G_A S T .V. E_I J_H_E_I_D (;2) De beoefening van de gastvrijheid heeft nu nog plaats in de kloos-ters,maar in veel beperkter mate, en verder wordt die deugd in de kleinere familiekring beoefend. Wel ke is de betekenis ervan? Deze kunnen- we ontlenen aan de zin van de oude offermaaltijdeh,die gehouden werden na de offers en die opgevat werden als uitgaande van de verzoe ning ofwel de verzoende godheid. Het aanzitten aan de maal tijd bedoelde uitdrukking te geven aan de eensgezindheid, die door het offer was bewerkt. Offers kunnen gezien wor den als geschenken en geschenken kunnen dienen om iemand te eren of een verbroken band te herstellen. In het aan zitten van gasten aan de familiemaaltijd moet dus een sym bool gezien worden van de eenheid onder elkaar. Bij chris tenen kan dat alleen een eenheid in liefde zijn. In het oude Verbond hadden de offermaaltijden al die betekenis. Vandaar dat een maaltijd ingesloten wordt in een gebed. In de benedictijner kloosters heeft de maaltijd een sacraal karakter. Er wordt nimmer onder gesproken en er'wordt een gedeelte uit de heilige Schrift voorgelezen Het is nu duidelijker waarom de Heer de hernieuwing van het Kruisof fer in de vorm van een maaltijd, heeft gegeven: de boven- natuurlijke eenheid onder elkander komt er door tot ui ting en wordt erdoor bewerkt en bevestigd op sacramentele wijze. Met het oog daarop sprak de Heer vaak over maaltij den en vergeleek Hij de hemelse heerlijkheid met een feestmaaltijd (Mat.22,1-1^; Luk.1A,16-2^0 Vanaf het con cilie van Trente stond de offergedachte van het Misoffer meer voorop. Thans wordt ook aan de maaltijd.sgedachte meer aandacht besteedwaaruit het nieuwe gebruik is voortgeko men om met het gezicht naar het volk te celebreren. Mis schien is de verbrokkeling,die onze tijd kenmerktdaar me deoorzaak van. De offergedachte echter behoort voorop te staan Na deze summiere uiteenzettingover de gastvrij heid is het ons wel duidelijk geworden,dat we de gastvrij heid, als uitvloeisel van de naastenliefdedienen te acti veren of liever gezegd te cultiveren. De maaltijden,waar aan- we gasten uitnodigen,kunnen gezien worden als een voortzetting, van de vroegere agapen of liefdemaaltijden. W.V. NASCHEIFT: In een begeleidend schrijven vraagt de heer V. ons om kantekeningen of commentaar. Momenteel 'bestaat in veel religieuse gemeenschappen de tendenz om het zwijgen onder de maaltijd te beperken of af

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1962 | | pagina 5