ZWAKZINNIGE KINDEREN
(vervolg en slot) Wanneer zijn kinderen zwakzinnig? Dit is
heel moeilijk te beantwoorden. dat komt, omdat je in de klas
enz,te maken hebt met een aantal kinderen en omdat ieder
kind voor zichzelf een samenstel is van verschillende fak-
toren. Daarbij komt het millieu waaruit het kind stamt. In
de klas wordt het kind beschouwd in de verhouding tot zijn
leerstof. En dan bemerk je,dat er kinderen zijn,die deze
leerstof heel gemakkelijk in zich opnemen en kinderen,die
er mee worstelen en ook kinderen,die het helemaal niet
aankunnen d i e het met geen mogelijkheid kunnen verwerken.
je gaat je dan bezinnen op de oorzaken van eventuele te
kortkomingen,al is het alleen maar om een rapportzijfer
voor gedrag en ijver te kunnen geven. |k geloof, dat het
voor de klasseonderwijzer niet veel moeilijkheden geeft het
cijfer voor gedrag, vlijt en netheid te geven. üe h o o f d c ij-
fers voor het rapport geven dan de meeste moeite; met de
.rest kan men dan wel eens goochelen. dan kan het verschijn
sel optreden van de "lieve juffrouwndie achten en negens
uitdeelt, en van de "onaardige meneer", die lage cijfers
geeft. kan het uiterlijk van het kind een aanwijzing geven?
men spreekt van stomme en van schrandere gezichten. üe in
telligentie kan zich uitdrukken in de vorm en de uitdruk
king van het gezicht. men zegt,er bestaan denkersvoorhöof-
den en opgeblazen gezichten. er zijn ook scherzinnig tinte
lende ogen en er zijn doffe, inerte ogen, die soms geestelijke
armoede vertolken. maar men moet voorzichtig zijn,want...
in de tropen heb ik schoonheidsmiddelen zien gebruiken om
grote,ronde ogen te verkrijgen,en in de gedichten van home
rus worden de koe 1 e ogen van hera herhaaldelijk als schoon
bezongen... aan de hand van de uiterlijke verschijnselen is
het nog lang n e t altijd d u i d e lijk o a t men zwakzinnigheid
kan d l agnot i seren het uiterlijk van het kind helpt ons
lang niet altijd op de goede weg en voert ons zelfs soms
op een dwaalspoor. er kunnen je nog veel andere dingen op-
va l l e n n a m e l ijk reakt i esnelhe i dsloomhe i dne i g i ng tot suf
fen, het maken van domme o p m e r k i n g e n z i n t u i g e l ij k e defekten,
enz. Maar dan rijst weer de vraag: hebben we hier te maken
met me nta lè v ersta n delijk e tekorten of met onwil? je moet
ze dan weer zien te verdelen int 1 zij die niet kunnen, DE
dommen; 2 zij die niet willen,de belhamers en de luiaards;
3 ZIJ die wel willen en ook wel het vermogen hebben om mee
te komen,maar zich niet alleen kunnen uiten. u ziet wel..,
Heb.t begrip voor dit soort kinderen. w.v.