U K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND Mo 216 Woensdag 15 September 1920 13e Jaargang ABONNEMENTSPRIJS s ^erschijsiê el sg e i ijj k sa Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: J£dSratie 433" ADVERTENTIEPRIJS Achtste Katholiekendag in het Bisaom Haarlem. T>ER KWARTAAL i f2.—, FRANCO PER POST f 2.50 'MET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD f 0.50 HOOOER. 033. VAN 5 REGELS f 1.25; ELKE REGEL MEER f 0.25; RECLAMES PER REGEL f 0.75; RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" BIJ. VOORUITBETALING PER PLAATSING f0 60 Aan alle abonné's wordt op aanvraag gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500.f 400.—, f 200.f 100—, f 60 f 35.—, f 15. Leiden, 14 September. (Van onzen eigen verslaggever.) Door onze mooie Hoilantische landou wen, waarop de late zomerzon door een ailveren nevel op duin en weiland goud poederde, treinden wii naar Leiden, waar vandaag de Katholieken uit Haarleru's Dio cees voor de achtste maai biieen zijn om met hun Bisschop katholiek te manifestee ren en. te werken! Leiden is in feesttooi en lacht in zonne luister. Het geelt met die vlaggen, met geel-witten wimpel in sommige straten huis aan huis bijna machtig uiting aan Koomsohe fierheid. Roomsehe kracht en Roomsch 'bewustzijn op dezen uag dat Haarlem's kerkvorst en de bloem der Haar lemsche katholieken in zijn midden vertoeft Op den Stationsweg is 't een drukte van 'beiang teikens wanneer weer een trein uit Zuid, Noord oi Oost een vloed reizigers uit het leefiike stationsgebouw gulpt. En dat is nog maar een voorspel; Hit zijn nog inaar de allervurigisten, die ook de Mis wilien bijwonen, want straks komt de groo- te stroom van deelnemers aan den Katho liekendag, die de sprekers der afdeelings- vergadermgen en de groote vergadering niet willen missen. Men hoort hier reeds die taal van H Noordho.lanosch platteland, hei zuivere Amsterdamse-he accent ook. en zelis in den vroegen ochiend het goed-ronde Zeeuwsch, want ook uit Zeeland schijnen reeds deel nemers hier te zijn. hoewei de stoere Zeeu wen er niet in overgroot aantal zijn. En allen spoeden zich te. midden van de ietwat verbaasde Leidenaars naar 'één punt. naar de Haarlemmerstraat, naar de Mon Père-kerk, waar de dag devotelijk zal worden begonnen met het aismeeken van den zegen van oen Gever aLler Wijs heid op de werkzaamheden van dezen dag Juist ais wii daar aankomen, rolt een automobiel voor den ingang der kerk. Een priester in superplis kapeiaa Leusen helpt onzen Bisschop uitstappen. De paar- se baret en het paarse kleed schitteren in de zon. Van alle zijden schieten Leidenaars toe en knielen om den zegen van den Bis schop te ontvangen De deuren der kerk gaan wijd open, ook daar zijgt de menigte neer. Een kwartet zingt het Ecce Sacerdos van Mgr. Lans en zegenend schrijdt Mgr. naar 't hoogaltaar, waar omnidde.lijk de Stille H. Mis begint. Pastoor Haiken- scheiidt en kape aars Liftmbach en Leusen assisteereu. m üe, pneanerkoor hebben o.m. pi ge.omen Rector Stroomer de wel- geestelijk adviseur van ve.e veree- aigingen en veie geestelijken. Op de gere serveerde rijen merken wii o.m. op den Haariemschen wethouder Mr. J. N. J. E Heerkens 'lhijssen, voorzitter van de katho liekendagen en anoere ieaen van bestuur en uitvoerend comité; ook lhr. Alfing van Geusau, den heer Hendrix, lid van Gedep. Staten van Noordholland, den heer v. d. Meer. Maar laat ons het namen noemen bewaren tot cie aLgemeene vergadering Zoo lichtelijk is iemand om zeer geldige re denen verhinderd reeos zoo vroeg te Leiden present te zijn. De kerk is stampvol. En terwijl het koorkwartet nog uitvoert heit jesu aulcis van Kathee. het Ave Ve- rum van Wieris en het O Bone Jesu van Palestrina, overwegen wij dat het mooie van zoon Katholiekendag toch dit is; je ziet er 't Holiancsch landsvolk naast de fine fleur van 't intellect, den stoeren werk man. welbewust in den besten zin des woords naast de aristocratie onzer groote steaen: een ware iamiuedag. waarop ge beden en gewerkt wordt gezamenlijk, met inspanning aller krachten, voor dit ééne groo ie doel: herstel der Maatschappij in Christus. Na afloop van de H. Mis voerde het zangkoor Laudale Dominant van Wanna uit, waarna de deelnemers zich verspreidden tot 1 uur. Het gebed. Da eerste afdeeling hield haar zitting in de kieme zaal sruusgenoorzaai. i'rof Groenen te Warmond behandelde daar het ondevverp „Het Gebed." Spr. wees er op, dat het gebed, het spreken tot God, den mensch iets heel natuurlijks is. Godsdienst en gebed zijn onafscheidelijk ver bonden. Godsdienst en gebed verhouden zich tot elkander als leven en ademhalen, als geest en taal. Vervolgens toonde spr. aan, dat het gebed een geneesmiddel is bij uitstek in en voor onze da gen, krachtens zijn aard en hoedanigheden. Ten eerste tegen de gezagsondermijning. Het gebed veronderstelt e'en persoonlijken le ven-den God, die ons zijn tegenwoordigheid doet gevoelen. Het gebed veronderstelt, dat er is een God, die als vader voor ons zorgt, die niet gedoogt, dat een haar van ons hoofd wordt ge krenkt, die Zijn dienaren, de Engelen kan ge lasten om den steen weg te wentelen, die een struikelblok kan wezen op onzen weg. Set gebed is dus gen dfific.te erkenning yan Gods oppermacht en tevens de uitdrukking van het geloof in en de aanbidding van den persoon lijken, levenden God, die in blijvende betrek king staat tot het schepsel. Tiet gebed, is dus niet alleen het middel om iets van God te verkrijgen, maar het is het doel, het eigenlijke doel van ons leven. Evenals in de oude tijden, moet 'ook nu de zege op het heidendom worden bevochten door het gebed, In die oude tijden is het lot van het Christendom niet slechts beslist door een Con- tantijn op de slagvelden bij de Milvius-brug en door de martelaren in de arena van het Co liseum, maar ook in de stille, onderaardsche kerken van Rome, waar het Christenvolk teza men kwam en bad. Een tweede symptoom van de ziekte der he- dendaagsche maatschappij, is het gebrek aan telde tot den evenmenscb, de haat, die er heerscht in plaats van de liefde. Door het bidden voor anderen wordt de broederlijke liefde gevoed, wordt bevestigd de band, die er tusschen de menschen bestaat, Spreker wijst vervolgens op het Hoogepriester- lijk gebed van Christus, waarin Hij bad voor zichzelf, voor Zijne apostelen, voor allen, die vast in de prediking der apostelen, en van hun opvolgers zullen gelooven. En als Hij den vol genden dag aan het kruis hangt, dan bidt Hij ook nog voor Zijn vijanden en beulen. Daar gaat nog een kreet van liefde door de wereld en die kreet komt van de lippen van een, die zich aandient als de helper der ver drukten, als een vader en moeder der ongeluk- kigen. Het kleed, dat hij. -draagt is rood, want het is geverfd met het bloed van de dienaren Gods. Zoete woorden komen van zijn lippen, woorden van vrijheid, gelijkheid en broeder schap. Zijn hand biedt een beker, met den zwij- meldrank gevuld. Maar dat is niet de waarach tige liefde, dat is de haat der gerechtigheid, de liefde met de verwensching in het hart. De wa re lief-de is Hij, die het hout, waaraan Hij hangt, heeft gekleurd met zijn eigen bloed, die om wil le der gerechtigheid, zich uit ware liefde heeft gegeven, de ware liefde is de bidd'ende liefde van Golgotha's Kruis. In plaats van zich als vlinder op lichte vleu gelen naar omhoog te verheffen en zich slechts op de weelde der lagere schepping neer te laten om spijs te vergaren, kruipen vele menschen door de stoffelijke ding-en, als het ware vastge houden en geknecht. Het gebed brengt tot bezinning en tot inkeer, tot nadenken en tot onderzoek van zichzelf; het wekt in het hart de sluimerende begeerte op naar een ander, gelukkiger vaderland. Als het gebed is een omgaan met God, dan moet vanzelf de omgang met God op den duur als 't -ware ons goddelijk maken, goddelijk in on ze gedachten en neigingen, goddelijk in onze be ginselen en bedoelingen. Ten slotte geeft spr. practische wenken om trent het gebed, afzonderlijk en gemeenschappe lijk, dagelijks bidden in het huisgezin, medele ven met de liturgie, en wekt op tot het lid maatschap van zuiver godsdienstige vereeni- gingen. I I lil' l' I I 'Arbeid. De tweede afdeeling „Arbeid" vergaderde in de GraanDeurs aan de Burchtsteeg. Prof. Mr. J. A. Veraart, te 's Gravenhage, sprak er over het onderwerp „ArDeid". Voorzitter van deze afdeeling was de heer Jhr. G. A.A Alting von Geusau, te den Haag, secretaresse, Jonkvr. M. Altmg von Geusau, te 's Graven hage en verder de hoeren G. J. van Bleijswijk, R. Langemeijer en Mr. G. Meerocke, allen 'uit den Haag. De conclusies van Prof. Mr. J. A. Veraart te den Haag, luiden I. Den aroeid moeten wij onderscheiden ineconomischen aroeid, socialen aroeid, vrijen arbeid en arbeid rechtstreeks ter eere Gods en voor het heil der zielen. Bij al deze groepen vinden wij geestesarbeid en lichame- lijken arbeid. II. Een ernstige kwaal van onzen tijd is de onlust bij den lichamelijken economischen arbeid, een onlust grootendeels veroorzaaKt door den haat, die tegen het zoogenaamd kapitalistische maatschappelijk stelsel is op gewekt. III. Dien arbeidsonlust moeten wij niet bestrijden met een verdediging van het zoogenaamd kapitalistisch stelsel, maar me het opwekken van belangstelling en geest drift voor een zich ontwikkelenden org.ui- schen bouw van de economische maatschap pij, waarin de lichamelijke economische arbeid een Waardige plaats gaat verkrijgen. IV. De sociale arbeid en de vrije sroeid voor schoone cultuur-doeleinden moeten worden opgevoerd juist in die kringen, waar de lichamelijke economische aroeid door wet telijke beperking in omvang afneemt. __V. De eereplaats moet aan den arbeid, rechtstreeks ter eere Gods en voor het heil der zielen, Worden toebedeeld. De heer W. Kager Cz. te Schoorl stelt voor aan het slot van Conclusie III toe te voegen „en door het opwekken en aankweeken van den Wjren geest van naastenliefde." „Spaarzaamheid". In de derde afdeeling, die vergaderde in de foyer van de stadsgebouwzaal aan de Bree- straat, hield Mr. L. G. Kortenhorst, te Heem stede, een inleiding oyer„Spaarzaamheid" De heer Korienhorst leidde zijn rede over spaarzaamheid in niet een terugblik op den economischen toestand in den tijd vóór den oorlog. Na den oorlog kunnen wij niet zeggen dat het vernielingswerk is ai- geloopen. Nog steeds is Europa in vollen oorlog en wrat er veel vernield. Alle lan den, ook het onze. zijn verarmd, enkele, o.a. Oostenrijk, zijn totaal gerüineerd. In drievierde deel van Europa heerscht hongersnood, gebukt onder de schulden door den oorlog ontstaan is geen enkel land der oude aarde in staat de schade in te haien Moedwillig zijn de voornaamste bronnen van welvaart gestopt, kolenmijnen zijn vernield, iaorieksinsia.iaties verouderd eu versleten, alle voorraden, eenmaal m wijs bemid overgespaard, zijn opgeteera, verkeersmiddelen m meer dan elieiidigen toestanden daarbij de beste aroeidskraent"" in den bloei der jaren geuooa. de knapste technici geknakt en verminkt. Doch het meest bedenkehjie: de mentaliteit van het treurig overschot van het menschdom iu de meeste landen dusdanig vergiftigd, dai van geen enkel land met zekerheid te zeggeu valt. of ordelijke toestanaen gehandhaafd zullen blijven. Openlijk en bedekt eoquetteeren 23 mil- lioen internationaal vereenigde socialisti sche arbeiders mtt revolutie. Wet staat Nederland ais een eenzaam rotseiland te midden der golven, maar ook ons iand heeft moreel en economisch zwaar van den oorlog geleden. Ook bij ons veel verwildering, riet leven is duobei zoo duur geworden. Hopeloos is ue toestand voor Nedeexiand echter niet. Bpr. wiist op 't ver keerde, gelegen in de meenkig. aat voor velen .als hoogste economiscn verschijnsel geldt, de wet, dat het geld er is om uitge geven te worden, aat het geld. roken moet enz .Maar - de arbeider is nooit rijker ge worden door de luxe-uitgaven van den rij ke, maar wei door hetgeen d-e rijke wist te sparen en het dienstbaar te maken aan cie productie, 'het gelukkigste volk is met het volk met het grootste aantai behoeften, maar het volk dat sober en zuinig weet te leven. Spr. spreekt vervolgens over man nen o.a. den H. Fraaciscus van Assisie. die tegen de weelde tf. velde trokken en tot matigheid aanspoorde? Uitvoerig toon-d-e de heer Kortenhorst aan aat het socialisme principieel tegenover het sparen staat, orn aat het met het sparen niet kan meeieveu. Hij herinnerae aan de uitspraak van Paus Leo Xlll in zijn Encycliek Keruin Nova rum: „Verdient de arbeider een voldoend loon om in het onderhoud van zich zeiven en van vrouw en kinderen op betamelijke wij ze te voorzien, is hij daarbii verstanuig en spaarzaam, dan zal hij ztin natuurlijken ürang volgend, 't ook daarheen weten te leiden, dat hii zekere soan kan terzijde leg gen, om zich een klein inkomen te verze keren." Naast gebed en arbeid bidden alsof geen arbeiden hieip en arbeiden, alsof ons oiduen tevergeeisch is moet de spaar zaamheid uitkomst geven Voor de geneete maatschappij geldt hetzelfde als voor het particulier huishouaen. Het) eenvoudige spaarpotje is reeds1 in vele huisgezinnen een voldoend miduei o-m de deugd der spaarzaamheid vanaf de prille jeugd bij de kinderen aan te kweekeu. Het wapent het kind tegen de veri-eiaing terwille van 'n ploreling opkomende begeerte het ge spaarde te verteren. Sparen vereischt zelf- beheensching en moet derhalve door elk in dividu zelf worden aangewakkerd en be oefend. Doch' daarnaast zal het voorbeeld der ouders en üe aaninoeaiging der huis- genooten een vo,komen prikkel zijn om den spaarzin in het gezin zetf te doen groeien. Het is een feit. dat welvaart - niet altijd heerscht in gezinnen, waar veel geld wordt verdiend, -doch wel waar een huisvrouw de kunst van zuinig huishouden verstaat. Het sparen door middel van de organisa tie heeft ongetwijfeld nog een groote toe komst. Wat de Kerk ten bate van het sparen doen kon, ligt grootendeels in de ieeraren- de en opvoedende taak die Zij vervult. In patronaten en scholen kan de spaarzaam heid in toepassing gebracht worden. De conclusies in alle afdeelingen werden ongewijzigd aangenomen. De algemeene vergadering. De afdeelingsvergaderingen waren als de kennismaking, de verkenning, die her nieuwing der kennismaking. Het groote feit van den dag was, als altöd. de alge meene vergadering. Deze begon om 4 uur in de fraaie, groote stadsgehoorzaal, waarvan het podium rijk met kostelijke bloemen en groen was ver sierd. Wat een heerlijk schouwspel bood die groote ruimte van onder en op de gaan derij proppensvol gevuld met enthousiaste katholieken, die zich één voelden in dit familiefeest foii uitnemendheid. Precies op tijd kwam Z. D. H. Mgr. A. J. Callier, de vergaderzaal binnengeleid door Mr. J. N. J. E, Heerkens Thijssen, voorzitter van den Katholiekendag en Mr. Tepe, voorzitter van het uitvo.erend comité. De bloem van Haarlem's Diocees was hier bijeen. Wij noemen onder de talloos velen die een vemelding zouden verdienen Z. Exc. Minister Aalberse. met groot gejuich be groet; Prof. de Groot uit Amsterdaf; Mgr. Taskin, president van het groot-se minarie Warmond, professor Aengeneut, Groenen, Seijsener e.a.. Dr. Sickiug, direc teur van hei R.K. Lyceum te 's Gravenha ge, de heeren Hermans, van Dijk, Bomaiis. Engels, v d. Bildt, leden der Tweede Ka mer van de Staten Generaal, fr. Joseplius de Haas, O. F. M., vicaris-generaal van het bisdom Arassuahy (Brazilië) en vele anderen. Nadat Mgr. met comité- en bestuursleden op het podium had plaats genomen, hief een inannenkwarret. oneer leiding van den heer Aug. Sniets, het Tu es Petrus van Giesen aan. dat door allen statinde werd aangehoord. Dan sprak Mr. A. Tepe, klaar en duidelijk, zijn welkomstwoord. Hij'zeide: linde Mi'. Tepe. Doorluchtige Hoogwaardigheid, Exceilciith Hooggeachte Vergadering. Sinds Weken en maanae'n is ae aandacht en üe belangstelling der Katholieken van het Bisdom Haarlem gericht op de stad, aan welke heden de onderscheiding te beurt valt U, Doorluchtige Hoogwaardigheid, te nudden Uwer geestdriftige en getrouwe uiocesanen, te mogen ontvangen tot het nou den van den achtsten Katholiekendag in Uw Diocees. Katholiek Leiden is zich ten volle bewust van de groote beteekenis dezer liooge onder scheiding Onder de talrijke congressen en bijeen komsten zoo van nationale als van inter nationale beteekenis, binnen de muren dezer stad ooit gehouden, is er stellig geene aan te wijzen, voor hare katholieke bevolking zoo belangweKttend als deze grootsclie dioce- <ne betooging. Want niet tot het bevorderen van een bepaalden tan van wetenschap ot Kunst, noch ter hefdenidng van een rijdperi-t of episode uit de geschiedenis, zijn wij hier van heinde en verre bijet-ngckome doch tot het afleggen van getuigenis onzer onver anderlijke katholieke beginselen, die alle menschélijk weten beheerschen, die hoog en onwankelbaar staan boven alle tijden. En dat wij deze openlijke belijdenis van hetgeen ons heilig is boven alles, mogen af leggen, geschaard rondom Hem, aan wien uod de zorg toevertrouwde voor onze gees telijke belangen, onzen Hoogwaardigen en beminden Bisschop, is ons onschatbaar voorrecht. In tegenstelling tot de duizenden, die, zoekend in deze bange tijden de middelen tot redding uit den chaos, stuurloos geslin gerd worden in een zee van tegenstrijdige materialistische stelsels, voelen wij ons veilig onder de zekere en vaderlijke leiding van onzen Dooriuchtigen Bisschop. Waar twijfels rijzen nopens de toepassing van beginselen, wenden wij ons vol vertrou wen tot Hem, indien mensch dijKe onvol maaktheid tot meeningsverschil leidt, on derwerpen wij zonder aarzelen het punt in geschil aan Zijne wijze beslissing. Dit is onze plicht maar het is tevens ons groot voorrecht, immers onze zekere en eenige waarborg voor het behoud onzer ongerepte beginselen, voor het bewaren onzer eenheid Eene zoo hoog bevoorrechte vergadering te mogen welkom heeten in de stad mijner inwoning, namens de talrijke katholieke ingezetenen, die reikhalzend dezen roem- voilen dag verbeid hebben, is eveneens een opmerkelijk voorrecht. ik heb het, zij het niet zonder eenige aar zeling, dankbaar aanvaard, en kwijt mij thans van den aangenamen plicht, ook aan dit voorrecht verbonden. Ik roep U het welkom toe in eene stad, die, ondanks de rol door haar in de geschie denis van ons vaderland gespeeld, haar roem en beteekenis overvleugeld ziet door demachtige zustersteden, die haar in Noord, Oost en Zuid omringen. Overleefde zij alzoo in zekeren zin den roem, in het grijs verleden geoogst, in den nieuwen tijd kan zij aanspraak maken op een eeretitel, dien ik niet onvermeld mag laten, een titel, die haar, als gastvrouw dezer hooggeachte vergadering, eene bijzon dere waardigheid verleent. Bij de Katholieken, niet slechts van dit Diocees, maar van geheel ons land, is Lei den, dank zij een Aalberse, bekend als de bakermat van onze katholieke sociale be weging. Van hieruit ging sinds 1903 een stroom van Katholieke sociale denkbeelden uit over geheel ons landmet Leiden als middelpunt ontwikkelde zich onder Nederland's Katho lieken allerwegen eene krachtige practische sociale werkzaamheidLeiden was de cen trale, die de geneesmiddelen bereidde en distribueerde tegen de kwalen, waaraan onze maatschappij lijdende is. Hoewel met leedwezen van hem afstand doende, heeft katholiek Leiden zijn voor- treffelijken zoon, aan wien het deze roem rijke eeretitels dank weet, met recirtmatiger. trots en prijzenswaardig altiuisme zien be roepen worden tot d hoog e waardigheid van Minister van Arbeid, wel overtuigd ah het Was, dat zijne hervormde denkbeel den, strekkende tot het in eere hersteller der m verdrukking geraakte rechtvaardig heid en christelijke naastenliefde, onmis baar waren m 's lands bestuur. Alet blijdschap en geestdrift verwelkom. Leiden lieden zijnen Aalberse, den voor trcffelijken stichter der i\. S. A., Néder land's ktanigen Minister van Arbeid E11 thans, hooggeachte vergadering, ziji gij in dit brandpunt van Kt tholiek den ken en doen op maatschappelijk gebied, bijeen om uwe yolle .andacht te wijden aan, U rekenschap te geven van de groote geneeskracht der drie nnddelen, die bij uit? stek en uitsluitend bij machte zullen blij ken 0111 de doodeüjke kwaal der hedendaag- sclie maatschappij te bestrijden. Het is mijn oprechte wensch, mijn vurigt hoop, dat gij uit deze plechtige vergede nng de diep gewortelde overtuiging moog' niududragen, dat ondanks de onrustbarende vi.rschijus.le die ons omringen, vertrou wen in de toekomst U nimmer vei later mag, oij al dim gij de oeschikking iieof over de van ouds oeproefde, nimmer falende geneesuuddJ.'ii, waarvan gij heden opnieuw uit den mund vin oij uitstek deskundig! manen de uitvoerige gebruiksaanwijzing vernomen heot. Moge door Gods zegen deze vergadering rijke vruchten voortore-igen Vooral de lol aan Minister Aaliberse gebracht, vond luiden bijval. Her werd op dat oogenblik tot een ovatie en ook Mgr mengde zich vriendelijk tn die huldebetui ging: Dan was het woord aan Mr. Heer kens Thijssen, die ongeveer als volgt sprak. Rede Mr. Heerkens Thijssen. Monseigucm, De achtste Diocesane Katholiekendag wordt heden gehouden. Achtmaal reeds zij- gij opgegaan naar acht verschillende belang rijke plaatsen in uw uitgebreid diocees om door Uwe Doorluchtige tegenwoordigheid, door uw bezielend woord, door uw zegenende hand wijding te geven aan de berwdslsgingen er, besluiten van eene uitgebreide schare dio cesanen, van her en dewaarts samenge stroomd 0111 in onderling gesprek en als aan dachtige luister, a rs naar de taal van vroede mannen hun Katholiek gevoel en hun Katho lieke wetenschap is verrijken en te bevestigen Telkenmale genoot ik het voorrecht al-- voorzitter van de KatholieKendagen u wehcom te neeteu en zoo God net wil, noop ik dat nog meerdere maten te aoen, want deze .Katho liekendagen nggen niet minder dan aan u mij aan het hart, waar ze toch het voorwerp zijp van zoo menige samenspreking, welke ik ter zake met Uwe Doorluchtige Hoogwaardig heid mocht hebben, waaibij dan telkens uit nemende practische resultaten te vermelden warén van hetgeen op die onderscheidens congressen behandeld is. Welkom dus ook thans, mijn Bisschop, die ondanks het klimmen der jaren, oncUnkf lichamelijk leed, geen oogenbliK geaarzeld hebt om op te gaan naar de oude Sleutelstad, ten iinde hier een wijle te toeven te midden van uw beminde diocosanen. Ge vindt ze hie: broederlijk bijeen, gelukkig in de gedachte dat ze leven onder de schutse van eene liefde- ujke Moeder, zooals de H. Kerk door alle tijden heen was en blijft voor hare getrouwe zonen en dochteren. Zij zijn hier gekomen, nog vervuld van het dankbaar gevoel, dat de wereldramp, welkt ook ons vaderland dreigde aan te grijpen, door eene goedertieren beschikking Gods onze landpalen is voorbijgegaan, maar tevens met het bewustzijn, dat de geweldige stormen welke elders woelen, de Nederiaudsche ge moederen niet ongerept hebben geiaten, dóch ook hier.m breede kringen een geest van onte vredenheid, van ongebondenheid en van spil zucht hebben gewekt welke op den duur een groot gevaar zou worden voor ons bemind bloeiend Nederland. Deze Katholiekendag nu is gewijd aan dt bespreidng der middelen om dat gevaar af te wenden. Een drietal geleerde mannen hebben op den eersten oproep van het hoofdbestuur ziel? opgemaakt 0111 m deze de noodige voorlich ting te geven en zoo zag deze Katholiekendag m zijn sectievergaderingen hedenmiddag on derscheidenlijk bet Gebed, de Arbeid en de Spaarzaamheid aanprijzen als deTij uitstek voorname middelen om de voortschrijding van het kwaad, dat de bestaande wereldorde bedreigt, het hoofd te kunnen bieden. Zoo aanstonds zal voorts een geleerd en gevierd man, op wien gansch Katholiek Nederland trots gatit, het geheele onderwerp in zijn toe spraak omvatten. Monseigneur, menigmaal mocht ik van u vernemen, dat deze Katholiekendagen zoo zeer uwe belangstelling en uw sj'mpathie be zitten omdat daarvan in den loop der jaren zooveel zichtbaar nut is uitgegaan, omdat het daar besprokene, in daden omgezet, op menig gebied heil heeft gebracht aan uw dio- cesanen. Moge dan uit dezen Katholiekendag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1920 | | pagina 1