veel talrijker zijn dan in grotere gemeenschappen daarbij komt nog,dat de goede naam.van een dorp veel eerder in het geding komt oia'.n de goede. naam van een stad, omdat b v één Akersloter veel gauwer als vertegenwoordiger van heel Akersloot wordt beschouwd dan één Amsterdammer als repre sentant van heel A.msterdam. Juist omdat dorpelingen vaak versleten worden voor minder beschaafd,minder beleefd, minder goed opgevoed dan.stedelngenhebben dorpelingen de opdracht dit te loochenstraffen door een extra ontwik kelde wellevendheid aan de wereld te tonen. en dan de vierde u i tv lu c ht i "het gaat om het i n n e r l ijk n e t om het uiterlijk1'. ik noem dit niet zonder meer een uit vlucht. Want. het ?s een uitvlucht! Wij zijn geen geesten, geen wezens zonder uiterlijk; we zijn bezintu i gde, in het li chaam levende wezens. z|el en. lichaam vormen een, wezens eenheid waardoor de mens mens'is. er bestaat een zeer nau we wisselwerking tussen innerlijk en u i ter lijk tu ssen inwen dig en uitwendig leven. innerlijk en uiterlijk beïnvloeden elkaar voortdurend. cen werkelijk innerlijk beschaafd mens zal ook uiterlijk beschaafd zijn,zelfs al kent hij in concre™ to niet alle gangbare regels der wellevendheid. van .de an dere kant zal een mens zonder innerlijke beschaving zich niet lang- als wellevend mens' kunnen handhaven. heel wat zogenaamde beschaving verdinkt in het-vierde glas cognac of in het zesde pilsje. daarom molmde thomas van AqUINO de wellevendheid dan ook de "luister der rechtschapenheid". De rechtschapenheid |s het i n n e r lijk e d e luister het uiter lijke. Wellevendheid is de glans,de heerlijkhe i d de stralen de schoonheid van een innerlijk rechtschapen- mens. en juist omdat er evenwicht moet bestaan tussen innerlijkheid en uiterlijkheid dient een innerlijk beschaafd mens ook uiter lijk wellevend te zijn. een innerlijk beschaafd mens zal niet gemakkelijk zondigen tegen de grondregels der wellevendheid, maar hij kan wel onbekend zijn met de gangbare goede gewoon ten en zal dit betreuren. de regels der wellevendheid zijn voor een deel conventioneel, d, w.z.als bij onderlinge af- spraak opgesteld en daarom voor een deel ook aan verande ringen onderhevig,voor een deel verschillend naar land streek en landaard, naar leefmidden en leeftijd. qaarom moe ten ze aangeleerd worden. w1e voor een beschaafd mens wil doorgaan -en wie wil dat niet?- zal zich de moeite moeten getroosten z i.ch de kennis te verwerven van de bijzondere regels en de geldende gebruiken. "het zou een beschaafd mens tot een grove fout worden aangerekend, indien hij deze

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1961 | | pagina 9