5.26
3^.21
60.53
doende inziet"(P.P.Dlijkt het ons niet zo slecht toe,
vooral niet waar"van 'Akersloot gezegd wordt dat "de cij
fers van het voortgezet onderwijs een somber beeld geven
en dat de belangstelling voor technische school,leerlin
genstelsel en voor Ulo-opleiding buitengewoon laag is"
(P.P.D.Zien we alleen even naar onze jongens,dan kun
nen we vaststellen, dat ruim ^-0 van de lerende jongens
een L.T.S.-opleiding krijgt; ruim 22 volgt de M.U.L.O.-
opleiding en.ruim 17 geniet middelbaar onderwijs. De
overige percentages gaan naar Kweekschool,Tuinbouwschool,
V.G.L.0. en Brugschool.
WAAR ABRAHAM DE MOSTERD HAALT
Vraag 2 luidde: "Wé.ar volg je dat onderwijs?Ziehier de
antwoorden óp deze vraag:
M e i s j es:
Bergen: 2
Uitgeest: 13
Alkmaar23
Jongens:
-Beverwijk: 2k
Castricum: 2
Alkmaar29
Heemskerk': 2
k-2. 10
3.51
50.88
3.51
Meteen valt weer op,dat alle niet-lager onderwijs buiten
Akersloot moet gezocht worden. Een feit,dat zeker remmend
werkt. Onze kinderen verkeren in een minder gunstige posi
tie dan de kinderen,die in eigen vroonplaats voortgezet on
derwijs kunnen volgen. Wie in ons dorp verder wil of moet
leren is verplicht zich een vervoermiddel aan te schaffen
of van een openbaar vervoermiddel gebruik te maken en'
raakt wekelijks uren kwijt aan het reizen naar en. van de
school; een extra belasting derhalvewant het vraagt zowel
financiële offers als wel offers aan energie en tijd.
Onze meisjes trekken naar Alkmaar (U.L.0. en Huishoud
school) en Uitgeest (V.G.L.0.Alkmaar trekt ruim 60
van de meisjes aan. Nog trekt de helft -van de jongens naar
Alkmaar (Middelbaar onderwijs,M.U.L.0.en L.T.S),maar de
laatste jaren is Beverwijk in opkomst (L.T.SBrugschool,
Gymnasium). We zijn geen profeet,maar zien duidelijk'een
tendenz om ook buiten Alkmaar onderwijs te volgen. Het zou
ons niet verbazen als over enkele jaren Beverwijk een gro
ter percentage jongens zou aantrekken dan Alkmaar. Er zijn
ons inziens aanwijzingen,die hierop duiden.
URENDAGENMAANDENJAREN
Onder de mensen die alleen maar lagere school gehad hebben
zijn er heel watj^ie menen dat "leren" een dolce-far-nien-