TWEEDE BLAD.
Zaterdag 27 Juli 1918.
No. 88.
Jezus wisent over
Jaruzalem,
De St. WHlibrordsput
te 'rleHo.
Wat onze Goddelijke Meester leeraarde,
daarvan gaf Hijzelf ook het voorbeeld. Zoo
klinkt het van Zijne heilige lippeln: „Zalig
zij, die ween en, want zij zullen vertroost
worden." Zie, bij Zijn glorierijke intocht
in Jeruzalem zien we den Vredevorst wee-
nen over de stad en vernemen wij de
jammerklacht: „Mocht gij toch nog en wel
op dezen uwen dag, erkennen, wat u tot
vrede strekt, nu echter blijft het voor uwe
oogen verborgen. Wiant er zullen dagen
over u komen, dat uwe vijanden u met
eenen wal omringen en u insluiten en
benauwen zullen van alle kanten; en zij
zullen ten gronde werpen u en uwe kinde
ren, die in u zijn; en zij zullen in ,u
den eenen steen niet op den anderen laten,
omdat gij den tijdi pwer bezoeking niet
erkend hebt"
De dag van e'rk enrai rag door Jezus
hier bedoeld is de korte tijd, dien Hij
nog te Jeruzalem zou doorbrengen, de laat
ste week n.l. van Zijn sterfelijke omwande
ling op aarde.
Erkennen wat tot vrede strekt
is het erkennen van Jezus als den beloofden
Messias en Verlosser: dat zou Jeruzalem
en hare inwoners tot vrede, dat is. tot
heil en zaligheid geweest zijn. Aan. 's Hee-
ren wonderen nu had die rampzalige stad
den Heiland gemakkelijk kunnen erkennen,
maar zij sloot vrijwillig de oogen en bleef
hardnekkig ongeloovig. Immers zij riepen
uit: „Wij willen niet dat deze over ons
heersehen en yegeereu zal. Wieg met Hem!
Kruisig Hem!"
Veertig jaren later bouwde de Romeinen
eenen muur om de stad, om haar in te
sluiten en eiken toevoer van levensmidde
len onmogelijk te maken. De hongersnood
brak weldra uit en de ongelukkige inwo
ners aten ratten era muizen, era knaagden
aan het leder van hun schoeisel 'eene
moeder doodde, braadde era verslond haar
eigen kind! Hadden zij niet geroepen: „Zijn
bloed kome over ons en over onze kin
deren
Na de inname werd de stad tot den
grond toe afgebrand; era bijna ad hare kin
deren, dat is hare inwoners, kwamen om
het Jeven. Dit alles geschiedde, omdat zij
den tijd hunner bezoeking niet erkend had
den, d. w. z. omdat zjj den tijd om Jezus
als den Messias te erkennen, den tijd van
bekeering en van boete ongebruikt hadden
voorbij laten gaan. Daarover weent Jezus,
over zijn veelgeliefd Jeruzalem, in welks
tempel Hij den Hemelschen Vader was
opgedragen en toegewijd; waar Hij zoo
dikwijls gepredikt en zoovele wonderen ge
wrocht had. Over zijn Jeruzalem, dat Hij
zoo vaak had willen vergaderen, gelijk een
hen hare kiekens vergadert onder hare vleu
gelen, maar dat nooit gewild had. Nu wordt
zij met den grond gelijk gemaakt, de eene
steen blijft in haar niet op den anderen;
hare kinderen worden grootendeels gedood
en de overb-lij venden als slaven verkocht
en in 'den vreemde weggevoerd. Ziedaar
de straf van het hardnekkig ongeloof.
Bij deze herinnering aan de verwoesting
van Jeruzalem komen als, vanzelf in onze
gedachten de verschrikkelijke verwoestin
gen welke in deze tijden worden aange
richt. Wat al dorpen en steden, worden er
in onze dagen, platgebrand en als met den
gror.d gelijk gemaakt! Telt ze, zoo gij j
kunt, de verwoeste hoeven en kasteel-era en
kathedralen! Zelfs ambulancen, en zieken
huizen en hospitalen zijn met tegen het
vijandelijk geschut beveiligd! Beraamt ze,
zoo gij kunt, ze'fs maar bij benadering,
die duizenden en die millioenen .slachtoffers
van dezen wereldoorlog en, vo-lkerenkrijg:
de kinderen, de jongelingen, die mannen in
den bloei des levens, gedood of voor heel
hun leven verminkt. Tera langenleste rest
cr niets meer dan dorpen, en steden van
weduwen en weezen. Paree Domine, paree
populo tuo: Spaar, Heer, spaar uw volk!
En de oorzaken dezer wereldrampen? Is
niet het Protestantisme begon,nen met Chris
tus uit Zijn kerk te bannen; door de loo-
i.
Niet alleen om zijn Kapel vain Onze Lieve
Vrouw itler Nood verdient Heilo, ,jl onze
aandacht, maar ook om den van ouds be
kenden St Willibrordsput, welke gelegen
is aan de Westzijde van de Gereformeerde
kerk en zijn ontstaan te danken heeft aan
den Apostel van Nederland, den Hoofd
patroon van het bisdom Haarlem.
Daar zijn vele plaatsen, welke roemen
op het bezit van eene bron van dien naam.
Het zijn de volgende: Oss; Maarhees; Dies-
sen, Berchem bij Antwerpen, Middelburg,
Asten, Bakel, Echternach era Kövdorf.
Volgens het gevoelen evenwel dèr oud
heidkundigen zijn deze bronnen, als men
die van Heilo, Berchem en Echternach uit
zondert, op natuurlijke wijze ontstaan en
hadden zij geene andere bestemming, dan
om daarmee het H. Doopsel toe-te dienen.
In vroeger tijden toch was men, gewoon
te doopen door indompeling era werden bij
de kerken waterputten gegraven, en gewijd,
waarin de geloovigen het Sacrament der
Wedergeboorte ontvingen.
De meeste der bovengenoemde bronnen
werden dus slechts hierom naar den, grooten
Apostel geheeten, wijl zij geheiligd zijn
door het gebruik, dat hij ervan maakte bij
de toediening van het H. Doopsel,
e Zeker is geen dezer putten beroemder
chening der wezentlijke tegenwoordigheid
in het H. Sacrament des Altaars?
Is niet het Protestantisme begonnen met
Christus' plaatsbekleeder op aarde, den Paus,
uit te bannen?
Is niet het Protestantisme begonnen met
het „vrije onderzoek", waarbij de inspi
ratie, de goddelijke ingeving, van den. H.
Geest wijken moest voor het inzicht van
den menschelijken geest? Wat wonder, dat
?de Fransche Revolutie het verstand tot
God verhief en tot God proclameerde, of
liever de rede tot godin dicteerde?
Is niet het Liberalisme begonnen met ,alle
intellect voor zichzelven o,p te vorderen
en te verklarennul 11' aura de 1' esprit,
que nous et nos .amis? Het verstand en
de wetenschap berust bij ons.
ts niet het Liberalisme begonnen met God
uit te bannen, uit de maatschappij, uit 't
stads- en 't staatsbestuur en uit de sicliool,
waardoor de jeugd., opgegroeid' zonder God
en zonder Zijin geloof, noodzakelijk en met
snelle schreden moest komen, tot scepti
cisme of twijfelzucht jegens alle Openbaring,
zoodat we ten slofte beland gijn bij het
Socialisme en het Anarchisme en het Nihi
lisme: „Ni Dieu, 'nd maitre: geen God en
geen gebod."
Zie. de komst van God1 den Zoom, op
sarde werd' ingezet door het concert der
Engelen:: „Glorie aain God in; dén hooge
en vrede op aarde den memschera yan goe
den wille."
De waanwijzen dezer wereld echter ont
hielden aan God zijne glorie en zij zouden
zonder Hem. den Vorst des Vredes, .en
zonder Zijnen plaatsvervanger, den Paus
van Rome, een bestendigen vrede op aarde
verzekeren.
Vredes-Conferenties werden gehouden,
.een Hof van arbitrage of scheidsgerecht
opgericht ja, zelfs een Vredes-P.aleis
gebouwd!
Eh welke zijn de gevolgen- geweest van
al die bloot-menschelijke berekeningen?
Toen tot den bouw vara het Vredes-P.aleis
besloten was, brak de oorlog uit tusschen
Engeland en Transvaal (1899). Toen de
bouwplannen van het Paleis waren goed
gekeurd, begon de Russisch-Ja-pansche oor
log (1904). Toen het Paleis uitwen
dig zijn voltooiing naderde, begon de Ita-
liaaaisch-Turksdhe oorlog. Toen het Paleis
tnwendig zijn afwerking naderde, brak de
Balkan-oorlog uit. Toen het Paleis- 'ge
heel af was en ingewijd, brak de ver
schrikkelijkste aller oorlogen uit, en staat
geheel Europa al vier jaar in vuur en
vlam (Aug. 1914).
Arm, verwoest Europa, mocht gij toch
spoedig en wel op dezen uwen be-proe-
.vingsdag erkennen, wat u tot vrede strekt,
en het niet langer voor uwe oogen verbor
gen blijven, dat de vrede alleen te vinden
is bij Jezus Christus, den Vorst des Vredes.
O! zendt niet slechts uwe gezanten naar
het Vaticaan, maar luister ook haar de
vredes-decreten. wan Z. H. Paus Benedictus
XV, -en ondersteunt Zijne vredespogingen.
Si-t nomen omen: Moge 's Pausen naam
eene profetie behelzen: Benedictus, quivenit
in nomine Domini: Gezegend, die komt in
den naam en op het gezag en met de
macht des Heeren. Moge hij in de historie
vermeld worden als de Paus des Vredes.
De goede Jezus heeft b-ovendien ook ge
weend over het Jeruzalem onzer ziel, die
van allé kanten door vijanden omgeven
en als ingesloten is, die haar de genade
gaven ontroofd en aan den geestelijken
hongersnood hebben prijs gegeven. De e,ene
steen is in haar niet op den anderen ge
bleven het gebouw onzer deugden is
stuk voor stuk afgebroken. De ziel is voor
het heilig oog van God als een ruïne ge
worden, waar het onkruid, 'de distels en
de doornen der zoinde-n welig tieren, waa-r
adders en slangen, rondkrui-peri. -
Jezus weent over Zijn beeld en- -Zijn
gelijkenis, die nauwelijks meer herkenbaar
zijn, door de aangerichte verwoestingen.
Ook tot oms spreekt Hij klagend: „O,
ziel, door Mijn Bloed vrijgekocht, mocht
gij toch -nog en wel op dezen uwen dag
van wroeging en angsten erkennen, Wat
u tot vrede strekt; moge het niet langer
dara die te Heilo, omdat deze ontsprongen
is op het gebed van den heilige, op won
derdadige wijze derhalve, wat van- de meeste
andere waarschijnlijk niet kan worden ge
zegd.
De St. Willibrordsput dan te Heilo is,
zooals gezegd, gelegen vlak achter de Ge
reformeerde dorpskerk. Laten we nagaan,
wat de geschiedenis ons omtrent den oor
sprong daarvan meedeelt.
Hier zij iratusschen opgemerkt, dat Heilo
reeds in oude schriften voorkomt onder
de namen: Heilichloe, Heilgalo en Hey-
ligelo. Al deze. woorden beteekenem: „hei
lige hoogte", en- de oorsprong ervan is
wel te zoeken in den, hoogen gronf,
Waarop het dorp gelegen i-s en ïn den
arbeid van St. Willibrord en andere geloofs
verkondigers, die dezen bodem door hunne
tegenwoordigheid geheiligd hebben.
Omstreeks het jaar 790 dus vijftig
aren na den dood van, den Apostel
beschreef een zekere Alcuinus, ook Alcwijn
genoemd, het leven van den grooten dienaar
Gods op verzoek van Beornred, abt van
Echternach; in welke abijdkerk het lichaam
van den heilige begraven was.
Het .kan nuttig zijn, alvorens het getui
genis van dezen schrijver aan te halen,
eeuige bijzonderheden te vermelden omtrent
zijn, persoon.
Deze Alcuinus dan wias de vriend en
de vertrouweling (van keizer Karei de Groo-te,
daarbij een der geleerdste mannen zijner
eeuw en bloedverwant van den H, Sölli-
voor uwe oogen, verborgen blijven, dat
uw heil en uwe zaligheid alleen te vitoden
is bij Mij, den Vriend uwer kinderjaren.
Reverteere ad Dominum Deum tuum: Keer,
o ziel, keer terug tot den- Heer, uwen God;
verbreek de kluisters van- Sa-tan, maak 11
los van de wereld en hare ijdelheid, be
teugel uwe booze driften. God's gebeden
zijn niet zwaar. Zijn juk is zoet era Zijn
last is licht. Kom -en proef, hoe goed en
hoe zoet de'Heer is, en- gij zult een vrede
smaken, die alle begrip te boven ,ga,at.
Alkmaar, dera 27en Juli- 1918.
M. P. A. OOMS,
D. P.
ALKMAAR
R. K. AMBTENAARSVEREEN1GING.
Door Z. D. H. den Bisschop van Haarlem
ls tot geestelijk adviseur der afdl Alkmaar
van de Alg. R'. K. Amb-tenaarsvereeniging
benoemd de WelEervv. Heer Th. G. van
Haaster alhier.
Het Bestuur dier afdeeling is- thans defi
nitief als volgt samengesteld:
W'. G. Koch, ontvanger der registratie
alhier, Voorzitter.
F. C. Jong, Gemeente-ontvanger Nieuwe
Niedorp, Vice-Voorzitter.
G. Pieters, 1ste Adj.-Dir. R. O: G. alhier,
lste Secretaris.
C. H. Schneiders; Adj.-Dir. Distributie
bedrijf alhier, Penningmeester.
F, Wi. Fritz, Werkmeester R. O. G. al
hier, 2de Secretaris.
Het adres van den lsten Secretaris is
Geestefsingel 33.
(Reeds geplaatst in een gedeelte onzer
vorige oplage.)
OVERGANG NAAR DE LANDWEER.
De Burgemeester van Alkmaar brengt ter
kennis van de militieplichtigera der Lich
tingen 1911 en 1912 en andere lichtingen,
die ook in normale tijdsomstandigheden op
1 Agustus 1918 maar de Landweer zouden
overgaan, dat zij hunne militiezakboekjes
tusschen 1 en 30 Augustus a.s. ter ge
meente-secretarie alhier be-hooren in- te h?ve-
ren, j
CONCERT
te geven door de Zangvereeniging „Nieuw
Leven" met Mannenkoor Orpheus",
j Directeur: Joh. Brands, op Zondag 23 Ju,!
i 1918, in den Stadshout, aanvang h,alf 8 uur.
Programma:
1. Mijn ventje slaapt, voor Gemend
koor. A. vain- den Boer.
2. Avondlied, voor Gemengd
koor. J. Vranken.
3. Goeden Nacht, voor Mannenkoor.
Fred. J. Roeske,
4. Ave Caesar, voor Mannenkoor.
Fred. J. Roeske.
Pauze.
5. Hymne a la Nuit, voor Mannenkoor.
L. de Rillé.
6. Ecce quomode morituir, voor Mannen
koor. H Hindi
7. Wiegeliedje, voor Gemend koor.
Fred. j. Roeske.
8. Salve .Regioa, voor Gemengd koor.
H. Oberhöffer.
Kunstlievende leden hebben met hunne
dames toegang tot de Buiten-Sociëteit.
BESCHERMING VAN MEISJES.
De afd. Alkmaar der R. K. Internationale
Vcree'n-iging tot bescherming van meisjes
heeft een Jaarverslag 1917 doen verschij
nen, waaraan, wij een en ander ontleenen:
„In het vorig jaarverslag werd de wensch
geuit, dat we onze krachten mochten blij
ven wijden aam de zoo heerlijke taak der
R. K. meisjesbescherming. Wie h-ebben saam-
gewerkt tot verheffing der zedelijke en gods
dienstige belangen- van haar, die in de rij
onzer beschermelingen stonden gerangschikt.
W,e betreuren het, dat ondanks den goe
den wil, welke onze werkende leden bezielt,
nog zoovelen niet aan den oproep gehoor
gaven, er gaan en dolen nog zooveel meis
jes Ver van het ouderlijk huis. Er zijn er,
die zich op geen ouderlijke zorg kunnen
beroemen, er worden ook aangetroffen, die
zich daarvan losrukken en de wijde wereld
Ingaan om te genieten van hetgeen- de
wereld biedt en dat in onzen tijd, 'n tijd
van jammerlijk bederf der zeden en het
gevolgverdooving der godsdienstige ge
voelens. Wij steunden op de waakzaamheid
van U aan wie(n) dit verslag wordt uit
gereikt en we moeten dankbaar erkennen,
dat we hierin niet zijn 'teleurgesteld, zooals
uit de volgende .gegevens zal blijken.
Aan het adres van het Bemiddelingsbureau
kwamen in: 12 aanvragen van meisjes,
waaronder 3 van elders, naar betrekkingen;
4 werden aan een dienst geholpen; 16
Dames verzochten een 'dienstbode.
Bij de andere Bestuursleden vervoegden
brord.
Hij werd uit een aanzienlijk 'Angelsak
sisch geslacht in het jaar 735 te York
geboren, waar hij in eene kloosterschool
zijne opleiding ontving. In 758 plaatste de
bisschop van York hem aan het hoofd van
deze school, welk ambt Alcwijn- gedurende,
vele jaren heeft vervuld.
In 781 werd hij naar Rome gezonden en
op dezen tocht ontmoette hij te Panna
Karei den Grooten, die den; geleerden man
aan zijn hof verbond, hem benoemde tot
leermeester van zichzelven en; van zijne
zonen en hem deelgenoot maakte van de
plannen, welke hij ter bevordering, van de
beschaving -had opgevat.
Ofschoon Alcuinus, het onbeperkt ver
trouwen van den vorst genoot, dreef hem
in het jaar 790 een onweerstaanbaar ver
langen naar de stilte van zijn klooster te
York terug.
Na verloop van drie jaren gaf hij echter
aan de dringende roepstem «Je-s konilngs ge
hoor én- verscheen weer aan het hof, om
Karei te helpen bij de uitvoering van zijne
plannen tot verbetering van het onderwijs.
Nadat een .en ander naar wensch ge
slaagd was, begaf hij zich naar het klooster
te Tours en stichtte hij daar eene school,
welke drie eeuwen lang de voornaamste
zetel was der wetenschap in het Westen.
Tot aan zijn dood 19 Mei 804 bleef
hij abt van genoemd klooster.
Alcuinus bekleedt dus eene hoogst eer
volle plaats ju de geschiedenis der bescha-
zich 12 meisjes om een betrekking, waarvan
2 uit andere plaatsen; 2 maal werden iriLcii-
tingen gevraagd omtrent betrekkingen hier
ter stede; 3 maal moest worden geïnfor
meerd naa-r families buiten Alkmaar.
55 meisjes verirokkeu uit deze gemeente,
93 vestigden zich. Behoudens enkele geval
len ontving ieder een uitnoodiging voor
de avondbijeenkomsten. Zij, die niet ver
schenen, kregen een persoonlijke aanmaning;
ook werd nagegaan in welke betrekking
de vertrokken meisjes zich hadden begeven.
4 gevallen kwamen voor van ongehuwde
moeders, waarvan 2 uit omliggende dorpen,
waarvoor onze bemiddeling werd ingeroe
pen; één ervan was zeer diep gevallen.
Voor de plaatsing van buiten-echtelijke
kindertjes bewijst de Vereeniging tot Kin
derbescherming ons vaak goede diensten.
Van de 93 meisjes, die zich hier vestigden,
gaven zich slechts 12 op voor o-nze avon
den. We komen dus Jot de -ontdekking, dat
onze zorg zich meer begint uit te strekken
tot de stadsmeissjeshet is zeer zeker ge
grond. dat het lokaal ook voor stadsmeisjes
wordt opengezet, waai' ze onder toezicht
van een lid van het Bestuur era twee Dames-
Assistenten, gezellig en, nuttig te zamen
zijn. Een sterk bewijs, dat de St. Martha-
Vereeuiging -in bloei toeneemt, is, 'dat de
75 avonden door 1825 meisjes weiden be
zocht, een meerderheid van 645 bij 't vorig
jaar, toen we telden 1180.
Knip- en naaicursus hebben veel bijge
dragen tot een flinke opkomst.
Om het den meisjes aangenaam te maken,
dient, behalve dat ze volop- van zang niet
pianobegeleiding en verschillende spelen
kunnen genieten, haar iets .extra worde
aangeboden.
Correspondenten zijn:
Bergen: Mej. C. Terra, Dorpstraat. Deze
beeft Mej. N. W-eijersHilbrand vervangen.
Egrnond aan Zee: Mej. G. Hopman.
van. Dijk.
Enkhuizen: Mevr. Putman—Kroon, Kar-
nemelksluis.
Hoorn: Mevr. van BachemSchermer,
Kerkstraat. Deze heeft Mevr. Bosvan
Beers vervangen.
Schagen: 'Mevr. SchutVlaming, Hoog-
zijd-e.
Zoo hebben we weder het jaar ten einde
gebracht, we werkten eendrachtig samen,
de middelen aanwendend ten einjdé kracht
dadige hulp te bieden aan onze zwakke
lingen, wanneer de ouderlijke zorg ontbrak.
Het fniancieel verslag over 1917 sluit
in inkomsten en uitgaven met een totaal
bedrag van f732.64.
MAXIMUM VRACHTPRIJZEN.
De minister stelt maximum-vrachtprijzen
vast: voor vervoer per buurtboot bedra
gen deze prijzen in centen gerekend per
100 Kilo, bij zendingen beneden 5000 K.G.
o.a. voor de trajecten:
Amsterdam-Alkmaar per pass. dienst snel
verkeer: 60 (voor boonen), 60 (vo,or erw
ten), 70 (voor geperste balen lompen), 80
(voor leder), 50 (vo-o-r melk), 100 '(voor
melk per 100 liter), 60 (voor rijst), 60
(voor suiker).
AmsterdamAlkmaar per goederendienst:
40 (voor boonen), 40 (voor erwten), 50
(voor geperste balen lompen), 40 (v-oor
meel), 40 ,(voor «lijst), (50 (voor suiker).
RotterdamAlkmaar: 65 (voor boonen),
65 (voor -erwten), 80 (voor geperste balen
lompen), 90 (voor leder),'60 (voor meel),
100 (voor melk per 100 liter), 65 (voor
rijst), 65 (voor suiker).
(Reeds geplaatst in een gedeelte onzer
vorige oplage.)
INGEKOMEN PERSONEN.
T. Groot, N.H.z„ Ropjeskuil 34, Du its ch
ianti. M. Groo-tvonk, N.H., z., Qver-
diestraat 64, Coevorden. 'C. Nat, N.H.,
varensgezel, Middenstraat 17, ambtshalve.
A. Kleverlaan, R.K., vellenhlooter, Geest
43, ambtshalve. M. P. Leurink-Kuijt,
N.H., z„ Oudegracht 144, Nieuwer-Amstel.
G. Ooms,. N.H., db., L. Oudorp 1, Scher-
merhorn. J. A. A. Putman; R.K., com
mies H.IJ.S.M., Spoorstraat 35, Nijmegen.
C. A, Jansen, N.H,, db., Jul. van Stol
berglaan 2, Zeist. J. Flillenius, N.H.,
commiies H.IJ.S.M., Stuartstraat 96, Wor-
merveer. J. G. Groot, R.K., z,, West-
dijk 13, Nijmegen. J. W- A. van Hat-
tum, N.H., z., Wjilhelminalaan; 18, Utrecht.
F. Jimmink, D.G., smid, Stuartstraat 52.
Schermerhorn. S. S. van Houweninge,
N.H., ï.3 Kertnemerpark 25, Amsterdam.
A. ,W. Blokhuis, N.H., z., Steijnstraat 49.
Amsterdam. D. Wleersma, N.H., kantoor-
bed., Laat 9a, Amersfoort. A. Kuijper,
N.H., koopman, Bagijnenstraat 9, Utrecht.
P. Raat, N.H., hoofdagant begr.fonds,
Stationsweg 23, Sloten. M. E. A. O-,
Boom-Fermin. R.K., z., L. Oudorp 56, Hei-
ving en ik heb- met opzet lang over hem
uitgeweid om de betrouwbaarheid van dezen
geleerde en de beteekeni-s zijner uitspraken
in het Volle licht te plaatsen.
Wielnu, in bovengenoemde levensgeschie
denis! de zendelingsreizen van dien H. Wil
librord door Holland beschrijvende, ver
haalt hij, in hetzestiende hoofdstuk, ook
den wonderbaren oorsprong van eenen wa
terput met de volgende woorden:
„Toen deze man, vol van den geest Gods,
de nzbij de zee gelegen plaatsen doortrok,
om Jiet evangelie te verkondigen, leed hij
gebrek aan zoet water. FJij zag, dat zijne
tochtgenooten veel hinder 'hadden van een
hevigen dorst, en riep één van -hen, wien
hij bevel gaf binnen zijne tent een kleinen
kuil te graven: Hij knielde vervolgens on
gezien daarbij neder, en smeekte God, dat
Hij, die in de woestijn voor zijn- volk
wat-er had doen vloeien uit de rots, door
dezelfde barmhartigheid geleid, voor zijne
dienaars waiter uit de zandige aarde zou
voortbrengen. Spoedig werd hij verhoord
en aanstonds werd de kleine kuil gevuld
door eene bron van zeer zoet water."
Het valt niet te betwijfelen, of de put,
waarvan Alcwijn spreekt, is die van Heilo.
Eerstens is Heilo niet ver van de zee
gelegen. Wanneer Alcuinus spreekt van „de
nabij de zee gelegen plaatsen" bedoelt hij
volgens het zinsverband duidelijk d'e plaat
sen, welke de H. Willibrord op zijne zen
delingsreizen door Holland bezocht Welnu,
van de andere bronnen, wélke op de West-
loo. C. Dekker, R.K., db., Stations
weg 106, Egmond-bhinen. 'A. Dekker,
R.K., db-., Spoorstraat 63, Hoorn. O.
A. van Ewijk, R.K., z., Klein JsJ'éuwla-nd 2,
Amsterdam. F. F. Gabel, geen, kant-
bed., Nieuwlandersingel 63, Amsterdam.
G. Troost, geen, pettenfabrikant, Kennemer
straatweg 165, Amsterdam. *C. M. van
Hamersveld, R.K., Dir. „Ons Blad", Hof
6, Haarlem. j. M. A. Kuit eins, R.K.,
db., F-nidsen 92, Beverwijk. L. F. Schcl-
lings, R.K., z., Clarissebdurt 25, Amers
foort G. Holkamp, N.H., db., Ritse
voort 15, Krommenie. H. Kretschmann,
E.L., leed. machinist, Forestusstraat 13,
Leeuwarden. T. Dekker, R.K., db., Fnid-
sen 92, Egmond-binnen. G. D. Seijbel,
G.K., huisschilder, Oudegracht 126, Zaan
dam. P. de Nijs, geen, z., St. Arana-
straa-t 6, ambtshalve. J. Blokker, N.H.,
Veerstraait 1, Hensbroek. E. C. M.
F. van der Fee-n de Lille, N.H., z., Lange-
straat 104, Rijswijk. H. J. R. Oomes,
R.K., z., Grensstraat 2, Princenhage.
L. J. Wiielage, R.K., winkelbed., Lainge-
straat 13a, Arnhem. H. J. iC. Smit,
R.K., db., Nieuwstraait 19, Texel. J.
lonkman, R.K., z., Bloemstraat 34, Scha
gen. J. M. Wakker, N.H., z., Van Eve-r-
ding-estraat 9, Amsterdam. G. Hooge-n-
dijk, N.H., z., St. Anlnastraat 22, Zijpe.
J. van den Bosch, N.H., loodgieter,
Stuartstraat 18, Abcoud-e-Baanbrugge. J.
Zwart, N.H., db., W-esterwe-g 21, Harli-ngen.
G. de Geus, N.H., z., Langestraat 82,
Noordscharwoude. T. R. Krapels, R.K.,
serg. Ko-nst., Nieuwpoortslaan 101, iHelle-
voetsluis. Wed'. W. (F. van Hartrop,
geen, z., Kenn-emerstraatweg 184, Leiden.
G. en J. Meijer, N.H., z., S naarmans-
Iaan 28, Duitschland. !M. A. Bloem
bergen, Rem., z., Kennemerstraatweg j91,
Zwijndrecht N. Vermeulen-Jongejans,
N.H., z., Laat 109, Limmen. 'A. Bosman.
Rem., z., Kennemerstraatweg 2, (Amster
dam. J. B. Lobman, R.K., z., Verdron-
kenoord 100, Duitscli'arad. O. G-. Boer
kamp, R.K., leerl-mach., Druivénlaani 51.
Enkhuizen-, J. van der Kop-, N.Isr., kant -
bed., Verdronkenoord 9, Amsterdam. P.
S. Boshart, N.H., huishoudster, Langestraa-t
1, Amsterdam. C. Douw, RH., z.. Spoor
straat 1, Amsterdam. A. J-. J. Brinkerink,
N.H., z., Emmastraat 5, Amsterdam. G.
J. de Laat, R.K., db-., Kennemerstraatweg
166, Amsterdam. Wed. M. H. Daniël,
R.K., 7... L. Oudorp 56, Heikxx A. C.
van der Does, R.K., liefdezuster, Emmastraat
12, Delft C. J. J. Cruim, N.H., z.. Ap-
pelsteeg 3, Arana-Paulowna. A. Bak,
N.H.,- z., Raaksje 18, Broek op Langendijk,.
H. A. Peters, R.K., boerenknecht, Vrou
wenstraat 1, H.H.Waard. E. de Boer
de Leur, D.G., z., Spoorstraat 54, Bloemen-
daal. G. Molenaar, N.H., kantoorbed.,
Kanaalkade 9a, Helder. W). M. van idler
Craats, G.K., z., Forestusstraat 3, Opster-
land. Wi Rietbergen, N.H., ka-asni.'kn.,
Hoorn. -C. Burgering. R.K., z., Westerkolk-
straa-t 16, Hoorn. G. K. Dijkman, N.H..,
ass. huish., Ritsevoort 1, Haarlemmerliedé
en Spaarnwo-ude. G. J. Bent, N.H., meu
belmaker, Druivenlaan 44, Zaandam. S.
Leegwater, N.H., db., Koningsweg 43a, H.H.
Waard. P, J. J. Smit, O.R., kruidenier,
Van der Woudestraat 20, Gouda. G. Pisa,
N.H., kellner, Langestraat 70, Utrecht.
A. A. Gilles; R.K., hulp in de huish., R.K.,
Voormeer 25, Zandvoort.
Hoofd van een gezin.
PLAATSELIJK NIEUWS.
LANGENDIJK.
Wiijding en i n h uldigirag vaandel
der R ij w i e 1 c 1 u b- „S t. N i c o 1 a a s".
Zondag j.l. vierde bovengenoemde ver
eeniging feest Het vaandel, door de leden
bij elkaar gebracht en gespaard, zou wor
den ingewijd -en ingehuldigd, 's Morgens was
een algemeene H. Communnie der leden
uitgeschreven, 's namiddags een bedevaart
naar Maria's Genadeoord „Qesdom" te
Heilo. Aan de algem. H. Communei werd
door bijna alle leden deelgenomen, terwijl
aan de bedvaart, ondanks de sterke wind;
door een 20-tal fietsers en 3 loo-pers-, welke
laatste per spoor naar Alkmaar gingen en
vandaar Ioopende en de terugreis evenzoo.
's Avonds te 7i/2 uur, zou in een daartoe
belegde feestvergadering, waarbij moeder de
viouw tegenwoordig mocht zijn, het vaan
del worden ingewijd;
De Voorzitter opende deze feestvergade
ring met den Chr. groet en sprak de aan
wezigen een hartelijk welkom toe en ging
het ontstaan, de groei en bloei der ver.
d-ie in zoo'ra korten tijd 't van 16 tot
40 leden had gebracht eni na 2-jarig be
staan al een vaandel mocht ontplooien, in
kust van Holland ontstaan zijn, kan -er
hier geen bedoeld zijn.
De put te Egmond bijvb., ook nabij' de
zee gelegen, welde op uit het graf van
den h. Adelbertus.
Dit wordt meegedeeld in een zeer ottd
verhaal, samengesteld vóór het einde der
tiende eeuw. Het wordt bovendien nog be
vestigd door de mondelinge overlevering
en door hetgeen we lezen in de Kerkelijke
Getijden op den 25en Juni. Dan luidt de
antiphoon bij het Magnificat in de 2e Ves
pers:
„Toen het lidhaam van den H. Adelbertus,
door goddelijke openbaring ontd'ekt, uit de
- aarde werd verheven, welde er uit zijn
graf -ecac bron van zeer zoet water, die
vooitdurend vloeit tot heil der geloovigen."
Tweedens wordt in het verhaal van Al
cuinus gesproken van „zandige aarde" en
van „zoet water". Dat deze twee omstan
digheden gevonden worden bij den St. Wil
librordsput te Heilo is eenvoudig een feit
en heeft geen verder betoog van nood'e.
Op de derde en niet de jm'nste plaits
pleit voor onze stelling eene standvastige
overlevering, waarvan we de lijn zien loo-
pen door vele eeuwen heen en wier over-
f vloedige getuigenissen wij in een volgend
artikel hopen- aan te halen.
Heilo.
H. ULLEMAN,
kapelaan.