R.-K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon 433 BINNENLAND FhUlLLhlON De weitergevonaen oociiter No. 32* Woensdag 26 Januari 1921 13e Jaargang ABONNEMENTSPRIJS s VERSCHIJNT DAGELIJKS. ADVERTENTIEPRIJS! *)e Derde Orde bij haar 700- jarig bestaan. Binnenlandsch Nieuws. PER KWARTAAL VOOR ALKMAAR f 2.-, BUITEN 1 2.50 MET QEILLUSTREERD ZONDAGSBLAD f 0.50 HOOOER. Van 1 tot 5 regel» f 1.25; elk» regel meer f 0.25; Reclame» per regel f 0.75; Ruhriek „Vraag en Aanbod" bij vooruitbetaling per plaatsing f 0.60. £an aii„ abonné's wordt op aanvraag gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van t 500.—, t 400.—, f 200—, t 100.- t 60—, f 35.-, t 15.— goed-georganiseerd leger, waarin ieder I Savelberg, aan wien Nederland zooveel dank voor den strijd zal worden afgericht, ge-1 verschuldigd i;. oefend en aangemoedigd. In de Derde Ordel Wil het R.K. vereenigingsieven met suc- vereenigd en aangesloten aan de kerkelijke ces arbeiden, dan is het noodig, dat het op- III. Het doel der Derde Orde. De Derde Orde wil zijn een godsdienstige vereeniging van Katholieken, een bond van overtuigde Christenen, die niet tevreden met de vervulling van hun noodzakelijke plich ten, willen streven naar de volle beleving van hun geloof, naar de veelomvattende Chris telijke volmaaktheid. Aan de Derde-Ordelingen is door Fran- ciscus als wet opgelegd, zeide Pius X, trouw en ongeschonden de verplichtingen van den godsdienst na te komen. Wat alle zonen der kerk doen moeten, moeten ook zij doen, maar met grootere nauwgezetheid, opdat zij in hun huisgezinnen en in het openbaar leven voor anderen een voorbeeld zijn van Christelijke deugden. Het eerste en voor naamste, wat Franciscus zijn volgelingen inscherpte, was de plicht naar zelfvolmaking, door gebed en zelfverloochening. Alle andere voorschriften kan men samenvatten in het groot gebod der christelijke naastenliefde. Hij verlangde eendracht onder alle menschen het bijleggen van twist en partijschap, de vervulling van de plichten der rechtvaardig heid jegens anderen, ondersteuning van armen, zieken en veriatenen. Een heilige wordt men niet door alléén met neergeslagen oogen schietgebedjes, hoe zeer verdienstelijk ook, te verrichten, maar door zijn plichten flink na te komen en deug den te beoefenen. En de stem van Francis cus was niet als van een roepende in de woestijnzijn woorden zijn ingeslagen, üaat maar ha de glorieuse geschiedenis der Derde Orde. Naast de lieftallige figuur der zoete H. Elisabeth, de Hongaarsche koningsdochter, zien wij de krachtige ge stalte van den geharnasten kruisridder der middeleeuwen Lodewijk den Heiligen naast Elisabeth, de vrde stichter van Portugal een H. Ferdinand, den hamer der Sarace- nennaast Cortona's boetelingen het aan vallige kind der onschuld Rosa van Viterbo. In de Derde O rde heiligt zich Nevolonus, de schoenmaker en Petrus van Siëna, een voudig koopman Ivo en Joannes Baptista Vianney, volijverige zielzorgers en Rochus, die zich stelt in den dienst der pestlijders; Hutniliana de weduwe, zoo oewonderens- waardig door haar geduld en haar liefde tot de armen en Viridiana, die als maagd in de strengste boetplegingen haar leven door brengt; Luchesius, uitmuntend in alle liefdewerken en Elzearius, die met zijn zalige echtgenoot Delphina belofte van ont houding aflegt. Dat is een gloriegroep dat is een Mei-wei, waar de bloemen vol gratie hun kransen omhoog heffen, waar de"mor genzon de dauwdruppelen in milioenen kleu ren doet schitteren dat is een Italiaansch dal, aan weerszijden bezet met wit-getopte bergen, waar de Arno den strak-blauwen hemel diep weerspiegelt, waar het helle zon nelicht onafgebroken schittert en dik-zwarte schaduwen van olijf en olm scherp afteekent op de berghelling Zoo'n heiligen groep is ee n paraaijsweelde van groen en rood. van zilve r en goud De Derde Orde heeft maar even 37 Hei ligen en 66 zaligen. Telt daar nog bij de ve len, die sedert onheugelijke tijden vóór het decreet van Urbanus als Zaligen vereerd werden, of in de laatste vier eeuwen als Eer bied waardigen worden gehuldigd. Neen, de Derde Orae is geen school van kwezels, waarachtig niet „Ook in onze dagen aldus de groote apologeet Hettinger zou de bloei der Derde Orde een feit van ont ettende be- teekenis. Zij zou de verstrooide katholieke vereenigingen tot een vast-aaneengesloten organisatie en diocesen en parochies zou den de katholieke vereenigingen voor af dwaling gevrijwaard worden en bezitten zij een nimmer uitdrogende bron van altijd frissche levenskracht.'' Dat zou een internationale zijn En wat een steun voor 'n parochie Men denke zich in een parochie 100 vastberaden mannen of 100 offervaardige vrouwen, die uit volle overtuiging zich verplichten minstens maan delijks de H. H. Sacramenten te ontvangen, overal verzoenend op te treden, de slechte lectuur en de openbare onzedelijkheid te be- bestrijden, alle vertoon van weelde en over daad vaarwel te zeggen, gevaarlijke bals en tooneelvoorstellingen te vermijden, naar vermogen bij te dragen tot leniging van den nood van den evenmensch zooals de regel der Derde Orde eischt ulk een vereeni ging zou zonder de minsten twijfel een krach tige steun zijn voor den zielzorger, een cen- traalgroep, waarop hij bouwen kan. Ik denk hier aan den zalige Pastoor van Ars, bij wien eenige pastoors klaagden over de zedeloos heid en het ongeloof in hun parochie. Zijn antwoord wasRicht de Derde Orde op in uw parochie, zorgt voor haar bloei en gij zult uw parochianen weldra verbeterd zien. De Derde Orde is zeer zeker een zuiver godsdienstig e vereeniging, maar godsdienst bestaat niet alleen in bidden en zorgen voor eigen heil. Krachtens haar regel en geschie denis moet de Derde Orde dan ook de wer ken van liefdadigheid beoefenen, is het haar taak de instellingen van katholiek-socialen aard, krachtig onder hare leden te bevorde ren. Het gevleugeld woo d van Paus Leo X1U „Mijn maatschappelijke hervorming is de Derde Orde," geeft genoegzaam aan, hoe hoog deze Paus de sociale beteekenis waardeerde der instelling van Sint Francis cus, al is haar doel niet het voeren van socia le actie. Mag ik een program van werkzaam heid geven der Derde Orde, zooals dat voort vloeit uit haar geest en haar Regel en feite lijk in haar 700-jarige geschiedenis ook is opgevat Allereerst heeft de Derde Orde de zuivere godsdienstige werken te bevorderen, zooals de Eeredienst der H. Eucharistie, het mid delpunt van geheel ons Katholiek leven, de opleiding van jongelingen tot den geestelij ken stand, het steunen van de missies onder heidenen en afgedwaalde geloofsgenoot en, het onderhoud van roomsche scholen. Dan behartige de Derde Orde armenzorg en zie kenverpleging, het werk „Voor Eer en Deugd" en drankbestrijding. Verder werke de Derde Orde mee om de katholieke pers vooral godsdienstige en apologetische geschriften te verspreiden, de jeugd te gen het bederf te bewaren. Ook toont de Derde Orde zich een bij uitstek nuttige in stelling, als zij zich met het katechismus- onderricht belast, en als de Tertiarissen aan de Pastoors de middelen verschaften, om goede werken op te richten of in stand te houden, welke door locale omstandigheden vereischt worden, enz. dan toonen zij zich bewust van hun roeping. Wilt gij 'n paar namen hebben, welke dienen kunnen als Patroon van zulke in stellingen, dan neem ik uit de geschiedenis der lijdende en helpende menschheid de mannen en vrouwen, die zelfs als Tertiaris het lot van armen, zieken en weezen aan trokken, dan wijs ik ik op de schitterende figuren van neerouigeude liefdeop St. Elisabeth van Thuringen, op de Zalige Joanne Vianney, een model voor alle ziel zorgers, op de vrouw, die de Engel van Ant werpen is genoemd, Constance Teichman en den waarachtig grooten priester, Mgr, groeie uit een frisschen, echt-levenden, gods- dienstigen geest. En daarvoor zorgt de Der de Orde, Dan behooren ook allen toe te tre den, die actief deelnemen aan de katholieke beweging. Zij, die invloed uitoefenen, moe ten dien invloed versterken, door Franciscus' geest in zich op te nemen. Feitelijk moest men eerst Tertiaris worden en dan, met het echte vuur der geestdrift in de ziel, gaan deelnemen aan de sociale beweging. „Mijn maatschappelijke yervorming is de Derde Orde." (Leo XIII) Nieuwe-Niedcrp. Fr. DEODATUS VERGEER, O. F. M. VUILAARDIG GESCHRIJF. „Onze Strijder" orgaan van den Ned R.K. Bond van Overheidspersoneel „St Paulusdient „Het Volk" een gevoelige afstraffing toe. De Katholieke Kerk en haar glorieuze instellingen, zitten dat blad leelijk dwars. Om die Kerk en alles wat uit haar voortspruit, te bekladden, ontziet „Het Volk" zich niet, de vuiLaardigste middelen te geforuiken. We waren daarom verheugd, toen we kennis namen van de^olgende philippiea in „Onze Strijder".- „Helaas heeft de !(S. 1>. A. P) blijk baar bij het kiezen van wapenen ook! les genomen in den jougsten wereldoor log, en verspreidt zij, als het tegen do Roomschen gaat, blijkbaar graag on w eiriekende dampen. Acht men dat beeld aan de overzijde misschien wat militair is HoCh dan w ile.t' we wel een andere uitdrukking gobru,-: ken en zeggen, dat „net Volk bij he' bestrijden van het Toomselieii volksdeel van stinkbommen gebruikt maakt. We geven toe, dat het sterk gezegd! is, d.en wat we in „Het Volk" van 15 ■Januari vonden, veruient niet anders ge teen end te worden. Daarom lezen we een stuk, getiteld „Gezel.enhui-en met damesbeoiening. Hot gerHdineerue is uirect a,n0eduid wanneer wij zeggen, dlat men met op het oog heeft, katholieke kosthuizen te Maadiijut, waar de s.rg voor huisve, ting, v^ening, enz., eventueel in hanihn van geestelijke zusters gelegd wordt. „Damesoeuiening," zooals het daai staat, heeft een hoogst ongunstige be teenenis, dat herinnert aan een bedrtji dat we niet nauer zuilen aanduiden, doch waarvan efii we.neukend inensch van welke levensopvatting ook, zici. met afschuw afwendt. En wanneer men auius onze Zusters van liefde aanduidt, dan is dat laab bij den grond, neen beter, dan bezi. onze tamelijk rijke moedertaal geen be hoorlijke uitdrukking om het juister K zeggen. Het is al heel wat keerea gezegd, doch wij herhalen het, en met fierheid: Waar, in vredesnaam vindt men in he roode kamp een offer voor eigen begin selen, als onze liefdezusters brengen. Waar zijn de ifere roode vrouwen die een ofier brengen als onze Zusters die om hooger beginsel, gaan naar de le. rozen-huiden, naar de me.ua.taction naar gewesten, waar de brandende zon ne d e huiu schroeit en een doodeiid kli maat de sterkste machteioos neerwerpt om te verplegen, te onderwijzen, te hel pen? .Waa-r zijn ze, die, als onze Zusters gaarne en vrijwillig afstand doen van ouders en fami.ie, van ue genoegens dei- wereld, van een heerlijk moederschap om zich geheel te kunnen geven aan het arme kind, aan den zieke, aan der verlatene, aan den onbeschaafde, aan de menschheid Zij zijn er niet. Die opoffering, die solidariteit, om des beginsels wi.ie, in talrijke opzichten zich ui.end, men. zoekt zo in het roode kamp veigcefs. Dameshediening 11 Wat zullen zij er wel van zeggen, dte be zel's van „Het Volk", die in onze zieken huizen ue zac.iie uaud van de immer Ijltj- moe.iig-tevreJen liefdezusters troostend op h,un voorhoofd heoben gevoeld^ „Het Volk" spreekt van de mach.Kfeei van de nonnen. Welnu, men stelle iets van gelijken aard daar tegenover," Dat kan het blad. natuurlijk niet, omdat van het eerste wat daarvoor noodig is, de zelfopofferende liede onzer Zusters van hoqger beginsel in het roode kamp geer sprake kan wezep. En in haar machteioozee afgunst op he bezit dezer opofferende liede, waarin zij met reden, een „machtsfeerziet, spreekt i.et Volk" grLuiekend van „Kameabedie- ning." „Unze Strijder" meent, dat onze tame lijk rijke moedertaai geen oehoorfgke uit drukking bezit om deze aanduiding van den werkkring onzer liefde-Zusters naai verdienste te brandmerken. Diaaria vergist zich net wakkere orgaan De uitdrukking: „pljoertig" sluit op di aanduiding als op een bus. «SIAT WEütRUVrtll VöUri BELGIE DEED Het Belgische blad „Laatste Nieuws" wijdt onder den titel: „Wat Nederland voor België deed," aan de hand van het verslag van de centrale commis sie voor het onderwijs aan de uitgewekenen, een zeer vleiend hoofdartikel aan het in Nederland tijdens de oorlogsjaren aan de Belgische kinde ren verstrekte onderwijs. Het slot van dit stuk laten we hier volgen: „Twee jaar zyn sindsdien verloopen. De kin deren en de groole menschen zijn teruggekeerd .mar België, de Nederlandsche houten dorpen ,:ijn afgebroken, de Belgische scholen zijn er food, en in menige stad, waar de Betgen wat drukte brachten, is het weer stil geworden als vóór den oorlog. Maar overal zweeft nog de ïerinnering aan die dagen van groote liefde. Nederland heeft geen dankbaarheid mogen oog den vanwege België; alleen de Vlaamsche ge- rouwe dagbladen spreken hier de taal der er- .entelijkheid, maar wat zij weergeven, zijn de 'chte gevoelens van het volk, dat niet bedorven verd door Franskiljonsch geploeter, noch an- exionisüsclie drijverij. Dat volk weet en waar- eert, wat Nederland voor hem gedaan heeft; ils het zijn eigen torens en zijn eigen molens .iet, dan denkt het terug aan de torens en aolens uit Holland; als zijn beijaarden spelen, lan hoort het de beiiaarden uit het Noorden. In oogenblikken van vertwijfeling is de gedach- enis aan de broederlijke liefde van den Mid- lelburger, den Amsterdammer en van al de vrienden ginds een sleun. De grenzen zijn nog gesloten, de verdachtmaking is nog niet van de lucht, maar boven de grenzen heen zoeken de handen der Belgen, die zich herinneren, de handen der Nederlanders, die begrijpen, en drukken ze innig. Wij zuilen nooit vergeten." NEDERLAND EN JOEGO-SLAVIë. Het bericht in enkele bladen, dat de Regee ring te Belgrado tien toegang tot en het door reizen door het Joego-Slavische Rijk aan Neder landers zou verbieden en de visa op hunne pas poorten van Nederlandsche gezantschappen cn consultatcn niet zou erkennen, is blijkens een bij het Departement van Buitenlaiitlsche Zaken van den waarnemend consul te Belgrado ontvan gen bericht, onjuist. (Maasb.) Het zenden van Duitsche onderwijzers naar Indië. Naar aanleidiug van de berichten over het voornemen der regeering om 200 Duitsche onderwijzers in Inaië te imporleeren, heeft de „Msb." inlichtingen ingewonnen bij den secreta ris-generaal van het departement van Koloniën. Van een voornemen hiertoe, kan niét gesproken worden. Men heeft hierbij met niets anders te doen dan met een denkbeeld, dat opgeworpen is in de commissie tot aanwijzing van naar Nederl. Indië uit te zenden Europeesche onderwijzers, met het oog op het groote tekort aan zoodanige leerkrachten in Ned. Indië en de geringe aan vulling van Nederlaudsctie onderwijzers. De minister van Koloniën heeft de meening van den gouverneur-generaal over dit denkbeeld gevraagd, terwijl deze hierover eerst de Euro peesche schoolcommissie in Ned. Indië wensclit te raadplegen, alvorens zijn meening hierover aan den minister kenbaar te maken. Zelfs in beginsel is dus over dit denkbeeld nog hoegenaamd geen beslissing genomen. Wijziying van de werkloosheidsverzekering. In het Januari-nummei van het „Tijdschrift van den Ned. Werkloosheidsraad" schrijft inr. C. J. baron van Tuyll van Serooskerken, bur gemeester van Zeist, over de wenschelijlcheid, een gewijzigd stelsel van werkloosheidsverzeke ring in le voeren. Het ten onzent in gebruik zijnd z.g. Deensehe stelsel, heeft verschillende nadeelen. Zoo bijv. dat alle gemeenten, die tot het Werkloosheids besluit 1917 toetreden, in de kosten van de werkloosheidsverzekering moeten bijdragen, on afhankelijk van de vraag, of de kans op werk loosheid in haar eigen gebied groot of klein is. Immers de bijslagen worden niet verstrekt op de uitkeeringen zooals bij het Gentsche stel sel maar op de contributies. Een der ge- gen is, dat het door de gemeenten uitgeoefen de toezicht pok niet scherp is. De schr. ko.t tot het besluit, dat voor de toekomstige wene- lijke regeling een middenweg tusschen het Deen sehe en het Gentsche stelsel aanbeveling ver dient; 't Rijk zou zijn bijslagen moeten verstrek ken op de contributie, maar de gemeenten op de (in haar gebied gegeven) uitkeeringen. Te vens zouden de gemeentebesturen het recht moeten hebben, bjj voorbaat alle onrechtmatige uitkeeringen op den bijslag te verhalen, in plaats van zooals thans daarover met den Dienst der Werkloosheidsverzekering in Den Haag in cos- respondentie te treden. Dat zou het prestige van de gemeentebesturen tegenover de vakvereeuï- gingen verhoogen, en veel misbruik onmogelijk maken. De Middenstandspartij en de fusie. In do afd. Utrecht der Middenstandspartij, is met op één na algemeene stemmen besloten, uiet lot de nieuwe vrijzinnige fusie toe le treden. Mocht de Middenstandspartij tol de fusie hesluiten, dan zal de afdeeltng Utrecht de bestaanszekerheid eener zelfstandige Middenstandspartij waarbor gen. Uitvoer van spek. De uitvoer van versch, gezouten, gedroogd en gerookt spek is weer toe gestaan. De nieuwe Commissaris der Koningin in Zee land.Met ingang van 1 Mei is benoemd tot Commissaris der Koningin in Zeeland, Jhr. Mr. J. W. Quarles van Ufford, griffier in Overijssel. DR. P. J. H. CUYPERS. Volgens het Zondag te Amsterdam ontvangen be richt, is de toestand van dr. P. 1. H. Cuypers, wien eenige dagen geleden de laatste Sacramenten toegediend werden, thans vooruitgaande. TEGEN HET BIOSCOOPGEVAAR. Naar verluidt, zal het welsontwerp tegen de zedelijke en maatschappelijke gevaren aan bios- Naar het Frans, ti van KAUUL DL NAVLKY, bewerkt door U M, XAN PIN X I EREN, R.-K, Pc. 20. „Tic niet, m'akr Aulie, miju jachtopziener* ..Zoo, zeme Antonin, dat wordt ernstig Aulie kent zijn beroep volkomen en ik stel voel vertrouwen in liem. Hoeft hij het spoor gevonden?" „,Het spoor, mijn waarde Antonin? Al lies wordt buitengewoon, aoodra er sprake os van dat zonderlinge wezen, dat veer Hen dagen geleden voor het eerst hier verschenen is. De meoningen, die ik er pver gehoord heb, zijn wel verschillend, miaar met met eikander in tegenspraak. iZoo heeft een osaenkooper, dien ilc on dervroeg, mij geantwoord, dat ia de maand dunt dat wilde meisje te Vitry gezien is .'Een houtliakkor en twee ko tenoranders 'beweren ui het bosch een vreemdsoortig «schepsel gezien te iiebben, dat met won° dor bare. behendigheid van den eenen boom Sn den anderen sprong. En drie weken geleden heeft Firmin- de tuinman, woe dend dat zijne perziken door de eek- „ZuLt gij jacht maken ap dat arme hoorns verslonden werden en dat dossen schepsel?" zeide Etiennette. in den boomgaard kwamen, des nachts„Stel u gerust, zuster, er zal geen leed zijne vruchten bewaakte, en op zekeren geschieden". morgen kwam Firmin mij zeer ontsteld, „Neen neen. ik wil het niet. Als dat want hij is niet, zoo dapper ais een arme kind, tengevolge van vreemde, droe- zeoman, mededeelen, dat een vreemdsoor- j vige gebeurtenissen tot dat wilde leven tig schepsel, vlug als een hinde en vrij I vervallen is, wie weet of zij er niet aan groot, de oorzaak moest zijn, van de gewoon is geworden, en of wij haar niet nachtelijke verwoestingen in den boom-1 zouden dooden als wij beproeven haar gaard. Hij had het duideLijk gezien bij'aan onze beschaving te gewennen, het licht der maan. Eerst was ik geneigd j „Zuster, anfcwoioiuJe burggraaf Antonin, zijn bewering aan vrees toe te schrijven, i misschien ligt niets dan bedrog aan ai die maar nauwelijks had Firmin gesproken of geschiedenis en ten grondslag. De ver.ia'.en men kwam van alle kanten met bijzonder heden omtrent het wilde meisje. De mo lenaar van Sotngy heeft haar in zijn molen beek met de hand palingen en forellen zien vangen". „Dus, mijnheer, vroeg de markiezin de Oharmilles, gij gelooft aan het wilde meisje"? „Ik begin ten minste niet meer tegen te spreken dat het bestaat". „Ik wil er het mijne v,an hebben", zeide Antonin. „Wat zuh gjj dan doen?" vroeg mijn heer d'Lpiuoy. „Ik zal haar aqkter'telgen, mijn waarde Gaëtao-" vormen wel een geheel, maar de feiten kunnen verzonnen zijn. Vrees vergroot de feiten en het bijgeloof vo.tooit het werk der vrees. Een st.oopend kind kan den armen Firmin in verwarring gebracht heb ben. Wie zegt ons of niet een aap, uit de tent van een kermisreiziger ontsnapt, door het bo3ch van Sougy rondwandelt, en zich de illusie maakt dat hij het bosoh zijner geboorte heeft gevonden? Maar als alles wat men verhaalt waar is, als een mensehelijk wezen onvrij willig tot zulk een verlaging gevallen is, dan is het onze plicht het op te zoeken en gevangen te nemen, niet uit nieuws- sieiri trheid maai- uit. naastenliefde. Het is een ziel, die van den hemel komt, en die wij naar 'den hemel moeten terug voeren." „Als gij de zaak zoo voorstelt", zeide Etiennette. „Dan zult gij mij toestaan mijn gang te gaart." „Op voorwaarde, dat gij mij van tevoren zegt, al wat gij doen zult." „Nog meer, gij zult er bij zijn. Ik zal eerst den ouden Aulic opzoeken, die mij mijn eerste schot leerde, en aan wien ik het dank, nooit een vijand van Zijne Majesteit gemist te hebben. Ik zal hem juiste inlichtingen vragen en gelasten twee dagen lang het boseii te doorbruisen. Daarna zullen wij, als wij den schuilhoek van het wilde meisje zeker weten, trachten ons van haar meester te maken. Daar deze jacht belangwekkend maar niet wreed zal zijn, kunt gij ze te paard medemaken met die dames, die niet bang zijn voor een tocht door het woud, de anderen zullen per rijtuig volgen." „Lat is afgesproken", antwoordde Etien nette. „Wij zullen er allen bij zijn-'" riepen twin tig stemmen tegelijk. „En thans kan liet bal, dat zoo onver- wacht ondet breken is, opnieuw, beeinnen" zeide Antonin. „Neen", hernam mevrouw d'Epinoy, nie mand denkt meer aan dansen, en de gedactii ten aan de jacht houdt ons allen bezig. Het park is verlicht, de tentjes zijn klaar, wij gaan onze verloting beginnen." Eenige woorden waren voldoende om aan de gasten de aangename verrassing te verklaren, die Etiennette, dank zij de talrijke geschenken van haar broeder, hum bereid had, en een oogenblik later gingen allen naar het park, verlicht als een too ver park. Er heeischte een groote levendigheid otrt de tentjes, de dames tooiden zien met do ontvangen kostbaarheden, de heeren spra ken vrolijk met elkaar en in de verte voerde het orkest heerlijke melodieën uit. Zonder iets te zeggen, legde Antonin zijn hand op den arm an zijn zuster, en wees haar op een der groote boomen van hei park. „Ziet gij in het gebladerte geen menscba lijke gedaante bewegen?" vroeg hij haar.. „Ja, inderdaad", antwoordde zij, „zij isf het, 't is het wilde meisje." „Laten wij tergen h,aar niet te verschrik! ken." -■ CWordt veryoitrd.il

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1921 | | pagina 1