foede kwaliteit JulsU afweekte# No. 1692 Zaterdag 17 Mei 1947 38e Jaargang Jlifou C voor de Rijp, Graft, Noordeinde, Oost- en West-Graftdijk, Zuid- en Noord-Schermer, Schermerhorn, Beemster en omstreken Uitgever Drukkerij" G. J. Hoogcarspel De Hijp, Telefoon 1 Abonnementsprijs 50 cents per 3 maanden bij vooruitbetaling franco per post f 2,40 per jaar plus incasso-kosten Losse nummers 5 cent Verschijnt wekelijks Advertentieprijs 10 cents per galjard regel, minimum f la- Inzenden tot uiterlijk Donderdagavond 6 uur MIJN HERINNERINGEN AAN DE VOLKSHOGESCHOOL. Wekt de slapenden en roept de levenden. „Nu zullen jullie," zo vervolgde ik mijn verhaal, terwijl ik met mjjn vrienden, Henk en Ans, in het begin in het begin van de avond de onder gaande zon nastaarden, „je misschien afvragen wat is dat nou voor instel ling die Volkshogeschool. Hoe is deze er gekomen er wat is de geschie denis daarvan. Wel het is import." „Toch niet „made in Germany?" meende Henk te moeten opijierken. „Het klinkt zo volks!" „Ik kan je geruststellen waarde vriend, want voor de Duitsers nog droomden van hun de derde rijk had Denemarken reeds een Volkshoge school geschiedenis achter de rug van een kleine honderd jaar. Het is dit landje, ongeveer net zo groot als Nederland, maar momen teel met een bevolking die in aantal 2 y2 maal zo weinig telt als de onze, wat zich na de terugtocht der Fran sen in de vorige eeuw in een mise- bele toestand bevond. Niet alleen materieel maar ook geestelijk. Ik zal er niet over uitwijden maar misschien ligt er iets in de vergelijking van Nederland van thans, nu de Duit sers zo „gelant" waren terug te ke ren naar hun heimat, met het De nemarken van toen. In geestelijk opzicht althans. Honderd jaar ver schil... Enfin om kort te gaan," repli ceerde ik Henk verder, „er waren toen in Denemarken twee mensen die het geestelijk verval niet met rust liet. Het gewone onderwijs bracht wel kennis bij maar het be zielende om die kennis te gebruiken was niet in de mensen aanwezig. Ieder leefde voor zichzelf of voor z'n eigen standje en met dat al ging het steeds meer bergafwaarts. Het waren Grundtvig, een predi- kant, en Kold, een dorpsonderwijzer die eerst afzonderlijk maar later in samenwerking een school stichtten die zij Volkshogeschool noemden. Kold begon in een oud boerderijtje jonge boerenzoons, van om de twin tig, bij elkaar te halen gedurende meerdere maanden. En Ans en Henk, deze Kold was een wonderlijk mens. Voor hij tot een bepaalde levenswijsheid geko men was had hij nu niet een ge makkelijke jeugd gehad. Maar het had hem tot een sterke persoonlijk heid gemaakt. En wat hij zo graag wilde was het vuur wat in hem zelf brandde ook op anderen over bren gen. Van hem is het gezegde „Kennis is een goede dienaar maar eerst moet het leven komen." En verder „laten we de jongens niet uitdossen met kennis en ze roofdierenklauwen ge ven om de goederen der wereld tot zich te trekken." Tot zijn leerlingen zei Kold „ik zal jullie opwinden als een horloge. Als je straks in de maatschappij te rug komt, moet je niet te stuiten IN BLOESEMHOF Waar bloesemtwijgen laag voorover hangen Zijn witte blaadjes als een vlindervlucht Van blank bewegen in de lentelucht. De tere kelkjes houden 't licht gevangen En bloeiden open ir. verlangend beven De vreugd te, kennen van hun korte leven. Een zoete geur doordringt de stille gaarde Een wond're weelde droomt de hemel in. En 't is of staat de wereld in 't begin. Het paradijs is weergekeerd op aarde. Hier valt het kleed van schuld en duisterheden Als wij ontroerd de bloesemhof betreden. J. KOSTELIJK-BOM. (Nadruk verboden) zijn als je afloopt." Denemarken zat diep in de put en deze voortrekkers van de Volks hogeschool wilden de jonge mensen naast de kennis het leven geven, het bruisende echte leven die het land in z'n geheel er weer bovenop kon brengen. Kold besprak met zijn leer lingen de vragen die het leven bezig hield en soms praatten ze tot in de nacht, op de slaapzalen, om in ieder geval geestelijk tot een oplossing te komen. Buitenstaanders beweerden dat de leerlipgen die van Kolds school kwa men een vreemd licht in de ogen hadden. Het was het licht van be zieling, het was het licht van her nieuwde geboorte. De slapenden wa ren gewekt. Grundtvig, de predikant, was heel anders. Hij was de grote geleerde later en de Volkshogeschool was een deel van zijn scheppende geest. Hij was tevens de vernieuwer van de kerk en hij groef de Deense geschie denis weer uit het stof op en plaat ste het in de begrijpende zin voor het volk. Niettemin was zijn grote aandacht op de Volkshogeschool gericht, die hij noemde „de school van het leven". „De school des doods" noemde hij het toenmalige onderwijs. Jullie moeten weten dat deze Grundtvig eigenlijk de geestelijke grondlegger was van de Volkshoge schoolgedachte. Weet je nog wel Henk dat het tussen ons wel eens een strijdvraag geweest is of wij Nederlanders wel bij elkaar horen of dat de heden daagse samenleving zichzelf splijt in degene die bezitten en degene die er bij aanhangen en dreigen te ver pauperen? En soms ontken je dan elke waarde die ons als volk bindt, alleen omdat je die bittere armoede ziet en die geestelijke verwording. Je laat je dan wel eens verleiden tot zogenaamde radicale gedachten. Toch, en ik blijf dat volhouden om dat ik 't zelf zo diep innerlijk heb beleefd, Henk, wat deze Grundtvig reeds honderd jaar geleden zei aan een verarmd en neergeslagen volk, wil ik je nu, nog zo waarachtig ac tueel, citeren. Namelijk: „Dat de wortel en stam van het volk, de pachters en de eigen geërfden, de grote en de kleine boeren, de veler lei handwerkers, de zeelieden en de kooplui geen andere behoeften zou den hebben dan het onderricht in het omgaan met ploeg, gereedschap, topzeil en weegschaal, dat mogen barbaren en tyrannen geloven. Noch bij onze koning, noch bij ons volk was dat ooit de echte Noordse ge- dachtengang en dat kan hij nooit worden, omdat bij ons meer dan waar ook geldt, dat wij bloedver wanten zijn, zodat dezjjfde aanleg woont in de hutten en de paleizen." Zie Ans en Henk, dit is de bood schap die ook de Nederlandse Volks hogeschool aan ons ar^ne en berooi de landje wil brengen. Gezamenlijk, van welk geloof, van welke politieke overtuiging, welk beroep je ook bekleedt, zullen wij als Nederlanders de moeilijkheden moeten oplossen. Daarvoor is maar één plaats waar dat in vriendschap en wederzijdse eerbied kan, dat is de Volkshogeschool. De Volkshoge school waar men gezamenlijk werkt, slaapt, eet en waar men gezamenlijk als Nederlanders, omdat dat de band is die ons bindt en niet scheidt, de problemen móét oplossen die er nu liggen. De jongeren die nog slapen, wek ken, de ouderen die in de proble men leven roepen!" „En nu Ans ben ik zo brutaal je om „grootje" koffie te vragen en laten wij, Henk, nog een pijp uitro ken dan kunnen onze gedachten wat bezinken. Dat is wel nodig." Dat vond Henk ook en gedrieën wisselden we nog wat van gedach ten, niet vlot, want elk was het meest met zich zelf bezig. De Volkshoge school en de hedendaagse maat schappij vormden daarin wel het middelpunt. (Wordt vervolgd). LICHT OP ▼oor AÜTO's en RIJWIELEN Zaterdag 9.00 uur Zondag 9.01 Maandag 9.03 Dinsdag 9.05 Woensdag 9.07 Donderdag 9.08 Vrijdag 9.09 Zaterdag 9.10 DRUKKERIJ HOOGCARSPEL de Rijp Officiële bonnenlij st voor het tijdvak vaa 18 t.m. 81 Mei 1917. Bonkaarten KA, KB, KC 706 (Serie C) Algemeen C—01 750 gr tulker, botarham- atrooiselB of 1500 gr jam, «troop enz. of 750 gr chocolade of suikerwerk —05 2 liter petroleum 0G 1 ei Bonkaarten KD, KE 70» (Serie C) Algemeen C11, C15, C16 250 gr «ulker, boterhamstrooisels of 500 gr jam, stroop aaz. of 250 gr chocolade of suikerwerk —17 2 liter petroleum -18 1 el Bonkaarten MA, MD 706 (Serie C) C—21 suiker 250 gr suiker, boterham- strooisel enz. of 000 gr jam, stroop enz. of 250 gr chocolade of suikerwerk Tabakskaarten enz. QA, QB, QC 708 78—1 Tabak 8 rants. tabaksartikelen 78-2, 78-8 Tabak 2 rants. tabaksarttkelea 731 Versnaperingen 200 gr choc. en/of suikerw. of 200 gr suiker, boter hamstrooisel enz. of 100 gr jam, stroop enz. 73—8 Versnaperingen 100 gr choc. of suikerw. of 100 gr suiker, boter- hamstrooisel enz.of 200 gr jam, stroop enz. De bonnen C—05 en C—17 Algem. blijven geldig voor het kopen van petroleum t.m. 28 Juni a.s. Petroleum Het centraal distributiekantoor deelt mede, dat op de onder staande bonnen der petroleum- kaarten voor kookdoeleinden en verlichting gedurende de maand Mei 1947 de daarachter vermelde hoeveelheden petroleum verkrijg baar zullen zijn. Kaarten UA 611: bon A 25 tot en mei A 28; vier liter per bon. Kaarten UB 611: bon B 13en B 14 vier liter per bon. Kaarten UC 611: bon C 07 vier liter per bon. Kaarten UD 611: bon D 12 twee liter per bon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1947 | | pagina 1