TWEEDE BLAD. Woensdag 23 Februari 1921. ALKMAAR. Ons Blad. CENSOR BENOEMD. Ter voorziening in de vacature, ontstaan door het overlijden van den .WelEerw. Pate® Aug. Ori is door Z. D. H. den Bisschop van Haarlem benoemd tot Censorjvan het dagblad „Ons Blad'"tle leer Eerw. heer J. J. M. Boete. Rec tor van het St. Elisabeths-gesticht. alhier. .Wii wenschen den nieuwbe noemde en 'ook.... ons zelf v'an harte geluk met deze benoeming! EEN "PRIESTER-JUBILARIS In deze dagen heeft onze oud stadgenoot, de weieerw. heer jW H. Kooij. voorheen kapelaan der St. Laurentiuskerk, te Amsterdam als 12Va jaar priester gejubileerd. Zondag werd het feest kerkelijk gevierd, allereerst met een pleeh lige H. Mis, waarbij assisteerden de ZeerEerw. heer Rector L. van Adriehem (te Alkmaar ook zeer wel bekend) en den ,WclEw. beer Velthuijse, kapelaan. De "receptie, later op den dag gehouden,.was zeer druk bezocht. Van de parochie mocht de jubi laris qeri prachtig «ilv,ergeschcnk ontvangen. Daags' daarna werd' het! féést weer in huiselijken "kring aan de pastorie „D' Posthoorn" gevierd. Vele geluk wenschen nam de ju- oiTaris in ontvangst, ook van vele Alkmaarders 25-JARiQ BESTAAN VAN. DE ALKMAARSCHE HUISHOUD EN INDUSTRIESCHOOL. Dinsdagmiddag te 3 uur had in de jubi'eerende Huishoud- en In dustrie-schooi aan de Emmastraat dc eigenlijke feestelijke herdenking van het 25-iarig bestaan der in- richting plaats. Een groot aantal belangstellen den was opgekomen om de plech tigheid bii te wonen. Onder anderen merkten wii behalve het Bestuur, leeraressen en leeraar, oud-leeraTessen en leer üngen en oud-leerlingen op Mr, Sluis, wethouder .van Onderwijs. .'Ar. W. C. Bosman, lid van Prov. Staten, de heer Th. van OriSthuij- ren. Mr. Paul van Sonsbeeck, oud- we the ud er de Wit. Nadat de belangstellenden in een met planten en vroolijke bloemen versierde bovenzaal hadden plaats genomen, werd door een koor van meisjes-leerlingen een keurig liedje gezongen „op het zilveren feest ran onze school", waarin de aan lacht gevestigd werd op het twee ledige in het doel der school, n.l. de voorbereiding èn voor vak èn voor huisgezin. Het lied viude hier een plaatsje: Op het zilvren icest van onze school Weerklinkt ons luslig lied, Zoo m'cnig jaar als die bestond Verdroot ons d' arbeid niet. Zij groeit, zij bloeit, zoo lang ons heugt, Zij is de leidster onzer jeugd. Voorzeker is hot «nze school, 'Die ons voor het leven sterkt, Die o'ns voor ol' huisgezin Ldpr t hoe cpn vrouw good kt'. ij. hl oei'oó'k1 tfoiLals"f göüd'eïi'1 f tfst' Zoó Tlfj als 't ziiVren ''tS'1,geweest. Hierna besteeg Mevr. Antusch- Euwes. presidente Van het bestuur het- podium en snt'ak volgender- wijs Zeer gi_<3..r.te aanwezigen! Eenerzijds is het niet zekereti schroom, dat ik van deze plaats liet woord tot u richt, bevreesd als ik ben, dat ik als' eenvoudige huis vrouw niet genoeg de feestelijke beteekenis van dezen dag voor de Alkmaarsche H.- en 1.-school naar voren zal' weten te brengen en mijn feestklanken-rijk genoeg van toon en inhoud kunnen zijn; an derzijds is het mii ook een groote voldoening, dat het eene huis vrouw gegeven is, een herinne- rings- en feestelijk woord te spre ken, daarmede het bewijs leverend, dat de huisvrouw gedurende de vervlogen 25 jaar in de samenle ving cri het maatschappelijk werk méér op den voorgrond is geko men; immers vóór een kwarteeuw was het naar buiten optreden van huisvrouwen een minder vaak voor komende gebeurteniswaaruit op gemaakt mag worden, dat haar blik is verruimd en hare aan dacht niet alleen hoofdzakelijk wordt bepaald op haar werk in het gezin alleen. Als voorzitster van het bestuur Sezer school valt mii dan de eer te beurt, u allen hier van harte welkom te heeten in -dit feestelijk uur. inzonderheid u, mijnheer de Inspecteur-generaal, en u, me vrouw de Inspectrice van het Nij verheidsonderwijs, die wel zoo vriendelijk waart om deze bijeen komst met uwe tegenwoordigheid te willen vereeren, daarmee getui gend van de belangstelling der Re- geering in deze school. U. mijnheer Sluis, vertegenwoor digend het Alkmaarsche Gemeen-- Ttcbestuur; u, mijnheer W. C. Bos- (inian, lid van Provinciale Staten j van dit gewest; Oud-bestuursleden dezer School, Directeuren of Direc trices van Nijverheidscholen, voor zoover hier tegenwoordig; oud- leeraressen, directrice en leerares sen. oud-leerlingen en leerlingen dezer school en verdere belang stellenden, allen getuigend door uwe tegenwoordigheid van uwe gevoelens ten opzichte van ons feest. Op dezen dag, een mijlpaal op den levensweg der Alkmaar sche .huishoudschool. ,wil ik even met u stil staan te midden van al het werk, dat ieder onzer dage lijks roept- en u terug voeren in gedachte tot het jaar 1894, toen de Alkmaarsche burgerij blijk begon te geven, belangstelling te gaan voelen ook voor het meisjesvakon- derv/ijs'. welke belangstelling tot dien tijd meer aan datzelfde on derwijs voor jongens was gewijd. Het mocht eenige vrouwen, die een open oog .hadden voor den steeds moeilijker wordenden strijd om het bestaan ook hier te lande voor de vrouw en het meisje, en die de overtuiging hadden, dat een degelijke, practische opleiding, noodzakelijk was. alvorens in het werkelijke leven een taak te vin den, gelukken, aanvankelijkcn te genstand te overwinnen. Het getuigt van groote energie en van een groot vertrouwen in het recht van haar streven, dat de ze vrouwen niet versaagden en \ein- deli|k aan de Oudegracht een per ceel kon worden gehuurd, n'o. 104 hetwelk voor het zoo vurig beoog de doel werd ingericht en het ge boortehuis, werd van de thans met haar 25-jarigen kroon prijkende school, de Alkmaarsche Huishoud en Industrieschool. Het plau der 3-jarige opleiding luidde I.V2 jaar, besteed aan de oplei ding der (meisjes vcor 'hare roeping als vrouw'en moeder; daarna IV2 jaar vakopleiding. Tevens voor ge huwde vrouwen een avondcursus. Onderwijs, dat volgens het leer plan gegeven zou worden, hadden alle meisjes noodig. 0111 in staat te zijn gesteld, later zelfstandig te kunnen optreden, onafhankelijk van bloedverwanten; geen school voor jonge dames, die wat huis houden kwamen leeren, maar een school, waar nuttige kennis zou worden bijgebracht, die de vrouw van alle standen onder alle omstan digheden noodig had. Om u zoo aanstonds een denk- ïekl te kunnen geven van de levensvatbaarheid eh den groei der nieuwe stichting, begin ik met u ie vertellen, dat de school aanving OP Donderdag 20 Februari 1896, met 17 leerlingen, waarvan 16 voor de eerste en 1 voor de vierde klasse, dat dit aantal spoedig tot 37 steeg, terwijl het aan het einde van het eerste jaar al reeds 189 be droeg. Als presidente van het bestuur, tevens directrice, trad op mevrouw M. van Reenen—Völter. Een woord van groote waardee-, ring van deze plaats, na 25 jaar, gebracht aan de vrouw, door wier geestkracht, voortvarendheid en kennis «rvut onderwijszaken zooveel tot 3 tand kwam voor de -oprich ting dezer school; die dagen en nachten heeft gearbeid om haar te stichten niet alleen, maar ook om de middelen te verkrijgen, die haar een voortbestaan zouden verzeke ren; die niet gerust heeft, voordat op deze inrichting van meisjesvak- onderwijs de aandacht was geves tigd van den Minister van Binnen- laridscbe Zaken en Kamerleden, die door hun invloed di-e geiden kon den doen toezeggen, zoo noodig voor de verdere exploitatie en uit breiding; die er op uit ging om steun van particulieren zich te ver zekeren kortom, die ons het voor beeld jheeft gegeven en, ons geleerd heeft, wat volharding beteekent. De hoofdleiding voor huishoud kunde berustte bii mej. Dor- heck; aan mej. Aghina werd het industrie-onderwijs toevertrouwd terwijl de heer O. P. J. Kalemink zich bereid verklaarde, zoo noo dig. voor bet teekenonderwijs zijn voorlichting te géven. Of de Alkmaarsche school, thans in het leven geroepen, zich ver der zou ontplooien, hing nu af van de belangstelling, die zii in de toekomst zou ondervinden. En in die belangstelling heeft zij zichniet teleurgesteld gezien, waar niet al leen de Alkmaarsche vrouwen, die zoo krachtig hadden aangepakt, maar ook langzamerhand Rijk, Ge meente en Provincie, meer en meer overtuigd, dat ook het meisje heeft te zorgen, goed met degelijke vak opleiding toegerust de wejeld in te gaan, hun steun niet langer ont hielden en van groote offervaar digheid getuigden. - De moeilijkheden bleven echter het bestuur niet gespaand; de fi- nancieele vooruitzichten waren ver re van rooskleurig, Spr. gaat hierbij na hoe de school zich den eersten tijd financieel ge red heeft Ook de omliggende gemeenten, toonden allengs meer en meer be langstelling. getuige het feit, dat in 1897 uit 18 plaatsen buiten Alk maar 27 leerlingen de school be zochten, en in het volgend jaar 47 leerlingen uit 28 buitengemeen ten het'onderwijs volgden. Gebrek aan ruimte-en daiardoor uitbreiding van het huis aan de ir 1 --- Oudegiracht kwamen reeds spoe dig aan de orde en déden plannen ontstaan voor een eigen nieuw, ge bouw.- geheel naar de eischen van den nieuwen tijd in te richten, Maar waar de daarvoor benoo- digde fondsen te vinden? Het was alweder de krachtige steun van den heer P. W. Jansen, die het bestuur met.een gift van f20.000 verblijdde en daardoor uit komst bracht-; en die bovendien nog; f2000 beschikbaar stelde yoor loopende zaken. Met diep gevoelde dankbaarheid ontving het bestuur deze vorste lijke schenkingen en werden de heeren P. W. Janssen en diens zoon. Dr. C. W. Janssen, die even zeer de belangen der school zoo zeer bevorderde, resp. tot be schermheer der school en eereüd der vereeniging» benoemd. .'welke benoeming deze beide heeren wel willend aanvaardden. Twee leeningen, één renteloos, en één rentende 3 pCt„ werden vervolgens nog gesloten, samen tot een bedrag van f-22000 en met den bouw van de nieuwe school werd een aanvang gemaakt. Op den lOden Januari 1900 werd liet nieuwe schoolgebouw aan de Emmastraat plechtig ingewijd, in tegenwoordigheid van Z. E. den Minister van Binnenlandsche Za ken. den Cpmmissaris der Konin gin in N.-Holland, het oudste lid van Gedeputeerde Staten, liet .Ge meentebestuur van Alkmaar en ver dere autoriteiten en enkele parti culiere personen. Na een bestaan der school van 4 jaren waren de stoute wenschen der oprichtsters vervuld geworden. Een gedenkplaat in de gang van het nieuwe gebouw vermeldt den naam van P. W\ Janssen, den web doener, zonder wiens hulp de ver melde resultaten zeker- niet zoo spoedig zouden zijn bereikt. Hiermede was de school een nieuwe periode ingetreden. Het aantal leerlingen, zoowel van bui ten als uit de stad, bleef steeds toenemen; zelfs moesten leerlin gen worden afgewezen. Het programma van de dag school werd uitgebreid met Frrinsch en Engelseh, ten behoeve van die leerlingen, die eenige taal kennis bij .haar vak zouden be hoeven; aan de dienstbodenoplei- dingAverd meer aandacht geschon ken en werd getraeht. deze zóó te rcorganiseeren, dat de dienstboden stand dcor de betere opleiding meer gereleveerd zou worden. Zelfs de invoering yan leervak ken gymnastiek en zang werd overwogen; maar alweer hét ge brek aan de noodige fondsen .was de groote hinderpaal. Het zal'iéder duidelijk zijn, .dat met de uitbreiding der school ook de jaarlijksche' behoeften vermeer derden. Aanvragen om subsidie- verhooging waren het eenige red middel; vandaar dan ook, dat aan de Regeering en aan den Raad van Alkmaar resp. subsidies van f 5C03 en f2500 werden aange vraagd. Aan giften en bijzondere, op brengsten waS in 1900 ongeveer f1900 ingekomen, in welk bedrag begrepen was de som van f 160Ó. door den heer P. W. Janssen op nieuw ter heschikking gesteld om de begrooting in evenwicht te bren gen. Op meerderen steun der buiten gemeenten werd steeds aangedrou gen. Zóó trachtte in achtereenvol gende jaren het bestuur daarin de school tot verdere ontwikkeling te brengen, mede te doen gaan met de eischen van dqn tijd. Het bleef steeds een worstelen om de benoo- digde gelden te krijgen, alsmede ■aoodig om desalarissen óp peil te houden en daarmee tevens blijk te geven van belangstelling in de levensomstandigheden en de toe komst van het personeel. Tot deze taak' werkten als voor zitster van 1902 mede mej. D. de Langé. mevr. C. F. Smit—van Coa- verden, mevr. P. E, Boeke—Oort. mevr. A. Donath-^. d. Scheer en mevr. A. Buekers—Lingbeek; als eerste secretaresse mej. S. M. Ma chine Pont, een vrouw, die de moeilijke dagen van de oprichting en de daarop volgende jaren zeer zeker verdienstelijk werk heeft ver richt en aan wie de school dus .veel verplichting heeft; terwijl ook ■het werk der directrices, de dames Aaibar^ en Arbeiter, resp. thans werkzaam als directrice te Leeuw arden en in Den Haag, opbou wend is geweest en vruchtbaar voor bloei en uitbreiding der school. Eén bestuurslid meen ik op dit feest afzonderlijk te moeten hul digen en wel de vrouw, .die van de stichting af bijna zonder onderbre king als lid en tot Augustus 1919 als jeep 11 i ngme es te res s e v. d. school hééft gewerkt..,; ik meen Mevr. Moltzer.' (Bii deze woorden werd door een der aanwezigen Mevr. Moltzer een fraaie bouquet overhandigd.) Uw taak. Mevr. Moltzer, als pen- ningmieesteresse, was geen lichte en naarmate (de subsidies grooter werden en de school zich uitbreid de. werd (uw, arbeid zwaarder, voor al. Joenli n de laatste jaren van [Rijk Gemeente en Provincie allerlei sta- tè'n en opgaven werden gevraagd en laat ik het zoo mogen noe men— het huiselijke, echt vrouwe lijke beheer plaats moest maken .voor meer officieel werk. De jaren, nu Vo-lgende, zoo on geveer van 1902—1914, .getuigen mede van een streven naar wat mén ,-,medegaan met zijn tijd" noemt. Een pensioenregeling voor het personeel kwam1 tot stand en plannen voor salarisverbetering na men (1912) vaste vorm aan. 'Mej. M. iW. Arbeiter, de toenmaals in -functie zijnde directrice, werkte mét veel belangstelling hiertoe mede. Spr. gaat nu de toenmalige sa larissen na. Mede een poging- om de school tot meerde? leven te brengen was een voorstel van mej.Arbeiter omheen cursus voor landbouwbuislioudonder-_ wijs voor-boerendoohtèrs aan het leer" plan toe te voegen, waarmede 200 mo gelijk zqu kunnen worden overgeno men het werk', dat pp dit gebied begonnen was en g-egeven werd' in lokalen va.11 jdo school, door een com missie uit de Vereeniging tot ontwik keling van den landbouw in Hol- 1 ands Noorderkw artier. Mej: Arbeiter, die in 1913 tot di rectrice der Haagsohe Industrieschool werd benoemd en wier werk' alzoo. sporen hoeft nagelaten werd in October van hetzelfde jaar opgevolgd door de thans nog in functie zijnde directrice mej. J. F. Beumèr, toen maals directrice «Ier Ynauwen-Arbeids school te Harderwijk. Een jeugdiger directrice had dé school zeker niet kunnen zien op treden on als jeugd kracht beteekent dan deed het bestuur er zeker good aan, haar te kiezen, want het bleek-' al spoedig, dat rpej. Beumer niet al leen werkkracht beaat, maar tevens die kracht openbaarde, welke niet erop tlos stormt, maar mot geduld en verstand in de juiste richting oen doel doét nastreven. Haar werkkracht openbaarde zich reeds in liet,'eerste jaar van haar optreden, toen die we reldoorlog ook van de schop! of fers vroeg. j Mogen wij nog vele jaren op do bestaande aangename wijze met onze gewaardeerde directrice samenwerken moge haar arbeid onze school in alle opzichten ten goede komen. Het bestuur werd met 3 heeren- Icden uitgebreid. I Bij belangrijke besluiten en die kwamen in de daaropvolgende daigen meiiigTOldig voor bleek' dat een vcr'standigo daad te zijn geweest, vooral ook' wat betrof de groote lij nen van het beheer, al (spoedig toch bereikte het bestuur het verzoek, het schoolgebouw af te staan voor huisvesting va,n soldaten, nadat het gedurende eon 6-tal wekfen in den allereersten mobilisatietijd voor in kwartiering was opgeëisoht en sinds dien geheeL was opgeknapthetgeen noodig was. Want soldaten zijn geen jonge juffrouwen. Na veel beraadslagingen met B. en W. en andere autoriteitan werd besloten, het offer 'te brengen, het be treurende, maar zeker in oen opwel ling van vaderlandsliefde gebracht; do zekerheid werd gage ven, dat tij delijk het Burgerweeshuis tot huis houdschool zou worden ingericht. Het gemeentebestuur van Alkmaar, ook iuziondc; dat liet vertrek van liet depot do gemeente nadeel berokkenen zou is in deze ons tot grooten steun geweest inzonderheid da voorzitter, burgemeester Ripping. Do verbanning uit eigen huis hoeft hoven verwachting de krachten ge<- staald; want veel is or in het Wees huis gewerkt. Toeneming van het aantal leerlingen maakte ook daar uitbreiding noodig, waarvoor het ins gelijks in het Weeshuis ondergcbluoh te Roode Kruis ons "weer zalen af stond. En zoo. kwam ïn ballingschap de reorganisatie van het onderwijs' tot stand, reeds overwogen in eigeii huis, hier Üadetj uitgowerkt en einde lijk' voltooid. Deze reorganisatie luidde in korte trekken Voorbereidende oursus voor meis jes van pl.m. 13 jaar; daarna vak opleiding voor verschillende vakken van vrouwenarbeid; de dienstboden-; opleiding in haar ouden vorm ge handhaafd. Daarnaast afzonderlijke cursussen voor vrouwen en meisjes, zoowel op huishoudelijk als jndustrieel gebied; benevens avondcursussen. In 1918 volgde wederom: oen nieu we salarisrcgeling, die, hoewel geheel onvoldoende voor de verandoreb le vensomstandigheden, toch iets ko-n bijdragen tot de verbetering van do situatie van het personeel. Duurter bijslagen van Rijkswege verstrekt, moesten de leemten aanvullen. Toen eindelijk einde 1918 de wa penstilstand ontspanning bracht, kwam oo-kal vóór het einde van dat jaar het bericht, dat de solda ten de huishoudschool hadden veria ten. en reeds vóór 't Oudejaar had 't bestuur bij het Departement van Oorlog stappen gedaan,om de gelden voor het herstel van.het gebouw noo dig, zelf in handen te krijgen, en bij restauratie ook uitbreiding en verbetering te kunnen aanbrengen... Want waar droomden wij al niet van? Uiterst welwillend beeft de toenma lige Minister van Oorlo g Jhr. Al ting von G-eusau, zich jegens hot bestuur betoond. Spr. deelt mede, wat toen aan de schooi moest worden veranderd en hoe de financiën daarvoor bijeen kwamen. Na. dezen terugblik in Bet verleden en deze mededeeling-en uit Bet heden b'.Tt ons -lover, een bliitk' te slaan in de toekomst. Deze blik kan riiet an ders1 dan hoopvol zijn, waar welLs- waar tot dusverre in' de latere jaren "''i'- ""li '11 sleuu van parjictilieren ilcor verand.r- do tijden verminderde doch daar tegen over overheidssteun, steeds meer ge reglementeerd op de.-f voorgrond trac thans sedert 1 Januari 1921, beli chaamd, in d; in werking getreden Nijvcrheidswet, waarbij de Regeering 70 pCt. der netto bedrijfskosten ver strekt, kan Bet niet anders, of de Jorg van het bestuur, die thans, wat het geldelijke betreft, zoozeer zal worden verlicht, zal zich rijkelijk kunnen wij den .aan de verbetering' van het on derwijs, met voorlichting van direetri ce en personeel. Een cursus voor kinderverzorging, ingericht in samenwerking met „Het Wil te Kruis", den R.K. Vrouwenbond en de «Êociaal Democralischc Vrou- wenciub, geeft ti liet Bewijs, dat steeds gestreefd wordt, het nieuwste te geven; een cursus ;in kantklossen fca'n slechts dienen ófn dit bewijs te verslerkein. 1 Zonder steun van de gemeente besturen van Alkmaar en de buiten gemeenten zal vooral de zorg voor de goede s.alarieering van het per. soneel blijven bestaan Maar bij' de belangstelling van ons stedelijk' ge meentebestuur zullen keker ook "de besturen de? buitengemeenten niet achterblijven. Ik' doe bij dezen den beroep op hen. En wanneer straks belangstellenden, van buiten geko men, de tentoonstelling, jvan de werk stukken der teerlingen zullen zien, mogen''dan zij, die bij' ervaring nog niet wisten, -wat de school de meisjes ljejjfi a,a;ti te bieden, daarmede kennis mkk'en op zoodanige wijze, dat zij in hare gemeenten zelf aandringen op medewerking van de zijde hlarer ge meentelijke overheid. Zonder den steun van autoriteiten van Rijken Ge in e ent e 'kunnen wij geen resultaten zien van alle plannen, die ons voor Ckogen zweven, zonder medewerking van Bet personeel der school kun nen wij dat evenmin. Een woord v,an dank dus hierbij gebracht aan u, mijnheer de inspec teur-generaal, voop- uwe séteds groo te belangstelling en voorlichting; nooit' was u een bezoek' onzerzijds opgelegen, nooit' steldet u ons teleur. U .evenzeer onzen dank, mevr. Leli- man, .voor uwen steun, ons bij de verbouwing en uitbreiding en bij alle gelegenheden, waarbij u ons uwe ge waardeerde adviezen gieVen kbndt, be wezen. 1 Dalnic aan het gemeente-bestuur voor de bereidwilligheid en mede werking', zooi dikwijls1 door ons op de proef gesteld'. Mógen wij ook' in de toekomst op uw aller steun blijven rekëiten. Ten slofte tot 'de dames 'leeraressen en onzen eeni'gien leeraiar een Wioord op, dezen feestdag, getuigend van groote wa;ardeeri;ngi en genegenheid De jongeren onder u Begrijpen dat nog- niet zoo goed, Üe ouderen zul len het beter voelen. Vooral èene van u zou wat' alk Bedoel, zoo; goed begrepen hebbenmej. Feitlï, die verleden jaar aan de school ontviel en a,an wier Beeld en werk' |w!ij' steeds een dankbare herinneringi zullen bé- wiaren. 1~| l i Laten gieen regleménfeii van den nieuweren tijd ons van elkaar doen vervreemden, laat de ouderwletsche band tusschen u en 'het Bestuur Be- lioude'n blijven, wilt met ons blijven samenwerken om den bloei der school te bevorderen, leerkrachten op uwe beurt' vormend, werkkrachten voor de gezinstaak of voor de vakoplei ding bekwamend. Èiri g'ij, leerlingen, die daar ook' oud-leerlingen naast en om u ziet, gij allen, waardeert hét, dat uwe ouders u hierheen zonden om u in de gelegenheid te ^tellen hetzij als dag school-, cursus1- of 'avoinds'choolleer- ling de lessen hier te volgen. Laten de cud-leerlingen die nu beseften kiunnen de 'waarde van hetgeen zij vroeger leerden,, u in die waardeering' .ver sterkten!. - 1 Gij kunt hief veel leeren.. Het kómt nog dikwijls voor, dat er /fritter "'Ons', bestuursléden vrouwen zijn, die zeggen: „Hoe jammer, dat ik dat óók niet Beb geleerd; wat zou mij dat in tn'ijn huishouding zijn te pasi gekomen'", of: „Ik denk er over, dezen of genen cursus nog eens te gaan volgenals ik' er maar tijd voor vinden kón!" En dat is het 'm nu juist: later 'ontbreekt hét den mensch' aan tijd. Gebruikt daarom dan lhans iuw tijd go.ed. Een schoone toekomst kan deze school tegemoet gaan, wanneer niet alleen leerlingen naar haar kómen, die kómen kunnen, maar als' het eens, daink zij de medewerking' der Re- geerimg, zoover zal zijn, dat de school als een moeder, uitzendt hare doch ters, naar buiten om daar aan diége nen den zegen van haar onderwijs te bfpngen, die zelve niet van zoover tot haar kbïnen kunnen, niet in staat zijn «Jus1 om Wlat men hier in Holland noemt „de lessen te komen halen". Want dan eerst recht vruehtdagencl zal ons werk z'ij'n, als het niet slechts vooir enkelen bereikbaar js, doch' voor allen! Dan zal de school daar staan, uitge roeid en kraichtig, trotseh' en zelf bewust als het ware, uitzendend naar alle richtingen de jonge, arbeidskrach ten, die in het begin en in den fa miliekring zullen brengen gevoel vooroude, reinheid, smaak, en dc overtuiging, dat met óverleg ook' uit vvefng veel is te maken, dat dus, zonder dat iets tekort gekomen wordt, een zuinig beheer kan worden be tracht. Dan zal Bereikt' worden Bet doel, hetwelk' den Oprichtsters der school voor den geest zweefde, n.l. goede nuïSvroiiwen te vermen en tevens technisch gevormde, met vakkennis toegeruste werksters voor de rak ken van vrouwenarbeid. Moge dan na wederom 25 jaar de school sieeds vercler opgevoerd blijken te zijn, getuigend van steeds krachtiger leven; verre van te zijn afgeleefd, integendeel onvermoeid nog steeds mededingend met hare zuster- inrichtingen in den lande, en, ais het zijn hou, veroverend den hoogsten Prijs! (Applaus). Hierna sprak' de Inspecteur-Gene raal van het Huishoud- en Industrie-- Onderwijs, de heer H. J. de Groot-,. Spr. heeft het als een voorrecht be schouwd, dat hij de geschiedenis van deze school vanaf den aanvang heeft mogen beleven', en hier thans het woord voerend denkt hij terug aan dei eerste vrouwen, die aan deze on derneming hebben medegewerkt, vooral Mevr. van ReenenVolter, Echter niet alleen vrouwen héb ben in deze stichting belangstcliling- getoond, ook' mannen namen aan die belangstelling deel; immers: lioo gere beginselen stonden hier toch' op het spel: Eenerzijds werden de jongens steeds beter klaar gemaakt voor het ambacht, werden de jongens gewa- penï met geestelijke gaven, nu lag het tocli ook' voor de hand, dat anderen gingen denken aan cle vrouw, hoe die ontwikkeld zou kunnen wor den en beter geschikt gemaakt vooi, haar taak' in de samenleving, als vrouw, als levensgezellin van den man. 1 1 Er zou een "disharmon.i"e zijn ont staan, indien er ook' voor de meisjes niet datgene gevolgd was, wal men den jongens steeds meer bijbracht. De presidente gaf een overzicht van üe moeilijkheden en de vreug den (velke er bij het ijveren voor cie sdioql sinds de oprichting zooal on dervonden zijn; ook door deze besturen is ondervonden, dat liet en leed overat samengaan, dock met 'kracht en energie heeft men ajje moeilijkheden weten te overwinnen. Hulde brengt spr. hiervoor aan alle besturen, die achtereenvolgens 't beheer dezer school op zich namen, en die steeds zoo'n open oog hadden voor Bet onderwijs, dat het jonge meisje behoeft. De presidente is echter in ee n ding; in gebreke gebleven, ze heeft n.l. (en ze kon dit ook be zwaarlijk' doen) zichzelf en Baar mede bestuursleden geen geluk' gewensoht. Spr. wil dan Mevr. Antuscli har telijk geluk wenschen met de wij'z:er waarop zij zich' zooeven als pres. van Baar taak gek'weten h'eeft, en voor de vele zorgen, welke zij voor, het onderwijs betoont, alsook'liet ove1- rige Bestuur, diait de petesidente steeds in alles terzijde staat. De nieuwe tijd Beeft ons' een in spectrice voor Bet Nijverheidsonder wijs gebracht; spr. juicht zulks toe; een vrouw klan over huishoudelijke, kwesties veel beter oordcelen dan een. man. Hulde brengt spr. aian de „oude - garde", in het bestuur en onder de leeraressen spr. denkt er met voldoe ning1 aan terug, hóe de „oude garde" ewoon Was, glles 'te geven aan de öelahgien van liet onderwijsen vaak' zeer belangloos: Wat blijft er van dat -alles tegen woordig over 1 .Thans hoort men gieen andere' eischen dan weinig uren, groote ya- canties en veel salaris. Dat moet onze meening niet zijn. De arbeider js zijn loon waard, voorzekter, maar dan moet Hij zich ook' geven aan zijn werk'. Er zijn pok', nog; vragen van pae- tagpgijs'clïen aard, vragen, die de leer lingen,1 het onderwijs, enz. betreffen. ,Er wordt zooveel mogelijk naar gestreefd, de werkknaidhten ter wille te zijn, dodï laten deze zich dan pok' in volle opgewektheid geven. Niiet alleen op de dames, die in het onderwijs vergrijsd zijn, heeft spr. hier het poig, doch' tevens pek' op de jongere krachten. De goede, oude geest moge be houden blijven, dan zullen de ide alen van de presidente verwezenlijkt warden, dan zal -de schiool ook' ge durende de volgende 25 jaren groeien en bloeien. Mogen de leerlingen tróuw blijven aan wat zij Bier van de leeraressen leeren. Spr. 'wens'dhit het bestuur en ove rigens 'alle medewerkenden van harte geluk 'met dezen dag, en spreekt de 'verwachting uit, dat men het ge noegen zal mogen blijven smaken, de ze school rijke vruchten te zien af werpen tót heil der maatschappij. Mevro.uw Lclimaii, Iuspeclrice van liet Nijverheidsonderwijs, bcginl met te verklaren, dat zij niet zal spreken, oven het onderwijs alhier in het bijzondur, gelijk wellicht van haar verwacht wordt; hot onderwijs heeft zichzelf ge noegzaam bekend gemaakt. Yv cl wil spr. hier eens even iets uit de oude doos te voorschijn halen. t Mas in 1865, dat door het „Nut" te Amsterdam aan officieele autoritei ten steun gevraagd werd voor de slich ting van. een nieuw soort schooi, welke liet begin zou vormen van meisjesvak- onderwijs. Het voorstel was voor dien tijd erg modern en algemeen twijfelde men dan ook aan het welslagen, zou zelfs, dat ru^n al wilde men dSn steunen een garantiefonds cisclile. In Amsterdam werd toen de eerste industrieschool opgericht, en deze heeft thans reeds sedert eenigen tijd naar 50-jarig jubileum, gevierd'; inrmer .breid de de school zich verder uit. Zoo gaat het ook hier! Dank zij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1921 | | pagina 5