lunacies
STEDE,
fien'Ü;Paaidenkracht
MOLENS,
ÜOLËSIS,
|nEMA.4E, Dijk,
LL Lindelaan 7.
er Bioscoop.
telefoon.
sgdochter van
Kolonel.
18 Biliar
js en premie,
HUPPELEN,
voor den Dans.
FEUILLETON.
«Onrechtvaardig verkre
gen geld gedijt niet."
fl
Schoppen, Wannen,
icuies, Kookpotten,
;n Wielploegen,
jfltivators.
t w-werkt uigen,
jt Prijscouranten.
ADRES
bekleeden van
Fauteuils enz.
il adres voor
IWinkeliers.
retelling 5 unr nam.
Avond-Voorstellingen
BEWONE
14 September a.s., d8S
nnr,
p en soiled adres
N SCHOONHOVEN,
erstraat B 58.
andag 15, Dinsdag 16 Sept,
aats voor Fietsen.
P. J. BRUIN.
I. W&ÖENMB,
8, ALKMAAR.
Zaterdag 13 Sept. 1913.
TWEEDE BLAD.
No. 106
van 14—21 Sept.
I A**' \''at 'lem van zijn prachtig landgoed,
|.en ™eddinghof, geen steen meer toebe-
I r°°r e' °°k w'st een ieder, dat vorst
1 aio ath-W.olfegg, wiens heerlijk park aan
l en hof grensde, bijna het dubbele be-
I ag der waarde had geboden, om de-
I ee" 7 z'c'' 'e brengen. Verder wist ieder-
I de"' a' den gevolmachtigde van
Kevelaer-liederen.
De kinderen en de Liturgie.
Een onvoorzlene omstandigheid.
DRANKBESTRIJDING
Een schrijven van Zijne Eminentie
Kardinaal W. M. Van Hossnm.
INGEZONDEN.
pM
14 SEPTEMBER ai:
Drama.
rama ia 2 afdeelingen.
n een aantal komiaohe
natnnropnamen, Pathé
z.
anaf 6 nnr.
HUW PSOOE4MMA.
d, DE DIRECTIE.
VAN BENTHEM,
trtzaal, Castricum.
TAK
ER en DIAMANTWERKEN,
OUD: Juweelen, Bro-
jpsn, Hangers, Kruizen
den.
ud Goud, Zilver en Bloed-
ogsie waarde.
legenheid tot
Minzaam aanbevelend,
HET ADRES
>sreeren van paraploio® 18
m, HET, BILLIJS.
A, KUITERS. - Allooaaft
Om Blad
(Dere lijst is samengesteld volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem).
K.rkwljdlng vóór de Hoogmis 34.
Onveranderlijk gedeelte der Misge
lden blz. 31 en volgn.
ZONDAG 14 SEPT. H. Kruisver-
hefflng» 492.
je collecte en laatete Evangelie van den
18en Zondag na Pinksteren. 311.
3e collecte: van bet octaaf van Maria
Geboorte 489.
Credo. Praefatie van het H. Ernii 57.
MAANDAG 15 SEPT. Octaafdag
vtn Maria Geboorte 489. Oredo.
je collecte: v. d. H. Nicomedes, Marte
laar 494,
DINSDAG 16 SEPT. H.H. Corne
lius en Cyprlanns, Mart. Mie>Iubiet« 73.
Je collectev. d. H. Euphemia en Gei.
ontbr.).
3e collecte: >A cnnctii< 63.
WOENSDAG 17 SEPT. - H. Kruis
wonden van dsn H. Pranclscus 494,
Je collecte en laatate Evangelie van de
quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave).
DONDERDAG 18 SEPT. - H, Joseph
van Cupertino 496.
VRIJDAG 19 SEPT. H.H. Janua-
rlus en Qez, Mie: >8alus autern< 77.
Je collecte en laatste Evangelie van den
quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave)
ZATERDAG 20 SEPT. H.H. Eusta-
cblus en Gez Mts: «Sapientiam 75.
Je collecte en laatete Evangelie van den
quatertemper (ontbr. in de eerste uitgave),
3e collecte v. h vigilie v. d. H. Mattheus
(ontbr. in de eerste nitgave).
4e collecte: v. d. Paus. 62.
ZONDAG 21 SEPT. H. Matthsus,
Apostel 497.
Je collecte en laatete Evangelie van den
Hen Zondag na Pinksteren 313.
Oredo. Praefatie v. d. H.H. Apostelen 61
H.B. Van Dinsdag tot sn met Vrijdag
wordt in iedere Mis als laatste collecte
gebeden het gebed v. d. H. Geest 269
wegens de Priester-retraite.
14 SEPTEMBER,
18e Zondag na Pinksteren,
Les uit den eersten brief van den H,
j apostel Paulus aan de Ko-rinthiërs; 1, 4-8,
BroedersAltoos dank ik uwentwege mij
nen God, voor de genade Gods, die u
I gegeven is in Christus Jesus; daar gij
in Hem rijk geworden zijt in alles, in
alle leer en in alle kennis, gelijk ook de
[getuigenis aangaande Christus in u beves
tigd is; zoodat u in geen genadegave iets
I ontbreekt, terwijl gij de openbaring ver-
1 ivaeht van onzen Heer Jesus Christus, die
u ook standvastig maken zal ten einde
toe, om zonder misdaad te wezen op den
lag der komsit onze9 Heeren Jesus Christus,
Evangelie volgens den H. Maittheüs;
IX, l—§.
Tc' dien tijde ging Jesus in een sahip,
Voer over en kwam in zijne stad. En zie,
pij brachten tot Hem eenen lamme, die op
een bed lag. En Jesus, hun geloof ziende,
[sprak tot den lamme: vertrouw, zoon! uwe
'onden worden u vergeven. En zie, eenigen
e lijkstoet was zeer lang geweest. Al
e eigenaars der naburige landhuizen had-
en 111 eL hun personeel deelgenomen aan
I e begrafenis. Ook de bewoners van het
orP, vrouwen en mannen, grijsaards en
I in eren, waren gevolgd, deels uit werke-
'J e deelneming, deels uit nieuwsgierigheid.
I "een w's*' da* overledene zeer veel
I sc u den had gehad zoo veel schul-
1 en" V°rS^ ^''na onbeleefd had ontvangen
jj eens voor goed geweigerd had met
lomiS f°yer fen vel"h°op te onderhandelen,
Ide 3 1'' Z'C'1 no°d °f nimmer wilde schei-
I van yan 'and2oe(t, dat sedert eeuwen
Iter" ,er. °P 200n was overgegaan. La-
jyij 's waar, veel later, kort voor
nen dood, die hem in den bloei van
I m»nnelijken leeftijd trof, toen de eene
van de schriftgeleerden zeiden bij zich zei-
ven: deze lastert God. Daar nu Jesus hun
ne gedachten zag, sprak Hijwaarom denkt
gij kwaad in uwe harten? W|at is gemak
kelijker te zeggen: uwe zonden worden u
vergeven, of te zeggen: sta op en wandel?
Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon
des menschen de macht heeft op aarde
zonden te vergeven, sta op (sprak Hij
toen tot den lamme), neem uw bed op en
ga naar uw huis! En deze stond op en
ging naar zijn huis. De scharen nu, die
het zagen, werden bevreesd en verheer
lijkten God, die eene zoodanige macht aan
de menschen gegeven had.
Uit de „N. Zjtg." nemen wij over het
volgende oude gezang, ontleend aan
„Een geestelijck
Lust hoofken,
met schoone lieffelijcke geestelycke
„gezangen, beplant door
eenen Catholyken
Pastoor, i 'li.'.
Tot geestelycke blydtschap der zielen,
ende vermydinge aller
oneerlycke, lichtveerdige
Wereldte Gesangen
Nu verbetert en vermeert, met
nieuwe liedekens door
H. P. Fi. D. S. Gregorii."
Men vindtse te koop tot Emmerick
(by Samuel Arntsen Boekvercoper wonen-
nende in den Latynen Bybel anno 1680).
AAN MOEDIG IN G 'TER BEEVAART.
Kom Pelgrims komt volght mij naer
Wy willen onze Teys beginnen
Wy sullen gaen groeten te Kevelaer
Die soete Koninginne.
Komt volgdt my maer met kloecken moet,
En neemt van daegd eens Couragie
Op dat wij altemael te voet
Voldoen ons pelgrimagie,
Wjy syn dogh Pelgrims allegaer
W,y hebben hier geen vaste steden
T' is hier al droefheit voor en naer
Soo langh wy syn beneden.
Hoe menigh son is op gest,aen
Die my met droefheid s,agh 'bevangen!
Hoe dickwils vont de bleecice maen
Nogh tronen op myn wangen.
Wjat is het leven van ons ai,
Dan hier eens komen, dan weer scheyden
Den wegh loopt door het tranen dal
Die ons nper huys sal leyden.
O Vaderlandt! o Vaderlandt!
Wanneer suit ghy my eens ontvangen!
Tot u is 't dat myn herte brandt,
En sught met groot verlanghen.
Och datter eenen Engel waer
Die myne stappen wilde schrieven,
Al viel de reys my nogh soo swaer,
Diat souw mijn swackheit stieven.
Wel ,aen dan pelgrims; kloeken moet
Sa altemael eens goe Couragie
Op dat wy altemael te voet
Voldoen ons pelgrimagie.
In de Abdij van, den Keizersberg der
Paters Benedictijnen te Leuven wordt de-
schuldeischer na den anderen aan zijne
deur klopte, toen hij de beste koeien moest
verkoopen, om de intresten te kunnen be
talen, toen hij geen cent meer in den
zak had, om zijnen bedienden het hun
toekomende loon te kunnen geven, dat
zij reeds in geen twee jaren meer hadden
ontvangen, zoodat zij wantrouwend en on
willig werden en dit waren nog de
beste dienstboden, de anderen hadden den
hof reeds sedert lang verlaten toen
kwam bij den veel geplaagden man wel
dikwijls de gedachte op, het gunstige aan
bod van den vorstelijke,n buurman aan te
nemen, om zich uit den nood te reddert
en al zijne schulden te kunnen betalen,.
Maar de oude Wieddinghof in vreem
de handen! Neen, nooit of nimmer! En
weder schoof hij de gedachte aan een
verkoop van zich af. Wiant wat zou er
ten slotte ook overgebleven zijn? In het
gunstigste geval had hij zijne schuldeischers
kunnen betalen en daarna met vrouw en
kinderen naar den bedelstaf moeten grij
pen. Hij zou zich zoo lang mogelijk staan-
,de houden. en dan? Ja dan? „ik
hoop, dat ik het niet beleef", zeide hij
dikwijls tot zijne vrouw. Zijn wensch werd
vervuld. Juist toen het oogenblik nader
de, djjt het huis zijner vaderen, hetwelk
hij even lief had gehad als dezen, onder
den hamer zou gebracht worden, stierf
hij, niet plotseling, niet gewelddadig, maar
van verdriet, dat hem het harte brak. De
gedachte aan de bittere armoede zijner ach-
ÏNaai ees, teefesjiing VB» Ka» GeKIon^. Overgenomen uit Het OeiUustreeRI ZktodaffsbLag yia» „Dei Tijü" e» „De AinsteLBoêie»),
De heer Vliegen tot den heer Schaper: Daar zie je nu, hè, wat hebben wij een last van je. Nu heb je iweer
met je vrouw bij de avondpartij van allerlei groote hansen en adellijke heeren in den tuin van het Vredespaleis loopen
wandelen, terwijl wij op dat paleis zoo afgeven.
De heer Schaper: Och ja, maar de Parijsche motie zegt ook niets daarvan, en ik heb vergeten aan Ka ut sky en
A n s e e I e te vragen, of het mocht.
zer dagen de 4e Nederlandsche Liturgi
sche Week gehouden.
Woensdag hield daar de HoogEerw.
heer kanunnik Janssens, pastoor van Sint
Michiel en Sint Pieter te Antwerpen een
voordracht over: „De middelen om op
liturgische wijze de kinderen in de H.
Mis en den Catechismus te onderwijzen",
een onderwerp dat wel aller aandacht ver
dient. i
Misschien zullen vele lezers zeggen: „Wat
hebben de kinderen nu met de liturgie
Je maken." Dat zegt gij, antwoordt de
A'ntwerpsche pastoor, omdat gij het ver
schil niet weet tusschln rubrieken en li
turgie. Rubrieken zijn de voorschriften,
door de Kerk gegeven aan de priesters^
bepalende hoe zij de plechtigheden moeten
verrichten; de liturgie geeft kennis van
den algemeenen .geest, die de plechtig
heden bezielt en deze geest moet ook de
kinderen 'bezielen, willen zijl geen gevaar
loopen in de gewone dwaling van onze
dagen, dat de godsdienst privaat-zaak is,
te vervallen en op godsdienstig gebied
indivudualisten te worden, zooals men het
op sociaal gebied nog altijd is. Natuurlijk
mogen de kinderen wel enkele rubrieken
leeren, Tegenover dit individualisme kan
men niet beter doen dan de catechismus-
lessen., meer dan tot nu tojj, te bezielen
door de geschiedenis van de handelingen
der Apostelen. In die eerste dagen; komt
het sociaal karakter van de Kerk zoo duide
lijk uit in het dagelijksch leven en in de
godsdienstoefeningen der eerste Christenen^
Het middenpunt van den socialen eere-
dienst is het H. Misoffer en daarom is het
noodig, dat de kinderen vóór alles de
H. Mis leeren verstaan. Wat een offer is,
welke offers er in vroeger tijden werden
opgedragen en hoe ons offer is Jezus
Christus zelf; een offer, eens bloedig op
gedragen op den berg Calvarië, onbloedig
voortgezet en herhaald op onze altaren.
Na deze algemeene begrippen te hebben
gevat, zullen de kinderen de plechtigheden
terblijvende familie, die hij onbeschermd
achterliet, pijnigde zijne ziel ontzettend en
maakte zijne laatste uren nog veel zwaar
der. i
„Mijne kinderen, mijne arme kinderen!"
kermde hij nog in het laatste oogenblik.
„En gij, Klara, mijne geliefde vrouw!"
vStel u gerust, Richard, wij zijn nog
niet verloren", sprak de van smart en
angst sidderende vrouw,
„Houd mijn aandenken in eere, Klara,
gebiedt het den kinderen, ik kan er niets
aan doen ik draag geen schuld!"
„Ik beloof het u vast, nog meer, ik
zal mijn leven uitsluitend wijden aan het
geluk onzer kinderen, Sterf gerust, Ri
chard! O, maak het u niet zoo zwaar!"
De bevende vrouwenmond fluisterde den
stervende troostende woorden toe, tot hij
eindelijk na dagen van lijden en smart
viel in den eeuwigen slaap, waar
uit hier beneden geen ontwaken meer is.
Klara Wedding was eene trotsche ver
schijning, die thans nog, op een leeftijd
van veertig jaren, al de schoonheid en
bekoorlijkheid bezat van een jongmeisje.
Als eene arme wees uit adellijke familie
had Richard Wedding haar tot vrouw ge
nomen, nadat hij haar nauwelijks eenige
maanden had gekend. Een vaderlijke vriend
had hem destijds den raad gegeven, eene
rijke vrouw te nemen, om zich van den
vreeselijken schuldenlast te bevrijden. Maar
Richard had daarvan niets willen hooren,
want hij beminde Klara met al de kracht
van de Mis kunnen begrijpen. Dan zullen de
kinderen weer leeren, hoe de Mis ontstaan
is en daarmede ook de H. Mis weer gaan
waardeeren als het middenpunt van den
eeredienst. Geen tijd genoeg kan aan het
uitleggen der Hl, Mis besteed worden.
En naast het theoretisch onderricht moet
staan het practfsch doen meeleven, vooral
door de H, Commttme.
Alleen het begrijpen van het offer en het
medeleven zal in staat gijn het Misver-
zuitn tegen te gaan.
Wiij lezen in Sobriëtas:
De Voorzitter der federatie „Sobriëtas",
Jhr. Mr. Ch. Ruijs de Beerenbrouck, had
het voorrecht, het volgende hoogstgewich-
tige schrijven te ontvangen:
Wittem, 18 Augustus 1913.
HoogW|elGeboren Heer!
Naar aanleiding van en in verband met
de particuliere audiëntie, welke wij het
genoegen hadden U dezer dagen1 te
Maastricht te verleenen, willen wij U nog
langs dezen weg eenige woorden van be
moediging en opwekking zenden in de
edele en grootsche taak, welke U met
zooveel zelfverloochening op Uwe schou
ders genomen heeft.
Wij bedoelen de Ri K. Drankbestrijding,
een werk, dat tot verbreiding, behoud en
versterking van het Heilig R. KL Geloof
zoo nuttig, en in beginselen en grondsla
gen, in opbouw en uitvoering, in doel
en strekking zoo echt katholiek is.
Tot het bereiken van het verheven doel
der Drankbestrijding, hetwelk een boven
natuurlijk doel is, dat met een natuurlijk
in verband staat, moeten dientengevolge
naast de bovennatuurlijke middelen, welke
onze Hj, Godsdienst ons biedt, de natuur-
van zijn hart. Reeds, onder den ouden Wied-
ding was het met het landgoed sterk ach
teruitgegaan, sterfte onder het vee, on
gelukkige speculaties en vooral het voor
name optreden der Wieddings hadden de
geldbeurs bedenkelijk aangetast, zoodat
steeds meer bezuinigingen noodig werden
Toen Richard Wiedding zijne jonge vrouw
huiswaarts geleidde, bevond de hof zich
reeds op zulk eene sterke helling, dat een
tegenhouden van het naar beneden rol
lende rad tot de onmogelijkheden be
hoorde. En zoo was het dan gekomen,
dat- men onmiddellijk voor den volslagen
ondergang stond, toen Richard na een hu
welijk van achttien jaren de oogen sloot.
De menschen op het kerkhof hadden
elkander halfluide toegefluisterd, dat hij
juist nog met God en met eere onder de
aarde kwam, ja, dat misschien morgen
reeds de heksendans op den W|eddinghof
zou beginnen! Ook de equipage van vorst
Carolath-Wolfegg was den overledene op
zijn laatsten gang gevolgd en bevond zich
met haar rijk betreste dienaars en met een
dubbele kroon versierden wagen onder de
koetsen van den treurigen stoet. Onmidde-
lijk achter de in het diepste zwart gekleede
weduwe, die met hare drie kinderen achter
de lijkkist ging, zag men den gevolmachtig
de van den vorst, die in opdracht van
zijnen heer het lijk de laatste eer bewees.
In alle familiën van de omliggende land
goederen vertelde men elkander, dat er
voor het huwelijk van Wedding; een tjjd
lijke, de onthouding vooral en het voor
beeld der onthouding niet verwaarloosd^
maar met wijze voorzichtigheid worden aan
gewend. 1 i
Door dit voorbeeld niet- het minst wordt
het werk der drankbestrijding een werk
van uitmuntende 'Christelijke naastenlief
de; zichzelf iets ontzeggen uit liefde tot
den ongelukkiigen drankzuchtige is voorze
ker een werk van zuivere en onvervalsohte
liefde. .11
En daartoe behoort oolj, wil die naasten
liefde haar werk voltooien, de zorg om
drankzuchtigen redding te brengen en be
strafte drankzuchtigen wederom eene eer
zame Dlaats in de maatschappij te ber
zorgen.
Ziedaar dan de uitgebreide werkkring',-
dien de Christelijke Charitas ook op dit
gebied vindt, en het is een verblijdend
teeken, dat zoovele edele mannen en vrou
wen dezen werkkring met zooveel ernst
en ijver en tevens met zooveel welslagen
zijn binnengetreden.
Mogen zij voortgaan hun edel werk te
volvoeren en aldus naast het verwerven van
persoonlijke verdiensten ook aan de Kerk
een grooten en gewichtigen dienst be
wijzen. 1 i
Terwijl wij Gods ruimsten zegen over U,
en alle leden uwer Vereeniging afsmeeken,
betuigen wij U, Hoogwelgeboren Heer,
nogmaals onze voldoening en onze bij
zondere hoogachting.
(Get.) f W- M. Kard. VAN ROSSUM,
C, SS. R,
De verlichting bij de halte
Zijdewind.
Beleefd verzoeken wij u een plaatsje te
willen afstaan, teneinde de discussie ge
voerd omitrent de verlichting aan de Spoor
straat te Zijdewind door Oude Niedorp's
vroede vaderen in hunne bijeenkomst van
2 Sept. 1.1. eens nader te bezien.
was geweest, waarin Herzberg die des
tijds reeds het volle vertrouwen van den
vorst bezat en eene schitterende, zeer winst
gevende betrekking bij hem bekleedde
smoorlijk op Klara was verliefd geweest,
Hij zou alles in 't werk gesteld hebben,
om het schoone meisje te winnen, maar
werd met zijn verlokkend aanzoek onbarm
hartig afgewezen, want Richard Wedding
was de uitverkorene. Dat had hij nooit
kunnen verkroppen, en dfe eenmaal zoo
gloeiende aanbidder was veranderd in een
grimmigen vijand, die geene gelegenheid
ongebruikt liet voorbijgaan, om Wedding
op de noodlottige baan verder naar be
neden te dringen. Ook nu wilde men be
merkt hebben, dat nu en dan een tevreden
glimlach over zijn gelaat vloog en hij met
zichtbare voldoening- van ter zijde naar
de vrouw keek, die in tranen badend bij
het graf van haren man stond.
De begrafenisplechtigheid was geëindigd,
De vrienden en bekenden van den Wied
dinghof hadden eenige handvol aarde op
de kist geworpen en zich daarna op den
terugweg begeven. Ook de hooge en slan
ke gestalte der weduwe was met langzame
schreden en diep gebogen hoofd de in,
groepjes bijeenstaande menschen voorbijge
gaan, die met deelnemend zwijgen bijnq
eerbiedig ter zijde weken.
i I
y"
m
iifi-vvl
4 f.Kj'fV"
fjjoiüf verrolail