nenbrug. ••i;'. I E. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Moord-Bolland. l. a.s. 1 H E Ambachtsschool. Alkmaar. eaterI Kunt II ook geen kiezer worden? 1. ELSEiBUSG. mmms Augustinus losephus Gallier, No. 15. Donderdag 6 Februari 1913. 7e Jaargang AN DIEPEN.] d „MONARCH. srAmASR Verschijnt DINSDAG. DONDERDAG en ZATERDAG. iz. in 't 2e Kamer- Eamardistriot Alkmaar. Aangifte van Leerlingen Metselen en Kleermaken renkenoord D 19 j eu?, - Taxateur, - Veiler. M sniMsfaadres. 14 cent per ons, S. S0HRËURS, noord 65. Banketbakkerij aan de Geestelijkheid en de Geloovi- gen van ons Bisdom, Zaligheid in den Heer! kerknieuws! binnenland. aad strekt. schotel 16 28 21 el 81 HB 19 yt met 86 106 itzoekeo) 20 ui 275 voor 119 ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS: 75 et. n?r 3 maanden franco huis; 105 et. met geïllustreerd Zondagsblad. Ta betalen in het Begin ran ieder kwartaal. Afzon feri'jke nummers van de courant3 cent. Piin Het Zondagsblad 6 cent. Uitgave van de NaamI, Venncjdichag „ONS BLAD'', i SJUgEAUi Ereedttraai 12, tegenover da Ét Kerk, te AIKoutk Telefoon Na, 433, ADVERTENTIEN: Van 1—5 regels3d Elke regel meer6 Reclames a® 38 Kleine advertenties van 1—30 .woorden, Bij vooruitbet, 29 a i maar. voor den cursus 1913 1914, aanvangende APRIL e.k., op eiken Donderdag, Vrijdag en Zaterdag der maand FEBRUARI, 's voorm. van 9—12 en 's nam. van 1)^ 4 uren. 1 Behalve het practiseh en theoretisch onderwijs in de vakken Timmeren, Maehinebanktverken en SmedenMeubel maken en Schilderen, wordt er ook on- j dsrwija in het gegeven. (Onvermogende oudera van leerlingen in beide laatstgenoemde vakken kunnen j in aanmerking komen Yoor een weke- ljjkeohe vergoeding). j gJ^T" De leef tij ii van 12 jaren moet ziju bereikt j Onvermogenden kosteloos; niet» onvermogenden betalen een schoolgeld van f6.-, f 12.—, f 18.—f 24.—, f 30 of f 36.— in het jaar. Leermiddelen en Gereedschappen tcor den aan allen kosteloos verstrekt. Nadere inlichtingen geeft de Directeur H. VAN DER HEIJ. INGBUREAU enz. an onderhandsehen aan* en ur- en verhuur van Huizen en en Roerende Goederen, j Obligatiën, Deposito's. DOP of TE HUUR lste kwaliteit WEILAND, de Sohermeer 1/, uur van Lfkomstig van wijlen den arbier. Koopsom f 15000. doeleinden geschikt, bij uit- voor bouwerij. TE KOOP: od-, Koek- en Beschuit- ip oen flink dorp bij Alkmaar, is bekende beste zaak, we- aan opvolger, en kosteloos iederen werkdag, niet op Zondag of in bni- gevallen. tredende als gemachtigde in 1 vooral bij overig den. ia. AssrmuL n d middel tegen hoest, nbevelend, Wilt U een antwoord op die vraag. Welnu, richt U dan tot het bureau van inlichtingen, dat eiken avond van 8—10 uur, Zondag as van 12—7 uur, in het Bondsgebouw aan de Bierkade te Alkmaar zit ting houdt en GRATIS alle ge- wenschte inlichtingen verstrekt. door de genade Gods en de gunst van dien Appetóiiisdhiein Stoel, BISSCHOP; VAN HAARLEM, Assisteint.Bissdhoipi bij den Pauselijken troon, Reeds meermalen, B. G., heibben wij u in otizq Vastenbrieven, geweien op de voor naams tia oorzaken, waard,oor de ware Chris telijke geest, hiet ware. Katlvodiek leven bij zoo-velen onzer verflauwde; 'dezen keer zui len Wlij u s.pjreken over een der gevolgen, :va;n die verflauwing, een gevolg dat door epn natuurlijke wisselwerking wfoer oor zaak wordt van nog grootore verflauwing ja zelfs bij velen reeds oorzaak wepd dat het christelijk geloofsleven ge^teeli en ai ver loren giingJ n.l.-over de ongeregelde zucht naar vermaken, het onbeteugelde najagen vam genoegens. Allereerst edhter moeten W;ij, om niet verkeerd begrepen te worden, wiijzen op het glroote onderscheid dait er bestaat tus- sc'iion vteugdo of blijdschap; en wat men gewoonlijk genoegen of vermaken, noemt. Dit onderscheid te maken is daarom van zoo groot belang, omdat de menscWelijke ziel behoefte heeft aan. vreugde, en dege nen, die ofwel ongeoorloofde ofwel geoor loofde vermaken opt ongeregelde wijze na jagen, zich gewoonlijk op 'die behoiefte. der inensdielijke ziel beroepen te hunner ver- ontsdhuld'iging of te hunner zelfmisleiding. „Wie behoeven", (zoo zeggen zij) „toch niet altijd' treurig of ernstig te zijn, wij )„;mog»n ons toch1 Wel eens va;n tijd tot „tijd a;an de vreugde overgeven". Zieker, B. G. mogen wij dit, ja; zelfs niet alleen van tijd tot tijd', maar voortdurend; „ver heugt u in d!en H;eer ai 11 ij d„ik herhaal u", zoo spreekt d'e Apostel Ranlus in. zijn brief aan d'e PWilippensen en hij haalt op een andere plaats in zijn brieven zijn eigen (Voorbeeld aan, als hij schrijft: „ik vloei: over van blijdschap;.," En dit deed hij niet alleen in oogenblikken, waarop hij zich etens ontspannen wild'e, maar in de ernstigste' ©ogenblikken zijns levens: „ik vloei over van blijdtechap bij' al onze verdrukking", boo schrijft Hij aan d'e Corinthiërs. behoefte aan vreugde hebben ook alle heiligen gevoeld, en, waarlijk niet de heiligen zijn het, die door woord of voor beeld tegen 'die behoefte der ziei zijn opgetreden; integendeel hoe heiliger zij waren, zooveel te meer was hunne ziel va,n vreugde vervuld, Hoe zou het ook anders kunnen zijn? Immers, de blijdschapj vv;ord't door den Apostel genoemd onder de .vruchten yan den H. Geest, en dus moet ook degene die het moest vervuld is v,an den H. Geest, en die' zijne, ziel het meest ontvankelijk maakt voor d'e werking van, den H, Geest, het meest genieten, yan, die vrucht des H, G.eestes, vani de blijdschap. Nog sterker dmkt de Apjostel ziah uit inl zijn brief aan d'e Romeinen, waai- hij zegt, dat het rijk Gods isgerechtigheid, vrede era blijdschap in den H, Geest, d.wjz. dat God in ons heerscht, dus dat de, heiligheid! bestaat in gerechtigheid en vrede en. in die heilige biijdschapi, welke Gods Geest 'in ons uitwerkt. Dit .zullen wij begrijpen wanneer wij de. vraag beantwoorden, wat ■eigenlijk vreugde od'blijdschapis. Vreug de toch is de voldoening, die w;ij onder vinden bij het bezit wan heigeen wij als iets goeds liefhebben'. De 14. Thomas van Aquirae zegt dan ook van de, liefde, dat uit haar volgt èn begeerte èn vreugde: be geerte wanneer wij nog niet bezitten wat wij liefhebben, vreugde wanneer wij; het wel bezitten. Derhalve wie, God boven al les lief heeft, zal God boven alles begee- ren, e.n zal zich hoven alles in, de vriend schap en de vereeniging met Go;d hoven al les verheugen; daarom zingt de H. Kerk dn hare hymnen: „Jesu dulaedoi oordi- «nri...; exctedjen* ©mine' gandium et omne desideriuin: Jesus goettieid der harten, die alle vreugde en alle begeerte te. bovengaat" omdat zij, als de heilige bruid van Jesus niets nieer bemint 'dan haar gpddelijken bruidegom; daarom ook riepj de H, Ber- marijus in dichterlijke vervoering uit: „Je sus mei in ore, in ,aure melos, in qorde jubiiiusJesus is honig in, mijn mond, zang ini mijn gehoor, en jubel in mijn hart." Maar dan zien wij ook aanstonds, dat wie verflauwt in zijn godsdienstig leven, en dus in zijn liefde tot God, als een, noodzakelijk gevolg van die. verflauwing naar iets anders Wat niet tot Giod kan Worden teruggebracht, zal gaan begeeren en d.aarin zijn vreugde zal gaan, zoeken. Hier hebben Wij inderdaad een juisten, maatstaf om onze! verhouding tot Gbdaf te nieten: wordt voor ons een godsdienstig, teven een droevige plicht, waaraan wij ons, zooveel als wij slechts durven, onttrek ken. dan is onze liefde tot God al zeer ■verflauwd en gaan wij nog een, schrede verder, zoiodjat .wij bij voorkeur verlangen, naar ein puze vreugde zoeken te zaken die voor ons .een gevaar zijn om Godjs yri,efndscha.pi te verliezen en opze ziel te bezondigen, dan kunnen wij toch moeilijk pns zei ven wijs maken, olat de liefde Gods nog, fn ,ons heerscht, zeker niet dat idie liefde Gotd* Jn ons zal blijven Weersobeni. D'e genoegens en vermaken d.us die wij zoeken, wijzen ops met een onmiskenbare juistheid, aan tuf wij God dan wel de wereld: tegen over jGod begeeren, of wij in God 'dan wel .buite.n - Hem onze vreugde vinden, met and,ere woorden of wij God dan wel de 'wereld beminnen. i Welnu, B;. G!. leggen wij ons zeiven; de zen 'maatstaf eens aanmoeten wij dan niet de 'gevolgtrekking maken, da't ook onder ons zoovelen maak al te zeer in dp: liefde Gods zijn verflauwd; moeten wjj ons darn nog 'verwonderen, dat zoovelehi helaasook onder 'ons Gods liefde verliezen en ophou den 'als ware Christenen te leven? wat toch 'zijn de genoegens, die thans zooizeer worden gezodht? ,D'at zijn vooreerst' het lezen van dfe zoogenaamde mooie boeken* Waanfn van het begin tot het einid die' voor ons zoo gevaarlijke zinnelijkheid wordt geprikkeld; waarin een beschrijving en een schildertng, in de schitterendste kleuren, van hef, leven wordt gegeven, als ware 'dit niet anders dan een weelaelijk verkeer tussdhen ménschen van verschillende kunne. Het be. hoeft toch wel geen; betoog, dat wie derge. lijkid lectuur zoo schoon; vindt, de' beko ringen tegefo de 'engelachtige deugd in zidhzolv'en opwekt, en straks als de ver leiding in werkelijkheid optreedt, al zeer zwak zal staan; tégenover een kwaad, Waar tegen onze toch reed* zoo ten booa» ge- neigde natuur geen ie®,;-: verweermiddel j missse.n kan, terwijl ihij Liter zewder 'ver- 1 motet verbouwen er op kan redenen, d,at God hem wel zal helpen door een buiten- i g«wojve genade, die hij ichzewen onw.aar- üig neeit gemaakt idoo» .niet te luisteren naar d,e; \rees wekkende vermaning vandiea- zojf'd.en uod, dat -wiie hét gevaar bemint, ia dat gevaar zat vergaap, Hetzelide ,mo;et gezegd worden, maar met nog ,\eel meer reden van de 'to one ei voor stellingen; met nog :veel meer reden zeggen Wjj, oimd.at daar niet zooais 'in het boek alleen tot den geest 'en tot dei gevaarlijkste zintuigen: het gehoor en het gezidit .wordt gesproken, .Daar in die too- Jieelvoorsteltingen voora' wordt de ziele- moord in het groot badreven en nu'door een nieuwe vi'udwgi, de bioscope, die voor- stellingen, gelijk het geschrift door de hcekdirukKuinst kunnen ve(Lfenijgvul|d'igd: wor- den ,en voor ieder tul _!i"s voor bindereu W'Orden toegankelijk gèmaakt, uu bedreigt ons jiideidaad een zondvloed van zedefl- bedierf; want het is tre-f-ig dit 'te moeten zeggen, maar 't scnijhi ni,et jt;,e kunnen worden ontkend, dat net tooneal bijna htcts anders te zien geel t dan tvat wij maar met een zwak woord „geWaagd" zulien noemen, zoodat een god Katholiek wil. hij dat blijven b;jn.-. nooit Zich dit vermaak kan gunnen, en' zeker qorcüt,. als (hij niet vooraf weet, dat 'het opj te voeren spel zonder gevaar voor de zeden is, Daarom vermanen \v ij hier tevens de genen, jdie van de toonecïvoorstellingen ver slag geven, dat zij wel ^moeten bedenken, hoe groote vèraniwodïri&I(jKh«id -tj daar door pp; ztcii nemen,; omdat van hun goed keuring laf zal hangen, of niet menigeen die anders zich niet in den schouwburg zou Jiebben gewaagd, er nu zal heengaan, en misschien van hun afkeuring, omdat daardoor verderfelijke voorstellingen wor den bekend gemaakt aan zwakke zielen, die zich maar al te zeer voelen aangetrok ken om te zi;en en te, hopten wat juist zij allerminst zien en hooren moesten, 'Wjj hebben d;en indruk gekregen Wij ver helen dÖt hier nièet dat hier en daiar die verantwoordelijkheid niet genoeg wordt gevoeld;. Die hier besproken vermaken zijn wel de voornaamste, waartegen Wjij met nadruk moeten optreden, maar B, O'. gij weet het trouwens zelven ook wel de eenige zijn het ratel;. Allerlei feesten, tot zelfs- bu&eüjke feesten kunne®, wanneier die aam- leggers envain mijet uiterst waakzaam, zijn, zoo gemakkelijk werkelijke gevaren wprden voor hen, dje eraara deelnemen; en op menig feest is dan ook de duivel' dje zielenmoordenaar de meest blijde feesteling. Nog heden ten dage zou Üe H. Petrus Ohrysologus die in zijn pjreeken zoo krachtig optrad tegen zekere feesten, welke gevierd werden met verkleeding en dansen, kunnen en moeten zeggen: „qui jocari voluerit cum diabolo, raon pioterit gaudere cum Christo; die schertsen wil met den duivel, kan zich niet verheugen met Christus." Doch genoeg hiervan; het zou toch wel diepi treurig zijn, als het na zooveel eeuwen van Christendom nog moest gaan als in den heidenschen tijd, dat er geen feest en geen 'feestvreugde) mogelijk ware zonder zonde of althans zonder gevaar voor zoiradeen. wanneer dat alles waar werd, danja dan waren wij weer in het heidendom teruggezonken en .moest de wereld opnieuw tot Christus worden bekeerd. Opinieuw ,tot Christus bekeerd! Dltwoorti B. G. treft Mij- terwijl j|k het sijhirijf, meer dan ik had voorzien; het gelijkt zooi wonderwel op de leuze, vVaarmede, onze thans iregeerende Raus zich bij zijn 'eerste ojitreden aan ons voorstelde: omnia instau- rare jn Christo, alles herstellen in Christus. Ook Hij heeft dus in. de Wereld weer veel heidendom opgemerkt, adders had! hij dat woord van 'den apiostel: „Opnieuw terug nlalatij CIhKistus" niet moeten spraken. Geve de goede God dat het ons aller leuze worde, allereerst voor ons zelvén, maar vervolgens ook' voor onze geheele omgeving dat wij voortaan onze vreugde er in vinden, en er een voortdurend feest van .maken, heilig te leven en met Christus vereenigd te blijven, 'door de 'genade; en dat Idan deze onze vreugde aanstekelijk werke op allen met wj.e wijomgaan, zop- -dat allen van ous leuren dat ue wa£- vreugde, de .vreugde die met geen bitter heid van wroeging is vermengd, zooals de zoujdige vermaken, altoos zijn, dc vreug de die no'O'it behoeft te eindigen, alleen die blijdsohapj is welke voortkomt uit de liefde Tot God en de vrucht is van den H, Geestj, Het i* altijd, de gewopnte geweest van goede Katholieken, dat zij in den vas tentijd, waarin op bijzondere wijze h;et bit ter lijden era sterven van onzen; Verlosser wordt herdacht, zich piithpuden van alle feestelijkheden era van allerlei, overigens ook geeoriooifde vermakelijkneden. Wij vertrou wen natuurlijk, dat al onze geloovigen zich aan die heilige gewoonte trouw zullen houden; dat zij met mee-r dan gewonen ijver al. hun godsdienstige verplichtingen zul ten .vervullen, ook. den pidht van verster ving, die den H. Kerk in dien tijd vtn hen vraagt;, en dat zij op; dip wÜ,126! siol1 nau wer dan anders mot, God zullen vereent- gen; en d,at verhouwen spreken Wij bij deze gedegenheid uit met 'de woorden yan d;&n Psalmist: „gustate et videte quoniam suavis est Dpminus, proeft qh ziet, da' 'He Heer zoet i*" ondervindt zelf, hoe de rei ne vreugde, dat men leeft in de vriend schap met God, de ware vreugde is, eu d.at, hoe nauwer men met God vereenigd leeft, zoo, v.e.el te grooter de vreugde wordt, die ons hart verblijdt. Het lijdt geen twij fel, of gij zult den aan het e;nde yan d,e Vasten moeten erkennen, dat het zelfs ondanks ide verstervingen een aangename tijd was eri dagen au zalig; geluk, omdat gij zult ondervonden hebben, dat alleen God met zijne door de, wereld niet te ge- ven goede gaven alle begeerte vervult, „qui rejrlet in bonis desideriuin tuum"en mpogt gij dan door dié ondervinding geleerd, pok in uw verderen levenstijd uwe vreug de zoeke.n in Hem, die u allen eenmaal naar Wjj hopen, zal uitnoodigem om in te, gaan, en dan voor altoos, in 'de vre.ugde. des Heeren, i Laten wij daarvoor ooik bidden, ve.el bid den vooral in ;de aanstaande, dagen va|U boetvaardigheid; dan mogen Wij er ,opj re kenen, dat wij de, genade, welke vopr die geestelijke .vernieuwing nopdig is, zeker zullen verkrijgen. Immers volgens het woord dei- H, Schrift zijn onp gebed en Gods barmhartigheid onafscheidelijk, verbonden en is het gebed goed en krachtig, als het gepaard gaat niet vasten. Daarom zijn Wjj -ian ppk gewoon, alle behoeften van ,jde H, Kprk en van pns Vaderland dringend ;iu uwe gebeden aan, te bevelen, wanneer de tijd van boetvaardigheid en van genade nadert. Bidt dan ook vootr at uw geeste lijke en wereldlijke overheden, voor onzen H, Vader den Paus, die zoo gaarne de ge heele wereld in Christus vernieuwd zou zien, voor H. M, onze geliefde K|oningin, die lang m^ge heerschen over een 'h|eilig| volk, voor baar en heel haar Koninklijk huis, en vergeet ook ons niet in uwe ge- fceden, gelijk Wjj in ons dagelijksch gebed ook uwer indachtig zijn,. En zal dit ons herderlijk schrijven pp' den Zondag Quinquagesima in alle tot ons Bis dom behoorende kerken, alsmede in de kapellen waarover een, Rector is aangesteld, op de gebruikelijke wijze worden voorge lezen. Gegeven te Haaflem, den 28n Janauri 1913, f AUGUSTINUS JOSEPfiUS, Bisschop1 van Haarlem. Qp last va^ Z. D. Hoogwaardigheid, H. A. TH. VAN! PAM, Secretaris, Over neutraliteit In de open bare school. Dezer dagen kwam in den Zaandatmsdhen gemeenteraad ter sprake het ophangen van de pjlaiten der Vereeniging „Oinze Vloot" in de openbare lagere p dholen. Nadat een voorstel van een dei' leden, om geen beslissing te nemen wijl het .aanschaffen va;n leermiddelen tot 'dé bei- voegdheden van B. en W, hlehoort met 13 tegen 5 stemmen was verworppn, kwam in bielhaudeling eene motie strekkende tot verwijdering der platen. Over deze motile staakten de stemmen Onder de aandacht venschen Wij wel even te birengen wat de sjd1. Duys «in an dere ivrijzinnige leden betoogden, dat de ypjenhar- siS'Ool neuhiaal moet ï'-jn, ook j ten opzichte van het militarisme. Het kou niet lauders. zoo beweerden die tegen- stainders of een onderwijzer, die «pn haat aan den oorlog heeft, zal bij Wet bespjrp- ken van die pjlaten een stuk yam zijne over tuiging aan de leerlingen mededeelett. Vau deze laatste verklarjijng uemen wö nota: pjreo|es, .wat wij van de openbare school denken: „bij het besproken vam dite pjateu zal een onderwijzer den ptuk van zijne overtuiging aan de leeiiiingenj mededeeleni," Maar diia yerklaring geldt toch' niet en kel voor deze platen,maar ook voor een leesles, waarbij in een. iversje b.v, over God en godsdienst wordt gesproken; ook voor een les |n vaderlandsdhe geschiedenis, waar gesproken wordt door den ondervij- T 'b.v. over de reformatie, over Koningin Wfihelmina enz., ook voor een les, in. de natuurkennis, waarin ter sprake komt de almacht van God iu de schiej)|pjing en zoo zoduen wij door kunnen 'gaam. Zou nu hij zulk een leesles, vaderlandsdhe gesdhieaenis-les, natuurkennis-les Ide' onder wijzer ook niet „een stuk van zijne over tuiging" aan zijne leerlingen mededefelen?, En nu hangt het er maar vanaf Woe zijine overtuiging luidt: is ze in geloovigen zin, de onderwijzer zal over Gkxi spreken in het tégenovergesteldd geval zal die over tuiging, welke aan de leerlingen öelr school wordt meegedeeld antigodsdienstig, anti- fco'ningsgezind zijn, i Ataar waar blijft dan Weer "de neutrali teit der openbare school, waar de heelnen zoo hoog opj roemen? öie bestaat eenvoudig niet 'of liever ge- die kan niet bestaan! Over kleine schooltjes, die lalleen zouden te vinden zijp Wj ttvejt bij zonder landenwijs iis verleden wieidk in de Tweede Kamer zoo vaak gesproken. Maar -dat die ook bij hét openbaar) on- idarwijs zijn te vijpden, wénd blijkbaar uit hiet oog verloijent. Dat zij daar oiok zijn leert het volgende Men schrijft aan de Rott omtnent de Optenb'. bdhool te Hioogmaidie De Raad der gemeente W|oubriugge heeft biesloten de iqpjenb. school te Hoogmade op te heffen. Zij werd doior. nog slechte 5 kinderen bezocht, die nu verdeeld zullen worden over opjenb. scholen in omliggende gemeenten. Elk k|nd kost aan de gemeente reeds 25 jaar jaarlijks f 100. De Gemeente raad 'ijs dus niet vlug geweest met de op heffing van dit kleiinete aller schaaltjes,, Mgr W. C. WIttert van Hoogland. Naar de „Res.-bode" .meldt, te Mgr. W;, C, Wittert van Hoogland, pjastoor der pa rochie van Ol ,L. Vrouw van Goeden Raad te 's-Gravenhage, door qgn aamidoenilng van benauwdheid getroffen. Hoewel er geen ©ogenblikkelijk gevaar is, en de zieke zeer goed zijn omgeving herkent, moet hij' ab solute rust hebben. Uit vooj/iahtigbeid Is Mrg. de Hi. Olie toegediend. Giedemkteeken Schaepman. Te Almeloo en meer andere Twentsdhe ge meenten, zuilén gelden wordein itagezameid tot het oprichten van een gedenkteekenj voor dr. H:. J. A'. M. Sidhaepmaiii z.g. iin diens geboorteplaats Tubbergeoi. Va n de Rettemer Zeewe ring schrijft ;men aan, Wet Ni.V.d. i,D. De proef door den waterstaat genomen, met het aanbrengen yan gewapend beton volgens het systeem-De Muralt, aan de glooiing van „de noordelijke afsluiting" der Pettemer Zeewering, hééft geen gunstig gevolg gehad. Het werk was niet bestand, tegen do booge vloeden en hevige stormén dep laat ste maanden, zoodat yooir en na groote stukken van het betonwerk Wegsloegen. Vioorlooipiig worden maatregelen genomen om 't wegtspoelen van den dijk te voor- kome,n,t otdat het sei-oen gunstig is, om nieuwe proeven met betonbedekking teiirte- i ij i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 1