TWEEDE BLAD.
Zaterdag 21 Juli 1917. No. 85
TOBIAS.
Godsdiensten Socialisme
b u i t e n l a~nd.
alkmaar.
vertrokken personen.
ONS BLAD.
7.
Wijl Tobias het lot der vorige minnaars
niet getroffen, maar de Heer hem behoed
en in 't leven bewaard had, liet Raguel,
voor het aanbreken van den dag, den kuil
vullen, dien zijne dienaren gegraven hadden.
Als nu de dag was aangebroken, riep
Tobias, den Engel, dien hij voor een mensch
hield bij zich, en zeide tot hem„Broeder
Azarias! ik bid u lastdieren of dienst
knechten met u te nemen, en naar Gabeles
te Rages, de stad der Meden te gaan, en
hem zijnen schuldbrief terug te geven, en
van hem het geld te ontvangen, en hem
te vragen op mijne bruiloft te komen. Want
gij weet het zelf, dat mijn vader de dagen
telt; en als ik één dag te lang uitblijf,
wordt zijne ziel bedroefd."
Edele jongeling, die zijne dierbare ouders
telken dage gedachtig isRaphael vroeg
vier dienstknechten van Raguel en twee
kameelen en reisde naar Rages af, de stad
der Meden. En hij vond Gabelus, en gaf
hem zijn handschrift weder, en ontving
van hem het geleende geld terug. De Engel
verhaalde hem van Tobias, den zoon van
Tobias, alles wat er gebeurd was, en hij
bewoog Gabelus mede ter bruiloft te gaan.
Toen deze het huis van Raguel was binnen
gegaan, vond hij Tobias aanliggen, die
oogenblikkelijk opsprong, en zij omhelsden
elkander, en Gabelus weende en loofde God,
zeggende: „Zegene u, de God van Israel,
want gij zijt de zoon van eenen allerbesten
man, die rechtvaardig is en God vreest en
aalmoezen geeft. Ook zij zegen gesproken
over uwe vrouw en over uwe ouders, en
moogt gijlieden zien uwe kinderen en de
kinderen uwer kinderen, tot in het derde
en het vierde geslacht, en uwe nakome
lingschap zij gezegend door den God van
Israël, Die heerscht in de eeuwen der
eeuwen." Toen allen gezegd haddenAmen
het zij zoo, ging.n zij aan den maaltijd
I Maar ook in de vreeze des Heeren hielden
zij het bruiloftsmaal. Zij hielden God en
Zijne Wet steeds voor oogen.
Voorwaar, een schoon voorbeeld voor de
Christenen, bij wie niet zelden, ter gelegen
heid eener bruiloft, de wetten der betame
lijkheid en der matigheid overschreden
worden. Mochten toch de Katholieken steeds
zóó bruiloft viereD, dat Jezus en Zijne heilige
Moeder zich kondigen gewaardigen daar
aan deel te nemen, gelijk op de bruiloft te
Cana, in Gali'ea!
Terwijl Tobias, terwille van zijn huwelijk,
tverd opgehouden, werd zijn vader bekom
merd, en zeide bij zichzelven: „Waarom
zou mijn zoon wel toeven, of waarom zou
hij daar opgehouden worden; zou misschien
Gabelus gestorven zijn, en niemand hem
het geld teruggeven?" Dij begon dan
uitermate bedroefd te worden, hij en zijne
vrouw Sara met hem, en zij begonnen
zamen te weenen, omdat hun zoon, op den
bepaalden dag, waarop hij, volgens hunne
berekening, op zijn laatst terug moest zijn,
geenszins bij hen terugkeerde. Daarom
weende zijne moeder met onstèlpbare tra
nen, en zeide: „Wee mij! Wee mijl Mijn
zoon, waarom hebben wij u op reis ge
zonden, gij, het licht onzer oogen, de stat
van onzen ouderdom, de troost van ons
leven, de hoop van onze nakomelingschap?"
Daar wij in u Alleen Alles tegelijk bezaten,
hadden wij u niet van ons moeten weg
zenden! Tobias vermande zich echter en
zeide haar: „Zwijg, en ontstel u niet; onze
zoon maakt het goedtrouw genoeg is die
man, met wien wij hem lieten gaan." Sara
echter, zijne vrouw, was volstrekt n'et te
troosten. Eiken dag stond zij op, om rond
te zien en uit te gaan op alle wegen, langs
welke er, volgens hare meening, maar kans
of hoop was, dat hij zou terugkeeren, om
hem, zoo mogelijk, in de verte te zien
aankomen. Intusschen zeide Raguel tot
zijnen schoonzoon: „Toef n--g eenige dagen
hier, en ik zal een bericht van uwen wel
stand sturen aan Tobias, uwen vader."
Tobias antwoordde: „Ik weet, dat mijn
vader en mijne moeder reeds de dagen
tellen, en dat hun gemoed inwendig be
kommerd is." Als Raguel nog met vele
woorden Tobias tot blijven had uitgenoo-
digd, maar deze beslist niet naar hem wilde
luisteren, gaf hij hem Sara over en de helft
van geheel zijn vermogen, en hij liet hem
gezond en welgemoed van zich heengaan,
zeggende: „De heilige Engel des Heeren
zij op uwen weg en brenge ulieden behou
den over. Moogt gij ook alles wel bevin
den bij uwe ouders 1 en mogen mijne oogen
uwe kinderen aanschouwen, voor dat ik
sterf'. De scnoonouders omhelsden hunne
doch'er en lieten haar gaan, terwijl zij haar
vermaandenHare schoonouders te eeren,
nare echtgenoot lief te hebben, het huisge-
z® te leiden, haar huis te besturen en zich
zelve onberispelijk te gedragen. Kan het
wel christelijker? In korte woorden wor
den hier de plichten en deugden eener
Vrome echtgenoote volledig aangestipt.
Zien wij ook niet op dezelfde wijze den
'p.' Paulus schrijven aan zijnen leerling
limotheus, dat de oudere vrouwen de jon
gere vrouwen goed moeten leerenvoor
zichtig te zijn hare mannen te bemin
den en hare kinderen (hoe talrijk ook) liel
te hebben dat zij zullen zijn kuisch, ma
tig, huiselijk, goedertieren en haren mannen
gehoorzaam, opdat het woord Gods niet
gelasterd worde.
Zoo ook schrijft de H. Petrus, in zijn
eersten brief: „Gij vrouwen weest uwen
mannen onderdanig, opdat ook zelfs onge-
loovige mannen, door uw gedrag gewon
nen worden, wanneer zij uwen kuischen
levenswandel aanschouwen. Geen opsmuk
van haarvlechten, geen omhanging met
goud of uitgezochte kleederpracht (vooral
geen modern Heidensche mode, die de
Christenen tot heidenen verlaagt) nëen, de
glorie der vrouw zij in het hart, in de on
verstoorbaarheid van een rustig en zacht
zinnig gemoed, welke groote waarde hebben
voor het aanschijn des Heeren".
M. P. A. OOMS
D. P.
Alkmaar, 21 Juli 1917.
■aw—i1^—q—1—1
5.
„Jan Dinges op het oorlogspad!"h
0<nd>er dezen titel ben ik in bet verkiezings
nummer van „Die Vonk", hier Ier sfedle
verspreid!, afgemaakt, heelemaal afgemaakt.
Mijne artikelen over bovenstaand onderwerp
waren nog niet eens ten einde en ik lag
reedis verslagen.
„W|af doe je ook in de kom," zei ben
vriend. Toen Kapelaam Hosmam zoo grof
was aangevallen em van „perfide lew
gen", van „spelen met v'alsclhe
troeven" was beschuldigd, toen gaf je
zelf in je artikel te kennen, dat de Kape
laan zich ér wel voor zou wachten, een
pennestrijd te gaan beginnen met iemand,
die zijn tegenstanders zoo grof aanpakt.
Wat doen je dan zelf in die kon? Heusdh,
zoo zei mijn vriend, met zulke1 jnemschem
kan je todh niet klaar komen. Zij' hebben
een afzonderlijk woordenboek, waaruit zij
die termen putten, waarmede zij' hun tegen-
standers te lijf gaan. Vooral het woord
„liegen" komt er met allerlei wijzigingen ten
gebrudke in voor. Let maar eens op, hoe
dezelfde kraclrtuitdrukfcmgen meermalen te
rugkeeren."
Ik ben waarlijk geneigd om. mijn vriend
te gaan gelooven. Arme Jan, zoo Ver
zuchte ik bij mezelve, wat ben je todh
toegetakeld. Je bent uitgemaakt voor „een
ridder met gesloten vizier", je schuilnaam
heet „even ongewoon als onwelluidend"
je bent maar „journalist bij de gra
tie dier leugen".
En je werk dlan? Wamt dat is toch' hef
voornaamste. Och, praat me er niet van-,
Dait wordt genoemd: „bopelooz© bom.
bast en leugens".... „bet ban
kroet der logica en der waar
hei d"„een schermen in die lucht met
geleende wapens"„afschrijven van
brokstukken uit de befaamde-, beruchte en
belachelijke 2-ce.nts-pamfletuitgave, getiteld
„Allemaal Socialist" „strijden met oud-
raestwapeas" enz, enz. Zoo wordl ie af
gemaakt en aan bet einde worden de leizers
toegesproken: „Gij zult het met mij eens
zijn, dat Jan Dinges' laatste troef"
(alweer die troeven!) „een valscbe
troef is, dat deze heer zijn kracht zoekt
in ;vo lksverleugening".
Zou fai,ij.n vriend waarlijk gelijk hebben?
Eén ding vind ik edhter heel ridderlijk
van mijn tegenstander. Ik had erop gewezen,
dlat journalistiek fatsoen eiischte, dat aan
Kapelaan Hesman, die persoonlijk door den
heer W. werd aangevallen, een nummer
vain die krant toegezonden, werd, om ham
met den aanval in kwestie in kennis te
stellen. Nu wordt dit verzuim, ruiterlijk
erkend door de opmerking: de dlruklker zond
persoonlijk een ex van bedoeld Nr. aan
die redactie van „Ons, Blad". Dus niet
aan den aangevallene zelf,
Maar een ander ding vind ik toch al
heel leelijk. Ik wil op gezag van dien beer
Wl graag aannemen, dlat zijn logica en de
mijne niet overeenkomen, maar als 'hij wil
bewijzen, ^lat m.ijin werk het „bankroet
dier logica" is, mioiet hij todh. anders
te werk gaan, want zelfs de grootste wil
ondier de „bewusten" kan hem' hier in die
gaten hebben gehad. Hij haalt het betoog
aan, dat ik uit mijn eerste artikel als volgt
kan samenvatten:
Liegen is 'iets zeggen waarvan traan
iwee t of meent dat het niet waar
is.Welnu, wij weten, w ij z ij n
overtuigd, op grond van beginselen,
dlat godsdienst en socialisme onvereeniig-
baar zijn. Dlan liegen wij dus, niet als
wij deze, onze overtuiging uitspre
ken. Wij zeggen iets waarvan wij over
tuigd zijn dat het waar is.
Op deze hoogst eenvoudige redeering
laat de beer W. volgen:
„Als dius de heer Jan Dinges meent,
dat .iemand gestolen beeft, mag hij die
iemand uitschelden voor dief, omdat zijn
meenen voor hem overtuiging
i s.Is dat niet gemakkelijk a 1 s
men behoefte heeft aan leu
gens? Mien meent dan slechts
wat; men meent b.v. dlat de; sociaal-
democratie tegen den godsdienst is, en
men is met het veroordediend vonnis ge
reed.
Dat is toch al te mal' Eerst wordt hipt
woord „mee mem" in de plaats gesteld
van 01 v er tuig d zijn, en even later
wordt ervan gemaakt „slecht® wat
mi een en". Het laatste krijgt zoo onge
veer den zin van: zoo maar wat leu
teren.
Wie aldus de woorden en daardoor Be
beteekenis van een betoog verandert kan
gemakkelijk spreken van „hel bankroet der
logica", D'as zoo'n toer niet.
De uitspraken van socialisten, die cp
liet anti-godsdienstige van hun stelsel wij
zen, worden terzijde geschoiven met de door
mij reedis'aangegeven uitvlucht: diat zijn
persoonlijke meen in gen, Maar ik
zou opnieuw aan dsn lieer Wl willen vra
gen: liegen zij dan somis ook? Als
wij onze overtuiging uitspreken, dat soci
alisme en godsdienst onvereenigbaar zijn,
dan liegen wij, volgens uwe logica, maar
zij dan? Geef daar eens antwoord! op!
U meet todh niet met twee maten
Van den socialistisch en staat zou ïk een
caricatuur gemaakt hebben. Wiij zullen, met
het Erfurtber Program bij ons, kalm1 afwach
ten tot „Die Vonk" deze bewering .gelieft
waar te maken, en met een geheel andere
voorstelling voor den dag komt.
Voorts wordt er nog, zonder eenig
be wijs, met groote letters, verkondigd
dat de sociaal-democratie geheel en al Los
staat van de stoffelijke (materialistische)
wereldbeschouwing van Karl Marx Waarom
toont de heer W. dit nu niet eensi aain?
Moeten de „bewusten" dat maar zoo slik
ken? Wiij zullen voor onze lezers de zaak
wel even duidelijk maken.
Men kan onderscheiden
lo. De materialistische (stof
felijke) wereldbeschouwing,
volgens welke alles wat er bestaat s-t o f
is, materie. Diens volgens bestaat er
geen persoonlijke God, geen geest, geien
geestelijke, onsterfelijke ziel. Dat dit
vlakweg in strijd is met de leer van het
Christendom, behoeven wij niet nader a.an
te toon en.
2o. Het Historisch Materia
lisme, of de st of Lelijke opvat
ting der geschiedenis. Diit is een
maatschappijleer, welke de geheele ge
schiedenis der m.ensChbeMi verklaart te
zijn een groot ontwikkelingsproces', waar
in niets blijvends, niets onveranderlijks
i», waarin alles woadt en vergaat, ter
wijl' d a a r b ij' di e g e h e el e o n t w i k-
kelingsgang geleid èn bepaald
wordt door stoffelijke krach
ten. Het verloop dier geschiedenis wordt
dlus niet toegeschreven aan de leiding
van een goddelijke voorzienigheid^ maar
aan lowitejr s.t(o|ffiei-l)jj,'ke oolrza-
kien, de productieverhoudiin.
gen.
Nu is déze stoffelijke opvatting der ge
schiedenis de grondslag van het Socialisme,
de officie iele partijkeer. De kwes
tie iis nu deze:
Bestaat er een noodzakelijk verband tus-
schen wat ondier lo'. én wat ondier lo,
is uiteengezet, is de officieels partijker
onafscheidelijk verbonden met de stofte,
lijke wereldbeschouwing?
Die heer Wi. beschuldigt mijl, die beide
met elkander verbond, van: „opzette
lijke vergissing of verregaande
onkunde.",,. Nu zouden wijl, indien de
ruimte het toeliet, tal van uitspraken kun
nen aanhalen' van die meest gezaghebbende
socialisten, van Marx en Engels., van- Lieb-
knecht en Bebel, van Di'etzgen, Bernstein,
Kautsky en Méhring, die allen de "meening
waren toegedaan, dat het Historisch Ma
terialisme o n a f s c h e i d e 1 ij k verbonden
is met de stoffelijke wereldbeschouwing.
Ook soms al „opzettelijke vergissing, of
verregaande onkunde"
Ik weet wel, diat de jongeren- onder de
socialisten, die z.g. Nea-Marxisten, het erf
deel van Marx aanvaarden ondier beneficie
van inventaris, d|ait zijl wel het Historisch
Materialisme, maar niet de materiialisitiisdhe
(stoffelijke) wijsbegeerte aannemen. Zij er
kennen in het verloop dier geschiedenis ook
de inrichting dier geestelijke krachten.
Dloch' daarmede verwatert ook hun stof
fe lijke opvatting der geschiedenis zoo
sterk, dat het niet te begrijpen, is hoie zij
nog die beginselprogramma's der S.D.A.P.
kunnen onderschrijven..
Ten slotte is die kwestie van weinig prac-
tisch belang. Ook al zou een deel (want
h et is m aar een deelt dat het Neo-
Marxisme- huldigt) der Partij die stoffelijke
wereldbeschouwing loslaten, dan blijft het
socialisme als stelsel en als beweging, met
Zijn leer over den klassenstrijd, met zijn
stTeven naar de revolutie, met zijn elsdh
van volkomen gelijkheid' voor allen enz. enz.
toch nog zóó strijdig met het Ghristendbm,
dat geen Katholiek het kan aanvaarden,
zoindler zijn eigen beginselen prijs te geven.
Dlat 'hebben wij' in de voorafgaande artikelen
genoegzaam bewezen.
Wie zullen de lezers van „Ons Blad"
oip die hoogte houden over hetgeen de heer
Wi. nog met betrekking tot onze-, na het
verkiezingsnummer verschenen, artikelen,
mocht hebben te zeggen. Voor groote woor
den, voor de „moderne" strijdwijze der
soici's, zal Jan niet uit dien weg gaan,
terwijl hij zal toonen, dlat zijn „ouidlroest-
wapens" nog dienst kunnen' doeniom, iedere
zakelijke opmerking of aanvechting van zijn
tegenstander te breken.
JAN DINGES.
EEN REGEERINGS-HUWELIJKS-
BTTREAU.
De provinciale commissie van de „Na
tional Stiftung" der provincie Saksen, heeft
aan de gemeente een bekendmaking ge
zonden, waarin o. a. gezegd wordt
Tot de maatregelen van verzorging voor
de achtergeblevenen der gesneuvelden, be
hoort ook het weder huwen der jonge oor
logsweduwen. Zeer groot is het aantal der
verschillende bedrijven, waarvan de eigenaar
en leider op het veld van eer gevallen is,
en wier nabestaanden daardoor voor een
moeilijke kwestie gesteld zijn. In de meeste
gevallen is de weduwe niet in staat de
zaak van den man verder te voeren. Haar
ontbreekt de handelskennis en bovendien
neemt de zorg voor huishouden en opvoe
ding harer kinderen, haren tijd in beslag.
Daarom is de weduwe in de meqste gevallen
het beste gediend, wanneer haar de moge
lijkheid van een nie-w huwelijk wordt
opengesteld. Deze taak is met de verzor
ging der oorlogsinvaliden in zooverre ie
verbinden, dat bemiddeling kan worden
verleend voor het huwen van oorlo.s-
invahden met oorlogsweduwen. De provin
ciale commissie heeft daarom met l et
plaatselijk comité der „National Stiftung"
te Maagdenburg een overeenkomst getroffen
waardoor bij dit comité een bureau zal
worden ingericht, voor inlichtingen omtrent
oorlogsweduwen eenerzijds en oorlogs
invaliden anderzijds, die huwen will-n.
BLOEMEN VOOR ZIEKEN.
Hebt ge wel eens bloemen gebracht in
een ziekenhuis?
Daar waar de memsohen liggen op hun bed
van levensleed!, waar de dagen vreugde
loos elkaar volgen, en waar soms matte
moedeloosheid valt over d<e lijders,
daar brengen bloemen blijheid1 omdat
zij, lachendé kinderen van Giods zonnelicht,
vertellen van die vreugdie van vroegere da
gen en denken doen aan' blijde toekomst, als.
de zieken zelf wandelend in lichte (dagen
weer de rozen, zullen zien bloeien.
Diie graag aan zieken den troost van wat
vreugde geeft, zal wel "met liefde wat bloe
men voor hen plukken.
Eu luistert nu eens even!
Er liggen heel veel lijders te wachten
op Uw bloemen!
Moet ik U vertellen van dat kleine jon
gentje van zeven jaar, zijn oudiers huizen
in een kleine bovenwoning in eet» straatte
achteraf, waar weinig frissche lucht binnen
komt en zeidien zon.. dat daar voor het
open steegjesraa.nl al maanden ligt, bleekjes
en bleeker wordiendi, omdat vader en moe
der geen geld hebben «n. hem te geven
wat hij nood'ig heeft. Veel melk, heeft
de diokter gezegd-, en eieren Er zijn nog
verscheiden andere kindieren.
Of moet ik U vertellen van dat meisje
van twintig jaar, diat voor haar en ha-ar
moeder den kost verdiend© met werken, en
dat al m.aar hoesten moest en toch door
werkte en eindelijk niet meer kónnu
moest ze gaan liggen en rust 'houden.
Die diokter zei, dlat ze naar een sanatorium
moest.
En die vader dan hij! werkte op een
spinnerij1 voor bet dlagelijksch brood van
zijn gezin toen de dokter zei, dat hij
bedlrust moest houden en versterkende mid
delen gebruiken, is hdjl gaan liggen. Maar
een paar weken later het huishouden
kon immers niet rondkomen is hij weer
gaan wérken, 't Heeft niet lang geduurd1.
Die ziekte js erger teruggekomien. Hij ligt
al drte miaanden.
Gij kent ze immers .wel, die lijders?
Ze wonen rondom U. Ze sterven naast U.
Alleen uit onze Roomscbe arbeiders-
wereld sterven er jaarlijks enkel© h o. n-
d e rdl en.
En duizenden gaan gehukt door Idat vree.
selijke lijden, dioor de tuberculose.
Wi'd gij' aan die duizenden wat levens-
vreugde brengen
Wilt gij een glimlach doen glanzen om
die droeve lippen?
Komt wat bloemen plukken om bij' hun
Lijdensbed te zetten
Die Christenen dioen graag een goed) werk.
En als flian duizenden jonge .dames, vol
ijver am. U te helpen, een liefdedaad te ver.
richten, met mandjes vol blanke of rose
bloempjes of klaverblaadjes U ^uwadhten
en U vragen: „Koopt toch een bloempje
van „Herwonnen Levenskracht"," o neen,
dian weigert geen jonge man a-an de lieve
verkoopsters zijn offertje televen, maar
ook de 'zuinigste huismoeder, die wal
prijzenswaardig is een dubbeltje drie.
maal omkeert, eer ze het uitgeeft, ze laat
zich een bloempje opspelden, omdat ze Jweet,
dat Goidi haar zegenen zal, afs ze wat ovei
fieeft voor haar lijdende broeders en zus
ters.
,En zoo wordt dan Maanidhg een zonnedag
voor onze tuberculeuzen.
In stad en land! plukt de Christelijke
liefde duizenden 'bloempjes, om daarmede
aan de tuberculose-lijders te brengen levens
vreugde en herwonnen levenskracht.
Ss.
HANDiELSDAGSCHOOL.
Tot de Handelsdagschool wenden toe
gelaten:
Truius Amoureus, J. C. van Beek, A. van
Beers, L. van Bentham, J. Burger, Anna
A. Bruij'n, Maria S. E. du Cracq, J. Dee-
genaar, J. B. Doornbos, Pi. C. Eecen,
Adriana van Giiezen, Cathanina G. van Hil-
ten, C. Honig (voorw.), Hernrima A. J.
v. d. Horst, A. J. van Houtum, Cornelia
C. Janssen, Bertha de Jong, W. idle Jong,
Grietje Jomgejans, J. joosten, A. Kaan <Rz.,
K. Ka-aij, Ali Koel, J. Kok, Margaretha
E. Kröger, Maria J. Kuiper, P„ Lois (voorw-).,
Dl J. Liekeles Oebles, M. Mol, O. Nes,
Catharina A. Nieuwenhuizen, J. Ober, Dl
V. d. Oord', C, Opd'am, Allda A. Oud,
Margaretha A. Oud, Dl. Piet, Maria W.
Sehermerhorn, J. Schortinghuiiis, H.Sehroo-
'dier, N. Severthuijsen, P. Se venhui j sen (vw.),
C. J. v. d. Steen, S. M. Stikkel, Cornelia
A, Stautjesdijk, J. Timmerman Sz. (vw.),
W. G. E. Valk, G. Veldkamp', J. Vos,
A. S. G. C. Wieissenborn, B. Wes-terbeke,
P. Winter, J. .Witte, H. W|olzak, L. T. van
Zalinge, Maria C. Bijlok K. Piepenbroek,
C. J. Palfenier, H. ter Hall, A. J. Bes-
seling.
INGEKOMEN PERSONEN.
A. L. Schuurman, N.H., 2., Oosterburg
straat 19, Utrecht. "H. Sdh'eltus., N.H.,
melk-contreleur, Nieuw poortslaan 62, W;ie-
ringerwaardi. D, J. C. die Leeuw, N.H.,
kabel-iinispecteuf, Spoorstraat 37, Duitsdli-
land N. Lakeman, N.H., z., Van der
Woudiestraat 73, Oterleek. J, Boots.
R.K., boerenknecht, Overdiepolder 1, Span.
broek. M. Groen, R.K., arbeider, Omval
39, O'Uidorp. C. Mantel, N.H., db.,
Forestuisstraat 16, Den Haag. R. Kakes
N.H., schipper, 2e Kabel-straat 21, Am
sterdam.P. Boot, N.H., z., Kanremelks-
bu'irrt 22, Veenhuizen. Wi. van W.endel,
N.H., db., Jul. van Stolberglaan 2, Blok
zijl. F. van Scliooten, N.H., spoorbe
ambte, Snaai'manslaan 78, Valburg. J,
Romer, R.K., z., Laat 175, Duitscbland.
M. van Amersfoort, Oer., dib., Toussaint-
straat 11, Wageningen. J. H. Versteeg.
N.H., madh.-bankwerker, Heiligland 34a,
Diuitsohland. A. Smit, N.H., slagerskn..
Laat 63, Hoogwoud. Wl Trautwein, R.K.,
kunst- en decoratieschilder, Kweerenpad' 14.
Amsterdam. Wied. S. Mors, N.H., z.,
St. Annastraat 29, d|e Rijp, L. A. H.
Vierdag, R.K., l.l.-machinist, Kerkplein 2,
Rotterdam. J. en C, Scbutz, N.H.,
z., Hofstraat 7, Amsterdam. J. Tege
laar, N.H., boekhouder, Dijk 23a^ Den
Haag. G. D. Hofstee, RlK,, z., Fnidlsen
88, Utrecht. A. A. W. Koopman, R.K.,
db., 2e Tuindwarsstraat 13a„ Ffaarlem.
P. Klaassen, R.K., zandvormer, le Kanaal
straat 16, Amsterdam. C. Spil, R,K-,
boerenknecht, Laat 83a, Heemskerk. A.
van den Berg, N.H., db., Spoorstraat 12,
Akersloot. J. Langkamp, WiH., bar
bier, Koorstraat 27, Amsterdam. A. Dek
ker, N.H., db., Nassauplein 28, Venhuizen.
B. J. Gravenstein, N.H., kweekerskneoht,
Kerkplein i, Naarden, N. Punt, R.K.,
tuinman, Keetgracht 6, Akersloot. J. van
Driest, geen, sigarenmaker, Gledl. Baansloot
21, Amsterdam. L, C. van Groeningen.
R.K., kok, Koorstraat 20, Amsterdam.
*G. J, Dioeschot, N.H., bankwerker, Tuin
straat 40, Heiloo. Wi dien Nijs-Visser,
R.K., z., Egelenb'Urgerlaan 6, die Rijp.
J. van dier Voort—van der Kleij, R.K./
N.H., winkelbed., Ged. Baansloot 29, Den
Haag. H. Leijenaar, N.Hl, schipper,
Vaartuig, Amsterdam. W. wan Best,
R.K., schoenmaker, Stationstraat 35, L-con
op Zand N. Groot, N.H., huishoudster,
Wiesterweg 57, Zaandam. C. J. Voskuil,
R.K., lijnwerlcer, Drebbelstraat 10, 'Win
terswijk. G. Hoop, N.H., gevangen
bewaarder, Stuartstraat 28, Hemmen,
D. H-eemsbergen, N.H., meubelmaker,
Snaarmanslaan 32, Hoorn. A. C. Hart.
man, geen, werkleider telefoon, Vogelen
zang 20a, Heiloo. P. Vader, N.H.,
arbeider, L. Oudorp 17, Duitscbland.
A. J. Janka, R.K-, db., Nieuwesloot 2.
Nijmegen. P'. Gorsselink, N.H., rijtuig,
poetser H.1J.S.M.. Stuartstraat 52, Arnhem.
G. W. Walstra, R.K-, metselaar, Fnidlsen
83, Coevorden. M, J. Roozelcrans, R.K.,
rijwielhersteller, Kinheimstraat 41, Helder.
Wedl J. J. Oudsho-orn, N.H., z., Sta.
tionsweg 24, Sdhoten. B. A. van Langen»
R.K., organist, Oudegracht 221, Amster
dam. A. Mosken, N.H., slager, Oude-
gracht 229, Nieuwer-Amstel. *J. W.
Koippe. R.K., bankwerker, Uitenbosdhstraat
19, Zaandam. J. de Waal, N.H., brieven
besteller, D'ruiveulaan 32, PlummerendL
P. Blokker, N.H., dib., L. Oudlorp 28, Ha-
renkarspel. A. de Rooij, R.K.. reiziger in
leder, Hofstraat 10, Utrecht. A. G.
Zut, R.K., z-, Snaarmanslaan 143, Haarlem.
Wi H. Gerstel, N.H., reiziger, Snaar
manslaan 61, Amsterdlam. Wi. F. van den
Bogert, N.H., los werkman, 2e Kabelstraat
7, Dluits-dhlandl- M. Bos, R.K., z„ N.P.
La.an 75, Oudorp. P. Baarslag, G.K.>
schilder, Stuartstraat 68, Zwolle.
D. Bruin, C.Ger., broodbakker, N.P-
laan 97, Haarlem. C. Riiekwei, N.H.,
gep., N.P. Laan 97, Haarlem. E. Rinses,
N.H., db., Nassauplein 12, Uitgeest.
A. G. Langelaar, N.H., kappersbediende,
Koorstraat 27, Wijk aan Zee. J. Peter,
sien, N.H., winkelbediende, Geest 11, Enk-
huizen. G. J. Stunt, N.H., db.? Nassau-
laan 28, Arnhem. M. A. Slijt, N.H.,
tuinmansknecht, Oudegracht 161, Hillegom,
A. M. Groen, R.K-, Fniidsen 73, Pur.
merend. N. Oostrom, R.K., winkelbed'..
Hcuttil 50, Hoorn. Wi. J. R. Beere-
karnp, N.H., zaadlh.bed., Paijglop 13, Arn
hem. M. C. van Lobhregt, N.H., z.,
N.P,, Laan 119, Haarlem. K- B. Dekker-
N.H., kok, Langestraat 103, Zamdvoort.
M. J, Diuinker, D.G./E.L., koopman, Gees-
tersingel 38, Rotterdam. D, Memtz, N.H„
z., N.P,. Laan 94, Wijk aan Zee en Duin.
Wi. S. van Eek, N.H., bewaarster Huis
van Bew., Ge-estersingel 14, Arnhem.
G. Coersien, N.H., z., Van dier Wpudestraat
71, Anna Paulowna. A. J. Huisman-
N.H., koopman, L. Oudorp 7, Amersfoort-
H. C. Stikkel, N.H,„ wijnhandelaar, Oude-
gradht 295, Eelde. E. Bleeker, R.K.)
stucaü'oor, Ridderstraat 14, Bergen. A,
Visser, N.H., surn. Ind. post, Rits-evoort
15a, Sloten. J. M. Kuiper, N.H., suirn-
Ind. post, Koningsweg 23, Sloten. A.
H. Vi®, N.H., ambt. Rijks bel., Kooltuin 19)
Kerkrade. A. van Wallinga, N.H.-
beurtschipper, Verdronkenoord 51, Opster-
land. T. Hoffman, N.H., koopvrouwj
Keizerstraat 22, Rotterdam. E. H. Du
bois, N.H., schilder, Zijdanr 3, Mididelburgi
M. J. Elburg, R.K., ober kellner, Nieuwe-
sloot 119, Amsterdam. M. van Praag,
N.Isr., sigarenmaker, Gasih,.sitraat 20, Amster
dam. A. Dienneman, N.H., huisihoudiser,
Nieuwlandersiingel 77, Oterleek. S. Dl
Mulder, geen, z-, Laat 153,Schoten.
A. Kaandorp, R.K., winkeljuffr., N.P. Laan
164, Haarlem. H. Stein, D.G., stations-
ass., Spoorstraat 21, Haarlem. G. van
de Kieft, N.H., _z;, Lindenlaan 67, Amers
foort. D. die 'Geus, R.K., z., Linden-
laan 111, Leiderdorp. M. A. A. L.get,
N.H., geim.-opzichter, Koningsweg 65, Am
sterdam. W. Kuijper, R.K., z., Oude-
gïacht 46, Egmond aan Zee. C. R. van
Dillen, R.K.. med. doet. arts, Verdronken
oord 44, N. O. I. M. Bakker, R.K.)
db., Hekelstraat 16, Egmonidibinnen.
M. M. van Dijk, N.H.. onderwijzeres, Oude-
gracht 218, Koedijk. P. Dekker, N.H.,
z., Achterom 13 Valburg. J. Brink,
geen, metaalslijper, Overdiestraat 1, Amster
dam. Wed. P|. H. Horstmanshoff, N.Hi,
jg vsjschriidtdijk lijdfe $s gjj| mij bsmiiwt, vrpuw te soefcsn, dié .geen spoor w«ide pa* l „uwe mwve;