No. 1683 Zaterdag 15 Maart 1947 38e Jaargang
Jlifoec C
voor de Rijp, Graft, Noordeinde, Oost- en West-Graftdijk, Zuid- en Noord-Schermer,
Schermerhorn, Beemster en omstreken
Uitgever
Drukkerij O. J. Hoogcarspel
De Rijp, Telefoon 1
Abonnementsprijs
50 cents per 3 maanden bij vooruitbetaling
franco per post f 2,10 per jaar
plus incasso-kosten
Losse nummers 5 cent
Verschijnt wekelijks
Advertentieprijs
10 cents per galjard regel, minimum f 1.—
Inzenden tot uiterlijk Donderdagavond 6 uur
Land- en Tuinbouwkroniek
De richtprijzen voor 1947
Komen er nog toeslagen Het
probleem der productiekosten.
De loonen van landarbeiders
en steaeujKC werknemers.
De „Richtprijzen der akker
bouwproducten oogst 1947" leve
ren vergeleken met de prijzen der
voornaamste producten in 1946
het volgende beeld
Richtprijs 1947 1946
Tarwe f 20.— f 20.50
Rogge f 20.- f 20.25
Gerst f 19— f 19.50
Haver f 17.50 f 18.-
Fabrieks-
aardappelen f 4.75 f 4.75
Suikerbieten f 34.f 38.50
De prijzen voor graan en aard
appelen gelden per 100 kg, die
voor suikerbieten voor 1000 kg.
Misschien zal de bouwboer, de
geringe tendens tot prijsverlaging
ziende, eenigszins verstoord op
merken, dat de productiekosten
voor hem zijn toegenomen en dat
de groote onkosten, die deze
buitengewone strenge winter hem
brengt, door uitwlntering, extra
arbeid en zaaizaad dus, in het
geheel niet in rekening zijn ge
bracht. Inderdaad is dit zoo, doch
wat dit laatste betreft moeten wij
even afwachten. Een schade-
enquete via de P.B.H.'s kan wel
worden doorgevoerd en het is
niet meer dan billijk, dat dit ge
beurt en dat dit voor debetrok
kenen een toeslag ten gevolge
heeft. Dit punt moet dus zeker
worden besproken.
Evenwel zit aan deze richt
prijzen nog een ander probleem
vast en wel dat der productie
kosten. Immers deze bepalen de
winst van den ondernemer en...
de concurrentiemogelljkheid voor
de toekomst op de internationale
markt. Wij wezen er reeds op,
dat deze kosten omlaag zullen
moeten en dat dit zal worden
bereikt door rationeele bedrijfs
voering. Maar aan deze kost
prijzen zit nog iets anders vast
en dat zijn de
streeksgewijze verschillen.
Ieder weet. dat een groot bouw
bedrijf op goeden kleigrond, met
een goed machinepark, veel en
veel goedkooper koren produ
ceert dan een klein of middel
matig groot zandbedrijf, waar
handwerk troef is. Bij richtprijzen
over het geheele land worden alle
bedrijven over één kam geschoren
en dat is onbillijk. Zeker kan
men wat bereiken door toeslagen
voor de lichtere gronden, doch
ideaal is ook deze oplossing niet.
Ideaal zou het lijken, wanneer
de kostprijs voor ieder bedrijf
kon worden vastgesteld en daarop
gebaseerd, de richtprijs ook.
Sociaal gezien zou dit zijn toe te
juichen, doch behalve dat het
onmogelijk» is door te voeren,
kleeft er nog een ander bezwaar
aan, n.1. dat het den prikkel tot
rationeele exploitatie zou weg
nemen. Juist doordat verlaging
van productiekosten de winst doet
ontstaan of grooter maakt, ligt in
de richtprijzen een machtig wapcrr
en moet er, ter wille van het
goede doel, wel eens over een
kam worden geschoren Doch
hierin moet niet verder worden
gegaan dan noodig is en juist
daarom moet er naar worden
gestreefd, dat de richtprijzen
districtsgewijs worden vastge
steld.
Het onderzoek der productie
kosten is wel zoo vergevorderd,
dat dit mogelijk is. Het spreekt
vanzelf, dat toeslagregelingen dan
kunnen vervallen. Temeer is dit
wenschelijk, omdat wij voorloopig
nog wel met verplichte inlevering
en met de richtprijzen zullen
blijven zitten.
Weliswaar is het'probleem niet
zóó urgent als in den tuinbouw
het geval is. Doordat primeurs
daar hoogere prijzen behooren
te behalen, heeft men daar alleen
al door de klimaatverschillen
groote variatie in kostprijzen. Bij
den landbouw zijn het meer de
verscheidenheid in bedrijfsiype
en de mechinisatie, die de ver
schillen accentueeren, terwijl de
invloed van het bodemfype bij
beide agrarische groepen boven
dien nog verschillen doet ontstaan.
Zoo is het trouwens ook in het
melkveehoudersbedrijf. Ieder weet
dat deFriesche greidboer de melk
zeker 5 ct per liter goedkooper
kan leveren dan de zandboer.
Ook hier dus weer: ongerecht
vaardigd groote verschillen, die
sociaal noch economisch zijn ver
antwoord.
Deze problemen zijn lypisch
agrarisch. Handel en industrie
kennen ze niet of in veel gerin
gere mate. Immers, deze bedrijven
kunnen worden gevestigd waar
dat het voordeellgste uitkomt. Zoo
is het echter met de agrarische
bedrijven niet en daarom mogen
hier, bij de bepaling van winst
marge en richtprijs, niet dezelfde
maatstaven worden aangelegd.
Om deze redenen moet er naar
worden gestreefd, afwijkingen van
de richtprijzen te verkrijgen in
overeenstemming met de gemid
delde productiekosten in streek
of district.
Het mag niet voorkomen, dat
boeren en tuinders werken voor
prijzen en onder omstandigheden,
waarvoor de stedelijke onder
nemer feestelijk zou bedanken.
In dit verband willen wij nog eens
wijzen op den strijd voor gelijk
stelling der landarbeidersloonen
met die der stedelijke werkne
mers.
Wat kostte het een moeite, de
anderen van het goed recht van
deze zaak te overtuigen, terwijl
toch de rapporten van het Eco
nomisch-technologisch Instituut
duidelijk hadden aangetoond, dat
het verschil in kosten van levens
onderhoud lag in historische en
economische ontwikkeling, d.w.z.
in de aangeboren zuinigheid der
plattelandsbevolking en niet in
realiteiten.
Zoo lang zuinigheid en arbeids-
lust echter nog deugden zijn,
dienen zij ook te worden be
loond!
SCHERMERHORN
Raadsvergadering
Oprichting van een
reinigingsdienst
Vergadering van Donderdag 6
Maart 1947.
Na de behandeling van een aan
tal ingekomen stukken kwam aan
de orde een subsidie-aanvrage
van het medisch-opvoedkundig
bureau te Alkmaar ten bedrage
van 3 cent per inwoner Het
bureau stelt zich ten doel het
geven van adviezen aan de ouders
betreffende de opvoeding van
moeilijke kinderen. Besloten werd
I ct. per inwoner toe te staan en
eens af te wachten welk nut het
bureau voor de gemeente zal af
werpen.
In verband met het voorstel tot
het aanbrengen van een lichtpunt
nabij de oude kaasfabriek te
Stompetoren merkt de heer Plug-
boer op, dat z.i. andere punten
die ook vroeger verlicht waren
eerder voor verlichting in aan
merking zouden komen.
De aandacht werd er op ge
vestigd dat door materiaalgebrek,
voornamelijk de daarvoor nodige
klokken, die vroegere lichtpunien
nog niel kunnen worden hersteld.
Van Ged. Staten was bericht
ontvangen dat in verband met de
noodlijdendheid van de gemeente,
de straat- en hondenbelasting
moeten worden verhoogd. Luxe
honden worden daarom in het
vervolg belast met f 10,—waak-
en bedrijfshonden met f3,—Van
verschillende zijden werd de
aandacht gevestigd op de onmis
baarheid voor de tuinders en
boeren van honden-rattenvangers.
Dergelijke honden zullen niet als
luxe dieren worden beschouwd.
Een politieverordening werd in-
gesteld om de politie te machtigen
in het vrije veld loslopende hon
den, welke een gevaar voorschapen
kunnen worden geacht, uit de weg
te ruimen.
Voor wat betreft de door Ged.
Staten bevolen herziening van de
straatbelasting weigerde de raad
eenstemmig om straatbelasting
op te leggen aan de bewoners
van de Schermer die reeds door
zeer hoge polderlasten volledig
bijdragen aan het onderhoud van
de betreffende wegen. De voor
zitter sprak de vrees uit dat Ged.
Officiële bonnenlijst
voor het tijdvak
van 16 t/m 29 Maart 1947
Bonkaarten KA, KB, KC 703
(Strook no. 3)
651 br. 800 gr brood
65—2 br. 400 gr m
65 1 boter 125 gr boter
65—2 boter 125 gr margarine of
100 gr vet
65—3 boter 250 gr margarine of
200 gr vet
65—1 melk 4 liter melk
652, 653 melk 7 liter melk
65—1 vlees 100 gr vlees
65—2 vlees 400 gr vlees
Algemeen
65-1
Reserve
65—D
65—E
65K
200 gr kaas
1600 gr brood
200 gr kaas
800 gr brood
Bonkaarten KD, KE 703
(Strook no. 3)
661 br. 800 gr brood
66 1 boter 250 gr boter
66—2 boter 125 gr margarine of
100 gr vet
66—2, 66—3 melk 12 liter melk
66—1 vlees, 66—2 vlees 100 gr vlees
Algemeen
66—1 100 gr kaas
Reserve
66—R 800 gr brood
66—U 500 gr. rijst of kindermeel
(uit rijst bereid) of kinder
biscuits
66—S 1000 gr sinaasappelen
(voorinlevering)
66—V 1500 gr sinaasappelen
(vöórlnlevering)
Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME,
MF, MG 704
(Strook no. 3)
654 br. S00 gr brood
65—4 boter 250 gr boter
65—4 marg. 250 gr margarine of
200 gr vet
65—4 melk 5 liter melk
654 vlees 300 gr vlees
655 viees 100 gr vlees
65—4 kaas 200 gr kaas
65—4 eieren 5 eieren
Op 20 Maart zullen nog bonnen
worden aangewezen voor suiker,
versnaperingen en tabak.
De bonnen 66—S Reserve en66—V
Reserve voor sinaasappelen moeten
uiterlijk op 19 Maart worden ingeleverd
bij een detaillist in groenten en-of fruit.
De niet-aangewezen bonnea van
strook no. 2 kunnen worden ver
nietigd.
St. hiermede wel geen genoegen
zouden nemen. Wel verklaarde
de raad zich bereid om de be
woners van de Schermer de kos
ten van straatverlichting in de
Schermer te doen betalen. Hiervan
werd echter geen voorstel gemaakt.
Algemeen was de raad over
tuigd van het nut van een ver
bod tot het verbouwen van an
dere soorten aardappelen dan de
goedgekeurde in de klasse A en
B. Daar echter vele voorraden
pootaaidappelen bevroren zijn en
de bouwers daardoor grote moei
lijkheden kunnen ondervinden,
werd besloten het instellen van
een dergelijke politieverordening