lunacies STEDE, fien'Ü;Paaidenkracht MOLENS, ÜOLËSIS, |nEMA.4E, Dijk, LL Lindelaan 7. er Bioscoop. telefoon. sgdochter van Kolonel. 18 Biliar js en premie, HUPPELEN, voor den Dans. FEUILLETON. «Onrechtvaardig verkre gen geld gedijt niet." fl Schoppen, Wannen, icuies, Kookpotten, ;n Wielploegen, jfltivators. t w-werkt uigen, jt Prijscouranten. ADRES bekleeden van Fauteuils enz. il adres voor IWinkeliers. retelling 5 unr nam. Avond-Voorstellingen BEWONE 14 September a.s., d8S nnr, p en soiled adres N SCHOONHOVEN, erstraat B 58. andag 15, Dinsdag 16 Sept, aats voor Fietsen. P. J. BRUIN. I. W&ÖENMB, 8, ALKMAAR. Zaterdag 13 Sept. 1913. TWEEDE BLAD. No. 106 van 14—21 Sept. I A**' \''at 'lem van zijn prachtig landgoed, |.en ™eddinghof, geen steen meer toebe- I r°°r e' °°k w'st een ieder, dat vorst 1 aio ath-W.olfegg, wiens heerlijk park aan l en hof grensde, bijna het dubbele be- I ag der waarde had geboden, om de- I ee" 7 z'c'' 'e brengen. Verder wist ieder- I de"' a' den gevolmachtigde van Kevelaer-liederen. De kinderen en de Liturgie. Een onvoorzlene omstandigheid. DRANKBESTRIJDING Een schrijven van Zijne Eminentie Kardinaal W. M. Van Hossnm. INGEZONDEN. pM 14 SEPTEMBER ai: Drama. rama ia 2 afdeelingen. n een aantal komiaohe natnnropnamen, Pathé z. anaf 6 nnr. HUW PSOOE4MMA. d, DE DIRECTIE. VAN BENTHEM, trtzaal, Castricum. TAK ER en DIAMANTWERKEN, OUD: Juweelen, Bro- jpsn, Hangers, Kruizen den. ud Goud, Zilver en Bloed- ogsie waarde. legenheid tot Minzaam aanbevelend, HET ADRES >sreeren van paraploio® 18 m, HET, BILLIJS. A, KUITERS. - Allooaaft Om Blad (Dere lijst is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem). K.rkwljdlng vóór de Hoogmis 34. Onveranderlijk gedeelte der Misge lden blz. 31 en volgn. ZONDAG 14 SEPT. H. Kruisver- hefflng» 492. je collecte en laatete Evangelie van den 18en Zondag na Pinksteren. 311. 3e collecte: van bet octaaf van Maria Geboorte 489. Credo. Praefatie van het H. Ernii 57. MAANDAG 15 SEPT. Octaafdag vtn Maria Geboorte 489. Oredo. je collecte: v. d. H. Nicomedes, Marte laar 494, DINSDAG 16 SEPT. H.H. Corne lius en Cyprlanns, Mart. Mie>Iubiet« 73. Je collectev. d. H. Euphemia en Gei. ontbr.). 3e collecte: >A cnnctii< 63. WOENSDAG 17 SEPT. - H. Kruis wonden van dsn H. Pranclscus 494, Je collecte en laatate Evangelie van de quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave). DONDERDAG 18 SEPT. - H, Joseph van Cupertino 496. VRIJDAG 19 SEPT. H.H. Janua- rlus en Qez, Mie: >8alus autern< 77. Je collecte en laatste Evangelie van den quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave) ZATERDAG 20 SEPT. H.H. Eusta- cblus en Gez Mts: «Sapientiam 75. Je collecte en laatete Evangelie van den quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave), 3e collecte v. h vigilie v. d. H. Mattheus (ontbr. in de eerste nitgave). 4e collecte: v. d. Paus. 62. ZONDAG 21 SEPT. H. Matthsus, Apostel 497. Je collecte en laatete Evangelie van den Hen Zondag na Pinksteren 313. Oredo. Praefatie v. d. H.H. Apostelen 61 H.B. Van Dinsdag tot sn met Vrijdag wordt in iedere Mis als laatste collecte gebeden het gebed v. d. H. Geest 269 wegens de Priester-retraite. 14 SEPTEMBER, 18e Zondag na Pinksteren, Les uit den eersten brief van den H, j apostel Paulus aan de Ko-rinthiërs; 1, 4-8, BroedersAltoos dank ik uwentwege mij nen God, voor de genade Gods, die u I gegeven is in Christus Jesus; daar gij in Hem rijk geworden zijt in alles, in alle leer en in alle kennis, gelijk ook de [getuigenis aangaande Christus in u beves tigd is; zoodat u in geen genadegave iets I ontbreekt, terwijl gij de openbaring ver- 1 ivaeht van onzen Heer Jesus Christus, die u ook standvastig maken zal ten einde toe, om zonder misdaad te wezen op den lag der komsit onze9 Heeren Jesus Christus, Evangelie volgens den H. Maittheüs; IX, l—§. Tc' dien tijde ging Jesus in een sahip, Voer over en kwam in zijne stad. En zie, pij brachten tot Hem eenen lamme, die op een bed lag. En Jesus, hun geloof ziende, [sprak tot den lamme: vertrouw, zoon! uwe 'onden worden u vergeven. En zie, eenigen e lijkstoet was zeer lang geweest. Al e eigenaars der naburige landhuizen had- en 111 eL hun personeel deelgenomen aan I e begrafenis. Ook de bewoners van het orP, vrouwen en mannen, grijsaards en I in eren, waren gevolgd, deels uit werke- 'J e deelneming, deels uit nieuwsgierigheid. I "een w's*' da* overledene zeer veel I sc u den had gehad zoo veel schul- 1 en" V°rS^ ^''na onbeleefd had ontvangen jj eens voor goed geweigerd had met lomiS f°yer fen vel"h°op te onderhandelen, Ide 3 1'' Z'C'1 no°d °f nimmer wilde schei- I van yan 'and2oe(t, dat sedert eeuwen Iter" ,er. °P 200n was overgegaan. La- jyij 's waar, veel later, kort voor nen dood, die hem in den bloei van I m»nnelijken leeftijd trof, toen de eene van de schriftgeleerden zeiden bij zich zei- ven: deze lastert God. Daar nu Jesus hun ne gedachten zag, sprak Hijwaarom denkt gij kwaad in uwe harten? W|at is gemak kelijker te zeggen: uwe zonden worden u vergeven, of te zeggen: sta op en wandel? Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des menschen de macht heeft op aarde zonden te vergeven, sta op (sprak Hij toen tot den lamme), neem uw bed op en ga naar uw huis! En deze stond op en ging naar zijn huis. De scharen nu, die het zagen, werden bevreesd en verheer lijkten God, die eene zoodanige macht aan de menschen gegeven had. Uit de „N. Zjtg." nemen wij over het volgende oude gezang, ontleend aan „Een geestelijck Lust hoofken, met schoone lieffelijcke geestelycke „gezangen, beplant door eenen Catholyken Pastoor, i 'li.'. Tot geestelycke blydtschap der zielen, ende vermydinge aller oneerlycke, lichtveerdige Wereldte Gesangen Nu verbetert en vermeert, met nieuwe liedekens door H. P. Fi. D. S. Gregorii." Men vindtse te koop tot Emmerick (by Samuel Arntsen Boekvercoper wonen- nende in den Latynen Bybel anno 1680). AAN MOEDIG IN G 'TER BEEVAART. Kom Pelgrims komt volght mij naer Wy willen onze Teys beginnen Wy sullen gaen groeten te Kevelaer Die soete Koninginne. Komt volgdt my maer met kloecken moet, En neemt van daegd eens Couragie Op dat wij altemael te voet Voldoen ons pelgrimagie, Wjy syn dogh Pelgrims allegaer W,y hebben hier geen vaste steden T' is hier al droefheit voor en naer Soo langh wy syn beneden. Hoe menigh son is op gest,aen Die my met droefheid s,agh 'bevangen! Hoe dickwils vont de bleecice maen Nogh tronen op myn wangen. Wjat is het leven van ons ai, Dan hier eens komen, dan weer scheyden Den wegh loopt door het tranen dal Die ons nper huys sal leyden. O Vaderlandt! o Vaderlandt! Wanneer suit ghy my eens ontvangen! Tot u is 't dat myn herte brandt, En sught met groot verlanghen. Och datter eenen Engel waer Die myne stappen wilde schrieven, Al viel de reys my nogh soo swaer, Diat souw mijn swackheit stieven. Wel ,aen dan pelgrims; kloeken moet Sa altemael eens goe Couragie Op dat wy altemael te voet Voldoen ons pelgrimagie. In de Abdij van, den Keizersberg der Paters Benedictijnen te Leuven wordt de- schuldeischer na den anderen aan zijne deur klopte, toen hij de beste koeien moest verkoopen, om de intresten te kunnen be talen, toen hij geen cent meer in den zak had, om zijnen bedienden het hun toekomende loon te kunnen geven, dat zij reeds in geen twee jaren meer hadden ontvangen, zoodat zij wantrouwend en on willig werden en dit waren nog de beste dienstboden, de anderen hadden den hof reeds sedert lang verlaten toen kwam bij den veel geplaagden man wel dikwijls de gedachte op, het gunstige aan bod van den vorstelijke,n buurman aan te nemen, om zich uit den nood te reddert en al zijne schulden te kunnen betalen,. Maar de oude Wieddinghof in vreem de handen! Neen, nooit of nimmer! En weder schoof hij de gedachte aan een verkoop van zich af. Wiant wat zou er ten slotte ook overgebleven zijn? In het gunstigste geval had hij zijne schuldeischers kunnen betalen en daarna met vrouw en kinderen naar den bedelstaf moeten grij pen. Hij zou zich zoo lang mogelijk staan- ,de houden. en dan? Ja dan? „ik hoop, dat ik het niet beleef", zeide hij dikwijls tot zijne vrouw. Zijn wensch werd vervuld. Juist toen het oogenblik nader de, djjt het huis zijner vaderen, hetwelk hij even lief had gehad als dezen, onder den hamer zou gebracht worden, stierf hij, niet plotseling, niet gewelddadig, maar van verdriet, dat hem het harte brak. De gedachte aan de bittere armoede zijner ach- ÏNaai ees, teefesjiing VB» Ka» GeKIon^. Overgenomen uit Het OeiUustreeRI ZktodaffsbLag yia» „Dei Tijü" e» „De AinsteLBoêie»), De heer Vliegen tot den heer Schaper: Daar zie je nu, hè, wat hebben wij een last van je. Nu heb je iweer met je vrouw bij de avondpartij van allerlei groote hansen en adellijke heeren in den tuin van het Vredespaleis loopen wandelen, terwijl wij op dat paleis zoo afgeven. De heer Schaper: Och ja, maar de Parijsche motie zegt ook niets daarvan, en ik heb vergeten aan Ka ut sky en A n s e e I e te vragen, of het mocht. zer dagen de 4e Nederlandsche Liturgi sche Week gehouden. Woensdag hield daar de HoogEerw. heer kanunnik Janssens, pastoor van Sint Michiel en Sint Pieter te Antwerpen een voordracht over: „De middelen om op liturgische wijze de kinderen in de H. Mis en den Catechismus te onderwijzen", een onderwerp dat wel aller aandacht ver dient. i Misschien zullen vele lezers zeggen: „Wat hebben de kinderen nu met de liturgie Je maken." Dat zegt gij, antwoordt de A'ntwerpsche pastoor, omdat gij het ver schil niet weet tusschln rubrieken en li turgie. Rubrieken zijn de voorschriften, door de Kerk gegeven aan de priesters^ bepalende hoe zij de plechtigheden moeten verrichten; de liturgie geeft kennis van den algemeenen .geest, die de plechtig heden bezielt en deze geest moet ook de kinderen 'bezielen, willen zijl geen gevaar loopen in de gewone dwaling van onze dagen, dat de godsdienst privaat-zaak is, te vervallen en op godsdienstig gebied indivudualisten te worden, zooals men het op sociaal gebied nog altijd is. Natuurlijk mogen de kinderen wel enkele rubrieken leeren, Tegenover dit individualisme kan men niet beter doen dan de catechismus- lessen., meer dan tot nu tojj, te bezielen door de geschiedenis van de handelingen der Apostelen. In die eerste dagen; komt het sociaal karakter van de Kerk zoo duide lijk uit in het dagelijksch leven en in de godsdienstoefeningen der eerste Christenen^ Het middenpunt van den socialen eere- dienst is het H. Misoffer en daarom is het noodig, dat de kinderen vóór alles de H. Mis leeren verstaan. Wat een offer is, welke offers er in vroeger tijden werden opgedragen en hoe ons offer is Jezus Christus zelf; een offer, eens bloedig op gedragen op den berg Calvarië, onbloedig voortgezet en herhaald op onze altaren. Na deze algemeene begrippen te hebben gevat, zullen de kinderen de plechtigheden terblijvende familie, die hij onbeschermd achterliet, pijnigde zijne ziel ontzettend en maakte zijne laatste uren nog veel zwaar der. i „Mijne kinderen, mijne arme kinderen!" kermde hij nog in het laatste oogenblik. „En gij, Klara, mijne geliefde vrouw!" vStel u gerust, Richard, wij zijn nog niet verloren", sprak de van smart en angst sidderende vrouw, „Houd mijn aandenken in eere, Klara, gebiedt het den kinderen, ik kan er niets aan doen ik draag geen schuld!" „Ik beloof het u vast, nog meer, ik zal mijn leven uitsluitend wijden aan het geluk onzer kinderen, Sterf gerust, Ri chard! O, maak het u niet zoo zwaar!" De bevende vrouwenmond fluisterde den stervende troostende woorden toe, tot hij eindelijk na dagen van lijden en smart viel in den eeuwigen slaap, waar uit hier beneden geen ontwaken meer is. Klara Wedding was eene trotsche ver schijning, die thans nog, op een leeftijd van veertig jaren, al de schoonheid en bekoorlijkheid bezat van een jongmeisje. Als eene arme wees uit adellijke familie had Richard Wedding haar tot vrouw ge nomen, nadat hij haar nauwelijks eenige maanden had gekend. Een vaderlijke vriend had hem destijds den raad gegeven, eene rijke vrouw te nemen, om zich van den vreeselijken schuldenlast te bevrijden. Maar Richard had daarvan niets willen hooren, want hij beminde Klara met al de kracht van de Mis kunnen begrijpen. Dan zullen de kinderen weer leeren, hoe de Mis ontstaan is en daarmede ook de H. Mis weer gaan waardeeren als het middenpunt van den eeredienst. Geen tijd genoeg kan aan het uitleggen der Hl, Mis besteed worden. En naast het theoretisch onderricht moet staan het practfsch doen meeleven, vooral door de H, Commttme. Alleen het begrijpen van het offer en het medeleven zal in staat gijn het Misver- zuitn tegen te gaan. Wiij lezen in Sobriëtas: De Voorzitter der federatie „Sobriëtas", Jhr. Mr. Ch. Ruijs de Beerenbrouck, had het voorrecht, het volgende hoogstgewich- tige schrijven te ontvangen: Wittem, 18 Augustus 1913. HoogW|elGeboren Heer! Naar aanleiding van en in verband met de particuliere audiëntie, welke wij het genoegen hadden U dezer dagen1 te Maastricht te verleenen, willen wij U nog langs dezen weg eenige woorden van be moediging en opwekking zenden in de edele en grootsche taak, welke U met zooveel zelfverloochening op Uwe schou ders genomen heeft. Wij bedoelen de Ri K. Drankbestrijding, een werk, dat tot verbreiding, behoud en versterking van het Heilig R. KL Geloof zoo nuttig, en in beginselen en grondsla gen, in opbouw en uitvoering, in doel en strekking zoo echt katholiek is. Tot het bereiken van het verheven doel der Drankbestrijding, hetwelk een boven natuurlijk doel is, dat met een natuurlijk in verband staat, moeten dientengevolge naast de bovennatuurlijke middelen, welke onze Hj, Godsdienst ons biedt, de natuur- van zijn hart. Reeds, onder den ouden Wied- ding was het met het landgoed sterk ach teruitgegaan, sterfte onder het vee, on gelukkige speculaties en vooral het voor name optreden der Wieddings hadden de geldbeurs bedenkelijk aangetast, zoodat steeds meer bezuinigingen noodig werden Toen Richard Wiedding zijne jonge vrouw huiswaarts geleidde, bevond de hof zich reeds op zulk eene sterke helling, dat een tegenhouden van het naar beneden rol lende rad tot de onmogelijkheden be hoorde. En zoo was het dan gekomen, dat- men onmiddellijk voor den volslagen ondergang stond, toen Richard na een hu welijk van achttien jaren de oogen sloot. De menschen op het kerkhof hadden elkander halfluide toegefluisterd, dat hij juist nog met God en met eere onder de aarde kwam, ja, dat misschien morgen reeds de heksendans op den W|eddinghof zou beginnen! Ook de equipage van vorst Carolath-Wolfegg was den overledene op zijn laatsten gang gevolgd en bevond zich met haar rijk betreste dienaars en met een dubbele kroon versierden wagen onder de koetsen van den treurigen stoet. Onmidde- lijk achter de in het diepste zwart gekleede weduwe, die met hare drie kinderen achter de lijkkist ging, zag men den gevolmachtig de van den vorst, die in opdracht van zijnen heer het lijk de laatste eer bewees. In alle familiën van de omliggende land goederen vertelde men elkander, dat er voor het huwelijk van Wedding; een tjjd lijke, de onthouding vooral en het voor beeld der onthouding niet verwaarloosd^ maar met wijze voorzichtigheid worden aan gewend. 1 i Door dit voorbeeld niet- het minst wordt het werk der drankbestrijding een werk van uitmuntende 'Christelijke naastenlief de; zichzelf iets ontzeggen uit liefde tot den ongelukkiigen drankzuchtige is voorze ker een werk van zuivere en onvervalsohte liefde. .11 En daartoe behoort oolj, wil die naasten liefde haar werk voltooien, de zorg om drankzuchtigen redding te brengen en be strafte drankzuchtigen wederom eene eer zame Dlaats in de maatschappij te ber zorgen. Ziedaar dan de uitgebreide werkkring',- dien de Christelijke Charitas ook op dit gebied vindt, en het is een verblijdend teeken, dat zoovele edele mannen en vrou wen dezen werkkring met zooveel ernst en ijver en tevens met zooveel welslagen zijn binnengetreden. Mogen zij voortgaan hun edel werk te volvoeren en aldus naast het verwerven van persoonlijke verdiensten ook aan de Kerk een grooten en gewichtigen dienst be wijzen. 1 i Terwijl wij Gods ruimsten zegen over U, en alle leden uwer Vereeniging afsmeeken, betuigen wij U, Hoogwelgeboren Heer, nogmaals onze voldoening en onze bij zondere hoogachting. (Get.) f W- M. Kard. VAN ROSSUM, C, SS. R, De verlichting bij de halte Zijdewind. Beleefd verzoeken wij u een plaatsje te willen afstaan, teneinde de discussie ge voerd omitrent de verlichting aan de Spoor straat te Zijdewind door Oude Niedorp's vroede vaderen in hunne bijeenkomst van 2 Sept. 1.1. eens nader te bezien. was geweest, waarin Herzberg die des tijds reeds het volle vertrouwen van den vorst bezat en eene schitterende, zeer winst gevende betrekking bij hem bekleedde smoorlijk op Klara was verliefd geweest, Hij zou alles in 't werk gesteld hebben, om het schoone meisje te winnen, maar werd met zijn verlokkend aanzoek onbarm hartig afgewezen, want Richard Wedding was de uitverkorene. Dat had hij nooit kunnen verkroppen, en dfe eenmaal zoo gloeiende aanbidder was veranderd in een grimmigen vijand, die geene gelegenheid ongebruikt liet voorbijgaan, om Wedding op de noodlottige baan verder naar be neden te dringen. Ook nu wilde men be merkt hebben, dat nu en dan een tevreden glimlach over zijn gelaat vloog en hij met zichtbare voldoening- van ter zijde naar de vrouw keek, die in tranen badend bij het graf van haren man stond. De begrafenisplechtigheid was geëindigd, De vrienden en bekenden van den Wied dinghof hadden eenige handvol aarde op de kist geworpen en zich daarna op den terugweg begeven. Ook de hooge en slan ke gestalte der weduwe was met langzame schreden en diep gebogen hoofd de in, groepjes bijeenstaande menschen voorbijge gaan, die met deelnemend zwijgen bijnq eerbiedig ter zijde weken. i I y" m iifi-vvl 4 f.Kj'fV" fjjoiüf verrolail

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 5