No. 1683 Zaterdag 15 Maart 1947 38e Jaargang Jlifoec C voor de Rijp, Graft, Noordeinde, Oost- en West-Graftdijk, Zuid- en Noord-Schermer, Schermerhorn, Beemster en omstreken Uitgever Drukkerij O. J. Hoogcarspel De Rijp, Telefoon 1 Abonnementsprijs 50 cents per 3 maanden bij vooruitbetaling franco per post f 2,10 per jaar plus incasso-kosten Losse nummers 5 cent Verschijnt wekelijks Advertentieprijs 10 cents per galjard regel, minimum f 1.— Inzenden tot uiterlijk Donderdagavond 6 uur Land- en Tuinbouwkroniek De richtprijzen voor 1947 Komen er nog toeslagen Het probleem der productiekosten. De loonen van landarbeiders en steaeujKC werknemers. De „Richtprijzen der akker bouwproducten oogst 1947" leve ren vergeleken met de prijzen der voornaamste producten in 1946 het volgende beeld Richtprijs 1947 1946 Tarwe f 20.— f 20.50 Rogge f 20.- f 20.25 Gerst f 19— f 19.50 Haver f 17.50 f 18.- Fabrieks- aardappelen f 4.75 f 4.75 Suikerbieten f 34.f 38.50 De prijzen voor graan en aard appelen gelden per 100 kg, die voor suikerbieten voor 1000 kg. Misschien zal de bouwboer, de geringe tendens tot prijsverlaging ziende, eenigszins verstoord op merken, dat de productiekosten voor hem zijn toegenomen en dat de groote onkosten, die deze buitengewone strenge winter hem brengt, door uitwlntering, extra arbeid en zaaizaad dus, in het geheel niet in rekening zijn ge bracht. Inderdaad is dit zoo, doch wat dit laatste betreft moeten wij even afwachten. Een schade- enquete via de P.B.H.'s kan wel worden doorgevoerd en het is niet meer dan billijk, dat dit ge beurt en dat dit voor debetrok kenen een toeslag ten gevolge heeft. Dit punt moet dus zeker worden besproken. Evenwel zit aan deze richt prijzen nog een ander probleem vast en wel dat der productie kosten. Immers deze bepalen de winst van den ondernemer en... de concurrentiemogelljkheid voor de toekomst op de internationale markt. Wij wezen er reeds op, dat deze kosten omlaag zullen moeten en dat dit zal worden bereikt door rationeele bedrijfs voering. Maar aan deze kost prijzen zit nog iets anders vast en dat zijn de streeksgewijze verschillen. Ieder weet. dat een groot bouw bedrijf op goeden kleigrond, met een goed machinepark, veel en veel goedkooper koren produ ceert dan een klein of middel matig groot zandbedrijf, waar handwerk troef is. Bij richtprijzen over het geheele land worden alle bedrijven over één kam geschoren en dat is onbillijk. Zeker kan men wat bereiken door toeslagen voor de lichtere gronden, doch ideaal is ook deze oplossing niet. Ideaal zou het lijken, wanneer de kostprijs voor ieder bedrijf kon worden vastgesteld en daarop gebaseerd, de richtprijs ook. Sociaal gezien zou dit zijn toe te juichen, doch behalve dat het onmogelijk» is door te voeren, kleeft er nog een ander bezwaar aan, n.1. dat het den prikkel tot rationeele exploitatie zou weg nemen. Juist doordat verlaging van productiekosten de winst doet ontstaan of grooter maakt, ligt in de richtprijzen een machtig wapcrr en moet er, ter wille van het goede doel, wel eens over een kam worden geschoren Doch hierin moet niet verder worden gegaan dan noodig is en juist daarom moet er naar worden gestreefd, dat de richtprijzen districtsgewijs worden vastge steld. Het onderzoek der productie kosten is wel zoo vergevorderd, dat dit mogelijk is. Het spreekt vanzelf, dat toeslagregelingen dan kunnen vervallen. Temeer is dit wenschelijk, omdat wij voorloopig nog wel met verplichte inlevering en met de richtprijzen zullen blijven zitten. Weliswaar is het'probleem niet zóó urgent als in den tuinbouw het geval is. Doordat primeurs daar hoogere prijzen behooren te behalen, heeft men daar alleen al door de klimaatverschillen groote variatie in kostprijzen. Bij den landbouw zijn het meer de verscheidenheid in bedrijfsiype en de mechinisatie, die de ver schillen accentueeren, terwijl de invloed van het bodemfype bij beide agrarische groepen boven dien nog verschillen doet ontstaan. Zoo is het trouwens ook in het melkveehoudersbedrijf. Ieder weet dat deFriesche greidboer de melk zeker 5 ct per liter goedkooper kan leveren dan de zandboer. Ook hier dus weer: ongerecht vaardigd groote verschillen, die sociaal noch economisch zijn ver antwoord. Deze problemen zijn lypisch agrarisch. Handel en industrie kennen ze niet of in veel gerin gere mate. Immers, deze bedrijven kunnen worden gevestigd waar dat het voordeellgste uitkomt. Zoo is het echter met de agrarische bedrijven niet en daarom mogen hier, bij de bepaling van winst marge en richtprijs, niet dezelfde maatstaven worden aangelegd. Om deze redenen moet er naar worden gestreefd, afwijkingen van de richtprijzen te verkrijgen in overeenstemming met de gemid delde productiekosten in streek of district. Het mag niet voorkomen, dat boeren en tuinders werken voor prijzen en onder omstandigheden, waarvoor de stedelijke onder nemer feestelijk zou bedanken. In dit verband willen wij nog eens wijzen op den strijd voor gelijk stelling der landarbeidersloonen met die der stedelijke werkne mers. Wat kostte het een moeite, de anderen van het goed recht van deze zaak te overtuigen, terwijl toch de rapporten van het Eco nomisch-technologisch Instituut duidelijk hadden aangetoond, dat het verschil in kosten van levens onderhoud lag in historische en economische ontwikkeling, d.w.z. in de aangeboren zuinigheid der plattelandsbevolking en niet in realiteiten. Zoo lang zuinigheid en arbeids- lust echter nog deugden zijn, dienen zij ook te worden be loond! SCHERMERHORN Raadsvergadering Oprichting van een reinigingsdienst Vergadering van Donderdag 6 Maart 1947. Na de behandeling van een aan tal ingekomen stukken kwam aan de orde een subsidie-aanvrage van het medisch-opvoedkundig bureau te Alkmaar ten bedrage van 3 cent per inwoner Het bureau stelt zich ten doel het geven van adviezen aan de ouders betreffende de opvoeding van moeilijke kinderen. Besloten werd I ct. per inwoner toe te staan en eens af te wachten welk nut het bureau voor de gemeente zal af werpen. In verband met het voorstel tot het aanbrengen van een lichtpunt nabij de oude kaasfabriek te Stompetoren merkt de heer Plug- boer op, dat z.i. andere punten die ook vroeger verlicht waren eerder voor verlichting in aan merking zouden komen. De aandacht werd er op ge vestigd dat door materiaalgebrek, voornamelijk de daarvoor nodige klokken, die vroegere lichtpunien nog niel kunnen worden hersteld. Van Ged. Staten was bericht ontvangen dat in verband met de noodlijdendheid van de gemeente, de straat- en hondenbelasting moeten worden verhoogd. Luxe honden worden daarom in het vervolg belast met f 10,—waak- en bedrijfshonden met f3,—Van verschillende zijden werd de aandacht gevestigd op de onmis baarheid voor de tuinders en boeren van honden-rattenvangers. Dergelijke honden zullen niet als luxe dieren worden beschouwd. Een politieverordening werd in- gesteld om de politie te machtigen in het vrije veld loslopende hon den, welke een gevaar voorschapen kunnen worden geacht, uit de weg te ruimen. Voor wat betreft de door Ged. Staten bevolen herziening van de straatbelasting weigerde de raad eenstemmig om straatbelasting op te leggen aan de bewoners van de Schermer die reeds door zeer hoge polderlasten volledig bijdragen aan het onderhoud van de betreffende wegen. De voor zitter sprak de vrees uit dat Ged. Officiële bonnenlijst voor het tijdvak van 16 t/m 29 Maart 1947 Bonkaarten KA, KB, KC 703 (Strook no. 3) 651 br. 800 gr brood 65—2 br. 400 gr m 65 1 boter 125 gr boter 65—2 boter 125 gr margarine of 100 gr vet 65—3 boter 250 gr margarine of 200 gr vet 65—1 melk 4 liter melk 652, 653 melk 7 liter melk 65—1 vlees 100 gr vlees 65—2 vlees 400 gr vlees Algemeen 65-1 Reserve 65—D 65—E 65K 200 gr kaas 1600 gr brood 200 gr kaas 800 gr brood Bonkaarten KD, KE 703 (Strook no. 3) 661 br. 800 gr brood 66 1 boter 250 gr boter 66—2 boter 125 gr margarine of 100 gr vet 66—2, 66—3 melk 12 liter melk 66—1 vlees, 66—2 vlees 100 gr vlees Algemeen 66—1 100 gr kaas Reserve 66—R 800 gr brood 66—U 500 gr. rijst of kindermeel (uit rijst bereid) of kinder biscuits 66—S 1000 gr sinaasappelen (voorinlevering) 66—V 1500 gr sinaasappelen (vöórlnlevering) Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG 704 (Strook no. 3) 654 br. S00 gr brood 65—4 boter 250 gr boter 65—4 marg. 250 gr margarine of 200 gr vet 65—4 melk 5 liter melk 654 vlees 300 gr vlees 655 viees 100 gr vlees 65—4 kaas 200 gr kaas 65—4 eieren 5 eieren Op 20 Maart zullen nog bonnen worden aangewezen voor suiker, versnaperingen en tabak. De bonnen 66—S Reserve en66—V Reserve voor sinaasappelen moeten uiterlijk op 19 Maart worden ingeleverd bij een detaillist in groenten en-of fruit. De niet-aangewezen bonnea van strook no. 2 kunnen worden ver nietigd. St. hiermede wel geen genoegen zouden nemen. Wel verklaarde de raad zich bereid om de be woners van de Schermer de kos ten van straatverlichting in de Schermer te doen betalen. Hiervan werd echter geen voorstel gemaakt. Algemeen was de raad over tuigd van het nut van een ver bod tot het verbouwen van an dere soorten aardappelen dan de goedgekeurde in de klasse A en B. Daar echter vele voorraden pootaaidappelen bevroren zijn en de bouwers daardoor grote moei lijkheden kunnen ondervinden, werd besloten het instellen van een dergelijke politieverordening

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1947 | | pagina 1