adres
H
et Oudes, Etisoh of aestefisch?
Een moeilijk geval.
Saterdag 22 Maart 1913.
TWEEDE BLAD.
No. 34
oon- en Winkelhuis
yntend ¥EE8
en en Boerengeed,
/rouw van Lourdes.
7 PRIJZEN,
schrijfgarnituren.
anal
I
bare Verkooping
to Alkmaar,
sgebeden van 23—30 Maart.
iEü den Kanaaldijk,
otaris GOÜVERNB,
sgebeden volgens den Bitns
der Paters Dominicanen.
d LOURDES erkrügbaar bü
iraat 21 ALEMAABi
lboopste winkel voor Ju
lOOgst blijft PIET OUDE*
HOOFDPRIJS
een echt lederen Schrijfmap,
Ie PRIJS
een prachtig bewerkt Etui voor
enveloppes en postpapier.
2e PRIJS:
een geslepen kristall. Inktkoker.
3e PRIJS: -, -11
een lederen Etui, houdende:
twee potlooden, penhouder,
liniaal en gummi.
4e PRIJS:
een Notitieblok met mooi
bewerkt omslag.
5e PRIJS:
een Vulpenhouder.
TROOSTPRIJS
een Verfdoos met ia tuben, ge
vuld met beste waterverf.
erken,
]ns Bl
ifé „Het Wapen van Haarlem'1
Nieuwesloot, op DINSDAGEN I
IT 1913 bij opbod en 1 APBIL
afslag, telkens des avondi
r overstaan van
C- VAN TOORNENBURGH,
Alkmaar, van
»r in de ïïtkelstraat No, 27,
seotie B No. 424, groot 82
vroeger bewoond geweest dooi
man.
om van de Coöperatieve Vei-
„Volksbank" Spaar en Voor-
te Alkmaar, in likwidatie.
irding na betaling. LaBten van
i 1913 af.
re inlichtingen geven de Notarii
Brands te Amsterdam cd
de Notaris van Toornenbürgh
(Dele lijnt is samengesteld volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem).
Onveranderlijk gedeelte der Misga-
den blz. 35 en voign.
Kerkwijding dei Zondag» vóór de Hoog-
LB; Vidi tquam" blz. 34, onderaan.
Onder de Kerkwijding voor de Hoogmis
jhooren de geloovigen te staan.
ZONDAG 23 MAART. Paschen, 238.
fcr»4o gedurende bet octaaf.
MAANDAG 24 MAART. Tweede
aatoDdag 240.
DINSDAG 25 MAART. Mis van
nsdag in de Paaschweek 242.
(Mie en getijden van Maria Boodschap
[orden uitgesteld tot Maandag na beloken
lichen).
WOENSDAG 26 MAART. Mis van
goenedag in de Paaschweek 244.
i 'ie collectev. d. H. Kerk 62. j
DONDERDAG 27 MAART. Mis van
onderdag in de Paaschweek 246.
12e collecte: v. d. H. Joannes Damauce
bi 391.
VRIJDAG 28 MAART. - Mis van
rljdag ln de Paaschweek 248
[2e collecte: v. d. H. Joannes A Oapls-
no 394.
[ZATERDAG 29 MAART. Mis van
jaterdag in de Paaschweek 250.
2e collectev. d. Paai 62.
ZONDAG 30 MAART. - Beloken (d.l
sloten) Psschen 252.
sts Johannes Hoeve", bij dec
SCHOORL, op WOBNSDAS
1913, voormiddags 9 aar, door
van:
iien, die hebben gekalfd of op
aan, 1 Herfstkalver, 2 Gelde-
Hokkelingen en eenige Kalven,
en en Haan, Jaohtwagen,
wagens, Hooieohndder (merk
iurrie met stokken, Trekhark,
mot bellentuig, Gier-en Mest
.uigen, Boeren goed en Gereed-
o. Slijpsteen, ±- 500 gladde
en andere goederen, alsook
Kilo's best HOOI.
)p het erf kan worden uiige-
oiiverauderlyie geoedtn blz. 23. Prs-.e-
fatle voor aon Paaaehtijd blz. 49. De
geheele week Credo.
'ft DAG 23 Maart üoogfee.t van Paschen
bl> 300. Ouder de Hoogm» alleen gedach
tenis van het H. Sacrament blz. 381.
ANDAG 24 Maart. 2e Paaechdag, b z
3o4. Under de Huogm.s aileen gtdach-
teuii vzn het H. (sacrament blz 381.
iMbDaG 25 Maart m de Paazchweek
blz. 308.
WUENSuaG 26 Maart in de Paaechweek
blz. 311.
DONDfcKuAG 27 Maart in de Faasch-
3 Wiek blz. 314
VRljUAQ 28 Maart in de Paaschweek
blz 318.
ZATERDAG 29 Maait in de Paaschweek
bik 321.
BB3B». -i li i ii i ii. 3<m
i der Geestelijke Bedevaart worden
3 gewone voor bet
L. Vr. Boodschap dit jaar, weged
Week, te honden van Zondzj
tot Maandag 31 Maart.
,n hiermede verdienen een volle»
den feestdag of in het octaaf en een
zeven jaren en zeven qnadragene»
dag der Novene. Voor deze Novene
ridden dagelijks een Rozenhoedje 1»
of openbare bidplaats. Te Lourdei
'ovene gehouden in de Basiliek voel
elde H. Sacrament en in Amsterdam
i van dc H. Catharlna.
,n zich laten inschrijven bü de»
r Th. P. van Swieten, Pastoor te
ard j bjj de Heeren W. Q. Kust"1
i P. Bart te WormerO. Burge'
n; J. P. Hanou te Ooaterblokkel
Dames A. Betjes te Aasendelft es
loos te Bovencaripel.
Namens het Bestuurt
VAN DRIEL, Singel 381, A'daO/1
Penningmeester.
1STER9, Boekdr., Ramen, AlkmMj
23 MAART,
Ra sah-en,,
k uit do a brief van den H. apjostel Paulus
aan de Korinthiërs -f V, 7, 8.
feeders! Doet geheel weg den- ouden
urdesem, opdat gij een nieuw deeg moogt
Ken, gelijk gij ongedeesemd zijt. Want
'k ons paasohlam, Christus, is geslacht
iat ons derhalve feest vieren, niet met
ouden zuundeesem noch met zuur
desem van ondeugd en boosheid, maar
et opgedeesemde brooden van. ojijrecilit-
id en waarheid!
pngelie volgens den H. Marcus;XVI, 1-7.
7e dien tijde kochten Maria Magdalene
Maria, moeder van Jacobus, en Slalome
«rijen, om Jeeus te gaan balsemen,
zeer vroeg, op den eersten dag der
k, kwamen zij bij het graf, toen de
i reeds was opgegaan. Zij nu zeiden
tlkander: wie. zal ons den steen Van
a ingang des grafs afwentelen? Dodh
tiende, zagen zij den steen afgewen-
d: deze nu was zeer groot. En in de
•spelonk binnengaande, zagen zij ter
•terzijde eenen jongeling zitten, bekleed
een lang wit gewaad; en zij ernt-
Iden, Doch hij sppk tot haar: weest
|t verschriktOij zoekt Jesus, den Na-
pucr, den gekruisigde; Hij is verrezen!
is wet jhier! ziet de plaats, waar
Hem ntdwlegdeMaar gaat, eegt
«an zijne leerlingen en, aan Petrus, dat
Hi u voorgaat naar G.alitea; dkar zult
H Hem. zien, gelijk Hij u gezegd heeft.
ml Eene causerie.
roor oud, Kruizen en Krui®"
n, Gouden Armbanden,
lange Halskettingen, Paarl'
Trouw-en Verlovingsring6" I
voor oude Juweelen, bloed' I
Kettingen, Goud en Zilv®*!
ast om de kunst". Met klaraenga-
met bekkenslag, met tronunelgeroffel
den de mannen van 1880 dit prinflif
ró hunne moderne litteratuur opge-
ttteo De kunst was al lang genoeg de
fef v«a wetwjidhapj godsdienst, ges.cihie-
tes en vooral van moraliteit geweest.
SiSMWe ^brijvers zouden haar He
tepneatersjoi ontnemen en zij z»u iji
schooner, glorievol daglicht ais eene
gegantenkoningin verrijzen. De poëzie aan
de voeten van het proza, als haar dina-
res, de fantasie onderdanig aan de wer
kelijkheid der feiten, 't w|as ongerijmd,
neen, de goddelijke kunst moest i'n haar
eer hersteld worden, 't Zou met haar gaan
als met de onbekende beauté, di'e schit
tert en gehuldigd wordt als „la reine de
Paris", En met Lodewijk van Deyssel als
voorman werd een wedstrijd geopend in
in het mooi schelden. In fel-oplaaiende
woede, in gloeiend toorn-proza werden
de ouderen van hun voetstuk gesmeten.
Da Gosta, de vurige bekeerling, rammeide
maar wat, Sdha-epman. „een oude rethior",
Vondel en Hocrft, .nu, eene twijfelachtige
goedkeuring wierd hun .met genadige ma
jesteit nog geschonken, maar Bilderdijk was
hun nachtmerrie, die werd verdoemd, en
getroffen door den kunstenaarsban. Met
souvereinen afkeer zagen die Brahmanen
op den, paria neer! En Dr. Jul. Persijn
voelt zich gedrongen, den grooten Duit-
sdhen wjjsgeer Nietzsche te hulp te roepen,
die verklaard had, dat men om iets nieuws
te stichten, het oude geheel moest uitroeten
en vernietigen en daartoe geen middel te
ontzien. Dan was er althans een succes
voor hun wilden hartstocht, hun striemde
satyre, hun soheldperiodeDe iRomantie-
kers hadden het in hun strijd tegen de
klassieken misschien minder ruw, tets
fijner, maar daarom niet minder scherp
ook gedaan. „De kunst om de kunst" en
om te toonen, dat zij 't nu werkelijk meen
den, dat zij voor niets terug schroomden,
om propaganda voor dat beginsel te ma
ken, verschenen er romans en opstellen,
voor 'n Zola om in te grasduinen,
'n Eldorado voor liefhebbers van vies
heden.
U begrijpt m'et mij, dat men, een flinke
dosis aestetiscih gevoel, een echte arttes.
ten.riatuur moest bezitten om als van Deljsael
in extase te geraken voor het verrukke
lijke schouwspel van een rondploeterend
zwijn. (Ik laat de omgeving aan de fantasie
der lezers over) en toch, met fanatieken
trots, met den ijver van een overdrijver
beweerde hij: „Dat vind ik mooi." Is 't
te verwonderen, dat Jul. Persijn hem met
verontwaardiging tegenwerpt verbaasd
als ie is, over zooveel drijverij: „En. ik
vind jou en je zwijn beiden even gemeen"?
Etisch of aestetisch1? I9 het doel van
den schrijver, den menscb moreel te ver
beteren of om hem kunstgenot te geven,
dus hem schoonheid te doen zien? „De
kunst om 'de kunst" hielden de nieuweren
met halsstarige ooasequentie vol. Zij schre
ven niet voor het domme publiek, dat
voelde hun emotie's, dat begreep hun
expressie's niet. En toch, al maakten zij
't zich zelf met woede wijs, al stond Hol
land perplex over die charlatans heftig
heid, zij stonden, vol kunstenaar, eaht
artiest, als zij waren, onder den machtigen
invloed ran iets, dat machtiger is dan de
heilige kunst, zij die pilaren der" kunst, die
lievelingen der Muzen, konden zkh niet
onttrekken aan hun door Qod gegeven na
tuur. Onverdraaglijk zou de glinstering hun-
ner passievolle oogen, wreed zou de ont
goocheling zijn, als "wij Christenen hen
plaatsten voor het alternatief: „Echt kun
stenaar en dan Weg met jullie principe:
„De kunst om de kunst" of: „Een vould-
be-kunstenaar, die zich tot ee,n waren ver
houdt als margerine tot natuurboter en
behoudt dan je beginsel." En wij kunnep
op de vraag: „Etisch of aestetisch?" tame
lijk onverschillig blijven. W»j antwoorden
met 'n wedervraag: „Is it werkelijk kunste
naar?" (de clausule: „En heeft U dezelfde
ideeën omtrent zedelijkheid?" is vrij wel
overbodig.) W!e veronderstellen natuurlijk
dat we tot 'n dhristenkunstenaar spreken
en dan kan {rij op den voorgrond stellen
wat hij wil: of het schoonheidsgenot of
de moraal. Alvorens dit echter toe te lich
ten moeten wij ons even op den zijweg
begeven, dien we straks ingeslagen waren.
Natuurlijk heeft men door de tijden verschil
lende opvattingen gehad omtrent den
mensch en zijn einddoel, natuurlijk zal
materialist als Ibsen 'n geheel andere be-
teelcenis hechten aan „zedelijkheids beginse
len" dan een geloovige als Vondel, en lo
gisch is, dat 'n Christen meevoelt met dc
compositie van een tragedie van .Vondel,
dat hij Petrus en Pauliis. als martelaren ziet
sterven: hij toch weet, dat het goede in
hogger orde n.1. de eer van God, bereikt
is. Eein vrijdenker zal de oplossing niet
bevredigend vinden, de stervers hadldien
moeten triiunpjheeren. Héjene Lapidofh Laat
in „Stemmen der Zee" een moeder, éiie
haar echtgenoot en kind op zee verloren
heeft, haar klacht uiten we voelen roede-
lijden met de zwaar beproefde vrouw
maar als slot overwint de wanhoop, en
de smartvolle mneder roept de zee toe:
„Neem ook mij da.n mee"..,... j
Brr.,., Een douche voor ons Christenen,
di« zoo gaarne het warm-950dsd.ienst.igje aan-
getroften hadden, te baai d<we voorbeel
den al aan, omdat Allicht iamaofi taji het
lezen van dergelijke gedichten, Wj het bij
(Naar een teekening van Van, Geldorpj. Overgenomen uit het Oeiliustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en ,.De Amste'bode"),
De heer Helsdingen: Als wij nu toch eerlijke mensdhen zijn willen, zullen
geven van de Staaispensionneering der zeventigjarigen. De Rlegeering heeft het eerst
de vroege invoering. Een "amendement is door Duys ontworpen in overleg met den
ling nog verbeterd en toen overgenomen. Wat kunnen wij daar nu mee uitvoeren?
De heer Vliegen: Daar hebben wij toch „Het Volk" voor.
De heer Troelstra: En, als je redevoeringen houdt, kan je toch óok alles zeggen wat je wil.
De Jieer Duys: Nou! Of je1 J
wij een toer hebben om ons de eer te
erover geschreven en gesproken, ook over
Minister. Deze heeft het bij de behande
wonen van 'n treurspel van f':n materialist
(familie Lehman) zich kon laten verleiden
tot de meening, dat de schrijvers van der
gelijke producten het etiscfee geheel ter
zijde stelden en sledhts de voldoening van
het schoonheidsgevoel beoogden. Niets is
minder waar. De verschillen in de samen
stelling sproten voort uit de' geheel ver
schillende levensbeschouwing." Ik hoop nu
in 'n volgend' artikel duidelijk uit een te
zetten, waarom wij bij: de kwestie„Kunst
om kunst" of „kunst tot verbetering van
den mensch" neutraal kunnen blijven; na
tuurlijk ik 'herhaal 't nog eens als
de kunstenaar 'n geloovige.is. Dan mag
ie bij hoog en bij laag beweren: „Ik schrijf
een treurspel, 'n roman alleen ,om deq
mensch schoonheid te doen Hen" de volk
kunstenaar verloochent zich piet en z'n
werk zal zedelijkheid noch schoonheid ont
breken. s Will. V.
KINDERRUBRIEK.
Ditmaal loven wij uit
bestaande uit
Lees maar!
(voor het mooiste schrift ouder de goede
oplossers)
van binnen niet zijde gevoerd.
(voor dengene van die goede oplossers,
die da minste taalfouten heeft gemaakt)
(voor 'dringene, die het mooist schreef,
dqdtt 'de oplossing niet geheel goed üteeft)
Cpjosaingetn worden ingewacht tot en met
Donderdag a.s, tot dies middags 12 uur.
Later ingazoindene. komen gjet in aanmer
king.
Op 'de enveloppe dient mm te plaatsen in
duidelijke letters: Prijsraadsel,
Alleen kinderen van abionnieea mogen
meedoen, onder do opjlos.ainge.n gelieve men
dus w schrijven paaro van den inzender
en haam «r» adres van den ab.cnii».».
INGEZONDEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Stukken, die niet geplaatst worden, kunnen
niet worden teruggezonden.
Verboden uit te stallen op stoepen
Mijnheer de Redacteur,
Verzoeke beleefd opname voor het vol-
gende: HriJ
Van verschillende zijden: vernam ik, dat
dc politie er de laatste dagen op uiit is,
de Algemeene politieverordening dezer ge
meente, wat betreft het uitstallen op stoe
pen, strenger dan oo.it uit te voeren.
Nu is het mijne vraag: Ligt het nw
in den geest dezer verordening, dat het
verboden is op stoepen uit te stallen om
reden ,jn. art. .144 sub 10 staat vermeld:
(Het is verboden) „iets op of over den
openbaren weg of gemeente-eigendom te
plaatsen" enz.
Is men nu in eene zoo streng van opc
vatiing geworden, dat men gaat verstaan
onder gemeente-eigendom een stoiepl?
Vroeger was men daarin v;rij.
Dankend voor de plaatsruimte:
EEN MIDDENSTANDER.
Toen wij dit sdhirijven ontvingen heb
ben wij den giea.dhte.ni inzender reeds ver
wezen naar artikel 1 der „Algemeeme Po
litieverordening", welk artikel luidt:
„Onder openbare wegen' worden in deze
verordening verstaan alle straten, wegen miet
hunne bermen, voetpaden, trottoirs, stoe
pen, pleinen, kaden, stegen; gangen, slop
pen, bruggen, markten, lanen en andere
terreinen, onverschillig wie daarvan eige
naar is; voor zoover die voor Wet al
gemeen verkeer open staan",
Wja spatieerden het woord stoepen om
aan te duiden dat stoepen dus ondier
openbare wegen worden verstaan.
Wjj spatieerden het woord stoepen om
wend tot den Commissaris van Politie, die
er op wees, dat dc verordening 6 Nov.
1912 is afgekondigd. Hij meende evenwel
i aan de burgerij eerst allen tijd te ntoe-
ten geven om: op de hoogte te geraken
Ivan de nieuwe verordening,.
Dat geschieddede Politie is voorts im
mer bereid gevonden, alle inlichtingen te
verstrekken, terwijl enkele winkeliers door
haar werden gewaarschuwd.
Ras enkele dagen geleden (dus ruim 3
maanden na de afkondiging der verorde
ning) is het eerste proces-verbaal opge
maakt tegen een winkelier, die op zijn stoep
uitstalde.
Nu zijn er sommjgen geweest, die zich
punt van den Commissaris zijn gaan be-
op het zeker zeer humaan stand-
roepen en hebben geaegd: „Waarom heeft
u dan niet eerder proces-verbaal laten op
maken. Dan wisten wij het,"
Dat gaat o,i, volstrekt niet op; juist
het tijd laten aan de burgerij .om zich
op de .hoogte te stellen van de nieuwe
bepaling waartoe hij volstrekt niet v er
plicht was mag n« niet tegen den
Commissaris worden ojpgeworpen.
Intussdben de winkeliers en ook onze
inzender rijm gewaarschuwd voor on
derstaande bepalingen-.
;H.et is .verboden van den openbaren
weg (dus oo.k van de stoepen! Red. O.
B,) een voor het algemeen verkeer hin-
derijjk of een roet zijne bestemming strij
dig gebruik te make.n.
JH.et i.s verboden esver den openbaren
weg (dus pak ovnr de stoeien!) .ogeo-
slMftda hakken, deuren, vensters, luiken,
ïonneschermen, zonneblinden of Waken
aan te brengen of te laten aanbrengen; ten
zij met vergunning van B. en W,
Het is verboden iets op of over den
openbaren weg (dus ook stoepen!) of ge.
meentejeigendom te plaatsen of te planten,
tenzij niet vergunning van 3en Gemeente
naad; vioor korten tijd kan daartoe door
B, en „Wl vergunning worden verleend.
Het is verboden opt den openbaren weg
(dus ook op stoepen!) goederen hooger
dan 1.50 M. te stapelen of te laten sta-
P«len- I I i Mi LbiÉI
j-fet is verboden uithangborden, of uit
stekende k e n t e e k e n e n te hebben
of te plaatsen zonder vergunning van B.
en Wj.
Het is verboden zonder vergunning van
B. en W, met eenig voorwerp een vaste
standplaats pp den openbaren weg (dus ook
op 'Stoepenin te nemen.
Ziehier eenige voorname bepalingen.
VERBODEN IS HET DUS! op d« stoe
pen uit te stallen; 2. aan de muren,raam
kozijnen enz. door middel van krammen,
haken, enz. goederen te hangen am uit
te stallen; 3. opj stoeppn een vaste stand
plaats in tel nemen (paling-kraampjes b.;v.)
Nu weten wij wel, dat dit voor vele
winkeliers een tegenvaller is, maar bekij
ken zij het ook eens van een anderenl
kant. i i. [j
Loop eens op een Vrijdag of Zaterdag
doca' de Adhtersiraat.
Ge ziet daar dan een winkelier de stoep
van zijn beide winkels niet alleen inne
men, maar odk die van zijn buurman en
daarboven nog die van: zijn overbuur.
En ligt er nu ge ene grootte onbillijkheid
in, dat zooi iemand met een kleine etalage
in zijn winkels op die manier er feitelijk
een reuzen-etalage op pa houdt, een be
nijdenswaardige en een goed.koo.pe!
reclame maakt.
Op die wijze kan iemand een pakhuis
huren, de deuien opengooien, zijn beele
gevel behangen als 't ware met zijn win
kelgoederen en de stotep van zijn peroeelan
die van zijn buren en overburen vol stapelen
Hij is dan veel goedkotoper en veel doel
matiger uit dan iemand, die dure van
aankoop en onderhoud! spiegelruiten
heeft.
Zoot moet men alle zaken van twee kan-
ten bekijken
Redactie Ons Blad.
BOEKBEOORDEELING.
DE P1US—ALMANAK.
Bij den drukker-uitgever A. Kusters te
Alkmaar is versdienen „de Pius-alma.nak,
Jaarboek voor de Katholieken van Neder
land" voor 1913,
Tegenover het titelblad bevindt zich het
portret van Mgr. T:h. van Roosmalen C.
s.s. R., Apost. Vicaris onzer Wjest-Indische
kolonie Suriname. i
Op pagina 61 komt een biographië van
dezen leider van het gro-ote missiewerk
in Suriname voor.
Ook thans weer evenals verleden jaar
i£ de inhoud vermeerderd met enkele
nieuwe' rubrieken. Zoo merkten wij op;:
Retraitenjhuizen, Liturgische Vereeniffing, In
dische Vereen, v. Ned. Kat,h.
De afdtelingen: Missiehuizen, Missiezus
ters, Missies zijn aanzienlijk uii^ebrwd,
Zo|o is d.e Pjus-almanak wader in om
vang en inihokd toegenomen «n is zij voor
de Katholieken va.n Nederland npg moer
dan votorheen geworden de gids, diie eten
redhaan wag aanwijst,
PRAJKTSC.H K6RK.BO.EJK.
Er is Oon nieuw „praikthwh: KftrkboKk^
zdo.ais de titel aangeeft samengesteld