Eü Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Moord-Bolland. Be Openbare School. Mo. 45. Zaterdag 19 April 1913. 7e Jaargang Kruis en Halve Maan. Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. Vennootschap 28 April, des avonds te 8 uur, in het C. I ïen kijken bij moet weer frisob, ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS J 75 ct. p. 3 maamjdieini franco huis; 105 ct met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin wam letdier kwartaal. I Afzonderlijke nummers van tie courant3 oenl Van het Zondagsblad 5 cent Uitgave van de Naam). Vennootschap „ONS BLAD*'. BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIEN: Van 1,-5 regels.31 E3ke regel meer ö1 Recjames per regel 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet, 29 AGENDA: Vaststelling van de Balans en de l Winst- en Verliesrekening over liet [jaar 1912. Verkiezing van een bestuurslid en 1 een commissaris wegens periodieke af treding van de Heeren H. KENTER en H. KLAVER. De aftredenden zijn herkiesbaar. [N.B. De exploitatierekening, de winst en verliesrekening, de balans, als mede het verslag daarover van Heeren commissarissen liggen ter inzage op het kantoor van de Vennootschap. Het Bestuur: Mr. H. P. M. KKAAKMAN. H. KENTER. J. F. QUAX. Nu met die grondwetsherziening weer onze trijdkiwet bij de a.s. ■verkiezingen zal, zijn: I „Maakt front voor de bijzondere school!" mllen wij pogen in een paar1 artikelen op <te mieest e envo'Uidige wijze uiteen te zetten jhet goed recht van den Katholiek om tie ■strijden voor zij n school daarbij aaintoo- tende, dat hij geeii genoegen kan en mag nemen niet de openbare school. Terzake jdus: Overal heerscht ide strijd ,en wel juist als jfe strijd onzer dagen, de strijd! n.l, gen de godsdienstige school. Het is Iwaar, er is moeilijk een' gevaarlijker strijd jdenkbaar. Al is 't zeker, dat 't Katholieke doof er niet mede staat of valt, toch |(iangt deze kwestie inrijg samen .met de opvoeding der jeugd, der toekomst^ immers ©1 ieder kent het gezegde: f „Geef mij de jeugd en ik heb die toe komst in handen," met het voorde- en en 't voortbestaan van den KaltjliQi- Jieken godsdienst. Het gevolg hiervan is, dat de Kathol:e- jken alle ijver aan jden dag leggen, omi jdie atholieke school Te verdedigen, terwijl ■an den anderen leant (die aanvallers van pi de {taatdragers tegen het Christendom riet stilzitten, (hlet Christendom, te bestrij den. 16 dus officier en edelman", ging. ■Tököly kalm voort. «Zou ik nu eenige nadere inlichtingen! wogen verzpekeii omtrent uw persoon en |0V:1' datgene wat gij opi ons gebied' hebt feedaan l),Die zal ik n geven. Ik ben graaf GuMo T°n Stajthemberg en cornet in het dia- pnd.ersregiment van Savoye. Wat iklhier f a" ®leb, daarover- ben ik alleen pan pijn overheden rekenschap verschuldigd, Bvant jhet is hier keizerlijk gebied," r ,ji denk er niet aan, met mijne gevange- te twisten over staatrecht Gij staat op 5'ongaarsdh gebied, de keiler heeft de pongaarsche grondwet geschonden en parvoor a-ijn redht op de Hoiwaarsche proon verloren. 1Dm mij verzamelen zidh juist de patriot ic Hongarije, maar daarvan is geen T\m Wat Was uvv bedoeling?" anneer dat het geval is, wanneer gij n, 1' aa,.s bekleedt, van den koning van fcrrL-31"1^' waa^om 'aa^ §"jj clan- aan Idie kei- Éiet'! n tr?,eTen over> de arme lieden op L 'ei|and Sidhütt te beschermen tegen p r Ooltodhten der Turken?" mOrraaf Quid^ ik vraag,maar ik ant woord niet." Men zij echter gewaarschuwd voor over drijving. Het zooi verkeerd zijn te bewe ren, dat op de Openbare School allies verkeerd was, In plaats van die Katho lieken, welke in hlet Openbaar Ouderwijs geen kwaad zien, te winnen, zou men hen afstooten en stijven in hun gevoelens. Er zijn vooral 3 soorten van sdholen, n.l. ide ongodsdienstige school, de z.g. neutrale school en de godsdien stige scjhiool. I. DE ONGODS,DIENSTIGE SCHOOL. iEenongodsdienstige sdhool is dezul ke, welke aan den Katholieken godsdienst of aan de goede zedien stellig, positief nadeel toebrengt. i, Aan drie oorzaken kan dit naldeel te wijten zijn: a aan de boeken; b aan het optreden vann den onderwijzer; c aan hlet gedrag der m e di «.leerlingen. ■Wat betreft het laatste punt, dit ligt wet juist niet aan de sdhool, maar het doet er weinig toe, want een feit is, 't gebeurt, dat het gedrag ider mede leerlingen een gevaarlijke gelegenheid is voor de Katholieke kinderen, Wanneer tnu om ééne dezer drie redienen het bezoek aan zulk eene ongodsdienstige schoolgroot gevaar oplevert voor het geloof of de zeden van het kind, dan is het bezoek aan de school volstrekt ep algeheel verboden. Het amendement der gezannelijke bisschoppen van de Kerkprovincie Utrecht van 22 Juni 1868 zegt: „Wfear wezenlijk gevaar zou wezen, dat de kinderen in een verkeerde richting van denken en handelen wondien gestuurd, jdlan zou het volstrekt verboden zijn van zulk êen sdhool gebruik tb maken." Dit gevaar is des te grooter voor kin deren en wel: le omdat een. kirndi zeer vat baar is voor indrukken; 2e omdat een, kind zoo goed als geen weerstandsvermogen bezit; 3e omdat aan een kind van nature een (airgeloosheid eigen is, waardoor Wet geen onderscheid kent tusschen goed, en kwaad. Een kind immers heeft wog geen Christelijk karakter. De indrukken als van zelf zonder on derscheid van goed of kwaad vestigen zich daar zoo diep, en vast, dat ze moeilijk, ja bijna in het geheel niet meer zijn uit te wissdhen. DE NEUTRALE SCHOOL. Neutraal beteekent onzijdig, onpartijdig. Eene mogendheid b.v. dient 'hare neu traliteit in een oorlog te handhaven. Nederland zond daartoe in 'dien Rus- sisdh-Japjansch'en oorlog schiepen naar Oost- Indië. De neutrale school nu is een school zonder godsdienst gelijk onze openbare schoten in het beste geval ,zijn. 1, Praktisch en in werkelijkheid be schouwd is zulk ®en neutrale school som wijlen onder een of meer opzichten een „In mijn waag ligt mijn antwoord. Nog is de oorlog niet verklaard, eni plunder aars zijn d.e vijanden van iedereen. Uwe lieden echter vallen hen aan, die hun zwaard getrokken' hebben ter bescher ming van vreedzame en mishandelde land bewoners. Wanneer d,at uw land is, heer graaf, Iaat het d,an niet plunderen door d,e Turken e» mishandel tenminste niiet hen, d,ie uwe lieden beschermen1!" j,G:oed!" sprak Tököly niet zonder iro nie; ,,ik zal er aan denken. Hoe sterk is uw regiment en yvaar staan' die verschil lende vendels?" De gevangene zweeg. „Hebt gij mijn vraag gehooid?" her- hiaaldie graaf Tököly 'scherpi. „Ja", a,nitwoomdidie graaf Gnjdio; „maar zulke vragen stelt men niet aan een' man van eer; en als men ze stelt ontvangt men er geen antwoord' op." „Maar graaf Emeridh", vti'el Alapjj Woe dend1 uit,kunt gij u zoo iets van' een jon geling laten welgevallen, die nauwelijks aan de roede van zijn hofmeester ontgroeid is?" „Dat gaat bij ons als volgt toe?', ver klaarde G,U'id|o, terwijl hij dien baron een veradhtelijken blik toewierpi: „Wanneer iemand bij ons de roede van zijn hofmeester ontgroeid is, dan Weet men, dat men zidh voortaan als een man gedraagt." Tököly stonnd op. „W|ij zullen later met 'den gevangenis spreken", geide hiy ongodsdienstige school; de oorzaak hier van kan liggen aan de boeken en mede leerlingen, maar meestal ligt ze aan de on derwijzers. Wat zijn de onderwijzers onzer open bare sdhool Helaas onder de jongeren vooral, zijn Üe meeste doortrokken van die wijsbegeerte van Multatuli, verkondigd in zijne ^idee- en". Hoevelen zijn niet halve soms ge- Iheele socialisten. Wij wijzen u slechts opi den rooden Nederlandsdhen Bond van Open bare Onderwijzers, op| hun agaeren van den laats ten tijd tegen de hoofden, waardoor ze dus reeds verder aan het afzakken zijn en anarchistische neigingen toornen, „Geen 'hoofden, geen dwingend gezag. De on derwijzers de baas opi de sdhool I" De meeste jongere openbare onderwij zers zoeken hun dagelijksdh' voedsel voor geest en hart in die lezing van Mnlta- tuli's ideeën. Aantrekkelijk door hun nen vorm, maar allervederfelijkst vooral voor personen, die niiet logisdh en wijsgee- rig genoeg zijn onderlegd! Het natuur lijk en onvermijdelijk gevolg dier lezing voor dezulken is, dat zij zeker tot onver schilligheid, maar meestal in eene zeer vij andige gezindheid tegenover eiken gods dienst komen te staan. Mem behoeft slechts te weten, dat de grondtoon der ideeën deze waarheid is: „de godsdienst is het grootste kwaad." Wij kunnen de veronderstelling maken, dat dergelijke onderwijzers zoo goed mo gelijk zijn, d.w.z., dat zij al hun best doen, om neutraal, onzijdig te blijven. Maar mo gen wij ook de vraag niet stellen: „Zal hij, din riiagiplijtc jMkg&T met kinderen, onderhevig aan alle indrukken, niet iets hoe ongewild overigens ook van zijn levensbeschouwing laten doorscheme ren en merken? Maar hoevelen, de goeden niet te na ge sproken, willen wel wat invloed uitoefe nen, willen zoo geheel onzijdig niet blij ven, Zeker, de neutraliteit is., geboden door de wet, maar men kan deze onzijdigheidi ■aardig schenden, zonder nog aangeklaagd te wonden. Kinderen' immers merken zulk een schenden niet dadelijk en vervolgens kinderen worden op hun eerste woondniet geloofd. In Art. 33 der wet opi het La ger Onderwijs is wel een waarborg, dat de o nderwijzer zich onthande van wat „in strijd is met de godsdienstige begrippen van andersdenkenden" maar iets anders was het, als wij, die meer ontwikkeld' zijn en meer volkomen onderscheid ken nen tusschen goed en kwaad, eens opi de banken der Openbare sdhool de lessen mochten volgen. Dus juist daarin ligt hief Ihiem dat kinderen o pi (te Openbare Sdhool Ieeren. Een ander bezwaar, (niet het geringste!) bestaat er nog in de verplichte vakken' „brengt hiem voorloopig in (ten toren in verzekerde bewaring!" Graaf Guido werdi weggebracht Zijn gevangenis was een duister hol, dat door een kleine opening slechlts nu en dan een lidhtstraal ontving. Een eigenlijke gevangenis ,was er opi het jachtslot 'niet; de plaats, Waar Guido' bewaard werd, was |de niet opgevulde ruimte tusschen de grond muren van den' trappentouen. Deze had niet eens een deur, 'ein men ■moest er met een ladder inklimmen. On dier de trap van Ihlet huis was een soort valluik en daaronder bevond zich de ladder. Soms zat daar een hout- of wilddief, tot dat het gewoonlijk wreede vonnis aan hem werd voltrokken. Nu richtte men inderhaast dit vertrek iets beter in. Men (jmadht een bundel stroo, een tafel, een stoel en licht; dat was de woning, die graaf Guido van Starihemberg voorloopig onder hevig pjrotest betrok. VJ, (ONVERWACHTE HULP). Bij 1de droevige gedachten, die zijn eigen persoon betroffen, kwam nog het lot zijner dragonders. Guido wist niét eens, hoeveel er van de vijf- en twintig krachtige mannen overgebleven waren. Dat hij hen echter nutteloos opgeofferd had, daaromtrent kon voor hem geen twijfel bestaan. van het Lager Onderwijs. Hiertoe inyners bebooren de beginselen der Vaderlandsdhe Geschiedenis, de beginselen der natuurken nis, Het is' nu vlak weg onmogelijk som mige ppinten van geschiedenis gieheel on zijdig te geven. Hoe toch zal iemand, die opgaat in de Hervorming, de geschiede nis, de strekking, de oorzaken daarvan geheel onzijdig kunnen onderwijzen? Ein bij het onderwijs in de beginselen der ken nis iter natuur is daar de gelegenheid niet zeer geschikt om wat al te ongeloo- vig te werk te gaan bij de verklaring en uit legging. Een voorbeeld apj beiderlei gebied zal u dat duidelijk maken. 2. Ofschoon meestal dan een zoogenaam de neutrale sdhool min of meer ongods dienstig je, todh kan bet geval zich voor- doen, dat er een wa r e neutrale sdhool bei- staat, zulk een sdhool n.l., waar niets te gen den godsdienst wordt gedlaan of ge zegd, waar dus de godsdienst „er geheel wordt buiten gelaten", zooals onze open bare sdhool dus eigenlijk moet zijn. Wie zullen dus eens nagaan, of het geen kwaad kan, onnae kinderen naar zulk eene school te sturen. Volgens het onfeilbare woord des Plau- sen (Pius IX stelling 43 der (Syllabus) is de leer der Kerk aangaande zulk een sdhool: „deze sdhool is gebrekkig en mag door een Katholiek niet worden goedgekeurd." Zij is gebrekkig en wel hierom, omdat zij voor een groot gedeelte de opvoedende en vormende kracht mist, welke eene goede sdhool moet hebben. wiai is apivoöcL<-n 9 OnMoted cti is niets fenders dan de voortdurende zorg voor alles wat noodig is om een kind licha melijk, geestelijk en zedelijk zoo te ontwikkelen, dat het in staat wordt gesteld zijn doel hier en hiernamaals te bereiken. Bij1 die drievoudige ontwik keling verstaat men onder geestelijke opvoe ding hef mededeelen van de noodjzake- Jijke kundigheden en de opleiding tot een passend, vak of beroep. Zedelijke opvoe ding onderstelt en sluit in den godsdienst en bestaat hierin, dat men 't kind leert zijne plichten jiegens God, jegens zich' zelf en zijne naasten en het tegelijk gewoon ge maakt; die plichten te beoefenen. Da zedelijke opvoeding is 't voornaam ste en het moeilijkste. Is zij het voor naamste, (en daar komt het vooral op] aan, lezers!) dan moet al het overige daaraan ondergeschikt worden gemaakt; is zij het moeilijkste, öa,n mag geen middel van eeni- ge beteekenis, hetwelk tot die zedelijke opvoeding kan medewerken, ongebruikt ge laten worden. Wiat is het doel of roeping der sdhool? De opvoeding is van nature zaak der ou ders, maar op eenigszins hooger stand punt van beschaving is het meereudeel der Vertwijfelend' lag. de jonge graaf opj zij» bundel stroo, toen hij boven zich ge- ruisch vernam. Hij hoonde de grendels va» het valluik wegschuiven, het slot knarste en het luik werd opgeheven'. Graaf Guido sprong; vlug in de hoogite. Bo ven aan de» rand van het valluik verscheen het jonge meisje, dat reeds ten zijnen gun ste het losmaken zijner boeien had ge- ëischt Wat gestalte en houding betreft; geleek de gesluierde gedaante tenminste oj| het beeld; dat hem nog bij Was gebleven- Nu echter ,was het meisje veel, eenvoudiger gekleed. Een lang bruin gewaad hing tof op (hare voeten; in de hand' droeg zij 'een lantaarn en ,bij den schijn daarvan liet een haiduak de tamelijk zware ladder in zijn gevangenis nederzakken, j Guido had er geen denkbeeld van; wat er eigenlijk gebeuren moest. Toen de lad der ie indelijk stond, klom de haidluck met een pakje onder den arm naar beneden! Hij .overhandigde het aan den graaf, die het nieuwsgierig bekeek en tot bet besluit kwam, dat .het kleederen moest bevatten. Met ,veel jnoeite maakte hein de haiduck, wiens woorden jdie graaf niet verstond; begrijpjelijk, dat Jhij de kleederen aan moest trekken ,en nadat de graaf het begrepjen had, kjorn de man vlug weider naai- boven en sloot op een wenk zijner gebiedster het valluik. Toen graaf Guide het pak opende; vond hij er een kleeding in, die, in kleur en snede nauwkeurig geleek op die van den haijduck, ouders niet in staat zonder vreemde hulp hun kinderen op te voeden en daartoe heeft het hulp noodig o.a. van de school Dus het doel der volksschool is de ouders behulpzaam te zijn bij de opvoe ding van de kinderen; de pogingen dier ouders te ondersteunen en aanvullen. W|at eenige bijzonderheden aangaat; zoo heb ben de ouders de school yoocal noo dig voor 't onderricht in de elementaire, algemeen noodige kundigheden en moet dus de sdhool dit onderricht voor alles geven, ii Is 't nu voldoende dat de school zich! daartoe bepaalt? Neen, in de verste verte niet Het is eene groote dwaasheid het schoolonderwijs van de overige opvoeding te scheiden, integendeel het moet ook be hulpzaam zijn bij de godsdienstige, zede lijke ontwikkeling. Waarom Hef schoolonderwijs kan een ;eer voor naam hulpmiddel zijn ter zedelijke (ont wikkeling, dus moet het ook jals zoo danig worden gebruikt Met recht eischen dek ditde ouders en niemand betwist 't feitelijk. De school is dus uit muntend hulpjmiddel ter zede lijke opvoeding. De geestesopvoeding is derhalve in de le plaats aan de ouders, zij zijn ooik i» de eerste plaats verantwoordelijk tegenover God God zal hun rekenschap vragen over hunne kinderen. in de tweede plaats aan de school. Over de lichamelijke opvoeding een vol gende maal. BINNENLAND. 1 W C 'C (U IC Kaïuvii H 1 v n 1 u K v f De R, K. Gentr, Kiesvereeniging te Be verwijk heeft den hr. W|. C, J, Passtoors met algemeene stemmen candidaat gesteld voor de Tweede Kamer. 17 Afdeelingen waren vertegenwoordigd, Prov. Bond van R, K, Kiesver- e enig in gen in Noord-Holland. De Prov, Bond van R. K. Kiesvereni gingen in Noord-Holland houdt Woensdag 30 April des namiddags kwart voor 2 uur in het Bondsgebouw „St Bavo", Smeden straat 23, te Haarlem, eene algemeene ver gadering. De heer G. Bruna, te Utrecht, zal een rede uitspreken over „De Tarief, wet" v Examen hoefbeslag. Dinsdagen Woensdag werd vanwege de afdeeling Haarlem en omstreken van de HoUandsche Maatschappij van Landbouw het examen in hoefbeslag afgenomen. Van de 8 can didate» slaagden er 7, al. de heeren G, van Drie], file Hoofddorp (met lof); O, Omis, te Wiieringen (met lof)K. Bos te Koedijk; E. v. Amersfoort, te Wijk-aan- Zee; J. Vermeulen te Akersloot; F- A, Tamber, te Oud-Karspel; en Pl Groen, te Sint Piancras. en hij aarzelde geen oogenblik, om ze aap te trekken. Binnen vijf minuten geleek hij met zijn hooge gestalte geheel pp een haiduck van gjaaf Tököly. Slechts één ding onderscheidde hem van d|e anderen; zijn gelaat was wel eenigzins gebruind door het weder, maar men, zag hem aain, dat het niet de oorspronkelijke donkere huid kleur was. Buitendien was zijn haar blond; niet zwart of donkerbruin, zooals biji de Magyaren. i Toen het luik weder geopend en Guido op een .wenk van den haiduck naar bo ven was geklommen, bleek het, dat men ook daaraan had gedacht, De haiduck (hiaidL een pot met een zwarte vloeistof, waar mede hij ihiet haar verfde. Aangenaam, was deze behandeling niet en ide geslui erde dame, fdie met de lantaarn bijlichtte, ladhtte herhaaldelijk gedurende, de zondler- linge procedure. Een paar .streken in het gelaat, (die de graaf daarop rondveegde, gaven ook daar aan de nood (ge donkerheid. Tioen de gedaanteverandering voltooid was, nam de haiduck de lantaarn uit de hand der, dame en hing haar aan den wanidj. Daarop kruiste hij de armen en bleef be- wegeloos staan naast de deur methet oog op zijn gebiedster gericht. j'Wxwdt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 3