urn.
Dans.
:S voor
als:
uitver-
;elde en
mziek,
NGER,
p 8PEEL-
ermis.
.lkmaar.
pots:
1
ïobstraat. j§
TWEEDE BLAD.
Zaterdag 2 September 1911.
No. 70
Geschiedenis der bedevaart naar Kevelaar.
INSDAG
liddags 2 uur,
aad.
STRAAT 49.
In,
»en,
>nz. enz.
PST kempen.
Alkmaar
angestraai.
VRASDONK, Dorpslr.
a Zee, G. FOOR.
VAN BENTHEM—
Lüte.
OE GROOT.
WINK.
Ons Geïllustreerd Zondagsblad.
Amsterdamsche Brief.
Heelemaal alleen.
PLAATSELIJK NIEUWS.
ONS BLAD.
NIEUW.
Harmonie.
II.
pk
TUIN, Hoogzijde 133c
Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze
week bevat de volgende
PLATEN: De Engelsche spoorwegstaking
op het ergst. Het internationaal Kath. Esp.
Congres te Den Haag. Mgr. HerlTens. Het
nieuwe gebouw der R. K. Militairenveree-
niglDg te Haarlem Een nieuwe Oostinjevaarder
H. J. A. Ahsmann, Richter. TJit de Engelsche
ipooiwegBtakiüg (3 foto's) Een origineels
zilveren kelk. Een zoon van Hoofddorp als
priester (2 foto's). Van het gouden priester
feest te Warmond en het zilveren te Hil
versum. De kerk te Soeterwoude. Een kijkje
in de R- K. Militairenvereeniging te Haarlem.
TEKSTDe Engelsche spoorwegstaking.
De mummie (vervolg). Een overwinning der
christelijke liefde. Een internationale Katho
liekendag. Allerlei. Gescheiden en weer ver-
eenigd (slot). Voor onze Jongens en Meisjes.
KALENDER
voor de dagen der week.
3 September. ZONDAG. Evangelie: De tien
melaaischen. Lucas XVII: 11—19.
4 September, MAANDAG. H. Rosa van Vli
ter bo, Maagdi.
5 September. DINSDAG. H. Laurentius Ju
stin ia mis, Belijder.
6 September. WOENSDAG. Octaafdag van
die H.H. Engelbewaarders.
7 September. DONDERDAG. H. Regina,
Maagd en Martelares.
S September. VRIJDAG. O. L. Vrouw Ge
boorte. Dag van Devotie.
9 September. ZATERDAG. H. Dorothéus,
Belijder.
3 SïPTEÜBES
Eerste Zondag der Maand.
Dertiende Zondag na Pinksteren
Les uit den brief van, den H. apostel
Paulus aan idle Galaten; III, 1622.
Broeders! Dg beloften zijn toegezegd ge
worden aan Abraham: en zijnen Nakomeling.
Niet zegt de H. Schrift,; en aan uwe na
komelingen, als sprak zij [van velen maar als
van éénen: en aan uwen Nakomeling; en
deze 'is Christus. Dit nu zeg ik: het door
God bekrachtigd Verbond wordt door de
wet, die vierhonderd en dertig jaren later
gegeven weindl, niet krachteloos gemaakt,
zoodlat de erfenis uit de wet is, is zij niet
meer uit die b'dlofte; en tochi heeft God ze
aan Abraham door de belofte geschonken.
Waartoe is idian de wiet? Om witte der
overtredingen is zij gegeven, totdat de Nata.
meling, aan Wien tiij (die belofte gedaan had,
komen zou; en zij werd verordend door
engelen in Idle han-l eens middelaars. De mid
delaar nu is niet van éénen; God echter
is één. Is die wet dan in strijd met Gods
belofte? Dat zij verre-' Want indien er
eene wet gegeven ware, dlie in staat was
levend te maken, dan zou de gerechtigheid
waarlijk uilt idle wet zijn. Maar de Schrift
heeft alles ondier de zonde besloten, opdat
aan hen dlie gelomen de belofte zou gege
ven wordlen u.iit het geloof in Jesus Christus
'Evangelie volgens (dien H. 'Lucas;
XVIII, 11-19.
Te dien tijde, toen Jesus natar Jeruzalem
trok, ging Hij door jhjet midden van Samaria
en Galiilea. En als Hij een zeker vlek bin
nenging, kwamen Hem tien melaatsche man
nen te gemoet, die van verre bleven staain
en hunne stem verhieven, zeggende: Jesus,
Meester I ontferm U. onzer Toen Hij hen nu
zag, ze.ide Hij: gaaf, vertoont u aan de
priesters! En Wet geschiedde dat zij, terwijl
zij gingen, gereinigd! wenden. Een nu van
ben keeirdte, zoodra hij zag dat hij ge
reinigd was, terug, God verheerlijkend met
luide stem: en dankzeggend viel hij voor
Jesus' voeten op zijn aangezicht nedier; en
dleze was een Samaritaan. Jesus nu ant
woordde en zeide: zijn er niet tien gerei
nigd geworden? en waar zijn de negen
ander-en? Er is niemand gevonden, die te
rugkeerde en eer gaf aan God, behalve deze
vreemdeling. En tot hiem sprak Hij: sta
op, ga! want uw geloof heeft u behou
den.
Omstreeks het jaar 1641 leefde te Gelder
een vrome man, Hendrik Busmajtn, gebbren
te Niiediermörmter in de kreits Kleef, niet
ver van Calcar, d'ile Wiet een geringien handel
voor zich' en zijne vrouw Mechtilidle (gebo
ren Schlolt) het broodl verdiende. Juist voor
het Kerstfeest, kwam hij, voor zijn bedrijf
reizende, van Wees over de heide van Ke
velaar, ter plaatse waar toen een zooge
naamd hagelkruis stond, waarvoor hij
néerknielde en een vurig gebed ten He
mel opzond. Daar hoorde hjj, zonder iiemand
te zien, duidelijk eene stem, die hem toe
riep: „Hier zult gij voor mij een heiiigen-
huisje bouwen." 1) Wel is waar maakte dit
1) Heiligenhuisje, zoo heeten de kapel
letjes met het beeld1 van den gekruisten Ver
losser of van een der Heiligen, welke men
in Katholieke .landen overal langs den weg
of aan de hoeken der straten aantreft.
H. A', Banning.
een eigenaardigen indruk op: den goeden,
eenvoudigen man, maar hi^ sloeg er toch
weinig acht op en vervolgde kalm zijnen
weg. Toen hij echter bij dezelfde gelegen
heid en onder dezelfde omstandigheden voor
de tweede en spoedig daarop voor ide derde
maal diezelfde stem vernam, en nadat hij
een geruimen tijd en zorgvuldig onderzocht
had', of er soms ook bedrog gespeeld werd,
werdl hij ontsteld en in verlegenheid ge
bracht, te meer daar het hem bij zijne ge
ringe verdiensten moeielijk moest vallen zulk
een heiligenhuisje te bouwen. Maar toch
nam hij het besluit, om te doen, wat in zijn
vermogen w,as, Hij openbaarde het geval
aan zijne vrouw en legde haar op, om
van zijne kleine winst dadelijks 2—3 stuivers
af te zonderen, ten einde zoo langzamerhand
de som van 100 gulden bijeen te sparen,
die ,voor het bouwen van zulk een huisje
noodig was. Zoo ging de winter voorbij.
Drie weken na Paschén kreeg de vrouw
van Busmann eene eigenaardige verschij
ning. Zij zag ;d)es nachts eensklaps hare ka
mer (helder verlicht wonden en te midden van
dat licht een h eiligenhuisje of kapelletje met
een Moeder-Godsbeeld, sprekend gelijkend
■op .een beeldje, dat zij kort te voren in han
den van een soldaat gezien had.
Er wiaren namelijk twee soldaten van
Luxemburg dloor Gelder gekomen en had
den voor een te Kempen gevangen zitten-
dien luitenant der compagnie van den hoofd
man Machéw.itz twee plaatjes medegebracht,
waarop hét Moeder-Godsbeeld was afge-
teekend, dat in hunne stad onder den titel
van Troosteres dl er bedrukten hoog
vereerd weird. Wegens gebrek aan geld had
den 'zij een dier prenten aan vrouw Busmann
te koop geboden voor een blaumeuser (om
streeks 'vijftien Pruisische pennigen of een
dubbeltje)' wat zij echter uit spaarzaam
heid van de hand wees. Het plaatje kwam
dharop in de handen van dien luitenant
iin die gevangenis. De vrouw verhaalde van
'dje nachtelijke verschijning aan haren man
die er eohiter geen beteekenis aan hechtte.
Maar toen zijne buren hem verzekerdén,
-d'at^Knk zij in dien nacht, nadat alle lam
pen waren uitgedaan, van de straat uit zij
ne kamer en zijn huis heider verlicht ge
zien ihadlden, bleef hem geen twijfel aan de
echtheid der verschijning meer over. Hij
zond nu zijne vrouw uit, om de bedoelde
sotdlaiten te zoeken en hlun het aangeboden
beeldje af te koopen. Hij zelf echter be
gon, op Je plaats waad' hij driemaal die He-
melsche stem vernomen h aidl, het heiligen
huisje te bouwen volgens hrt voorbeeld'
der nachtelijke verschijning aan zijne vrouw
De luitenant, die in het bezit der beide
beeldjes was en imtussschen na een ge
lukkigen slag bij Hills die vrijheid beko
men h'adl, was aanvankelijk geenszins ge
neigd, een Ider prentjes af te staan. Toen ech
ter vrouw Busmann niet ophield', hem daar
om te bidden en de reden van haar drin
gend! verzoek openbaarde, stond hij haar
zelfs de keus van een der beiden toe. Hoogst
verblijd spoedde zij zich nu met haaar beeld
je tot haren man te Gelder, die daarop
terstond een houten tafeltje verwen en het
papieren beeldje daarop vasthechten liet,
zoodlat 'het geschikt in het kapelletje kon ge
plaatst wordten.
Intussdien was dit alles te Gelder be
kend! geworden en kwam het ook ter ooren
van de Karmelietessen aldaar, die zeer ver
langden het beeldje te zien. De man nu,
diiie het tafeltje beschulderd had, bracht het
haar, en zij behielden het met grpoten eer
bied jdien dag en den volgenden nacht in
haar klooster. Des anderen daags verlang
de Busmann zijn eigendom terug en droeg
h'et naar hui®, maar reeds op den weg ont
stond er een groote toeloop van volk, dat,
tegen zijn wil, het beeldje met groote offers
van waslicht en geld begiftigde. Busmann,
die 'het gedrang van al die menschen in zijn
huis niet verkoos, zag zich genoodzaakt
het beeldje te verbergen en bracht het
daarom bij de paters Capucijnen in Gelder
Deze behielden het gedurende drie dagen
iin hunne kapel, maar toen ook hier spoedig
een toeloop van menschen ontstondl, wilden
zij het beeldje niet langer bij zich hou
den 'en verlangden van Busmann, hét weg te
halen en naar idle plaats zijner oorspronke
lijke 'bestemming te brengen.
Middelerwijl 'wais het kapelletje voltooid
géwordén, 'en Busmann raadpleegde den
Pastoor 'van Kevelaar. Joannes Schink, in
wiens 'parochie immers het beeld! geplaatst
moest 'wordlen. Terwijl de Capucijrien en
de gemeente van Gelder hun verlangen te
kennen gaven, het béeldl in eene prachtige
processie 'naar Keveiaar over te brengen, gaf
Pastoor Schiink er dé voorkeur aan, den!
laatstan dbg van Mei 1642 op een Zater
dagavond, in alle stilte het tafeltje te ha
len, opdat nitet weder een toeloop van volk
ontstaan mocht. Op dien lsten Juni werd het
beeld in het voor hetzelve bestemde heili
genhuisje geplaatst. Daarom wordt heden ten
dage nog de 1ste Juni in Kevelaar plech
tig gevierd Reeds op denzelfden dag stroom
de eene menigte van menschen uit Gek
der l(|n 'de omliggende streken naar die
beeltenis van Maria van Kevelaar, en er
hadden ook sgo-edjg de messt in het oog
kappende wonderen plaats door de gods
vrucht, welke men voor het beeldje aan
den dag legde. Toen de bedevaarten' toe
namen, ging de Pastoor van Kevelaar naar
Busmann ,en verlangde van hem, dat hij
zijn beeldje weder terug halen zou, daar
hem zuik een toeloop van menschen in
zjjne parochie niet behaagde. Met een be-
drukt hart gaf Busmann aan het verlan
gen van den Pastoor toe en bracht nu
het wonderbeeld naar de Capucijnen te Gel
der, waar het voor de tweede maal drie
weken bleef. Toen nu 'die pelgrims wederom
in groote scharen hierheen stroomden en
de Capucijnen deze ook verwijderd hou
den wilden, drongen zij er bij Busmann en
door hem bij den Pastoor van Kevelaar
op aan, het beeldje niet langer de plaats
zijner bestemming te weigeren Slechts on
gaarne liet de 'Pastoor ziobi hiertoe bewe
gen en Waalde dan des nachts het beeld
voor de tweede maal uit Gelder terug en
plaatste het te Kevelaar, waar het hedien
nog staat. Ook is het door Busmann ge
bouwde heiligenhuisje tot opi den huidi-
gen dag ongeschonden bewaard gebleven.
Het heeft dien vorm, dien gewoonlijk kleine
veldkapelletjes verkrijgen: van onderen een
vierhoekig metselwerk, en van boven een
nis, tot plaatsing van het beeld1, met een
schuin dlak er over heen. Tegenwoordig
is (die nis met kostbaar marmer omkleed,
maar beneden het wonderbeeidje zijn nog
dé itkhelsteenen zichtbaar, welke Busmann
er aan gemetseld heeft. In het midden van
het onderstel, waaróp het kapelletje rust,
heeft Busmann op een gedénksteen zijnen
naam en dien zijner vrouw gebeiteld, waarbij
zij als dé stichters er van vermeld staan.
In Wet jaar 1664 werdl door Pastoor Boix-
mer van Eindhoven en den goudsmid Van
dier Laar van 's-Hertog'enbbsch het mira
culeuze beeldje in een kunstvol bewerkte,
vergulde zilveren lijst geplaatst ,en zeven
tien 'jaren later schonk de rijksgraaf Wolf
gang von Ottingen een groote zilveren met
verguld beeldwerk versierde plaat, welke in
gpnoemde lijst gevat werd en waarop het
miraculeuze prentje moest bevestigd wor
den.
Dit is Wet klein begin d'er groote Ke-
velaarsehe bedevaart. Reeds de eene om
standigheid, dat men zoowel in Gelder als
ook ,te Kevelaar zich herhaalde malen er
tegen verzet heeft, de opneming en fde plaat
sing .van het beeldje toe te staan, is een be
wijs, dat men hier niet Uchtgeloovig te werk
is gegaan, maar alles een vasten, vertrouw
baren grondslag heeft. Overigens heeft Bus
mann op een diocesaan-synode al zijne
mediedeeliingen over de verschijning 'en het
verder gebéurde met het miraculeuze beeld
dier H. Maagd te Kevelaar onder eede
bevestigd!.
Weldra kon Kevelaar de immer meer
toestroomendie pelgrims niet meer herber
gen, en men begon, 'nieuwe hulzen tebou-
wen^ zoodlat spoedig een aanzienlijk dorp
ontstond
Om in de geestelijke behoeften te voor
zien, werden door het bisschoppelijk ge
zag de Oiratodianen uit Mecheln naar Ke
veiaar beroepen, die 150 jaren lang de ziel
zorg waarnamen. Men bonvvdé voor hén
vlak tegenover dé kapel eene woning, die
heden nog den naam „Klooster,, draagt.
Boven het dioor Busmann gestichte heili
genhuisje wend' in het jaar 1654 door de
heeren Oratoren eene zeshoekige kapel ge
bouwd^ die tjat heiligenhuisje geheel omvat
en ongeveer ruimte heeft voor zestig perso
nen. Deze kapel bestaat hedien nog en wordt
„die Oenadenkapel" genoemd. In den Jaat-
sten tijd is zij met heerlijk goud- en beeld
werk versierd! geworden. Nog vroeger, reeds
een jaar na het ontstaan dér bedevaart,
1643 begon men eene nieuwe kerk te bou
wen, (til ie in 1645 voltooid en ingewijd
werdl. De kleine aan den H. Antonius toe.
gewijdé parochiekerk op het zuidereinde van
hét dorp kon aan (dé groote behoeften der
b'edevaart onmogelijk voldoen.
Deze oudé bedevaartskerk heeft plaats
voor- 1000 personen, maar lat spoedig bleek
het, (dat ook zij Veel te klein was. Tegen
woordig heet zij „de 'groote kapel" of „Kaar
senkapel" omdat iin haar tie offerkaarsep
der afzonderlijke processies ten toon ge
steld worden.
Bisschap Johainn Oeorg Miiller spoorde
in het jaar 1854 'er toe aan, eene groote
Mariakerk in vroeggothischen stijl te bou
wen, 'die thans hoofdzakelijk 1 voor bede
vaartskerk (dient. In het ijaar 1858 werd de
eerste steen gelegd; en iin het jaar. 1864
werdl Wet heerlijke Godshuis onder medewer
king van zeven kerkvorsten ingewijd. In
den jongsten tijd is 'men begonnen, de groo
te kerk van prachtig beeldwerk te voorzien
Toen Wéldlral dé oude bedevaartskerk voor
het biechthooren niet meer toereikend was,
werdén 'daartoe enkele vertrekken van het
klooster 'gebruikt. Onder den bisschop Jo
hann Oeorg werdl 1857 en 1858 eene nieu
we eigene 'biechtkapel gebouwd, (die met
een cyclus van heerlijke 'beeldén versierd
is. Zij is in het jaar 1891 dloor een zijge
bouw 'aanmerkelijk vergroot giewordén.
Nog moeten wij melding maken van den
kostbaren 'kruisweg, dlie ziéh 'in een hal
ven cirkel 25 minuten gaaps aan hét zui-
déreinde van hét dorp uitstrekt.
Nadat Tvij nu het ontstaan der bedevaart,
alsmede 'de gebouwen, en plaatsen voor
den éeredienst en de godvruchtige oefenin
gen kies volks hebben Ieeren kennen, willen
wij Uit de verdere geschiedenis nog eeni-
ge gewichtige feiten vermelden.
Reedis In het jaar 1647, derhalve vijf jaren
na [die stichting der bedevaart, had men
te Venlo, zeer dlitóht bij Kevelaattr, eene
synode gehouden, welke acht genezingen
diiey 'met de bedevaart naar Kevelaar ver
bonden Iwaren, als ware wonderen verklaar
de. De constateering en verklaring der
synodale Vergadering was onderteekend
door den vicaris-generaal van Roermond,
door 'den officiaal en zeven aartspriesters
van verschillende districten, door vijf gardi
anen fdier geestelijke otden, door zes lecto
ren in dé godgeleerdheid en door zeven
doctoren 'in de geneeskunde. Gelijksoortige
wonderbare gebedsvexhooringen herhaalden
zich zeer dikwijls gedurende 250 jaren tot
in dén jongsten tijd. Het mag ons derhalve
niet verwonderen, dat de bedevaart niet
alleen bij het volk, maar ook bij die voor
naamste personen, bij geestelijken en lee-
ken in groot aanzien stondl. Van Iden béginne
tot 'hedén hebben vele doorluchtige leden
van den hbogeii adel, uit de Rijnprovincie,
W.estphalen, Nedérlanid, Luxemburg, Paltz
etc. 'eene bedevaart naar de Moeder-Gods te
Kevel aar .gehoudén. Ja, zelfs koningen van
Pruisen hébben Ban de „Troosteresse der be
drukten" [hunnen eerbied bewezen. Koning
Wilhelm I kwam tweemaal te Kevelaar, gaf
echter ook blijken van ingenomenheid met
deze 'devotie, offerde eene kaars en Zond
een koninklijk wapenschild^ dat onder den
kandelaar, waarop de kaars geplaatst was,,
moest opgehangen worden. Ook Fred er ik
Wilhelm IV begaf zich tweemaal' naar Ke
veiaar, .en na zijn vertrek vondl men 70
Thaler (126 gulden) in het offerblok.
De bisschoppen gingen allen Imet een goed
voorbeeld voorop. De kerkvorsten van het
bisdom van Roermond hebben van den be
ginne af tot in tién taatsten tijd meermalen
pelgrimstochten naar Kevelaar ondérnomen,
evenzoo de bisschoppen van Utrecht, Haar
lem, Lüttich', Luxemburg. Van de bisschop
pen van Keulen noemen wij id'e (belijders Cle
mens August en Paulus Meiobers.
Een groote vereerder van Kevelaar was
Wilhelm Emmanuel Baron von Ket-
teler, de zooi .alom. bekende bis
schop van MaSnz, z.g. Sindls ide bedevaart
plaats tot het dioecees van Munster behoort
hebben die kerkvorsten van dit bisdom door
hun voorbeeld! op eene geheel bijzondere
wijze getoond', hoe nai hun de bloei der be
devaart aan 'het Wart lag. Wij herinneren aan
Casper Max, Johann Oeorg, Johann Ber
nard; Mgr. Hermann Dingelstad.
Het toppunt van gjans en luister der Ke-
velaarsche pelgrimstochten zijn drie jubel
feesten. In 1742 heeft men het honderdjarige,
1792 het Ihondérdvijftigjarige en 1842 het
tweehonderdjarige gevierd. In het jaar 1892
viel het tweehonderd-vijftigjarige jubilee der
b«dlev:aartv dat wel' alles, wat er tot dusver
in déze aangelegenheid heeft plaats gehad,
in heerlijkheid overtroffen heeft.
Zoo langzaam aan begint Amsterdam wrer
ln zQn gewonen sleur te raken ds verschroei
ende hitte bei ft plaats gemaakt voor een
normale temperatuurde stakingen zjjn ge
ëindigd. 't ga-nizoen is op de gewone sterkte
teruggebrachtde vacantietijd is voor de
meeaten voorbij
Ja, de zeeliedenstaking is gfgindigd 1
Maar niet voorbij iB nog de armoede en
ellend», door deze revo'utionna're beweging
in vele gezinnen veroorzaakt.
Met deze heele staking is niets meer
gewonnen, dan wat reeds na twee weken
verkregen was sindsdien is eigenlijk meer
nog verioren, want honderden werklieden
zagen hun plaa's door vreemdelingen inge
nomen.
ln Rotterdam wird de stakieg bijtijds
opgeheven; maar hier in Amsterdam spoor
den de socialistische en revolntionnaire kop
stukken aan tot daorzetten tot het uiterste,
met gemeld gevo'g
En nu... tu spelen de roode broeders
de oude roode komediezfj, de socialisten,
hadden 't wel gezegd, dat 't zóó vei keer J
moest loopen die leelijke anarebistenbende,
heet het, is de achnld van alles, en die
moet nu afgetuigd woiden, op de roode
manier de zelfbewusten» snappen toch wel,
dat die brave socialisten nooit zooiets door
gezet zouden hebben, niet waar >Het
Volk» terk'aart het op zoo'n heldere manier,
dat ieder 't begrijpt I I Pat Is andere kost,
dan Troelstra voor enkele weken zijn man
netjes in het Paleis voor Volksvlijt te slikken
gaf I 1 Ook wat anders dan »Het Volk» ten
gehoore gaf, toen de staking nog liep en
zelfs al verliep 11
Maar dit lamme Volks» gehuichel met
volksm'Bleiding als gevolg, zslfs als doel, is
de beste veroordeeling van het geheele
»Volk««- en roode broederen gedoe. Mede
opzweepen en voortdrijven, zoolang de sta
king dnurtds heele staking en al wat er
aan vastzit, de heele beweging, waar ze zelf
een hoofdrol in speelden, afkeuren en af
breken, zoodra deze verloren is I
Voorwaar zeer geschikt om het vertrou
wen te winnen en «zelfbewuste» menschen
te kweeken 11
Een treurig staaltje van tirannie is nog
het volgendeEen Roomsche bakker op
Kattenburg zei aan de katb organisatie 500
brooden toe als steun voor de gedwongen
stekers. Zoodia >Recht en Plicht» dit ver
nam, eischte het daarvan 300 voor zich. De
bakker, die niet de revolutionnalre beweging
wenschte te steunen, weigerde. »Dan moest
ie de gevolgen maar afwachten» werd hem
gezegd. Eu... meu beeft het thans zoover
gekregen, dat 's mans heele zaak verloopen
is 1 Leve de vrijheid I De R, K. Volksbond
heeft nu de katholieke sladgenooten aange
spsord daartegenover een Roomsche daad
te stellen en den getroffene zooveel mogelijk
te steunen. We hopen van harte op anecea.
Maartoch dit geval zal later invloed hebben, in
dergelijke omstandigheden op minder begin
selvasten, die helaas nog al te menigvuldig
voorkomen.
Zei ik in 't begin, dat we in onzen ge
wonen groote stads slenr weer voortgaan, ik
vergiste me even I Verleden week is onze
Raadsvergadering wegens onvoltalligheid ge
schorst en dat behoort gelukkig nog niet
tot onzen sleur. Maar meer valt dus van de
geheele vergadering niet te vertellen. Ik
hoop dat de oorzaak alleen te zoeken is in
ds vacantie der heeren. En die gnn ik onzen
Raadsleden van harte I
BEHJ. LEVROWSGI.
Eerbiedig opgedragt-n aan de ongeorgani
seerden
Zij willen maar niet weten
Hnn plaats in onzen strijd.
Z'y blijven daarom heeten
De ezels van hnn tyd.
Ze roepen en ie vragen
Om hulp aan iedereen.
Zy blijven aan hit klagen
Zoo heelemaal alleen.
En wat hun hulp kan bieden,
Organisatie macht.
Dat weigeren die lieden
Met zelfbewuste kracht.
Zy lachen om de woorden,
O, sluit u vast aaneen.
En bleven, toen ze 't hoorden
Toch heelemaal alleen.
Zij zeggen het al jaren,
Die bonden doen niet veel.
Maar doen ze iets, dan garen
Ook zy daarvan bun deel.
En riepen ook hun broeders:
Zeg vent dat is gemeen.
Zij staan nog naast die hoeders
Zoo heelemaal alleen.
Ik heb zoo vaak gebeden,
O, komt in onzen kring.
Ik heb voor hen gestreden
Tot mij de vrees beving.
Die ezels moeten vallen
Door meer dan eene steen.
Of stenen zullen ze allen
Nog heelemaal alleen.
Dan kan op 't graf geschreven
Hier liggen ze, O Heer,
Zoo koud als by bun leven
Gevoelloos als weleer,
Verdienen zij U woning
Dan zyn ook wij te vreên
Doch zet ze als beloonii.g
Dan heelemaal alleen.
I'' i
OUDKARSPEL.
Raadsvergadering-. Aanwezig alle
leden uitgenomen de heer M. Rootjes. Voor.
zittec die Burgemeester. Na opening lezing,
dier notulen, welke ongewijzigd worden goed
gekeurd'. De gemeenterekening 1910 wordt
hierna voorloopig vastgesteld! met een na-
dieel.ig saldo van f452.995. De rekening van
liet Burg. Armbestuur «luit bij een ontvangst
van f 2294.32 en een uitgaaf van f 2495,20
met een nadeellg saldo van f200.88, Be-
sloten wordt aan het Burg. Armbestuur
f1600 subsidie toe te staan evenals het
vorig jaar. Voor h'et vervoer dier schoolkin
deren uit de Diepsmeer wordt wederomi
f150 subs idi'e toegestaan. Hierna wordt
door B. en W. een nieuwe salarisregeling)
voor het onderwijzerspersoneel voorgesteld:
waarbij het aanvangssalaris wordt gebracht
van f 550 opj f 600,
3-5 dienstjaren van f 600 op f 650
5-10 650 700
10-15 725 750
15-20 800 800
20 en meer 875 900
Na' eenjge discussie wordt deze regeling
met 5 tegen 1 stem die van den heer Z k)
Over goedgekeurd. De gemeentebegroo-
itng 1912 die thans wondt aangeboden be
draagt in ontvangst en uitgaaf f 21.974.90
met een post van f255.135 voor onvoorziene
uitgaven. De begroeting dier gemeenschappe
lijke gasfabriek wordt vastgesteld tot een, be-
drag van f38.100 Voor het herhalingson-
dervvijs worden als 'onderwijzers benoemd
mej. Hettersehij en die hh. Vos van Zon,
Speets en v. dl Horst. Ingekomen stukken: 1.
Het bekendle adres van de R. K. Prop. club
St. Joannes dé Dooper inzake den verkoop
van ijs enz. op 'Zondiag langs de straat. Be
sloten wordt zooveel mogelijk aan het ver
zoek tegemoet te komen, tiioch geen atol-
saluut verb'odl te maken. 2. Het adres inzake
tonnenstelsel van die Eerw. 'heeren Pred'ikan-
ten en Pastoor. Di,t wordlt verschoven tot
de behandeling der zaak. 3. Verzoek van den
Bomdl van Ned'. Ond, om verbetering der,
salari'segreling. Bericht zal wordlen gedaan *""v
aan adressanten van het in deze vergade-,
ring genomen besluit. 4 Verzoek van dien- 3
zelfden Bond om het geheele jaar«doo. i
uur per week hérhalings-hanidlwerk-ondeTwijs li-
te geven. Hierop wordt met algemeene stem- Jn
men afwijzend beschikt.
Al-
Nog 'wordt aan het Alg. MUitair-Tehuis d
te Den Heldler t"5 subsidie verleend. 'e,- y
Bij d'e rondvraag spreekt de heer Hanser lei
over het rijden zonder licht door rijtui
gen en fietsen. Hierop antwoordt de voo» i
ziftter dlat hij hierover met de burgemeeste' gj
der 3 andere Langedijker gemeente'
heeft gesproken en d'at een ieder d
zich in deze schuldig maakt, Zeker zal woj
den bekeurd. De veldwachter iB daarto'80
reeds last gegeven. Hierna w^rdt d ,i
vergadering gesloten.
iV V