3
Geachte Shell-butagas-verbruikers. U maakt het toch
mee, dat de gasfles leeg is op minder gewenste, ogen-
blikken. Dit kan u veel last veroorzaken.Het kan
voorkomen worden door het aanschaffen van 'n reserve.-
fles,wat v/el een direkte uitgave is van 29 9 gulden 3
maar waar tegenover staat,dat u nooit moer zonder gas
1 behoeft te zitten. J.JAK
zeerd wordt en in het symbool herleeft en tegenwoordig ge
steld wordt. Daarom belijden wij met hetzelfde concilie, dat
"de Heer aan zijn gelief de. bruidde Kerk,een zichtbaar en
waarachtig offer nalietwaarvan de bediening werd toever
trouwd aan de apostelen en hun opvolgers in het priester
schap". Juist als middelaar en offeraar legt de priester
een band en een brug tussen God en de mensen,juist als zo
danig brengt hij God en mensen samen en vormt hij de schakel
tussen hemel en aarde. In zijn kwaliteit van middelaar en
offeraar komt hij tegemoet aan het oerverlangen van de mens
heid,om door offers haar verhouding tot God uit te drukken
H et offeren schijnt de mens in het bloed te zitten. Bij al
le volkeren, vanaf de vroegste tijden, onbeschaafd of gekul-
tiveerdvinden we altaren,offerriten,priesters. Geen gods
dienst zonder offer. Ja,het offer is het merg van elke re
ligie. In het offer immers kan de mens tot uitdrukking
brengen,dat al het geschapene van God is. Daarom neemt hij
van de vruchten der aarde,van het werk van zijn handen het
beste en biedt het de Opperheer aan. In het offer vindt de
zondige mens het middel om zijn schuld te belijden. Hij,die
door zijn opstand tegen de Heer van het leven het recht op
het leven verspeeldeneemt de schoonste dieren van zijn kud
de en doodt ze,om in dit stervende dier als het ware zijn
eigen leven terug te geven. Offerende ook viert de boet
vaardige mens zijn verzoening met God; in de offermaaltijd
brengt hij tot uitdrukking, dat de vijandschap verkeerde in
vriendschap,want men eet met vrienden of om zich vrienden
te maken. En wij,kristenen,dan? Sinds ons Paaslam,Kristus,
is geslachtneemt God geen ander offer meer aan, omdat Hij
geen behagen kan scheppen in enig ander offer en voor Hem
alle oud-testamentische offers slechts aanvaardbaar waren
inzover zij heenwezen naar het offer van Kristus. Zal de
kristelijke godsdienst dan een religie zonder offer zijn?
Verre vandaar! De kruisdood van Kristus,het offer van Kal-