G_A S T .V. E_I J_H_E_I_D
(;2) De beoefening van de gastvrijheid heeft nu nog plaats
in de kloos-ters,maar in veel beperkter mate, en verder
wordt die deugd in de kleinere familiekring beoefend. Wel
ke is de betekenis ervan? Deze kunnen- we ontlenen aan de
zin van de oude offermaaltijdeh,die gehouden werden na de
offers en die opgevat werden als uitgaande van de verzoe
ning ofwel de verzoende godheid. Het aanzitten aan de maal
tijd bedoelde uitdrukking te geven aan de eensgezindheid,
die door het offer was bewerkt. Offers kunnen gezien wor
den als geschenken en geschenken kunnen dienen om iemand
te eren of een verbroken band te herstellen. In het aan
zitten van gasten aan de familiemaaltijd moet dus een sym
bool gezien worden van de eenheid onder elkaar. Bij chris
tenen kan dat alleen een eenheid in liefde zijn. In het
oude Verbond hadden de offermaaltijden al die betekenis.
Vandaar dat een maaltijd ingesloten wordt in een gebed. In
de benedictijner kloosters heeft de maaltijd een sacraal
karakter. Er wordt nimmer onder gesproken en er'wordt een
gedeelte uit de heilige Schrift voorgelezen Het is nu
duidelijker waarom de Heer de hernieuwing van het Kruisof
fer in de vorm van een maaltijd, heeft gegeven: de boven-
natuurlijke eenheid onder elkander komt er door tot ui
ting en wordt erdoor bewerkt en bevestigd op sacramentele
wijze. Met het oog daarop sprak de Heer vaak over maaltij
den en vergeleek Hij de hemelse heerlijkheid met een
feestmaaltijd (Mat.22,1-1^; Luk.1A,16-2^0 Vanaf het con
cilie van Trente stond de offergedachte van het Misoffer
meer voorop. Thans wordt ook aan de maaltijd.sgedachte meer
aandacht besteedwaaruit het nieuwe gebruik is voortgeko
men om met het gezicht naar het volk te celebreren. Mis
schien is de verbrokkeling,die onze tijd kenmerktdaar me
deoorzaak van. De offergedachte echter behoort voorop te
staan Na deze summiere uiteenzettingover de gastvrij
heid is het ons wel duidelijk geworden,dat we de gastvrij
heid, als uitvloeisel van de naastenliefdedienen te acti
veren of liever gezegd te cultiveren. De maaltijden,waar
aan- we gasten uitnodigen,kunnen gezien worden als een
voortzetting, van de vroegere agapen of liefdemaaltijden.
W.V.
NASCHEIFT: In een begeleidend schrijven vraagt de heer V.
ons om kantekeningen of commentaar.
Momenteel 'bestaat in veel religieuse gemeenschappen de
tendenz om het zwijgen onder de maaltijd te beperken of af