VACANT I E ----- A R B E ID
"Akersloter" vroeg zich in het laatste nummer van "Op de
Hoek" af,of de oorzaak van het moeten doubleren van een
klas niet gezocht moet worden in de arbeid gedurende de.
vacanties? Geenszins! Vacantie betekent vrij zijn,d.w.z.
vrij zijn van de gewone verpl i cht i ngen de aandacht op iets
anders vestigen» Voor leerlingen van scholen is lichamelij
ke arbeid dus juist de ontspanning bij uitstek in de vacan
tie,die de geest verademing geeft en het lichaam staalt.
Opvallend is zelfs het verschil in conditie bij een leer
ling,die gedurende de vakantie gewerkt heeft,en een,die de
vakantie verluierd heeft op het strand. het luieren vergt
namelijk meer geestelijke energie dan arbeid» DE oorzaak van
het "z i tten-b lijve nn |s de verwekelijking. een leerling van
Mulo of Lyceum moet de tijd na school besteden aam zijn huis
werk en niet schrikkenjals hij merkt, dat hij nu en dan zelfs
nog tot middernacht moet blokken.- h-ij kan werkelijk niet el
ke dag met zijn vriendjes door het dorp fietsen; hij mag
heel blij zijn,als hij de zonoagmiodag vrij kan maken voor zijn
vrienden. Hieraan moet men denken,als men zich beraadt
over zijn toekomst. me n krijgt geen diploma cadeau. studie.
eist studie-zingen het "wel-gelovenu. televisie als ont
spanning is taboe, funest voor leerlingen. voor all e leer
lingen is televisie uit de boze, zowel voor die van de la
gere school,als voor die van andere scholen. voor de eerst
genoemde groep is het dan allang bedtijd en voor de laatst
genoemden betekent het versuffing en verstarring van de
geestM.
(door ons ingekort) Het artikeltje "vakantie-—arbeid" was
me recht uit het hart gegrepen en ik wil de schrijver daar
voor oprecht danken. |k wil een warm pleidooi houden voor
een aktieve vakantiebesteding maar niet in de zin van va
kantie-arbeid. Terecht herinnerde de suchrijver aan de strijd
tegen de kinderarbeid in het verleden. toen was het moge
lijk dat het opgroeiende kind zwaar werk verrichtte. dank
zij de sociale wetgeving en de encyclieken van de pausen is
hjeraan een einde gemaakt. hierdoor is ons onderwijs op een
hechter basis gekomen. het is o i o n m o g e l ijk om na een per -
s
ode,waarin vooral pygisch veel van het kind werd gevraagd,
over te schakelen op aktieve arbeid. er zijn geen twee mo
gelijkheden, het is studeren of werken en niet beide. h eet is
niet verwonderlijk dat het contactcentrum b e d r ij fs l e v e.n 0 n
derwijs een drietal regionale conferenties heeft belegd met
als onderwerp de rage onder de schooljeugd, vooral van he.t