5
maar de mensen om je heen lachen erom,dan kun je godsonmo-
gelijk genieten. Maar als iedereen doodstil is en het korte
3 mannetje achter de lange juffrouw zit te reikhalzen om
3 niets te missen,dan geniet je dubbel. Je geniet zelfs van
een middelmatig toneelstuk wanneer het de mensen om je
heen erg aanspreekt. Met andere woorden rik zit niet alleen
f te kijken. De mate waarin ik aandachtig kan zijn hangt ook
af van mijn omgeving. Mijn aandachtmijn spanningmijn interes-
5 se wordt als het ware meegevoerd in een stroom van
J" aandacht en interesse. De ingehouden adem van het meisje
naast mij maakt het stuk nog mooier voor me dan het al was.
3 Maar de opmerking van een klungel achter mij:"geef mij maar
een lollig stuk",kan mijn hele avond bederven. Mijn genieten
is dus afhankelijk van de andere mensen. In de kerk net zo.
Wij moeten niet te bang zijn de kerk te gaan vergelijken met
een schouwburg. In de kerk worden ook bepaalde handelingen
gesteld door priester en gelovigen. En die handelingen en
die woorden hebben een betekenis. Zij betekenen mysterie.
Zij betekenen: we mogen omgaan met God. En men doet er te
genwoordig al v/at meer moeite voor ons zó te vormen,dat wij
die tekenen in het geloof kunnen verstaan,dat wij de bete
kenis van woord en handeling kunnen smaken. Maar in dat
smaken, in dat meeleven, in dat erbij-zijnerbij-betrokken-zijn
sta ik niet alleen. Wij zijn daar met kristenen onder elkaar.
Wanneer de mensen om mij heen onverschillig zijn en enkel
hun tijd uitzitten,kan ik natuurlijk nog wel aannemen, dat
het toch echt Jezus zélf is,die hier onder ons tegenwoor
dig komt,maar dat geloven is zo eenzaam,niet spontaan. Ik
moet er steeds bij denken. Ik moet door de onverschillig
heid van de mensen heen-denken. Ik moet mijn ogen sluiten
voor alles om mij heen wat afleidt. En dat is buitengev/oon
vermoeiendonnatuurlijk en onaangenaam. Ik moet mijn aan
dacht gaan dv/ingen. Ik wordt niet meegenomen in de aan-
d dacht van de andere mensen. Z+ zien de tekenen nog
niet eens,hoe zouden zij dan kunnen geloven,kunnen sma
ken wat ze bedoelen met die handelingen en die v/oorden?
Ik wil persoonlijk wel goed mishorenmaar ik lijd dan aan
eenzaamheid,aan het smartelijk gevoel dat het heilige hier
onteerd wordt door gebrek aan belangstelling. Hie wordt
Kristus opnieuw gekruisigd. Het was onze bedoeling er hier
eens op te wijzen, dat de mis nooit tot een feestelijke maal
tijd zal v/ordenwanneer de parochie-massa geen gemeenschap
is. Wanneer er geen liefde is,noch voor de Heer,noch voor
elkaar". F.J. in "G 3"