(door W V. v e r vo lg het belangrijkste bewijs,dat zwemmen een
bewegen- in-vreugde is, vind ik persoonlijk echter in het
feit, dat ondanks lage watertemeratuur en het aantal zonlo-
ze zomerse dagen,er toch nog gezwommen wordt en niet al
leen door dames,die in gewicht willen verminderen en men
sen, d|e zich willen harden of andere "stoere" motieven,
maar ook door velen, die slechts zwemmen omdat ze het zo
fijn vinden. heel in het bijzonder heeft het water een bijna
magische aantrekkingskracht op de jeugd en vooral op de
meisjes. ook hier geldt we er, dat naast het doorleven van
de beweg i ngsv reugde ook het zwemmen overvloedige kansen
biedt om de lichamelijke vorming op de meest natuurlijke en
vanzelfsprekende wijze te geven. de eerste aanraking met *t
water, het z g d o o r k o m e n r o e p t altijd een zekere weerstand
op, die overwonnen dient te w o r d e n a l v o r e n s het intensieve.
plezier van het drijven,spartelen, proesten, duiken en zwem
men kan worden ingegaan. waarna het lichaamsgewicht geheel
wegvalt, het bewegen slechts door de weerstand van het wa
ter wordt belemmerd. je voelt je dan wegglijden in een pri
mitief stadium van het leven,waarin geen plaats is voor
zorgen, voor beschaving en opgaven en moeilijkheden, maar
slechts twee belangrijke dingen blijven: je zelf en het wa
ter, als partner en tegensatnderer wordt een dialoog ge
voerd,een spel van vraag en antwoord,een aftasten van mo
ge l ij k h e d e n e e n verkennen van de illussieve wereld. door 't
spel het kennen van zijn eigen krachten en b e d r e v e n h e i d h e t
belevende lichaam speelt met het levende water in een in
tensieve spelsfeer. door het spel met het water, het bele-
van van allerlei emoties,het genieten van het heden en het
(nog) niet gericht zijn op de prestaties. ook heeft dit
spel een sociale s t i mu l a n s w e l k e de intermenselijke verhou
dingen gunstig beïnvloedt,het legt als samenspel de mens
de verplichting op eerlijk te handelen en te zorgen voor
"fair play". Het heeft daarom ook een gemeenschapsbevorde
rende werking in die zin,dat het een sociaal appel brengt
en vele andere partners tot elkaar brengt zonder te letten
op maatschappelijke s.öc.i ale en confessionele achtergronden.
de speciale b e w e g i n gs vreugde ligt bij het zwemmen in de
"motorische vrije associatie"; het lichaam kan gebruikt
worden op een relatief ongebondenniet stereotypeen im
pulsieve manier. de waarde van het zwemmen is dan ook ge
legen in de v e r.p l.a ats i.ng van het lichaam op een wijze d e
veel creatiefs toelaat. dlt geeft een emotioneel aspekt en
een tinteling van vitaliteit aan het zwemmen. En hier ligt