neust r. 5. Schoenwerk. TWEEDE BLAD. No. 58 ALKMAAR, an landbouwers en anten. voorschrift van ■Vageningen, en vastgesteld door 'f de besproeiing e. ik, KAINIET. Rijwielen Prijs f 85,00. WIELEN. 'rijs f 75.00. RATIE. lo. 147. 0, 3e klas f 3.20 jjfi WIT, Keizerstraat 749, icht A 132, Alkmaar en bjj te Haarlem. ion, Kragen, Jabots. Haarlinten, enz. 21, in den Bontwinkol. condities. "VI Zaterdag 24 Mei 1913. Misgebeden van 25 Uei totl Jnni. BOEKAANKONDIGING. Een feestdag voor het Katholieke Alkmaar. Waartoe verandering Ons Blad 55 oent per pakje, bij 7, Heemskerk, Noorddorp. SING, Wijk aan Duin, 3KX, Beverwijk. )ord 39, Alkmaar. BBBKMAOEINBB maf f 325.—. van Orgels en Piano's zijn nog ateeds de eerste! Toning van den weg! niet vertegenwoordigd genten gevraagd. Beleefd aanbevelend. .BRIEEEN, 8] strekt, op welke gunstige atigd. S v.m. 9.27, uit Utreoht 4 52, Amsterdam C.-S- rhorst-den-Berg, Directeur ien, Secretaris. liteiten en sorteering- (Deie lijst is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem). Onveranderlijk gedeelte der Misge lden blz. 3» en volgn. Kerkwijding des Zondags vóór de Hoog- mis«iaperges me» blz. 34. ZONDAG 25 MEI. Zondag onder het octaaf van Sacramentadag 279. 2e collectev. h. octaaf 275. v. d. H. Gregotius VII, 419. 4e collecte: v. d. H. Urbano»,Paua 419 N.B. Op dezen dag mag voor de Hoogmla cok genomen worden de Mis van Saoramentsdag 275 met 2e collecte yan den Zondag 279. MAANDAG 26 MEI. Mis van het ootaaf 275. 2e collectev. d. H. Philippue Nerine 420. 3e v. d. H. Eleutheriue nit de Mis •Statuit» 66. DINSDAG 27 MEI. Mia van het octaaf 275. 2e collecte: v. d. H. Beda 421. 3e v. d. H. Joannes, Pans en Martelaar, uit de Mis «Sacerdotcs Dei» 63. WOENSDAG 28 MEI. Mis van het octaaf 275. 2e collecte: v. d. H. Angustions 421. DONDERDAG 29 MEI - Octaafdag van bet H. Sacrament 275. 2e collecte: v. d. H. Maria Magdalen a van Paziia, 422, VRIJDAG 30 MEI. Feestdag van het H. Hart van Jezus 281. Credo en Praefatle van bet H. Kruis 57 ZATERDAG 31 HEI. H. Angela Msricl 422. 2e collecte: v. d H. Petronllla, uit de Mie: »Vultum tuum» 100. 3e collectev. d. Paus 62. ZONDAG 1 JUNI. 3e Zondag na Pinksteren 283. ke collecte: >A cnnctis» 63. 3e naar keuse van den priester Credo. Praefatie van de H H. Drievui dlgheid 60. l i 25 MEI. 2e Zonldag na Rink steren. Les uit den eersten brief van den Hl apostel Joannes; III, 1318. Veel geliefden! Verwondert u niet, zoo de wereld u baat. Wij weten, dat wij van den dood tot het leven zijn overgevoerd, dewijl wij de broeders liefhebben. Die niet liefheeft, blijft in Idem dood; al wie zijn broeder haat, is een moordenaar; en gij weet, dat geen moordenaar Wet eeu wig leven blijvend ,im zich zeiven beeft., Hierin hebben wij de liefde Gods leeren kennen; dat Hij zijn leven voor ons ge geven heeft; ook wij tnoeten voor onze broeders h et leven geven. Zoo iemand de goederen dezer wereld bezit en zijne broe der ziet gebrek lijden, en zijn hart voor tiem sluit, hoe blijft de liefde Gods An hem? Mijne kinderen! Iaat ons _niet met woorden beminnen of met de tong, maar net «jaden en in waarheid! Evangelie volgens den Hl Lucas; XIV, 16—24. i Te dien tijde sprak J,esus tot de P|ha- rizieën deze gelijkeniseen zeker man riichtta een groot avondmaal aan en noodigde velen. En tegen het uur des avondmaals zond hij zijnen dienaar om den genoodig- den te zeggen dat zij zouden komen; daar alles reeds toebereid was. Dodhi zij be ginnen zich allen gelijkelijk te verontschul digen, De eerste zeide tot hem: ik heb eene landhoeve gekocht en moet noodzake lijk uitgaan om die te bezien; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd! Een an der zeide: ik heb vijf koppel ossen ge kocht en ga ze beproeven, ik bid u, houd roij voor verontschuldigd! En een ander ®ide: ik heb eeme vrouw gebouwd, en daarom kan ik niet komen. De dienaar nu keerde terug en bood schapte dit zijnen 'heer. Toen werd de huisvader vertoornd en sprak tot zijnen ienaar: ga haastig uit opi de straiten enj in de wijken Ider stad, en breng de armen en kranken en blinden en kreupelen hier uinnejiKDe dienaar inu zeide: heer!bet 's geschied gelijk gij. bevolen hebt, en is nog plaats. 'En de beer sprak tot en dienaar: ga «uit op wegen en langs eggen, en dring Wen binnen te komen, 0Pdat mijn huis vol worde! Doch: ik zeg 11^at ffeen van die mannen, welke uitge nodigd .waren, mijn avondmaal proeven -"f if- 1 Verklaring van den Nederlandschen katechismna. Oinder den titel van „Leer en Leven" verschijnt binnenkort bij, de firma C. L. van 'Langenhuysen te Amsterdam, een ver klaring van den Nederlandschen Katechis- mus bewerkt door D. J. J. de Kok, onder medewerking 'en met een inleiding van van den Hengel. Morgen wordt in de St. Laurentiuskerk dq jiaarlijksdh'e herdenkdag Van het Mi rakel van h!et Hl Bloed gehouden. 'Dank zij den ijver en studie van den| ZeerEerw. heer E. hj. Rijkenberg, geboor tig uit Alkmaar, thans pastoor te Enkbuii- zejf, is de kostbare Reliquie van het Mi rakel van het HL Bloed, sinds 25 Maart 1897 als eciht erkend door h|et Bisschop pelijk gezag en schittert ziji thans weer in den iVroegeren glans als de heerlijke robijn vlam die St. Laurentiuskerk. 1) De Katholieke ftCerk van Nederland is vooral sinds ,1853 een nieuw leven inge gaan. Alles herleeft met jeugdige kradbt: ook de vjome devoties der MiddJeleeuwep. In dejeerste plaats noemen wij de devoties tot O. (L. Vrouwe ter Nood ie Hie to, en daarmede de 'vernieuwde vereering van St. WJliibrordus, 'voorts de devotie toil St Adel- bertus, en St. Jeroen; (Zouden de (Katholieken; bijzonder die van Alkmaar, dan de devotie voor thiet Mirakel van Thiet HL Bloed verminderen? Alkmaar zoo schreef de Z.Eerw. heer Rijkenberg in zijn woord ter inleiding tot „De Robijn dei" St. Laurentiuskerk te Alk maar" moge pu in frischjeug dige kracht "uwe oude devotie herleven voor bet Miakrel van het HL Bloed. •Dat is het edelgesteente van uwe m a a g d e 1 ij k e kroon! (Spat. ,v. ons Red. 'O. B.) Wij vragen daarom onzen lezers hunne aapidadbt yo or leenie (ofschoon met ver andering van woordspelling) zeer trouwe fcopiie van den tekst van een brief diet' kerkmeesters van de Groote Kerk uit het jiaar 1545, waarvan het geschreven origi neel aanwezig is in de pastorie der» St. Laurentiuskerk te Alkmaar. In al zijp sobere eenvoud geeft deze brief op duidelijke wijze een verhaal van het Mirakel. t BESCHRIJVING VAN HET MIRAKEL DES HEILIG tCN EN WAARDIGEN BLOEDS BINNEN DE STAD ALK MAAR INN.H, OP DEN lsten MEIDAG VAN HET JAAR ONZES HEEREN J. C 1429 VOLGENS Oüf'E GELOOF WAARDIGE HANDSCHRIFTEN, BE RUSTENDE IN DE KERK v d H LAURENTIUS ALDAAR Dit is de waarachtige getuigenis van het H. waardig Bloed van Mirakelen dezer stede van Alkmaar, 't welk Gods goederfie- menjheidi behaagd heeft ons in, diezen tijd te laten tot vertroosting en behulpzaam beid van ons ellendige, gebrekkelijke men- sdhen en tot vestiging yan het heilig Sa crament, 't welk de grondslag is en de slotsom van ons H. .Christelijk geloof. 'In den jare onzes Heeren, als men schreef 1429, ,qp den Feestdag vam dan H, pbilippois en Jacobus, op den lsten dag der maand Mei, is het gebeurd, dlat een Priester, met 'naam gebeeten HeerViol- kerr, zijne eerste Mis zoing te Alkmaar in de kerk, die als bij bet waardig Bloed onzes Heeren uit den kelk nuttigen zou de, bet welk hij in witten wijn gecon secreerd had daarvan op eene onbetame lijke en verzutaelijke wijze een Idieel bij zijne lippen ihieeft laten niediervloieijen iep afdruipen tot op jijeJ- Casuifel cmden zijn keel, welke storting de Ducior en Wpjzer, een goed Priester gebeeten Heer J|acob Pastoor van Schoort en den heer Wlol- pert Sdhult, Pastoor van Alkmaar^ uitge zogen hebben, zooals zij het best konden, en zij hebben de bestorte plaats van het Casuifel uitgesneden; en als het gewassdhen en in de zon gedroogd Was erj zelfs ig het vuur gelegd is geweest, oni het te ver branden, is het door ,Gods kracht on- verbrancl en ongekwetst gebleven, en als men het Gasuifiel 'scherper bezag, zijn daar (Naar een teekiening van Vam Geldorp. Overgenomen uit het Geïllustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en „De Amstelbode"), 1) Gnze hooggeachte; gemeante-archiva- ris, de heem C. Wj Bruinvis, schrijft in zijne verhandeling over „de Statie vani St, Laumens te Alkmaar": „Een paar maal maakten wij met een enkel woord gewag van bet HL Bloed of het H. Sacrament van mirakel, dat in de St. Laurjenskerk bewaard en gevierd werd, en waarvan de geschiedenis, behalve boven het altaar, ook nog op 2 schilderijen was voorgesteld. Opzettelijk zeggen wij daarover niet meer, wetende «lat van een bekwame hand eene studie over dit onderwerp te wachten is, De Tweede Kamer: „Hier zit ik. doodmoe, maar af te wachten, wat die voorbijgangers van me maken zullen. Het beste is, dat zij mij maar laten zooals ik ben". nog gezien drie droppelen jootii bloeds, en zijn te zamen gelegd in een geheime en betamelijke plaats als Reliquiën gelijker wijze dit de geestelijke reglen gietbeden. Al hetgeen nu een wonderlijk werk is, dat Gods kracht en almogendheid vertoond heeft, en met alle en opperste waardigheid te eeren is, want gelijkerwijze het de Rede eisdht, indien het ware, dat men met ze kerheid wiste; dat in eenige plaats omtrent ons, het lichaam of een arm of een been of een ander deel van een Apostel of van een anidieren Heilige ware, wij zoude ons groo- telijks verblijden en het met allen eer bied eeren, hopende daardoor in onzen nood vertroost te worden; hoeveel temeer zijn wij dan verschuldigd, Het Heilig waar dig Bloed van Mirakel te éeren; hetwelk het waarachtig Bloed onzes Heeren was, zoolang als de gedaante des geconsecreer- dien witten wijn duurde en nu in rpiode droppelen bloeds veranderd is, en Het Heilig Bloed van Mirakelen is, en met zoo menige sdhoone mirakelen door Gods wel behagen bewaarheid en verklaard is, en nog dagelijks tot troost van ons gebrek kelijke mensdhen verklaard wordt door vele wonderen. Als voorts deze kostelijke Reliquiën des H. waardigen Bloeds van Mirakelen in eene geheime eerlijke plaats gelegd zijn, zoo als zulks de geestelijke regten ge bieden, en de meening der Priesteren was, het gejieim en verborgen te houden;zoo heeft het God, ainders behaagd, en het is daarna niet lang gebeurd, dat scheeps lieden bij de stad Vlissingen in Zeeland' door grooten ijsgang in den mood des doods geraakt zijn; en geene hoop heb bende dat zij den doodl ontgaan mogten, heeft bet G'od beliefd, dat er eene ge daante van eenen 'Engel omtrent 'hun schip zichtbaar verschenen is, die hen vermaand heeft, om te Alkmaar in Holland te be zoeken Het Heilig Bloed yan Mirakelen met hunne offeranden, en dat zij dap uit hunnen grooten nood des doods zoude verlost wezen, hetgeen zij beloofd heb ben en (ailzoo zijn zij, gered geworden. En ais zij te Alkmaar kwamen, en pog alles aangaande het H. Bloed verborgen was, em zij niets zagen nadh vonden, zoo zijn zjj naar dein Pastoor gegaan, hem ver tellende de groote openbaring Gods, die hun geschied was, en begeerde te weten ein te zien, tiat zij: uit de vermaning des Engels zeker wisten, Üaar te wezen. Dit aangemerkt hebbende, heeft men het niet langer durven verborgen houden, maarimen heeft het na dien tijd .verkondigd en vertoond, en men heeft het al in zulk eene gelijkenis des Engels eerwaardigjlijk besloten, als die goede sdheepslieden be wezen hebben^ en wordt nog op den dagl van heden alzoo vertoond. Daarna heeft ihet aan God behaagd, dit heiligwaardig Bloed van Mirakelen te Alk maar te willen bekend maken en open baar worden tot troost der mensdhen en tot vestiging van het Christen geloof aan het H. Sacrament, hetwelk, men niet vol- eëren kan, en heeft het vereerd met me nigvuldige, groote, kostelijke mirakelen, als de mensdhen vertroostende in menigerlei' noodeij, ziekten en gebreken des ügdhaams als: gevangene lieden verlossende, deboei- jen slakende en de deuren opendoende, verdronkene mensahen weder levendig ma kende, gescheurde mensohen genezende, de genen die van den steen gekweld waren, verlossende, pokkige mensdhen herstellen de, die in gevaar van water waren^ver troostende, voorts pestziekte verdrijvetide en doende weggaan en verder van veler hande gebreken en ziekten des lidhaams verlossende, zooals men in Alkmaar wel bevinden zal, en inzonderheid vrouwen, die in arbeid gaan, 't welk haar zwaarste noodi is, vertroostende en verblijdende,' zooals men bewust is de kindertjes met wijn en weid op te wegen. Daar verder Het Bloed van Mirakelen zijnen oorsprong in eene eerste Mis geno men heeft op den lsten Meidag, zooals vooraf gezegd is, zoo houdt men alle ja ren op den'1st. Meidag eene eerlijke Pro cessie, waarbij het wordt omgedragen in deze Processie, gaan menige menschën in linnen Ikleedieren en Piainits-ijzersdie aan het H'. Bloed gelofte gedaan hebben en daar door Vertroost zijn en nog hopen, ver troost te worden. 'En daar het Gods wil is, dat men zij nen lof zat Verbreiden, zoo is het, dat men aan verscheidene steden, dorpen en plaatsen deze brieven zende, opdat de men sdhen in gevaar, in gebrek, in ziekte ieni nood zijnde door bet H. Bioed v. Mirakelen Gods vertroosting mogen verkrijgen: daar om is er vrij en vast gelei twee dagen voor Mei en twee dagen na Mei, gelijk het is eene vrije markt. W|ij zouden hieraan nog kunnen! toevoe gen eene in vernieuwde spelling letterlijke kopie van een brief der Alkrnaarsdhe re giering („Brief van Sdbout, Burgemeeste- ren en Schepenen van Alkmaar" zoo luidt de aap}i|ef) uit het jaar 1501. „Het oor spronkelijke van dezen brief is op Fransijn geschreven en met acht groen wassen zege len voorzien" en woindt bewaard1 in het archief der Groote Kerk te Alkmaar. 'Alsmede een „Bijvoegsel" dat spreekt over den Monstrans van het H'. Bloed enz. evenals eene Aanmerking, tiiie vermel ding maakt van een oud handschrift ter Stads-Bodkerij alhier aanwezig. Dodli beide zouden teveel plaatsruimte eisdh'en. Wiij willen ze bewaren tot een vol gende gelegenheid. Die laatste regelen van boven staand varhaal geven in korte trek ken vveer, hoe onze voorvaderen mieit een vurig geloof, met eene on uitsprekelijke dankbaarheid; met grootscben luister den gedenkdag van het Minakel van het H. Bloed te Alkmaar vrienden. Mogen alle Katholieken morgen bet vooi). beeld volgen van de bedevaartgangers der 15e eh 16e eeuw. Onze dëvotie t|ot het Mirakel van hal H. Bloed mag nie>t adhterstaan bij die onzer, voorvadene'n. Ons geloof, onzë dankbaarheid; onze eery bied moët even groot, ja zelfs grpoter zijn nu uit 'Rome de stem van Pius X, van hem did gepoernd wordt „de1 Raus van d|e H. Eucharistie?', over de wereld heeft ge klonken: „Omnia instaurane in Ghristo" „Alles herstellen in Christus,;' Dus Katholieken ook de devotie voor het Mirakel van het HL Bloed te Alk maar hersteld in Christus. Hoe eenvoudig, maar daarom juist hoe heerlijk, zingt de dichter uit de middlel- eeuwenI Gelukkig ongeluk, waardoor ten overvloed Blijkt, dat God in de Mis veramde,qt i Wijn in Bloed. Het vuur verliest zijn' kradht omtrent dit f wouderwenk Omdat het groot geacht zou woridep in Gjods Kerk. Als men steunt op 't geloof in vreezen van vergaan; Wloitit hier het duister licht op d' ijs-volle Oceaan. ALKMAAR. GYMNASTIEKFEEST. De Turnbond van Alkmaar en Omstre ken zal op Zondag 29 Juni een grooten piropaganda-turndag houden, waaraan zul len deelnemen, zoowel de dames en de heeren, als de adspiranit-afdeelingen der aangesloten vereeuigingen. Tevens zal dan een demonstratie gegeven worden van de oefeningen voor lichamelijke voorge oef end heid, bedoeld bij het le lid van art. 70( der Militiewet Van 2 Febr. 1912. Om het feest, dat op hët terrein van de voetbalolub „Alkmaria Victrix" aan de Zandersloot gehouden zal worden, goed te doen slagen, is uit het midden der dlrië Alkmaarsche Gymnastiek-vereenigingen een comité benoemd, dat de regeling van dien dag cjp zich heeft genomen, terwijl de leiding der gymnastiek berust in handen der technische aoimmissie. Zondag 1 Juni zal pp Jiet voormalige tentooinstellingster-i rein te jcgmond a. Zee een algemeens repetitie der 'oefeningen plaats hebben. Daar immer hier te Alkmaar veel belang-, ling getoonld wordt voor de gymnastiek: twijfelen wij niet of voor deze eerste Openlucht—Uitvoering van den nog jeugdi gen Turnbond zullen velen op dien dag met belangstelling opgiaan naar het gymna- stiek-terrein, zoowel uit Alkmaar als uit de omliggende plaatsen. Alkmaar zal zeker dien dag wel een druk bezoek krijgen. HUISHOUD- EN INDUSTRIESCHOOL. Na afloop van den cursus werden aart de Alkmaarsche Huishoud- en Industrie school uitgereikt de volgende diploma's en getuigschriften. Na afloop van den li/2-jan'gen cursus het getuigschrift aan: C. Hi. A. Sleger, M, Slwaan en M. J. Schuur EntinghL Na' h floep van den 31/2-jarigen cursus het getuigschrift aan: M. Asjes, O. J. Schoonhoven, M. W! die Vries, M. S. Kiste- maker. Diploma „Huisnaaister" aan M. H. de Boer, D. E. Brands. Diploma „Hulp in Huishouding" aan AL W]s Amoureus. Getuigschrift „Dienstbode" aaji AL Ruiter, M. Kiezen, M. Jansen, S. A. tie Haan, Tr. Schipper, P. W. Bieman, E. M. Jon ker, G, Baldewijn, WL J. Bijl. DE TRAM NAAR SCHOORL. Naar de Alkni. Crt. verneemt z«l het baanvak naar Schoort vain de Noorder- sto'omibiaim wegmaats dhappij ZaSerldag den 7den Juni voor het publiek worden ge opend. De feestelijke opening der lijn zal Waar schijnlijk half Juli begin Augustus plaats hebben. Men koestert de hoop; dat ook deze tram. weldra als lokaalspoor zal kunnen wordeni geëxploiteerd. GESLAAGD. Onze stadgenoot, de heer J. G. Stavea nutter, slaagde Donderdag te Haarlem voor onderwijzer. JUBILEUM. O is teren was het 25-jaar geleden; dat de heer J. Elte in dienst trad als politoerder bij Idie .firma R T|hL IJpma, pianohandei1, Langestraat alhier. Hem werd na eenige toepasselijke woor den 'een enveloppe «met inhoud overhan digd als bewijs van erkentelijkheid. STEDELIJK MUSEUM. Kostelooze ;be zichtigijng op Zjondag, 25 Mei a.s. namiddags vain 1 tcL 3 uur. Ingang Breedsfraat. Kinderen beneden .12 jaar woidien niie4 toegelaten, van ,12 tot 16 jaar slechts ond'er geleide. 1 1 Gelijktijdig mogen ,niet meer dan, 50 per sonen. in. d'a lokalen1 zijn. 'Hiet is yierboden in de lokalen tel rooke®^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 5