch nam hij het besluit, om te doen, wat in zijn vermogen w,as, Hij openbaarde het geval aan zijne vrouw en legde haar op, om van zijne kleine winst dadelijks 2—3 stuivers af te zonderen, ten einde zoo langzamerhand de som van 100 gulden bijeen te sparen, die ,voor het bouwen van zulk een huisje noodig was. Zoo ging de winter voorbij. Drie weken na Paschén kreeg de vrouw van Busmann eene eigenaardige verschij ning. Zij zag ;d)es nachts eensklaps hare ka mer (helder verlicht wonden en te midden van dat licht een h eiligenhuisje of kapelletje met een Moeder-Godsbeeld, sprekend gelijkend ■op .een beeldje, dat zij kort te voren in han den van een soldaat gezien had. Er wiaren namelijk twee soldaten van Luxemburg dloor Gelder gekomen en had den voor een te Kempen gevangen zitten- dien luitenant der compagnie van den hoofd man Machéw.itz twee plaatjes medegebracht, waarop hét Moeder-Godsbeeld was afge- teekend, dat in hunne stad onder den titel van Troosteres dl er bedrukten hoog vereerd weird. Wegens gebrek aan geld had den 'zij een dier prenten aan vrouw Busmann te koop geboden voor een blaumeuser (om streeks 'vijftien Pruisische pennigen of een dubbeltje)' wat zij echter uit spaarzaam heid van de hand wees. Het plaatje kwam dharop in de handen van dien luitenant iin die gevangenis. De vrouw verhaalde van 'dje nachtelijke verschijning aan haren man die er eohiter geen beteekenis aan hechtte. Maar toen zijne buren hem verzekerdén, -d'at^Knk zij in dien nacht, nadat alle lam pen waren uitgedaan, van de straat uit zij ne kamer en zijn huis heider verlicht ge zien ihadlden, bleef hem geen twijfel aan de echtheid der verschijning meer over. Hij zond nu zijne vrouw uit, om de bedoelde sotdlaiten te zoeken en hlun het aangeboden beeldje af te koopen. Hij zelf echter be gon, op Je plaats waad' hij driemaal die He- melsche stem vernomen h aidl, het heiligen huisje te bouwen volgens hrt voorbeeld' der nachtelijke verschijning aan zijne vrouw De luitenant, die in het bezit der beide beeldjes was en imtussschen na een ge lukkigen slag bij Hills die vrijheid beko men h'adl, was aanvankelijk geenszins ge neigd, een Ider prentjes af te staan. Toen ech ter vrouw Busmann niet ophield', hem daar om te bidden en de reden van haar drin gend! verzoek openbaarde, stond hij haar zelfs de keus van een der beiden toe. Hoogst verblijd spoedde zij zich nu met haaar beeld je tot haren man te Gelder, die daarop terstond een houten tafeltje verwen en het papieren beeldje daarop vasthechten liet, zoodlat 'het geschikt in het kapelletje kon ge plaatst wordten. Intussdien was dit alles te Gelder be kend! geworden en kwam het ook ter ooren van de Karmelietessen aldaar, die zeer ver langden het beeldje te zien. De man nu, diiie het tafeltje beschulderd had, bracht het haar, en zij behielden het met grpoten eer bied jdien dag en den volgenden nacht in haar klooster. Des anderen daags verlang de Busmann zijn eigendom terug en droeg h'et naar hui®, maar reeds op den weg ont stond er een groote toeloop van volk, dat, tegen zijn wil, het beeldje met groote offers van waslicht en geld begiftigde. Busmann, die 'het gedrang van al die menschen in zijn huis niet verkoos, zag zich genoodzaakt het beeldje te verbergen en bracht het daarom bij de paters Capucijnen in Gelder Deze behielden het gedurende drie dagen iin hunne kapel, maar toen ook hier spoedig een toeloop van menschen ontstondl, wilden zij het beeldje niet langer bij zich hou den 'en verlangden van Busmann, hét weg te halen en naar idle plaats zijner oorspronke lijke 'bestemming te brengen. Middelerwijl 'wais het kapelletje voltooid géwordén, 'en Busmann raadpleegde den Pastoor 'van Kevelaar. Joannes Schink, in wiens 'parochie immers het beeld! geplaatst moest 'wordlen. Terwijl de Capucijrien en de gemeente van Gelder hun verlangen te kennen gaven, het béeldl in eene prachtige processie 'naar Keveiaar over te brengen, gaf Pastoor Schiink er dé voorkeur aan, den! laatstan dbg van Mei 1642 op een Zater dagavond, in alle stilte het tafeltje te ha len, opdat nitet weder een toeloop van volk ontstaan mocht. Op dien lsten Juni werd het beeld in het voor hetzelve bestemde heili genhuisje geplaatst. Daarom wordt heden ten dage nog de 1ste Juni in Kevelaar plech tig gevierd Reeds op denzelfden dag stroom de eene menigte van menschen uit Gek der l(|n 'de omliggende streken naar die beeltenis van Maria van Kevelaar, en er hadden ook sgo-edjg de messt in het oog kappende wonderen plaats door de gods vrucht, welke men voor het beeldje aan den dag legde. Toen de bedevaarten' toe namen, ging de Pastoor van Kevelaar naar Busmann ,en verlangde van hem, dat hij zijn beeldje weder terug halen zou, daar hem zuik een toeloop van menschen in zjjne parochie niet behaagde. Met een be- drukt hart gaf Busmann aan het verlan gen van den Pastoor toe en bracht nu het wonderbeeld naar de Capucijnen te Gel der, waar het voor de tweede maal drie weken bleef. Toen nu 'die pelgrims wederom in groote scharen hierheen stroomden en de Capucijnen deze ook verwijderd hou den wilden, drongen zij er bij Busmann en door hem bij den Pastoor van Kevelaar op aan, het beeldje niet langer de plaats zijner bestemming te weigeren Slechts on gaarne liet de 'Pastoor ziobi hiertoe bewe gen en Waalde dan des nachts het beeld voor de tweede maal uit Gelder terug en plaatste het te Kevelaar, waar het hedien nog staat. Ook is het door Busmann ge bouwde heiligenhuisje tot opi den huidi- gen dag ongeschonden bewaard gebleven. Het heeft dien vorm, dien gewoonlijk kleine veldkapelletjes verkrijgen: van onderen een vierhoekig metselwerk, en van boven een nis, tot plaatsing van het beeld1, met een schuin dlak er over heen. Tegenwoordig is (die nis met kostbaar marmer omkleed, maar beneden het wonderbeeidje zijn nog dé itkhelsteenen zichtbaar, welke Busmann er aan gemetseld heeft. In het midden van het onderstel, waaróp het kapelletje rust, heeft Busmann op een gedénksteen zijnen naam en dien zijner vrouw gebeiteld, waarbij zij als dé stichters er van vermeld staan. In Wet jaar 1664 werdl door Pastoor Boix- mer van Eindhoven en den goudsmid Van dier Laar van 's-Hertog'enbbsch het mira culeuze beeldje in een kunstvol bewerkte, vergulde zilveren lijst geplaatst ,en zeven tien 'jaren later schonk de rijksgraaf Wolf gang von Ottingen een groote zilveren met verguld beeldwerk versierde plaat, welke in gpnoemde lijst gevat werd en waarop het miraculeuze prentje moest bevestigd wor den. Dit is Wet klein begin d'er groote Ke- velaarsehe bedevaart. Reeds de eene om standigheid, dat men zoowel in Gelder als ook ,te Kevelaar zich herhaalde malen er tegen verzet heeft, de opneming en fde plaat sing .van het beeldje toe te staan, is een be wijs, dat men hier niet Uchtgeloovig te werk is gegaan, maar alles een vasten, vertrouw baren grondslag heeft. Overigens heeft Bus mann op een diocesaan-synode al zijne mediedeeliingen over de verschijning 'en het verder gebéurde met het miraculeuze beeld dier H. Maagd te Kevelaar onder eede bevestigd!. Weldra kon Kevelaar de immer meer toestroomendie pelgrims niet meer herber gen, en men begon, 'nieuwe hulzen tebou- wen^ zoodlat spoedig een aanzienlijk dorp ontstond Om in de geestelijke behoeften te voor zien, werden door het bisschoppelijk ge zag de Oiratodianen uit Mecheln naar Ke veiaar beroepen, die 150 jaren lang de ziel zorg waarnamen. Men bonvvdé voor hén vlak tegenover dé kapel eene woning, die heden nog den naam „Klooster,, draagt. Boven het dioor Busmann gestichte heili genhuisje wend' in het jaar 1654 door de heeren Oratoren eene zeshoekige kapel ge bouwd^ die tjat heiligenhuisje geheel omvat en ongeveer ruimte heeft voor zestig perso nen. Deze kapel bestaat hedien nog en wordt „die Oenadenkapel" genoemd. In den Jaat- sten tijd is zij met heerlijk goud- en beeld werk versierd! geworden. Nog vroeger, reeds een jaar na het ontstaan dér bedevaart, 1643 begon men eene nieuwe kerk te bou wen, (til ie in 1645 voltooid en ingewijd werdl. De kleine aan den H. Antonius toe. gewijdé parochiekerk op het zuidereinde van hét dorp kon aan (dé groote behoeften der b'edevaart onmogelijk voldoen. Deze oudé bedevaartskerk heeft plaats voor- 1000 personen, maar lat spoedig bleek het, (dat ook zij Veel te klein was. Tegen woordig heet zij „de 'groote kapel" of „Kaar senkapel" omdat iin haar tie offerkaarsep der afzonderlijke processies ten toon ge steld worden. Bisschap Johainn Oeorg Miiller spoorde in het jaar 1854 'er toe aan, eene groote Mariakerk in vroeggothischen stijl te bou wen, 'die thans hoofdzakelijk 1 voor bede vaartskerk (dient. In het ijaar 1858 werd de eerste steen gelegd; en iin het jaar. 1864 werdl Wet heerlijke Godshuis onder medewer king van zeven kerkvorsten ingewijd. In den jongsten tijd is 'men begonnen, de groo te kerk van prachtig beeldwerk te voorzien Toen Wéldlral dé oude bedevaartskerk voor het biechthooren niet meer toereikend was, werdén 'daartoe enkele vertrekken van het klooster 'gebruikt. Onder den bisschop Jo hann Oeorg werdl 1857 en 1858 eene nieu we eigene 'biechtkapel gebouwd, (die met een cyclus van heerlijke 'beeldén versierd is. Zij is in het jaar 1891 dloor een zijge bouw 'aanmerkelijk vergroot giewordén. Nog moeten wij melding maken van den kostbaren 'kruisweg, dlie ziéh 'in een hal ven cirkel 25 minuten gaaps aan hét zui- déreinde van hét dorp uitstrekt. Nadat Tvij nu het ontstaan der bedevaart, alsmede 'de gebouwen, en plaatsen voor den éeredienst en de godvruchtige oefenin gen kies volks hebben Ieeren kennen, willen wij Uit de verdere geschiedenis nog eeni- ge gewichtige feiten vermelden. Reedis In het jaar 1647, derhalve vijf jaren na [die stichting der bedevaart, had men te Venlo, zeer dlitóht bij Kevelaattr, eene synode gehouden, welke acht genezingen diiey 'met de bedevaart naar Kevelaar ver bonden Iwaren, als ware wonderen verklaar de. De constateering en verklaring der synodale Vergadering was onderteekend door den vicaris-generaal van Roermond, door 'den officiaal en zeven aartspriesters van verschillende districten, door vijf gardi anen fdier geestelijke otden, door zes lecto ren in dé godgeleerdheid en door zeven doctoren 'in de geneeskunde. Gelijksoortige wonderbare gebedsvexhooringen herhaalden zich zeer dikwijls gedurende 250 jaren tot in dén jongsten tijd. Het mag ons derhalve niet verwonderen, dat de bedevaart niet alleen bij het volk, maar ook bij die voor naamste personen, bij geestelijken en lee- ken in groot aanzien stondl. Van Iden béginne tot 'hedén hebben vele doorluchtige leden van den hbogeii adel, uit de Rijnprovincie, W.estphalen, Nedérlanid, Luxemburg, Paltz etc. 'eene bedevaart naar de Moeder-Gods te Kevel aar .gehoudén. Ja, zelfs koningen van Pruisen hébben Ban de „Troosteresse der be drukten" [hunnen eerbied bewezen. Koning Wilhelm I kwam tweemaal te Kevelaar, gaf echter ook blijken van ingenomenheid met deze 'devotie, offerde eene kaars en Zond een koninklijk wapenschild^ dat onder den kandelaar, waarop de kaars geplaatst was,, moest opgehangen worden. Ook Fred er ik Wilhelm IV begaf zich tweemaal' naar Ke veiaar, .en na zijn vertrek vondl men 70 Thaler (126 gulden) in het offerblok. De bisschoppen gingen allen Imet een goed voorbeeld voorop. De kerkvorsten van het bisdom van Roermond hebben van den be ginne af tot in tién taatsten tijd meermalen pelgrimstochten naar Kevelaar ondérnomen, evenzoo de bisschoppen van Utrecht, Haar lem, Lüttich', Luxemburg. Van de bisschop pen van Keulen noemen wij id'e (belijders Cle mens August en Paulus Meiobers. Een groote vereerder van Kevelaar was Wilhelm Emmanuel Baron von Ket- teler, de zooi .alom. bekende bis schop van MaSnz, z.g. Sindls ide bedevaart plaats tot het dioecees van Munster behoort hebben die kerkvorsten van dit bisdom door hun voorbeeld! op eene geheel bijzondere wijze getoond', hoe nai hun de bloei der be devaart aan 'het Wart lag. Wij herinneren aan Casper Max, Johann Oeorg, Johann Ber nard; Mgr. Hermann Dingelstad. Het toppunt van gjans en luister der Ke- velaarsche pelgrimstochten zijn drie jubel feesten. In 1742 heeft men het honderdjarige, 1792 het Ihondérdvijftigjarige en 1842 het tweehonderdjarige gevierd. In het jaar 1892 viel het tweehonderd-vijftigjarige jubilee der b«dlev:aartv dat wel' alles, wat er tot dusver in déze aangelegenheid heeft plaats gehad, in heerlijkheid overtroffen heeft. Zoo langzaam aan begint Amsterdam wrer ln zQn gewonen sleur te raken ds verschroei ende hitte bei ft plaats gemaakt voor een normale temperatuurde stakingen zjjn ge ëindigd. 't ga-nizoen is op de gewone sterkte teruggebrachtde vacantietijd is voor de meeaten voorbij Ja, de zeeliedenstaking is gfgindigd 1 Maar niet voorbij iB nog de armoede en ellend», door deze revo'utionna're beweging in vele gezinnen veroorzaakt. Met deze heele staking is niets meer gewonnen, dan wat reeds na twee weken verkregen was sindsdien is eigenlijk meer nog verioren, want honderden werklieden zagen hun plaa's door vreemdelingen inge nomen. ln Rotterdam wird de stakieg bijtijds opgeheven; maar hier in Amsterdam spoor den de socialistische en revolntionnaire kop stukken aan tot daorzetten tot het uiterste, met gemeld gevo'g En nu... tu spelen de roode broeders de oude roode komediezfj, de socialisten, hadden 't wel gezegd, dat 't zóó vei keer J moest loopen die leelijke anarebistenbende, heet het, is de achnld van alles, en die moet nu afgetuigd woiden, op de roode manier de zelfbewusten» snappen toch wel, dat die brave socialisten nooit zooiets door gezet zouden hebben, niet waar >Het Volk» terk'aart het op zoo'n heldere manier, dat ieder 't begrijpt I I Pat Is andere kost, dan Troelstra voor enkele weken zijn man netjes in het Paleis voor Volksvlijt te slikken gaf I 1 Ook wat anders dan »Het Volk» ten gehoore gaf, toen de staking nog liep en zelfs al verliep 11 Maar dit lamme Volks» gehuichel met volksm'Bleiding als gevolg, zslfs als doel, is de beste veroordeeling van het geheele »Volk««- en roode broederen gedoe. Mede opzweepen en voortdrijven, zoolang de sta king dnurtds heele staking en al wat er aan vastzit, de heele beweging, waar ze zelf een hoofdrol in speelden, afkeuren en af breken, zoodra deze verloren is I Voorwaar zeer geschikt om het vertrou wen te winnen en «zelfbewuste» menschen te kweeken 11 Een treurig staaltje van tirannie is nog het volgendeEen Roomsche bakker op Kattenburg zei aan de katb organisatie 500 brooden toe als steun voor de gedwongen stekers. Zoodia >Recht en Plicht» dit ver nam, eischte het daarvan 300 voor zich. De bakker, die niet de revolutionnalre beweging wenschte te steunen, weigerde. »Dan moest ie de gevolgen maar afwachten» werd hem gezegd. Eu... meu beeft het thans zoover gekregen, dat 's mans heele zaak verloopen is 1 Leve de vrijheid I De R, K. Volksbond heeft nu de katholieke sladgenooten aange spsord daartegenover een Roomsche daad te stellen en den getroffene zooveel mogelijk te steunen. We hopen van harte op anecea. Maartoch dit geval zal later invloed hebben, in dergelijke omstandigheden op minder begin selvasten, die helaas nog al te menigvuldig voorkomen. Zei ik in 't begin, dat we in onzen ge wonen groote stads slenr weer voortgaan, ik vergiste me even I Verleden week is onze Raadsvergadering wegens onvoltalligheid ge schorst en dat behoort gelukkig nog niet tot onzen sleur. Maar meer valt dus van de geheele vergadering niet te vertellen. Ik hoop dat de oorzaak alleen te zoeken is in ds vacantie der heeren. En die gnn ik onzen Raadsleden van harte I BEHJ. LEVROWSGI. Eerbiedig opgedragt-n aan de ongeorgani seerden Zij willen maar niet weten Hnn plaats in onzen strijd. Z'y blijven daarom heeten De ezels van hnn tyd. Ze roepen en ie vragen Om hulp aan iedereen. Zy blijven aan hit klagen Zoo heelemaal alleen. En wat hun hulp kan bieden, Organisatie macht. Dat weigeren die lieden Met zelfbewuste kracht. Zy lachen om de woorden, O, sluit u vast aaneen. En bleven, toen ze 't hoorden Toch heelemaal alleen. Zij zeggen het al jaren, Die bonden doen niet veel. Maar doen ze iets, dan garen Ook zy daarvan bun deel. En riepen ook hun broeders: Zeg vent dat is gemeen. Zij staan nog naast die hoeders Zoo heelemaal alleen. Ik heb zoo vaak gebeden, O, komt in onzen kring. Ik heb voor hen gestreden Tot mij de vrees beving. Die ezels moeten vallen Door meer dan eene steen. Of stenen zullen ze allen Nog heelemaal alleen. Dan kan op 't graf geschreven Hier liggen ze, O Heer, Zoo koud als by bun leven Gevoelloos als weleer, Verdienen zij U woning Dan zyn ook wij te vreên Doch zet ze als beloonii.g Dan heelemaal alleen. I'' i OUDKARSPEL. Raadsvergadering-. Aanwezig alle leden uitgenomen de heer M. Rootjes. Voor. zittec die Burgemeester. Na opening lezing, dier notulen, welke ongewijzigd worden goed gekeurd'. De gemeenterekening 1910 wordt hierna voorloopig vastgesteld! met een na- dieel.ig saldo van f452.995. De rekening van liet Burg. Armbestuur «luit bij een ontvangst van f 2294.32 en een uitgaaf van f 2495,20 met een nadeellg saldo van f200.88, Be- sloten wordt aan het Burg. Armbestuur f1600 subsidie toe te staan evenals het vorig jaar. Voor h'et vervoer dier schoolkin deren uit de Diepsmeer wordt wederomi f150 subs idi'e toegestaan. Hierna wordt door B. en W. een nieuwe salarisregeling) voor het onderwijzerspersoneel voorgesteld: waarbij het aanvangssalaris wordt gebracht van f 550 opj f 600, 3-5 dienstjaren van f 600 op f 650 5-10 650 700 10-15 725 750 15-20 800 800 20 en meer 875 900 Na' eenjge discussie wordt deze regeling met 5 tegen 1 stem die van den heer Z k) Over goedgekeurd. De gemeentebegroo- itng 1912 die thans wondt aangeboden be draagt in ontvangst en uitgaaf f 21.974.90 met een post van f255.135 voor onvoorziene uitgaven. De begroeting dier gemeenschappe lijke gasfabriek wordt vastgesteld tot een, be- drag van f38.100 Voor het herhalingson- dervvijs worden als 'onderwijzers benoemd mej. Hettersehij en die hh. Vos van Zon, Speets en v. dl Horst. Ingekomen stukken: 1. Het bekendle adres van de R. K. Prop. club St. Joannes dé Dooper inzake den verkoop van ijs enz. op 'Zondiag langs de straat. Be sloten wordt zooveel mogelijk aan het ver zoek tegemoet te komen, tiioch geen atol- saluut verb'odl te maken. 2. Het adres inzake tonnenstelsel van die Eerw. 'heeren Pred'ikan- ten en Pastoor. Di,t wordlt verschoven tot de behandeling der zaak. 3. Verzoek van den Bomdl van Ned'. Ond, om verbetering der, salari'segreling. Bericht zal wordlen gedaan *""v aan adressanten van het in deze vergade-, ring genomen besluit. 4 Verzoek van dien- 3 zelfden Bond om het geheele jaar«doo. i uur per week hérhalings-hanidlwerk-ondeTwijs li- te geven. Hierop wordt met algemeene stem- Jn men afwijzend beschikt. Al- Nog 'wordt aan het Alg. MUitair-Tehuis d te Den Heldler t"5 subsidie verleend. 'e,- y Bij d'e rondvraag spreekt de heer Hanser lei over het rijden zonder licht door rijtui gen en fietsen. Hierop antwoordt de voo» i ziftter dlat hij hierover met de burgemeeste' gj der 3 andere Langedijker gemeente' heeft gesproken en d'at een ieder d zich in deze schuldig maakt, Zeker zal woj den bekeurd. De veldwachter iB daarto'80 reeds last gegeven. Hierna w^rdt d ,i vergadering gesloten. iV V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5