8 0_P?_E___H_0_E=K (rubriëE_v5öraI~v55r~jongeren (vervolg) Veel ouders,die met hun gezin naar de industrie gebieden zijn gegaankunnen zeggen,dat ze jaren geleden nog wel katoliek waren; hun kinderen weten vaak niet eens meer wie Kristus is. Er zijn zeker fouten gemaakto.a.door de ontwikkeling van de industrie niet onder ogen te durven zien,en de mensen gingen geestelijk ten gronde. Is het dan nu niet noodzakelijk,dat men,nu het nog kan,zelf de leiding van de industrializatie in handen neemt om de verkeerde ge volgen te voorkomen? Zal de tragiek van Rotterdam zich bij de verdere ontwikkeling van de industrializatie in onze om geving ook hier gaan herhalen? Zullen over enkele jaren ook hier arbeiders zijn,die niet weten wie Kristus is? Elke mens heeft va.n God een persoonlijke verantwoordelijkheid, een persoonlijke levensopdracht gekregen. In dit leven moet iedere mens een lijn trekken en deze volgen tot God. Geen ander kan hem hierbij helpen;dit is een persoonlijk iets. Een ander bezwaar van de industrializatie is,dat de mens zich een nummer voelt in het prcduktie-procesGevel- gen hiervan zijn o.a.een toenemende nonchalance in het om gaan met machines en materiaal en het ontbreken van alle arbeidsvreugde. Men werkt en daarvoor wordt men betaald, maar men beseft niet,wat men presteert. Het leven verwordt tot een mechanisme. De industrie-mens heeft behoefte aan een veel omvangrijker ontspanning dan de agrarische mens. Geestelijk is de industrie-mens een eenzame,met zeer veel moeilijkheden op geestelijk en sociaal gebied. De indus trie-arbeider nu krijgt een ontspanning voorgeschoteld, waarin hij geen voldoening en bevrediging vindt,o.a.de film Die film bevredigt niet,maar schept juist nieuwe behoeften en brengt de mens in een cirkelwaaruit hij niet weet te geraken. Een ander gevolg is,dat men niet zélf wil leven, maar geleefd wil worden. De zelfstandige waarde van- de mens gaat verloren. De sociale wetgeving vindt men goed omdat men van wieg tot graf wordt verzorgd dank zij verschillende bijdragen. Het leven houdt op een risiko te zijn en is in gekapseld in sociale wetten. De mens voelt zich niet langer afhankelijk; de staat neemt de taak van God over. Maar:men moet,ondanks al deze zorg voor het welzijn,ook zélf het da gelijks leven beleven. Dit heeft als gevolg weer,dat men niet langer vanzelf godsdienstig is; men zal het in de toe komst bewust moeten zijn of men zal het helemaal niet zijn. N.K.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1955 | | pagina 8