VACANT I E ----- A R B E ID "Akersloter" vroeg zich in het laatste nummer van "Op de Hoek" af,of de oorzaak van het moeten doubleren van een klas niet gezocht moet worden in de arbeid gedurende de. vacanties? Geenszins! Vacantie betekent vrij zijn,d.w.z. vrij zijn van de gewone verpl i cht i ngen de aandacht op iets anders vestigen» Voor leerlingen van scholen is lichamelij ke arbeid dus juist de ontspanning bij uitstek in de vacan tie,die de geest verademing geeft en het lichaam staalt. Opvallend is zelfs het verschil in conditie bij een leer ling,die gedurende de vakantie gewerkt heeft,en een,die de vakantie verluierd heeft op het strand. het luieren vergt namelijk meer geestelijke energie dan arbeid» DE oorzaak van het "z i tten-b lijve nn |s de verwekelijking. een leerling van Mulo of Lyceum moet de tijd na school besteden aam zijn huis werk en niet schrikkenjals hij merkt, dat hij nu en dan zelfs nog tot middernacht moet blokken.- h-ij kan werkelijk niet el ke dag met zijn vriendjes door het dorp fietsen; hij mag heel blij zijn,als hij de zonoagmiodag vrij kan maken voor zijn vrienden. Hieraan moet men denken,als men zich beraadt over zijn toekomst. me n krijgt geen diploma cadeau. studie. eist studie-zingen het "wel-gelovenu. televisie als ont spanning is taboe, funest voor leerlingen. voor all e leer lingen is televisie uit de boze, zowel voor die van de la gere school,als voor die van andere scholen. voor de eerst genoemde groep is het dan allang bedtijd en voor de laatst genoemden betekent het versuffing en verstarring van de geestM. (door ons ingekort) Het artikeltje "vakantie-—arbeid" was me recht uit het hart gegrepen en ik wil de schrijver daar voor oprecht danken. |k wil een warm pleidooi houden voor een aktieve vakantiebesteding maar niet in de zin van va kantie-arbeid. Terecht herinnerde de suchrijver aan de strijd tegen de kinderarbeid in het verleden. toen was het moge lijk dat het opgroeiende kind zwaar werk verrichtte. dank zij de sociale wetgeving en de encyclieken van de pausen is hjeraan een einde gemaakt. hierdoor is ons onderwijs op een hechter basis gekomen. het is o i o n m o g e l ijk om na een per - s ode,waarin vooral pygisch veel van het kind werd gevraagd, over te schakelen op aktieve arbeid. er zijn geen twee mo gelijkheden, het is studeren of werken en niet beide. h eet is niet verwonderlijk dat het contactcentrum b e d r ij fs l e v e.n 0 n derwijs een drietal regionale conferenties heeft belegd met als onderwerp de rage onder de schooljeugd, vooral van he.t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1961 | | pagina 4