TWEEDE BLAD. Dinsdag 23 September 1919. Eerste Nederlandsche Katholiekendag, Utrecht 23 September. Vandaag, morgen en overmorgen wordt te Utrecht de eerste Nederlandsche Katholie kendag gehouden. Alle teekenen voorspel len een schitterend welslagen van deze breed opgezette Roomsche manifestatie. Nadat gisterenavond in hotel de l'Europv sen réunie der deelnemers had plaats gevon den, werd hedenochtend op de voor deze ge beurtenis eenige juiste wijze een Pontificale Hoognik opgedragen in de Utrechtsche Katedrale Kerk, door den Aartsbisschop, Z. D. H. Mgr, 13. v. d. Wetering. Dat de talrijke geloovigen, welke bij dit plechtig Misoffer met de vele kerkelijke auto- riteiten en priesters uit alle diocesen, tegen woordig waren, werden gesticht door den luister der liturgie, die hier in volle schoon heid ontbloeide, behoeft geen betoog. De uit muntende uitvoering van Palestrina's „Missa Papoe Mareelli", onder leiding van den orga nist der Katedraal, den heer Joh. Winnubst, droeg het hare daartoe bij. De 1ste algemeene vergadering. Iu „Tivoli" bad des middags te half drie de eerste algemeene vergadering plaats, waai de voorzitter, nir. A. baron van Wijnbergen de openingsrede uitsprak. Openingsrede door Mr. A. Baron van Wijnbergen. Doorluchtige Hoogwaardigheden, Excellen ties, Dames en Heeren! Een sedert tientallen van jaren door de Katholieken van Nederland vurig gekoester de wensch, gaat op den dag van beden in vervulling. Zwaar viel het wachten niet. overtuigd als men was, dat op het juiste oogenblik het sein Eou worden gegeven, waar men wist, door Wie het alleen kon worden gegeven. En zóó geschiedde het. De Aartsbisschop en de Bisschoppen van. Nederland namen, toen de tijd daarvoor ge komen was, het initiatief tot het houden van den eersten Nederlandschen Katholiekendag en zij deden het op Hunne wijze, die daar om dan ook zou blijken de goede te zijn. Eu wij, hoe zouden wij dien oproep beant woorden? Zouden we opgaan, gesplitst in de ve.-schil- iende groepen, waarin wij zijn saamgebracht op religieus, politiek, sociaal, charitatief ter rein? Neen, wij wenschten de zaak hooger aan te vatten; en vertrouwend daarmede te hande len in den geest van Hen, die de uitnoodiging deden, beslóten we op heden, met terzijdestel ling van alle verschil in rang, in stand, in Bekte, in leeftijd, als katholieken zonder meer, als leden onzer liefste, orizer hoogste, onzer heiligste organisatie, als „kinderen der Ka tholieke Kerk ons te scharen rondom het ge liefd en geëerbiedigd Episcopaat. Zoo zijn dan voor de eerste mate de ka tholieken uit alle oorden des lands saam- ge.komen om, in gemeenschappelijk gebed, door wijze voorlichting, in ondei-linge sa- tnenspreking de middelen te beramen om steeds verder te gaan op den goeden weg, teneinde te zijn en te blijven: ware kinderen der Moederkerk, trouwe zonen en trouwe dochteren van het allen dierbaar vaderland. Gewichtig is het oogenblik, waarop deze eei'Ste Nederlandsche Katholiekendag gehoe ven wordt. Wederom staat de wereldgeschiedenis op ben keerpunt. Wederom gaat beslist worden, Df haar loop zal wezen steeds verder van 'den Christus af, dan wel of het haar geluk ken mag terug te grijpen den waren nieu wen koers, die eenmaal op Calvarië gewezen werd. Groot, overgroot is dan wij gevoelen het de verantwoordelijkheid der katholieken in gansch de wereld, wier noodzakelijke in ternationale invloed zoozeer afhankelijk is van de stekte der positie, in elk land afzon derlijk bereikt Begrijpelijk derhalve, dat jcist nu deze sa menkomst gehouden wordt. Dat ze doeltref fend zal wezen, mag met grond verwacht, Waar men zich jarenlang in Diocesane en ge- Westelijke Katholiekendagen heeft voorbe reid; waar tevens gelukkig samenvallen! na een arbeid van meer dan 25 jaren, wij op sociaal terrein een aanzienlijke hoogte hebben bereikt, waar de katholieke staats partij zooeven werd gereorganiseerd en ste viger bevestigd en waar de hoop gegrond is, dat de godsdienstige vereenigingen weldTa daarmede - gelijke tred zullen houden, daardoor onze politieke en sociale actie haar katholiek karakter in de toekomst te beter Waarborgend. Maar alvorens verder te gaan. past het ons met groote waardeering te herdenken de zoo- velen, die het mogelijk gemaakt hebben, dat wij, als katholieken, hier te lande den nieu wen tijd kunnen tegemoet gaan, gelijk wij hopen het te zullen doen. Wanneer wij den Hgtoestand van lieden vergelijken met dien van '"'honderd jaren terug, dan komt ons voor den geest die lange, lange rij van kloeke mannen, die, op verschillende wijze in de verschillen de tijdsomstandigheden, allen nochtans met hetzelfde doel voor oogen, in taaie volhar ding, met onuitputtelijk geduld, met groot Godsvertrouwen hebben gearbeid aan de emancipatie der katholieken van Nederland, en is het de dure en zoete plicht der thans levenden op dezen eersten Nederlandschen Katholiekendag aan het voorgeslacht te brengen onze eerbiedige hulde en meest diep- gevoelden dank. En de kennis van dien arbeid in het ver leden, die steeds meer onder de onzen moge verbreid worden, zal het heden beter doen begrijpen, juister doen inzien, hoe in de toe- n- i. ge"?.erkt moet worden, ioch blijft het bij de ontzettende geestes- verwarring onzer dagen o zoo moeilijk ln de iware richting koers te houden. Dankdaarom, hulde en dank aan den Paus, die geluk steeds in de historie, ook thans we— üerom, na de wereld ov&rschouwd te hebben, Ban die wereld voorhield, langs welke weg ■u zouden bekomen den vrede, die verloren dt® Ui de heerlijke Vredesencycliek Bet ziektebeeld van Staat en Maatschappij volkomen schetste, tevens de middelen ten genezing gaf. Wat beters zouden wij dan kunnen verrich ten in deze dagen, dan diep ons te doordrin gen van de wijze voorschriften, van de va» derlijke vermaningen daarin neergelegd, op dat ze straks door ieder onzer in het bijzon der en door allen gezamenlijk worden ift praktijk gebracht. Dank aan de velen, die de uitnoodiging, tot hen gericht, aanstonds hebben aanvaard om in algemeene en in sectievergaderingen door hun woord mede te werken tot dat doel. Vóór alles het is de grondtoon der gan- sche Encycliek moet hersteld de liefde. „Gij ziet aldus de Paus hoe noodzake lijk het is, met allen üver er naar te stre ven, dat de liefde van Jezus Christus weer heersehe onder cj° mensehen. Dit zullen wij, ln waarheid, ons altijd voor oogen honden als den bijzonderen arbeid van ons Pontifi caat." Daarmede is ook ons getoond, de hoofdzaak onzer werkzaamheid. Liefde, steeds meer lief de, vóór alles in eigen kring. Meer liefde voor en tot elkander. zclks moge mede het resultaat wezen van dezen katholiekendag. Meer liefde zij er, gekweekt door het steeds levendiger wordend besef, dat we allen zijn kinderen van een zelfden Vader in den he mel, van eenzelfde lieve en geliefde Moeder kerk. Dan zal het kan niet anders de zoo alom met den mond beleden solidariteit meer en meer ook metterdaad beoefend wor den; dan zal de Christelijke Democratie door allen worden betracht; dan zal ondemle on zen van standenstrijd geen sprake kunnen wezen, en waar die helaas reeds mocht zijn aitgebroken, die beëindigd worden en wèl voor goed. Gansch onze actie, gansch onze arbeid zal ook door anderen zooveel beter worden begrepen en gewaardeerd, vele onzer Wensehen en verlangens, die moeten stellen en blijven stellen, zullen zooveel beter wor den verstaan, wanneer naar buiten duidelijk zal blijken, hoe het groote gebod van liefde tot God en liefde tot den naaste ernstig door ons ter vervulling wordt nagestreefd. Liefde moge er uitgaan meer en meer ook tot onze niet-katholieke landgenooten„ Wellicht zullen sommigen onder hen met zekere vreeze deze katholieke demonstratie gadeslaan, met angst ontwaren de toename van onzen invloed en onze maeht. De zoodanigen mogen aanstonds ten eenen- male worden gerustgesteld. Neen, wij zullen niet groot gaan op het ge tal der Nederlandsche katholieken, op hedeö vast aaneengesehaard, teneinde den seliijn telfs te mijden, als golden bij .ons overwe» gir.gen van maeht. Geen groote scharen werden door den Za ligmaker de wereld ingezonden om haai- te- brengen de leer des lieils, maar een kleine groep van mannen slechts, toegerust echter met de gaven van den H. Geest en zij, die- aan deze landen het Geloof kwamen verkon digen, steunden allerminst op hun getal jnaar alleen op groote, zedelijke kracht. Zoo zij ook thans alle vrees, die onze ge talsterkte zou kunnen wekken, als ijdel ter tijde gesteld. Maar wel zijn wij, juist uit ware Christelij ke liefde jegens onze niet-katholieke laiïdge- nooten, verplicht, mede door onze actie, door bet onverschrokken openbaar belijden en openhaar beleven onzer katholieke beginse len, steeds meer en meer bij hen de aandacht op het katholicisme te vestigen, steeds meer en meer hen in de gelegenheid te stellen door onzen arbeid, door onze levenswandel kennis te'nemen van de Kerk en hare leer, opdat zij, als God het wil, zich zelve eenmaal deelach tig maken aan de hoogste gave, ons geschon ken, ons H. Roomseh Geloof. Liefde moge er uitgaan ook tot hen buiten onze grenzen, tot de millioenen, die nog iteeds ronddolen in de schaduwen des lieiden- doms. Dankbaar herdenken wij den vooruitgang ier katholieken hier te lande in de laatste eeuw. Zoo gaarne wijzen wij op de vrijheid He de Kerk hier geniet; met groote dank baarheid wijzen wij op het steeds toenemend lantal onzer kerkgebouwen, op den bloei on- zer religieuze Orden en Congregaties; met groote voldoening kunnen we op dezen eer- Eten Nederlandschen Katholiekendag - 51 iaar na de verschijning van het Bisschoppe lijk Mandement het verklaren, dat weldra, na een zóó langen, goed volbrachten strijd, het vrijwel van onze eigen werkzaamheid Eal afhangen, of ons ideaal: „het katholieke kind op de katholieke school" zal verwezen lijkt worden van bewaarschool tot Universi teit. Maar als dan onze blik gaat naar de tien tallen millioenen mensehen, die in verhou ding tot hetgeen hier ons deel is, schier niets bezitten en de smeekbede wordt vandaar ver bomen om meer priesters, meer religieuzen, meer scholen, en als noodzakelijk middel daartoe, om meer geld dan zal die bede biet onverhoord blijven, en zal, naar we ver trouwen, eenmaal de geschiedschrijver kun nen vermelden, hoezeer deze Katholiekendag, waar 's Pausen Liefdesencycliek behandeld werd, krachtig heeft bevorderd, dat het land, door God zoo genadig gespaard, voor den oorlog, God zijn dankbaarheid ging too- nen door groote, daadwerkelijke liefde jegens de millioenen in de Missie-gebieden, ook vrij gekocht door Christus' kostbaar Bloed. Zoo staan wij dan thans op deze plaats, gereed onzen arbeid, aan te vangen, teneinde heter in ons op te nemen 's Pausen Liefdes- Encycliek; zoo staan we hier in de stad van den zetel van den H. Willihrord, door Gods goedheid nog heden zoo waardig bezet: in het bewustzijn van onzen plicht alles daar te stellen teneinde, wat eenmaal gebracht, de eeuwen door, niettegenstaande rampspoed, druk en lijden, is bewaard geworden en ons nagelaten, door ons worde behouden om het ongerept en ongeschonden over te leveren aan hen, die na ons komen, ons H, Roomseh Geloof. Geweldig is de .strijd we weten het dio ook nog heden, wellicht juist boden, tegen de Kérk en Haar zichtbaar Opperhoofd" ge voerd wordt, openlijk, en niet het minst vin nig en gevaarlijk, in 't geheim. Welnu, het mag geweten worden, en wij stellen er prijs op het openlijk te verklaren, dat het ons steeds een eere zal wezen te too- nen dat wij weten, wat kinderen der Moeder zijn verplicht, te toonen hoe groot onze lief de is voor den Paus openlijk te verklaren, dat wij onze beste krachten steeds zullen blijven geven tot den toenemenden bloei ejj groei der katholieke kerk van Nederland; En teneinde daarbij steeds den waren weg te bewandelen, zij in dit plechtig uur namens Nederland's Katholieken, jegens de hoog}» waardige Bisschoppen, Wier tegenwoordig» beid hier op dien hoogsten prijs wordt gesteld; afgelegd de meest stellige verzekering var hartelijke liefde, onkreukbare trouw en kin derlijke gehoorzaamheid. Zoo staan we hier als burgers van den Ne derlandschen Staat, bewust van de plichten die we jegens den Staat te vervullen hebben. Met blijdschap zij geconstateerd, dat onze eerste Nederlandsche Katholiekendag plaats heeft onder ons vierde Christelijke Ministe rie, welks vier katholieke leden, hier aanwe zig, van ganscher harte het welkom toege- roepen zij, onder verklaring, dat ons katho lieke volk dit Ministerie, juist als Christelijk Ministerie, zoo volgaarne zal steunen, steu nen door zijn gebed, steunen en door zijn vertegenwoordiging, waarvan de aanwezig heid van haar katholieken Voorzitter te de zer plaatse moge strekken tot levend bewijs. Wanneer we met dankbaarheid wijzen op de emancipatie der katholieken van Neder land, dan gevoelen we ook, dat, naarmate ons meer vrijheid, meer invloed ten deel gaat vallen, we die mede dienstbaar hebben te maken aan het heil van Staat en Maatschap pij. En met trots mogen we in herinnering brengen, dat in 't verleden die les reeds in praktijk gebracht is. Neen, de juistheid van het fiere woord: „de Koning kan wel even trouwe, niet nog trou wer onderdanen hebben dan de Katholieken z-ijn". behoeft niet meer bewezen, is bewezen door tallooze roemvolle daden, in 't velleden gesteld. Of 't in. de toekomst zóó blijven zal? Het zal afhangen van de mate, waarin het gelukken zal de katholieke beginselen steeds meer en meer te doen doorwerken en in praktijk te zien gebracht. Maar dan zal me» het ook verstaan, dat we als goede bur gers Tan den Staat, gedreven door liefde tot het Vaderland, krachtig arbeiden en blijven arbeiden,, opdat door de onzen ook in bet openbare leven in Staat en Maatschappij ten volle als katholieken worde geleefd. Duide lijk' moet hot worden steeds meer en meer voor hen, die zien willen, dal bij de Katho lieke Kerk ligt der volkeren behoud, dat men buiten en zonder Haar wellicht een wijle de volkeren formeel met broederhand kan sa menbinden, ze samen houden zeker niet. Diep daarvan doordrongen, in eene op ge loof oir rotte steunende overtuiging, is het rnze dure plicht te zorgen, dat hier onze ka tholieke beginselen meer en- meer Staat en Maatschappij bezielen gaan, opdat in de eer- die plaats' het dierbaar plebske grond, dat we ons vaderland noemen, ga geven het ge- luk, dat een volk in den waren Christelijken Staat vinden kan. Juist als goede Nederlan ders werpen we ons derhalve op onze katho lieke actie, wetend, dat daarin waarborg ligt voor behoud van orde en rust ln de sa menleving; waarborg voor het bewaren van den maatsehappelijken vrede; 't steeds ste niger bevestigen van den koninklijken troon, waarop God ome geliefde Koninginne moge iparen- jarenlang. Slaan we e.en blik over de wereld ,dan mo- wfj, rceen ik, zeggen dat nergens op he den de mogelijkheid 's Pausen wensehen te verwezenlijken zoo groot is als hier, nergens jie kans zoo schoon Christus-' Koningschap te herstellen op elk terrein. Or het in werkelijkheid geschieden zal, iangt voor een c vergroot deel af van ons, katholieken. Die gedachte is opbeurend, be- noedigend, ze is oole bezwarend, wijl we be seffen dan onze onae groote verantwoorde lijkheid. En daarom zullen we steeds krachtiger te bevorderen hebben onze politieke en sociale fictie, te bedenken echter, dat die ijdel, wel licht zelfs schadelijk zal blijken te wezen, tils niet vóór alles ieder van ons tracht zich ïelf te verbeteren, te versterken het inwen dig leven, als niet. vóór alles ieder bij zich '.elf tracht aan te kweeken edelmoedige lief de voor Christus, voor Maria, voor de Kerk. zoor den Paus, groote liefde voor het'Vader- .and, Het hernieuwen der wereld, het alles her- iteilen in Christus is voor alles werk des yeestes. Dau maar ook dan alleen, zal onze ka tholieke zaak, niet slechts naar den vorm. Dok in weaen in orde zijn dan zullen onze Bteeds in bloei toenemende organisatie^ blij ken in wezen te verschillen van die, welke tegenover haar staan, als door ieder onzer als voornaamste taak gevoeld Wordt: het itreven naar eigen zelfverbetering. Die taak moge moeilijk we,ze: ze niettemin aangevat met moed en met vertrouwen. Wederom heersehe de Liefdei, wil de wereld pelukkig wezen, zoo roept de Paus ons toe. Welnu, telkens en telkens wordt ons den veg gewezen naar de bron van Liefde, naar Jezus' Goddelijk Hart. Eiken ochtend klinkt bij 't kleppen van 't klokje uit elk onzer kerktorens ons de zoete uitnoodiging tegen, vervat in Schaepman's heerlijk woord: Hier is van 't Eeuwig Leven, De Spijze hemelzoet. Het Brood van God gegeven Des Heeren Vleesch en Bloed. Met de bede, dat God onzen arbeid moge (egenen, verklaar ik den eersten Nederland schen Katholiekendag geopend. Rede van Mgr. Pr. H. Pools over de Vredesencycliek en hare leer over die Katholieke vrijheidsidee. Spreker heeft zijn reder in 2 deelen ge» deeld: DE HUIDIGE WERELD. IN HET LICHT D ER V REDES ENC C YC K E Wij leven in een als ge wilt schrik» wekkende», maar tevens voor kloeke ka» tboliek© mannen eerlijken, groote» tijd. Wat, bij het huidige wereldgebeuren, ook kloeke katholieke mannen in onbewaakte! oogenblikken van kieingeloovigibeid d,en| schrik om het hart, zou kunnen slaan, is niet die wemeling, in het eens zoo trotschl Europa, van jammeren en ellenden, dj© als de ontbonden lijkstoet en de kinderen van den ten grave gedragen oorlog zijn: het is de huidige, van alle zijden ons omringend]©, ontkerstende wereld zelf; waaruit, na allerlei adderengebroed, de ondieren van oorlog en' revolutie te voorschijn^ zijn gekropen en in ■wier donkere krochten de oogen van an dere, thans nog onzichtbare, monsters von» ken. Neen, wat ons soms den schrik om het hart kan slaan, is niet het woeste schouw» spel, dat de met Loopgraven doorwoelde, motj puinhopen overdekte, nog steedfs zoo wos» lige wereld biedt; het is de zielsIfoestand Üe innerlijke gesteltenis, de wezenhcid vaö den ontkerstenden modernen menscli; dio jaren, neen, eeuwen heeft besteéd, om ouder, de door het Christendom belegde grondsla» gen der Europeesche beschaving, die mijn» gangen uit te graven, welke thans krioeicn van de lichtjes der Bolsjewiki; en die, on danks alles, te midden der puinhoopen van fle rondpm hem ineenstortende maatschappij, nog steeds droomt van het scheppen eener eigen wereld, zondel- God en zonder gods dienst, maar vol „vrijheid broeder.ijkheid en gelijkheid", waar de aarde zelf geleidelijk de „liemel" wordt, dien het geloovig voor» geslacht in het door hem tot sprookjesland', verklaard „hiernamaals" zocht 1 Onderons, Katholieken, zijn velen wel» licht persoonlijk overtuigd, dat het. einde van den wereldoorlog nog slechts het be» gin is der ellenden, die den ontkersten den mensch weer moeten doen knielen voor het kruis van den „Verlosser". Waar de ontkerstening tot in het merg der beende, ren van den modernen mensch is doorge drongen, daar leert ons de Historie, dat „Gottes Mülile" nog lang zuilen malen, eer, de leuze van Paus Pius X „omnia restaurare in Christo"' volledige werkelijkheid zal zijn geworden. Laat dan moderne heidenen, die op de bouwval;,,- staan van den „toren van Babel" hunner ontkerstende „beschaving", bij het aanschouwen van het huidige wereldgebeu» ren, in wanhoop de vuist tegen het vooriioofd slaan: voor wie de wereld zien uit den toren der Katuoiieke Kerk en van daaruit zoo» lang reeds zagen, hoe d© wolken zich sa menpakten waar thans de donders ratelen spelt het huidige wereldgebeuren geen rampzaligen, maar groeten, ja, giorievolLen tijd. Gewis, do herauten va» Leo XIH, d,en Paus van „Rerum Novarum", deden ook door Ne derland hun klaroenen schallen. Wanneer wij ft rug denken aan die dagen, dan. doemt voor ons terstond de reuzenfiguur van Dr. Schaepnian op. Steeds van uit den toren der Katholieke Kerk, over het vele kleine ge» doe der wriemelende mensclien in de toe» komst der wijle wereld blikkend, vond onze groote Schaapman reeds toen in zijn kin» der lijk geloof den moed, om zich met zijne reuzengestalte te werpen in het strijdgewoel en, dwars door de rijen van ultra-modernen e» uil ra-conservatieven heen, de baan te bre ken voor hen, die geen hervormers der Kerk van Christus, maar daadwerkelijke hervor» mers van de aan Christus ontrouwe wereld willen zijn. Gewis, Schaepman voelde zich ook Ln zijn leven reeds omringd door eene schare van kloeke mannen, die voor de Ia» gere miüoeinèntellende standen van het volk op stoffelijk gebied meer welvaart, op intel» lectueel gebied meer ontwikkeling op sociaal en politiek gebied, meer macht en invloed' vroegen. Zij beseften, en gevoelden boven» iien als bij instinct, 3at de Geest des Hee» re» da in haar oorsprong en in haar wezen zoo echt christelijke „democratie" bezielde; welke een eind wilde maken aan het zoo veelvuldig' machtsmisbruik van de grootea en rijken der ontkerstende wereld en daar- ijm verlangde, dat voortaan, bij het bestier van he» land, de stem van heel het „volk" gehord zou worden. Maar, ach. hoe weinig volgelingen, kon in die dagen zelfs onze groote Schaepman vinden I Hoe wenig konden onze beste voormannen des tijds bereiken, zóodra het gold de beginselen van liet Christendom,, ook en vooral op econo misch gebied, daadwerkelijk om te zotten in Bene ook toen reeds zoo dringend noodige cadcale hervorming der ontkerstende maat schappij. Wie, toch, had in die dagen ooit kunnen of duven vermoeden, dat in het Torentje, waar de zeemeeuwen vliegen, en waar hot Stuur is van het Schip van den Nederlandschen Staat, eens le tot in het merg zijner beendeien Roomsche Kuys de Beerenbrouck zou zetelen? Ja, wie had, viif jaren geleden nog, kunnen droomen, dat. na zoo korten tiid. niet alleen de katho lieke Staatspartij, maar heel het ordelievend Noderlandsch volk onzen op zijn tanden bijten den Ruys do Beerenbrouck zou eeren als den redder van het Vaderland? Is het niet de vader onzen- Katholieke Sociale Actie, die thans, ala Neerland® eerste Minister van Arbeid, op sociaal gebied de opbouwer onzer nationale toekomst is?-(Applaus). Het span. dat wii in Den Haag thans voor den wagen hebben, rijdt ons in gest rekten draf naar het lang beloofde land der echto „demo- oratie." De eenigen. die nog een spaak in hot wiel zouden willen steken, zijn zij. die blijven, oreeren en proolameeren, dat zii de eenige •vrienden zün van het arme, maar, helaas, door hen slechts opgezweepte volkterwiil intus- sohen het christelijk Ministerie sociale wetten maakt, die zelfs een Troelstra op ziin oudon dag nog in de Tweede Kamer loeren zingen j Ja. zeker, wii erkennen het volgaarne, ind'ien het Nederliandsch Volk niet eerst de ondieren had hooren huilen, welke thans in andere lan den uit de krochten van Socialisme en Anar chisme overal naar huiten sluipen: indien niet eerst ook hier, in Nederland, het monster der revolutie een oogenblik den kop uit het hol gestoken hadzouden om van andersdenken den niet te spreken °ok thans nog vol» Katholieken doof gebleven ziin voor de stem men hunner priesters, die reeds zoo lange jaren: de Encycliek Rerum Novarum verkondigen van de diaken! Ja, zeker, wii danken het aan' bet huidige wereldgebeuren, dat bij niet weinige katholieke patioons die, naar het schijnt, tot hertoe meenden, dat men patroon en goed katholiek kan wezen, zonder tevens een goed katholiek patroon te ziin eindelijk de oog^j rijn open gegaan voor de dwalingen van hol Sberalisme, dat. hoe strem» ook van den o» ginne door de Kerk veroordeeld, jarenlang ooit ital vtan katholieke werkgevers heeft vert>knd. Maar het is juist om wille van dien soo men»' baren zegenrijken invloed der andera zoo onw zettende wer e 1 de? at astro ph1©» dat wii»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1919 | | pagina 5