8
0_P?_E___H_0_E=K
(rubriëE_v5öraI~v55r~jongeren
(vervolg) Veel ouders,die met hun gezin naar de industrie
gebieden zijn gegaankunnen zeggen,dat ze jaren geleden nog
wel katoliek waren; hun kinderen weten vaak niet eens meer
wie Kristus is. Er zijn zeker fouten gemaakto.a.door de
ontwikkeling van de industrie niet onder ogen te durven
zien,en de mensen gingen geestelijk ten gronde. Is het dan
nu niet noodzakelijk,dat men,nu het nog kan,zelf de leiding
van de industrializatie in handen neemt om de verkeerde ge
volgen te voorkomen? Zal de tragiek van Rotterdam zich bij
de verdere ontwikkeling van de industrializatie in onze om
geving ook hier gaan herhalen? Zullen over enkele jaren ook
hier arbeiders zijn,die niet weten wie Kristus is? Elke
mens heeft va.n God een persoonlijke verantwoordelijkheid,
een persoonlijke levensopdracht gekregen. In dit leven
moet iedere mens een lijn trekken en deze volgen tot God.
Geen ander kan hem hierbij helpen;dit is een persoonlijk
iets. Een ander bezwaar van de industrializatie is,dat de
mens zich een nummer voelt in het prcduktie-procesGevel-
gen hiervan zijn o.a.een toenemende nonchalance in het om
gaan met machines en materiaal en het ontbreken van alle
arbeidsvreugde. Men werkt en daarvoor wordt men betaald,
maar men beseft niet,wat men presteert. Het leven verwordt
tot een mechanisme. De industrie-mens heeft behoefte aan
een veel omvangrijker ontspanning dan de agrarische mens.
Geestelijk is de industrie-mens een eenzame,met zeer veel
moeilijkheden op geestelijk en sociaal gebied. De indus
trie-arbeider nu krijgt een ontspanning voorgeschoteld,
waarin hij geen voldoening en bevrediging vindt,o.a.de film
Die film bevredigt niet,maar schept juist nieuwe behoeften
en brengt de mens in een cirkelwaaruit hij niet weet te
geraken. Een ander gevolg is,dat men niet zélf wil leven,
maar geleefd wil worden. De zelfstandige waarde van- de mens
gaat verloren. De sociale wetgeving vindt men goed omdat
men van wieg tot graf wordt verzorgd dank zij verschillende
bijdragen. Het leven houdt op een risiko te zijn en is in
gekapseld in sociale wetten. De mens voelt zich niet langer
afhankelijk; de staat neemt de taak van God over. Maar:men
moet,ondanks al deze zorg voor het welzijn,ook zélf het da
gelijks leven beleven. Dit heeft als gevolg weer,dat men
niet langer vanzelf godsdienstig is; men zal het in de toe
komst bewust moeten zijn of men zal het helemaal niet zijn.
N.K.