<U?
BR
5
met NEVEDA-WOL.
Waar?
In vele kleuren. SIRENE en SOCKY.
Natuurlijk "De Magneet"
ben,op een preek of op een vermaning in de biechtstoel?
Wie zal het zeggen? Maar de priesters lijden onder dat be
oordelen en veroordelen,want óók priesters hebben een ge
voelig mensenhartóók priesters hebben eergevoel. En dat
bekladden van de priesters gebeurt altijd achter hun rug om
en tegenover dat geklets achter hun rug om staan zij volko
men weerloos en machteloos. Omdat men de priesters niet
met open vizier tegemoet treedtkunnen zij zich nooit ver
dedigen. Kwamen de mensen met hun klachten over de pries
ters maar eerlijk naar hen toe! Er zou in een open gesprek
heel wat klaarheid kunnen komen,heel wat misverstanden
kunnen worden opgeruimd; zelfs is het niet uitgesproken,
dat leek en priester na zo'n open gesprek als vrienden uit
een zouden gaan. De gelovigen zouden eens moeten bedenken,
dat hun pastoor en kapelaans ook de voorkeur hadden kunnen
geven aan een vrouw en een gezin. Het is tenslotte toch
waar ,dat de priesters omwille van de gelovigen de tal
rijke zware offers van de levenslange eenzaamheid brengen.
Als zij niet moedig de dagelijks terugkerende pijn van het
alleen-zijn droegen,zou het er voor de gelovigen maar lelijk
uitzien. Terwijl niemand van zijn evenmens verwacht,dat hij
volmaakt is,neemt men het de priesters erg kwalijk,dat zij
gebreken hebben,alsof de wijding de menselijke natuur zou
opheffen! Eigenlijk moesten de gelovigen God bedanken voor
de gebreken van de priesters. Volmaakte priesters zouden
immers weinig begrip hebben voor de zwakheden van de gelo
vigen, zoals mensen,die altijd gezond zijn,geen begrip hebben
voor zieken en zwakken. Ook stellen de gelovigen in het al
gemeen veel te hoge eisen aan hun priesters. Niemand vraagt
van een dokter, dat hij ook een goed schoenmaker is en nie
mand verwacht van de bakker, dat hij bekwaam is in het plom
beren van aangevreten tanden. Maar de priester moet een