neust r. 5.
Schoenwerk.
TWEEDE BLAD.
No. 58
ALKMAAR,
an landbouwers en
anten.
voorschrift van
■Vageningen, en
vastgesteld door
'f de besproeiing
e.
ik, KAINIET.
Rijwielen
Prijs f 85,00.
WIELEN.
'rijs f 75.00.
RATIE.
lo. 147.
0, 3e klas f 3.20
jjfi WIT, Keizerstraat 749,
icht A 132, Alkmaar en bjj
te Haarlem.
ion, Kragen, Jabots.
Haarlinten, enz.
21, in den Bontwinkol.
condities. "VI
Zaterdag 24 Mei 1913.
Misgebeden van 25 Uei totl Jnni.
BOEKAANKONDIGING.
Een feestdag voor het
Katholieke Alkmaar.
Waartoe verandering
Ons Blad
55 oent per pakje, bij
7, Heemskerk, Noorddorp.
SING, Wijk aan Duin,
3KX, Beverwijk.
)ord 39, Alkmaar.
BBBKMAOEINBB
maf f 325.—.
van Orgels en Piano's
zijn nog ateeds
de eerste!
Toning van den weg!
niet vertegenwoordigd
genten gevraagd.
Beleefd aanbevelend.
.BRIEEEN, 8]
strekt, op welke gunstige
atigd.
S v.m. 9.27, uit Utreoht
4 52, Amsterdam C.-S-
rhorst-den-Berg, Directeur
ien, Secretaris.
liteiten en sorteering-
(Deie lijst is samengesteld volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem).
Onveranderlijk gedeelte der Misge
lden blz. 3» en volgn.
Kerkwijding des Zondags vóór de Hoog-
mis«iaperges me» blz. 34.
ZONDAG 25 MEI. Zondag onder
het octaaf van Sacramentadag 279.
2e collectev. h. octaaf 275.
v. d. H. Gregotius VII,
419.
4e collecte: v. d. H. Urbano»,Paua 419
N.B. Op dezen dag mag voor de Hoogmla
cok genomen worden de Mis van
Saoramentsdag 275 met 2e collecte
yan den Zondag 279.
MAANDAG 26 MEI. Mis van het
ootaaf 275.
2e collectev. d. H. Philippue Nerine 420.
3e v. d. H. Eleutheriue nit de Mis
•Statuit» 66.
DINSDAG 27 MEI. Mia van het
octaaf 275.
2e collecte: v. d. H. Beda 421.
3e v. d. H. Joannes, Pans en
Martelaar, uit de Mis «Sacerdotcs Dei» 63.
WOENSDAG 28 MEI. Mis van het
octaaf 275.
2e collecte: v. d. H. Angustions 421.
DONDERDAG 29 MEI - Octaafdag
van bet H. Sacrament 275.
2e collecte: v. d. H. Maria Magdalen a
van Paziia, 422,
VRIJDAG 30 MEI. Feestdag van
het H. Hart van Jezus 281.
Credo en Praefatle van bet H. Kruis 57
ZATERDAG 31 HEI. H. Angela
Msricl 422.
2e collecte: v. d H. Petronllla, uit de
Mie: »Vultum tuum» 100.
3e collectev. d. Paus 62.
ZONDAG 1 JUNI. 3e Zondag na
Pinksteren 283.
ke collecte: >A cnnctis» 63.
3e naar keuse van den priester
Credo. Praefatie van de H H. Drievui
dlgheid 60.
l i
25 MEI.
2e Zonldag na Rink steren.
Les uit den eersten brief van den Hl apostel
Joannes; III, 1318.
Veel geliefden! Verwondert u niet, zoo
de wereld u baat. Wij weten, dat wij van
den dood tot het leven zijn overgevoerd,
dewijl wij de broeders liefhebben. Die
niet liefheeft, blijft in Idem dood; al wie
zijn broeder haat, is een moordenaar;
en gij weet, dat geen moordenaar Wet eeu
wig leven blijvend ,im zich zeiven beeft.,
Hierin hebben wij de liefde Gods leeren
kennen; dat Hij zijn leven voor ons ge
geven heeft; ook wij tnoeten voor onze
broeders h et leven geven. Zoo iemand de
goederen dezer wereld bezit en zijne broe
der ziet gebrek lijden, en zijn hart voor
tiem sluit, hoe blijft de liefde Gods An
hem? Mijne kinderen! Iaat ons _niet met
woorden beminnen of met de tong, maar
net «jaden en in waarheid!
Evangelie volgens den Hl Lucas;
XIV, 16—24. i
Te dien tijde sprak J,esus tot de P|ha-
rizieën deze gelijkeniseen zeker man riichtta
een groot avondmaal aan en noodigde
velen. En tegen het uur des avondmaals
zond hij zijnen dienaar om den genoodig-
den te zeggen dat zij zouden komen; daar
alles reeds toebereid was. Dodhi zij be
ginnen zich allen gelijkelijk te verontschul
digen, De eerste zeide tot hem: ik heb
eene landhoeve gekocht en moet noodzake
lijk uitgaan om die te bezien; ik bid u,
houd mij voor verontschuldigd! Een an
der zeide: ik heb vijf koppel ossen ge
kocht en ga ze beproeven, ik bid u, houd
roij voor verontschuldigd! En een ander
®ide: ik heb eeme vrouw gebouwd, en
daarom kan ik niet komen.
De dienaar nu keerde terug en bood
schapte dit zijnen 'heer. Toen werd de
huisvader vertoornd en sprak tot zijnen
ienaar: ga haastig uit opi de straiten enj
in de wijken Ider stad, en breng de armen
en kranken en blinden en kreupelen hier
uinnejiKDe dienaar inu zeide: heer!bet
's geschied gelijk gij. bevolen hebt, en
is nog plaats. 'En de beer sprak tot
en dienaar: ga «uit op wegen en langs
eggen, en dring Wen binnen te komen,
0Pdat mijn huis vol worde! Doch: ik zeg
11^at ffeen van die mannen, welke uitge
nodigd .waren, mijn avondmaal proeven
-"f if-
1
Verklaring van den Nederlandschen
katechismna.
Oinder den titel van „Leer en Leven"
verschijnt binnenkort bij, de firma C. L.
van 'Langenhuysen te Amsterdam, een ver
klaring van den Nederlandschen Katechis-
mus bewerkt door D. J. J. de Kok, onder
medewerking 'en met een inleiding van
van den Hengel.
Morgen wordt in de St. Laurentiuskerk
dq jiaarlijksdh'e herdenkdag Van het Mi
rakel van h!et Hl Bloed gehouden.
'Dank zij den ijver en studie van den|
ZeerEerw. heer E. hj. Rijkenberg, geboor
tig uit Alkmaar, thans pastoor te Enkbuii-
zejf, is de kostbare Reliquie van het Mi
rakel van het HL Bloed, sinds 25 Maart
1897 als eciht erkend door h|et Bisschop
pelijk gezag en schittert ziji thans weer
in den iVroegeren glans als de heerlijke
robijn vlam die St. Laurentiuskerk. 1)
De Katholieke ftCerk van Nederland is
vooral sinds ,1853 een nieuw leven inge
gaan. Alles herleeft met jeugdige kradbt:
ook de vjome devoties der MiddJeleeuwep.
In dejeerste plaats noemen wij de devoties
tot O. (L. Vrouwe ter Nood ie Hie to, en
daarmede de 'vernieuwde vereering van St.
WJliibrordus, 'voorts de devotie toil St Adel-
bertus, en St. Jeroen;
(Zouden de (Katholieken; bijzonder die
van Alkmaar, dan de devotie voor thiet
Mirakel van Thiet HL Bloed verminderen?
Alkmaar zoo schreef de Z.Eerw. heer
Rijkenberg in zijn woord ter inleiding tot
„De Robijn dei" St. Laurentiuskerk te Alk
maar" moge pu in frischjeug
dige kracht "uwe oude devotie herleven
voor bet Miakrel van het HL Bloed.
•Dat is het edelgesteente van
uwe m a a g d e 1 ij k e kroon! (Spat. ,v.
ons Red. 'O. B.)
Wij vragen daarom onzen lezers hunne
aapidadbt yo or leenie (ofschoon met ver
andering van woordspelling) zeer trouwe
fcopiie van den tekst van een brief diet'
kerkmeesters van de Groote Kerk uit het
jiaar 1545, waarvan het geschreven origi
neel aanwezig is in de pastorie der» St.
Laurentiuskerk te Alkmaar.
In al zijp sobere eenvoud geeft deze
brief op duidelijke wijze een verhaal van
het Mirakel. t
BESCHRIJVING VAN HET MIRAKEL
DES HEILIG tCN EN WAARDIGEN
BLOEDS BINNEN DE STAD ALK
MAAR INN.H, OP DEN lsten MEIDAG
VAN HET JAAR ONZES HEEREN
J. C 1429 VOLGENS Oüf'E GELOOF
WAARDIGE HANDSCHRIFTEN, BE
RUSTENDE IN DE KERK v d H
LAURENTIUS ALDAAR
Dit is de waarachtige getuigenis van
het H. waardig Bloed van Mirakelen dezer
stede van Alkmaar, 't welk Gods goederfie-
menjheidi behaagd heeft ons in, diezen tijd
te laten tot vertroosting en behulpzaam
beid van ons ellendige, gebrekkelijke men-
sdhen en tot vestiging yan het heilig Sa
crament, 't welk de grondslag is en de
slotsom van ons H. .Christelijk geloof.
'In den jare onzes Heeren, als men
schreef 1429, ,qp den Feestdag vam dan
H, pbilippois en Jacobus, op den lsten
dag der maand Mei, is het gebeurd, dlat
een Priester, met 'naam gebeeten HeerViol-
kerr, zijne eerste Mis zoing te Alkmaar
in de kerk, die als bij bet waardig Bloed
onzes Heeren uit den kelk nuttigen zou
de, bet welk hij in witten wijn gecon
secreerd had daarvan op eene onbetame
lijke en verzutaelijke wijze een Idieel bij
zijne lippen ihieeft laten niediervloieijen iep
afdruipen tot op jijeJ- Casuifel cmden zijn
keel, welke storting de Ducior en Wpjzer,
een goed Priester gebeeten Heer J|acob
Pastoor van Schoort en den heer Wlol-
pert Sdhult, Pastoor van Alkmaar^ uitge
zogen hebben, zooals zij het best konden,
en zij hebben de bestorte plaats van het
Casuifel uitgesneden; en als het gewassdhen
en in de zon gedroogd Was erj zelfs ig
het vuur gelegd is geweest, oni het te ver
branden, is het door ,Gods kracht on-
verbrancl en ongekwetst gebleven, en als
men het Gasuifiel 'scherper bezag, zijn daar
(Naar een teekiening van Vam Geldorp. Overgenomen uit het Geïllustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en „De Amstelbode"),
1) Gnze hooggeachte; gemeante-archiva-
ris, de heem C. Wj Bruinvis, schrijft in
zijne verhandeling over „de Statie vani St,
Laumens te Alkmaar": „Een paar maal
maakten wij met een enkel woord gewag
van bet HL Bloed of het H. Sacrament
van mirakel, dat in de St. Laurjenskerk
bewaard en gevierd werd, en waarvan de
geschiedenis, behalve boven het altaar, ook
nog op 2 schilderijen was voorgesteld.
Opzettelijk zeggen wij daarover niet meer,
wetende «lat van een bekwame hand eene
studie over dit onderwerp te wachten is,
De Tweede Kamer: „Hier zit ik. doodmoe, maar af te wachten, wat die voorbijgangers van me maken zullen. Het
beste is, dat zij mij maar laten zooals ik ben".
nog gezien drie droppelen jootii bloeds,
en zijn te zamen gelegd in een geheime
en betamelijke plaats als Reliquiën gelijker
wijze dit de geestelijke reglen gietbeden. Al
hetgeen nu een wonderlijk werk is, dat
Gods kracht en almogendheid vertoond
heeft, en met alle en opperste waardigheid
te eeren is, want gelijkerwijze het de Rede
eisdht, indien het ware, dat men met ze
kerheid wiste; dat in eenige plaats omtrent
ons, het lichaam of een arm of een been of
een ander deel van een Apostel of van een
anidieren Heilige ware, wij zoude ons groo-
telijks verblijden en het met allen eer
bied eeren, hopende daardoor in onzen
nood vertroost te worden; hoeveel temeer
zijn wij dan verschuldigd, Het Heilig waar
dig Bloed van Mirakel te éeren; hetwelk
het waarachtig Bloed onzes Heeren was,
zoolang als de gedaante des geconsecreer-
dien witten wijn duurde en nu in rpiode
droppelen bloeds veranderd is, en Het
Heilig Bloed van Mirakelen is, en met zoo
menige sdhoone mirakelen door Gods wel
behagen bewaarheid en verklaard is, en
nog dagelijks tot troost van ons gebrek
kelijke mensdhen verklaard wordt door vele
wonderen.
Als voorts deze kostelijke Reliquiën des
H. waardigen Bloeds van Mirakelen in
eene geheime eerlijke plaats gelegd zijn,
zoo als zulks de geestelijke regten ge
bieden, en de meening der Priesteren was,
het gejieim en verborgen te houden;zoo
heeft het God, ainders behaagd, en het
is daarna niet lang gebeurd, dat scheeps
lieden bij de stad Vlissingen in Zeeland'
door grooten ijsgang in den mood des
doods geraakt zijn; en geene hoop heb
bende dat zij den doodl ontgaan mogten,
heeft bet G'od beliefd, dat er eene ge
daante van eenen 'Engel omtrent 'hun schip
zichtbaar verschenen is, die hen vermaand
heeft, om te Alkmaar in Holland te be
zoeken Het Heilig Bloed yan Mirakelen
met hunne offeranden, en dat zij dap
uit hunnen grooten nood des doods zoude
verlost wezen, hetgeen zij beloofd heb
ben en (ailzoo zijn zij, gered geworden.
En ais zij te Alkmaar kwamen, en pog
alles aangaande het H. Bloed verborgen
was, em zij niets zagen nadh vonden, zoo
zijn zjj naar dein Pastoor gegaan, hem ver
tellende de groote openbaring Gods, die
hun geschied was, en begeerde te weten
ein te zien, tiat zij: uit de vermaning des
Engels zeker wisten, Üaar te wezen. Dit
aangemerkt hebbende, heeft men het niet
langer durven verborgen houden, maarimen
heeft het na dien tijd .verkondigd en
vertoond, en men heeft het al in zulk
eene gelijkenis des Engels eerwaardigjlijk
besloten, als die goede sdheepslieden be
wezen hebben^ en wordt nog op den dagl
van heden alzoo vertoond.
Daarna heeft ihet aan God behaagd, dit
heiligwaardig Bloed van Mirakelen te Alk
maar te willen bekend maken en open
baar worden tot troost der mensdhen en
tot vestiging van het Christen geloof aan
het H. Sacrament, hetwelk, men niet vol-
eëren kan, en heeft het vereerd met me
nigvuldige, groote, kostelijke mirakelen, als
de mensdhen vertroostende in menigerlei'
noodeij, ziekten en gebreken des ügdhaams
als: gevangene lieden verlossende, deboei-
jen slakende en de deuren opendoende,
verdronkene mensahen weder levendig ma
kende, gescheurde mensohen genezende, de
genen die van den steen gekweld waren,
verlossende, pokkige mensdhen herstellen
de, die in gevaar van water waren^ver
troostende, voorts pestziekte verdrijvetide
en doende weggaan en verder van veler
hande gebreken en ziekten des lidhaams
verlossende, zooals men in Alkmaar wel
bevinden zal, en inzonderheid vrouwen, die
in arbeid gaan, 't welk haar zwaarste
noodi is, vertroostende en verblijdende,'
zooals men bewust is de kindertjes met
wijn en weid op te wegen.
Daar verder Het Bloed van Mirakelen
zijnen oorsprong in eene eerste Mis geno
men heeft op den lsten Meidag, zooals
vooraf gezegd is, zoo houdt men alle ja
ren op den'1st. Meidag eene eerlijke Pro
cessie, waarbij het wordt omgedragen in
deze Processie, gaan menige menschën in
linnen Ikleedieren en Piainits-ijzersdie aan het
H'. Bloed gelofte gedaan hebben en daar
door Vertroost zijn en nog hopen, ver
troost te worden.
'En daar het Gods wil is, dat men zij
nen lof zat Verbreiden, zoo is het, dat
men aan verscheidene steden, dorpen en
plaatsen deze brieven zende, opdat de men
sdhen in gevaar, in gebrek, in ziekte ieni
nood zijnde door bet H. Bioed v. Mirakelen
Gods vertroosting mogen verkrijgen: daar
om is er vrij en vast gelei twee dagen
voor Mei en twee dagen na Mei, gelijk
het is eene vrije markt.
W|ij zouden hieraan nog kunnen! toevoe
gen eene in vernieuwde spelling letterlijke
kopie van een brief der Alkrnaarsdhe re
giering („Brief van Sdbout, Burgemeeste-
ren en Schepenen van Alkmaar" zoo luidt
de aap}i|ef) uit het jaar 1501. „Het oor
spronkelijke van dezen brief is op Fransijn
geschreven en met acht groen wassen zege
len voorzien" en woindt bewaard1 in het
archief der Groote Kerk te Alkmaar.
'Alsmede een „Bijvoegsel" dat spreekt
over den Monstrans van het H'. Bloed enz.
evenals eene Aanmerking, tiiie vermel
ding maakt van een oud handschrift ter
Stads-Bodkerij alhier aanwezig.
Dodli beide zouden teveel plaatsruimte
eisdh'en. Wiij willen ze bewaren tot een vol
gende gelegenheid.
Die laatste regelen van boven
staand varhaal geven in korte trek
ken vveer, hoe onze voorvaderen
mieit een vurig geloof, met eene on
uitsprekelijke dankbaarheid; met grootscben
luister den gedenkdag van het Minakel
van het H. Bloed te Alkmaar vrienden.
Mogen alle Katholieken morgen bet vooi).
beeld volgen van de bedevaartgangers der
15e eh 16e eeuw.
Onze dëvotie t|ot het Mirakel van hal
H. Bloed mag nie>t adhterstaan bij die onzer,
voorvadene'n.
Ons geloof, onzë dankbaarheid; onze eery
bied moët even groot, ja zelfs grpoter zijn
nu uit 'Rome de stem van Pius X, van
hem did gepoernd wordt „de1 Raus van d|e
H. Eucharistie?', over de wereld heeft ge
klonken: „Omnia instaurane in Ghristo"
„Alles herstellen in Christus,;'
Dus Katholieken ook de devotie voor
het Mirakel van het HL Bloed te Alk
maar hersteld in Christus.
Hoe eenvoudig, maar daarom juist hoe
heerlijk, zingt de dichter uit de middlel-
eeuwenI
Gelukkig ongeluk, waardoor ten overvloed
Blijkt, dat God in de Mis veramde,qt
i Wijn in Bloed.
Het vuur verliest zijn' kradht omtrent dit
f wouderwenk
Omdat het groot geacht zou woridep
in Gjods Kerk.
Als men steunt op 't geloof in vreezen
van vergaan;
Wloitit hier het duister licht op d' ijs-volle
Oceaan.
ALKMAAR.
GYMNASTIEKFEEST.
De Turnbond van Alkmaar en Omstre
ken zal op Zondag 29 Juni een grooten
piropaganda-turndag houden, waaraan zul
len deelnemen, zoowel de dames en de
heeren, als de adspiranit-afdeelingen der
aangesloten vereeuigingen. Tevens zal dan
een demonstratie gegeven worden van de
oefeningen voor lichamelijke voorge oef end
heid, bedoeld bij het le lid van art. 70(
der Militiewet Van 2 Febr. 1912.
Om het feest, dat op hët terrein van
de voetbalolub „Alkmaria Victrix" aan de
Zandersloot gehouden zal worden, goed te
doen slagen, is uit het midden der dlrië
Alkmaarsche Gymnastiek-vereenigingen een
comité benoemd, dat de regeling van dien
dag cjp zich heeft genomen, terwijl de
leiding der gymnastiek berust in handen
der technische aoimmissie. Zondag 1 Juni
zal pp Jiet voormalige tentooinstellingster-i
rein te jcgmond a. Zee een algemeens
repetitie der 'oefeningen plaats hebben.
Daar immer hier te Alkmaar veel belang-,
ling getoonld wordt voor de gymnastiek:
twijfelen wij niet of voor deze eerste
Openlucht—Uitvoering van den nog jeugdi
gen Turnbond zullen velen op dien dag
met belangstelling opgiaan naar het gymna-
stiek-terrein, zoowel uit Alkmaar als uit
de omliggende plaatsen.
Alkmaar zal zeker dien dag wel een druk
bezoek krijgen.
HUISHOUD- EN INDUSTRIESCHOOL.
Na afloop van den cursus werden aart
de Alkmaarsche Huishoud- en Industrie
school uitgereikt de volgende diploma's en
getuigschriften.
Na afloop van den li/2-jan'gen cursus het
getuigschrift aan: C. Hi. A. Sleger, M,
Slwaan en M. J. Schuur EntinghL
Na' h floep van den 31/2-jarigen cursus
het getuigschrift aan: M. Asjes, O. J.
Schoonhoven, M. W! die Vries, M. S. Kiste-
maker.
Diploma „Huisnaaister" aan M. H. de
Boer, D. E. Brands.
Diploma „Hulp in Huishouding" aan AL W]s
Amoureus.
Getuigschrift „Dienstbode" aaji AL Ruiter,
M. Kiezen, M. Jansen, S. A. tie Haan,
Tr. Schipper, P. W. Bieman, E. M. Jon
ker, G, Baldewijn, WL J. Bijl.
DE TRAM NAAR SCHOORL.
Naar de Alkni. Crt. verneemt z«l het
baanvak naar Schoort vain de Noorder-
sto'omibiaim wegmaats dhappij ZaSerldag den
7den Juni voor het publiek worden ge
opend.
De feestelijke opening der lijn zal Waar
schijnlijk half Juli begin Augustus plaats
hebben.
Men koestert de hoop; dat ook deze tram.
weldra als lokaalspoor zal kunnen wordeni
geëxploiteerd.
GESLAAGD.
Onze stadgenoot, de heer J. G. Stavea
nutter, slaagde Donderdag te Haarlem voor
onderwijzer.
JUBILEUM.
O is teren was het 25-jaar geleden; dat de
heer J. Elte in dienst trad als politoerder
bij Idie .firma R T|hL IJpma, pianohandei1,
Langestraat alhier.
Hem werd na eenige toepasselijke woor
den 'een enveloppe «met inhoud overhan
digd als bewijs van erkentelijkheid.
STEDELIJK MUSEUM.
Kostelooze ;be zichtigijng op
Zjondag, 25 Mei a.s. namiddags vain 1 tcL
3 uur. Ingang Breedsfraat.
Kinderen beneden .12 jaar woidien niie4
toegelaten, van ,12 tot 16 jaar slechts ond'er
geleide. 1 1
Gelijktijdig mogen ,niet meer dan, 50 per
sonen. in. d'a lokalen1 zijn.
'Hiet is yierboden in de lokalen tel rooke®^