Hi. KatL Kienwc- en Advertentieblad voor Moord-Bolland. feuilleton" No 99. Woensdag- 13 December 1911 5*!e Jaargang- Verschijnt Woensdag en Zaterdag. „Toetie Walther," Schouwburg-bezoek in den Advent en de Vasten. een zalig Kerstfeest. BUITENLAND. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS: 60 et. per 3 maanden franco huis; 90 ct. met geillusfreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin vain ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant 3 cemt.r Van heit Zondagsblad 5 cent. Uitgave van de Naam). Vennootschap „ONS BLAD". BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIEN Van 1—5 regels30 Ma^ Elke regel meer6 kl! Reclames per regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruitbet. 25 1 Neen, jk jhoud mie graag aan het voorschrift dier Kerk, én eet geen vfeescH op d,e dagen, waarop zulks vlerBaden is; ma'ar zoo'n iblezoek aam den sidhouwburg in den advent- em vastentijd maakt niets uit, Aldus redeneerde laatst i emamd tegen oins. (Alch, zei (hij, ik zeg malar zoo. Die pastoors miogen zelif niet naar die1 konie- |di:e, ieini idaairoimi hlebbe^j ze makkelijk ipraj- tan, ais ze oms t'.i'.et schouwburg-bezoek fa besloten tijd verbiledien. Laten zij 'hlun ObnjldQ- jsdhe pijp en |huu sigaartje liggen? pin daar komit ,nog biiji, dat ,ilk een operai geen „Ipiujbïiieke vermakelijkheid" vind; ik ga er naar toe oimi persoonlijk kunstgenot te sma ken. Zk»a redeneert er niet één, zoo re-i deneergn er tientallen. K Lijkt ons daaromi niet ondienstig deze op merkingen eens te weerleggen, wrtnt zoo als 'wijl zooeven zelden zij wondert meer malen geuit. - t De kerkelijke wet sidhriijft de geloovi^ gen voor op| enkele dagen zich te omit* houden van vleeschspijzen. E(n fftu moge onze vriend zqch biji zidhl Keiven (redeneeren: „ik ee)t op vastendag geen vieesch, dus ik versterf mijl al ge noeg" dan handelt hij wel overeenkomstig de kerkelijke v o O' r s c 'h r 1 f t e n, malar idoior zijn bezoek aan den sdhouwburg 'handelt hijl niet volgens den we,nseh der Kerk Als we spraken over burgerlijk recht, Konden we .oms aldus uitdrukkenonze vriend handelt wel overeenkomstig Idle leiter maar niet overeenkomstig den geest der /wet. Qa!t de geest der Kerk is, dat de ge loovigen in den Advent en Vastentijd; zidb van Ihet blij'wonen van publieke vermakelijk heden zullen onthouden, kan reeds blijken uit de omstandigheid, dat Zij' buiten nood zaak Haire medewerking onthoudt aan het sluiten van huwelijken gedurende dien tijd. Maar Ibbvendienm^ men boude dit voor al in Ihet oog: de Hj. Advent iis een tijdl van verwadhting. Gedurende dien tijd be- 'zielt de 'Hl. Kerk in Hare Liturgie de ge- Iiooviigen met een geesit van voorbereiding welken God zelf onder zijn voilk levenidiig hield. i Die liturgie is de weerklank van die idlrin- gende smeekgebeden, van 'die roerende ver zuchtingen: „Ostende nobis, Dominp, mise- ricordiami tuamet saiiutare tuum da nobis "j „Betoom ons, o Heer, uwe barmhartigheid en schenk ons uwi Ihki'i." „Rorate coeli desupier et nulbes pluant jiiisltuimi: laperiatur terral, „et germimet SaJi- vatorumi"; „Dauwt, hemelen, van. boren en idait ide wolken regenen dien Gerechte; de aarde opiene zich en „doe dien. Verlosser ontspruiten." Ook uiterlijk geeft de Kerk te kennen, dat de Advent een iijid Van heftige vcob-rciding 51) 't Was vreeselijk, zijn. smart bij te wo- nen. Na hem een tijdje te hebben laten schreien, zei pastoor de Monnik hartelijk: „Kom, mijnheer, wees man. Tracht u te beheerschen. Denk aan uw kind. Haar heele leven was ons zoo'n heerlijk voorbeeld van heldhaftige zeifverlooichening. Maak haar 'i scheiden niet moeilijk. Als ze uw smart ziet, zal 't haar het sterven zoo zwaar maken. Zij was er altijd zoo op uit, u leed te besparen." Die woorden troffen doel. Neen! hij mocht zijn kind het heengaan niet verzwaren!, hij mocht niet zelfzuchtig zijn. Toen zich de woorden van den dok ter herinnerend, zei hij, den pastoor ont vet aanziend: - „Pastoor, Ihaar vurigste wensch was, ge doopt te worden en daarna haar eerste Communie te doen, en, o God, u hoont 't, ie zal Pasdhen niet halen." „Dan doop ik haar aan huis, en diien haar daarna de andere Sacramenten toe." Den verbaasden blik vain den geneesheer apvangend, vroeg jhij': „Dokter, u zei daar, dat ze nog maar Üagen te leven had. Wat bedoelde udaar- is. De kleuren vaw irouw^ Waarin de Kerk ziiclh 'huilt,, (spreken de geloovigen van de droefheid, die het hart hu.nner Moeder ver- vulit. Daarom kleedt zijl zich in, het paarsoh. De zang is niet meer in die tomen, welke gewoonlijk door Ihet kerkgebouw weergal men. ,Hef blijde Engelenlied „Ih.et Gloria, ir» eXeisis Deo" wordt niet meer gehoord1, wamt deze lofzang jubelde voor het eerst te Bethlehem boven de kribbe van het god del*" Kind. Evenzoo zendt de priester het volk op Ihet einde der H. Mis, niet mieer op plechtige wijze weg met de woorden: „Ha Mi,ssa est, Gaat bet Misoffer is vol trokken"; \Wij- vervangt' zedoior„Ben:ediCa- rnus Domino, Laat ons den Heer zegenen" omdat de geloovigen vroeger gedurende den boetetijd andere gebeden na de H. Mi,s (begonnen. Kortom de Liturgie der Kerk wekt ons op tot ernstige gedachten, die1 de komst van den Oppersten Rechter blij' de christenen] opwekt; en deze worden door aardsdhie vreugde en feestviering gestoord. Wie opgaat, wie meeleeft, met de Litur gie. gevoelt dat, gevoelt den geest van de kerkeEijlfce wet, die is,: bezoekt in dien Advent- en Vastentijd geen schouwburgen en publieke vermakelijkheden. Ein, wanneer guj, Roomsch zijt in ujw iharfc, wanneer gaj Roomsoh zijt niet enkel in de kerk maar ook in heit openbare le ven,, dan zuilt gijl dien wenschl der Kerk in u zelven gevoelen, en begrijpen. INiu kan men natuurlijk wel een boom opzetten en, beweren, dat een opera enz. geen publieke vermake lijkheid is, dat men, alleen ontwikkeling van zijn kunstgevoel bëdoelt, de vraag is, wat de Kerk onder „publieke vermakelijik- hleid" verstaat bij, het uitspreken, van ha ren wensch; en dan is een opera, tooneel- uiitvoering en anderszins, iets waair men niet voor zdj,n verdriet maar wel degelijk voor zijn vermaak heen gaaten daar komt Ihet juist op neer. <- I t Ails men eens in aanmerking neemt, dait (rij, onze voorvaderen de Aidlvent veertig dagen duurde en begon daags na; het feest Vlap S|t. Martinus, dat Halter die tijdl tot vier weken is teruggebracht en sedert eemige jaren op Zaterdag dispensatie is verleendl van 1de Vasten- en Onthoudingsvvet (bi-halve Zhtendag vóór Kerstmis) dan mogen wij wat wij' te kort komen in het verster ven, vergeleken bij. onze voorvaderen, wiel aanvullen met andere wijze van versterving o.a.t.i) et niet-bezoeken van schouwburgen enz. enz. Al heeft de Kerk hare wetten verand,eiid; Hja,ar geest Mij ft toidh' dezelfde; en willen wij in dien geest binnendringen, dan moe iten 'wij dezen 'heiligen tijd niet in ver maak en feestviering doorbrengen, maar ge- Iduremde die dagen met de zonde en die kwade neigingen breken, boetvaardiigiheijdj Beoefenen en in vurig gebed na ir Jezus' komst verzuchten, teneinde ons voor te be reiden, om te vieren da.t grootte feest, en| oinls gemoed zóó te stemmen, daifc als dhm Jezus door Zijne genade ooik in ons hart woirde geboren, Oipdait het a.s. Kerstfeest voor pus worde, waarnaar wij allen die nen te streven Dure tijden ',t Schijnt, dat overal ondanks den dp- ten tijd, Ide za;ken,mensohien een bestejnj Sinterklaas gemaakt hebben. Z0101 zjjn ze hier over Ihet algemeen best tevreden. Maar ook elders. Dat blijkt uit onderstaande, hetwelk wij in de, GlooisChe Post lazen: Rieeds lang w'ordt al eenigszins getwij feld, of de tijden wel zoo duur zijn als geschreven wordt, of bijslag door allerlei corporaties gevraagd, zoo noodig is, afa wordt beweerd. Ejn |nn deniken .wij' nog niet ajan hef rooide ,„Volk" dat kort geleden1 een ple zierreisje ina,ar Berlijn organiseerde voor z. g. loonslaven. Ook (niet, dat i,n den Haag, kort ge leden, |de laagste entree-prijs voor Wiildie's vieze Salome" nog drie gulden was. Neen wij denken hier a,an meer nut tigs en aangenaams, n.i de Sint Nicolaas- üirujfcte. Ieder zakenman iis zeer tevreden. E«n biets te Sinterklaas, zegt men. Hoe kan dat toch? Als allies, en het meest noodige zooi dpuris Elen hjeetje aan den duren tijd; is ge oorloofd.- mee? Bijvoorbeeld een week?" „Eerwaarde, precies kan men dat inde- ze gevallen nooit bepalen, maar als u Toe- tie wilt doopen, raad ik u, er .niet la,ng mee te wachten. Die flauwten zullen zidi herhalen, en soms blijft de patiënt er in." „U bedoelt dus zoo spoedig mogelijk De geneesheer boog Ihet hoofd. „Dan ga ik haar terstond voorbereiden. Overmorgen kan dan allies geschieden," en opstaande begaf hij zich naar boven. Niettegenstaande hij al zooi veel. ellende had aanschouwd en bij zoo veel ziekbed den gestaan, ontroerde hij, taan hij T.oe- fie'is kamer betrad. De zon, vief, met gou den stralen naar binnen, en verlichtte vroo- llijk hlet groote vertrek. Toietie lag strlillf haar toed-je, de oogen, wijd geopiend, naar Buiten te kijken. Een zonnestraal viel speelsoh' op haar krullend goud-blond haar als of 't een aureool wlalre. Toen ze dert pastoor zag, glimlachte ze. Haar zonnige,- blijde lach Met geweld zijn ontroering bedwingend, drukte hij haar de hamdl en ging zwijgend bij het bed zitten. Toetie keek h,emi verwonderd aan. Deze piledhtige manier van doen, was zoo heel anders, dan ze van, hern gewiend was. Ge woonlijk kwam' hij opgewekt lachend bin nen, schertsend, en hiaar op] zijn prettige joviale manier plagend. „Zoo kindje, hoe gaat het vanodhtend Dr. Schaepman en de Zondags rust. Dr. Sohhepman schreef eens: 1 (W]at (wil 'het volk voor een dag van rust? Wiil het een dag, waarop het eten van het brood „in 'het zweet des aam sobij.ns" lals het ware wordt geschorst? ,Wil het eenvoudig een dag, waarop niet be- hpefit gearbeid, een dag van rust voor hen, die oip iederen werkdag het werk hebben te verrichten, dat Soms aam; slavernij grenst. Neen, het wil niet alleen, het ophouden, en staken van den arbeid. De volksziel iwiil een niet gewonen dag, een dag van hooge beteekenlis, van hoogere wijding], een dag, waarop als eene andere zonne straalt, een andere dampkring ons om. ringt. De geëisobte Zondagsrust kan en mag: niet zijn een door den, werkgever toegestane staking van den arbeid, niet een ophouden van, allerlei geraas en ru moer. De Zondag moet een dag zijn, die een dag «si op zichzelf. Het i,s een, dag, gewijd door een- overlever,iing, die zildh: vast knoopt aan het eeuwig woord Gods". De bestrijding der Tariefwet. De Nieuwe Prov. Gron. Crt. deelt een staaltje (mede van de wijze waarop men de vrouwen wilnf voor den vrijhandel: „Heel goed, pastoor, maar moe, o, zoo moe! 't Is net of ilk met den dag moeier wordt." „Foe, foei! Zulke kunstjes moiet je nu niet gaan uithalen. Weet jie; wel, da,t Pa- scheni tril nadert, en als je nu zoioi moe zijt, dan,f j Tranen schoten haar in Ide oogen, en zooals (.Dij hoopte, zei ze: „O pastoor, gelukkig, dat u er over be gint, maar ik geloof nooit, dat ik| te gen dien tijd zóó ben aangesterkt, dat ik naar de kerk kan gaan."' „Dan doen we 't maar aan hiuii®, Toe tte." Een gloeiend rood overgoot haar doods bleek gezichtje: „O, pastoor, meent u dat 'waairlijik?" „Ja, Toetie. Als jij niet naar Jesus Chris tus 'kunt gaan, zal Hij, die al zoo lang je vurig verlangen in je hart leest, in zijn eindelooze Barmhartigheid bij jou ko men," Verschrikt, keek de Zuster, die bij 't raam 'zat te naaien, den pastoor aan. Toetie ving 'dien blik op, en den pastoor aan* kijkend, trof 't Ihaar, hoe diep meewarig hij haar beschouwde en hoe ontroerd hij er uitzag. Daarbij die plechtige manier van Binnenkomen. O God, wat had de Zuster iook weer gezegd? Alleen, als m;en in gevaar van sterven verkeerde, werd men aan huis gedoopt. Nu schoot hla.air tegelijk We treden een tehuis binnen van oude vrouwtjes. Gezellig zat zooeven 't gezelschap te keuvelen over oude tijden,.* malar plotse ling is alles in spanning. Een paar def tige Idames treden binnen en groeten 'de oudjes Ir echt hartelijk. Ben oud, half ver suft besje wordt aangesproken. „Zeg eens vrouwtje, ilk wou je eena vragen je naam; te zetten op deze lijst..;,", „Mijn naam zetten, maar ijk heb! 't schrij ven haast verleerd „Wel kom,, 't zal nog wel gaan. H.iier is pen en takt." Ein de pen wordt in d:e beverige hand gedrukt1 „Maar wat bleteekent dilt?" vraagt hiet blesje. „O", roept de dame, „ze willen de koffie duwder maken en alles zal! straks vee], veel meier kostenW.ill je dat?" „Och heden nee mevrouw „Nui, schlrijft da.n maar Ze;t maar mevrouwdat staat heter.," 'it Oudje schudt van den lach. „Ik mie- vropwmevrouw?",. „Waarom niet, 't gaa,t naair den Minis ter, Kiie jeI I En daar stond het met beverige letters: mevrouw Ein ze waren allemaal mevrouw en ze teekenden graag. Waarom1 ook niet? Och, iwat hebben de oudjes er lang over gebabbeld. Op haar ouden dag nog me vrouw worden. Ze begrepten er niets van. Maar de dame giing triomfantelijk jheen. W.e'ik ,ee.n succes Zoo hoemit het bïiad meer voorbeelden, werden naaimeisjes tot mevrouwen, gepro moveerd, en werd in 't kort blewezen, dat men onder Wetenschap,palijlke leiding heel wat namien opi een adres kan krijgen. Zoo weet men handteakeningen tegen de Tariefwet te werven! Commentaar overbodig! De gezondheid des Pausen. In strijd met de berichten van, sommige buiiitenlandsohe bladen, als zou de H. Va der opnieuw te lijden hebben van een jiieht-aanvai, wordit uit Rome gemeld, dat deze berichten ongegrond zijn en de ge zondheidstoestand van Z. H. uitstekend ie. Vredesonderhandell- gen Het succes der Italianen, die nu hun vijanden uit de oasen.reeks rondom Tri polis schijnen te hebben verjaagd, doet weer berichten opduiken omtrent een. be ëindiging 'van den Italiaansch-Turkschen o,or- iog. Aan de „Daily Telegr1." wordt n.l. ge seind, dat eerstdaags 'het Turkscbe kabi net raadgevingen zullen bereiken van iemand, wiens woorden niet in den wind kunnen geslagen worden. (Waarschijnlijk [dus tyan den Russisch en keizer.) De „Jeni, Gazette" deelt het gerucht mie- de, dat Frankrijk tussdhenbeide zou komen, te binnen, hqe ernstig de dokter straks bij 't onderzoek geweest was. Niets, letterlijk! niets |'-.lad Ifyij gezegd. En toen ze maar gewoonte had gevraagd „Zeker, alles g.oed, dokter?" had hij zan der te spreken haar toegeknikt. Ze zou toch niett De pastoor schrok en de Zuster kwam naar ihet bied gesneld. Doodsbleek lag Toe-, tie achterover. Zou ze weer zijn flauw gevallen? Toen de Zuster zich, angstig over haar heenboog, fluisterde ze „Wilt u me met den pastoor alleen laten? en zorgen, dat we niet gestoord worden?" De Zuster ondervroeg den priester met hiaar oogen, t „Laat on;s alleen, kind", zei. deze. Toen de deur achter de religieuse ge sloten w;as, richtte Toetie zildh' op. Haar kleur verwisselde voortdurend, en in haar oogen lag een uitdrukking van paniisahen schrik. „Pastoor, ga ik sterven?" klonk 't in doodsangst. Teeder nam deze haar handje in de zijne. „Toetie, je heblt mij herhaaldelijk verteld van die stemt in, je binnenste, die zeide „Kom1!" Je. meende, dat die je riep, toit 't religieuse leven, niet waar?" Zwijgend, knikte ze bevestigend. „Je vertelde me dan, dat je zoo verlang de, je fvrn den dienst vain God te wijden, teneinde ieen Wapenstilstand te doen sluiten itussdhen 'Turkjje en Italië. Het blad is er van overtuigd, dat de Por te het voorstel zal verwierpen;, dat voor 'het ooge.nbKk madeelig is voor Turkije. De opstand in China geëindigd Tangshaoyiis van Peking vertrokken naar Wuchang met volledige volmacht vain Yuan Sjhiikai om te onderhandelen met de op standelingen1. De megeering heeft vertrou wen, dat de revolutionairen een beperkte monarchie zullen aanvaarden, maar i® er op voorbereid een compromis te treffen, i De 'buiitenlandscihe gezanten mieenen, dat het einde van den opstand! niet ver mieer is. Een telegram van Li Hoeeng Hoeng, den leider der revolutionairen, meldt, dat beide partijen hebben goedgevonden te Hank'aiu de vredes-conferentie te houden. ENGELAND. Een rede van Haldane. De (minister van oorlog, lord Haldaine, beeft Zaterdag een rede i.n Acrtagtoin ge houden, waarin hij 2eide', dlait er voor En geland en Duiitsdhland geen enkele redlem) bestond, om, i,n onmin met elkander te le ven. De minister zag de toekomst met ver trouwen tegemoet. Engeland kan gerust zien, dat Duitschland zijn handel ontwikkelt en gunt het ten volle zijn plaats onder dei fcon. ,Ten slotte gaf de minister als zijn oordeel te kennen, dat er niets mooiers kon gedacht worden, dan Engeland en Duii.tsdhl- land naast elkander werkend aa;n de bevor dering der besdhaving i.n de mieest achter lijke en verst verwijderde streken van dia aarde. Men weet, dat lord Haldlamc omi zijn Duit- sdh'e sympathieën bekend is en ook om zijn altijd optimistische zienswijze. Het geen men natuurlijk bij 'de beoordeeling van fcijin rede in overweging 'te nemen heeft., FRANKRIJK. Tegen de kruisbeelden De meerderheid in den gemeelnteraad va,rl Biernis. een gemeente in 'het departement Gard, ha'd besloten, tot 'het afbreken van; d'e kruisbeelden i.n ide gemeente. De hetlig- sc'hennendë daa'dl moesit Zaterdag plaats heb ben en daartoe waren verschillende gendar men gerequireerd. Toen echter 'de burgemeester, Vergezeld (van den ispieoialen commissaris vain politie pn verschillende werklieden, opi het plein der gemeente kwamen om daar het groote kruis af te breken dat in 1803 werd opge richt, vonden zij alle inwonera om; het fcnuis geschaard, hevig protesteerend tegen zulk een heiligschennis. Bijl bet zien, vam de vastberaden houding zijner onderdanen, verzocht dë burgemeester den speciialen com. missaris de gendarmen maar terug te roe pen en geen pogingen te doen liet kruis beeld af te breken. Het oude beeld bleef, dank het krachtdadig optreden der inwoners. Boos weer. Het moet boos weer geweest zijn aan de om altijd om en bij Jesus Christus in 't Heilig Altaar-Sacrament te zijn?". Weer zag lyj haar vragend aan. Weer knikte ze toestemmend. „Als die stem1 nu eens een andere blatee- kenis had? Als Jesus Christus je riep], niet om zijn Bruid op aqrde te worden, maa;r om aan te zitten aan den eeuwigen BruKofts- disch va,n 't Godde'djik Lam in den hemel?" Ze begreepEen oogenblik verhelderde een zonnige glimlach haar teer gelaat, toen liet de naituur haar rechten gelden', en miet radelooze droefheid in haar stern, vroeg ze weer: „Ik moet dus waarlijk sterven?" Zomdef het antwoord van den priester aif te wach ten, verborg ze 't gezichtje met beide han den. Toen daalde de duisternis van Geth- semainé over deze onschuldige, teere ziek Het werd nacht, stikdonkere nacht in haar binnenste. I „Toetie, het is Gods heilige wil," klor het ontroerend teeder. „Wees moedig! Eerst- komt Jesus Christus bij je hier op aarde, om1 je te sterken en te troosten; om met je die laatste reis te aanvaarden; omi j(^ mee ;te nemen naar den hemel. Daar zajj je altijd bij Hemi zijh." „Paatje," klonk het hartverscheurend van haar lippen. „Pastoor, weet Paatje het?" „Jai, Toetie, Paatje weet het. Hij! is ziels Bedroefd, maar onderwerpt zich aan Go wik"' (Wordt vervolgd.) T

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1