fsieband en OMOORL Pz, areakaFspel. •IBOOEPI fc BERGHUIS Zaterdag 9 Juni 1917. TWEEDE BLAD. No 67 Bericht. TOBIAS. FRRNSCHE DRPPEREN. Godsdiensten Socialisme andwaarborg-Maat- belanghebbenden issie, de Rekening het taderdste bevonden, waarna denten 'en hoogste n, is goedgekeurd. werd herkoren. ONS SLAB. IT 25—33. OEN, ONDER- a ftanco toegezonden. „EDELMAN" sterk maar ook het schoone 3LMAN" is direct in s waar te nemen, en Premiehsngst staat .akking op de Hoeve tegen een dekgeld contant). is concourspaard en in alle tuigen. i r ut per 10000 E.G. van 25 c.M. a f260.— 1 Meter a f210.— r rembours. ■lekstnrf met toewljzlngs TGEEST. ALKMAAR EN OMGEVING IN DEN OUDEN TIJD. Nu wij in onze Oud-Alkmaarsche studie de geschiedenis van den bouw der Groote Kerk beëindigden, en daarmede in chrono logische orde de historie van Alkmaar geschreven hebDen tot ongeveer het jaar 1500, stellen wij ons vóór, de feuilleton Oud-Alkmaar gedurende eenigen tijd niet te doen verschijnen, overtuigd als wij ervan zijn, dat deze lectuur, hoe interessant en belangrijk ook, juist niet als zomer- lectuur'kan worden beschouwd, èn thans waarschijnlijk minder gelezen zou worden, dan wij meenen te mogen wenschen met het oog op de groote zorgen, aan deze studie te besteden. LEO SPEET. 3. Wijl Tobias jneendie, diat zijn gebeid; om te mogen sterven, verhoord! was, riep hij zijnen zoion, Tobias bij zich en zaidie tot hem: „Hoor, mijn zoon, naar de woorden van mijnen momidi en leg ze, als een) grond slag, in uw hart. Wanneer God! -mijme ziel .tot zich zal genomem hebben;, begraaf dan mijn lichaam, en houd uwe moedier in eere alle diagen haars lavensiV en als ook zij haar levenstijd1 zal voleind' hebben; begraaf haar dian naast mij Wat -heerlijke aanmaning tot kinderlijke liefde! „Houd! ook, alle dagen uws Jevens, God in uwe gedachten, en wacht u ooit toe te stemmen in die zonde en die geboden van den Heer,, onzen Gód, te verw'aar- loozen i Wat heer lij kie aanmaning tot liefde voor Go'd! „Geef aalmoezen naar vermogen, en wend uw aangezicht van geenen armé af, want zóó zal het geschieden, dat ook van u> hef aangezicht des Heieren zich niet afwendt. Wees barmhartig op dia wijze; waarop het mogelijk is. Hebt gij1 veel, geef over vloedig; hebt gij weinig; tracht ook van dat weinige bereidvaardig mede te deeien. want eene goede beloomitng legt gij voor u weg, tegen dien dag van nood, waarop gij zelf hulp behoeft en voor dien oor deelsdag. De aalmoes immers verlost van alle zonden en van den dioodi, en zal niet gedocgen,, dat de ziel in de duister nissen ga. Eene groote gerustheid voor het aanschijn van den aïlerhoogsten God', zal de aalmoes zijn voor allen, die haar schenken Wat heerlijke aanmaning tod naastenliefde! „Wacht u, mijn zoon, voor alle ontucht cn overspel. Laat noodt toe, dat de Loo- vaardlighieid uwe gedachten oif uwe'* woor den bebeerscbe. wiant in hiaar hieeft alle bederf een aanvang genomen. (Zij heeft van engelen duivelen gewaakt.) Heeft iemand voor u eenigen arbeid) verricht, geef hem dadelijk zijn loon, en het loon van uwen daglooner blijve volstrekt niet onder u Wat heerlijke aanmaning toich die wereld niet lief te hebben; want al wat in de wereld is, zegt die Apos tel, is begeerlijkheid! der oiogen, begeerlijk heid des vleesches en hoovaandij dies levens. „Loof God! te allen tijde en bid Hem, dat Hij uwe wegen richte en dat al uwe plannen in Hem stand! houdieni." Wat kostelijk testament, door geen Ka tholiek te verbeteren 1 Heeft de Vader bijzonderlijk de gèès- telijke belangen van zijnen zoon behartigd, ook diens stoffelijke aangelegenheden wor den niet oivep het hoofd gezien. De goiedq, brave Vader, vervolgde; „Ik deel u ook mede, mijn zoon, d-at ik, toen gij nog een kind waart, tien talenten zilver Een Fransche chasseur, die deelgenomen beeft aan de actie, die aan de Franschen de herovering van de stelling en het dorp Bezonvaux bezorgde, vertelt in „de Matin" hoe die aanval in zijn werk ging: Neergedoken in het slijk, dat elk uur kouder en natter werd, het geweer rechtop, gereed om op te springen, vinden de jagers, dat de tijd langzaam voorbij gaat, 9 u. 50! 9 u. ss 1 Aller blikken keeren zich naar de chefs, die, van minuut tot mi nuut, hun horloges raadplegen, en ons on geduld met een glimlach kalmeeren. Opeens gaan de wandelstokken van de officieren de hoogte in: Er op los! De jagers klauteren met een sprong over de schans van de loopgraaf en stormen voorwaarts. De wolken boven onze hoofden zouden zich gerust kunnen oplossen in schroot men zou toch vooruit gaan. De order luidt om met een snelheid van 100 meter in 4 minuten te loopen, terwijl onze artillerie ons op 70 meter vóór ons dekken zou, haar schieten regelende naar onze snelheid. Maar reeds werpen de onverschrok- kendsten zich in het midden van het spervuur, het gevaar vergetende om alleen maar het pleizier te kunnen genieten de Duitscheis des te beter te verrassen, en hun door een welgemikte handgranaat alle neiging aam Gabelus, te Rages, eiene stad in Medië, ter leen gegeven heb, en zijn hiaimisolirift (jdle (schuldbekentenis) is in mijn bezit; onderzoek dus, op wat wijze gij tot hem komen en het bovengenoemde gewicht zilver van hem terug krijgen en zijn handschrift aan he:m wedergeven kunt En luisteren we nu eens aandachtig naar deze heerlijke slotwoorden, waarmede die heilige grijsaard! zijn testament bekroont, om ze diep in ons hart te bew'aren: „Wees niet bevreesd, mijn zoion, wel leiden wij een arm leven, maar vele goe deren zuilen wij hebben, als vviji God vreezen en alle zonden vermijtten, en het goedle tdjoien!" Dipit is waadjjk de Christelijke volmaakt heid Onze go'edertieren Verlosser, Jezus Chris tus, God gezegend in eeuwigheid, heeft ook ons, bij Zijn verscheiden, onschatbare talenten van genade in dit lever» en van glorie in hot andere leven nagelaten. Ook Zijn Handschrift is in ons bezit. Hij' heeft het ons beschreven met Zijn kostbaar Bloed aan het Kruis. Als wij dlat Handschrift den hamels chen Vader eerbiedig toornen. en smeekend aanbieden, zal Hij ons, uit (den oneiudSgen overvloed van- de verdiensten Zijns Zoons, in ruime mate toebedeel en, Dian mag ook ons leven al in armoede voorbijgaan; dan mogen we ook al onze dagen in ziekte doorbrengendan mogen ook al onze jaren in droefheid en smarten;, in ziorgen en lasten daar henen snellen: ons hart zal overvloeien van vreugde, te midden van kommer en kwelling, in het zalig bewustzijn der toekomstige glorie, die ons geopenbaard zal worden, ter plaatse, waar de Heer alle tranen uit onze oogen wegwisdht. Alkmaar, den 9en Juni 1917» M. Ik A. OOMS' D,R. h Zijn godsdienst en socialisme met elkan der veneeniigbaiar? „Zeer goed," beweert de socialistische propagandist. „Volkomen met elkander in strijd," zegt iedere overtuigde Katholiek. Maar dan krijgt hip aanstonds te hooien: „Ge liegt," „Qe speelt met valsche troeven," „Als man van eer moet ge bewijzen." Bewijzen! Och man; het is, al zoo dik wijls bewezen èn dioor uiteenzetting der beginselen èn door sprekende feiten, dat de sO'ciaaLdemo'cratie tegen de godsdienst is, en socialisme en godsdienst tegenover elkander staan1 als water en vuur! Maar nu gij het zoo vriendelijk gevraagd hebt, zul len wij in „Ons Blad" den overvloed! van bewijzen nog eens bijeenbrengen. 1 De Katholieke arbeiders zullen als ze !deze reeks van artikelen uitknippern en be waren, miondstoppers genoeg bezitten voor socialisten, die steeds brutaal genoeg blij ven ion» weer aan te koniien mieit het praatje, dat godsdienst en socialisme „zeer goed" vereenigbaar zijn. Die heer W;, de- man, die ini „d|e Vonk" gesproken heeft van leugen, bestrijding met de wapens der leugen, spelen met val sche troeven, hij eischt dat aangetoond zal worden le. diat de socialistische mautsidhappij onbestaanbaar is met vrijheid van gods dienst; - 2e. dat die sociaal-democratie als zoo danig tegen den godsdienst gekant is 3e. dat de S.DA.P. geloovigen niet kan toelaten of als minderwaardigen beschouwt; 4e. waar in welk land ter wereld, in welk vertegenwoordigend of regeerend lichaam ien in ons eigen land, in Tweede Kamer, Provinciale Staten of Gemeenten bestuur of waar dan ook, wij ooit door of namens onzie partij stelling nemen tegen den godsdienst. Alle vier deze punten zullen öeni beurt om weer op hun verhaal te komen, af te nemen. Tot eiken prijs moet de drift van onze jagers getemperd worden. Het werk van Lorient maakt ons eerste doel uit. Maar wij zien het niet. Honderd meters moeten wij voortloopen in den dikken mist, wat is dat langOp 50 meter van ons duikt opeens een zwarte massa op, waarop onze groote granaten zich rendez-vous geven. Dat is het zekerDe artillerie verlengt zijn schietveld: de linies van onze tirailleurs klimmen tegen de loopgraven van het werk op. Nauwelijks teekende de silhouetten van onze mannetjes zich tegen deomvergeschoten borstweringen af, of op den drempel der schuilplaatsen verschijnen bevende handen vol van verschillende cadeautjes (eetwaren, tabak, cigaretten, portefeuilles en zelfs klei- noodieën), bestemd om deoverwinnaars zacht te stemmen: dan smeekende, bleeke gezichten, wier lippen eenige woorden sta melen, altijd dezelfde: KameraadMonsieur! Waar is Verdun Onze chasseurs zouden gaarne dit tooneel, dat hun amuseert, wat langer doen duren, maar men heeft zelfs niet den tijd om die menschelijke lompen te tellen, die zich naar achteren spoeden, de rug krommende, en steeds met de armen in de hoogte. Men wijst hun de richting van de groote stad, waar zij nu tevreden moeten zijn om als overwonnenen binnen te komen. krijgen, een groote of een kleine beurt, naar gelang hiet noodiig is. Zoo kunnen wij al heel goed' spoediig klaar zijn met die nummers 1 en 3, diie meer tier opluistering dan ter ernstige overweging op bet pro gram geschreven staan. Nummer 1 is al een heel groot propa gandanummer! Van iemand!, dlie van het socialisme weinig of niets afweet, kan ik het me begrijpen, maar onverklaarbaar koont bet me voor, als een socialistisch propagandist mij vraagt aan te toonen, diat de soidiailistisichie maatsichappij onbestaan' baar i® met vrijheid, van godsdienst, Hij zal toch ook wel weten, dat bet socialisti sche stelsel leert, dat er in den sodalisti- schien toekomststaat geen godsdienst meer zal bestaan, da.t die godsdienst vanzelf zai verdwenen zijn. Ten overvloede hebben Marx en F. Engels, die grondleggers van het socialisme, en B-ebel, die vroegere leider dier Duitscbo sociaal-democraten, hierop ge wezen. En in die brochure van den socialist Hbrmain Wende], vertaald door W. van Rtavemsteijn Jr., met den titiel .„Sociaal democraten cn propaganda tegen idle kerk (Hi) lezen we p. 26: „Qe maat schappij dl e t toekomst echter, wel ke den stap uit het rijk der Noodzakelijk heid maar het rijk der Vrijheid gedaan en die Lucht van alle ideologische kiemen ge reinigd zal hebben, zal nóch religie, nóch kerk. noch bo'veniaardschie verheffing, nóch metiaphiysische stichting meer kennen." In den toekomststaat due geen godsdienst, geen kerk. geen bovemaardische verheffing, geen bovennatuurlijke stichting meer. Wat zal je dan nog praten over vrijheid van gbds- dlienist als er geen godisidiienst meer zal wezen? Je kan even goed praten óver de vrijheid om met je kaart overal steenkolen te halen als alle brandstoffen verdwenen zijn No: 3i staat eveneens op het pro gramma voor de reclame. Aantoonen dat de S.DlA.P. geloovigen niet kan toelaten of als minderwaardig beschouwt! Heer propagandist, denk toch aan het beginsel-program der S.DA-Pi., dat spreekt van „dat gedeelte van het pro letariaat, dat nog niet tot be wustheid van zijn taak als revo lutionaire klasse geko>men is." Er zijn nog zooveel geloovige proletariërs, arbeiders die bidden en naar de kerk gaan, en tot geen revolutionaire klasse willen bebo'oren, minderwaardigen 'dl us volgens uw eigen Reginselpro- g r a m, wijl zij niet behcoren tot da „b ewoste n". Doch de S.D.A,P|. kan ze wel toelaten, zij wil het zelfs, en graag ook! Natuurlijk om de geloovigen tot sociaal-democraten te maken. Maar diat bewijst niets voor de vereenigbaarheid van godsdienst en socia lisme. Integendeel! Jos Loopuit heeft het op een vergadering in Plancius te Amster dam' zoo' eenvoudig mogelijk gezegd: „Wij kunnen niet dommer dioen, dian nu in de eersite plaats de arbeiders te willen maken tot vrijdenkers. Wiij mo^eten, ze soci aal-democraten maken en dan zullen ze vrijdenkers worden." („Het Volk" 31 Juli 1901.) Mij dunkt, dat het nogal dluidielijk is! De S.D.A.P, neemt een geloovig arbeider gaarne als lid op, ze weet wel d'at, als hij eenmaal bij de partij thuis is, hij zijn godsdienst spoedig aan den 'kapstok zal hangen. De sociaal democraat Fisher zeiidie bet openlijk op dlë partijdag te Stuttgart in 1893 (Rroto Koll, bldz. 160): „Laten wij aan hionderdldluiiizeh- d!en van Katholieke arbeiders, die thans nog achter de vanen van het centrum mar ch, eeren, hun Onzen Lieven Heer en hun Geloof. Als we ze eerst maar Overtuigd hebben, dat ze diezelfde belangen hebben als wij en d'at hun belangen anders zijn als die van Katholieke, Protestautsehe of Jcodsehe Patroons, dan komt bet an dere oiok wel terecht. Ik weet dat aan mijn eigen geschiedenis." Ja judst! Zoo zijn er meer geweest die uit .eigen geschiedenis weten wat er in .die Partij van den klassenstrijd terecht ge komen .is van hun geloof. En waarom verliezen zij dan toch bun geloof? Om de eenvoudige redlen 'dat socialisme en godsdienst niet k u m n .e n s a m e n g a a n. W.ie godsdienstig is; kan onmogelijk een ovetruiigd socialist wezen en wie avertuiigdi socialist is; kan niet godsdienstig zijn en moet als socialist krach tens zijn beginselen den gcdsdliehlst bestrij den. Dlit zullen wij bewijzen en daarmee ruimschoots voldoen aan wat in Nummer Het is nu de zaak, om niet bij het suc ces in te slapen en om deze stelling solide te vestigen, 's Middags gaat hete ons voorbij. Wij breken een oogenblik ons werk af, en onze mannetjes, spaden en houweelen zwaaiende, schreeuwen: Mode jongensWe zullen ze wel te pakken krij gen Weldra gaan de gewonden van het e weer voorbij, en kondigen ons de inneming aan van de redoute Bezonvaux. De e compagnie is al aan haar der den nacht waken, in het bevroren slijk, en de vermoeienis begint zich te doen gevoe len. Heel wat onder ons hebben bevroren voeten, maar wij moeten stand houden, en wij zullen standhouden, des te meer omdat wij niet meer vooruit behoeven, maar enkel onze plaats moeten behouden. Tenminste, dat dachten wij, maar wij hadden het mis, want er werd een nieuwe inspanning van ons gevraagd, een nog zwaardere zelfs dan die wij zoo juist volbracht hadden. Den 16 en, 's ochtends om 2 uur, kwam een order, die aan ons bataljon de taak opdroeg om ons meester te maken van Bezonvaux. Wij zijn nauwelijks 250 man sterk en wij hebben geen handgranaten meerDe machinegeweren bestaan niet meerde wapenen zitten vol met modder 1 Wij hebben niets te verwachten van de reserve-compagnie, die haar munitie heeft gestuurd naar de kameraden van het werk 2 en 4 hierboven gevraagd fe. Wij kunnen beginnen met te wijzen op een eigenaardig verschijnsel, dat een miensdt met gewoon verstand reedis. genoeg te deu ken geeft: zoekt eens naar gcdlsduemstige sociaal-democraten, ge zult moeten beken- 'nen, dlait bet zeldzame exemplaren zijp, won- dermienschienHè, hoe komt dipt toch? De socialist Gerhaird heeft dit verschijnsel ver klaard] toen hij in Frascati te Amsterdam zeidie: „Een geloovige verliest zijn k e r k g e 1 a O' fnaar 111 ate "h ij meer overtuigd' socialist wordt. De socialist kam nooit geestverwant zijn van een echt streng kerkgejoof. De groote vijand van het socialisme is het kerkgeloof en in zooverre is dus gods dienst geen privaatzaak, datt men tegelijk streng geloovig en onvoorwaardelijk socia list kan zij". „Het Volk" (5 Juli 1901). En later schrijft diezelfde socialist: ,,'t Laat zich gelooven, dat een geloo vige dloior zijn gekrenkt sooiaal rechtsge voel in onze partij wordt gedreven, doch dan is zijn dogmatisch kerk geloof reeds, zij 't zelfs onbewust, aan 't wankelen." „Wanneer hij dan konsekwent sociaal doordenkt, 'dan zal ,hij echter o n v e r m ij d ie- lijk zijn kerkgeloof verliezen." „Het Volk" (8 F;abr. 1903). Maar waarom moet nu een geloovige, eenmaal in de partij en overtuigd socialist wordend, zijn kerkgeloof verliezien; waar om moet hij vanzelf vrijdenker wonlen; gelijk uit de door ons gespatieerde aan halingen van socialisten blijkt? Zouden 'er soms ook sodalisten zijn, die de over tuiging hebben, dat socialisme en gods dienst onvereenjgbaar zijn en dat de sociaal democraten als zoodanig tegen dien gods dienst gekant zijn? Luister eens naar wat socialisten zelve ons vertellen Engels, de medestichter der sociaal democratie„Wij hebben den godsdienst en de godsdienstige voorstellingen voor eens en voor goed den oorlog ver.Iaard en bekommeren er ons weinig om of men ons godloochenaars of wat ook noemt." (Zie Mehring Geschichte der Deutsche Sozialdemocratie 1907 p 145). Bebel, de vroegere leider der Duitsche socialisten„Christendom en socialisme staan tegenover elkaar als water en vuur." (Christenthum und Socialismus p. 16). Van der Goes, in De nieuwe Tijd (Febr. 1902): „lk hond de godsdienstloosheid voor een wezenlijk bestanddeel van het socialisme". Pannekoek, in De nieuwe Tijd (1903 blz 101) „Onze partij die zich van haar eigen wezen wel bewust en oprecht is moet noodzakelijk god-dienstloos wezen". Het Volk, (19 Nov. 1900): „Wij geven gaarne toe, dat de socialistische wijsbe geerte niet vereenigbaar i^ met een of ander theologisch stelsel" d. i. een of ander godsdienstig stelsel. Nu zijn wij Katholieken erg geheaht aan gezag en (te heer W. uit „Die Vonk" kan, er bus zeker vam zijn, dat wij, ons gaarne bij diergelijke uitspraken neerleggen Of.j.1.. zouden zij so'in's o'ok al lemaal liegen? Ofzoiudlen zij soms ook met valsche troevein spelen?! Ik weet wel dlat men aan stonds klaar staaf met de bekende uit vluchten: dat zijn persoonlijke gevoelens,' uitspraken waarvoor die partij als zoodanig niet aansprakelijk is. Jawel, zij zeggen liet toch maar, en duidelijk ook! En.h.i. zon der te liegen, h,ee:r W„ Ja, zonder hun eigen partij „met de wapens der leu gen" te bestrijden, w,anf d oer li uin be gins e 1 e 11, krachtens hun wie zie 11 staan godsdienst en socialisme tegenover elkaar als water en vuur. Dait zullen we aantoonen. JAN DINGES. BRIEVEN UIT BRAZILIë. BESTAAT HET SOCIALISME IN BRAZILIË? Ondier dezen titel schreef onlangs een dier Katholieke voormannen van Rio de Janeiro een artikeltje in het weekblad! dier Neidledandsohe Platers Minderbroeders „A Familie". Wiie het socialisme als volks- huLshoudlkunidiig stelsel grondig bestudeerd hieeft, zal Ihij het lezen van mijne vertaling aanstonds zien, dat de definitie va|n> Cathrem, zooals 'dleze gegeven wordt in „Het Sjoci- van Bezonvaux. De onderneming lijkt op z'n minst vermetel. Tot hoever zal dit handvol mannen komen, geïsoleerd te mid den der vijandelijke linies, die de redoute nog bezetten? Geen kaart hebben wij, en als eenige informatie de aanwijzing vaneen richtingNoord-Noord-West. Waar is het dorp? Hoe is het verdedigd? Wij hebben er geen idee van. Maar de order van den generaal is drin gend en geen enkele hinderpaal mag er de uitvoering van beletten, noch uitstellen. De kapitein maakt zich over zoo'n kleinigheid niet drukhij heeft zelfs niet den tijd om de operatie aan zijn sectie-chefs uit te leg gen en des te minder nog aan de jagers Aan den eersten heeft hij gezegdNoor delijke richting, het dorp Bezonvaux. Aan de tweedenBajonet op 't geweer, en sla er flink op Men kribbebijt een beetje. Men kankert zelfs uit traditie. Maar de chefs zijn gerust. Napoleon zeideLaat ze maar brommen, als ze maar voorwaarts gaanl En onze chefs weten wel dat er voorwaarts gegaan zal worden. De brompotten vergeten nog maals hun vermoeienis, zij hangen den ransel om. In den zwarten nacht zettende kleine rotten zich in beweging. De chefs, het kompas in de hand, leiden hen naar het Noorden. In de stilte hoort men niets dan de vloeken der poilus, die een onvrijwillig aliismie" p. 4 „De Soeiaal-demoiarati* is elk volkshuishoudikundig stelsel, diat on- vervraeimidfoaren maatschappelijken giemiaen- eigeudlom van alle arbeiiiimi'Udelen invoe ren en idle gezamenlijke productie, «n ver deel iing dier huishoudelijke go«d|eren idioo-r den dierniocratisdhen Staat wil regelen," deui sahrijver niet altijd helder voor de oogen stqqdl, ja, dat hij' hiier en daar socialisme schijnt te vereenzelvigen met Anarchisme. Ter zijnier verontsdhuldiging zij gezegd, dat het ook zeer moeilijk is voor dien Brazili aan, zich een goedl idee te vormien van het socialisme, zooals wij dlat kqnnen in Hol land en Duitsdhlanid; 0111 idie eeïnvoiudïgia reden, dat dit tegennatuurlijke sitelsiel hier; vooralsnog weinig bekend! is. De schrijver geeft meer leinkele ^verschijnselen dan wel ■eene klare uiteenzetting vam het stelsel. Tooh, dunkt me, zullen in deze verkiezings dagen vain 1917, waarvan zoovéél afhangt voor godsdienst en vaderland; ©enige vurige propagandisten wel ©ems willen wetein, hoe het staaf met het „rooidle gevaar" in Btra- zilë. De sdhrijver hegjnt zijn artikel met de ware opmerking, dlat het volk wel weet, dat er spiritisme en vrijmetselarij is in Brazilië, ook wel, dat ier veel gespeeld wordt, maar mief, dat ©r ook socialisme is of idireigt. Eenigen zijn van meenimg, dat het socia lisme hier geen wortel kan schieten, omdat de wierkmoni in Brazilië gemakkelijk leeft, ja; zich zelfs «en min of meier onbezorgden onden dag kan verzekeren. Er is zooi willen wij zeggen hier geen modder poel, waarin 'de rooidle „haeren" kunnen vissöhie», geen stinkend aas, waarop ze als roofvogels komen afvliegen; er zijn geen maatschappelijke wonden met opzet open te houden, noich te verbreeden ©n te ver diepen, om zoo spoedig mogelijk Biebels „Klaidkieradatsch" "te doen komen, waaruit de roode volksverleiders diain natuurlijk zul len opduiken als rijksbezoldligde „biestuur- deren", dii© hoog en 'droog „aan 't laadj© zitten". Anderen echter zijn meer pessi mistisch gestemd, ien hoewel zij toegeven, dat in Brazilië het socialisme niet optreedt, zooals bijvoorbeeld i.n Diuitschiand: georga niseerd, geidisoiplineerd, met een program, met centra, met couranten, met afgevaar digden in de Kamers; tóch houden zij vol, dat -er «en socialisme valt waar te nemen meer naar Italiaanschen, Franschein, Spaan- schen en Argentijnschen geeisf, d. w. z. «en mieer Latijnsch socialisme; dat zich voor namelijk uit door z'n aanvallend cm open lijk anti-godsdienstig karakter. Diat altijddurend stoken tegen Idle regeet- riing, die ijverige propaganda voor gods dienstloos onderwijs, >diat voortdurend ver storen der openbare orde, dat alles moet, volgens dezen althans, op rekening worden geschreven van het socialisme. 'Wjat er van zij, iaën feit is het, 'dat er in Rio de Janeiro in April van 1906 leen socialiistiisiclh congres werdl gehouden en dat een manifest van de arbeidersfederatie op 2 Februari van 1910 o. a. het volgende moois behelsde: „Het moderne proletariaat wil niets weten van betrekkingen, welke leven op kosten van anderen; het verheft hemelhoog de wetenschap en den arbeid en streeft naar het bestaan der maatschappij door middel van een1 politiek systeem zonder Gcd, zon der vaderland en zonder meesters." I En wat schreef de radicaal-socialistische partij den len Miei 1911 op haar program ,a) Hervorming van het tegenwoordige onderwijs, het in overeenstemimiiing brengen1 met de rationalistische methode; .oprichting van „moderne" scholen. b) Uitroeiing van de religieuse congre gaties met terugvalling van hare goederen aan de schatkist, zondier ooit weer verlof te geven tot stichting van nieuwe con gregaties. Kort daarop verscheen het officieel© or gaan der partij „A Vanguarda" of „De Vooaihoedle", 't w elk niet ophield te blaf fen tegen monniken ien tegen wettige regee ringen. Dlit zijn feiten, dlie vaststaan en waar tegen niet valt te redeneenan. Met hunne gewone lichtzinnigheid memiein vele Bra zilianen deze socialistische- en anarchisti sche uitingen luchtjes op en meenen zelfs, dat socialisme en katholicisme broederlijk samen kunndn gadn. Om daartegen te waar schuwen, citeert; de inzender inotg even enkele uitlatingen van die kopstukken van het socialisme, oc a. de bekende woorden, dloor Karl Marx gesproken oip het congres bad nemen in de granaatkuilen of in die meertjes van modder terecht komen, en het lachen van hen, die vast op hun beentjes staan, en de deuntjes, die de voorman van 't bataljon zingt, de sergeant-fourier Varom- me, van dee compagnie, die de stem en de intonatie imiteert van een onzer charmantste sterren van de salie Favart. De tijd dringt, want daar begint het eerste gloren al van den dag; de vijandelijke ar- telerie gaat meedoen en de bezetters van het dorp, dat nog maar 200 meter van ons af is, zullen op hun verhaal zijn gekomen. Een minuut angst voor de chefs; wat is dat daar vóór ons. Misschien een dikke omheining van prikkeldraad?BahWe zullen wel zien. Van het eene eind van de linie naar het andere klinkt dekreet: Voor waarts! De trompetter blaast de charge. Al de golven smelten in elkaar, en de chausseurs nemen, zonder zich dik te maken over het geweervuur, het dorp, trekken het door, en vervolgen, zonder op adem te komen, de vluchtelingen, waarvan het grootste deel de wapens neerlegt. Het is er desniettemin heet toegegaan, en er zijn heel wat leegten in onze compagnie. Maar de kapitein is tevredenwant alweer een keer meer hebben de chausseurs bewe zen, dat voor hun dapperheid alles mogelijk is. V, KUSTERS, Alkmaar* ■MÉÈi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1917 | | pagina 5