veel talrijker zijn dan in grotere gemeenschappen daarbij
komt nog,dat de goede naam.van een dorp veel eerder in
het geding komt oia'.n de goede. naam van een stad, omdat b v
één Akersloter veel gauwer als vertegenwoordiger van heel
Akersloot wordt beschouwd dan één Amsterdammer als repre
sentant van heel A.msterdam. Juist omdat dorpelingen vaak
versleten worden voor minder beschaafd,minder beleefd,
minder goed opgevoed dan.stedelngenhebben dorpelingen
de opdracht dit te loochenstraffen door een extra ontwik
kelde wellevendheid aan de wereld te tonen.
en dan de vierde u i tv lu c ht i "het gaat om het i n n e r l ijk n e t
om het uiterlijk1'. ik noem dit niet zonder meer een uit
vlucht. Want. het ?s een uitvlucht! Wij zijn geen geesten,
geen wezens zonder uiterlijk; we zijn bezintu i gde, in het li
chaam levende wezens. z|el en. lichaam vormen een, wezens
eenheid waardoor de mens mens'is. er bestaat een zeer nau
we wisselwerking tussen innerlijk en u i ter lijk tu ssen inwen
dig en uitwendig leven. innerlijk en uiterlijk beïnvloeden
elkaar voortdurend. cen werkelijk innerlijk beschaafd mens
zal ook uiterlijk beschaafd zijn,zelfs al kent hij in concre™
to niet alle gangbare regels der wellevendheid. van .de an
dere kant zal een mens zonder innerlijke beschaving zich
niet lang- als wellevend mens' kunnen handhaven. heel wat
zogenaamde beschaving verdinkt in het-vierde glas cognac
of in het zesde pilsje. daarom molmde thomas van AqUINO
de wellevendheid dan ook de "luister der rechtschapenheid".
De rechtschapenheid |s het i n n e r lijk e d e luister het uiter
lijke. Wellevendheid is de glans,de heerlijkhe i d de stralen
de schoonheid van een innerlijk rechtschapen- mens. en juist
omdat er evenwicht moet bestaan tussen innerlijkheid en
uiterlijkheid dient een innerlijk beschaafd mens ook uiter
lijk wellevend te zijn. een innerlijk beschaafd mens zal niet
gemakkelijk zondigen tegen de grondregels der wellevendheid,
maar hij kan wel onbekend zijn met de gangbare goede gewoon
ten en zal dit betreuren. de regels der wellevendheid zijn
voor een deel conventioneel, d, w.z.als bij onderlinge af-
spraak opgesteld en daarom voor een deel ook aan verande
ringen onderhevig,voor een deel verschillend naar land
streek en landaard, naar leefmidden en leeftijd. qaarom moe
ten ze aangeleerd worden. w1e voor een beschaafd mens wil
doorgaan -en wie wil dat niet?- zal zich de moeite moeten
getroosten z i.ch de kennis te verwerven van de bijzondere
regels en de geldende gebruiken. "het zou een beschaafd
mens tot een grove fout worden aangerekend, indien hij deze