V.H.M.O,om een deel van de vakantie werkend door te bren
gen en geld te verdienen om gedurende de rest van de va
kantie lang gekoesterde wensen in vervulling te kunnen
doen gaan. de kans was geenszins denkbeeldigdat de menin
gen van onderwijs en bedrijfsleven zouden botsen, en de taak
van het C.O.B. is juist de beide groepen nader tot elkaar
te brengen. merkwaard i gde tegenstellingen bleken dwars
door de twee groepen heen te lopen en men vond bij de on
derwijsmensen als bij het bedrijfsleven voor en tegenstan
ders van vakantie-arbeid voor scholieren. de voorstanders
komen aandragen met argumenten als "d e vakanties zijn lang
genoeg""het is goed de handen uit de mouwen te steken na
de geestelijke inspanning op de schoolba nken1'"laat de toe
komstige werknemers maar eens een voorproefje kr ij gen van
wat hen te wachten staat". hler tegenover wil ik enkele
bezwaren plaatsen*. de vakantie is er om uit te rusten; de
arbeid ligt heel vaak beneden het niveau van de scholier;
hij of zij krijgt helemaal geen of een verkeerde indruk van
het bedrijfsleven; en dan. ..het geld. DlT geld bezorgt de
kinderen een materialistische inslag en wordt tegenover
ouders en opvoeders een wa pe n wa a r me e zij menen een mate
van onafhankelijkheid te kunnen verwerven d i e noch bij hun
leeftijd noch bij hun ervaring past. üuist door het werken
tijdens de vakantie zijn er in de laatste jaren enorm veel
excessen voorgekomen. v e e l ouders en onderwijzers zullen
het probleem met zorg gadeslaan. welke zijn veelal de wens
dromen van die werkende scholieren? üm dit zlef verdiende
geld in enkele' dagen kapot te gooien op minder fraaie ma
nier... OF om er eens duchtig kermis mee te vieren?... de
jeugd heeft vaak vreemde wensdromen... w.v.
NASCHRIFT: Ook onder onze lezers dus voor- en tegenstan=
ders van vakantie-arbeid. WlE heeft het gelijk aan zijn
kant? WlE zal dit uitmaken? in de tlj d-Ma a s b o d evan 2?
juli lazen we,dat de commissie vakantie-arbeid in breda.
een aantal normen opstelde. WE laten die hier heel kort
volgen: niet werken buiten de grote vakantie; drie weken
aaneengesloten vakantie overhouden; geen scholieren bene
den 16 jaar laten werken; geen nachtarbeid; jongens en
meisjes werken gescheiden; vooral meisjes in groepsverband
laten werken; afzonderlijke schaftgelegenhe l o voor de meis
jes; goede introductie |n het bedrijf; zorgzaam toezicht;
alleen tewerkstelling als men in bezit is van een intro-
ductiekaart van het gewestelijk arbeidsbureau. me n zie nu
maar! Maar: geen kinderarbeid! Redactie