oordijfc ST. Jr. ©t loltei. mill, raNö. 115 Zaterdag 29 September 1917. PfP ipers „Onderling inis, dat vanaf ier dag zalwor- BESTUUR. ;haii, Alkmaar. fAATMKRCSL. iUSüïïïE KALK. tlIÖM MIST is en bouwland, jen scherp con- [SSTflAlDEL, [voorraad. Vier state». beslist succes. 11e Jaargang DE LOGE. 1 tMsgezfn, OBER a.s., bij zaalzaadbon te ONZE FIRMA als OFFREEREN zoover dQ voor* en De Beeldstormer zijne Dochter. aardappelen. "T-V - E. r-M kRWE. ER GERST. llSSL. Weide- of Ketting- )orachmschinei voor Stroosnijdeirs, Z»*1' P80EF. roSrElnlion. 7\ v t Uitgave dan de Naamlooze Ve/nasrscftap ,,OiNS BLAD" ABONNEMENTSPRIJS Per kwartaal franco huis. 90 ct. Met geill. Zondagsblad 125 ct. bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers: van de courant 3 ct.' van het Zondagsblad 5 ct ADVERTENTIËN: Van 1—5 regels50 ct. R. K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND] Reclames per regei 25 ct Kleine adv.: 30 woorden bij vooruitbet. 30 ct li. Het anti-godsdienstig karakter der Vrijmetselarij. Gerust kan men het gevoelen van een hekend anti-map onniek schrijver onderlijnen: geen enkele vereenigteg bestaat er, waar van het ware karakter zoo weinig bekend is als van de Vrijmetselarij. Gevolg van de geheimzinnigheid, waar mede de Loge haar karakter zoowel als hare werkzaamheid gewoon is te omwolken. De meest uiteenloopende opvattingen krijgt men dan ook te liooren, wanneer iemand, als bedoelde auteur, eens nasporing doet naar de meeningén omtrent aard en bedoelen van dat genootschap. Maar alle antwoorden loopen langs de waarheid heen; Van de tamelijk naïeve: „de Vrijmetselarij is eene vereeniging voor onderling hulpbetoon", tot de belachelijke verzekering toe„Vrijmetselarij daar bestaat niets van". De waarheid, de eenvoudige waarheid, dien ik iederen macon uitdaag te weer leggen. Zie haar hier: De vrijmetselarij is in wezen anti-gods dienstig, en anti-dynastiek. Het streven der vrijmetselarij op gods dienstig gebied is er op gericht allen godsdienst uit te roeien van Israëlieten Hervormde zoo goed als van den Katholiek en op staatkundig terreinde algemeene republiek ie vestigende Internationale van de eersteklas, zooals de derde klassers, de socialisten, öroomen van hun Interna tionale die intusschen in zwijm ligt. Naar buiten arbeidt de Loge zeker onder den dekmantel vermomd der „humaniteit". Een grove dwaling is het echter te meenen, dat het eigenlijk doel der instelling onder ling hulpbetoon is, dat, met wat gezellig samenzijn gecombineerd, den leden biedt wat hun hart begeert Wie er b v. van hoort, dat een of ander financieel zwakke vooruitgeholpen wordt, om zelfstandig een bedrijf te voeren, of dat b.v. 4 B.-.Br.'. een Drandstoffen-handels- combinatie vormen, kent daardoor de Vrij metselarij nog niet. De Br.-. Br.', zelf weerspreken deze op vatting. Ziehier: 25 October 1905 hield Br.-. Nathan Grundmann in de loge „Hu- manitas" 'te Weenen eene rede over„Oude. en Nieuwe Tempeliers", waarin o.a. dit voorkomt: „Een loge mag niet afzinken tot een Vereeniging voor Gezellig Verkeer of tot eene Vereeniging van Weldadigheid. In de loge moet wel de geest verrijkt worden en zal men wel liefdadigheid moeten beoefenen, doch daarvoor hebben wij geen Vrijmetselarij noodig. Waarvoor wij echter de Vrijmetselarij noodig hebben, waarom wij aan baar vast houden, dat leert ons, daartoe begeestert ons de geschiedenis". In „Liturgias" van Br,*. Castro (le deel, pag. 3) lezen wij Vr,„Is de onderlinge weldadigheid ons doel niet?" Antw.„Wij zouden belachelijk zijn, indien wij ons daarom met zinnebeelden en geheimen omringden". Deze Br.'. Castro is een ma^onniek ge zag, dat zijn meester niet vindt in Amerika, misschien ook zijn evenknie niet. Wat is het doel der Vrijmetselarij dan wel? De Br.\ Br.', zelf moeten ons maar voor lichten. Sommige meer speculatief aangelegde FEUILLETON. Eene Nederlandsche geschiedenis uit de 16e eeuw. „Mag ïmen in een geval als dit een jong meisje behulpzaam zijn in het ont vluchten. van dongen®, aan wien zij door hare ouders of bloedverwanten is toa- vwtrouivvld?" vroeg ide nauwgezette jonge ling. „Ik pa-ijs uwe Vaorzidhtighaid, mijn zoon," sprak de waardige priester glimlachendie, „maar wees op dit punt volkomen ge nist. Wij kennen wel tie omstandigheden riet, welke Margareta in Idat gevaarlijke huis gebracht hebben, maar wijweten; dat zij verkozen heeft, eene bruid dtes Heeren te rijn, idat zij zidh tegen haren ij™ daar bevintit en men Góid! meer ge hoorzamen moet dan 'de mensahen.. Voor het overige wil ik (haar morgen onder- Wagen en zal niets 'tegen haren wil ten uitvoer brengen. En nu, mijne vrienden, tori ons onverschrokken de toekomst te gemoet gaan. Omgooiden wij ons met het 1 wapentuig des geloofs-, soieefcan wij den H. Geest om kradht, om sterkte, en Hij, Idle ui de eerste dagen des Christendoms dan geloovigen moed en volharding schonk, zal ook ons irn het .hanige uur niet Ver- I laten." 'Het ©dele tirietal ging uiteen, om-, ielk rich, de belangen va|ti dej» gods naturen wenschen weL het streven van de Loge wat te verheffen, Art. 1 der Algemeene Statuten van de Vrijmetselarij in Belgie %egt wel: „De Vrijmetselarij is eene algemeene en vooruit strevende vereeniging en heeft ten doelde waarheid na te sporen en, het menschelijk geslacht te verheffen" doch de prak tische geesten oordeelen geheel anders. Ware het de Loge te doen, de waarheid te achterhalen nu, dan werd Mr. August beslist eerelid van „De Noordstar',', aange zien hem ook het verlangen bezielt, de waarheid i. c. omtrent dep aard der Loge meer en meer bekend te maken. De „Acacia" dan duidt in baar aller eerste nummer, October 1902, pag. 3, aldus het karakter van de Loge aan „De Vrijmetselarij is eene kerk, de anti- kerk, het anti-katholicisme, de andere kerk, de kerk der ketterij, de kerk der vrije ge dachte, in tegenstelling met de katholieke, de typische, de eerste, de kerk van dogma en orthodoxie Dat is het karakter der Vrijmetselarij, die in haren tégenwoordigen organisatie vorm dateert van 24 Juni 1717, van den beginne af geweest. Want in de Constitutie der Groot-loge van Engeland van 1723, het eerste wet gevende document, dient de Loge zich aanstonds als anti-kerkhet anti-katholicisme aan. ïr?il' Br.-. Hiram zeker een der meest ge- zaghebbenden erkent dit zonder voor behoud in de „Acacia" van 1908, afl Mei: „De strijd tusschen Catholicisme en Vrij metselarij is een strijd op leven en dood, zonder rust of duur". (Bulletin des Travaux du Suprème Conseil de Belgique, no, 51, pag 59.) Toch meene men niet, dat de Loge enkel de bestrijding van het Katholicisme of van de Katholieke Kerk beoogt. Neen, de Loge is niet minder anti christelijk dan" antikatholiek. Tot bewijs een paar citaten: „Geloof het niet", zegt Br.-. Schulz, 18 Maart 1883, in de Loge „Zu den drei Rosenknospen" te Bochum „dat de Vrij metselarij een Christelijke Vereeniging is". „Ja, .eene Christelijke Vrijmetselarij is dè schreeuwendste, tegenspraak, een 'vierkante cirkel, een ronde driehoek", zegt Br.'. Gott- hold Salomon te Hamburg. Het is bekend, dat de loge-leden te New-York gewoon zijn den Heiland der wereld godslasterlijk aan te duiden als „De jongeheer J. C." Dat er echter in de Loge niet van ge woon menschelijke afgekeerdheid of van een kalme bestrijding van katholieke of hervormde Kerk sprake is, maar dat zij vervoerd wordt door den meest diepge- wortelden Christus-haat, blijkt wel uit het volgende Niet lang geleden keerde een Venezolaan 18e Graad, Rozenkruis, hier te lande de Loge den rug toe. Het document van zijne bevordering droeg verschillende symbolen. Het hoofd symbool evenwel is een latijnsch kruis, ongeveer een decimeter lang, waarop een roos is aangebracht. Kwansuis wordt dat symbqol, zeker voor degenen bij wie men nog te veel christelijkheid vreest, christelijk voorgesteld Welnu, die roos aangebracht op de plaats waar op het kruis het heilig hoofd des Heeren hing, vertoonde de trekken van een stervenden varkenskop. Wel honderd Nederlanders roomsch en onroomsch hebben dit document onder de oogen gehad en waren eenstem- Üienst te behartigen, i Het wiordt tijd, dat 'de lezer met een der hoofdpersonen van ons verhaal nader kennis maAt. Margareta was Üe ©enige dioditer, het eenige kind van den man, dien ïmen roo- den Govert noemde, en d'i® zich in „üe Prince van Oranten" al te duidelijk en te ómibewipeld hoeft- Üoen fcenmien, dan tikt wij het mog noodig zouden 'achten eeme nadere beschrijving van zijn persoon te geven. Govert, vroeger een welgesteld bur ger van Gorïoto, had rijn- géheeie ver mogen in het spel, in drank en losban digheden verkwist. Het weinige godsdien stig gevoel, dat hij ooit had bezeten, was daaitioor allengs geheel en al ver doofd, en toen nu in 1566 die aangroeiende revolution naire beweging in een openbaren opstand overging en de teugellooze menig te, aangehitst door eenige fortuinzoekers en bannelingen, in dolle woede alles, wat Katholiek was, vervolgde, toen was hij een der eersten, die zich te Gorkuin in de kerken wierpen, om te plunderen,, de beel den der heiligen te vermielemi en allerlei heiligschennis te plegen, waardoor hij tien bijnaam Ivain den beeldstormer ontving. Heit is een gewoon verschijnsel, dait zij, die zich aan de gehoorzaamheid jegens God heb ben onttrokken, ook - Weldra gaan eerbied voor de wetten van den Staat hebben. Zijne echtgienoiote, eene waarlijk brave ein godsdienstige vrouw, dlie hare eenige doch ter reeds van' de prilste jeugldl af d'oor woord en voorbeeld in gadisvrucht op voedde, kwSfndle, dtoor de losbandige levens wijze van haren mian terneergedrukt, lang- zaïairn weg leai stierf jm hipt jaar .1565, mig in hun oordeel. In het licht van -een dergelijk feit wordt het': „Verpletter den eerlooze" van Voltaire al te wel verstaan. De „eerlooze" is niet de Katholieke Kerk of het Christendom in 't algemeen. De „eerlooze" waar de infer nale haat in de hoogere graden der Loge blijkens dit document tegen ziedt, is de Geheiligde Persoon van den Verlosser der wereld zelf. Nog is het niet genoeg. „Wie lid der vrijmetselarij geworden is", zegt de „Bauhütte" van 1888 pag. 103, „en nog - hecht aan eenigen godsdienst, aan eenigen tijdelijken vorm, die is nog geen vrijmetselaar en zal het niet worden." Wij hebben nog geen echten vrijmetse laar ontdekt, zegt Br.-. Marker, „Bauhütte" 1891 pag. 332, die nog aan eenigen gods dienst vasthield. 'Br.'. R. de Marmonde proclameert in de „Courier Européen" van 5 Januari 1905 brutaalweg den strijd tegen God en alle staatsgezag. De zedelijke opvoeding der Logezoo heet het in het bewuste artikel: Les raisons d'être de la Franc-Maconnerie: heeft geen ander doel dan voor alles ae godsdienstige idee te bekampende idee zelf en niet den vorm. Want het zou eene verfoeielijke huiche larij zijn nog eenige betrekking met God te onderhouden, wanneet" wij zijn plaats vervanger op aarde vervolgen. Het verdwijnen van de godsdienstige gedachte d.w.z. van allen godsdienst is het doel, dat de vrijmetselarij nastreeft. Een verfoeielijke huichelarij de lo gische conclude op gezag van Br.', de Marmonde, ligt voor het grijpen. Zij is deze: een Katholiek die vrijmetselaar te gelijk wil wezen evenals een hervormde, die tegelijk lid der Hervormde Kerk wil zijn, die kent het ware karakter van de Loge niet; nog erger die zich desondanks laat kiezen tot gevolmachtigde van het kiescollege óf tot notabele of tot ouderling; of iemand, die weet wat de Loge in aard en bedoelen is en toch als voorganger van eenig Chris telijk Kerkgenootschap optreedt hem treft het verwijt dat logisch uit de verze kering van den eigen Br.*, de Marmonde volgt. Laat men nu niet aanvoeren, dat in de „bouwstukken" der Loge steeds ge sproken wordt van den „Bouwmeester van het Heelal". Daarmede is echter niet be doeld de God der Christenen. Zie Bulletin des Travaux du Suprème Conseil de Bel gique", No. 51 pag. 59. Ook mag men niet tegenwerpen, dat in Nederland de Loge misschien van geheel anderen aard is. Tot ontnuchtering het volgende. „Eenheid aldus het Ned. Jaarboekje voor Vrij metselaren 5845 (1845) pag. 145 in doel is een gewichtig kenmerk onzer Orde. Hoe vele ook de werkplaatsen zijn mogen, welke zich op de oppervlakte des aardbodems bevinden, allen gaan van een en hetzelfde beginsel uit, allen trachtèn een en hetzelfde doel te bereiken." Zou het duidelijk ge noeg zijn In het Maponniek Weekblad van 1872 pag 2, herinnert Br.-. J. L Terneden van Dordrecht er aan, dat als beginsel der Maponnieke Constitutie is aangenomen, dat alle Loges van het heelal slechts één enkele Loge vormen, waarvan de Gr. Oosten van ieder rijk de brandpunten zijn. Duidelijker heeft niemand die eenheid der vrijmetselarij erkend, ondanks alle ver schil van ritus en vormen, dan Br.*. Ragon in zijn Cours philosophiqué etc. pag 40. Het Fransche Groot-Oosten onderzocht zijn ma op haar sterfbed hare dochter aan de bijzondere bescherming va,n pastoor Van V-eghel te hebben aanbevolen. Govert, biu vrijer dan vroeger, gaf zich aan de groot site ongebondenheid over ein> nam gretig de gelegenheid, ■welke hem een jaar later Werd aangeboden:, te baat, om door 'hét roovem yan kostbare kerksieraden en eigen dommen van vrome Katholieken zijn toe stand te verbeteren of Bever zijne los bandigheid1 voedsel te geven, want na korten tijd was er van allies' niets meer over. Wat zijne dochter onder dit alles leed'; ia lichtelijk te beseffen. Haar werd niet alleen ten strengste verboden het H. Mis offer bij' te wonen, maar zijwerd zelfs gedwongen, bij de vergaderingen dier on- katholielcen,-welke nu en dan in. stilte plaats vonden, fegenwoordig te zijti. Daar moest zij Ihoioren, hoe ide idlierb-a^rsts, de heiligst® geheimen van den godsdienst w'erdlen be spot, hoe roem zich roekeloos verzette tegen tegen de leer dor Kerk, waarvan Christus het hoofd is. Dit. duurde zoo voort, tot dat Govert door de koninklijke regeeiring uit Ide stad; Gorkum gebannen werd1. Margareta had inmiddels haar achttiende jaar bereikt. Mein noemde haar de mooie Mangareta: want behalve Idat haar gelaat Werkelijk schoen genoemd mocht worden, blonk op dat engelengezicht de lieftal ligheid der ideugdien welke in haar woonden. Zonder deugd toch bestaat geen® ware schoonheid, wijl de sporen d'er hartstoch ten, wlelke den inweindigen tnemsch be roeren, zelfs op het schoonste gelaat zicht baar zijn. Door de veelvuldige rampen, Waarmede zij reeds van hare vroegste jeugd had moeten kampen,, had zij een® geest- tocht verkregen, wqlke mie» slechts zei- Cours en verklaarde, dat het ,,'t werk was van een diep onderwezen .Br.*., die de een parige loftuiting van het Groot-Oosten alleszins waardig is." Br.-. Ragon dan meent: „De Vrijmet selarij behoort tot geen enkel land. Zij is noch Fransch, nóch Schotsch, nóch Ame- rikaansch (dus ook niet Nederlandsch, Mr. August). Zij is één en algemeen. Als zij dit karakter van eenheid en algemeenheid verloor, zou zij ophouden de Vrijmetselarij te zijn". Zonder twijfel is het karakter van de Vrijmetsèlarij in Nederland geheel over eenkomstig met het karakter, dat zich in andere landen openbaart. De gelegenheid is een beetje minder gunstig dan b.v. in Frankrijk. Anti-Katholiek zeker, maar ook anti- Christelijk en zelfs anti-godsdienstig en atheïstisch ziedaar het ware'karakter van de Vrijmetselarij op godsdienstig ge bied, ook in Nederland. Niet velen zullen dit vermoed hebben, mogelijk omdat zij 'meermalen hooren van bekende maeons, die belangrijke functies waarnemen in eenig kerkgenootschap. Nu zullen zij na de besliste verklaring van Brde Marmonde en anderen ook wel de vlekken waarnemen op het hagel witte front van de statig tempelwaaits schrijdende functionarissen. Wel niet in het licht van „De Noord star", die aan chronische verduistering lijdt,. ,maar wèl in het licht van de Zon der Waarheid. En de meer speculatieve Br.*. Br.', zoeken immers de Waarheid? Met een beleefden groet wordt zij hun hiermede aangetoond. Mr. AUGUST. BINNENLAND. NEDERLAND EN DE OORLOG. EXPCRT-CENTRALE. Tem leinde medezegglngsrnadht -te kun nen krijgen ini ide :n. veniiK diile voor jte Export-Centrale is gesticht, heeft de Ver- eemiigiing' „De Looisduiinsche Groentenvei- li.nig" besloten in ide ieening van vijf mil- lioen, zooveel mogelijk aandeielen te nemen a f25.000. Mien vreest, dat anders straks die export van tuiinbouwprodlucten zal ge regeld wottten door menschen, die van tuinbouw niet biet minste begrip hebben. NALEVING VAN OISTRIBDTIE- VOORSGHRIFTEN. De Minister van Jiujsititte beeft, n.aar aan leiding van, een desbetreffiendl door de iRe- gieeringscoimimjsisaiiissen voor Üe Rijlksgraan- verzanneling, namens Burgemeesters tot tien Minister vain Lanjdbouiw gericht verzoek, ide giomverncuire-genieiraail, fuingieiereinidie Di recteuren van Politie, witgenoodigd te be vorderen, idlait idbor de Marechaussee en de Rij'IcsveMwadht toezicht worde mitget- oefehd op die ftalevïng' van, dia door den Minister van Landbouw1 vastgestelde (diistri- butiie-regelingen 01 voorschriften. GOEDKOOPE KOLEN. De „Tel." zégt met zekerheid 'te kiunr tien berichten, dat de inetgeering besloten heeft geidiurenldie d'en kropenden winter een bepaalde hoeveelheid kolen tegen vermin- derdien.prijs beschikbaar le stellen, krach tens art. 1 van ide dlistribuitiewet. De Cioimmissiie van Toezicht op de Aard- appielvereeniging verleent hierbij toit jia'der order ontheffing van het verbod! van ver voer, voor zoover betreft Üe gewone (blian- den bij meisjes van haren leeftijd aan treft. Die vvereld bezat voor haar geene bekoorlijkbedenzij' leefde slechts voor God eti baar vurigst verlangen was eene plaats onder üe uitverkorenen bruidién des Heeren te Imogen hebben, welk verlangen door pastoor Van Vegihel werd vervuld, dloor haar jn de rij dier godgewijde maagden van, St. Agnes te doen opnemen. Hier ge noot zij 'eenigen .tijld rust on vrede, waar naar (haar gemoeid zoolang had uitgezien, doiüh Idifie weldra werdlen verstoord, daar Gtoivert, die zidh bolder ide kapers van Jjumcy had begeven, haar eens des nachts door rijn handlangers aam het klooster ontvoeren en te Dordrecht opsluiten liet, totdat de overrompeling idler staid hen weder bijeenbracht en heim het onzalig voornemen deed opvatten, oim haar aam een jongen tartuinizoeker, idie evenals hij gebannen was. uit te huwelijken,. Hoezeer Margareta' zich hiertegen met kracht vqraattie, niets kon hem van zijn besluit doen veranderen. W|ij hebben gezien, h-oie hij' haar onder debeschermiing vam Dirk 'Roelof s-z stelde, rniet bet voornemen o-m, zoodra de ge legen,béid zich aanbood, dlit plan ten uit voer te brengen. III, Somber en onheilspellend bralk ide dag aam, die voor Gbrfcuim zoo noodlottig zou worden. Een grauwe nevel bedekte als een lijkkleed de sfaidi ©n hare omstreken. De rnlwle inaoiiü&oistenwind] pakte bergen van Wiollfean aan het luiahitruimi opeen em tie golven der rivier zweepten ide stadswal len, als Wilden zij haar reeds bij voorbaat tachtigen voor Üe gruwelen, .welke binnen f. Groep C; 1 Groep D. Groep E. Groep F. Groep G. fce) Eigenheimers of Borg^rs:,en Industrie, alsmede van het verbad! van aflevering dier Eigenheimers of Biorgers en Industries, voor zoover die aflevering geschiedt uitsluitend! aan handelaren en militaire jetepote- Ten etad® misverstand te voorkomen, tee- fcemt zij hierbij verder nog aan, het verbod van ,aflevering aan colnisumentem behoudens het jn art. 6 dier beschikking bepaaldé (hoeveelhed'an vam ten hoogste 10 K.G.), blijft gehandhaiaift. Gelegenheid tot het idoon van winter- opslag wloiidt dan niet gegeven. Van deze geleguhaiid, maakt zij tevens giebiiujk „er yow zoover iiioodig Uwe aan dacht ap te vestigen, dat het verbod voor vervoer ©n van aflevering van aardappelen .ooik gelden binnen die gieimieente waar de aardappelen verbouwd zijn, behoudens het in bovenbedoelde beschikking in art. 2 sub' a (vervoer van 'het veld naar opslag plaats) bepaald®. UITVOER VAN JONGE PAARDEN. Aan de „Veehandel" wordt medegedeeld;, dat' de uitvoer van -1%-jarige ruimen bin nenkort zal worden toegestaan. VERBOUW, VAN GEWASSEN. Die Minister van Lainidboiuw brengt ter algeimieene kamii'S, dat het ilni d|e bedoeling ligt den verbouw van elk der hieronder genoemde groiepen vap gewassen te be perken tot 'hot achter .elke groep vermelde percentage vam den gemiiddieldeni verbouw in, jde jaren'1913, 1914 j^n 1915. Groep A. karw'ijza'aid, mosterdzaad, blauwimiaanzaad, kaniarieizaiaidj, zaaii- en poot- uien. en sjalotten 40 ,°/o Groep B, Wjesterwoldséb Raygr.aszaadi, spimaziezaad, radijszaad^ kmollenzaad, kool- raapzaad, sluitkcolza-ad], uienzaad,, ramme- mu/.aad, seldlerijzaad en andere groenten- zatdeh ,70 °fo; suikerbieten SO £/o vlas, 50 ,o/o cichorei 100 tabak 100 ,?/o kool, peen, spinazie, .snij boon-en, spersiieiboomiein!, preisielderijj pasti- nafc en andere groenten 50 ,°/o behalve in zuivere tuimbomwbedrijyen. Dia mraatregeleni tot beperking van d;en verbouw van koolrapen en, knollen, alsook van voederbieten en mangel wortelen zullen nog nader worden bekend gemaakt. Uitvoer vam deze gewassen, versch o,f geconser veerd, zal in ge;en, geval worden toege staan. Overwogen wondt dén- verbouw voor voeding van eigen vee vrij te laten, doch hetgeen meer veibonwd wordt tegen be- trektoellijlc (lage prijlzien in beslfig te nemen en te idistribuieieren,. Voor iden verbouw van kool en snijboo- nen op gescheurd grasland, die in 1917 onbeperkt was toegestaan, zal thans- geen vrijdonfi wordien gegeven. Grasland, |n dien winter 19,'16/17 ge scheurd, zal thans geheel als gewoon bouw land beschouwd worden. („St.-Ct.") STEENKOLEN. Naar rwij- vernemen, hieèft de Regeering een aantal schepen aangewezen tot het halen van althans, een gedeelte van dé door Engeland tot onze beschikking- ^esteldie 100.000 ton kolen. Wanneer deze schepen zuillen varen, staat iiog injfet vast, zelfs is niplg niet zeker dat zij zulten varen. Indien toich de bemanningen weigeren uit te va ren, zullen zij 'daartoe niet gedwongen kunnen worden. Men ^ontveinst zich mannelijk- niet, "dat wel ti-e mogelijkheid, maar geenszins de zekerheid bestaat, Idialt de onderneming goed hare muren zouden plaats grijlpen. Men hoiorde niets Id,am den afgemeten, tred der wachters ap de wallen c,n het .piepen dier zWaluwen, die in allerlei richtingen boven den waterspiegel rondzwierven: Ongelukkige stad, bedek n vrij met bet vale 'kleed der róuwe, opdat dia zon geen getuige zij uwer schande; wamt de toorn des Hieimels is over u uitgebroken! Satan" zal zijn troon binnen uwe muren vestigen ■en bet licht vain den godsdienst van n wegvlied-ern, oanidat luwe burgers hunne ooren gesloten hebben voior de roepstem van deugd en plicht. De tijd van het niachtkoor in hét Fran ciscaner-klooster was reeds king vdorbij, doch nog altijd( hoorde men die- vurige ■gebeden dier arme kloosterlingen, die zich niet zoioals anders naar hunne harde leger stede haiddiem "begeven. Dó gardiiaan had ben van ide gevaren, welke heinf bedreig den, onderricht, hen, .zooveel hij vermocht, miet zijne zalvende wioioiidcn vertroost en gesterkt, en hun eindelijk de vrijheid ge- geven om, zoo zij 'wilden, het klooster en üe stald te verlaten, tem eirade bij bloed verwanten of vrienden ©ene veilige schuil plaats te zoeken. Maar wiaarheen zoudon zij vluchten, zijl de vromen, die (binnön de gewijde muren eiaue vrijheid, een vredié genoten, w'elk-e de wereld niet kan geven? Evenals de schipbreukelingen zich' angstig en vertwijfelend aan het overschot van bet verbrijzelde vaartuig vastklemmen, zoo ook bleven hunne zielen, geboeid aan het" gewijde oord, waar rij slechts voor 1 hun nen Gód leefden. i1 I 1 (W,ordt yervolgd.i 1 I wM i -1 -wM h 1 '4! >.yJ 'M

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1917 | | pagina 1