gekozen" en ieder die "gekozen" heeft, zich. daardoor ge
bonden v/eet en er het beste van probeert te maken,beang
stigend, angstwekkend. voor de nozem,en daarom tot verzet
prikkelend. Sn de sukkel,die. met de omstandigheden ver
zoend is en met het halve ei genoegen heeft genomen,is
voor de nozem een uitdaging,omdat hij alles of niets eist.
Hij keert zich meer tegen het sukkel-worden dan tegen de
sukkel zelf. Frappant is,dat een willekeurig iemand uit
de nozemgroep beslist wie het slachtoffer zal worden. Dit
maakt de agressiviteit van de nozemgroep zinlozer en ook
meer angstaanjagend. Een recent voorbeeld: Enige jongelui
dansen gezellig"in" eën dansgelegenheid. Ineenszonder eni
ge voorafgaande woordenwisseling of andere aanleiding,
storten zich'een"paar nozems'op deze jongelui onder de
uitroep"Daar heb je dat heilige boontje,die zullen we
eens kraken!" en het werd een flink gevecht.
Hoe staat de nozem tegenover het gezag?
Omdat de sukkel -weerloos is en bij voorbaat verloren kan
hij slechts roemloos ten onder gaan; aan de sukkel is
geen eer te behalen. Dit is anders met het gezag. Het ge
zag is er voortdurend. Dit geeft de wereld van de nozem
kleur, fleur en het nodige relief. In zijn achterhoofd
leeft het bewustzijn,dat het gezag zich altijd zal mani
festeren. Is de verveling en de leegte in de nozem tot
een hoogtepunt gekomen,dan gaat hij' het gezag tarten en
op de''proef stellen. Soms ook is het niet-begrepen-worden
of ee'n Tvildwestfilm de oorzaak van verzet. Dan komt de
nozem tot een werkelijke strijd tegen het -gezag en krijgt
de wereld van de nozem weer een zekere structuur. Mis
schien speelt daarbij de kwestie van vraag en antwoord,
van speler en tegenspeler een rol. Er wordt geklopt en
er komt antwoord. Het waterkanon en de gummiknuppel pro
beren hierbij de grens af te bakenen. Het is het "onschul
dige" belletje-trekken,maar nu op grote schaal.
Uniform en muziek zijn twee belangrijke zaken voor de no
zem. Kleding en muziek zijn twee neerslagpunten in zijn
wisselende wereld. Aan de ene kant zoekt hij hierin het
extreme,aan de andere kant levert hij zich klakkeloos o-
ver aan de heersende mode van de nozemwereld. Zo levert
hij zich ook over aan het ritme van de swing,de rock and
roll,de twist. Vindt hij daarin een zekere omlijning van
zijn leefwereldof Is het een belijdenis van eenzaamheid
in groepsverband? Het expressieve element,het ritme,de
motorische ongebondenheid en de bewegingsvreugde spelen
ternauwernood een rol. Het is eigenlijk de allerindividu-