TWEEDE BLAD. Zaterdag 21 Juli 1917. No. 85 TOBIAS. Godsdiensten Socialisme b u i t e n l a~nd. alkmaar. vertrokken personen. ONS BLAD. 7. Wijl Tobias het lot der vorige minnaars niet getroffen, maar de Heer hem behoed en in 't leven bewaard had, liet Raguel, voor het aanbreken van den dag, den kuil vullen, dien zijne dienaren gegraven hadden. Als nu de dag was aangebroken, riep Tobias, den Engel, dien hij voor een mensch hield bij zich, en zeide tot hem„Broeder Azarias! ik bid u lastdieren of dienst knechten met u te nemen, en naar Gabeles te Rages, de stad der Meden te gaan, en hem zijnen schuldbrief terug te geven, en van hem het geld te ontvangen, en hem te vragen op mijne bruiloft te komen. Want gij weet het zelf, dat mijn vader de dagen telt; en als ik één dag te lang uitblijf, wordt zijne ziel bedroefd." Edele jongeling, die zijne dierbare ouders telken dage gedachtig isRaphael vroeg vier dienstknechten van Raguel en twee kameelen en reisde naar Rages af, de stad der Meden. En hij vond Gabelus, en gaf hem zijn handschrift weder, en ontving van hem het geleende geld terug. De Engel verhaalde hem van Tobias, den zoon van Tobias, alles wat er gebeurd was, en hij bewoog Gabelus mede ter bruiloft te gaan. Toen deze het huis van Raguel was binnen gegaan, vond hij Tobias aanliggen, die oogenblikkelijk opsprong, en zij omhelsden elkander, en Gabelus weende en loofde God, zeggende: „Zegene u, de God van Israel, want gij zijt de zoon van eenen allerbesten man, die rechtvaardig is en God vreest en aalmoezen geeft. Ook zij zegen gesproken over uwe vrouw en over uwe ouders, en moogt gijlieden zien uwe kinderen en de kinderen uwer kinderen, tot in het derde en het vierde geslacht, en uwe nakome lingschap zij gezegend door den God van Israël, Die heerscht in de eeuwen der eeuwen." Toen allen gezegd haddenAmen het zij zoo, ging.n zij aan den maaltijd I Maar ook in de vreeze des Heeren hielden zij het bruiloftsmaal. Zij hielden God en Zijne Wet steeds voor oogen. Voorwaar, een schoon voorbeeld voor de Christenen, bij wie niet zelden, ter gelegen heid eener bruiloft, de wetten der betame lijkheid en der matigheid overschreden worden. Mochten toch de Katholieken steeds zóó bruiloft viereD, dat Jezus en Zijne heilige Moeder zich kondigen gewaardigen daar aan deel te nemen, gelijk op de bruiloft te Cana, in Gali'ea! Terwijl Tobias, terwille van zijn huwelijk, tverd opgehouden, werd zijn vader bekom merd, en zeide bij zichzelven: „Waarom zou mijn zoon wel toeven, of waarom zou hij daar opgehouden worden; zou misschien Gabelus gestorven zijn, en niemand hem het geld teruggeven?" Dij begon dan uitermate bedroefd te worden, hij en zijne vrouw Sara met hem, en zij begonnen zamen te weenen, omdat hun zoon, op den bepaalden dag, waarop hij, volgens hunne berekening, op zijn laatst terug moest zijn, geenszins bij hen terugkeerde. Daarom weende zijne moeder met onstèlpbare tra nen, en zeide: „Wee mij! Wee mijl Mijn zoon, waarom hebben wij u op reis ge zonden, gij, het licht onzer oogen, de stat van onzen ouderdom, de troost van ons leven, de hoop van onze nakomelingschap?" Daar wij in u Alleen Alles tegelijk bezaten, hadden wij u niet van ons moeten weg zenden! Tobias vermande zich echter en zeide haar: „Zwijg, en ontstel u niet; onze zoon maakt het goedtrouw genoeg is die man, met wien wij hem lieten gaan." Sara echter, zijne vrouw, was volstrekt n'et te troosten. Eiken dag stond zij op, om rond te zien en uit te gaan op alle wegen, langs welke er, volgens hare meening, maar kans of hoop was, dat hij zou terugkeeren, om hem, zoo mogelijk, in de verte te zien aankomen. Intusschen zeide Raguel tot zijnen schoonzoon: „Toef n--g eenige dagen hier, en ik zal een bericht van uwen wel stand sturen aan Tobias, uwen vader." Tobias antwoordde: „Ik weet, dat mijn vader en mijne moeder reeds de dagen tellen, en dat hun gemoed inwendig be kommerd is." Als Raguel nog met vele woorden Tobias tot blijven had uitgenoo- digd, maar deze beslist niet naar hem wilde luisteren, gaf hij hem Sara over en de helft van geheel zijn vermogen, en hij liet hem gezond en welgemoed van zich heengaan, zeggende: „De heilige Engel des Heeren zij op uwen weg en brenge ulieden behou den over. Moogt gij ook alles wel bevin den bij uwe ouders 1 en mogen mijne oogen uwe kinderen aanschouwen, voor dat ik sterf'. De scnoonouders omhelsden hunne doch'er en lieten haar gaan, terwijl zij haar vermaandenHare schoonouders te eeren, nare echtgenoot lief te hebben, het huisge- z® te leiden, haar huis te besturen en zich zelve onberispelijk te gedragen. Kan het wel christelijker? In korte woorden wor den hier de plichten en deugden eener Vrome echtgenoote volledig aangestipt. Zien wij ook niet op dezelfde wijze den 'p.' Paulus schrijven aan zijnen leerling limotheus, dat de oudere vrouwen de jon gere vrouwen goed moeten leerenvoor zichtig te zijn hare mannen te bemin den en hare kinderen (hoe talrijk ook) liel te hebben dat zij zullen zijn kuisch, ma tig, huiselijk, goedertieren en haren mannen gehoorzaam, opdat het woord Gods niet gelasterd worde. Zoo ook schrijft de H. Petrus, in zijn eersten brief: „Gij vrouwen weest uwen mannen onderdanig, opdat ook zelfs onge- loovige mannen, door uw gedrag gewon nen worden, wanneer zij uwen kuischen levenswandel aanschouwen. Geen opsmuk van haarvlechten, geen omhanging met goud of uitgezochte kleederpracht (vooral geen modern Heidensche mode, die de Christenen tot heidenen verlaagt) nëen, de glorie der vrouw zij in het hart, in de on verstoorbaarheid van een rustig en zacht zinnig gemoed, welke groote waarde hebben voor het aanschijn des Heeren". M. P. A. OOMS D. P. Alkmaar, 21 Juli 1917. ■aw—i1^—q—1—1 5. „Jan Dinges op het oorlogspad!"h 0<nd>er dezen titel ben ik in bet verkiezings nummer van „Die Vonk", hier Ier sfedle verspreid!, afgemaakt, heelemaal afgemaakt. Mijne artikelen over bovenstaand onderwerp waren nog niet eens ten einde en ik lag reedis verslagen. „W|af doe je ook in de kom," zei ben vriend. Toen Kapelaam Hosmam zoo grof was aangevallen em van „perfide lew gen", van „spelen met v'alsclhe troeven" was beschuldigd, toen gaf je zelf in je artikel te kennen, dat de Kape laan zich ér wel voor zou wachten, een pennestrijd te gaan beginnen met iemand, die zijn tegenstanders zoo grof aanpakt. Wat doen je dan zelf in die kon? Heusdh, zoo zei mijn vriend, met zulke1 jnemschem kan je todh niet klaar komen. Zij' hebben een afzonderlijk woordenboek, waaruit zij die termen putten, waarmede zij' hun tegen- standers te lijf gaan. Vooral het woord „liegen" komt er met allerlei wijzigingen ten gebrudke in voor. Let maar eens op, hoe dezelfde kraclrtuitdrukfcmgen meermalen te rugkeeren." Ik ben waarlijk geneigd om. mijn vriend te gaan gelooven. Arme Jan, zoo Ver zuchte ik bij mezelve, wat ben je todh toegetakeld. Je bent uitgemaakt voor „een ridder met gesloten vizier", je schuilnaam heet „even ongewoon als onwelluidend" je bent maar „journalist bij de gra tie dier leugen". En je werk dlan? Wamt dat is toch' hef voornaamste. Och, praat me er niet van-, Dait wordt genoemd: „bopelooz© bom. bast en leugens".... „bet ban kroet der logica en der waar hei d"„een schermen in die lucht met geleende wapens"„afschrijven van brokstukken uit de befaamde-, beruchte en belachelijke 2-ce.nts-pamfletuitgave, getiteld „Allemaal Socialist" „strijden met oud- raestwapeas" enz, enz. Zoo wordl ie af gemaakt en aan bet einde worden de leizers toegesproken: „Gij zult het met mij eens zijn, dat Jan Dinges' laatste troef" (alweer die troeven!) „een valscbe troef is, dat deze heer zijn kracht zoekt in ;vo lksverleugening". Zou fai,ij.n vriend waarlijk gelijk hebben? Eén ding vind ik edhter heel ridderlijk van mijn tegenstander. Ik had erop gewezen, dlat journalistiek fatsoen eiischte, dat aan Kapelaan Hesman, die persoonlijk door den heer W. werd aangevallen, een nummer vain die krant toegezonden, werd, om ham met den aanval in kwestie in kennis te stellen. Nu wordt dit verzuim, ruiterlijk erkend door de opmerking: de dlruklker zond persoonlijk een ex van bedoeld Nr. aan die redactie van „Ons, Blad". Dus niet aan den aangevallene zelf, Maar een ander ding vind ik toch al heel leelijk. Ik wil op gezag van dien beer Wl graag aannemen, dlat zijn logica en de mijne niet overeenkomen, maar als 'hij wil bewijzen, ^lat m.ijin werk het „bankroet dier logica" is, mioiet hij todh. anders te werk gaan, want zelfs de grootste wil ondier de „bewusten" kan hem' hier in die gaten hebben gehad. Hij haalt het betoog aan, dat ik uit mijn eerste artikel als volgt kan samenvatten: Liegen is 'iets zeggen waarvan traan iwee t of meent dat het niet waar is.Welnu, wij weten, w ij z ij n overtuigd, op grond van beginselen, dlat godsdienst en socialisme onvereeniig- baar zijn. Dlan liegen wij dus, niet als wij deze, onze overtuiging uitspre ken. Wij zeggen iets waarvan wij over tuigd zijn dat het waar is. Op deze hoogst eenvoudige redeering laat de beer W. volgen: „Als dius de heer Jan Dinges meent, dat .iemand gestolen beeft, mag hij die iemand uitschelden voor dief, omdat zijn meenen voor hem overtuiging i s.Is dat niet gemakkelijk a 1 s men behoefte heeft aan leu gens? Mien meent dan slechts wat; men meent b.v. dlat de; sociaal- democratie tegen den godsdienst is, en men is met het veroordediend vonnis ge reed. Dat is toch al te mal' Eerst wordt hipt woord „mee mem" in de plaats gesteld van 01 v er tuig d zijn, en even later wordt ervan gemaakt „slecht® wat mi een en". Het laatste krijgt zoo onge veer den zin van: zoo maar wat leu teren. Wie aldus de woorden en daardoor Be beteekenis van een betoog verandert kan gemakkelijk spreken van „hel bankroet der logica", D'as zoo'n toer niet. De uitspraken van socialisten, die cp liet anti-godsdienstige van hun stelsel wij zen, worden terzijde geschoiven met de door mij reedis'aangegeven uitvlucht: diat zijn persoonlijke meen in gen, Maar ik zou opnieuw aan dsn lieer Wl willen vra gen: liegen zij dan somis ook? Als wij onze overtuiging uitspreken, dat soci alisme en godsdienst onvereenigbaar zijn, dan liegen wij, volgens uwe logica, maar zij dan? Geef daar eens antwoord! op! U meet todh niet met twee maten Van den socialistisch en staat zou ïk een caricatuur gemaakt hebben. Wiij zullen, met het Erfurtber Program bij ons, kalm1 afwach ten tot „Die Vonk" deze bewering .gelieft waar te maken, en met een geheel andere voorstelling voor den dag komt. Voorts wordt er nog, zonder eenig be wijs, met groote letters, verkondigd dat de sociaal-democratie geheel en al Los staat van de stoffelijke (materialistische) wereldbeschouwing van Karl Marx Waarom toont de heer W. dit nu niet eensi aain? Moeten de „bewusten" dat maar zoo slik ken? Wiij zullen voor onze lezers de zaak wel even duidelijk maken. Men kan onderscheiden lo. De materialistische (stof felijke) wereldbeschouwing, volgens welke alles wat er bestaat s-t o f is, materie. Diens volgens bestaat er geen persoonlijke God, geen geest, geien geestelijke, onsterfelijke ziel. Dat dit vlakweg in strijd is met de leer van het Christendom, behoeven wij niet nader a.an te toon en. 2o. Het Historisch Materia lisme, of de st of Lelijke opvat ting der geschiedenis. Diit is een maatschappijleer, welke de geheele ge schiedenis der m.ensChbeMi verklaart te zijn een groot ontwikkelingsproces', waar in niets blijvends, niets onveranderlijks i», waarin alles woadt en vergaat, ter wijl' d a a r b ij' di e g e h e el e o n t w i k- kelingsgang geleid èn bepaald wordt door stoffelijke krach ten. Het verloop dier geschiedenis wordt dlus niet toegeschreven aan de leiding van een goddelijke voorzienigheid^ maar aan lowitejr s.t(o|ffiei-l)jj,'ke oolrza- kien, de productieverhoudiin. gen. Nu is déze stoffelijke opvatting der ge schiedenis de grondslag van het Socialisme, de officie iele partijkeer. De kwes tie iis nu deze: Bestaat er een noodzakelijk verband tus- schen wat ondier lo'. én wat ondier lo, is uiteengezet, is de officieels partijker onafscheidelijk verbonden met de stofte, lijke wereldbeschouwing? Die heer Wi. beschuldigt mijl, die beide met elkander verbond, van: „opzette lijke vergissing of verregaande onkunde.",,. Nu zouden wijl, indien de ruimte het toeliet, tal van uitspraken kun nen aanhalen' van die meest gezaghebbende socialisten, van Marx en Engels., van- Lieb- knecht en Bebel, van Di'etzgen, Bernstein, Kautsky en Méhring, die allen de "meening waren toegedaan, dat het Historisch Ma terialisme o n a f s c h e i d e 1 ij k verbonden is met de stoffelijke wereldbeschouwing. Ook soms al „opzettelijke vergissing, of verregaande onkunde" Ik weet wel, diat de jongeren- onder de socialisten, die z.g. Nea-Marxisten, het erf deel van Marx aanvaarden ondier beneficie van inventaris, d|ait zijl wel het Historisch Materialisme, maar niet de materiialisitiisdhe (stoffelijke) wijsbegeerte aannemen. Zij er kennen in het verloop dier geschiedenis ook de inrichting dier geestelijke krachten. Dloch' daarmede verwatert ook hun stof fe lijke opvatting der geschiedenis zoo sterk, dat het niet te begrijpen, is hoie zij nog die beginselprogramma's der S.D.A.P. kunnen onderschrijven.. Ten slotte is die kwestie van weinig prac- tisch belang. Ook al zou een deel (want h et is m aar een deelt dat het Neo- Marxisme- huldigt) der Partij die stoffelijke wereldbeschouwing loslaten, dan blijft het socialisme als stelsel en als beweging, met Zijn leer over den klassenstrijd, met zijn stTeven naar de revolutie, met zijn elsdh van volkomen gelijkheid' voor allen enz. enz. toch nog zóó strijdig met het Ghristendbm, dat geen Katholiek het kan aanvaarden, zoindler zijn eigen beginselen prijs te geven. Dlat 'hebben wij' in de voorafgaande artikelen genoegzaam bewezen. Wie zullen de lezers van „Ons Blad" oip die hoogte houden over hetgeen de heer Wi. nog met betrekking tot onze-, na het verkiezingsnummer verschenen, artikelen, mocht hebben te zeggen. Voor groote woor den, voor de „moderne" strijdwijze der soici's, zal Jan niet uit dien weg gaan, terwijl hij zal toonen, dlat zijn „ouidlroest- wapens" nog dienst kunnen' doeniom, iedere zakelijke opmerking of aanvechting van zijn tegenstander te breken. JAN DINGES. EEN REGEERINGS-HUWELIJKS- BTTREAU. De provinciale commissie van de „Na tional Stiftung" der provincie Saksen, heeft aan de gemeente een bekendmaking ge zonden, waarin o. a. gezegd wordt Tot de maatregelen van verzorging voor de achtergeblevenen der gesneuvelden, be hoort ook het weder huwen der jonge oor logsweduwen. Zeer groot is het aantal der verschillende bedrijven, waarvan de eigenaar en leider op het veld van eer gevallen is, en wier nabestaanden daardoor voor een moeilijke kwestie gesteld zijn. In de meeste gevallen is de weduwe niet in staat de zaak van den man verder te voeren. Haar ontbreekt de handelskennis en bovendien neemt de zorg voor huishouden en opvoe ding harer kinderen, haren tijd in beslag. Daarom is de weduwe in de meqste gevallen het beste gediend, wanneer haar de moge lijkheid van een nie-w huwelijk wordt opengesteld. Deze taak is met de verzor ging der oorlogsinvaliden in zooverre ie verbinden, dat bemiddeling kan worden verleend voor het huwen van oorlo.s- invahden met oorlogsweduwen. De provin ciale commissie heeft daarom met l et plaatselijk comité der „National Stiftung" te Maagdenburg een overeenkomst getroffen waardoor bij dit comité een bureau zal worden ingericht, voor inlichtingen omtrent oorlogsweduwen eenerzijds en oorlogs invaliden anderzijds, die huwen will-n. BLOEMEN VOOR ZIEKEN. Hebt ge wel eens bloemen gebracht in een ziekenhuis? Daar waar de memsohen liggen op hun bed van levensleed!, waar de dagen vreugde loos elkaar volgen, en waar soms matte moedeloosheid valt over d<e lijders, daar brengen bloemen blijheid1 omdat zij, lachendé kinderen van Giods zonnelicht, vertellen van die vreugdie van vroegere da gen en denken doen aan' blijde toekomst, als. de zieken zelf wandelend in lichte (dagen weer de rozen, zullen zien bloeien. Diie graag aan zieken den troost van wat vreugde geeft, zal wel "met liefde wat bloe men voor hen plukken. Eu luistert nu eens even! Er liggen heel veel lijders te wachten op Uw bloemen! Moet ik U vertellen van dat kleine jon gentje van zeven jaar, zijn oudiers huizen in een kleine bovenwoning in eet» straatte achteraf, waar weinig frissche lucht binnen komt en zeidien zon.. dat daar voor het open steegjesraa.nl al maanden ligt, bleekjes en bleeker wordiendi, omdat vader en moe der geen geld hebben «n. hem te geven wat hij nood'ig heeft. Veel melk, heeft de diokter gezegd-, en eieren Er zijn nog verscheiden andere kindieren. Of moet ik U vertellen van dat meisje van twintig jaar, diat voor haar en ha-ar moeder den kost verdiend© met werken, en dat al m.aar hoesten moest en toch door werkte en eindelijk niet meer kónnu moest ze gaan liggen en rust 'houden. Die diokter zei, dlat ze naar een sanatorium moest. En die vader dan hij! werkte op een spinnerij1 voor bet dlagelijksch brood van zijn gezin toen de dokter zei, dat hij bedlrust moest houden en versterkende mid delen gebruiken, is hdjl gaan liggen. Maar een paar weken later het huishouden kon immers niet rondkomen is hij weer gaan wérken, 't Heeft niet lang geduurd1. Die ziekte js erger teruggekomien. Hij ligt al drte miaanden. Gij kent ze immers .wel, die lijders? Ze wonen rondom U. Ze sterven naast U. Alleen uit onze Roomscbe arbeiders- wereld sterven er jaarlijks enkel© h o. n- d e rdl en. En duizenden gaan gehukt door Idat vree. selijke lijden, dioor de tuberculose. Wi'd gij' aan die duizenden wat levens- vreugde brengen Wilt gij een glimlach doen glanzen om die droeve lippen? Komt wat bloemen plukken om bij' hun Lijdensbed te zetten Die Christenen dioen graag een goed) werk. En als flian duizenden jonge .dames, vol ijver am. U te helpen, een liefdedaad te ver. richten, met mandjes vol blanke of rose bloempjes of klaverblaadjes U ^uwadhten en U vragen: „Koopt toch een bloempje van „Herwonnen Levenskracht"," o neen, dian weigert geen jonge man a-an de lieve verkoopsters zijn offertje televen, maar ook de 'zuinigste huismoeder, die wal prijzenswaardig is een dubbeltje drie. maal omkeert, eer ze het uitgeeft, ze laat zich een bloempje opspelden, omdat ze Jweet, dat Goidi haar zegenen zal, afs ze wat ovei fieeft voor haar lijdende broeders en zus ters. ,En zoo wordt dan Maanidhg een zonnedag voor onze tuberculeuzen. In stad en land! plukt de Christelijke liefde duizenden 'bloempjes, om daarmede aan de tuberculose-lijders te brengen levens vreugde en herwonnen levenskracht. Ss. HANDiELSDAGSCHOOL. Tot de Handelsdagschool wenden toe gelaten: Truius Amoureus, J. C. van Beek, A. van Beers, L. van Bentham, J. Burger, Anna A. Bruij'n, Maria S. E. du Cracq, J. Dee- genaar, J. B. Doornbos, Pi. C. Eecen, Adriana van Giiezen, Cathanina G. van Hil- ten, C. Honig (voorw.), Hernrima A. J. v. d. Horst, A. J. van Houtum, Cornelia C. Janssen, Bertha de Jong, W. idle Jong, Grietje Jomgejans, J. joosten, A. Kaan <Rz., K. Ka-aij, Ali Koel, J. Kok, Margaretha E. Kröger, Maria J. Kuiper, P„ Lois (voorw-)., Dl J. Liekeles Oebles, M. Mol, O. Nes, Catharina A. Nieuwenhuizen, J. Ober, Dl V. d. Oord', C, Opd'am, Allda A. Oud, Margaretha A. Oud, Dl. Piet, Maria W. Sehermerhorn, J. Schortinghuiiis, H.Sehroo- 'dier, N. Severthuijsen, P. Se venhui j sen (vw.), C. J. v. d. Steen, S. M. Stikkel, Cornelia A, Stautjesdijk, J. Timmerman Sz. (vw.), W. G. E. Valk, G. Veldkamp', J. Vos, A. S. G. C. Wieissenborn, B. Wes-terbeke, P. Winter, J. .Witte, H. W|olzak, L. T. van Zalinge, Maria C. Bijlok K. Piepenbroek, C. J. Palfenier, H. ter Hall, A. J. Bes- seling. INGEKOMEN PERSONEN. A. L. Schuurman, N.H., 2., Oosterburg straat 19, Utrecht. "H. Sdh'eltus., N.H., melk-contreleur, Nieuw poortslaan 62, W;ie- ringerwaardi. D, J. C. die Leeuw, N.H., kabel-iinispecteuf, Spoorstraat 37, Duitsdli- land N. Lakeman, N.H., z., Van der Woudiestraat 73, Oterleek. J, Boots. R.K., boerenknecht, Overdiepolder 1, Span. broek. M. Groen, R.K., arbeider, Omval 39, O'Uidorp. C. Mantel, N.H., db., Forestuisstraat 16, Den Haag. R. Kakes N.H., schipper, 2e Kabel-straat 21, Am sterdam.P. Boot, N.H., z., Kanremelks- bu'irrt 22, Veenhuizen. Wi. van W.endel, N.H., db., Jul. van Stolberglaan 2, Blok zijl. F. van Scliooten, N.H., spoorbe ambte, Snaai'manslaan 78, Valburg. J, Romer, R.K., z., Laat 175, Duitscbland. M. van Amersfoort, Oer., dib., Toussaint- straat 11, Wageningen. J. H. Versteeg. N.H., madh.-bankwerker, Heiligland 34a, Diuitsohland. A. Smit, N.H., slagerskn.. Laat 63, Hoogwoud. Wl Trautwein, R.K., kunst- en decoratieschilder, Kweerenpad' 14. Amsterdam. Wied. S. Mors, N.H., z., St. Annastraat 29, d|e Rijp, L. A. H. Vierdag, R.K., l.l.-machinist, Kerkplein 2, Rotterdam. J. en C, Scbutz, N.H., z., Hofstraat 7, Amsterdam. J. Tege laar, N.H., boekhouder, Dijk 23a^ Den Haag. G. D. Hofstee, RlK,, z., Fnidlsen 88, Utrecht. A. A. W. Koopman, R.K., db., 2e Tuindwarsstraat 13a„ Ffaarlem. P. Klaassen, R.K., zandvormer, le Kanaal straat 16, Amsterdam. C. Spil, R,K-, boerenknecht, Laat 83a, Heemskerk. A. van den Berg, N.H., db., Spoorstraat 12, Akersloot. J. Langkamp, WiH., bar bier, Koorstraat 27, Amsterdam. A. Dek ker, N.H., db., Nassauplein 28, Venhuizen. B. J. Gravenstein, N.H., kweekerskneoht, Kerkplein i, Naarden, N. Punt, R.K., tuinman, Keetgracht 6, Akersloot. J. van Driest, geen, sigarenmaker, Gledl. Baansloot 21, Amsterdam. L, C. van Groeningen. R.K., kok, Koorstraat 20, Amsterdam. *G. J, Dioeschot, N.H., bankwerker, Tuin straat 40, Heiloo. Wi dien Nijs-Visser, R.K., z., Egelenb'Urgerlaan 6, die Rijp. J. van dier Voort—van der Kleij, R.K./ N.H., winkelbed., Ged. Baansloot 29, Den Haag. H. Leijenaar, N.Hl, schipper, Vaartuig, Amsterdam. W. wan Best, R.K., schoenmaker, Stationstraat 35, L-con op Zand N. Groot, N.H., huishoudster, Wiesterweg 57, Zaandam. C. J. Voskuil, R.K., lijnwerlcer, Drebbelstraat 10, 'Win terswijk. G. Hoop, N.H., gevangen bewaarder, Stuartstraat 28, Hemmen, D. H-eemsbergen, N.H., meubelmaker, Snaarmanslaan 32, Hoorn. A. C. Hart. man, geen, werkleider telefoon, Vogelen zang 20a, Heiloo. P. Vader, N.H., arbeider, L. Oudorp 17, Duitscbland. A. J. Janka, R.K-, db., Nieuwesloot 2. Nijmegen. P'. Gorsselink, N.H., rijtuig, poetser H.1J.S.M.. Stuartstraat 52, Arnhem. G. W. Walstra, R.K-, metselaar, Fnidlsen 83, Coevorden. M, J. Roozelcrans, R.K., rijwielhersteller, Kinheimstraat 41, Helder. Wedl J. J. Oudsho-orn, N.H., z., Sta. tionsweg 24, Sdhoten. B. A. van Langen» R.K., organist, Oudegracht 221, Amster dam. A. Mosken, N.H., slager, Oude- gracht 229, Nieuwer-Amstel. *J. W. Koippe. R.K., bankwerker, Uitenbosdhstraat 19, Zaandam. J. de Waal, N.H., brieven besteller, D'ruiveulaan 32, PlummerendL P. Blokker, N.H., dib., L. Oudlorp 28, Ha- renkarspel. A. de Rooij, R.K.. reiziger in leder, Hofstraat 10, Utrecht. A. G. Zut, R.K., z-, Snaarmanslaan 143, Haarlem. Wi H. Gerstel, N.H., reiziger, Snaar manslaan 61, Amsterdlam. Wi. F. van den Bogert, N.H., los werkman, 2e Kabelstraat 7, Dluits-dhlandl- M. Bos, R.K., z„ N.P. La.an 75, Oudorp. P. Baarslag, G.K.> schilder, Stuartstraat 68, Zwolle. D. Bruin, C.Ger., broodbakker, N.P- laan 97, Haarlem. C. Riiekwei, N.H., gep., N.P. Laan 97, Haarlem. E. Rinses, N.H., db., Nassauplein 12, Uitgeest. A. G. Langelaar, N.H., kappersbediende, Koorstraat 27, Wijk aan Zee. J. Peter, sien, N.H., winkelbediende, Geest 11, Enk- huizen. G. J. Stunt, N.H., db.? Nassau- laan 28, Arnhem. M. A. Slijt, N.H., tuinmansknecht, Oudegracht 161, Hillegom, A. M. Groen, R.K-, Fniidsen 73, Pur. merend. N. Oostrom, R.K., winkelbed'.. Hcuttil 50, Hoorn. Wi. J. R. Beere- karnp, N.H., zaadlh.bed., Paijglop 13, Arn hem. M. C. van Lobhregt, N.H., z., N.P,, Laan 119, Haarlem. K- B. Dekker- N.H., kok, Langestraat 103, Zamdvoort. M. J, Diuinker, D.G./E.L., koopman, Gees- tersingel 38, Rotterdam. D, Memtz, N.H„ z., N.P,. Laan 94, Wijk aan Zee en Duin. Wi. S. van Eek, N.H., bewaarster Huis van Bew., Ge-estersingel 14, Arnhem. G. Coersien, N.H., z., Van dier Wpudestraat 71, Anna Paulowna. A. J. Huisman- N.H., koopman, L. Oudorp 7, Amersfoort- H. C. Stikkel, N.H,„ wijnhandelaar, Oude- gradht 295, Eelde. E. Bleeker, R.K.) stucaü'oor, Ridderstraat 14, Bergen. A, Visser, N.H., surn. Ind. post, Rits-evoort 15a, Sloten. J. M. Kuiper, N.H., suirn- Ind. post, Koningsweg 23, Sloten. A. H. Vi®, N.H., ambt. Rijks bel., Kooltuin 19) Kerkrade. A. van Wallinga, N.H.- beurtschipper, Verdronkenoord 51, Opster- land. T. Hoffman, N.H., koopvrouwj Keizerstraat 22, Rotterdam. E. H. Du bois, N.H., schilder, Zijdanr 3, Mididelburgi M. J. Elburg, R.K., ober kellner, Nieuwe- sloot 119, Amsterdam. M. van Praag, N.Isr., sigarenmaker, Gasih,.sitraat 20, Amster dam. A. Dienneman, N.H., huisihoudiser, Nieuwlandersiingel 77, Oterleek. S. Dl Mulder, geen, z-, Laat 153,Schoten. A. Kaandorp, R.K., winkeljuffr., N.P. Laan 164, Haarlem. H. Stein, D.G., stations- ass., Spoorstraat 21, Haarlem. G. van de Kieft, N.H., _z;, Lindenlaan 67, Amers foort. D. die 'Geus, R.K., z., Linden- laan 111, Leiderdorp. M. A. A. L.get, N.H., geim.-opzichter, Koningsweg 65, Am sterdam. W. Kuijper, R.K., z., Oude- gïacht 46, Egmond aan Zee. C. R. van Dillen, R.K.. med. doet. arts, Verdronken oord 44, N. O. I. M. Bakker, R.K.) db., Hekelstraat 16, Egmonidibinnen. M. M. van Dijk, N.H.. onderwijzeres, Oude- gracht 218, Koedijk. P. Dekker, N.H., z., Achterom 13 Valburg. J. Brink, geen, metaalslijper, Overdiestraat 1, Amster dam. Wed. P|. H. Horstmanshoff, N.Hi, jg vsjschriidtdijk lijdfe $s gjj| mij bsmiiwt, vrpuw te soefcsn, dié .geen spoor w«ide pa* l „uwe mwve;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1917 | | pagina 5