nenbrug.
••i;'.
I
E. Kath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Moord-Bolland.
l. a.s.
1
H
E
Ambachtsschool. Alkmaar.
eaterI Kunt II ook geen kiezer worden?
1. ELSEiBUSG.
mmms
Augustinus losephus Gallier,
No. 15.
Donderdag 6 Februari 1913.
7e Jaargang
AN DIEPEN.]
d „MONARCH.
srAmASR
Verschijnt DINSDAG. DONDERDAG en ZATERDAG.
iz.
in 't 2e Kamer-
Eamardistriot Alkmaar.
Aangifte van Leerlingen
Metselen en Kleermaken
renkenoord D 19 j
eu?, - Taxateur, - Veiler.
M sniMsfaadres.
14 cent per ons,
S. S0HRËURS,
noord 65. Banketbakkerij
aan de Geestelijkheid en de Geloovi-
gen van ons Bisdom,
Zaligheid in den Heer!
kerknieuws!
binnenland.
aad strekt.
schotel 16
28
21
el 81
HB
19 yt
met
86
106
itzoekeo) 20
ui 275
voor 119
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS:
75 et. n?r 3 maanden franco huis; 105 et. met geïllustreerd
Zondagsblad. Ta betalen in het Begin ran ieder kwartaal.
Afzon feri'jke nummers van de courant3 cent.
Piin Het Zondagsblad 6 cent.
Uitgave van de NaamI, Venncjdichag „ONS BLAD'', i
SJUgEAUi Ereedttraai 12, tegenover da Ét Kerk, te AIKoutk
Telefoon Na, 433,
ADVERTENTIEN:
Van 1—5 regels3d
Elke regel meer6
Reclames a® 38
Kleine advertenties van 1—30 .woorden, Bij vooruitbet, 29 a
i maar.
voor den cursus 1913 1914,
aanvangende APRIL e.k., op eiken
Donderdag, Vrijdag en Zaterdag der
maand FEBRUARI, 's voorm. van 9—12
en 's nam. van 1)^ 4 uren. 1
Behalve het practiseh en theoretisch
onderwijs in de vakken Timmeren,
Maehinebanktverken en SmedenMeubel
maken en Schilderen, wordt er ook on- j
dsrwija in het
gegeven.
(Onvermogende oudera van leerlingen
in beide laatstgenoemde vakken kunnen j
in aanmerking komen Yoor een weke-
ljjkeohe vergoeding). j
gJ^T" De leef tij ii van 12 jaren moet
ziju bereikt j
Onvermogenden kosteloos; niet»
onvermogenden betalen een schoolgeld
van f6.-, f 12.—, f 18.—f 24.—,
f 30 of f 36.— in het jaar.
Leermiddelen en Gereedschappen tcor
den aan allen kosteloos verstrekt.
Nadere inlichtingen geeft de Directeur
H. VAN DER HEIJ.
INGBUREAU enz.
an onderhandsehen aan* en
ur- en verhuur van Huizen
en en Roerende Goederen, j
Obligatiën, Deposito's.
DOP of TE HUUR
lste kwaliteit WEILAND,
de Sohermeer 1/, uur van
Lfkomstig van wijlen den
arbier. Koopsom f 15000.
doeleinden geschikt, bij uit-
voor bouwerij.
TE KOOP:
od-, Koek- en Beschuit-
ip oen flink dorp bij Alkmaar,
is bekende beste zaak, we-
aan opvolger,
en kosteloos iederen werkdag,
niet op Zondag of in bni-
gevallen.
tredende als gemachtigde in 1
vooral bij overig den.
ia. AssrmuL
n d middel tegen hoest,
nbevelend,
Wilt U een antwoord op die
vraag. Welnu, richt U dan tot het
bureau van inlichtingen, dat eiken
avond van 8—10 uur, Zondag as
van 12—7 uur, in het Bondsgebouw
aan de Bierkade te Alkmaar zit
ting houdt en GRATIS alle ge-
wenschte inlichtingen verstrekt.
door de genade Gods en de gunst van dien
Appetóiiisdhiein Stoel,
BISSCHOP; VAN HAARLEM,
Assisteint.Bissdhoipi bij den Pauselijken troon,
Reeds meermalen, B. G., heibben wij u
in otizq Vastenbrieven, geweien op de voor
naams tia oorzaken, waard,oor de ware Chris
telijke geest, hiet ware. Katlvodiek leven bij
zoo-velen onzer verflauwde; 'dezen keer zui
len Wlij u s.pjreken over een der gevolgen,
:va;n die verflauwing, een gevolg dat door
epn natuurlijke wisselwerking wfoer oor
zaak wordt van nog grootore verflauwing
ja zelfs bij velen reeds oorzaak wepd dat
het christelijk geloofsleven ge^teeli en ai ver
loren giingJ n.l.-over de ongeregelde zucht
naar vermaken, het onbeteugelde najagen
vam genoegens.
Allereerst edhter moeten W;ij, om niet
verkeerd begrepen te worden, wiijzen op
het glroote onderscheid dait er bestaat tus-
sc'iion vteugdo of blijdschap; en wat men
gewoonlijk genoegen of vermaken, noemt.
Dit onderscheid te maken is daarom van
zoo groot belang, omdat de menscWelijke
ziel behoefte heeft aan. vreugde, en dege
nen, die ofwel ongeoorloofde ofwel geoor
loofde vermaken opt ongeregelde wijze na
jagen, zich gewoonlijk op 'die behoiefte. der
inensdielijke ziel beroepen te hunner ver-
ontsdhuld'iging of te hunner zelfmisleiding.
„Wie behoeven", (zoo zeggen zij) „toch
niet altijd' treurig of ernstig te zijn, wij
)„;mog»n ons toch1 Wel eens va;n tijd tot
„tijd a;an de vreugde overgeven". Zieker,
B. G. mogen wij dit, ja; zelfs niet alleen
van tijd tot tijd', maar voortdurend; „ver
heugt u in d!en H;eer ai 11 ij d„ik herhaal
u", zoo spreekt d'e Apostel Ranlus in. zijn
brief aan d'e PWilippensen en hij haalt op
een andere plaats in zijn brieven zijn eigen
(Voorbeeld aan, als hij schrijft: „ik vloei:
over van blijdschap;.," En dit deed hij niet
alleen in oogenblikken, waarop hij zich etens
ontspannen wild'e, maar in de ernstigste'
©ogenblikken zijns levens: „ik vloei over
van blijdtechap bij' al onze verdrukking",
boo schrijft Hij aan d'e Corinthiërs.
behoefte aan vreugde hebben ook
alle heiligen gevoeld, en, waarlijk niet de
heiligen zijn het, die door woord of voor
beeld tegen 'die behoefte der ziei zijn
opgetreden; integendeel hoe heiliger zij
waren, zooveel te meer was hunne ziel
va,n vreugde vervuld, Hoe zou het ook
anders kunnen zijn? Immers, de blijdschapj
vv;ord't door den Apostel genoemd onder
de .vruchten yan den H. Geest, en dus moet
ook degene die het moest vervuld is v,an
den H. Geest, en die' zijne, ziel het meest
ontvankelijk maakt voor d'e werking van,
den H, Geest, het meest genieten, yan, die
vrucht des H, G.eestes, vani de blijdschap.
Nog sterker dmkt de Apjostel ziah uit inl
zijn brief aan d'e Romeinen, waai- hij zegt,
dat het rijk Gods isgerechtigheid, vrede era
blijdschap in den H, Geest, d.wjz. dat God
in ons heerscht, dus dat de, heiligheid!
bestaat in gerechtigheid en vrede en. in
die heilige biijdschapi, welke Gods Geest
'in ons uitwerkt. Dit .zullen wij begrijpen
wanneer wij de. vraag beantwoorden, wat
■eigenlijk vreugde od'blijdschapis. Vreug
de toch is de voldoening, die w;ij onder
vinden bij het bezit wan heigeen wij als
iets goeds liefhebben'. De 14. Thomas van
Aquirae zegt dan ook van de, liefde, dat
uit haar volgt èn begeerte èn vreugde: be
geerte wanneer wij nog niet bezitten wat
wij liefhebben, vreugde wanneer wij; het
wel bezitten. Derhalve wie, God boven al
les lief heeft, zal God boven alles begee-
ren, e.n zal zich hoven alles in, de vriend
schap en de vereeniging met Go;d hoven al
les verheugen; daarom zingt de H. Kerk
dn hare hymnen: „Jesu dulaedoi oordi-
«nri...; exctedjen* ©mine' gandium et omne
desideriuin: Jesus goettieid der harten, die
alle vreugde en alle begeerte te. bovengaat"
omdat zij, als de heilige bruid van Jesus
niets nieer bemint 'dan haar gpddelijken
bruidegom; daarom ook riepj de H, Ber-
marijus in dichterlijke vervoering uit: „Je
sus mei in ore, in ,aure melos, in qorde
jubiiiusJesus is honig in, mijn mond, zang
ini mijn gehoor, en jubel in mijn hart."
Maar dan zien wij ook aanstonds, dat
wie verflauwt in zijn godsdienstig leven,
en dus in zijn liefde tot God, als een,
noodzakelijk gevolg van die. verflauwing
naar iets anders Wat niet tot Giod kan
Worden teruggebracht, zal gaan begeeren
en d.aarin zijn vreugde zal gaan, zoeken.
Hier hebben Wij inderdaad een juisten,
maatstaf om onze! verhouding tot Gbdaf
te nieten: wordt voor ons een godsdienstig,
teven een droevige plicht, waaraan wij
ons, zooveel als wij slechts durven, onttrek
ken. dan is onze liefde tot God al zeer
■verflauwd en gaan wij nog een, schrede
verder, zoiodjat .wij bij voorkeur verlangen,
naar ein puze vreugde zoeken te zaken
die voor ons .een gevaar zijn om Godjs
yri,efndscha.pi te verliezen en opze ziel te
bezondigen, dan kunnen wij toch moeilijk
pns zei ven wijs maken, olat de liefde Gods
nog, fn ,ons heerscht, zeker niet dat idie liefde
Gotd* Jn ons zal blijven Weersobeni. D'e
genoegens en vermaken d.us die wij zoeken,
wijzen ops met een onmiskenbare juistheid,
aan tuf wij God dan wel de wereld: tegen
over jGod begeeren, of wij in God 'dan
wel .buite.n - Hem onze vreugde vinden,
met and,ere woorden of wij God dan wel
de 'wereld beminnen. i
Welnu, B;. G!. leggen wij ons zeiven; de
zen 'maatstaf eens aanmoeten wij dan niet
de 'gevolgtrekking maken, da't ook onder
ons zoovelen maak al te zeer in dp: liefde
Gods zijn verflauwd; moeten wjj ons darn
nog 'verwonderen, dat zoovelehi helaasook
onder 'ons Gods liefde verliezen en ophou
den 'als ware Christenen te leven? wat
toch 'zijn de genoegens, die thans zooizeer
worden gezodht? ,D'at zijn vooreerst' het
lezen van dfe zoogenaamde mooie boeken*
Waanfn van het begin tot het einid die'
voor ons zoo gevaarlijke zinnelijkheid wordt
geprikkeld; waarin een beschrijving en een
schildertng, in de schitterendste kleuren, van
hef, leven wordt gegeven, als ware 'dit niet
anders dan een weelaelijk verkeer tussdhen
ménschen van verschillende kunne. Het be.
hoeft toch wel geen; betoog, dat wie derge.
lijkid lectuur zoo schoon; vindt, de' beko
ringen tegefo de 'engelachtige deugd in
zidhzolv'en opwekt, en straks als de ver
leiding in werkelijkheid optreedt, al zeer
zwak zal staan; tégenover een kwaad, Waar
tegen onze toch reed* zoo ten booa» ge-
neigde natuur geen ie®,;-: verweermiddel
j missse.n kan, terwijl ihij Liter zewder 'ver-
1 motet verbouwen er op kan redenen, d,at
God hem wel zal helpen door een buiten-
i g«wojve genade, die hij ichzewen onw.aar-
üig neeit gemaakt idoo» .niet te luisteren
naar d,e; \rees wekkende vermaning vandiea-
zojf'd.en uod, dat -wiie hét gevaar bemint,
ia dat gevaar zat vergaap,
Hetzelide ,mo;et gezegd worden, maar met
nog ,\eel meer reden van de 'to one ei voor
stellingen; met nog :veel meer reden
zeggen Wjj, oimd.at daar niet zooais 'in
het boek alleen tot den geest 'en tot dei
gevaarlijkste zintuigen: het gehoor en het
gezidit .wordt gesproken, .Daar in die too-
Jieelvoorsteltingen voora' wordt de ziele-
moord in het groot badreven en nu'door
een nieuwe vi'udwgi, de bioscope, die voor-
stellingen, gelijk het geschrift door de
hcekdirukKuinst kunnen ve(Lfenijgvul|d'igd: wor-
den ,en voor ieder tul _!i"s voor bindereu
W'Orden toegankelijk gèmaakt, uu bedreigt
ons jiideidaad een zondvloed van zedefl-
bedierf; want het is tre-f-ig dit 'te moeten
zeggen, maar 't scnijhi ni,et jt;,e kunnen
worden ontkend, dat net tooneal bijna
htcts anders te zien geel t dan tvat wij maar
met een zwak woord „geWaagd" zulien
noemen, zoodat een god Katholiek wil.
hij dat blijven b;jn.-. nooit Zich dit
vermaak kan gunnen, en' zeker qorcüt,.
als (hij niet vooraf weet, dat 'het opj te
voeren spel zonder gevaar voor de zeden
is, Daarom vermanen \v ij hier tevens de
genen, jdie van de toonecïvoorstellingen ver
slag geven, dat zij wel ^moeten bedenken,
hoe groote vèraniwodïri&I(jKh«id -tj daar
door pp; ztcii nemen,; omdat van hun goed
keuring laf zal hangen, of niet menigeen
die anders zich niet in den schouwburg
zou Jiebben gewaagd, er nu zal heengaan,
en misschien van hun afkeuring, omdat
daardoor verderfelijke voorstellingen wor
den bekend gemaakt aan zwakke zielen,
die zich maar al te zeer voelen aangetrok
ken om te zi;en en te, hopten wat juist
zij allerminst zien en hooren moesten, 'Wjj
hebben d;en indruk gekregen Wij ver
helen dÖt hier nièet dat hier en daiar
die verantwoordelijkheid niet genoeg wordt
gevoeld;.
Die hier besproken vermaken zijn wel
de voornaamste, waartegen Wjij met nadruk
moeten optreden, maar B, O'. gij weet
het trouwens zelven ook wel de eenige
zijn het ratel;. Allerlei feesten, tot zelfs-
bu&eüjke feesten kunne®, wanneier die aam-
leggers envain mijet uiterst waakzaam, zijn,
zoo gemakkelijk werkelijke gevaren wprden
voor hen, dje eraara deelnemen; en op
menig feest is dan ook de duivel'
dje zielenmoordenaar de meest blijde
feesteling. Nog heden ten dage zou Üe
H. Petrus Ohrysologus die in zijn pjreeken
zoo krachtig optrad tegen zekere feesten,
welke gevierd werden met verkleeding en
dansen, kunnen en moeten zeggen: „qui
jocari voluerit cum diabolo, raon pioterit
gaudere cum Christo; die schertsen wil
met den duivel, kan zich niet verheugen
met Christus." Doch genoeg hiervan; het
zou toch wel diepi treurig zijn, als het
na zooveel eeuwen van Christendom nog
moest gaan als in den heidenschen tijd,
dat er geen feest en geen 'feestvreugde)
mogelijk ware zonder zonde of althans
zonder gevaar voor zoiradeen. wanneer
dat alles waar werd, danja dan waren
wij weer in het heidendom teruggezonken
en .moest de wereld opnieuw tot Christus
worden bekeerd.
Opinieuw ,tot Christus bekeerd! Dltwoorti
B. G. treft Mij- terwijl j|k het sijhirijf,
meer dan ik had voorzien; het gelijkt zooi
wonderwel op de leuze, vVaarmede, onze
thans iregeerende Raus zich bij zijn 'eerste
ojitreden aan ons voorstelde: omnia instau-
rare jn Christo, alles herstellen in Christus.
Ook Hij heeft dus in. de Wereld weer
veel heidendom opgemerkt, adders had!
hij dat woord van 'den apiostel: „Opnieuw
terug nlalatij CIhKistus" niet moeten spraken.
Geve de goede God dat het ons aller
leuze worde, allereerst voor ons zelvén,
maar vervolgens ook' voor onze geheele
omgeving dat wij voortaan onze vreugde
er in vinden, en er een voortdurend feest
van .maken, heilig te leven en met Christus
vereenigd te blijven, 'door de 'genade; en
dat Idan deze onze vreugde aanstekelijk
werke op allen met wj.e wijomgaan, zop-
-dat allen van ous leuren dat ue wa£-
vreugde, de .vreugde die met geen bitter
heid van wroeging is vermengd, zooals
de zoujdige vermaken, altoos zijn, dc vreug
de die no'O'it behoeft te eindigen, alleen
die blijdsohapj is welke voortkomt uit de
liefde Tot God en de vrucht is van den H,
Geestj,
Het i* altijd, de gewopnte geweest van
goede Katholieken, dat zij in den vas
tentijd, waarin op bijzondere wijze h;et bit
ter lijden era sterven van onzen; Verlosser
wordt herdacht, zich piithpuden van alle
feestelijkheden era van allerlei, overigens ook
geeoriooifde vermakelijkneden. Wij vertrou
wen natuurlijk, dat al onze geloovigen zich
aan die heilige gewoonte trouw zullen
houden; dat zij met mee-r dan gewonen ijver
al. hun godsdienstige verplichtingen zul
ten .vervullen, ook. den pidht van verster
ving, die den H. Kerk in dien tijd vtn hen
vraagt;, en dat zij op; dip wÜ,126! siol1 nau
wer dan anders mot, God zullen vereent-
gen; en d,at verhouwen spreken Wij bij
deze gedegenheid uit met 'de woorden yan
d;&n Psalmist: „gustate et videte quoniam
suavis est Dpminus, proeft qh ziet, da' 'He
Heer zoet i*" ondervindt zelf, hoe de rei
ne vreugde, dat men leeft in de vriend
schap met God, de ware vreugde is, eu
d.at, hoe nauwer men met God vereenigd
leeft, zoo, v.e.el te grooter de vreugde wordt,
die ons hart verblijdt. Het lijdt geen twij
fel, of gij zult den aan het e;nde yan
d,e Vasten moeten erkennen, dat het zelfs
ondanks ide verstervingen een aangename
tijd was eri dagen au zalig; geluk, omdat
gij zult ondervonden hebben, dat alleen
God met zijne door de, wereld niet te ge-
ven goede gaven alle begeerte vervult, „qui
rejrlet in bonis desideriuin tuum"en mpogt
gij dan door dié ondervinding geleerd,
pok in uw verderen levenstijd uwe vreug
de zoeke.n in Hem, die u allen eenmaal
naar Wjj hopen, zal uitnoodigem om in te,
gaan, en dan voor altoos, in 'de vre.ugde.
des Heeren, i
Laten wij daarvoor ooik bidden, ve.el bid
den vooral in ;de aanstaande, dagen va|U
boetvaardigheid; dan mogen Wij er ,opj re
kenen, dat wij de, genade, welke vopr die
geestelijke .vernieuwing nopdig is, zeker
zullen verkrijgen. Immers volgens het woord
dei- H, Schrift zijn onp gebed en Gods
barmhartigheid onafscheidelijk, verbonden
en is het gebed goed en krachtig, als het
gepaard gaat niet vasten. Daarom zijn Wjj
-ian ppk gewoon, alle behoeften van ,jde H,
Kprk en van pns Vaderland dringend ;iu
uwe gebeden aan, te bevelen, wanneer de
tijd van boetvaardigheid en van genade
nadert. Bidt dan ook vootr at uw geeste
lijke en wereldlijke overheden, voor onzen
H, Vader den Paus, die zoo gaarne de ge
heele wereld in Christus vernieuwd zou
zien, voor H. M, onze geliefde K|oningin,
die lang m^ge heerschen over een 'h|eilig|
volk, voor baar en heel haar Koninklijk
huis, en vergeet ook ons niet in uwe ge-
fceden, gelijk Wjj in ons dagelijksch gebed
ook uwer indachtig zijn,.
En zal dit ons herderlijk schrijven pp' den
Zondag Quinquagesima in alle tot ons Bis
dom behoorende kerken, alsmede in de
kapellen waarover een, Rector is aangesteld,
op de gebruikelijke wijze worden voorge
lezen.
Gegeven te Haaflem, den 28n Janauri 1913,
f AUGUSTINUS JOSEPfiUS,
Bisschop1 van Haarlem.
Qp last va^ Z. D. Hoogwaardigheid,
H. A. TH. VAN! PAM, Secretaris,
Over neutraliteit In de open
bare school.
Dezer dagen kwam in den Zaandatmsdhen
gemeenteraad ter sprake het ophangen van
de pjlaiten der Vereeniging „Oinze Vloot"
in de openbare lagere p dholen.
Nadat een voorstel van een dei' leden,
om geen beslissing te nemen wijl het
.aanschaffen va;n leermiddelen tot 'dé bei-
voegdheden van B. en W, hlehoort met
13 tegen 5 stemmen was verworppn, kwam
in bielhaudeling eene motie strekkende tot
verwijdering der platen.
Over deze motile staakten de stemmen
Onder de aandacht venschen Wij wel
even te birengen wat de sjd1. Duys «in an
dere ivrijzinnige leden betoogden, dat de
ypjenhar- siS'Ool neuhiaal moet ï'-jn, ook
j ten opzichte van het militarisme. Het kou
niet lauders. zoo beweerden die tegen-
stainders of een onderwijzer, die «pn haat
aan den oorlog heeft, zal bij Wet bespjrp-
ken van die pjlaten een stuk yam zijne over
tuiging aan de leerlingen mededeelett.
Vau deze laatste verklarjijng uemen wö
nota: pjreo|es, .wat wij van de openbare
school denken: „bij het besproken vam
dite pjateu zal een onderwijzer den ptuk
van zijne overtuiging aan de leeiiiingenj
mededeeleni,"
Maar diia yerklaring geldt toch' niet en
kel voor deze platen,maar ook voor een
leesles, waarbij in een. iversje b.v, over
God en godsdienst wordt gesproken; ook
voor een les |n vaderlandsdhe geschiedenis,
waar gesproken wordt door den ondervij-
T 'b.v. over de reformatie, over Koningin
Wfihelmina enz., ook voor een les, in. de
natuurkennis, waarin ter sprake komt de
almacht van God iu de schiej)|pjing en zoo
zoduen wij door kunnen 'gaam.
Zou nu hij zulk een leesles, vaderlandsdhe
gesdhieaenis-les, natuurkennis-les Ide' onder
wijzer ook niet „een stuk van zijne over
tuiging" aan zijne leerlingen mededefelen?,
En nu hangt het er maar vanaf Woe zijine
overtuiging luidt: is ze in geloovigen zin,
de onderwijzer zal over Gkxi spreken
in het tégenovergesteldd geval zal die over
tuiging, welke aan de leerlingen öelr school
wordt meegedeeld antigodsdienstig, anti-
fco'ningsgezind zijn, i
Ataar waar blijft dan Weer "de neutrali
teit der openbare school, waar de heelnen
zoo hoog opj roemen?
öie bestaat eenvoudig niet 'of liever ge-
die kan niet bestaan!
Over kleine schooltjes,
die lalleen zouden te vinden zijp Wj ttvejt bij
zonder landenwijs iis verleden wieidk in de
Tweede Kamer zoo vaak gesproken.
Maar -dat die ook bij hét openbaar) on-
idarwijs zijn te vijpden, wénd blijkbaar uit
hiet oog verloijent.
Dat zij daar oiok zijn leert het volgende
Men schrijft aan de Rott omtnent de
Optenb'. bdhool te Hioogmaidie
De Raad der gemeente W|oubriugge heeft
biesloten de iqpjenb. school te Hoogmade
op te heffen. Zij werd doior. nog slechte
5 kinderen bezocht, die nu verdeeld zullen
worden over opjenb. scholen in omliggende
gemeenten. Elk k|nd kost aan de gemeente
reeds 25 jaar jaarlijks f 100. De Gemeente
raad 'ijs dus niet vlug geweest met de op
heffing van dit kleiinete aller schaaltjes,,
Mgr W. C. WIttert van Hoogland.
Naar de „Res.-bode" .meldt, te Mgr. W;,
C, Wittert van Hoogland, pjastoor der pa
rochie van Ol ,L. Vrouw van Goeden Raad
te 's-Gravenhage, door qgn aamidoenilng van
benauwdheid getroffen. Hoewel er geen
©ogenblikkelijk gevaar is, en de zieke zeer
goed zijn omgeving herkent, moet hij' ab
solute rust hebben. Uit vooj/iahtigbeid Is
Mrg. de Hi. Olie toegediend.
Giedemkteeken Schaepman. Te
Almeloo en meer andere Twentsdhe ge
meenten, zuilén gelden wordein itagezameid
tot het oprichten van een gedenkteekenj
voor dr. H:. J. A'. M. Sidhaepmaiii z.g.
iin diens geboorteplaats Tubbergeoi.
Va n de Rettemer Zeewe
ring schrijft ;men aan, Wet Ni.V.d. i,D.
De proef door den waterstaat genomen,
met het aanbrengen yan gewapend beton
volgens het systeem-De Muralt, aan de
glooiing van „de noordelijke afsluiting" der
Pettemer Zeewering, hééft geen gunstig
gevolg gehad.
Het werk was niet bestand, tegen do
booge vloeden en hevige stormén dep laat
ste maanden, zoodat yooir en na groote
stukken van het betonwerk Wegsloegen.
Vioorlooipiig worden maatregelen genomen
om 't wegtspoelen van den dijk te voor-
kome,n,t otdat het sei-oen gunstig is, om
nieuwe proeven met betonbedekking teiirte-
i ij i