heeft men nj et begrepen, dat een dergelijk verbod de beste
reclame is om de film toch te gaan zien» wanneer men het
kwade accentueerti s het dan veelal niet een "dooddoener"?
Misschien zijn er zondaars onder de spelers van de film»
Maar deze treft men ook aan bij de "burgers". Er zijn zeker
niet meer zondaars aanwezig dan |n de maatschappij der vol
wassenen. Ja,de volwassenen zijn i n deze fi lm zelf de oor
zaak van een bepaalde "erfzonde''. frappant i s het dat men
van de wereld der tricheurs gaat getuigen,dat de zondaars
niet te onderscheiden zijn van de anderen. een milde volwas
sene zal spontaan bidden "vergeef ons onze schuld®' bij het
zien van nons arme zondaars11. qn wie durft het eerlijk aan
om,zonde van zwakheid onderscheidendde zondaar met de
vinger na te wijzen? de franse titel "ïr i cheurs" valsspe
lers bedr i egers heeft misschien een figuurlijke betekenis.
DE schrijver van de titel heeft als hoofdmotief: mE n kan
geen vals spel spelen met de liefde zonder eraan ten onder
te gaan.- Spelen nozems de hoofdrol? Een moeilijk te beant
woorden vraag,omdat men het niet eens |s over het begrip
nozem. Volgens de opvatting van verschillende pedagogen
wel. Want,zegt men,het is een samenscholing/van jongeren
uit diverse standen en een n et-organ 1 sator 1sche groep,met
een "hol" als uitgangspunt en een soort "le i der®' zonder
gezagspositie» WA t waren de motieven van de "zondaars11?
Soms neiging' tot sensatie of extase,soms onrust aangaande
de levenshoudingsoms angst voor de sociale 0nve1ligheo
Veel vragen bleven me onbeantwoord. Toch ben ik dankbaar
dat ik de film heb mogen zien. de strekking? een gemeen
schap van jongelui die in verzet tegen de cooes van de bur
gers volstrekt vrij wil zijn. verschillende vrijages vinden
plaats na veelvuldige feestjes. men doorbreekt daarbij enke
le formaliteiten en poogt |n alle vrijheid zich vele dingen
te veroor lo v en ,-d i-e menigmaal s t r ijd i g' z ij-n m e t de eerb-aar-
heid, Bepaalde realiteiten van tederheid en tricherie doen
zich herhaaldelijk voor. Doch de totale strekking ofwel het
einde van de film is doorweven van een en.orm open eerlijk
heid en het streven elkaar te accepteren zoals men is.WoV.
NASCHRIFT: Het boek,beslist geen kinderlectuurlas ik wel,
de film zag ik niet. Na lezing van dit boek bekroop me een
groot medelijden met deze zoekende mensen, deze losgeslagen
en losgelaten jongeren,in wie naast zonde ook echte deugd
is en zu ver chr i ste lijke naastenliefde. redacteur
CRÈME KOP EN SCHOTELS 68 CENT - PNVELZEBOER