TWEEBE BLAD.
Een onderhoud met den nieuwen
feurgemesster.
Vergadering van oen Raan
Donderdag 6 November 1919.
alïMAAB
Benoeming nieuwe burgemeester.
""?^flP{jPSL[-'riin WMMMIUTI HUT
Wij liebben cmzen nieuwen burgemees
ter gesproken!
Welja, laten wij maar zoo voortvarend
zijn den heer Mr. W. C. Wendelaar, re
ferendaris aan liet Departement van Oor
log, aldus te betitelen, ook al nam de
nieuwe titularis bij ons bezoek natuurlijk
de meest mogelijke gereserveerdheid
omtrent de onfeilbare zekerheid van zijne
benoeming in acht!
Onze nieuwe burgemeester!
U zult liet misschien wel
het toppunt van journalistieke bru
taliteit vinden aldus verontschul
digden wij ons, toen wij na eenige
olichrplegingeii binnengedrongen waren in
liet heiligdom van den referendaris in het
massale, statige en rijk-geornamenteerde
departement van Oorlog op het Plein te
Den Haag' en toen na joviale kennisma
king de lange, slanke gestalie van den don
ker uitzienden heer Wendelaar tegenover
ons had plaatsgenomen en wij al aanstonds
onder den prettigen indruk verkeerden van
zijn innemend uiterlijk en van zijn harte
lijke vriendelijkheid, u zult het mis-
tchien wel liet toppunt van journalistieke
brutaliteit vinden, dat wij zoo vrij zijn, u
ie komen interviewen, alvorens. nog uwe
benoeming tot burgemeester van'Alkmaar in
de Staatscourant gestaan heeft, maar
ziet u. u zult begrijpen, dat de burgerij
van Alkmaar gaarne eens het een en ander
van haren nieuwen burgemeester hoort en
als journalist kan men in den tegenwoordi-
gen tijd niet licht te voortvarend zijn
Zeker, zeker! knikte de heer Wende
laar vriendelijk, - buiten de kwestie der
benoeming ben ik ook geheel tot uw
dienstDe Alkmaarsche pers is wel voort
varend!
Kent U ons Alkmaar al?
Kennen, kennen, dat is te zeg
gen: ik ben er wel eens doorheen en
langs gekomen en bij mijn sollicitatie heb
ik niet nagelaten eens een kijkje te gaan
nemen in Alkmaar, -- maar overigens....
En uw indruk?
Alleraardigst! Werkelijk, mij dunkt:
Alkmaar moet een prettig vvoonstadje zijn
imet die vele mooie plekjes natuur.....
Ónze bedoeling is eigenlijk, of U zich
tel reeds min of meer georiënteerd heeft
in de Alkmaarsche samenleving, wat be
treft de toestand der gemeente, de politieke
Verhoudingen, enz
Niet in bijzonderheden; wel heb ik
natuurlijk opgemerkt, hoe de Raad er is
samengesteld; in verband met die sa
menstelling is het mij niet recht duide
lijk, hoe de laatste wethoudersverkiezing
zóó is afgeloopen; er zitten toch meer
dere sociaal-demokraten in den Raad
Juist, m'nheer, zes liefsti
Nou wist ik, dat er sprake van was,
een socialistischen wethouder te kiezen,
en in de plaats daarvan zie ik, dat er nog
een re.cbtsche wethouder bij-gekozen weed'
Wij losten den heer Wendelaar liet poli
tieke raadsel op: zóó en zóó zat dat...
Ja, ik vermoedde ook al zooiets,
de socialisten vormen toch immers een
beduidend contingent.
U neemt anders geen lichte taak op
uwe schouders, door u tot burgemeester
van Alkmaar te laten benoemen; de
finantiën
Ja, dat begrijp ik, daarmee zal 't
wel niet zoo rooskleurig gesteld zijn; ik
meen echter tot mijn genoegen te kunnen
opmerken, dat in Alkmaar de belastingen
niet op enkele weinige rijke ingezetenen
drukken, zooals elders wel het geval
is. Ziet u, dat vind ik een groot voordeel
voor een gezonde gemeente-financiëering;
'dat de gemeente voor hare finantiën op
énkele burgers is aangewezen, hoe meer
de lasten verdeeld zijn, des te gezonder
de finantiëele toestand'.
Heeft u zich misschien bepaalde ideeën
gevormd omtrent gemeentebeheer?
'i" is zeer bezwaarlijk, mij daarover
uit te laten; ik zal Alkmaar nog:.door
en door moeten leeren kennen, wil ik de
m.i. eenig juiste taktiek kunnen gaan vol
gen.
Dat kan ik u wel zeggen: dat
'i mijn plan is, te doen, wat mijn
hand te doen vindt: niets zal mij
teveel zijn; en och! laten we hopen,
dat de omstandigheden langzamerhandder
mate beter zullen worden, dat ook hel
gemeentebeheer lichter wordt, dat crisis-
ondersteuning1 niet meer nood-ig zal zijn,
dat er geen relletjes meer te duchten val
len
Zijn er misschien nog opmerkelijk
heden omtrent uw vroeger leven als
advokaat, als luitenant, als ambtenaar
te vermelden?
Och neen! Het persbureau is er wel
als de kippen bij geweest om1 naar ,u over
te seinen, wat er te vermelden was; in
zóóverre yoel ik mij aau Noord-Holland
bijzonderlijk verwant, dat ik als zoon
van den heer Wendelaar, voorzitter van
de. Vereeniging voor den Effectenhandel
te Amsterdam geboren en opgevoed
ben,
't Werd tijd', dat wij afscheid namen;
wij mochten den hooggeplaatsten ambte
naar in zijn zeer sober gemeubileerd ver
hek niet langer van zijne ambtsbezighe
den ophouden.
Met een ,,'t Was ons aangenaam; tot
in Alkmaar" scheidden wij na een hand
druk, in de breede, majestueuse gangen
van Het grootsche Departementsgebouw
als onze zeer versche indrukken formu
leerend: ,,'n prettige, 'n vriendelijke, 'ji
'goéde man! 'n burgemeester, die z'n
overtuiging, niet onder stoelen of banken
zal steken, die de politiek hij zelf is
geprononceerd liberaal niet on-interes-
sant vindt, doch die 2ich vast vóórgenomen
heeft, vóór alles het algenfeen belang te
dienen.
Nog kunnen wij meded-eelen, dat het in
's lieeren We'ndelaar's bedoeling ligt, voor-
loopig; zoolang hij voor zijne iainliie
alhier geen geschikte woning heeft gevon
den te Alkmaar op kamers te komen
wonen.
Thans kunnen wij definitief zeker mede-
deelen, dat hedenavond in de „St. Crt."
de benoeming van den heer Mr. W. C,
Wendelaar tot burgemeester van Alkmaar
verschijnt. De benoeming gaat in per 1
December e.k.
der gemeente ALKMAAR,
op Woensdag 5 November 's namiddags
7 uur.
Voorzitter: de lieer Mr. W. C. Bosman.
Secretaris: de heer Donath.
Afwezig: de heer A. F. Thomsen, we
gens ziekte.
De Voorzitter opent de vergadering,
waarna de notulen der vorige vergadering
worden vastgesteld.
Aan de vergadering wordt medegedeeld,
dat is ingekomen:
a. een adres dd. 27 October 1.1., van
het Hoofdbestuur van den Ned. Bond van
gemeente-ambtenaren, daarbij verzoekende,
zoo noodig, over te gaan tot den bouw
van woningen voor gemeente-ambtenaren.
Wordt in handen gesteld van B. en W.
om bericht en raad.
b. een adres dd. 1 November 1.1., van
mej. C. E. C. Bruining, inzake dé rege
ling harer jaarwedde als gemeentearchiva
ris
Zal worden behandeld bij punt 2 der
agenda.
c. een adres dd. 30 October 1.1., van
de Alkm. Alg. Verbruikersvereeniging, ad-
haesie betuigende aan liet adres van den
Alkm. Bestuurdersbond inzake goedkoop
schoenwerk.
Wordt in handen gesteld van B. en W.
om advies.
d. een schrijven, ongedateerd, den 3 No
vember 1.1. ontvangen, van den heer H.
H. J. Leemeijer, houdende dankbetuiging
voor zijne benoeming! tot bezoldigd armbe
zoeker.
Voor kennisgeving aangenomen.
e. een schrijven d.d'. 3 November 1.1.,
van den heer P. Stadt, houdende dank
betuiging voor zijne benoeming tot tij
delijk leeraar aan de Handelsavondschool.
Idem.
f. een adres dd. 31 October M., van het
bestuur der Vereeniging „71e Ambachts
school voor Alkmaar en Omstreken", daar
bij verzoekende de subsidie voor die school
met ingang van het jaar 1919 te verhoogeii,
voor verbetering der salarissen van het
personeel.
Wordt in handen gesteld van B. en W.
om advies.
Salaris herziening
g e in e e n t e - a m b t e n a r e n
De Keer Westerhof zegt, dat wan
neer men dit met zorg! samengesteld ver
slag; heeft doorgezien, het werk van de
commissie in het algemeen waardeering
verdient. Toch blijven er eï?.tele dingen,
waarvoor verbetering zeer gewensclit is..
Op de allereerste plaats het brengen
van den opzichter gemeente-reiniging van
de 3e klasse in de 4e. Het verwondert hem
ten zeerste, dat de salariscommissie, daar
tegenover staat. De salariscommissie is
voor de verbetering der salarissen en nu
frappeert het hem te zien hoe het salaris
van deze opzichters juist minder wordt.
De beide opzichters hebben thans onge
veer een minimum van f 1600 en een maxi
mum van f2050.
In groep 3 krijgen deze personen f 100
minder, het min. en max. zijn hier f 100
lager, dan ze nu zijn.
Nu zegt art. 17 wel dat, de hooger be
zoldigde deze hoogere bezoldiging behoudt,
doch dat zal praktisch hierop neerkomen,
dat zij indien zij nog niet hun maximum
hebben bereikt, onder deze nieuwe rege
ling; in hun eindcijfer toch f 100 lager
zullen komen dan thans het geval zou zijn.
De fractie heeft dan ook de goede hoop.
dat B. en W. en den raad zullen nccoord
gaan met het idee, ze moeten in klasse 4.
Spr. is het met de commissie eens, dat
er verschil tusschen jten en de opzichters
bij P. W. moet zijn, maar deze laatste zijn
ingedeeld in groep 5 en de opzichters bij
de gemeente-reiniging zouden in groep 4
komen, zoodat er verschil blijft bestaan.
Spr. is verder van meening, dat de boek
houder niet in groep 4 maar in groep 5
thuis behoort.
Omtrent de periodieken merkt spr. op,
dat de meening van de commissie was, er
moet verbetering in de salarissen komen.
Spr. vindt dot een zeer loffelijke meening.
Maar nu lfzen we van 6 tweejaarlijksche
verhoogingen.
De verhooging bedraagt ongeveer 30
pCt., zoodat het verschil tusschen de mi
nimum en de maximum-verhooging gelijk
blijft aan de tegenwoordige.
Deze periodieke verhooging geeft ech
ter een achteruitzetting.
We komen van 3 driejaarlijkschë ver-
hoogiingen tot 6 tweejaarlijksche. Nu be
reikt men dus het maximum in 9 jaren,
terwijl in deze regeling het maximum in
12 jaren wordt bereikt.
Spr. heeft de hoop, dat hieraan niet goed
gedacht is en dat men bereid zal zijn het
voorstel van den Centralen ambtenaars-
bond over te nemen.
Dit voorstel luidt 6 éénjaarlijksclie ver-
lioogiingen, zoodat het maximum in G jaren
bereikt zal worden.
In verschillende plaatsen wordt deze re
geling reeds toegepast. Spr. had zich
eenigszins kunnen billijken als de commis
sie gekomen had met 6 anderhalfjaarlijk-
sche verhoogingen, dan had' men gelijk ge
staan met nu, doch nu geeft het voorstel
der commissie drie jaar achteruitgang.
Spr. vindt de argumentatie eenigszins
vreeand. Het wekt bij hem den indruk
van een verborgen pleidooi voor gezins-
loon.
Spr. plaatst Ach op het standpunt van
loon naar arbeidsprestatie. Hij weet de
katholieke raadsleden hier tegen zich te
hebben, want deze zijn voor gezinsloon.
Spr. meent, dat wil de verordening! in haar
geheel goed Zijn, dan moet er ooi in op
genomen worden de 6 eenjaarlijksche ver
hoogingen.
Wij maken nu een verordening, welker
systeem ettelijke jaren mee zal moeten
gaan, maar dan moet er ook een regel
voor periodieke verhooging zijn, die vari
ruime goede ideeën uitgaat.
Wat de uitkeering bij ziekte betreft,
merkt spr. op dat voorgesteld wordt aan
de tijdelijke ambtenaren bij ziekte 3 maan
den het volle salaris wordt uitbetaald. Er
wordt echter niet gesproken over een be
taling' van .verplegingskosten, wanneer
zoo'n tijdelijke ambtenaar naar een herstel
lingsoord zou moeten. Ook wordt er niet
gesproken over de keuring van tijdelijke
ambtenaren voor zij in dienst treden.
Waarom niet? Dat zulks in de crisisjaren
niet mogelijk was, begrijpt spr., maar nu
we meer en meer naar de normale tijden
terugkeeren, ziet spr. niet in waarom de
keuring voor de tijdelijke ambtenaren niet
door te voeren is.
Spr. stelt namens de fractie de volgende
amendementen voor:
Achter alinea 1 van art. 14 te voegen:
„Voor een ambtenaar in tijdelijken dienst
Va jaar het volle salaris en 3/a jaar 70 pCt.
van het salaris.
Alinea 2 van art. 14 zoo te lezen:
„Is volgens medisch oordeel herstel
waarschijnlijk en wordt daarbij zijn op
name in een herstellingsoord noodig ge
oordeeld, dan worden de kosten zijner ver
pleging voor rekening van de gemeente ge
nomen. mits vqpr een vaste ambtenaar
uiterlijk tot het einde van het tweede jaar
en voor een tijdelijke uiterlijk tot bet ein
de van het eerste jaar."
De Voorz. stelt Voor deze amende
menten bij de artikelen te behandelen.
Aldus wordt besloten.
De heer Oskam is het met den heer
Westerhof eens ten opzichte van de plaat
sing' van de opzehtersi bij de gemeente-
reiniging in klasse 4, doch niet de argu
menten door den heer Westerhof aange
haald ziet. Hij betwijfelt of de heer Wes
terhof we! juist was.
De opzichters gaan met de nieuwe re
geling wel vooruit.
Spr. merkt op, dat het verschil tusschen
den werkman en den opzichter wat salaris
hetrefi te gering is. De werkman begint
met f 1350 terwijl de opzichter met f 1500
begint. Dat maakt een verschii van f 150.
Bij den werkman komt hierbij de kin
dertoeslag, waar spr. zich tegen verklaart,
zood.at het salaris van den werkman hoo
ger zal zijn, dan dat van den opzichter.
Daarbij komt nog, dat de opzichters een
zekerte 'verantwoordelijkheid dragen; zij
moeten bij ontstentenis den directeur ver
vangen.
Ju liet ontwerp van B. en W. waren
deze ambtenaren zelfs2 klassen hooger
geplaatst. Nu geeft spr. toe, dat deze op
zichters niet gelijk gësteld moeien wor
den met de technisch geschoolde opzich
ters.
De periodieke verhoogingen geven ook
volgens spr., een verslechtering.
De algemeene gang van zaken is de
periodieke-verhoogingen in te korten. Uit
de. salariswet voor' de Rijksambtenaren
blijkt, dat de meesten het maximum in
6 jaren bereikt hebben.
Spr. ziet daar salarissen die stijgen van
f1200f1600 of 33% pCt. over 6 jaar,
dat is dus een verhooging van 5 pCt.
's jaars. Spr. geeft verschillende voorbeel
den waaruit blijkt, dat de salarissen per
jaar met 5 pCt. en meer stijgen.
Spr. komt er dan op neer dat hier een
stijging wordt voorgesteld van 214 pCt.
's jaars. Hij zou de regeilng van het Rijk
11.1. 6 éénjaarlijksche verhoogingen gaar
ne overgenomen zien.
Het Rijk zet voorop, dat het maximum
zoo spoedig mogelijk bereikt moet zijn.
Het kent zelfs de eerste jaren een hoogere
verhoogiug toe dan de latere.
Spr. gaat verder volkomen mede met het
voorstel van den heer Westerhof om de
tijdelijke ambtenaren bij ziekte een half
jaar het volle salaris en een half jaar 70
pCt. van het salaris uit te keeren.
Ook is spr. van meening, dat het tijde
lijk personeel bij indiensttreding gekeurd
dient te worden. Zij toch immers zullen
later in aanmerking komen voor een vaste
aanstelling.-Alsdan is de keuring-niet meer'
noodig. Deze regeling is. ook bij het Rijk
gangbaar. De heer -Oskam zou een derge
lijke regeling voor Alkmaar zeer gevvenscht
achten.
De heer H. E. Bosman is ook van
meaning, dal de opzichters bij de gemeente-
reiniging in de 4e groep moeten worden
ondergebracht. Spr. verklaart zich tevens
voor het voorstel van 6 éénjaarlijksche
verhoogingen.
De heer v. d. Bosch zegt ten opzichte
van den opzichter der gemeente-reiniging
aanvankelijk de meening van dc commissie
te zijn toegedaan, maar hem is gebleken,
dat deze personen nog veel administra
tief werk te verrichten hebben.
Daarvoor worden toch de noodige ca
paciteiten verlangd. Spr. is dan ook voor
het voorstel om deze. ambtenaren in groep
4 onder te brengen.
De heer Verkerk nxeent het woord
te moeten vragen daar er anders ver
keerde meeningen zoudten kunnen ontstaan
De heer Westerhof was wat betreft het
achteruitgaan van het salaris der opzichters
niet juist. Hij heeft de tegenwoordige
salarissen verward met de salarissen die
door ES. en W. waren voorgesteld'. Momen
teel waren de minima resp. f1185 en f1055
en de maxima f 1335 en f 1205.
Houden we nu de nraxima vast en wij
zien, dat nu voorgesteld wordt f1950, dan
is er een vooruitgang te bespeuren van
f 615. Wanneer de heer Westerhof betoogd
had, dat de salarissen f100 minder zijn,
dan B. en W. hadden voorgesteld, dan was
het juist geweest.
Spr. toont vervolgens aan hoe deze op
zichters in groep 3 zijn geplaatst.
Op verzoek van de organisaties zijn de
ambtenaren in groepen gedeeld, gelet werd
op welke studie men achter den .rug had
en wat voor opleiding men genoten had.
Een pientere werkman nu kan dit op-
zichtersbaantie waarnemen, getuige de te
genwoordige personen.
Na ampele besprekingen is de commissie
er toe gekomen deze personen in groep
3 te plaatsen.
Spr. kan er nog niet toe besluiten, ze
in een hoogere groep in te deelen. Toch
wil spr. hen tegemoetkomen, daar het ten
slotte toch maar gaat om hooger salaris.
Daar de opzichters gevraagd is voor de
werklieden aanwezig te zijn en zoodoende
langer dan 45 -uur per week werken en
waar zij gedacht hadden f2250 te zullen
krijgen op hen art. 16 toe te passen, zoo
dat B. en W. hen het overwerk zouden be
talen. Wat de periodieke verhoogingen be
treft merkt spr. op, dat het systeem goklt
om .de 3 jaar verhoogen en de organi
saties vroegen jaarlijks te verhoogen.5 Na
lange bespreking is de commissie toen
gekomen tot 2-jaarlijkscne verhoogingen,
tiet is goed volgens spr. dat de commis
sie komt met eenstemmige voorstelten, zoo
dat men persoonlijk wel eens wat moest
laten vallen.
De heer Verkerk vindt Het een behoor
lijke salarisregeling. In de redeneeringen
van de heeren Westerhof en Oskam ligt
iets gewrongens.
Thans geldt het systeem 3 driejaarlijk
sche verhoogingen van f 100 of totaal f 300.
terwijl voorgesteld wordt 6 tweejaarlijk
sche verhoogingen of totaal f600. Nu zegt
men gewoonweg in jullie systeem gaan de
menschen achteruit, terwijl de periodieke
verhoogingen met 100 pCt. gestegen zijn.
Spr. vindt de salarisregeling alleszins bil
lijk.
Be heer O overs doet het' genoegen,
dat ten voordesle van de opzichters bij
do gemeente-reiniging een lans is ge
broken. Het verwonderde hem dez© perso
nen in de 3c groep ondergebracht te zien.
Zij hooren volgens spr. in de 4e Jihuis
Da heer Verkerk zegt nu wel de best©
werkman kan opzichter zijn, maar spr.
moet zulks tegenspreken. De capaciteiten
zijn niet zoo gering1. Allereerst moeten
zij' bij' eventueels gevallen dan direc
teur vervangen; dan hebben ztij' het toe
zicht over een 48 a 50 man. D© capaci
teiten daarvoor noodig, Zijn niet zoo, dat
dat werk aan eiken werkman kan wor
den opgedragen.
Ook het administratief werk is van
dien aard, dat men er geen gewone werk
man voor nemen kan. Spr wijst er vor
der op, dat met de vaststelling van liet
salaris va,n den directeur van het slacht
huis er niet genoeg rekening is gehouden
met de salarissen van desbetreffende per
sonen in ander© plaatsen. De Rijkshoiofd-
keurmeester wordt gesteld op een salaris
van f 6000. Spr zou liet dan ook zeer
toejuichen, dat het salaris werd verhoogd
in overeenstemming met de capudteiten
van den titularis.
Da heer Leesberg brengt een woord
van hulde en tevens een woord viaw dank
aan de commissie voor het vele en moei
lijke werk door haar verricht. Toch wil
spr. er op Wij'zen," dut hier niét gevolg-d
is het systeem dienstgewij'ae rangschik
king doch do .gnoepsindeeling Spr. blijft,
•bij de meening,, dat voor Alkmaar een
diénstgéwijze-rangschikking' het beste is.
In dit ontwerp is een grooto ©-groep in
gesteld, hetgeen reeds bewijst, dat men
niet allen in klassen kan indeelen.
Spr. meende verplicht te Zijn,' dit te
moeten opmerken. Hij zial niet tegen
hot ontwerp stemmen,' doch opdat later,
wanneer men disillusies mocht hebben,
men niet zal kunnen zeggen, daair is
niets van gezegd, meende spr. dit in het
midden te moeten brengen.
Omtrent de opzichters bij' de gemeenta-
roiniging,hoewel niet tot de algeme&ne
beschouwingen behoorende zegt de heer
Leesberg dat deze personen beslist öén
groep hooger moeten worden gebracht.
Heel wat administratief werk en boekhoü
ding wordt er van hen gevergd en daarom
is eon indeeling in groep 4 alleszins ge
rechtigd.
Spr. heeft in deze regeling een be
paald systeem gemist. Wat betreft de
vacantietoeslag huldigt spr, de meening,
dat dit in het salaris moet zijn inbegre
pen en men dus geen vaeantietoesla.g
moet. toekennen.
Men moet een rechtvaardig loon geven.
Dan geldt verder de naastenliefde, welkt-
wij allen moeten betrachten en welke
eischt dat men in bijzondere gevallen de
menschen tegemoetkomt. Daarom moet
men geven een kindertoeslag een ziekte-
uitkeering en een verzekering bij', ouder
dom, doch geen vacantietoeslag.
Wat de kindertoeslag betreft, merkt
spr. op, dat B on W. over 1918 en 1919
aan dé werklieden een kindertoeslag va.n
f 1 hebben verleend. De heer Leesberg
vraagt nu of het. niet op den weg lag
om ook aan de ambtenaren dien toe
slag te geven.
Zegt menwe willen wij de begroeting
1920 de kindertoeslag voor de werklieden
en ambtenaren regelen, dan ga,at spr.
daarmede volkomen aoooord. De consequ
entie brengt echter mede, dat nu een ba-
slissing daaromtrent genomen wordt, Spr.
had gaarne gezien, dat de commissie bij
haar rapport een staat had gevoegd van
de geldende salarissen zooals Ze voorge
steld worden. Dit zou een vergelijking
zeer vergemakkelijkt hebben.
De heer Ringers sluit zich aan bij de
hulde door den heer Leesberg aan de com
missie gebracht. Ook hij gaat volkomen
mede met het voorstel om de opzichters
bij de gemeente-reiniging in de 4e klasse te
brengen. Men moet niet vragen wat zijn
ze- geweest, doch wat presteeren zij. Ver
der merkt spr. op-, dat als kosten zijn
genoemd f7'40QO. Hij vraagt een specificee
ring; van dit bedrag: Gaarne zou hij willen
weten, Wat dc -gemeente Jiet premievrij
pensioen kost alsmede de vacantietoeslag.
De heer Cl oeck heeft voor zich een
niissieve van den minister van Binnen-
tandsche Zaken aan de gemeentebesturen,
waarin er op gewezen wordt, dat gezorgd
moet worden, dat de inkomsten, de uit
gaven zooveel mogelijk dekken. Spr. had
gehoopt, dat het College., van B. en W.
duidelijk uiteen zou zetten hoe de kosten
zegge f 74090 gedekt zullen worden, doch
hij heeft hierover niets vernomen. Het
heeft spr. pijnlijk getroffen, dat het werk
van de commissie niet meer gewaardeerd
.is geworden.
Door de commissie is georganiseerd overleg
gepleegd, zoodat pilo organisaties dit toegeven.
Het verwondert hem, dat niemand lr-ten den
heer Ringgrs gesproken heeft over het bedrag
ran 1710UO.
Hij zou willen, dal, als in dat ontwerp wij
zigingen komen van zeer ingrijpenden .aard,
de eindbeslissing met deze vergadering zal wor
den genomen, doch de volgende vergadering
waarin B. en W. dan een overzicht kunnen
geven van de totale uilgaven cn hoe zij de
kosten willen dekken. (De heer Westerhof mom
pelt: uitstellen maar).
In de „N. R. Cl." stond dezer dagen een
aitikel ovu' de financiën te Leeuwarden, al
waar de II. O. 8 tot 12 pCt. bedraagt. Doch
hier in Alkmaar bedraagt de H.O. lu.12 pCt.
Men schreef daar: „Indien Leeuwarden zoo
voort gaat, dan is het percentage volgend jaar
lot 22 gestegen. Wij kunnen hieruit berekenen,
hoeveel hel percentage volgend jaar dan lo
Alkmaar zal zijn.
Spr. geeit toe, dat de commissie niet ver
genoeg gegaan is met de voorsteilen, doeh als
men de toekomst voor oogen h0udl, had men
dan verder mogen gaan"?
Spr. gelooft dat de voorstellen van de com
missie zonder wijziging kunnen worden aan
vaard.
De voorzitter meent, dat do heer Coeek
een motie van orde heelt gesteld, en wel om
dc eindbeslissing aan te houden.
Dc heer ,C,1 o eek zegt er alleen op gewezen
te hebben, dat als er te ingrijpende veranderin
gen mochten worden aangenomen, hij in over
weging geeit de eindbeslissing aan te houden
tot de volgende vergadering.
Do heer Sluis, voorzitter-van de saLarfs-
commissie zegt, dat het de salariscommissia
verheugd heeft, dat dé regering in het aigeiufcn
zooveel waardcering heeft gevonden.
Dit is een product van gemeen overleg en
wat de commissie zelf heirell tusschen de lo
den onderling ,en wat betreft en dit in sterker
zin tusschen de commissie en de organisaties.
Spr. huldigt het instituut van gemeen over
leg
De ambtenaarshonden zijn mei het voorstel
tevreden geweest en dat zegt veel.
De Commissie is maar niet toegevend ge
weest, doch heeft op haar stuk gestaan. Er
zijn nog gebreken, en dat is gelukkig, want
ar-ders kon nten wei ophouden met werken.
Spr. kan dc heeren aanraden dit onlwürp,.
aan te nemen, daar zij niet weten wat een -work
eraan verbonden is. Worden do voorstellen
bevochten, dan zou spr. willen zeggm, moeien
de heeren het maar eens probceren,
Spr. vind't de periodieke verhoogingen van
6 maal 0111 de 2 jaren het beste. Van tijd tot
tijd merkt men, dat de ambtenaar meer pres
teert. Nu heeft na G jaar een ambtenaar niet
liet toppunt bereikt. Men kan zeggen dat een
ambtenaar van 21-jarigeu leeftijd met zijn 33ste
jaar zijn toppunt heeft bereikt. Dan Ook' moet
het loon het hoogste zijn.
Na hetgeen Mr. Leesberg gezegd heeft over
de opzichters bij de gemeenlerciniging is spr.
aan Rel twijfelen'gegaan. Nu heeft hij er niels
méér op tegen, deze ambtenaar in groep J
te plaatsen.
Dc hoekhoudcr-teekenaar behoort wellicht in
do 5e g roep en niet in groep 4. Deze persoon
1)eelt den titel van boekliouder-teekenaar welke
titel spoedig zal veranderen in opzichtcr-tee-.
kenaar en dus deze ambtenaar van zelf in da
5e groep komen. Spr. stelt daarom voor vooi'-
loopig deze functionaris in groep 4 te laten
staan.
De lieer Le es borg merkt op, dat er
geen lijn is te vinden in deze regeling. Dit
is niet juist. Ook spr. voelt niet veel voor
een vacantie-toeslag. De vacanlie gaat behooren
tot een normale hehoelte, zoodat het geld
ervoor in het loon moet zijn inbegrepen;
men geeft een arbeider ook geen geld voor
een broek of een wieg. (gelach). Doch waar
het nu zoo staat, dat het vacanlie-idee nog
niet geheel is doorgewerkt en de werkman nog
niet vooruitziet, daarvoor le moeten sparen,
is spr. er voor al de minder bezoldigd2 amb
tenaar een vacantietoeslag te geven. Hij vindt
het niet direct geoorloofd den hoogeren amb
tenaar oen vacantietoeslag to geven. Ook het
cntiverp-wet Rijksregeling stelt een grens. Doeh
waar hier maar enkelen boven den grens vallen,
is de commissie van oordeel geweest, alle amb
tenaren een vacantietoeslag te geven. De kin
dertoeslag was een twistpunt in de commissie,
daarom js besloten dit punt te laten liggen.
Wanneer aangenomen wordt dc werklieden een
kindertoeslag tc geven, dan zal deze toeslag
ook aan de ambtenaren worden verstrekt.
De heer Leesberg; zegt dat er in'
punt 3 toch een principieele beslissing!
wordt uitgelokt.
De heer Sluis beweert van niet, toch
na pijnt 3 gelezen -te hebben begrijpt hij'
niet hoe het mogelijk is dat dergelijk voor
stel in de verordening: is opgenomen.
Het premievrij pensioen kost f22000 ter
wijl volgens de berekening van den heer v.
d. Vegt de totale kosten f74030 zullen zijn
en de vacantietoeslag; hierbij -dus zal zijn
inbegrepen.
Mevr. A,ukes-Timraers vraagt, of er
hedenavond uitgemaakt zal moeten 1 vordert
of er in deze gemeente een kindertoeslag!
zal worden gegeven aan de ambtenaren.
De lieer S 1 u ij s zegt dat er alleen be-
slut zal moeten worden, d-at wanneer de
werklieden een kindertoeslag; krijgen, deze
toeslag ook aan de ambtenaren zal wor
den verstrekt.
Mevr. A u k e s-T i in tn e r s. Er wordt dus
niet beslist, dat er een toeslag geg-eveiy
wordt.
De heer Sluis deelt nu mede, zich ver
gist te hebben, de vacantie-toeslag is niet
bij die {74090 inbegrepen.
De heer Verkerk meent, dat de lieer
Leesberg een voorbarige beslissing wil (Uit
lokken. daar hij beslist wit zijn of er al
dan niet cm toeslag gegeven zal worden,
Dc ambtenaarsbonden hebben een derge
lijke toeslag niet gevraagd. De werklieden
vragen wel een kindertoeslag. Daarom heeft
de commissie gemeend geen principieele
beslissing" te moeten uitlokken.
De vacantietoeslag; kan spr. alleszins bil
lijken. Wel moet 'het loon zoo zijn» ld,at.