3
van sport en sport-geschiedenisLeo Pagano,geeft in "De
Opmars" van vorige week,7 oktober,het standpunt van de bur
gerlijke overheid als volgt weer:" Er is gelukkig,zij het
langzaam en in nog onvoldoende mate, ook bij de overheid e-
nige kentering gekomen in de houding ten opzichte van de
sport. Was de overheid oorspronkelijk fel gekant tegen de
sport en trachtte ze, door een rijkelijk opmaken van proces
sen-verbaal wegens het zondagse gebeuren,de sport te be
dwingen,na de eerste wereldoorlog zegde de overheidaan
vankelijk aarzelend en onduidelijk, enige medewerking toe die
in de praktijk evenwel beter gekaraterizeerd zou kunnen wor
den als ""geen tegenwerking"". Na 1950 evenwel kwam de gro
te kentering;er kwam uit handen van minister Cals In (te
bescheiden) gift van 250.000 gulden per jaar (voor rond 1
miljoen sportbeoefenaars en hun organizaties wel te ver
staan) en er waren hier en daar gemeentebesturen die aan
zienlijke bedragen leenden aan de voetbalklubs om het deze
mogelijk te maken de door de K.N.V.B. verplichte cautie voor
toetreden tot het betaalde voetbal te kunnen sorten". Wij
laten deze sombere historische visie geheel voor verant
woording van Leo Pagano,aan wiens ter-zake-kundigheid niet
kan getwijfeld worden
EN DAN DIT OOK NOG! Maar op nog iets anders moet de aan
dacht worden gevestigd,namelijk op de sport en de vrijetijds
besteding. Het katoliek standpunt inzake sport en vrijetijds
besteding menen we veilig te kunnen samenlezen uit een ar
tikel van rektor Boymanslandelijk adviseur van de N.K. S.in
de K.R.0.-gids van 25 september j.1. sterk samengeperst,
komt dit standpunt op het volgende neer: De vrijetijdsbeste
ding is een probleem, dat door de leidende persoonlijkheden
niet scherp genoeg wordt gezien. De 8-uren-werkdag werd in
gevoerd om de mens tijd te geven zich lichamelijk en geeste
lijk te ontspannen. Dit is niet slechts de vermoeidheid weg
nemen, maar ook: BOUWEN AAN EEN RIJKERE PERSOONLIJKHEID.
Vrije tijd is niet alleen vrij zijn van,maar ook VRIJ ZIJN TOT
IETS. Van dit stuk levensopgave komt. bij de massa niets te
recht en daarom werd vrije tijd voor velen een gevaar en een
nood.. En wat moet dat worden als binnenkort de 5-daagse
werkweek wordt ingeveord? Wordt niet NU ingegrepen,dan
voert deze toestand tot godsdienstigezedelijke en sociale
ellende; dus NU alle godsdienstigezedelijke en sociale
krachten mobilizeren! De mens vlucht uit de staalharde
techniek naar het lichamelijk leven om zijn evenwicht terug