oordijfc
ST.
Jr.
©t
loltei.
mill,
raNö. 115
Zaterdag 29 September 1917.
PfP
ipers „Onderling
inis, dat vanaf
ier dag zalwor-
BESTUUR.
;haii,
Alkmaar.
fAATMKRCSL.
iUSüïïïE KALK.
tlIÖM MIST
is en bouwland,
jen scherp con-
[SSTflAlDEL,
[voorraad.
Vier state».
beslist succes.
11e Jaargang
DE LOGE.
1
tMsgezfn,
OBER a.s., bij
zaalzaadbon te
ONZE FIRMA als
OFFREEREN
zoover dQ voor*
en
De Beeldstormer
zijne Dochter.
aardappelen.
"T-V -
E.
r-M
kRWE.
ER GERST.
llSSL.
Weide- of Ketting-
)orachmschinei voor
Stroosnijdeirs, Z»*1'
P80EF.
roSrElnlion.
7\ v t
Uitgave dan de Naamlooze
Ve/nasrscftap ,,OiNS BLAD"
ABONNEMENTSPRIJS
Per kwartaal franco huis. 90 ct.
Met geill. Zondagsblad 125 ct.
bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers:
van de courant 3 ct.'
van het Zondagsblad 5 ct
ADVERTENTIËN:
Van 1—5 regels50 ct.
R. K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND] Reclames per regei 25 ct
Kleine adv.: 30 woorden bij vooruitbet. 30 ct
li.
Het anti-godsdienstig karakter
der Vrijmetselarij.
Gerust kan men het gevoelen van een
hekend anti-map onniek schrijver onderlijnen:
geen enkele vereenigteg bestaat er, waar
van het ware karakter zoo weinig bekend
is als van de Vrijmetselarij.
Gevolg van de geheimzinnigheid, waar
mede de Loge haar karakter zoowel als
hare werkzaamheid gewoon is te omwolken.
De meest uiteenloopende opvattingen
krijgt men dan ook te liooren, wanneer
iemand, als bedoelde auteur, eens nasporing
doet naar de meeningén omtrent aard en
bedoelen van dat genootschap.
Maar alle antwoorden loopen langs de
waarheid heen; Van de tamelijk naïeve:
„de Vrijmetselarij is eene vereeniging voor
onderling hulpbetoon", tot de belachelijke
verzekering toe„Vrijmetselarij daar
bestaat niets van".
De waarheid, de eenvoudige waarheid,
dien ik iederen macon uitdaag te weer
leggen. Zie haar hier:
De vrijmetselarij is in wezen anti-gods
dienstig, en anti-dynastiek.
Het streven der vrijmetselarij op gods
dienstig gebied is er op gericht allen
godsdienst uit te roeien van Israëlieten
Hervormde zoo goed als van den Katholiek
en op staatkundig terreinde algemeene
republiek ie vestigende Internationale
van de eersteklas, zooals de derde klassers,
de socialisten, öroomen van hun Interna
tionale die intusschen in zwijm ligt.
Naar buiten arbeidt de Loge zeker onder
den dekmantel vermomd der „humaniteit".
Een grove dwaling is het echter te meenen,
dat het eigenlijk doel der instelling onder
ling hulpbetoon is, dat, met wat gezellig
samenzijn gecombineerd, den leden biedt
wat hun hart begeert
Wie er b v. van hoort, dat een of ander
financieel zwakke vooruitgeholpen wordt,
om zelfstandig een bedrijf te voeren, of
dat b.v. 4 B.-.Br.'. een Drandstoffen-handels-
combinatie vormen, kent daardoor de Vrij
metselarij nog niet.
De Br.-. Br.', zelf weerspreken deze op
vatting. Ziehier: 25 October 1905 hield
Br.-. Nathan Grundmann in de loge „Hu-
manitas" 'te Weenen eene rede over„Oude.
en Nieuwe Tempeliers", waarin o.a. dit
voorkomt: „Een loge mag niet afzinken tot
een Vereeniging voor Gezellig Verkeer of
tot eene Vereeniging van Weldadigheid.
In de loge moet wel de geest verrijkt
worden en zal men wel liefdadigheid
moeten beoefenen, doch daarvoor hebben
wij geen Vrijmetselarij noodig.
Waarvoor wij echter de Vrijmetselarij
noodig hebben, waarom wij aan baar vast
houden, dat leert ons, daartoe begeestert
ons de geschiedenis".
In „Liturgias" van Br,*. Castro (le deel,
pag. 3) lezen wij
Vr,„Is de onderlinge weldadigheid ons
doel niet?"
Antw.„Wij zouden belachelijk zijn,
indien wij ons daarom met zinnebeelden
en geheimen omringden".
Deze Br.'. Castro is een ma^onniek ge
zag, dat zijn meester niet vindt in Amerika,
misschien ook zijn evenknie niet.
Wat is het doel der Vrijmetselarij dan
wel?
De Br.\ Br.', zelf moeten ons maar voor
lichten.
Sommige meer speculatief aangelegde
FEUILLETON.
Eene Nederlandsche geschiedenis
uit de 16e eeuw.
„Mag ïmen in een geval als dit een
jong meisje behulpzaam zijn in het ont
vluchten. van dongen®, aan wien zij door
hare ouders of bloedverwanten is toa-
vwtrouivvld?" vroeg ide nauwgezette jonge
ling.
„Ik pa-ijs uwe Vaorzidhtighaid, mijn zoon,"
sprak de waardige priester glimlachendie,
„maar wees op dit punt volkomen ge
nist. Wij kennen wel tie omstandigheden
riet, welke Margareta in Idat gevaarlijke
huis gebracht hebben, maar wijweten;
dat zij verkozen heeft, eene bruid dtes
Heeren te rijn, idat zij zidh tegen haren
ij™ daar bevintit en men Góid! meer ge
hoorzamen moet dan 'de mensahen.. Voor
het overige wil ik (haar morgen onder-
Wagen en zal niets 'tegen haren wil ten
uitvoer brengen. En nu, mijne vrienden,
tori ons onverschrokken de toekomst te
gemoet gaan. Omgooiden wij ons met het
1 wapentuig des geloofs-, soieefcan wij den
H. Geest om kradht, om sterkte, en Hij, Idle
ui de eerste dagen des Christendoms dan
geloovigen moed en volharding schonk,
zal ook ons irn het .hanige uur niet Ver-
I laten."
'Het ©dele tirietal ging uiteen, om-, ielk
rich, de belangen va|ti dej» gods
naturen wenschen weL het streven van de
Loge wat te verheffen,
Art. 1 der Algemeene Statuten van de
Vrijmetselarij in Belgie %egt wel: „De
Vrijmetselarij is eene algemeene en vooruit
strevende vereeniging en heeft ten doelde
waarheid na te sporen en, het menschelijk
geslacht te verheffen" doch de prak
tische geesten oordeelen geheel anders.
Ware het de Loge te doen, de waarheid
te achterhalen nu, dan werd Mr. August
beslist eerelid van „De Noordstar',', aange
zien hem ook het verlangen bezielt, de
waarheid i. c. omtrent dep aard der Loge
meer en meer bekend te maken.
De „Acacia" dan duidt in baar aller
eerste nummer, October 1902, pag. 3, aldus
het karakter van de Loge aan
„De Vrijmetselarij is eene kerk, de anti-
kerk, het anti-katholicisme, de andere kerk,
de kerk der ketterij, de kerk der vrije ge
dachte, in tegenstelling met de katholieke,
de typische, de eerste, de kerk van dogma
en orthodoxie
Dat is het karakter der Vrijmetselarij,
die in haren tégenwoordigen organisatie
vorm dateert van 24 Juni 1717, van den
beginne af geweest.
Want in de Constitutie der Groot-loge
van Engeland van 1723, het eerste wet
gevende document, dient de Loge zich
aanstonds als anti-kerkhet anti-katholicisme
aan. ïr?il'
Br.-. Hiram zeker een der meest ge-
zaghebbenden erkent dit zonder voor
behoud in de „Acacia" van 1908, afl Mei:
„De strijd tusschen Catholicisme en Vrij
metselarij is een strijd op leven en dood,
zonder rust of duur". (Bulletin des Travaux
du Suprème Conseil de Belgique, no, 51,
pag 59.)
Toch meene men niet, dat de Loge enkel
de bestrijding van het Katholicisme of van
de Katholieke Kerk beoogt.
Neen, de Loge is niet minder anti
christelijk dan" antikatholiek. Tot bewijs
een paar citaten:
„Geloof het niet", zegt Br.-. Schulz,
18 Maart 1883, in de Loge „Zu den drei
Rosenknospen" te Bochum „dat de Vrij
metselarij een Christelijke Vereeniging is".
„Ja, .eene Christelijke Vrijmetselarij is dè
schreeuwendste, tegenspraak, een 'vierkante
cirkel, een ronde driehoek", zegt Br.'. Gott-
hold Salomon te Hamburg.
Het is bekend, dat de loge-leden te
New-York gewoon zijn den Heiland der
wereld godslasterlijk aan te duiden als
„De jongeheer J. C."
Dat er echter in de Loge niet van ge
woon menschelijke afgekeerdheid of van
een kalme bestrijding van katholieke of
hervormde Kerk sprake is, maar dat zij
vervoerd wordt door den meest diepge-
wortelden Christus-haat, blijkt wel uit het
volgende
Niet lang geleden keerde een Venezolaan
18e Graad, Rozenkruis, hier te lande de
Loge den rug toe.
Het document van zijne bevordering
droeg verschillende symbolen. Het hoofd
symbool evenwel is een latijnsch kruis,
ongeveer een decimeter lang, waarop een
roos is aangebracht. Kwansuis wordt dat
symbqol, zeker voor degenen bij wie men
nog te veel christelijkheid vreest, christelijk
voorgesteld
Welnu, die roos aangebracht op de plaats
waar op het kruis het heilig hoofd des
Heeren hing, vertoonde de trekken van een
stervenden varkenskop.
Wel honderd Nederlanders roomsch
en onroomsch hebben dit document
onder de oogen gehad en waren eenstem-
Üienst te behartigen,
i
Het wiordt tijd, dat 'de lezer met een
der hoofdpersonen van ons verhaal nader
kennis maAt.
Margareta was Üe ©enige dioditer, het
eenige kind van den man, dien ïmen roo-
den Govert noemde, en d'i® zich in „üe
Prince van Oranten" al te duidelijk en
te ómibewipeld hoeft- Üoen fcenmien, dan tikt
wij het mog noodig zouden 'achten eeme
nadere beschrijving van zijn persoon te
geven. Govert, vroeger een welgesteld bur
ger van Gorïoto, had rijn- géheeie ver
mogen in het spel, in drank en losban
digheden verkwist. Het weinige godsdien
stig gevoel, dat hij ooit had bezeten,
was daaitioor allengs geheel en al ver
doofd, en toen nu in 1566 die aangroeiende
revolution naire beweging in een openbaren
opstand overging en de teugellooze menig
te, aangehitst door eenige fortuinzoekers
en bannelingen, in dolle woede alles, wat
Katholiek was, vervolgde, toen was hij een
der eersten, die zich te Gorkuin in de
kerken wierpen, om te plunderen,, de beel
den der heiligen te vermielemi en allerlei
heiligschennis te plegen, waardoor hij tien
bijnaam Ivain den beeldstormer ontving. Heit
is een gewoon verschijnsel, dait zij, die zich
aan de gehoorzaamheid jegens God heb
ben onttrokken, ook - Weldra gaan eerbied
voor de wetten van den Staat hebben.
Zijne echtgienoiote, eene waarlijk brave ein
godsdienstige vrouw, dlie hare eenige doch
ter reeds van' de prilste jeugldl af d'oor
woord en voorbeeld in gadisvrucht op
voedde, kwSfndle, dtoor de losbandige levens
wijze van haren mian terneergedrukt, lang-
zaïairn weg leai stierf jm hipt jaar .1565,
mig in hun oordeel.
In het licht van -een dergelijk feit wordt
het': „Verpletter den eerlooze" van Voltaire
al te wel verstaan. De „eerlooze" is niet
de Katholieke Kerk of het Christendom in
't algemeen. De „eerlooze" waar de infer
nale haat in de hoogere graden der Loge
blijkens dit document tegen ziedt, is de
Geheiligde Persoon van den Verlosser der
wereld zelf.
Nog is het niet genoeg.
„Wie lid der vrijmetselarij geworden is",
zegt de „Bauhütte" van 1888 pag. 103, „en
nog - hecht aan eenigen godsdienst, aan
eenigen tijdelijken vorm, die is nog geen
vrijmetselaar en zal het niet worden."
Wij hebben nog geen echten vrijmetse
laar ontdekt, zegt Br.-. Marker, „Bauhütte"
1891 pag. 332, die nog aan eenigen gods
dienst vasthield.
'Br.'. R. de Marmonde proclameert in de
„Courier Européen" van 5 Januari 1905
brutaalweg den strijd tegen God en alle
staatsgezag.
De zedelijke opvoeding der Logezoo heet
het in het bewuste artikel: Les raisons
d'être de la Franc-Maconnerie: heeft geen
ander doel dan voor alles ae godsdienstige
idee te bekampende idee zelf en niet den
vorm.
Want het zou eene verfoeielijke huiche
larij zijn nog eenige betrekking met God
te onderhouden, wanneet" wij zijn plaats
vervanger op aarde vervolgen.
Het verdwijnen van de godsdienstige
gedachte d.w.z. van allen godsdienst
is het doel, dat de vrijmetselarij nastreeft.
Een verfoeielijke huichelarij de lo
gische conclude op gezag van Br.', de
Marmonde, ligt voor het grijpen. Zij is
deze: een Katholiek die vrijmetselaar te
gelijk wil wezen evenals een hervormde,
die tegelijk lid der Hervormde Kerk wil zijn,
die kent het ware karakter van de Loge niet;
nog erger die zich desondanks laat kiezen
tot gevolmachtigde van het kiescollege óf
tot notabele of tot ouderling; of iemand,
die weet wat de Loge in aard en bedoelen
is en toch als voorganger van eenig Chris
telijk Kerkgenootschap optreedt hem
treft het verwijt dat logisch uit de verze
kering van den eigen Br.*, de Marmonde
volgt. Laat men nu niet aanvoeren, dat
in de „bouwstukken" der Loge steeds ge
sproken wordt van den „Bouwmeester van
het Heelal". Daarmede is echter niet be
doeld de God der Christenen. Zie Bulletin
des Travaux du Suprème Conseil de Bel
gique", No. 51 pag. 59.
Ook mag men niet tegenwerpen, dat in
Nederland de Loge misschien van geheel
anderen aard is.
Tot ontnuchtering het volgende. „Eenheid
aldus het Ned. Jaarboekje voor Vrij
metselaren 5845 (1845) pag. 145 in doel
is een gewichtig kenmerk onzer Orde. Hoe
vele ook de werkplaatsen zijn mogen, welke
zich op de oppervlakte des aardbodems
bevinden, allen gaan van een en hetzelfde
beginsel uit, allen trachtèn een en hetzelfde
doel te bereiken." Zou het duidelijk ge
noeg zijn
In het Maponniek Weekblad van 1872
pag 2, herinnert Br.-. J. L Terneden van
Dordrecht er aan, dat als beginsel der
Maponnieke Constitutie is aangenomen, dat
alle Loges van het heelal slechts één enkele
Loge vormen, waarvan de Gr. Oosten van
ieder rijk de brandpunten zijn.
Duidelijker heeft niemand die eenheid
der vrijmetselarij erkend, ondanks alle ver
schil van ritus en vormen, dan Br.*. Ragon
in zijn Cours philosophiqué etc. pag 40.
Het Fransche Groot-Oosten onderzocht zijn
ma op haar sterfbed hare dochter aan
de bijzondere bescherming va,n pastoor Van
V-eghel te hebben aanbevolen. Govert, biu
vrijer dan vroeger, gaf zich aan de groot
site ongebondenheid over ein> nam gretig
de gelegenheid, ■welke hem een jaar later
Werd aangeboden:, te baat, om door 'hét
roovem yan kostbare kerksieraden en eigen
dommen van vrome Katholieken zijn toe
stand te verbeteren of Bever zijne los
bandigheid1 voedsel te geven, want na korten
tijd was er van allies' niets meer over.
Wat zijne dochter onder dit alles leed';
ia lichtelijk te beseffen. Haar werd niet
alleen ten strengste verboden het H. Mis
offer bij' te wonen, maar zijwerd zelfs
gedwongen, bij de vergaderingen dier on-
katholielcen,-welke nu en dan in. stilte plaats
vonden, fegenwoordig te zijti. Daar moest
zij Ihoioren, hoe ide idlierb-a^rsts, de heiligst®
geheimen van den godsdienst w'erdlen be
spot, hoe roem zich roekeloos verzette tegen
tegen de leer dor Kerk, waarvan Christus
het hoofd is. Dit. duurde zoo voort, tot
dat Govert door de koninklijke regeeiring
uit Ide stad; Gorkum gebannen werd1.
Margareta had inmiddels haar achttiende
jaar bereikt. Mein noemde haar de mooie
Mangareta: want behalve Idat haar gelaat
Werkelijk schoen genoemd mocht worden,
blonk op dat engelengezicht de lieftal
ligheid der ideugdien welke in haar woonden.
Zonder deugd toch bestaat geen® ware
schoonheid, wijl de sporen d'er hartstoch
ten, wlelke den inweindigen tnemsch be
roeren, zelfs op het schoonste gelaat zicht
baar zijn. Door de veelvuldige rampen,
Waarmede zij reeds van hare vroegste jeugd
had moeten kampen,, had zij een® geest-
tocht verkregen, wqlke mie» slechts zei-
Cours en verklaarde, dat het ,,'t werk was
van een diep onderwezen .Br.*., die de een
parige loftuiting van het Groot-Oosten
alleszins waardig is."
Br.-. Ragon dan meent: „De Vrijmet
selarij behoort tot geen enkel land. Zij is
noch Fransch, nóch Schotsch, nóch Ame-
rikaansch (dus ook niet Nederlandsch, Mr.
August). Zij is één en algemeen. Als zij
dit karakter van eenheid en algemeenheid
verloor, zou zij ophouden de Vrijmetselarij
te zijn".
Zonder twijfel is het karakter van de
Vrijmetsèlarij in Nederland geheel over
eenkomstig met het karakter, dat zich in
andere landen openbaart. De gelegenheid
is een beetje minder gunstig dan b.v. in
Frankrijk.
Anti-Katholiek zeker, maar ook anti-
Christelijk en zelfs anti-godsdienstig en
atheïstisch ziedaar het ware'karakter
van de Vrijmetselarij op godsdienstig ge
bied, ook in Nederland.
Niet velen zullen dit vermoed hebben,
mogelijk omdat zij 'meermalen hooren van
bekende maeons, die belangrijke functies
waarnemen in eenig kerkgenootschap.
Nu zullen zij na de besliste verklaring
van Brde Marmonde en anderen ook
wel de vlekken waarnemen op het hagel
witte front van de statig tempelwaaits
schrijdende functionarissen.
Wel niet in het licht van „De Noord
star", die aan chronische verduistering lijdt,.
,maar wèl in het licht van de Zon der
Waarheid.
En de meer speculatieve Br.*. Br.', zoeken
immers de Waarheid?
Met een beleefden groet wordt zij hun
hiermede aangetoond.
Mr. AUGUST.
BINNENLAND.
NEDERLAND EN DE OORLOG.
EXPCRT-CENTRALE.
Tem leinde medezegglngsrnadht -te kun
nen krijgen ini ide :n. veniiK diile voor jte
Export-Centrale is gesticht, heeft de Ver-
eemiigiing' „De Looisduiinsche Groentenvei-
li.nig" besloten in ide ieening van vijf mil-
lioen, zooveel mogelijk aandeielen te nemen
a f25.000. Mien vreest, dat anders straks
die export van tuiinbouwprodlucten zal ge
regeld wottten door menschen, die van
tuinbouw niet biet minste begrip hebben.
NALEVING VAN OISTRIBDTIE-
VOORSGHRIFTEN.
De Minister van Jiujsititte beeft, n.aar aan
leiding van, een desbetreffiendl door de iRe-
gieeringscoimimjsisaiiissen voor Üe Rijlksgraan-
verzanneling, namens Burgemeesters tot tien
Minister vain Lanjdbouiw gericht verzoek,
ide giomverncuire-genieiraail, fuingieiereinidie Di
recteuren van Politie, witgenoodigd te be
vorderen, idlait idbor de Marechaussee en
de Rij'IcsveMwadht toezicht worde mitget-
oefehd op die ftalevïng' van, dia door den
Minister van Landbouw1 vastgestelde (diistri-
butiie-regelingen 01 voorschriften.
GOEDKOOPE KOLEN.
De „Tel." zégt met zekerheid 'te kiunr
tien berichten, dat de inetgeering besloten
heeft geidiurenldie d'en kropenden winter een
bepaalde hoeveelheid kolen tegen vermin-
derdien.prijs beschikbaar le stellen, krach
tens art. 1 van ide dlistribuitiewet.
De Cioimmissiie van Toezicht op de Aard-
appielvereeniging verleent hierbij toit jia'der
order ontheffing van het verbod! van ver
voer, voor zoover betreft Üe gewone (blian-
den bij meisjes van haren leeftijd aan
treft. Die vvereld bezat voor haar geene
bekoorlijkbedenzij' leefde slechts voor God
eti baar vurigst verlangen was eene plaats
onder üe uitverkorenen bruidién des Heeren
te Imogen hebben, welk verlangen door
pastoor Van Vegihel werd vervuld, dloor
haar jn de rij dier godgewijde maagden
van, St. Agnes te doen opnemen. Hier ge
noot zij 'eenigen .tijld rust on vrede, waar
naar (haar gemoeid zoolang had uitgezien,
doiüh Idifie weldra werdlen verstoord, daar
Gtoivert, die zidh bolder ide kapers van
Jjumcy had begeven, haar eens des nachts
door rijn handlangers aam het klooster
ontvoeren en te Dordrecht opsluiten liet,
totdat de overrompeling idler staid hen weder
bijeenbracht en heim het onzalig voornemen
deed opvatten, oim haar aam een jongen
tartuinizoeker, idie evenals hij gebannen was.
uit te huwelijken,. Hoezeer Margareta' zich
hiertegen met kracht vqraattie, niets kon
hem van zijn besluit doen veranderen.
W|ij hebben gezien, h-oie hij' haar onder
debeschermiing vam Dirk 'Roelof s-z stelde,
rniet bet voornemen o-m, zoodra de ge
legen,béid zich aanbood, dlit plan ten uit
voer te brengen.
III,
Somber en onheilspellend bralk ide dag
aam, die voor Gbrfcuim zoo noodlottig zou
worden. Een grauwe nevel bedekte als
een lijkkleed de sfaidi ©n hare omstreken.
De rnlwle inaoiiü&oistenwind] pakte bergen van
Wiollfean aan het luiahitruimi opeen em tie
golven der rivier zweepten ide stadswal
len, als Wilden zij haar reeds bij voorbaat
tachtigen voor Üe gruwelen, .welke binnen
f.
Groep C;
1 Groep D.
Groep E.
Groep F.
Groep G.
fce) Eigenheimers of Borg^rs:,en Industrie,
alsmede van het verbad! van aflevering dier
Eigenheimers of Biorgers en Industries, voor
zoover die aflevering geschiedt uitsluitend!
aan handelaren en militaire jetepote-
Ten etad® misverstand te voorkomen, tee-
fcemt zij hierbij verder nog aan, het verbod
van ,aflevering aan colnisumentem behoudens
het jn art. 6 dier beschikking bepaaldé
(hoeveelhed'an vam ten hoogste 10 K.G.),
blijft gehandhaiaift.
Gelegenheid tot het idoon van winter-
opslag wloiidt dan niet gegeven.
Van deze geleguhaiid, maakt zij tevens
giebiiujk „er yow zoover iiioodig Uwe aan
dacht ap te vestigen, dat het verbod voor
vervoer ©n van aflevering van aardappelen
.ooik gelden binnen die gieimieente waar de
aardappelen verbouwd zijn, behoudens het
in bovenbedoelde beschikking in art. 2
sub' a (vervoer van 'het veld naar opslag
plaats) bepaald®.
UITVOER VAN JONGE PAARDEN.
Aan de „Veehandel" wordt medegedeeld;,
dat' de uitvoer van -1%-jarige ruimen bin
nenkort zal worden toegestaan.
VERBOUW, VAN GEWASSEN.
Die Minister van Lainidboiuw brengt ter
algeimieene kamii'S, dat het ilni d|e bedoeling
ligt den verbouw van elk der hieronder
genoemde groiepen vap gewassen te be
perken tot 'hot achter .elke groep vermelde
percentage vam den gemiiddieldeni verbouw
in, jde jaren'1913, 1914 j^n 1915.
Groep A. karw'ijza'aid, mosterdzaad,
blauwimiaanzaad, kaniarieizaiaidj, zaaii- en poot-
uien. en sjalotten 40 ,°/o
Groep B, Wjesterwoldséb Raygr.aszaadi,
spimaziezaad, radijszaad^ kmollenzaad, kool-
raapzaad, sluitkcolza-ad], uienzaad,, ramme-
mu/.aad, seldlerijzaad en andere groenten-
zatdeh ,70 °fo;
suikerbieten SO £/o
vlas, 50 ,o/o
cichorei 100
tabak 100 ,?/o
kool, peen, spinazie, .snij
boon-en, spersiieiboomiein!, preisielderijj pasti-
nafc en andere groenten 50 ,°/o behalve
in zuivere tuimbomwbedrijyen.
Dia mraatregeleni tot beperking van d;en
verbouw van koolrapen en, knollen, alsook
van voederbieten en mangel wortelen zullen
nog nader worden bekend gemaakt. Uitvoer
vam deze gewassen, versch o,f geconser
veerd, zal in ge;en, geval worden toege
staan. Overwogen wondt dén- verbouw voor
voeding van eigen vee vrij te laten, doch
hetgeen meer veibonwd wordt tegen be-
trektoellijlc (lage prijlzien in beslfig te nemen
en te idistribuieieren,.
Voor iden verbouw van kool en snijboo-
nen op gescheurd grasland, die in 1917
onbeperkt was toegestaan, zal thans- geen
vrijdonfi wordien gegeven.
Grasland, |n dien winter 19,'16/17 ge
scheurd, zal thans geheel als gewoon bouw
land beschouwd worden. („St.-Ct.")
STEENKOLEN.
Naar rwij- vernemen, hieèft de Regeering
een aantal schepen aangewezen tot het
halen van althans, een gedeelte van dé door
Engeland tot onze beschikking- ^esteldie
100.000 ton kolen. Wanneer deze schepen
zuillen varen, staat iiog injfet vast, zelfs is
niplg niet zeker dat zij zulten varen. Indien
toich de bemanningen weigeren uit te va
ren, zullen zij 'daartoe niet gedwongen
kunnen worden.
Men ^ontveinst zich mannelijk- niet, "dat
wel ti-e mogelijkheid, maar geenszins de
zekerheid bestaat, Idialt de onderneming goed
hare muren zouden plaats grijlpen. Men
hoiorde niets Id,am den afgemeten, tred der
wachters ap de wallen c,n het .piepen dier
zWaluwen, die in allerlei richtingen boven
den waterspiegel rondzwierven:
Ongelukkige stad, bedek n vrij met bet
vale 'kleed der róuwe, opdat dia zon geen
getuige zij uwer schande; wamt de toorn
des Hieimels is over u uitgebroken! Satan"
zal zijn troon binnen uwe muren vestigen
■en bet licht vain den godsdienst van n
wegvlied-ern, oanidat luwe burgers hunne
ooren gesloten hebben voior de roepstem
van deugd en plicht.
De tijd van het niachtkoor in hét Fran
ciscaner-klooster was reeds king vdorbij,
doch nog altijd( hoorde men die- vurige
■gebeden dier arme kloosterlingen, die zich
niet zoioals anders naar hunne harde leger
stede haiddiem "begeven. Dó gardiiaan had
ben van ide gevaren, welke heinf bedreig
den, onderricht, hen, .zooveel hij vermocht,
miet zijne zalvende wioioiidcn vertroost en
gesterkt, en hun eindelijk de vrijheid ge-
geven om, zoo zij 'wilden, het klooster
en üe stald te verlaten, tem eirade bij bloed
verwanten of vrienden ©ene veilige schuil
plaats te zoeken. Maar wiaarheen zoudon
zij vluchten, zijl de vromen, die (binnön
de gewijde muren eiaue vrijheid, een vredié
genoten, w'elk-e de wereld niet kan geven?
Evenals de schipbreukelingen zich' angstig
en vertwijfelend aan het overschot van
bet verbrijzelde vaartuig vastklemmen, zoo
ook bleven hunne zielen, geboeid aan het"
gewijde oord, waar rij slechts voor 1 hun
nen Gód leefden.
i1 I 1 (W,ordt yervolgd.i
1
I
wM
i -1
-wM
h 1
'4!
>.yJ
'M