lijk lang,zeker voor onvolwassen personen! Kan dat nu
niet ander? We hopen,door middel van deze cijfers,aan de
ouders van lerende meisjes en jongens duidelijk gemaakt
te hebben,dat leren beslist geen "zalig niets-doen" is;
dat bewijzen de gegeven cijfers toch wel overduidelijk.
Nu zullen ze waarschijnlijk beter begrijpen waarom we geen
voorstanders-zonder-meer zijn van werken tijdens de vakan
tie, waarover Tire het eerder gehad hebben.
Ten slotte geven we,ter vergelijking,nog eenmaal het ge
middeld aantal feitelijke werkuren van alle groepen geën
quêteerden per persoon per week:
WERKENDE MEISJES: ruim 50 uur. WERKENDE JONGENS: ruim 57 i u.
LERENDE MEISJES: ruim kk% uur. LERENDE JONGENS: ruim 5^i u.
Het gemiddelde van de werkende meisjes ligt,zoals we zien,
7v uur beneden dat van de werkende jongens; het gemiddelde
van de lerende meisjes ligt 9t uur beneden dat van de le
rende jongens. Het "sterke" geslacht moet dus op beide
fronten méér presteren dan het "zwakke" geslacht. Verge
lijken we de twee groepen meisjes onderling,dan zien we
dat het gemiddelde van het werkende meisje 5i uur hoger
ligt dan het gemiddelde van het lerende meisje. Vergelij
ken we de twee groepen jongens onderling,dan blijkt dat
het gemiddelde van de werkende jongens 3 uur hoger ligt
dan het gemiddelde van de lerende jongens,een betrekke
lijk gering verschil. Hierbij moeten we echter aantekenen
dat de "lerende" jeugd in het algemeen jonger is dan de
"werkende" jeugd (er zijn erbij die nog maar 12 jaar oud
zijn) en dat,naar onze persoonlijke ervaring,leren vaak
meer uitputtend is dan werken. Naar onze overtuiging mo
gen de lerende jongelui gerust een wat kortere werkweek
hebben dan de werkende jongens en meisjes,omdat het even
wicht daardoor naar ons inzicht niet ernstig verstoord
wordt. We stellen nogmaals vast dat,met uitzondering van
de lerende meisjes,de gemiddelde werkweek van de jeugdige
personen belangrijk hoger ligt dan de Vj-urige werkweek
zou doen vermoeden,namelijk respectievelijk 5, 12-v en
uur. De werkende meisjes,de werkende en lerende jongens
hebben in elk geval géén ^5-urige werkweek. En zij zijn
allen onvolwassen:
Rest ons nu nog te behandelen de vragen aangaande de hob
by. Hier nemen we werkende en lerende meisjes en jongens
samen,zoals we eerder hebben gezegd.