ËmaaÉM E. Kat li. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. feuilleton! No. 114. Zaterdag 26 October 1912. 6"® Jaargang Oe Keilt en het Volksonderwijs. Licht, meer licht! ,"i i Verschijnt D1NSDAS, DONDERDAG en ZATERDAG. ONS BLAD ABONNEMENTSPRIJS: 75 ct po- 3 maanden franco huis; 105 ot met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen In het Begin yam leder Kwartaal. 'Afzonderlijke nummers vian de courant3 cent. Van heit Zondagsblad 5 cent. ii. In ons vodg qrtikel hebben wij uiteen- gezel, hoe de Kerk van het begin der tijden aft alle eeuwen door, hier in Neder land zoowel aLs elders gezorgd heeft voor het onderwijs aan het volk, aan de armen. Stellen wij daar eens tegenover het ge voelen van een V.oltair e aangaande het onderwijzen van jjet volk. „De arbeider, j zoo zegt hij, verdient niet onderwezen te worden. Het is voor hem genoeg het hou weel, de sdhaaf of de vijl te hanteeren" En elders „Het is noodzakelijk, dat er onweten de bedelaars zijn" „Niet den dagloo- ner moet men onderwijzen maar den wel gezeten burger" „Wat het volk betreft, men moiet het eeuwig het juk doen dragen en den prik stok doen voelen." Zoo leeraarde Voltaire, de ongeloovigie schrijver, die in onderwijskringen zoove le) vereerders telt! A*W'' Wat deed de Fransdhe Revolutie voor het onderwijs vain het volk? Wat werkte de leuze: „vrijheid, gelijk heid, broederschap!" voior het volksonder wijs uit? In een artikel van de Revue des Ques tions His tori q nes van April 1880 van de hand van Victor Pierre is zulks uitvoerig te vinden 1) Wij bepalen ons er toe te zeggen, dat de Revolutie in 1792 al de toen bestaande lagere scholen ophief. De bezittingen en inkomsten dezer instellin gen werden verbeurd verklaard, de on derwijzers en leeraars ontslagen. En wat werd er voor in de plaats ge steld? Niets dan allerlei verordeningen maar geen scholen! Wiie zom zich ook 'willen belasten met het volksonderwijs, dat steeds kosteloos was gegeven. De minister van buitenlandsdhe zaken in Frankrijk, de geleerde Cfaapfafl-, ver klaarde danook in 1801„Het openbaar onderwijs is bijna van geen beteekenis; het geslacht, dat zijn twintigste jaar beeft bereikt, is onherroepelijk aan de onwetend heid prijs gegeven lagere scholen bestaan bijna nergens." Ziedaar wat die „vrijheid, gelijkheid en broedersehapi" had gebracht! ln het jaar 1853 kregen de Katholieken van Nederland hun Bisschoppen terug. Zwaar en moeilijk was hun arbeid, toch trok de to>estand, waarin het ouderwijs ver keerde, [dadelijk hunne aandacht en toen ini 1857 de vrijheid tot het oprichten Van bijzondere scholen bij de wet was erkend, 1) Zie Wc Devivier S. J. Apologie v. h. Christendom" uitgave Malmberg, Nijmegen. „Zooi v.imd't je dat? Wjalar moet ik idalrt zoeken? Als jij weet waar zeg 't mij dan, <fcn zaïl iik 't Wel gaain zoeken" stoof zaj driftig o|p. „Jij met lal je wijsheid wieet 'l evenmin, ik heb 't Weel gotedi gemerkt hoe rusteloos je ben -na tien dood vain je tnotediër en Woteft «mij gerust geep, ver bijten te dienen."; c k— „Verwijten? Daar Web ik geen oogen- hl£k aain gèifodht, en Web' 'daar Ook geen röcfat toe. Gaarne wil ik bekennen dat ik niat gelukkig ben, kfeairoto tzoiek ik '4 middel eni den weg om 't te worden. Toen ik 't boek doorbladerde: dacht ik dat Wie dat alles ernstig onverdeeld gelooft den Wgdie en 't geluk trdOet hebben. Ik dacht aain jou Loiuiise diie dat alles sinds je jeugd reeds bezit, en het bevreemdde mij, dat heit jou zoioi Weinig scheen te zijn, Er Werdi getikt. De knecht bracht een sierlijke bloemenmand binnen. Allerlei soor ten rozehi, 'enkel roaem sm'aa'kVal gerang schikt^ Bjj Louise zette' Wij de, mand neer en gaf halar een couvlerty i 1 „Dankje 'Hendrik, geef, den brengeb maar een fooi", reide ze, las "t kaartje Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD1'. i BUREAU; Breedstraat 12, tegenover de 8, K, Kerk, te AlEmaar, Telefoon No, 433, .Van 1—5 regels Elke regel meer Reclames per regel Kleine advertenties van ADVERTENTIEN 3d ceol, K .15 n 1—30 woorden, bij voaruttbet, 29 n werkte het katholieke beginsel, dat voor de kinderen eene katholieke opvoeding ver langt door en werden onder goedkeuring en aansporing der Bisschoppen bijzondere katholieke scholen opgericht. De tegenstelling in richting tussehen de katholieke beginselen en die der neutrale, openbare school begon zich; scherper en scherper te teekiënen en eindelijk zagein, de gezamelijke BiSsdhoppen van Nederland zich genoodzaakt, in hun mandement van 1868 hunne gelooivigen te waarschuwen te- gep de verderfelijke gevolgen van het neu traal onderwijs en ze opi te roepen, otn, waar 't slechts «enigszinsmogelijk was, eigen scholen te stichten. Van dien dag af offerde de rijke zijn goud, de arme zijn koper, zelfs de weduwe haar pen- ninkske voor de bijzondere school. En nu mogen onze tegenstanders tel kens en telkens weer er tegen voeterein, dat de bijzondere scholen tegenwoordig beter dan vroeger gesubsidieerd worden door den staat al hebben wij nog lang geen gelijkstelling op wiens initiatief zijn al die scholen verrezen? wie heeft daarop aangedrongen? Dat is weer geweest de Kerk door de medehelpers van haar Opperhoofd, door de Bisschoppen. Het goud van den 'rijke, bet koper van den arme, z-elfs faetpenni-nkske der weduwe hebben de Kerk geholpen scholen te stich ten. waarin de rijke tegen betaling de ar me kosteloos onderwijs ontvangt. Waarom stichtte zij bijzondere scholen? Omdat zij geen genoegen kan nemen mef de openbare, die is een neutrale school. Juist in dat „neutrale" ligt voor ons de bedenking. Neutraliteit bestaat niet, is paedagogisch klare onzinnigheid. In de Standaard lazen wij het zooi duidelijk omschreven: „Neutraliteit kunt ge zijn op allerlei ter rein, waaruit straks een ieder zidh opi zijn eigen terrein terugtrekt, maar bij alle on derwijs, bij alle opvoeding, bij alle vorming "(Spat. van ons Red.) van het kind tot man en burger is neutraliteit niet anders dan een choroform, die tijdelijk on gevoelig maakt, en daardoor de kracht der opvoeding breekt." Ja maar, zal men redeneeren, in 1857 is toöh in de wet gezet, dat het onder wijs moet dienstbaar worden gemaakt aan de opleiding tot alle christelijke (spat. van ons) en maatschappelijke deugden! Dat is zoo: in 1857' dadht de wetgever, dat die bepaling wel tegenwicht zou bieden, Maar wat is er gebeurd nai 1857? Is er nadien geen groote revolutie ontstaan in de denkbeelden? i Heeft het ongeloof, de vrijdenkerij geen grooten invloed gehad vooral bij de onder wijzers Bestaan er nog openbare scholen, zoo als vader en grootvader ons verhaalt, waar de meester „die toCh niet R-oomsch was" voor de les aanving bad „dat de Zegen em reikte 't aan Freddy over. „Baron vairn Burdh" Riifcmfeesfer bij die, caVaillerie", lag hij Iiachendi „Er-staat nog oip gesdiirevfem „Hartelijk gegroet en beterschap." l„Hoe hartelijk" spotte jh'ij. „Hartelijk, whiarom hartelijk?" riep Loui se wtóvieBg. „Ik vindi he.t een, alleriie'fsta attentie v'an Ifaemi, e,n stel: die zefej-, op prijs. In iMaart rozien alsof het iti Juli', whs tteeirSlijkr IJij schijnt Vtanmlorgep, alles whf mij be treft niiet goedi tie, vinden ziei ze'schejp", .en Idle bloemteinf nemend gimg zij vlug de kamiee uit. Hadi hij Waar beleed igd Wait whs dat Idian ilnieens? Hij had toch1 alleiemi mtar antwoord' op llaar vragen' gegieyen. Waar om (hfadi faij h'em dan haajl lle'ed vfartelt, als hij er, inlet gemis, op, mocht antwoorden? Hij had haar toch niet met die plagerij van „van Bunch" geh'Mierd, Onistepild nam hij een courant en gilng 'zitten lezen.' 'Onderwijl was Louilse' naar haar, kam,er gegaan. Zij gooiildie dei manld ruw' op, taifei, ging op, een sofa liggep, en snikte 't uit. Dit vervelende nare Freddy om< haar zóó te beleiedigen, iWaanomf §potte hij' met „Van Burch" Die fwaardleerde haar tenminste. Dit 'ze'idie nooit dat zij dWaas deed, of het zocht, whar 't niet te vinden Was. In haar driFt hasp,elide zij; alles, wild dooreen. Zij beschuldigde Freddy vian allerlei) ge- diachten eh bedoelingen, die hij toch' nooit gekoesterd' Wald, Toen qj goed Wad uiige- des Hemels over het onderwijs mocht neerdalen" en den kinderen uit den Bij bel verhaalde? Vergelijk de tegenwoordige openbare on derwijzers er zijn gelukkig nog uitzon deringen daar eens mee! En die moeten beslissen over Christe lijke en maatschappelijke deugden en die eerbiediging der godsdienstige begrippen van andersdenkenden verzekeren! „Neutraal moeten zij zijn tegenover God en Deugd!" roepen zTj zeiven uit. Wiij antwoorden nogmaalsdie neutraliteit kam niet bestaan! Ook niet tegenover den Staat. Voor Oranje! roept de een, Voor de Republiek! roept de ander. En toch de openbare onderwijzer moet beide gevoelens eerbiedigen, want in de Openbare School mag immers geen parti culiere leer tegenover die van andersden kenden in eere worden gesteld. Onderscheidt zich nu het bijzondere on derwijs van het openbare doordat het eer ste omvat het catechismus leeren en het onderricht in de bijbelsche geschiedenis? Neen, het antwoord op deze vraag gaf Dr. SChaepman z.g. zoo duidelijk, toen hij in 1901 in een rede te Zutphen zeide: „Het katholiek karakter van het onder wijs ligt niet in het leeren van, den cate chismus, ook niet in het geven van on derwijs in de bijbelsdhe geschiedenis. „In dit geval toch zou de openbare school ons somtijds 'KinTnëri voldoen, wamt daar wordt ons afzonderlijk de gelegenheid ge boden, om onderwijs te geven in de ge noemde vakken. „Neen dat karakter ligt in iets and ers!" Tot zoover Dr. SChaepman. Victor Hugo, een onverdachte getui ge, zeide reeds 15 Jan, 1850 in de volks vergadering te Papijs: „Het godsdienstig onderwijs is, naar mijn meening, tegenwoordig noodzakelijker dan ooit. Hoe meer de menseh vorderingen maakt opi den weg van vooruitgang, des te meer moet hij gelooven." 1 Aan u lezers het antwoord opi de vraag of in dezen tijd van vooruitgang niet meer noodzakelijk is dan vroeger het godsdien stig onderwijs, zooals Dr. Schaepman z.g. dat wemsdhte. En, dat Ih et catechismusboekje, waarover de heeren frontmakers voor de openbare school het immer zoo druk heb ben, daarbij gansch niet te versmalden' is, getuigde T fa o d o r e J o u f f r o y, een der vertegenwoordigers der ongeloovige wijsbegeerte, toen hij tot zijn talrijk gehoor in de Sarbonne zeide: „Er bestaat een boekje, dat men door de kinderen laat leeren en waarover men hen in de kerk ondervraagt: leest dat boekje, dat de ca techismus, is en gij zult er een oplossing schreldi, wërd 'het ka lm or in haar birfnenr site, en kVami er iets als berouw itallhaar op, 'Daarna het besef dhit zei onredelijk; en onaardig whs geWCest. Dat alntwooird vfen Freddy had zij toch' door harig vtertkm- wteliijke mfed'edeeliinge'rt uillgelokt'. jjWlaaromi whsi zij dan ihfeens; zoo boos „Wiat vervelend' toch die kibbelarij, en, dat nog w,el na die intieme gesprekken van gisteravond. Wat scheelde 'haar dan eigen lijk? Fredidy had toch' nader beschouwd groot gelijk. Zij 'hadi juist dien morgen haar biechtvader beloofd zich Wat meer op zelf- befaeersching toe te1 leggen, en Wet, leven ernstiger op te vatten. Hioe1 dikwijls had zij van BurCfa zelf niëf uitgelachen vtoor zijn attenties. Wjaarom 't dan Freddy kwa lijk genomen „Ik ben een onredelijk, driftig mensdh1 En ik zal 'diat hem eens gauw! gaan, (zjeg- gen" zei zie 'bij zichzie^ven, -en dè daad bij 't woordi voegende-, ging zij naar bede den. Toen zij de eetkamer binnentrad zat Freddy er schijnbaar tie courant te', lezen. „Freddy", begon Louise op biqrouiw- vollen toon. „Freddy ik beu, «en onaardig, onredelijk en driftig weizen „Mea Gulpia" en ik heb er spijt van. Reik mij 1de vjijf ert laat alles >ergejven en vergeten zijn" H|et sombere, gelaat van Freddy, helder de onder deze woorden zichtbaar op. Glimla'dhendi stak hij haar de hand toe, die ze vriendschappelijk drukte;. „Nu niet 'meer er ove^ spreken Loui- v,inden van alle vragen, die ik gesteld heb, van alle zonder uitzondering. Vraagt den- Christen, vanwaar het men? sehelijk geslacht komt, hij weet het; waar heen het gaat, hij weet het; hóe hief gaat, hij weet het. Vraagt eens aan dien armen knaapi, waar om hij hier op aarde is, wat er na zijn dood van hem worden zal; hij zal ueen verheven antwoord geven, dat hij nog niet begrijpit, maar daarom niet minder bewonderenswaardig is (een ongeloovige is het, die dit zegt). En zoo gaat de ongeloovige wijsgeer voort:dit alles weet hij en wanneer hij groot zal zijn, zal hij evenmin in- twij fel verkeeren over het natuurrecht, over het staatsrecht, over het volkerenredhit; want dit alles volgt uit het Christendom en vloeit er op klare wijze en als van zelf uiitvoort." Eenigen tijd .geleden lazen wij in (je „Rotterdammer" het volgende: Zondagmiddag had in de Israëlistische Hoofdsynagoge de plechtige installatie plaats aan den heer Gobits als rector van het 'Ned. Isr. Seminarium. Hij volgde den overleden opiperrabïjn Dr. Diinner op. De fine fleur van Joodsoh' intellect was aanwezig. Merkwaardige woorden werden door hem gesproken. Hij klaagde over den achteruitgang van de religie bij de 'Joden. Aldus teekende hij de oorzaken. „De openbare zoogenaamde neutra le sdhool draagt voor een belangrijk deel de schuld van 'den achteruitgang van den godsdienstzin bij de Joodsche jeugd." Zooi veroordeelt zelfs de Jood de neu trale school. Wat blijft er over van „de sdhool waar aan de natie gehecht is"? En zouden wij, Katholieken, een groot deel onzer penningen, die wij jaarlijks stor ten moeten bij den. gemeenteontvanger, im mer maar moeten zien besteed- aam d« groottnaking dier neutrale scholen., terwijl onze bijz. daarvan geen cent krijgen? 2) 2) Amsterdam b.v. gaf dit jaar uit haar schatkist f2.623.498, dit reusachtig bedrag kwam alleen ten bate van hiet openbaar lager onderwijs. Stellen wij bovendien het aantal inwoners van Amsterdam opi 550.000, dan geeft een eenvoudige deieling aan, dat elke ingezetene in het jaar 1912 ruim f 4 zal betalen voor het openbaar lager onder wijs. Nemen wij verder aan, dat van de 550.000 ingezetenen 100.000 voorstanders zijn van het bijzonder onderwijs, dan moeten de- Zen toch 100.000 X f4.— lof f400.000 betalen voor een onderwijs, dat zij Voor zidh niet kunnen aanvaarden. Het bijzonder onderwijs krijgt daarvan niets. Uit „Gelijkstelling tussehen het openbaar en bijzonder onderwijs?" door Hl Am- merdorffer. Uitgave Futuma, Leiden. se" zei hij lachend:. „Het was e,en mis verstand), 't iis ook zooto droeve dag voor je vandiaag. Zullen wie wat met de. kinde ren gaan toeren, .misschien ge.eft je dat wat afleiidiing." „Liever niet Fredidy. Mary zal boos zijn, als ik niet naar die partij informeer, dius ga Ik eerst even naar haar toei. Dan ga ik wat rusten, ik heb een weinig hoofd pijn, esn va na Voudt is eb weer een diner, idius "blijf ik liever thuis. Bovendien krijg ik vanmiddag bezoek v'an mijn biechtvader" „O! Louise^ stel me dan aan hem voor", riep Fredidy verheugd. „Hij heeft z-oofn sympathiek uiterlijk, en ik zou heim zob graag ovef dat boek spreke(n. „Louise, lik ben tpoh niet ombeschejdien" vroeg hij verschrikt, toen hij haar betro'kkqn ge zicht zag. I Ik zou je graag aa'n- Patervoor stellen, maar.wat zullen Mary -gn- Felix dpafvan zeggen? Hej zal heieten, dat ik je wil beheeren, daarom bemofeü ik mij er liever nilet mee, en Freddy Pater Lejduo is Jesuïët." „Nog veel interessanter, Lohi'se ik heb zooveel kwaad en gruwelen ov'f hen gehoord en geleizen, dat ik erg nJapvs- gierig naar zoo'n monster ben. Aan Mary eh Felix hun oordieel stoor, ik me noodt, dpt weet jfe wel. Bovöndtten befao'even, wij 't nilet rond ta bazuinen waarom ik dien Pater, bij je ontmoet. Wat flauw om zulke hezwarefa W|ij willen als onze voorouders de Kerk steunen, in hare zorg, die zij eeuwen door tot op den huidigen dag heeft besteed,' voor het volksonderwijs, niet enkel dóór onze offers in geid direct te geven voor het bijzonder onderwijs maar ooik doojr in 1913 te eiscben, dat met een deel on zer belastingpenningen de bijzondere zoo wel als de openbare gelijkelijk worden ge steund. OMMEN. De verkiezing in bovengenoemd district voor de Tweede Kamer, die noodig was door het bedanken van Dr, Kuypter en Maandag j.1. heeft plaats gehad, heeft ons niet alteen verblijd, maar is ook 'een tri- ompjh voor onze Regeering. Meenden eerst eenige piessimisten, door dat de linkerzijde in dit district die tarief- wet troef speelde, dat de uitslag der ver kiezing voor de Rechtschen een teleurstel ling zou zijn, het tegenovergestelde is ech ter een feit geworden. De kiezers w®n- scfaen de tariefwet van Minister Kolkman en verlangen naar de aanhangige sociale verzekering. Zeer teredht schreef „De Voorhoede" van 19 Oct. j.1.: „Het zou wel zeer wonder geweest zijn, wanneer, gezien de felLecam- ppgne in den lande tegen de tariefwet, Ommen, niet gretig ware aangegrepjen als eerste gelegenheid om zich te dezer zake te veigewissen van de meening der kiezers" De linkerzijde, zal jhaar uiterste krachten wel hebben ingespannen om Kolkman's ta riefwet vexdadht te maken-, als „een zware druk voor den kleinen man" enz. De kie zers hebben uitspjraak gedaan en onze re giering en partijen kunnen uit deze (ver kiezing leeren, hoe zij handelen moeten^ tiet resultaat is: Met de periodieke ver kiezingen in 1909 waren in Ommen twee candidaten, n.L Dr. A. Kuypter (A. R.) en ;Hl W[ Feesselink (U. L.)deze ver- eewigden resp, 4141 en 3109 stemmen op zich1. Maandag, j.1. zijn uitgebracht op Mr. D. Fock (U.-L.) 1466, A. Kleerekooper D.A.P.) 306, Mr. AL. baron Maokay (C.- H.) 1888 en Mr. HL van den Viegte (ALr R.) 3440 stemmen. De beide christelijke candidaten hadden dus tezamen 5328 stem men of 1187 meer dan in 1909; de link- sdhe candidaten hadden te zamen 1712 stemmen of 1397 minder dan in 1909. I Ook zij nog opgemerkt, dat baron Mackay (volgens de Geld.) per annonces den Kie zers had bekend gemaakt, geen stemmen op hem uit te brengen, wat zeer zeker ook nog vete kiezers deed thuisblijven. Ais men in aanmerking neemt, dat met de periodieke verkiezingen veel meer pro paganda wordt- gemaakt, dan met een tus- sdhentijdsche, dan hebben wij niet alleen reden tot tevredenheid, maar gaan 1913 met vreugde tegemoet, i v. N. tg oppiefen. Je stoort je andiers ook niet aan Mary en Felix hun oordeel." 1 j „F^adidy je hebt gelijk. Het was laf van mei, antwoordde Louisie, oprecht. Tus- sichetn vier ep vjjfl verwacht ik je dpn, maar nu moeit, (ik paar' Mary. Met e,en -vriendje- lijk knikje yerliej zij hem. 'sl Midjdags ongetveer1 vijf uur ging Fred, dy Louise opzoeken. Hij had extra wat geiwacht, als Louise soms ite,ts met haaf bieichtvadiez alteen wiïde bespreken, 't yerwondiepde, hem dus dat zij nog alleen wasi. I Heit was eep dicmkere regenachtige idag Da gordijnen wareji- al neergelaten en 't iMcht ontstokein. De kame? zag ierv echt gezellig ui(. Zij zejve was al voor 't djner gekleed dat d'Estelles aam een twitai tigtat gastenaa|nb!odien. Haar zadht blauw zijdiem toilet deed mooi tegen het goudkleurige pluche der. sofa, waprietgen ze leund|e. „Heit lijkt hier wel 't wiomdrtrjapd, veT' zudhtte Freddy. „En faleui ik diapr soms de koningin vajn?" spotte 'Lcmise te/ug, ■„Pa,ter Ledfic" die|nde Hlendr,uk deftig ean. Vetrhieugdi grotttte L-ouisie hem. t' „Mag, ik heit genoegen hebben^ u een mijner b'esitei ,vriend|en voor te steËen, die zqetf vqrlangt kenn-is! met u te maken." iNajdpt d;a heeTen aa|n elkaar, voorgesiteld; warein bboidi Zij den pater «en gemakkelijke stoel naast de sofa a^n.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1912 | | pagina 1