TWEEDE BLAD. lm Woensdag 3 Maart 1920. >r. was, day ivolgd wera; :t zijn uf#i. iiebt tot be binnen eeu the arbeiders |i voor God. ipplaus.) :au der R.K. bij de weer- [ij geenirecht ing adviseer- sring gehour look de zaak ijke Beuabo. len recht om ke het H.P_ cht ontliou- geen r'echt tch uit 1 I toch H. uv Jong, Ichtbedrijven, I als zoodanig vGEN :hap. hopende over met 5 Maart J op Zaterdag ■Va uur. Ipek. Bureau van leen op werk en bij den 1 sjaai of ■le, 3 por- Id, i schoen- |isen.han<lje. 2 honclenpen- bu mantel, 1 notitie Ik eki»,, obiel en een Spoorwegen. en IJlje var I Oerrit Groot Hazina van Ihanna Jacobs# 1 en Eliza be i jaar. 4 Maart 71 jaar. Teetja 112 jaar. IsoTAKING. lien zal mor« hebben vat J. ter bespre-' legelen in ver;- ■taking. EN. Inet steenkolen ftcmd zijn als, erief voor dis' j"arbeiders zijn Innen. Het gé'-, ■kers wgrkloo- 1 hooldhestuuïh [schuiten wow/ luiken, van de aten en wor- DEN. Jui LLoyd Geof- lerlandsche re- loek tot uitla- I bïijit Ned&rr [ar verklaart dei; I wijze aan dfi Iter plaatse alia/ nemen, welk< d n ex-kèizei),i vereischtó Wef' [laringen, welke Ig houdt met de In duchten, d^ lillen wegn&meC. Roodie koof gele kool 11— |30, uien f 0.3b Maart. Roodft -3.70, uitschot 1 J,, ideine f 1.10 kleine 11.40 1,30-1.70. j 1 4 Maart. In d-Ci 1 beta,aid voort, f2—3.20, Uit- f2.30—3.10, 8, |o Deensche wit' l .80—2.20, Uit-, 1) per 100 K.ö.: f'200 kg. roods 1100200kg. geifii' [kg. uien. j, «voerd 6 stapel^' prijs kleine far, brenkaas f 51.v' f 5 Maart Aato', fl44 tarwe i 2S-* V-24^ 5öö baveflj l ia—20, bmin* 180, duiven 47.90, i lizaa algemeen .verslag belroffendc het onderzoek in do Afdeeiin- gen van de Ge me entebegroo ting voor den dienst 1920 en Memorie van Antwoord [van Burgemeester en Wethouders. Algemeene Beschouwingen. (Vervolg.) i XH. Gezondheids ze rg. Ie. Sectie. Een iici vraagt wat B. en jW. denken t-e doen inzake een aeo be langrijke gemeenschapstaak als Gezond heidszorg en Ziekenverpleging, welke kun nen worden ondergebracht in: a. instelling van een gmoentelijken keu iringsdienst; b. stichting eener gemeentelijke wasch inrichting (hierover deelde wethouder de Wit inderiijd mede, dat hij met plannen voor een gemeentelijke waschinrichting aou komen, zoodra normale tijden zouden zijn aangebroken, op welke toezegging Westernol zijn desbetreffend voorstel te rugnam.); c. oprichting van een gemeente-lijk bad huis <j. invoenng van gemeentelijke kraam vrouwen- en huislioudenverzorging door aanstelling en daarvoor geschikte ver pleegsters.; e. het, rot stand brengen eventueel in overleg met andere gemeenten van een aan alle eischcn des tijds voldoend nieuw gemeentelijk ziekenhuis waarbij een kliniek voor kinderziekten, alles met rui me gelegenneid tot kostel-oo-ae behande ling van on- en minvermogenden. Kun -cm fe. en W. den raad ook mededeelingen verstrekken over het daartoe strekkend voorstel der soe.-deni. fractie?; f. instelling van een geneeskundigen dienst. 2e. Sectie. Een lid stolt dezelfde vra gen over Gezondheidszorg en Zieken verpleging als bovenvermeld. Een ander lid ondersteunt deze vragen Twee leden verklaren zich tegen b. om dat dit hum inziens niet op den weg der gemeente ligt. Wat e aangaat, is het deze vragen stellende lid van moening, dat het Pro vinciaal Ziekenhuis vermoedelijk wel niet te Alkmaar zal komen, wat dus aan het boc.-dem. voorstel de voorkeur geeft. 3e. Sectie. Een lid stolt dezelfde vragen tover Gezondheidszorg on Ziekenverple ging als bovenvermeld. Wat a aangaat, verklaren meerdere (teilen zich voor spoedige invoering van «en keuringsdienst. 4o Sectie. Een lid zou gaarne in het werkprogram het stichten van een gemeen 'lelijke waschinrichting doen opnemen. a. Door do totstandkoming in 1919 van lie Warenwet on van de Vleesciikeurings jWet zal van Rijkswege worden ingesteld toen keuring van eet- on drinkwaren. Nu ,öe gewenschte keuring alzoo binnen af- jziotibaren tijd te wachten is, zijn B. en aW. van oordeel dat daarop niet moet worden vooruit getoopen. i b. Het oordeel van B. en W. omtrent de oprichting van eene gemeentelijke was- echerij is nog hetzelfde als dat van de ^meerderheid van hun ooilege. in zijne samenstelling van liet jaar 1918. Met eene verwijzing naar hun standpunt ont wikkeld in bijlage No. 194 tot en pag. ,678—688 van het verslag van 'sRaads handelingen, zijn B. en W. alsnog van Oordeel dat de oprichting van een volks- wasscherij dient uit te gaan van particu lieren, zoo mogelijk met subsidie der gemeente. c. Door de N.H. Vereeniging „het ■Witte Kruis" wordt hier een badhuis ge ëxploiteerd. Het gebruik van baden ge schiedt tegen een tarief laag genoeg om ieder te veroorloven van deze nuttige in lichting gebruik kan maken. Behoefte aan meerdere badgelegenheid is B. en W. Biet gebleken. Voor oprichting van een ■gemeentelijk badhuis bestaan derhalve geen plannen. d. Aangaande de verzorging van kraam vrouwen en van bijstand in liuishoudin- 'gen, waar hulp van derden niet kan wor- "den ontbeerd, is het B. en XXL bekend, dat alweder van particuliere zijde (ver- ©enigingen en kerkelijko instellingien) véiél wordt tot stand gebracht. Deze verzorging 'eigent zich om het daaraan verbonden lief dadig karakter, om het idiëelc beginsel dat er aan ten grondslag ligt, bijzonder 'het niet van overheidswege ter hand te (hemen. Wel zijn zij bereid, zoodra een be tere financieelo toestand ingetreden is, (indien de krachten van derden tekort mochten schieten het verleenen van /xjelijken bijstand te bevorderen, e. Over het tot stand brengen van een -•.nieuw ziekenhuis stellen B. en XV. zich ivoor tijdens de begrootingsdebatten nader ■mondeling inlichtingen te verstrekken. f. Dq bedoeling van de onder f gestelde 'vraag is B. en W. niet duidelijk. Mocht ze zijn, dat steeds bij het voorkomen ..van eventueelo ongevallen eein genóés- kundige beschikbaar moet wezen, dan ver rijzen zij naar hun hierna onder XI pp- 'genomen antwoord op een vraag van een ■lid dei" 2e sectie. IV. Levensmiddelonzorg. le. Sectie. Een lid vraagt hoe B. en 'tW. staan tegenover een volkomen b(j de- (toen tijd aanpassende Levensmiddelen- voorziening, bijv. door het in het leven ■fcoepen van een gemeentelijk groenten- bedrijf. 2e. Sectie. Een lid stelt dezelfde vraag tover levensmiddelenvporziening als boven vermeld. Een ander lid ondersteunt deze vraag De meerderheid der sectieleden is van meening dat een gemeentelijk groentenbe- Q ^ea. hans van slagen zal hebben. 8e Seotae. Een lid stelt dezelfde vra- B. cu fV. voelen onder de tegenwoor dige omstandigheden niets voor eene be moeiing der overheid met de levensmid- delenvoorziening, voor de instelling van een gemeentelijk greentenbedrij f in het bijzonder achten zij thans te Alkmaar geen aanleiding aanwezig. ,V, Werkverschaffing en Bureau voor rechtsbijstand. 1 Sectie. Een lid vraagt hoe B. en W. denken over de volgende punten inzake overheidszorg a. zorg voor de wekeloozen do-ar voort zetting van productieve werkverschaffing, zoo noodig in overleg en samenwerking met naburige gemeenten; b. inrichting van een gemeentelijk bu reau voor kosteloozen rechtsbijstand .voor on- en minvermogenden; c. tot stand brenging van een gemeen telijke gehoorzaal met ruime gelegen heid tot vergaderen voor allen. 2e Sectie. Een lid stelt dezelfde vra gen inzake overheidszorg ais bovenver meld. Een ander lid ondersteunt deze vragen. Inzake voorzetting van productieve werkverschaffing is de sectie van mee ning dat hiervoor geschoolde arbeiders dienen te worden genomen, terwijl e-e-n lid zijn genoegen uitspreekt over de annexatieplannen van B. en W„ welk genoegen docr de sectie wordt gedoeld. 3e Sectie. Een lid stelt dezelfde vra gen inzake overheidszorg als bovenver meld. a. 'Per zake van productieve werkver schaffing zijn B. on W. in overleg ge treden met do Oommissie voor de werk verschaffing en de Arbeidsbeurs. Zij zijn daarbij tot de conclusie gekomen, dat op dit oiogenblik de werkloosheid zeer gering is. Om die reden bestaat er geen noodzaak tot het treffen van belangrijke voorzieningen; desniettemin zal de geringe- bestaande werkloosheid worden gelenigd. Aan do verschillende bedrijfshoofden is n.l. bevolen o-ver te gaan tot vervroegde- uitvoering van daarvoor in aanmerking komende werken. Bij eventueelo uitbreiding van werk loosheid zijn voorts voorzorgen genomen om daarin door productieve werkverschaf fing te voorzien. B. en W. sluiten zich te dezen opzichte aan bij de leden, dio meenen dat daarbij slechts geschoolde arbeidskrachten mo-eten worden gebruikt. b. B. en W. wenschen in herinnering te brengen het bij den raad ingekomenen in hunne handen gestelde adres van den Alkmaarschen Besbuurdersbond houdende verzoek om toekenning van een jaarlijk sche subsidie en do besehikbaaflitelling van gemeentewege eener loealiteit tér huisvesting van zijn bureau vcor rechts kundigen bijstand. Hun principe getrouw wenschen zij, waar liet particulier initia tief is voorgegaan, geene voorstellen te doen tot stichting van een gemeentelijk bureau. Op hot ingekomen verzoek zullen zij te zijner tijd dienen van advies. VI. Armenzorg. lo. Sectie. Een lid vraagt of van B. en W. plannen zijn te verwachten inzake verbetering der Armenzorg door: a. ruime vertegenwoordiging dor arbei dersklasse in het Burgerlijk Armbestuur; b. opname van on- en minvermogen den in één der alhier beslaande zieken fondsen, onder dezelfde gunstige bepa lingen als de overige verzekerden voor rekening der gemeente. 2e. Sectie. Een lid stelt dezelfde vra gen inzake verbetering der Armenzorg als bovenvermeld. Een ander lid ondersteunt deze vragen. 3e. Sectie. Een lid stelt dezelfde vra gen als bovenbedoeld. Meerdere leden verklaren zich voor li-et onder a en b. genoemde. a. Er mag op worden gewezen dat de samenstelling van het Burgerlijk Armbe stuur volgens een bepaald systeem is aeschied. immers daarin zijn opgenomen: één lid van de Ned. Hervormde Diaconie, één lid van het 1L K. Parochiaal Arm bestuur, (beide de grootste Kerkelijke instellingen) en één lid van den Armen,, raad, terwijl van de beide overblijvende plaatsen één vo-or een arbeider is bestemd. Deze samenstelling lijkt B. en W. goed en daarom vinden zij geene termen aanwezig- om daarin verandering voor te stellen. b. Do op invoering wachtende ziektewet zal in de behandeling en verzorging van zieken en de bestaande ziekenfondsen ver andering brengen. Het gemeentelijk stolsel van genees kundige armenzorg heeft, voor zoover be kend, niet geleid tot bezwaren van ee-ni- ge beteekenis. B. en W. zijn niettemin bereid om na de invoering der wet het vraagstuk waarbij de on- en minvermogen den, welke thans rechtstreeks van ge meentewege worden behandeld, te doen -opnemen voo-r rekening der geinemtisi, in een der bestaande ziekenfonds-en, -in ernstige overweging te nemen, omdat het gaat in de door lien gewenschte richting: aanmoediging van het particulier initiatief zoo noodig met financieelen steun der gemeente. Vil. Drankbestrijding. Ie Sectie. Een lid vraagt of van B. en W. voorstellen kunnen worden ver wacht tot bestrijding van het eiken dag offers vragende Alcoholisme bijv. in zake a. het beperken van het aantal ver gunningen en verloven; b. drooglegging van bepaalde stads gedeelten. 2e Sectie. Een lid stelt dezelfde vra gen inzake bestrijding alcoholisme als bovenvermeld. Een ander lid ondersteunt deze vra gen. Nog vraagt het eerstgenoemde lid naar de meening van B. en W. over een eventueel verbod inzake het tappen van alcoholische dranken op bepaalde da gen. Meerdere leden verklaren zich .voor een dusdanig verbod. De leden in de le, 2e en 3e sectie, oerwijs lanüerverzoigmg gezondheids zorg en ziekenverpleging, levensmidde lenvoorziening, verbetering van armen zorg, overheidszorg en bestrijding van alcoholisme stellen, wenschen zéér gaar ne te weten hoe B. en W., tegenover elke in deze vragen genoemde zaak principieel -en financieel staan. a. Zoolang voor deze gemeente het aantal vergunningen het wettelijk maxi mum overschrijdt, zal men langs den ge wonen weg, n.l. het verleenen van één nieuwe vergunning tegen intrekking, yan twee bestaande, tot het maximum moe ten komen. Eerst daarna is te overwe gen de vaststelling van een verlaging daarvan. Het verleenen van verloven is aan ge&n maximum gebonden. .Voldoen verzoeker -en loealiteit aan de wettelijk gestelde eischen, dan moet het gevraag de verlof verleend worden. b. Tegenover het beginsel van droog legging van bepaalde in het bijzonder nieuwe stadsgedeelten staan B. en UW. sympathiek. Spreekt de Raad zich om trent dit beginsel in gunstigen zin uit, dan zullen zij gaarne met voorstellen ko- c. Hetzelfde kunnen zij getuigen om- !ie spaarbank zullen B. en W. geene trent het sluiten van drankgelegenheden voorstellen doen. oor belegging van op bepaalde dagen of uren. Daarvoor ®l>aalSeldenbestaal. bij de verschillende zouden in aanmerking komen de dagen, Iier Kevcstigdo bankinstellingen en bij op welke misbruik van sterken drank is üef der posterijen zao voldoende te vreezen, voorshands b.v. de dagen 8el^g™lei, on"f° 8 woidt ge- voor de loting der nat. militie. daarnaast aan een gemeentelijke I instelling het leven te schemce-n. VIII. Hooidelijke Omslag. I T_. le Sectie. Een lid zou gaarne wil- Melkccntrale. len dat de gemeentelijke belasting in I *e .cctie- .j®2" vraagt of B. en meer termijnen aou kunnen worden be- 21 reeds oen voorloopige meening I hebben gevormd over het soc.-dem. voor Daarnaast merkt een ander lid op dat ste' het oprichten eener gemeentelijke een wekelijkscko ophaaldienst voor belas-1 !nelbeentrale. tiugeu (zooals bijv. in Zaandam en Hel -je- j ecüo. Een lid doe. dezelfde vraag der) voor velo honderden belastingbeta- ov5f gemeentelijke inielkeentrale. Iers een gr-oole verlichitng zou zijn. Hij J^e!1 a ondersteunt deze vraay. zo-u wenschen dat B. en XV. dit systeem °e' v-ectie. Een lid idoc-t dezelfde, van belasting betalen eens ornstig zou- vraa° „a^. bovenvermeld, den overwegen. 4? feectie- ®en Ild 0011 gaal»e in hot De sectie sluit zich in haar geheel werkProgram ,do?,n 0Pnomen het stichten instelling van een ophaaldienst geen ne zwaar. Zij zullen onderzoeken op welke wijze daaraan de meest praktische uit voering is te geven, zonder in te groote kosten te vervallen. e. Kohier. Nu de E,aad in 1919 besloten heeft het drukken van het kohier niet meer te doen geschieden, betsaat er voor B. en XV. geen aanleiding voorstellen te do-en om daarop thans reeds terug te komen. Zij achten het nut van een gedrukt kohier overigens niet evenredig aan de daaraan verbonden kosten. Om die reden kunnen zij niet instemmen met de opvatting der leden, die het kohier in druk voor liet publiek verkrijgbaar wenschen te stellen f. Belastingoverzicht. B. en W. zijn van meening, dat in 't algemeen voor deze gemeente te wei nig statistische gegevens worden verza meld. Het ligt in hunne bedoeling daarin verbetering to brengen. Daaronder kan begrepen worden een overzicht van do belastingheffing en den belastingdruk in andere gemeenten. g. Gemeentelijke spaarbank. Tot de instelling van oen gemeentelij bij dezen wcnsch aan. eener gemeentelijke melkoentrale. 2e. Sectie. Een lid vraagt hoe B. en Het ingekomen verzoek om over te gaan XV. over een gemeentelijken ophaaldienst I oprichting van een gemeentelijke rnelk- voor belastingen donken. centrale i s bij B. en f in overweging; 3e. Sectie. Meerdere leden w0nschén aau„ he,fc ondenverp wordt met voortva- aanstelling van incasseerders voor be-1 r,endh^d_ge/v_®r_kt,.^?5 ]Ulst_,.daa,rom dl>et lastinggelden. de vraag naar hunne voorloopige mee- 'le. Sectie. Do sectie is van meaning, dat de inning der belaist-ing in dier voege dient geregeld te worden, dit belasting j mng eenigszins vreemd aan. Verbuigt men dat zij een dergelijke zaak m-et oen I vooropgezette moening bekijken? Immers schuldigen in kleinere termijnen kunnen! ncenr', raa-ar dan js hot verstandiger om betalen, zelfs afbetalen, zonder aait een bepaald bedrag gebonden te zijn. le. Sectie. Eon lid acht. het wensche-lijk dat het gemeentelijk belastingjaar gelijk praeadvies af to waebten, waarin zij hun ne op eon deugdelijke onderzoek steu nende meening zullen neerleggen. X Cursussen voor volwassenen. wordt gemaakt met dat van het Rijk (van I ,le Sectie. Eon lid vraagt wat het prae- a„„\ I advies van B. en XX zal zijn inzake het 12 Mei tot Mei dus). De g-eheolo sectie ziou dit gen teren toestand achten. be Nov. 1919 door de so.c-dem. ingediende voorstel tot het in het leven roepen van le. Sectie. Er wordt gevraagd maatre- Semeentehjke onderwijscursussen voor gelen te willen troffen dat alle daarvoor vo'^a^"enci1, in aanmerking komende ongehuwden oen 1 2c Sectie. Een lid stelt dezelfde vraag invuUingsuiljet voor den Hoofdelijken Om- inzake h-et voorstel tot het in het loven slag zullen ontvangen. roepen van gemeentelijke ond©rwij.sc.ur- Deze vraag vindt algeaieeno instemming I sussen als bo venvermeld. 3e. Sectie. De sectie wenscht scherpere Een and-er lid ondersteunt de-ze vraag, controle bij de belastingheffing, met na- 3e. Sectie. Een lid stelt dezelfde vraag me voor handelaren en lo-sse arbeiders. als bovenvermeld. 3e Sectie. Meerdere leden vragen eén Hetzelfde geldt voor de hier bedoelde overzicht van de hoogte der plaatselijke cursussen. belastingen in anderen plaatsen van onjge- le. Sectie. Een lid vraagt of B. en XXr. veer gelijko grootte als Alkmaar. bij den ho-ogen prijs van het gas geen -le Sectie. De sectic zou bij een volgende progressieve prijzen voor gas en electri- begrooting willen beschikken over ge- citcil noodzakelijk achten, gevens, waarin do belastingdruk in an- 2e. Sectie. Een lid stelt dezelfde vraag dere, voornamelijk omliggende gemeen- als bovenvermeld, ten tot .uiting kwam. Een ander lid ondersteunt deze vraag. 3e Sectie. Meerdere leden wenschen 3c. Sectio. Een lid stelt dezelfde vraag vcrliooging van aftrek voor noodzakelijk als bovenbedoeld, levensonderhoud en wel: voor genuwden De sectie verklaart zich voor een pro- £900.— en voó-r ongeauwden f 650 een gressievo gasprijsregcling. lid wenscht voor ongehuwden het bedrag le. Sectic. Achten B. en W. het niet op 1' 750.— gesteld to zien. wenschelijk het kohier van den Hoofde- Meerdero leden wensctten een hoogerén lijken Omslag weer in druk te doen vor- aftrek voor kinderen, schijnen? vraagt een der leden. Zoo ja, Aftrek levensonderhoud. veryoigt hij Hoe donken B. en XV er dan De .«eet.»,, w»ri» do (,«0» ««rlSMSj'S SSÜX?^SK prijs gemeente verkeer-en leidt ei' toe, dat van B. en W. geen voorstellen zijn te ver wachten tot verhooging van den aftrek voor noodzakelijk levensonderhoud, en van den kinderaftrek. XVordt het bedrag voor .Deze vraag wordt in de sectie gesteund. 3e. Sectie. Een lid stolt dezelfde vgraa als bovengenoemd. noodzakelijk levensonderhoud vernoegd tot overif fetieteden wenschen wèl het f900 dan zal dit veroorzaken het afvallen kah,er m tc. doen verschijnen maar hoiaaHnimi:chi-iiw>n alleen voor uitreiking aan de raadsleden van ruim 1600 thans belastingphchtigen R H 0vraaïrt w, R nn w en een teruggang van het belastbaar in- -v-ctl 111 "aa 1100 en komen overille^aangesiagenen met ruim de^n het oprichten eener gemeen- f 1.500.000. Voor de gevolgen van een teujke '~,!>aan>;lIlK' dergelijken maatregel, d.o voorziening zou XI. Geneeskundige dienst, vorderen in oen belastingbedrag van cir-1 2e Sectio. Door een lid wordt de wen ca f 110009, 't welk over de resteerende schelijkheid bepleit, dat op bepaalde uren aangeslagenon zou zijn to verdeel-e-n, dur-1 van den clag een dokter aan het Stadszie- ven B. en XV. de verantwoordelijkheid niet 1 keiüiuis aanwezig zal zijn voor genecskun- aanvaarden. Er mag overigens op worden dige hulp bij -eventueei-e- ongelukken. ..ewezen, dat oene wijziging van de hef- Seeds vóór de door do afdeelingeu ge,- fmgsvero-rdening in verband met de o-p- 1 maakte op-merkingen, omtrent het nemen making van het kohier niet meer van van maatregelen, dat. bij het voorkomen toepassing zal kunnen zijn op het jaar van ongevallen steeds een geneeskundige 1920, o-mdat er te veel tijd zo-u moeten I beschikbaar zij, te hunner kennis kwa- verleopen, alvorens do Koninklijke goed- men,-hadden B. en XV. hot onderzo-ek naar reuring zou verkregen zijn. |de mogelijkheid eener dusdanige regeling gen ovesr levensmiddelenvoorziening als j welke voornoemde vragen inzake \vo' 1 ningvoorziening, onderwijs, en vakon- toovenyenrteid. De opmerking der sectiën inzake de aen ld' waana het onde™f op dit uitreiking van beschrijvingsbiljetten heeft hogenbhk verkeert, reeds gen beslissing er B. en XXL toe geleid den gemeente- te ne!T10,t!' or T ?aar Sftreefd controleur opdracht5te verstrekken aan I een doeltreffende regeling te .verkrijgen. aangevangen. Het is hun niet mogelijk in deze zaak zijne volle aandacht le wijden opdat voorkomen worde dat bij de be schrijving personen, als inwonende zo-ons enz., van wie ook maar eenigszins valt te vermoeden, dat zij belastingplichtig zijn, -voor de uitreiking van een beschrij vingsbiljet worden overgeslagen. In 't bij zonder is hem er ook op gewezen de controle op lo-sse arbeiders zooveel mo gelijk te verscherpen. 2e Sectio. Eon lid vindt de voorbereiding van het Grondbedrijf wol wat traag, waar aan een ander lid toevoegt dat binnenkort meer gepreciseerde plannen den raad zul len bereiken. 3e Sectic. Ben lid vindt de toezeggingen van B. en XXL in hun werkprogram te vaag. XII. Burgenvee.-huis. 3e Sectie. Meerdere ieden vragen wan neer van B. en XXL voorstellen voor e©;n li. tnn wS'zijn bereid het voorstel te «eiuw Burgerweeshuis zijn ie wachten, doen het aantal belastingtermijnen te ver- XX anneer voorstellen zijn te vei wachten ruimen en te brengen op 7 maandelijk- onilrqn,. de slachting, .van een nieuw Bui- sche termijnen loo-p-ende van Juni tot gerweeshuis, kunnen B. en XX. nog mcl en met December. Ueggen Maar aan de door de gemeente Het denkbeeld om het belastingjaar te I °P mch gen-omen conlracUiecle \crpbhch veranderen en te doen loope-n va'n 1 Med t tingen zal, voor zoover van hen afhang tot ultimo April zulLen zij in overwe ging nemen. j XIII. Reglement van orde. d. Heffing. I 3e Sectie. Meerdere leden vragen van i In beginsel bestaat bij B. en W, tegen 1 B. en XXL voorstellen tot herziening van her regwment van orew iei oe-perkiug aori raadsdebatten. Aan den wensch, dcor mee.dere ieden geuit, om voorstellen aanhangig te maken, die in de raadsvergaderingen lo l-ckortina van debatten zullen voeren, kv:: en B. en XXL niet voldoen. Zij wemeLen in greju geval den schijn op zich te laden, I.e. vrij? woord te willen stuiten. In dit opzicht refereeren zij zich derhalve aan liet oor deel van den Raad zelf. Se Sectie. Meerdere leden wnsolten da' B. en XV. met voorstellen zuillen komei? tot verhooging der belasting op openbare vermakelijkheden. XIXL Gemeenteverslag. 4c- Seclie. Ofschoon de scj-ie do doof B. en XXL aangevoerde motieven lot ver- ontschuldiging der late verschijning van de begrootingafdo-ende lacht, is zij van mee ning er toch op te moeten wijzen, dat zulks voor liet vervolg niet meer behoort vcoi' te komen. Tevens werd opgemerkt, dat voor bestudeering der begroeting het jaarver slag van den laatst afgesloten dienst (1918) onmisbaar is, en werd de vraag gesteld, wat de reden is, dat dit verslag nog nic; iu druk is verschenen. De meerderheid der ectie juicht liet door B. cu XV. opgezet werkjirogram toe on zou lief op prijs tota len, dat de uitvoering dezer plannen in derdaad voorga aan d e a,n mogelijk an dere in te dienen voorstellen. Bat het Gemeenteverslag over 1918 niet i.ijdig kon verschijnen, is te wijten aan overlading van werkzaamheden en eau te kort aan personeel ter secretarie. Intussclien is dat verslag thans nagenoeg geheel 'alfgedrukt en zijn maatregelen ge- troffen om liet verslag en ook de gemeen r.ebegrooting voortaan op tijd het licht te doen zien. XV. Evenredig schoolgeld. 4e. Sectio. Deelt de sectie dc meening van B. en W. dat de schoolgcldheffing bij het lager onderwijs naar evenredigheid van het inkomen der verzorgers moet worden geregeld, dan verwondert het een enkel lid toch dat dit voornemem geen aanleiding geeft tot verhooging der betreffende ont- vangstpoet. De XXret op het L. O. laat in artikel 50 toe de heffing van een schoolgeld als tegemoetkoming in de kosten, welk© voor rekening der gemeent© blijven, van ieder schoolgaand kind, met uitzondering van oncvrmogenden, terwijl minvermogenden slechts aan een deel der heffing worden onderworpen. Bij de invoering van een evenredig schoot geld, waarbij de heffing zich regelt naar de inkomens van ouders of verzorgers der leerlingen, wordt mot dit beginsel al dade lijk rekening gehouden. Toch moe no men niet, dat de gemeente overigens bij de be paling van het in evenredigheid te heffen, schoolgeld geheel vrij is. Immers het zesde lid van het aangehaalde artikel schrijft uitdrukkelijk voor, dat het schoolgeld voor geen kind meer bedragen mag, dan hetgeen voor het onderwijs van dat kind kan geacht worden voor rekening der gemeente te blijven. De wet verbiedt hier dus een Ir ogee ichoolgeid als nia'ximuni te bedingen, dan gemiddeld per school en per leerling als ongedekte kosten voor rekening der ge meente blijft. Tinds het Rijk de salarisser van het onderwijzend perso-neél groot en- deels voor zijn rekening heeft genomen, zijn de kosten van het L. welke ten laste der gemeente blijven, waarbij de uit- gaven welke de gemeente zich voortaan voor het bijzonder onderwijs heeft te ge troosten buiten aanmerking blijven, ver minderd, zoo-dat te verwachten valt dat het maximum-schoolgeld niet zoo hoog, als sommigen wellicht zio-uden wenschen, - is op te voeren. Voor de meeste leerlingen zal evenwel door de evenredigheid het school geld lager zijn. B. en XV. kunnen zich omtrent een on ander nog geen ju-ist beeld vormen. Maar voorzichtigheid gebood in elk geval niet tot een verho-oging' der ra ming over te gaan. omdat het. zeer aan twijfel onderhevig js of inderdaad bij in voering van -evenredig schoolgeld we-1 ©en hoogere opbrengst zal worden verkregen. UITGAVEN. X'olgnummer 73. le Sectie. Een lid acht (le salarissen der wethouders rne-t het oo-g op den velen arbeid, die van hen wordt geëischt en in verband met de gedaalde geldswaarde veel te laag. Hij wenscht de ze op f2000.— te zien gebracht. De geheele sectie kan zich hiermede vereenigen. 2e. Sectio. Do vier leden der sectie zijn van meening dat de salarissen der wethouders verdubbeld belmoren 1© wor den -en deze alzoo f 2000 dienen te zijn. 3e. Sectie. Alle loden zijn vajj oord©el dat liet salaris der wethouders op f2000 behoort t-e worden gebracht. 4c. Sectio. Meerdere leden stellen voor. de jaarwedde der wethouders op f 2000.— le brengen. Een der loden meende, in verband mei den finaneiëelen toestand der gemeente niet verder te kunnen gaan dan f 15ÖC De Burgemeester vereenigt zich mei liet vrijwel eenstemmig gevoelen van den Raad, dat de jaarwedden van de Wc'hou ders op f 2000 gebracht beboeren tc wor den. Hij stelt daarom voor de Gcdopu- teerdo Staten le verzoeken dio jaarwed den ingaande 1 Januari 1920 to bepalen oj> f2000 en in verband daarmede deren post met f3000 te verhioogén. Volgnummer 76. Ie. Sectie. Meerdere leden achten liet. presentiegeld der raads leden te laag en wenschen dit op f7.50 te zien gebracht. Daarnaast meent ee-n licl dat het presentiegeld f 10.— behoort te zijn, wil het voldoende wezen voor dekking van werkverzuim en aanschaften van studiemateriaal, welk laatste toch n-oo». dig is bij een couseionticuse uitoefening van ligt raadslidmaatschap. 2e. Sectie. Een lid bepleit dc wensche üjkticld om de pro.cn'iegehlcn d;r raads leden te verhoogca. Se. Sectie. Mocrdei© leden meènén dat het presentiegeld der raadsleden io» f 10 behoort tc worden verhoogd. Een lid wenscht tot hoogstens f 7.50 te gaan. 4e Sectie. De meerderheid der Jedéa h

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1920 | | pagina 7