5
worden door de heiligen-verering. Dat Rome bedoelt de ere
dienst (brevier en Mis) aan 'te passen aan het tempo van de
tijd,zegt zij zelf in de inleiding op de voorgeschreven her
vormingen. In ons land hebben verschillende scribenten ge
meend dit te moeten wegpratenalsof het in de veelheid van
woorden en de langheid van duur zou liggen en alsof God zou
verheerlijkt worden door irriterend getreuzelterwijl een der
grondregels van de liturgie juist luidtdat de handelingen
moeten voltrokken worden binnen het kader van de gebeden,
zodat geen hiaten ontstaan. Rome zegtletterlijk vertaald,:
"Daar in onze tijd de priestersvooral zij die de zorg voor
de zielen uitoef enenbelast worden rnet steeds andere en
nieuwe apostolaats-opdrachtenzodat zij zich nauwelijks met
de nodige rust op het reciteren van het goddelijk officie
kunnen toeleggenhebben verschillende ordinarii (bisschop
pen en hogere oversten) een verzoek gericht tot de H.Stoel,
om in dit bezwaar tegemoet te komen en tenminste de inge
wikkelde struktuur der rubrieken te vereenvoudigen". De
paus is daarop ingegaan;Rome heeft dus oog gehad voor het
feit,dat priesters-xn-de-zielzorg in tijü-nood. verkeren en
wil hen helpen tijd te winnen, die nu verloren wordt door de
ingewikkeldheid van het brevier. Maar Rome heeft ook niet-
ingewikkelde delen,zoals b.v.alle Paters,Ave's en Credo's,
die aan de delen vooraf gaan, te schrappen en bijna alle zoge
naamde Preces enz.af te schaffen. En Rome heeft zich niet
beperkt tot het brevier alleen,maar ook de schaar gezet in
het missaal. Blijkbaar is zij dus de overtuiging toegedaan,
dat de bezv/arendoor de ordinarii naar voren gebracht ten
aanzien van het brevier der priestersóók opgaat voor de
gelovigen ten aanzien van de misviering. Als tweede motief
gaven we aan het wegknippen van de franje,die brevier en
Mis tct een puzzel hebben gemaakt. Met het liturgisch ge
bed is het gegaan als met net gezins- en parochie-gebed
Toen kleine Piet eens erg ziek was,voerde moedér bij het
avondgebed een tientje in voor Piet. Pietje is gestorven
en reeds jaren in de hemel,maar het tientje is gebleven.
Ooit heeft iemand mij verteld, dat bij hem thuis elke avond
een tientje werd gebeden "cpdat de besluiten van het conci
lie van'Trente overal zouden worden doorgevoerd". Dit con
cilie werd gehouden van 15^5-1563'Met het parochiegebed
gaat het vaak evenzoNu eens wordt een Onze Vader en Wees
gegroet ingelast voor afweer van storm en water,dan eens
voor ernstige zieken,dan weer voor overledenen. En zo wordt
het buiten-liturgisch gebed altijd maar langer. In de grond
is dit eigenlijk een (natuurlijk onbedoelde) miskenning van
de inhoud der misgebeden. Waarom vóór de Mis bidden voor
levenden en doden terwijl de Mis zelf een gedachtenis van
levenden en doden heeft? Waarom moet er eigenlijk onder de-
Mis een speciaal gebed worden ingevoegd voor de paus,ter
wijl in de canon elke keer voor hem wordt gebeden? Maar ja,
een tijdelijk gebruik werd een gewoonteeen gewoonte werd
eenvoorschrift.Hier vooral ook heeft de paus de schaar ge
bruikt zoals we verder zullen zien. (wordt vervolgd)
WACHT NIET LANGER, NEEM EEN MELKWACHT!
PNVELZEBOER