adres H et Oudes, Etisoh of aestefisch? Een moeilijk geval. Saterdag 22 Maart 1913. TWEEDE BLAD. No. 34 oon- en Winkelhuis yntend ¥EE8 en en Boerengeed, /rouw van Lourdes. 7 PRIJZEN, schrijfgarnituren. anal I bare Verkooping to Alkmaar, sgebeden van 23—30 Maart. iEü den Kanaaldijk, otaris GOÜVERNB, sgebeden volgens den Bitns der Paters Dominicanen. d LOURDES erkrügbaar bü iraat 21 ALEMAABi lboopste winkel voor Ju lOOgst blijft PIET OUDE* HOOFDPRIJS een echt lederen Schrijfmap, Ie PRIJS een prachtig bewerkt Etui voor enveloppes en postpapier. 2e PRIJS: een geslepen kristall. Inktkoker. 3e PRIJS: -, -11 een lederen Etui, houdende: twee potlooden, penhouder, liniaal en gummi. 4e PRIJS: een Notitieblok met mooi bewerkt omslag. 5e PRIJS: een Vulpenhouder. TROOSTPRIJS een Verfdoos met ia tuben, ge vuld met beste waterverf. erken, ]ns Bl ifé „Het Wapen van Haarlem'1 Nieuwesloot, op DINSDAGEN I IT 1913 bij opbod en 1 APBIL afslag, telkens des avondi r overstaan van C- VAN TOORNENBURGH, Alkmaar, van »r in de ïïtkelstraat No, 27, seotie B No. 424, groot 82 vroeger bewoond geweest dooi man. om van de Coöperatieve Vei- „Volksbank" Spaar en Voor- te Alkmaar, in likwidatie. irding na betaling. LaBten van i 1913 af. re inlichtingen geven de Notarii Brands te Amsterdam cd de Notaris van Toornenbürgh (Dele lijnt is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem). Onveranderlijk gedeelte der Misga- den blz. 35 en voign. Kerkwijding dei Zondag» vóór de Hoog- LB; Vidi tquam" blz. 34, onderaan. Onder de Kerkwijding voor de Hoogmis jhooren de geloovigen te staan. ZONDAG 23 MAART. Paschen, 238. fcr»4o gedurende bet octaaf. MAANDAG 24 MAART. Tweede aatoDdag 240. DINSDAG 25 MAART. Mis van nsdag in de Paaschweek 242. (Mie en getijden van Maria Boodschap [orden uitgesteld tot Maandag na beloken lichen). WOENSDAG 26 MAART. Mis van goenedag in de Paaschweek 244. i 'ie collectev. d. H. Kerk 62. j DONDERDAG 27 MAART. Mis van onderdag in de Paaschweek 246. 12e collecte: v. d. H. Joannes Damauce bi 391. VRIJDAG 28 MAART. - Mis van rljdag ln de Paaschweek 248 [2e collecte: v. d. H. Joannes A Oapls- no 394. [ZATERDAG 29 MAART. Mis van jaterdag in de Paaschweek 250. 2e collectev. d. Paai 62. ZONDAG 30 MAART. - Beloken (d.l sloten) Psschen 252. sts Johannes Hoeve", bij dec SCHOORL, op WOBNSDAS 1913, voormiddags 9 aar, door van: iien, die hebben gekalfd of op aan, 1 Herfstkalver, 2 Gelde- Hokkelingen en eenige Kalven, en en Haan, Jaohtwagen, wagens, Hooieohndder (merk iurrie met stokken, Trekhark, mot bellentuig, Gier-en Mest .uigen, Boeren goed en Gereed- o. Slijpsteen, ±- 500 gladde en andere goederen, alsook Kilo's best HOOI. )p het erf kan worden uiige- oiiverauderlyie geoedtn blz. 23. Prs-.e- fatle voor aon Paaaehtijd blz. 49. De geheele week Credo. 'ft DAG 23 Maart üoogfee.t van Paschen bl> 300. Ouder de Hoogm» alleen gedach tenis van het H. Sacrament blz. 381. ANDAG 24 Maart. 2e Paaechdag, b z 3o4. Under de Huogm.s aileen gtdach- teuii vzn het H. (sacrament blz 381. iMbDaG 25 Maart m de Paazchweek blz. 308. WUENSuaG 26 Maart in de Paaechweek blz. 311. DONDfcKuAG 27 Maart in de Faasch- 3 Wiek blz. 314 VRljUAQ 28 Maart in de Paaschweek blz 318. ZATERDAG 29 Maait in de Paaschweek bik 321. BB3B». -i li i ii i ii. 3<m i der Geestelijke Bedevaart worden 3 gewone voor bet L. Vr. Boodschap dit jaar, weged Week, te honden van Zondzj tot Maandag 31 Maart. ,n hiermede verdienen een volle» den feestdag of in het octaaf en een zeven jaren en zeven qnadragene» dag der Novene. Voor deze Novene ridden dagelijks een Rozenhoedje 1» of openbare bidplaats. Te Lourdei 'ovene gehouden in de Basiliek voel elde H. Sacrament en in Amsterdam i van dc H. Catharlna. ,n zich laten inschrijven bü de» r Th. P. van Swieten, Pastoor te ard j bjj de Heeren W. Q. Kust"1 i P. Bart te WormerO. Burge' n; J. P. Hanou te Ooaterblokkel Dames A. Betjes te Aasendelft es loos te Bovencaripel. Namens het Bestuurt VAN DRIEL, Singel 381, A'daO/1 Penningmeester. 1STER9, Boekdr., Ramen, AlkmMj 23 MAART, Ra sah-en,, k uit do a brief van den H. apjostel Paulus aan de Korinthiërs -f V, 7, 8. feeders! Doet geheel weg den- ouden urdesem, opdat gij een nieuw deeg moogt Ken, gelijk gij ongedeesemd zijt. Want 'k ons paasohlam, Christus, is geslacht iat ons derhalve feest vieren, niet met ouden zuundeesem noch met zuur desem van ondeugd en boosheid, maar et opgedeesemde brooden van. ojijrecilit- id en waarheid! pngelie volgens den H. Marcus;XVI, 1-7. 7e dien tijde kochten Maria Magdalene Maria, moeder van Jacobus, en Slalome «rijen, om Jeeus te gaan balsemen, zeer vroeg, op den eersten dag der k, kwamen zij bij het graf, toen de i reeds was opgegaan. Zij nu zeiden tlkander: wie. zal ons den steen Van a ingang des grafs afwentelen? Dodh tiende, zagen zij den steen afgewen- d: deze nu was zeer groot. En in de •spelonk binnengaande, zagen zij ter •terzijde eenen jongeling zitten, bekleed een lang wit gewaad; en zij ernt- Iden, Doch hij sppk tot haar: weest |t verschriktOij zoekt Jesus, den Na- pucr, den gekruisigde; Hij is verrezen! is wet jhier! ziet de plaats, waar Hem ntdwlegdeMaar gaat, eegt «an zijne leerlingen en, aan Petrus, dat Hi u voorgaat naar G.alitea; dkar zult H Hem. zien, gelijk Hij u gezegd heeft. ml Eene causerie. roor oud, Kruizen en Krui®" n, Gouden Armbanden, lange Halskettingen, Paarl' Trouw-en Verlovingsring6" I voor oude Juweelen, bloed' I Kettingen, Goud en Zilv®*! ast om de kunst". Met klaraenga- met bekkenslag, met tronunelgeroffel den de mannen van 1880 dit prinflif ró hunne moderne litteratuur opge- ttteo De kunst was al lang genoeg de fef v«a wetwjidhapj godsdienst, ges.cihie- tes en vooral van moraliteit geweest. SiSMWe ^brijvers zouden haar He tepneatersjoi ontnemen en zij z»u iji schooner, glorievol daglicht ais eene gegantenkoningin verrijzen. De poëzie aan de voeten van het proza, als haar dina- res, de fantasie onderdanig aan de wer kelijkheid der feiten, 't w|as ongerijmd, neen, de goddelijke kunst moest i'n haar eer hersteld worden, 't Zou met haar gaan als met de onbekende beauté, di'e schit tert en gehuldigd wordt als „la reine de Paris", En met Lodewijk van Deyssel als voorman werd een wedstrijd geopend in in het mooi schelden. In fel-oplaaiende woede, in gloeiend toorn-proza werden de ouderen van hun voetstuk gesmeten. Da Gosta, de vurige bekeerling, rammeide maar wat, Sdha-epman. „een oude rethior", Vondel en Hocrft, .nu, eene twijfelachtige goedkeuring wierd hun .met genadige ma jesteit nog geschonken, maar Bilderdijk was hun nachtmerrie, die werd verdoemd, en getroffen door den kunstenaarsban. Met souvereinen afkeer zagen die Brahmanen op den, paria neer! En Dr. Jul. Persijn voelt zich gedrongen, den grooten Duit- sdhen wjjsgeer Nietzsche te hulp te roepen, die verklaard had, dat men om iets nieuws te stichten, het oude geheel moest uitroeten en vernietigen en daartoe geen middel te ontzien. Dan was er althans een succes voor hun wilden hartstocht, hun striemde satyre, hun soheldperiodeDe iRomantie- kers hadden het in hun strijd tegen de klassieken misschien minder ruw, tets fijner, maar daarom niet minder scherp ook gedaan. „De kunst om de kunst" en om te toonen, dat zij 't nu werkelijk meen den, dat zij voor niets terug schroomden, om propaganda voor dat beginsel te ma ken, verschenen er romans en opstellen, voor 'n Zola om in te grasduinen, 'n Eldorado voor liefhebbers van vies heden. U begrijpt m'et mij, dat men, een flinke dosis aestetiscih gevoel, een echte arttes. ten.riatuur moest bezitten om als van Deljsael in extase te geraken voor het verrukke lijke schouwspel van een rondploeterend zwijn. (Ik laat de omgeving aan de fantasie der lezers over) en toch, met fanatieken trots, met den ijver van een overdrijver beweerde hij: „Dat vind ik mooi." Is 't te verwonderen, dat Jul. Persijn hem met verontwaardiging tegenwerpt verbaasd als ie is, over zooveel drijverij: „En. ik vind jou en je zwijn beiden even gemeen"? Etisch of aestetisch1? I9 het doel van den schrijver, den menscb moreel te ver beteren of om hem kunstgenot te geven, dus hem schoonheid te doen zien? „De kunst om 'de kunst" hielden de nieuweren met halsstarige ooasequentie vol. Zij schre ven niet voor het domme publiek, dat voelde hun emotie's, dat begreep hun expressie's niet. En toch, al maakten zij 't zich zelf met woede wijs, al stond Hol land perplex over die charlatans heftig heid, zij stonden, vol kunstenaar, eaht artiest, als zij waren, onder den machtigen invloed ran iets, dat machtiger is dan de heilige kunst, zij die pilaren der" kunst, die lievelingen der Muzen, konden zkh niet onttrekken aan hun door Qod gegeven na tuur. Onverdraaglijk zou de glinstering hun- ner passievolle oogen, wreed zou de ont goocheling zijn, als "wij Christenen hen plaatsten voor het alternatief: „Echt kun stenaar en dan Weg met jullie principe: „De kunst om de kunst" of: „Een vould- be-kunstenaar, die zich tot ee,n waren ver houdt als margerine tot natuurboter en behoudt dan je beginsel." En wij kunnep op de vraag: „Etisch of aestetisch?" tame lijk onverschillig blijven. W»j antwoorden met 'n wedervraag: „Is it werkelijk kunste naar?" (de clausule: „En heeft U dezelfde ideeën omtrent zedelijkheid?" is vrij wel overbodig.) W!e veronderstellen natuurlijk dat we tot 'n dhristenkunstenaar spreken en dan kan {rij op den voorgrond stellen wat hij wil: of het schoonheidsgenot of de moraal. Alvorens dit echter toe te lich ten moeten wij ons even op den zijweg begeven, dien we straks ingeslagen waren. Natuurlijk heeft men door de tijden verschil lende opvattingen gehad omtrent den mensch en zijn einddoel, natuurlijk zal materialist als Ibsen 'n geheel andere be- teelcenis hechten aan „zedelijkheids beginse len" dan een geloovige als Vondel, en lo gisch is, dat 'n Christen meevoelt met dc compositie van een tragedie van .Vondel, dat hij Petrus en Pauliis. als martelaren ziet sterven: hij toch weet, dat het goede in hogger orde n.1. de eer van God, bereikt is. Eein vrijdenker zal de oplossing niet bevredigend vinden, de stervers hadldien moeten triiunpjheeren. Héjene Lapidofh Laat in „Stemmen der Zee" een moeder, éiie haar echtgenoot en kind op zee verloren heeft, haar klacht uiten we voelen roede- lijden met de zwaar beproefde vrouw maar als slot overwint de wanhoop, en de smartvolle mneder roept de zee toe: „Neem ook mij da.n mee"..,... j Brr.,., Een douche voor ons Christenen, di« zoo gaarne het warm-950dsd.ienst.igje aan- getroften hadden, te baai d<we voorbeel den al aan, omdat Allicht iamaofi taji het lezen van dergelijke gedichten, Wj het bij (Naar een teekening van Van, Geldorpj. Overgenomen uit het Oeiliustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en ,.De Amste'bode"), De heer Helsdingen: Als wij nu toch eerlijke mensdhen zijn willen, zullen geven van de Staaispensionneering der zeventigjarigen. De Rlegeering heeft het eerst de vroege invoering. Een "amendement is door Duys ontworpen in overleg met den ling nog verbeterd en toen overgenomen. Wat kunnen wij daar nu mee uitvoeren? De heer Vliegen: Daar hebben wij toch „Het Volk" voor. De heer Troelstra: En, als je redevoeringen houdt, kan je toch óok alles zeggen wat je wil. De Jieer Duys: Nou! Of je1 J wij een toer hebben om ons de eer te erover geschreven en gesproken, ook over Minister. Deze heeft het bij de behande wonen van 'n treurspel van f':n materialist (familie Lehman) zich kon laten verleiden tot de meening, dat de schrijvers van der gelijke producten het etiscfee geheel ter zijde stelden en sledhts de voldoening van het schoonheidsgevoel beoogden. Niets is minder waar. De verschillen in de samen stelling sproten voort uit de' geheel ver schillende levensbeschouwing." Ik hoop nu in 'n volgend' artikel duidelijk uit een te zetten, waarom wij bij: de kwestie„Kunst om kunst" of „kunst tot verbetering van den mensch" neutraal kunnen blijven; na tuurlijk ik 'herhaal 't nog eens als de kunstenaar 'n geloovige.is. Dan mag ie bij hoog en bij laag beweren: „Ik schrijf een treurspel, 'n roman alleen ,om deq mensch schoonheid te doen Hen" de volk kunstenaar verloochent zich piet en z'n werk zal zedelijkheid noch schoonheid ont breken. s Will. V. KINDERRUBRIEK. Ditmaal loven wij uit bestaande uit Lees maar! (voor het mooiste schrift ouder de goede oplossers) van binnen niet zijde gevoerd. (voor dengene van die goede oplossers, die da minste taalfouten heeft gemaakt) (voor 'dringene, die het mooist schreef, dqdtt 'de oplossing niet geheel goed üteeft) Cpjosaingetn worden ingewacht tot en met Donderdag a.s, tot dies middags 12 uur. Later ingazoindene. komen gjet in aanmer king. Op 'de enveloppe dient mm te plaatsen in duidelijke letters: Prijsraadsel, Alleen kinderen van abionnieea mogen meedoen, onder do opjlos.ainge.n gelieve men dus w schrijven paaro van den inzender en haam «r» adres van den ab.cnii».». INGEZONDEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Stukken, die niet geplaatst worden, kunnen niet worden teruggezonden. Verboden uit te stallen op stoepen Mijnheer de Redacteur, Verzoeke beleefd opname voor het vol- gende: HriJ Van verschillende zijden: vernam ik, dat dc politie er de laatste dagen op uiit is, de Algemeene politieverordening dezer ge meente, wat betreft het uitstallen op stoe pen, strenger dan oo.it uit te voeren. Nu is het mijne vraag: Ligt het nw in den geest dezer verordening, dat het verboden is op stoepen uit te stallen om reden ,jn. art. .144 sub 10 staat vermeld: (Het is verboden) „iets op of over den openbaren weg of gemeente-eigendom te plaatsen" enz. Is men nu in eene zoo streng van opc vatiing geworden, dat men gaat verstaan onder gemeente-eigendom een stoiepl? Vroeger was men daarin v;rij. Dankend voor de plaatsruimte: EEN MIDDENSTANDER. Toen wij dit sdhirijven ontvingen heb ben wij den giea.dhte.ni inzender reeds ver wezen naar artikel 1 der „Algemeeme Po litieverordening", welk artikel luidt: „Onder openbare wegen' worden in deze verordening verstaan alle straten, wegen miet hunne bermen, voetpaden, trottoirs, stoe pen, pleinen, kaden, stegen; gangen, slop pen, bruggen, markten, lanen en andere terreinen, onverschillig wie daarvan eige naar is; voor zoover die voor Wet al gemeen verkeer open staan", Wja spatieerden het woord stoepen om aan te duiden dat stoepen dus ondier openbare wegen worden verstaan. Wjj spatieerden het woord stoepen om wend tot den Commissaris van Politie, die er op wees, dat dc verordening 6 Nov. 1912 is afgekondigd. Hij meende evenwel i aan de burgerij eerst allen tijd te ntoe- ten geven om: op de hoogte te geraken Ivan de nieuwe verordening,. Dat geschieddede Politie is voorts im mer bereid gevonden, alle inlichtingen te verstrekken, terwijl enkele winkeliers door haar werden gewaarschuwd. Ras enkele dagen geleden (dus ruim 3 maanden na de afkondiging der verorde ning) is het eerste proces-verbaal opge maakt tegen een winkelier, die op zijn stoep uitstalde. Nu zijn er sommjgen geweest, die zich punt van den Commissaris zijn gaan be- op het zeker zeer humaan stand- roepen en hebben geaegd: „Waarom heeft u dan niet eerder proces-verbaal laten op maken. Dan wisten wij het," Dat gaat o,i, volstrekt niet op; juist het tijd laten aan de burgerij .om zich op de .hoogte te stellen van de nieuwe bepaling waartoe hij volstrekt niet v er plicht was mag n« niet tegen den Commissaris worden ojpgeworpen. Intussdben de winkeliers en ook onze inzender rijm gewaarschuwd voor on derstaande bepalingen-. ;H.et is .verboden van den openbaren weg (dus oo.k van de stoepen! Red. O. B,) een voor het algemeen verkeer hin- derijjk of een roet zijne bestemming strij dig gebruik te make.n. JH.et i.s verboden esver den openbaren weg (dus pak ovnr de stoeien!) .ogeo- slMftda hakken, deuren, vensters, luiken, ïonneschermen, zonneblinden of Waken aan te brengen of te laten aanbrengen; ten zij met vergunning van B. en W, Het is verboden iets op of over den openbaren weg (dus ook stoepen!) of ge. meentejeigendom te plaatsen of te planten, tenzij niet vergunning van 3en Gemeente naad; vioor korten tijd kan daartoe door B, en „Wl vergunning worden verleend. Het is verboden opt den openbaren weg (dus ook op stoepen!) goederen hooger dan 1.50 M. te stapelen of te laten sta- P«len- I I i Mi LbiÉI j-fet is verboden uithangborden, of uit stekende k e n t e e k e n e n te hebben of te plaatsen zonder vergunning van B. en Wj. Het is verboden zonder vergunning van B. en W, met eenig voorwerp een vaste standplaats pp den openbaren weg (dus ook op 'Stoepenin te nemen. Ziehier eenige voorname bepalingen. VERBODEN IS HET DUS! op d« stoe pen uit te stallen; 2. aan de muren,raam kozijnen enz. door middel van krammen, haken, enz. goederen te hangen am uit te stallen; 3. opj stoeppn een vaste stand plaats in tel nemen (paling-kraampjes b.;v.) Nu weten wij wel, dat dit voor vele winkeliers een tegenvaller is, maar bekij ken zij het ook eens van een anderenl kant. i i. [j Loop eens op een Vrijdag of Zaterdag doca' de Adhtersiraat. Ge ziet daar dan een winkelier de stoep van zijn beide winkels niet alleen inne men, maar odk die van zijn buurman en daarboven nog die van: zijn overbuur. En ligt er nu ge ene grootte onbillijkheid in, dat zooi iemand met een kleine etalage in zijn winkels op die manier er feitelijk een reuzen-etalage op pa houdt, een be nijdenswaardige en een goed.koo.pe! reclame maakt. Op die wijze kan iemand een pakhuis huren, de deuien opengooien, zijn beele gevel behangen als 't ware met zijn win kelgoederen en de stotep van zijn peroeelan die van zijn buren en overburen vol stapelen Hij is dan veel goedkotoper en veel doel matiger uit dan iemand, die dure van aankoop en onderhoud! spiegelruiten heeft. Zoot moet men alle zaken van twee kan- ten bekijken Redactie Ons Blad. BOEKBEOORDEELING. DE P1US—ALMANAK. Bij den drukker-uitgever A. Kusters te Alkmaar is versdienen „de Pius-alma.nak, Jaarboek voor de Katholieken van Neder land" voor 1913, Tegenover het titelblad bevindt zich het portret van Mgr. T:h. van Roosmalen C. s.s. R., Apost. Vicaris onzer Wjest-Indische kolonie Suriname. i Op pagina 61 komt een biographië van dezen leider van het gro-ote missiewerk in Suriname voor. Ook thans weer evenals verleden jaar i£ de inhoud vermeerderd met enkele nieuwe' rubrieken. Zoo merkten wij op;: Retraitenjhuizen, Liturgische Vereeniffing, In dische Vereen, v. Ned. Kat,h. De afdtelingen: Missiehuizen, Missiezus ters, Missies zijn aanzienlijk uii^ebrwd, Zo|o is d.e Pjus-almanak wader in om vang en inihokd toegenomen «n is zij voor de Katholieken va.n Nederland npg moer dan votorheen geworden de gids, diie eten redhaan wag aanwijst, PRAJKTSC.H K6RK.BO.EJK. Er is Oon nieuw „praikthwh: KftrkboKk^ zdo.ais de titel aangeeft samengesteld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 5