Heeren- en
Dameskleeding
naar maat
Gemaakte Heeren-.
Jongeheeren- ei
Kinderkleeding.
Elk kleedingstuk, dat niet aan de gegeven waar
borg; beantwoordt, wordt onvoorwaardelijk terug
genomen of vergoed.
Hoeden
Stroohoeden
Panamahoeden
Petten
Dassen
Linnen Autopetten
Zelf binders
Barets
Overhemden
Tennishemden
Flanel Sporthemden
Ondergoederen
Netgoederen
Badartikelen
Sokken
Sokkenhouders
Bretelles
Boorden ,en Manchetten
Fronts
Sportriemen
Padvinders Artikelen
Halfvesten
Lavalières
Tricot en Glacé
Handschoenen
Truien
Tricot Pakjes
W andelstokken
VV erkmansgoederen
Be Openbare School
No. 47,-
Grootste sorteeringen
in
Algemeeoe Vergadering der
Vennootschap „Ons Blad" op SI
28 April, des avonds te 8 uur,
lokaal van den hser C. BOS, Kaa
Laat 108-110-112,
TeleMnterc. 550,
A1 k m sl Sh r.
ABONNEMEI*
75 ct. p. 3 maanden franco hui:
Zondagsblad. Te betalen in 1
'Afzonderlijke nummers van de
Van het Zondagsblad
AGENDA
Vaststelling van de Balans
Winst- en Verliesrekening ov
jaar 1912.
Verkiezing van een bestuurs
een commissaris wegens periodic
treding van de Heeren H. KE
en H. KLAVER.
De aftredenden zijn herkiesbat
N.B. De exploitatierekening, de
en verliesrekening, de balai
mede het verslag daarove
Heeren commissarissen ligg
inzage op liet kantoor v
Vennootschap.
Het Bestuur:
Mr. H. P. M. KRAAK
H. KENTER.
J. P. QUAX.
ui.
TEGENWERPINGEN.
1. Wat heeft hel onderwijs der
school te maken met Katholicisme
testantisane?
Antwoord a. Niet alle vakken
lagere school zijn. uit hun aard m
b.v. geschiedenis, kennis der natut
b. Toegegeven, dat schrijven, leze
op zich zelf zeer neutraal zijn, er
snet godsdienst hebben te maken, i
j «lerwljeer todh, die leert schrijven, leze
'kan dat onderwijs dienstbaar make
de godsdienstige vorming.
2. Kan in het huisgezin en in c
['ïhedhismus, dat tekort van de ire
school dan niet worden aangevuld;
Antwoord a. Als 't kan worde
gevuld, dan houdt de school toch
mede niet op gebrekkig' te zij
b. De vorming van een degelijk
hek mensch is wel zoo moeilijk eei
'dat het onverantwoordelijk is om de
iige hulp, welke van eene goede
kan uitgaan, ongebruikt te laten.
c. Er komt van die aanvulling d i k
maar weinig terecht, heizij dan u
I zonder sdhuld. De ouders, die hum
"deren nnaar neutrale scholen zendei
dikwijls uitzonderingen natuurlijk
gelaten - ook niet al te Katholiek
[doen en laten. Vaorbeeldietn zijn er in
"mgevkig genoeg te vinden.
3. Een neutrale school heeft in ei
I mengel land een zeer groot voorde
i 'eert aan het kind van de jeugd a
diaagzaamheid jegens andersdenkend
Antwoord. De neutrale school k
niet verdraagzaamheid, maar onvers
|J ighe i d b an. Verdraagzaamheid i
[i godsdienstige, bestaat hierin, dat menj
overtuiging als de ware kenmerkt,
de broederlijke ^liefde in de burg
maatschappij gemakkelijk beoefent,
ook een verdraagzaamheid, welke
[beslaat, dal men zich niet te veel si
pjioet Mn mensohen van iagere afk
[dal men weet om te gaan zelfs met
hoLidenen en onfatsoenlijken. Deze
haagzaamheid is een eisdh van h
noodzakelijk evenals de godsd
[ge verdraagzaamheid. Ztou men nu
gerechtigd zijn tot de volgende vee
[ring:
Tegenover die personen moeten wij
[verdraagzaam zijn, dat dan ook de kin
van jongs af mieit die straatkinderen on
ebben.
Een ieder zal dit ten sterkste afk
waarom Men heeft hier te doei
(kirtderen. Als zij dagelijks omgang
[ben met die straatkinderen dan leerc
[die gebreken niet verdragen, 11
[nemen ze over.
Wij Katholieken zijn van hetzelfde
[b s de liberalen. Meer gegoede 01
enden kinderen, 't zij vóór 't zij uad
mmmmm