5 worden door de heiligen-verering. Dat Rome bedoelt de ere dienst (brevier en Mis) aan 'te passen aan het tempo van de tijd,zegt zij zelf in de inleiding op de voorgeschreven her vormingen. In ons land hebben verschillende scribenten ge meend dit te moeten wegpratenalsof het in de veelheid van woorden en de langheid van duur zou liggen en alsof God zou verheerlijkt worden door irriterend getreuzelterwijl een der grondregels van de liturgie juist luidtdat de handelingen moeten voltrokken worden binnen het kader van de gebeden, zodat geen hiaten ontstaan. Rome zegtletterlijk vertaald,: "Daar in onze tijd de priestersvooral zij die de zorg voor de zielen uitoef enenbelast worden rnet steeds andere en nieuwe apostolaats-opdrachtenzodat zij zich nauwelijks met de nodige rust op het reciteren van het goddelijk officie kunnen toeleggenhebben verschillende ordinarii (bisschop pen en hogere oversten) een verzoek gericht tot de H.Stoel, om in dit bezwaar tegemoet te komen en tenminste de inge wikkelde struktuur der rubrieken te vereenvoudigen". De paus is daarop ingegaan;Rome heeft dus oog gehad voor het feit,dat priesters-xn-de-zielzorg in tijü-nood. verkeren en wil hen helpen tijd te winnen, die nu verloren wordt door de ingewikkeldheid van het brevier. Maar Rome heeft ook niet- ingewikkelde delen,zoals b.v.alle Paters,Ave's en Credo's, die aan de delen vooraf gaan, te schrappen en bijna alle zoge naamde Preces enz.af te schaffen. En Rome heeft zich niet beperkt tot het brevier alleen,maar ook de schaar gezet in het missaal. Blijkbaar is zij dus de overtuiging toegedaan, dat de bezv/arendoor de ordinarii naar voren gebracht ten aanzien van het brevier der priestersóók opgaat voor de gelovigen ten aanzien van de misviering. Als tweede motief gaven we aan het wegknippen van de franje,die brevier en Mis tct een puzzel hebben gemaakt. Met het liturgisch ge bed is het gegaan als met net gezins- en parochie-gebed Toen kleine Piet eens erg ziek was,voerde moedér bij het avondgebed een tientje in voor Piet. Pietje is gestorven en reeds jaren in de hemel,maar het tientje is gebleven. Ooit heeft iemand mij verteld, dat bij hem thuis elke avond een tientje werd gebeden "cpdat de besluiten van het conci lie van'Trente overal zouden worden doorgevoerd". Dit con cilie werd gehouden van 15^5-1563'Met het parochiegebed gaat het vaak evenzoNu eens wordt een Onze Vader en Wees gegroet ingelast voor afweer van storm en water,dan eens voor ernstige zieken,dan weer voor overledenen. En zo wordt het buiten-liturgisch gebed altijd maar langer. In de grond is dit eigenlijk een (natuurlijk onbedoelde) miskenning van de inhoud der misgebeden. Waarom vóór de Mis bidden voor levenden en doden terwijl de Mis zelf een gedachtenis van levenden en doden heeft? Waarom moet er eigenlijk onder de- Mis een speciaal gebed worden ingevoegd voor de paus,ter wijl in de canon elke keer voor hem wordt gebeden? Maar ja, een tijdelijk gebruik werd een gewoonteeen gewoonte werd eenvoorschrift.Hier vooral ook heeft de paus de schaar ge bruikt zoals we verder zullen zien. (wordt vervolgd) WACHT NIET LANGER, NEEM EEN MELKWACHT! PNVELZEBOER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1955 | | pagina 5