Payglop, kmaar, :polissen stloten gbaar. SI». XSatlt. Nieuws- en Advertentieblad. voeff Moord-Bolland. No. 31. Zaterdag 15 Maart 1913. 7e Jaargang BAAL, Lindelaan No 9. SCH0EHMAKERI1. d® Cologne «•«••I :ochte goe >egonnen in| iom koopjes, rezig zijn e*\ FEUILLETON. IN gerii Stoffeerderi| atrassenmaker. igst solide kwaliteit I er Van Ree Kruis en Halve Maan. ats St. JACOBSTRAAT16. maar. ihruikt, terwijl ifdoende te zijn- iRSTRAAT, Verschijnt DiffgDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De plechtigheden der Goede week. i - BUITENLAND. E ZORG wordt bestead I dres voor stoffeeren van n, Stoelen, Fautenls, enz d adres voor BEPAB& Evan Meubelen, Matras- Zonneschermen. Beleefd aanbevelend, litgebreide sorteering i- JONGENS- en fengewoon gesorteerd sen heeft hoofdonraln onmiebaar| aefflesch 15 ct. o. a. door de opname onzer 'OTT"s Weekblad voor Ge- I ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS: Ï5 ct oer 3 maanden franco huis; 105 ct met geïllustreerd EondagsbiaJ, Te hertalen in het Begin san ieder kwartaal, Kfeonderl'jke nummers van de courant8 cent, E&fl het Zondagsblad B cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD". BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIEN Van 1—5 regels30' cent,' Elke regel meer6 Reclames per regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruitbet. 23 O-ver bovengenoemd ander-werp hield de WjelEarw. Heer W. L, viain Adridhem Woens dagavond «ene lezing voor den Kathj, Kring alhier, welke Donderdagavond werd herhaald' Voor „St. Caecilia." Het 'doiei dezer leziing vooropstellend, deelt Zj,Eerw. mede, dat dit is dien aan» wezigem te do-en kennen d-e 00-rsp-roing en die schoonheid der liturgie vain demi JUj- denstijd en al-dus een innig- meeleven met id-en eeredienst der Kerk in d-eze Idlagenj mogelijk te maken. De gezangen, die ten gehoore zulten wor den gebradit beoogen meer dan eene aan gename afwisseling 11.1. den fridntk Idier lezing te verdiepen. In de inleiding tot zijne lezing geeft spr. in biet kort aan Wet do|el der H'. Liturgie: 1. God te aanbidden, 2. den mensdi ie heiligen. De Liturgie vaini dep Lijdenstijd is Wet grootst, Wet schoonst, het geeft het lijden en sterven van Chris tus wieer en Zijne Verrijzenis ats apotheose Die Lijdenstijd beslaat den geb-eekn Vasten tijd; maar, wat d-e Goede W|eek is voor Pasdien, 'dat is de Vasten v-oor die G'oede W-eek. Van Asdhwioensdag gaan vv-e, wanneer we de Kerk in Hare Liturgie volgen, stap »oi stap voorwaarts om op Goeden. Vrij de Calvarie te beklimmen. De Vastentijd is een tijd van ernstige overweging: het pa&rs, waarin de Kerik rZidi kleedt, is al even, stemmig als de zang somber is en de Evangeliën verba-, ten ons van den lijdendien Christus. Met Passie-Zondag wordt dat sombere reeds droevig: het Kruisbeeld; en d-e ,ove- rigo beelden in de Kerk worden bedekt: „de Bruid tegt af hare sieraden omdat die Bruidegom heen gaat," Na de Vespers, van Septuagesima klonk voor W-et laatst Wet „Alleluja" door hieti j. kerkgebouw. 'Spr. staat bij dit laatste even stil, -o-m j'.de vroegere, middeleeuwsche gebruiken te verhaten. Daarbij wijst spr. er op, dat in vroeger eeuwen dp Wjitten Donder dag de boetelingen weder met de Kerk werden verzoend, terwijl dpi Piaasdb-Zater- dag de doopleerlingen (Catechumenen) in het p-as ge-wijde doop-water het Hl. Doop sel ontvingen. Zoo was toen de Vasten tijd bijzonder voo-r hen een lijd van voor bereiding en was de asch opi Asch'-Wioens- dag voor de boetelingen bestemd;, eerst later werd de asdh aan alle 'gelo-o-vigen uit- Igedeeid; «r l9|de Christenziel alzoo door den vooraf- j gaanden Vastentijd ernst® gestemd, dap - is zij wel in staat den heiligen tijd te begrijpen, het treurige van'de Go-ede Wjetek Palm Zondag herinnert ons aan den 1 aas;;-»». 10 Op een wandtafeltje van het groote en [hoog© vertrek, stond e-en half geledigde kan wijn en daarnaast lagen' de overblijfse l-ten van een fijn gebak. J Men behoefde niet lang te gissen naar I hetgeen hier gebeurde; zoon van een oijd adeiijk geslacht verliet Wet ouderlijk j huis en ofschoon het nauwelijks vier uur m den ochtend was, hadden de ouders een I S^deelte van Wun rust opgeofferd, o-m er I 'Voor të zorgen, dat hij niet nuchter zou ^rtrekken en hem met hun zegen hun matsten raad te geven, I „Toorn u mijn naa-ni waardig, mijn zoon," I sprak de grijsaard, met krachtige, vvelluideu- jde stem,. „Groet mijn broeder Rüdiger, en Izcghem, hoezeer ik betreur, 'dat mijn verlamd jbean mij niet toestaat deel te nero en aan I udeti roeni der christenen." I li za' Wem, zeggen", antwoordde |oe jongere, «Ik denk, 'dat hij voor u wel een pas- I send e ti werkkring Zal vinden, m-isscfaiert l'n het hoofdkwartier lof bij zijn staf; is I n'e' Jt geval dan maakt Wet ook niets fu>t In het leger, dat de .christenheid be- Ischermt tegen den inval der Mösl-em i n', tfëtn Ipost zoo gering, dat ,een Sitarhem- "ffg Üi«a niet waardia zou kunnen -ver- intocht wan Jezus binnen Jeruzalem. On danks de herinnering aan dien glorievol- len to-dlit ligt ov'er den Palinzondig een ontzaglijke weemoed: Jesus weende over het juichend Jeruzalem. De ipalmwijding en palmpro-cessie wijzen op Jezus' glorievollen intocht, In de 4e eeuw werd zooals de zjg. Peregrinatio Sylvia" ons deze doet kern- men d-e intocht zoo- aanschouwelijk mogelijk voorgesteld de menigte trok vooruit, 4-e priesters volgden, na-ar btffl- ten de staid. Thains moet men zich niet al leen -beperken tot eene palmpro- oessie binnen het kerkgebouw, doch zelfs wouden de palmen wel gewijd maar niet meer in processie rondgedragen-. De pjalmtak is Wet symbool der over winning, die Christus gaat behalen over wereld, hel en dood- De olijftak is 'het zinnebeeld der gees telijke vrede, welke zich' weldra uitstor ten zal o-ver onze harten. Daarna zong het koor de anfipjhoo-n, „Hosanna filio David" „Hosanna den Zoon van David" bij de Wijding den Pal men gebruikelijk, de antip|hoani „Rueri He- braeorum, portantes ramas oÜvarum obvia- verunt Domino" „De kinderen der Jo den gingen den Heer tegemoet met Olijf takken iii de hand", deze zang geschiedt bij de uitdeeling der Palmen. Oio-k -de beurtzang gezongen voordat de processie in de Kerk terugkeert „Gloria, la us" werd door het koor vertolkt. Nadat de gewijde red-enaar er op gewe zen heeft, dat op Dinsdagen Wj-oe n.s- dag der Go-ede week iij d-e Passie, het Evangelie van die dagen-, Wet lijden- des He eren wordt verhaald en „De Don kere Metten", welke gedurende de eerste christen-eeuwen bij wijze van nachtwaken om hiet middernachtelijk uur werden ge houden, zijn vervroegd, komt Wij tot d e n- Witten Donderdag, den dag van Judas' verraad, -den dag van het Hl Sa crament en van- de sdh-oone hym ne "Pangu-e, lingua" „Wil mijn to-ng, 't geheim des Heeren, 't Lichaam allen ro-em te groot, 't kostbaar Bloed met lofzang ceren, dat de vrucht uit ed'leu schoot, dat de Heer, van wie regeeren, ten rantsoen- d-er aard- vergoot. Bij de uiteenzetting van dit gedeelte zij ner lezing laat de gewijde redenaar ons meermalen genieten van den didhtgloed van Neerlalnds vromen dichter, Vondel die zoo teed-ei: verheven in zijne „Altajergehei- menisseu", het Altaargeheim Weeft bezon- gen, I-n vroegere dagen werden er opj Wiitten Dond-ettidag drie H.H. Missen gelezen-, de eerste waaronder de verzoening der open bare boetelingen, plaats had de tweede on- vullen. Gij zult overal uw man staan." „E|n stel u niet otnftoojdig aan gevaren hloot, Guido!" sprak -de bezorgde moe der. „Gij zijt de e enige spruit van o-nz-en tak; vrees niets, 'neen, om Gods wit met!" voegde zij er pij, toen zij zag -dat haar zoon onwillig Wet hoo-fd schiudde; „maa-r het is toch' niet noodig, -dat gij de ge varen opzoekt. 4n 'dezen vreeselijken oorlog doen zij zich Van zielf genoeg voor; het is ontzettend zooals de Turken woeden. Gij hebt immers geh-ooid wat de bode van graaf van, Strafo-ldo bericht heeft?" „Ik weet alles, mo-eder", antwoordde de jonge Guido terwijl hij1 met de linker hand op Zijn degen steunde. „Zij zijn uit Ofen qip het eiland Schütt gevallen, houden Komorn in bedwang en verbranden en verwoesten alles tot bij Presburg; dat duurt nu reeds sedert F-e. b-ruari en 'nu hebben wij Mei Parbleu!" riep hij knarsetandend en stiet met de scheede van zijn degen op] den graniet, „het is een schande voor Oostenrijk, en het is te hopen, dat er spoedig een einde aan gemaakt wordt!" „Nu", suste de oude, „ons behoeft gij geen schrik aan te jagen, bewaar uw toorn- maar vo-oi' tie scharen van Ibrahim van Ofen; uw moe-der meent het niet zoo. Het is waar, met u zou ons geslacht ster ven; want R-üdiger heeft geen nakomeling). Maar, zooals God wil. De ro-em; van ons geslacht heeft daarin bestaan, dat onze voorvader®!! Wet leven niet telden, maar der welke de wijding cjer Hi.H. Oliën plaatsvond en de derde, des avonds, ter herinnering aan Wet Laatste Avondmaal waaronder de geloovigen communiceerden. Spr, beschrijft hierna de treffende oude christelijke ceremonie van de wederopne ming der boetelingen evenals de -eeuwen oude koninklijke plechtigheid van de wij ding der H'.H. Oliën, welke nog fiederij ten dage in iedere kathedraal o-pi WjjUeu Donderdag wordt voltrokken. 't Is eene plechtigheid meest indruk wekkend om het ritueel. Als het uur der Pontificale Mis is aan gebroken verlaat eene plechtige stoet de sacristie en betreedt het heiligdom. De Bisschop is omgeven- dooi) 12 priesters (denk aan de 12 apostelen), 7 diakens en, 7 subdiakens. De Bisschop ijs in vol or naat, terwijl de Priesters alle een lang Wit kleed dragen. Wanneer Zi. D. H. onder de H. Mis genaderd is tot het Öanon-, daalt h-ij van het altaar af: Midden in Wet presbyterium: is een tafel geplaatst en een zetel, waarin de bisschop plaatsneemt. De andere assi stenten blijven op 'hunne plaatsen ini de hooge banken. Is -de Bisschop gezeten, dan zeg]t de aartsdiaken, die naast hem staat, op luiden toom: „Oleum informorum" „Olie der zieken". Daarna wordt de Vaas met de olie voor de zieken bestemd; ge haald en door d-eu Bisschop gewijd-, daar na yolgt db wijding vani hiet Qkrisma. Vervolgens trekken priesters, diakenen sub diakens in dezelfde orde als zij het heilig dom bietraden, naar de sacristie terug om met alle p-lebhtigWeid en -eerbied de H. Oliënte Water;, die vervolgens in processi-e wordt |r ondgedragen. Terwijl deze, pao- cessie voortschrijdt, wordt gezongen de lof zang „O R-edemptor, sume carmen temet coucinentium" „O Verlosser, neem de,n lofzang van die U bezingen aan. Hoor, o Doo-den-Redhter, 's mensch-en eenige hoop, verhoor de, bee van die voor uw aanschijn dragen de olie, 't onderpand van vree. O Vierlosser enz. Het ,0 Riedempfori' wordt dus als refrein aan het einde van -elke stroof door het koor herhaald. ZpEerw. wijdt verder over -deze plech tigheid uit, welke i-n een machtig kerkge bouw als de Bavo-kathedraal te Haarlem, een onvergetelijken indruk maakt. Qp Witten Donderdag domineert de rouw reedshet geraas der rammelende ra tels ein klankl-ooze kleppers vervangen de blij-klinkende altaar-schellen, het orgel zwijgt. Maar tegein den donkeren achtergrond vam den Witten Donderdag komt d-e lich'- tenda gestalte der blanke H-o-stie zoo-heer- lijk uit, Met eene korte bespreking der Saera- het geloof van Christus en het recht der -onderdrukten want een Max von Siahrem.- berg was o-nder de eersten, dia met God fried van Bouillon uit den toren over de valbrug op de muren van- J eruzalem spron gen en hun ridderzwaard met Saraoen-en- sabels kruisten. Herinner u, mijnl zoon, dat de oorlogen tegen de Halve Maan in de familie der Sta'hrembergs traditioneel zijn en voeg in den gloriekrans uwer vaderen een nieuwen taklaat overigens God be- schikken! Zoek geen gevaar op daarui heeft uw. m-o-eder gelijk -en gia. voor geen enkel uit den weg, daarin hebt gij gelijk. Intusschen i s hiet dag geworden; ga nu, be neden trappelt uw 'hengst van ongeduld, God geleide u mijn zoon, zooals de zegen uwer o-uders u geleiden zal 1" Bij de laatste woorden, had de stem van den graaf onwillekeurig een zachtere klank aangenomen; hij greep met de lin kerhand naar de kruk, die naast zijn zetel stond en daarop- steunende, en geholpen) door zijn gemalin, riahtte hijj zich moei lijk pp-. Zoo stak hij; zijn zoo-n de rech terhand toe en -deze greep haar, om haar te kussen, waarbij hij onwillekeurig ne- derknielde. „Bedenk, mijn zoon", sprak -de graaf, terwijl hij zijn, hand op het blonde hoofd legde, „wat de christenheid van idit te- ger verwacht. Veertig miltioen zien. uit naar veertigduizend, d-ie zi-dh tussdhten Wlee;. nen en Presburg verzamelen; verbek, en wanneer Qod u\y, bl«»d verlangt, .welnu, mehts-prooessie op Witten Donderdag en van dd Vioetwassching voltooit spreker het beeld van dezen hoog-liturgisdhen dag Het koor vertolkt de aintiphonen„Do» iiiinus Jesus, postquani ooenavit cuin disoi- pu-lis sius, lalvflt pedes oorum," „De Heer Jezus, wiesdh, nadat Wij met 'Zijne leerlingen den maaltijd gehouden had, hun ne voeten" eu „Ubï caritas, et amor, Deus ibi est" „Wlaar vrien-dsdhap h-eerscht en liefde, daar verblijft ook God." - Met het Responsorium uit de Metten ;va,n Witten Donderdag (heel mooi meerstemmig gezongen) s loot het eerste gedeelte der lezing. Daarna werd gepauseerd. (Met jhet oog op de Goede W|eek stel ten wij ons voor het vervolg der lezing, dat loopt over Goeden Vrijdag en Paasdh- Zaterdag a.s. Donderdag te plaatsen)., j Uit dit fraais blijkt, dat de ophitsende j artikelen, die u'it Friesland aan de NI R. Ct. yan tijd' tot tijd worden toege zonden, ook ini andere deelen, van het land de gewensdhte vrucht gaani dragen. Wie de natie verdeelt. In de Nieuwe Rott. Crt was het vol gende te lezen onder het opschrift: „-Af scheiding" Een aantal vrijzinnige neringdoenden in de gemeente Helder 'heeft een lijst op- gjesteldj waarin hun namen en adressen -opgenomen zijini. Op zichzelf is dat misschien niets bijzon ders, maar het boekje bevat een voorre de, waarin ook blijkt hoe men gekomen is tot deZe samenwerking. De voo-rrpde behelst namelijk de volgende opwekking aan alle vrijzinnigen, onderteekend dolor het comité van de adreslijst: „Zooi vaak "wordjan in twe kringen leve ranciers gesteund', die dopr middel van k-erk en politiek trachten af te breken datgene wat doior de vrijzinnigen wopdt opge bouwd. Die leveranciers maken krachtige propaganda voor hun zaak en ondervin den daarbij een sterken steun van hun| partijgenojoten, die er niet aan denken ook de vrijzinnigen te begunstigen. 'Het gevolg is, dat door vete vrijzinnigen wondt geklaagd, dat hun zaken zwak staan. Dit behoiefde niet zoo te wezen, als er wat meer organisatie-zin onder ons was en als alle vrijzinnigen wat meer ook hun gartij- genooten wilden steunen. IDeze adreslijst wil daartoe een opwek king en een hulpmiddel zijn. Vooral nieuwe ingezetenen zijn dikwijls niet bekend' met de adressen en komen, aldus terecht bij, mensdhen, die gaarne hun steun ontvangen, dodh die hen overigens in vele dingen tegenwerken,. |W|ij hopen, daarom dat ieder, alvorens eene keuze te doen, deze lijst zal willen inzien en U-at die inzage e-ri toe 1-eid-e, dat men de vrijzinnigen piet voorbijgaat, maan dat men helpen zal hen, die om id-er wille van hun beginsel toch al vaak hebben te lijden en door andersdenkendlen wórden- gepasseerd," -ook dan zij Zijn naam geprezen!" De oude man spTak deze laatste woor den, toen hij zijn eenig geliefden zoon liet gaan, met ernstige en plechtige stem, terwijl hij Kaind-en en oogen ten hemel verhief. Daarop zonk hij in zijn zetel ach terover, -en niet in staat, zijn tranen te beldwingen, verborg hij zijn gelaat in zijne hain|dieini Graaf Guido sprong op en wierp iden hoed op 't hoofd, „Wiij willen niet week warden", riep hij met een eigenaardig fneescWdiukende stem, die .voldoiende te kennen gaf, h-o-e zwaar ook hem- het af scheid van zijn ouders viel. Parbleu! waar toe ben ik erfgenaam, van een wapen, zoo de eer mij niet gebood-, dezen roep te voigeini Moeder, vaarwel!" Zij lagen in elkanders armen, de moeder snikte -en -ook in 't oog vain den zoon werd 't YfO-dhtig. Met geweld rukte hij zich los en stormde weg." „Den -eersten brief krijgt gij uit Wieenen en ik schrijf u dan ook, wat mijn oom voor mij -bqstemd heeft." Met deze woorden sloot Wij die deur, en rn-en hoo-tde zijn degen op- de stee- nen trap kletteren. De moeder snelde niaar hiet raam. Daar beneden stond die prachtige, rijk ppgduiigr d© heingst -vairn den jongen graaf. Aan het zadeldek waren van voren twiee pistool- tooiuidiers aangebracht en uit de openingen kwamen da ronde met ziivier beslagen kol ven te voOTsdhljn, Naast Wet gaard BINNENLAND. Eerste Kamer. In de week na Pa- schen neemt de Eierste Kamer Radenwet en Inva-liditeits- en Ouderdomsverzekering in a.fdeellngsonderzoek. Afschaffing Bakkersnachtar- beid. Het bestuur van de Nederland- sdhe V-ereeniging van Voorstanders van Af schaffing van Bakkeirs-nachtarbeid verga derde Dinsdagmiddag in Krasnapiolsky, te Amsterdam en besloot Dinsdag 18 pte-rer weder in vergadering bijeen te komen, ter afzonderlijke bespreking van het wetsont- werp-Aalberse o.s. en ten opjzidhte daar van zijne houding te bepalen. M-et den heeti Aalberse zal een onder houd aangevraagd worden, om te trachten tot overeenstemming te kooien ten aan zien van de bepaling i-n het wetsontwerp peer te leggen. Repsdelict. Donderdagmiddag werdl doof den Officier van Justitie voor de Haartemsche rechtbank een geldboete van f 250 geëisdht tegen den hoofdredacteur van de „N. Haarl. Grt.", wegens ieen- voudige bieleedigjng in geschrifte bij de jongste verkiezingen te Hjaarlem tegen E, yan Ej. 1 Beklaagde verklaarde na het publiek wor den der aanklacht, pas de overtuiging te- hebben gekregen, dat .beleedigd-e niet de bedo-elde persoon was en dat overigens niet de minste -opzet voorzat om hem te bel-eedigen. (Msb.) 1 Tegen Ged. Staten in In de Don derdagmiddag gehouden raadsverg, werd besloten tegen den wil van den- Bur gemeester de begrooting -over 1913 -onveranderd te handhaven en geen gevolg te geven aan den wensdh van Gedept om de begrooting met een post voor po- litieuithreiding te v-erhoogen, ITALIË. Nieuws kltzsra. 1.. Tengevolge van de nieuw-e kieswet is het getal kiezers voor de Italiaansch-e Ka mer m-et niet minder dam 5.300000 ver meerderd. Bedroeg het aantal kiezers tot nu toe 3.300000, thans zulten 8.600000 per sonen ter stembus kunnen opgaan. FRANKRIJK- Ds bevalKlngsjsfnatne. De Academie heeft een mojtie aangeno men, waarbij een onderzoek zal wouden ingesteld, naar de economische, moreel a diein graaf beyond zitjr n-og-een ander, eenvoudiger uitgerust dier, dat achter het zadel een mantelzak -droeg. E-en stalknecht, die -eveneens gewapend -en reisvaardig was, hield beide paarden aan den, teugel. Op; dii ©ogenblik, trad de jonge graaf uit het portaal, gevolgd door Ihet gezamielij-k-e man nelijk en vrouwelijk dienstpersoneel, dat hem alten vaarwel wilde zeggen en bun aanhankelijkheid op meer af minder harts tochtelijke wijze te kennen gaf. De schei dende had v oor dezen en genen -een hand druk en voor allen een, vriendelijfcen glim lach. Een oogenblik later zat hij op den hengst, die zi-ahi -onder zijn ruiiter hinni kend bp de adUerpoiaten! verhief. Hij wierp, zijn moeder, die met een witten rioiek wenkte, -nog -een kusliamd toe; daarop gaf hij het paard d-e spjo-ran -en in woeste sproni- gen vtaog het d-i-ar heen, zoo-dat de stal knecht (op zijn ros hem; nauwelijks kon yojgen. D© moeder zag de veitrekfceinden na, tot een kromming van, den weg hen aan hare oogen onttrok. Toen liet zij haar hand zak ken, -en zij ging langzaam naar den zetel, waarin nog altijd -de vadier zat, hei bomfdi steunand, -om zijn gelaat, te verbergen. Zij liet zich; op de voetbank nedervallen, die naast den zetel van den oudie stond-, legde haar hoofd- op zijn knie -en weende zacht,. De beide oude lieden waren alleen-, {Wordt vervolgd,)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 1