HET IS TOCH ZO EENVOUDIG.... Jan de Hartog's „Schipper naast God" wordt verfilmd Een bijna ware geschiedenis Een reis naar de maan IN 1903 'T EERSTE SPRONGETJE Verpleeg prijs zieken huizen f 1.hoger BE RIJPER I De tragedie van de „St. Louis" Gesprek met kapiteiu Schröder (Van onze correspondent). DE AMERIKAANSE FILMRE GISSEUR Blevins Davis is op het ogenblik bezig om van het to neelstuk „Schipper naast God" van de Nederlandse schrijver Jan de Hartog een grootscheepse film te maken. Er zijn niet veel Nederlandse toneelwerken, die dc weg naar het buitenland heb ben gevonden cn daar succes hebben geoogst. Het werk van De Hartog werd te Parijs 200 malen opgevoerd en bleef in New York gedurende twee jaar onafgebroken op het repertoire staan, waar het telkens uitver kochte zalen trok. Het stuk gaat over de dwaaltocht van een motorschip, dat Joodse vluchtelingen uit Duitsland naar Zuid-Amerika moet brengen. Geen enkel land wil hen opnemen. De kapitein is echter vastbesloten, de mensen, wier lot aan hem is toe vertrouwd, voor de wisse dood, die hun bij een terugkeer naar Duits land wacht, te redden. Hij zet koers naar de Amerikaanse 10-mijls-zöne, laat de wanhopige vluchtelingen plaats nemen in de reddingsboten en laat vervolgens zijn eigen schip vergaan. De schipbreukelingen be reiken de kust en de V.S. zijn ge noodzaakt, hun onderdak te verle nen. Deze gegevens berusten geenszins op verzinsels van de auteur. De ge schiedenis is echt gebeurd met dit verschil, dat het niet nodig was, de boot, waarmede de vluchtingen hun overtocht maakten, te offeren om hen veilig aan wal te brengen. Toevallige ontmoeting Een toevallige ontmoeting met de kapitein van het schip, de heer Sohröder te Hamburg, bracht de voorgeschiedenis aan het licht. De heer Schröder vertelde het volgende. „Het verhaal van „Schipper naast God" is het verhaal van de St. Louis vd'n de HAPAG, die ongeveer tien jaar geleden met zijn wanhopige passagiers uit Hamb irg vertrok. De Hapag had het schip, dat oorspron kelijk voor pleizierreizen naar West- Indië, Bermuda en Halifax bestemd was, voor de overtocht van Joodse vluchtelingen naar Havanna ter be schikking gesteld. Hoewel de passagiers van de Cu baanse regering een officiële inreis- vergunning hadden gekregen, be stond er geen zekerheid, dat zij ook werkelijk aan wal mochten gaan. De stemming aan boord was dan ook zeer gedrukt. Men vreesde aller hande moeilijkheden. Een van de passagiers kreeg een hartverlam ming, een ander sprong uit vertwij feling over boord. Het was, alsof de vluchtelingen het juiste voorgevoel hadden, want clc reis op Heb zelf verliep zonder incidenten, maar toen wij te Havan na arriveerden en de immigratie autoriteiten reeds aanstalten maak ten om de vluchtelingen van boord te halen, kwam op het allerlaatste ogenblik een verbod van de regering. De gangway werd door militaire af gezet. Niemand mocht het schip ver laten. De St. Louis lag vijf dagen in de haven van Havanna. Ik ver zocht dc regeringspresident om oen onderhoud, maar mijn verzoek werd afgewezen. Ik trachtte de autori teiten tot beter inzicht te brengen vergeefs. Weggejaagd naar Engeland Kort voor ons vertrek kwam een vertegenwoordiger van het „Joint Committee" aan boord en beloofde alles te zullen doen om de regering van besluit te doen veranderen. Maar de St. Louis was genoodzaakt 24 uur later uit de haven van Havanna te vertrekken. Wij zetten toen koers op de kust van Florida. Per telegraaf voerden wij on derhandelingen om op Haïti of in de V.S. aan wal te mogen gaan, desnoods tegen betaling van een hoge waarborgsom, maar toen ook dat niet lukte, be sloot ik mijn i_a$sagiers in een afgelegen baai van de kust van Florida in veilitrheid te brengen. Doch voordat wjj ons doel bereik ten, verschenen snelle boten en vlieg tuigen en dwongen ons terug te ke ren. Goede vrienden hadden intussen in Amerika aan het geval de nodige ruchtbaarheid gegeven, terwijl ik zelf telegrammen aan de Amerikaanse Üaden zond. Halverwege New York bereikte ons de boodschap, dat de Amerikaanse immigratie-autoriteiten afwijzend hadden beschikt. De moeilijkheden waren tenslotte niet meer te overzien. De olie raakte op, het voedsel, het water raakte op. Nog langer op zee ronddwalen en af wachten tot ergens hulp kwam op dagen, was onmogelijk. Er moest iets gebeuren. De vluchtelingen die bang waren, «jiat zij weer naar Duitsland terug zouden worden gebracht, wa ren een paniek nabij. Ik installeerde een commissie van zeven leden, advocaten, art sen en zakenmensen, die ervoor moesten zorgen, dat de rust en orde aan boord enigszins werden hersteld. Wjj zetten koers in richting Engeland, maar toen de vluchtelingen er erg in kregen, scheen een ramp niet meer te voorkomen. Sabotagehandelingen en pogingen tot zelfmoord waren aan de orde van de dag. De stemming aan boord was zo cri- tiek, dat elke psychologische on handigheid de verschrikkelijkste gevolgen moest hebben. Op een keer schoolden de passagiers sa men, hielden de toegang naar de brug bezet en wensten nijj te spreken. Ik kon ten minste ge daan krijgen, dat zij kalm naar mU luisterden. Ik zond een telegram in code naar de Hapag en kreeg het antwoord, dat alles in het werk zou worden gesteld om hun de terugkeer naar Hamburg te besparen. Inderdaad be reikte ons na drie dagen van angstig gespannen wachten de boodschap ,dat de Belgische regering toestemming had verleend om te Antwerpen aan wal te gaan, mits Frankrijk, Ne derland en Engeland bereid waren een gedeelte van de passagiers toe te laten. Er waren echter velen van de vluchtelingen, die daaraan geen ge loof meer hechtten en dachten, dat wy hen om de tuin wilden leiden. Het was aandoenlijk de kinderen van de vluchtelingen te zien, die niet begrepen, in welk gevaar zij ver keerden en zich er zelfs over verheug den, dat zij nog een paar dagen lan ger aan boord zouden blijven. Ein delijk bereikten w\j Antwerpen. Hoe de passagiers zich voelden laat zich moeilijk beschrijven". Nog enige moeilijkheden te overwinnen In de toekomst zullen we in ruimteschepen met een snelheid van 16.000 kilometer per uur in 24 uur naar de maan kunnen reizen, zo heeft dr. Lloyd Motz, lector in de astronomie aan de Universiteit te Columbia (V.S.) voorspeld.,Er zijn enige moeilijk heden te overwinnen. Om ons onder druk staande schip te kunnen verlaten moeten wij een soortgelijk pak aantrekken met een voorraad zuurstof en door een uitlaatpoortje het schip ver laten. Zware schoenen hebben we nodig, want ons gewicht zou slechts een vijfde van dat op de aarde bedragen. Voorzichtigheid is geboden, want de maan is bedekt met een laag fijne stof en diep wegzinken is niet uitgesloten. Op een bepaalde tijd heeft een kant van de maan gedurende 14 dagen overdag de temperatuur van kokend water. De andere kant is misschien wel löO graden onder nul. Des nachts daalt de temperatuur overal tot 150 a 200 graden. Indien wij voor deze omstandigheden een op lossing vinden,^kunnen wij liet schip verlaten eii snel een kijkje nemep op de maan". Dr. Motz deelde tijdens dit onderhoud met de New-Yorkse correspondent van het Londense blad ,,Star" mee, dat de mens technisch niets in de weg staat, het heelal te onderzoeken. De vraag, of de mens de lichamelijke spanning kan verdragen, bleef onbeantwoord, doch dr. Motz liet uitkomen, dat dat vraagstuk opgelost kan worden. Voor kapitein Schröder, die de vluchtelingen na deze omzwervingen in veiligheid bracht, waren het da gen, die meer van zijn zenuwen en zijn doortastendheid vergden dan een taifoon in de Zuidzeedagen om nooit meer te vergeten. Ook zijn passagiers vergaten hem niet, want hij kreeg na derhand nog menig briefje van hen, die dachten, nooit meer een vrij land te zullen zien MET 10 FOTOFILMPJES FRANKRIJK IN Buitenlanders, die Frankrijk be zoeken, mogen Hen filmrollen in plaats van tweer^zoals tot dusver gold. mee nemen, mits zij tezamen met een fototoestel of filmapparaat, waarvoor zij moeten worden ge bruikt, worden ingevoerd. 39. Het prachtig borstbeeld ligt in stukken om hen heen. „Oh, oh", roept Pam bibberend. „Wat hebben we nu gedaan? We hebben dat mooie beeld gebroken". „Ja, maar het ging per ongeluk", zegt Pim. „We moes ten ons broertje toch redden?" Pom is verlost, maar de gevolgen zijn verschrikkelijk en tot overmaat van ramp komt de schilder naar binnen gevlogen. Hij is door de harde klap wakker geschrokken. 40. „Wat is hier aan de hand? Wat gebeurt hier?" roept hij. Maar dan blijft hij als aan de grond genageld staan. „Hebben jullie dat gedaan?" zegt hij eindelijk, terwijl hij Pim, Pam en Pom met een strenge blik aankijkt. De drie hondjes doen van de schrik geen mond open. Bedrem meld staren ze schilder Goedblo.ed aan. 41. Pim, Pam en Pom weten niet wat ze zeggen moeten. „Hebben jul lie dat gedaan" vraagt schilder Goed- bloed nog eens, terwijl hij naar het gebroken borstbeeld wijst. „Ja we wilden u zo graag helpen. We wilden een goede daad verrichten", zegt Pim eindelijk. 42. „"-en goede daad verrichten? Oh, noemen jullie dat een goede daad verrichten", zegt de schilder honend. „Dat kostbare beeld aan stukken te gooien. Nu dat zal jullie een lieve duit kosten, als de eige naar het hoort". Ook dat nog. „Ja, maar we hebben toch óók nog iets goeds gedaan" zegt Pam terwijl hij met een trots gebaar naar het bu reau wijst. „Ook dat nog!" roept schilder Goedbloed. Het wondere vliegen Een plat vlak; opwaartse druk,... en een bepaalde snelheid De gemiddelde bezoeker van een vliegveld vraagt zich vol verwondering af hoe het mogelijk is, dat die ruim 40 ton aluminium-met-inhoud, het moderne verkeersvliegtuig, zich zo maar als een veertje In de lucht verheft. En toch is het zo eenvoudig. Er was eens een natuurkundige, die onderzoekingen deed op het gebied van de luchtkrachten. Deze man deed op zekere dag de ontdekking, die in een later stadium de mensheid in staat stelde een eeuwenlang gekoesterd ideaal te verwezenlijken; hij ontdekte n.1. dat een plat vlak, dat onder een bepaalde hoek met een luchtstroming werd ge houden, een opwaartse kracht onder vindt. Wanneer men dus een plat vlak met een bepaalde snelheid voortbewoog door de lucht, werd dit platte vlak door de luchtstroom opgetild. Van dit platte vlak naar een vliegtuig- vleugel was nu nog maar een kleine stap. Het vliegtuig zou dan na deze ontdekking ook vrij gauw werkelijkheid geworden zijn, als Ja, als De ontbrekende schakel De voorwaarde om het platte vlak, alias de vliegtuigvleugel, van de grond te krijgen was dat het zich met een be paalde snelheid door de lucht moest bewegen. Maar om de vereiste snelheid te verkrijgen was een lichte en toch sterke motor nodig en die ontbrak de pioniers nog. De benzinemotor bestond nog niet en de andere motoren (stoom machine e.d.) waren veel te zwaar om in een luchtvaartuig te worden inge bouwd. Zo kwam de twintigste eeuw. Op papier was het probleem van de men se- lijke vlucht al lang opgelost, maar,wer kelijk gevlogen had nog geen mens. Toen kwamen de gebroeders Wright, twee eenvoudige fietsenmakers uit Kitty Hawk in Noord-Amerika, met de sensationele mededeling, dat zij op 17 December 1903 voor het eerst met een vliegtuig los van de aarde waren geweest. Het was maar een sprongetje van 40 meter, iets langer dan de vleugel van een Constellation Maar het was gelukt. Met een eigen- gebouwde tweedekker, uitgerust met een zelfgebouwde Wright-motor van 12 p.k., kwam het eerste vliegtuig los van de grond. Vandaag vliegen K.L.M.- Consteliations met vier motóren van 2500 p.k. elk, van hetzelfde Wright- fabrikaat, van Mauritius naar Batavia, een afstand van 5500 k.m. Als één schaap over de dam is Nu het begin er eenmaal was, kwa men er spoedig meer vliegers. Ofschoon aan de ene kant in die jaren vliegen nog werd beschouwd als de kortste en de zekerste weg naar het graf, werd aan de andere kant in laboratoria aan liet nog erg wrakkige samenstel van bamboe en zeildoek gedokterd om er een bruikbaar vliegtuig van te maken. Men ontdekte, dat een gebogen vlak meer hefkracht, oftewel lift gaf dan een plat vlak; daarom gaf men de vlieg tuigen licht gebogen vleugels. In de holle onderkant bleken toen echter Met*u varken naar Trumao Twee smeden uit Kiel zijn heden met een .varken aan eèn touw vertrokken met bestem ming voor Washington om te pogen van president Trunian gedaan te krijgen, dat het voeder- rantsoen voor de varkens in Duitsland wordt verhoogd Het varken heeft een" karton nen bord om de nek, waarop staat; ,,Dit arme varken uit Kiel is op weg naar de president van de Verenigde Staten om te schreeuwen om meer voeder voor zijn Duitse kameraden". De twee smeden, Gustaf Goepei en Friederich Wischmann. reke nen er op, dat hun verschijnen met het varken onder de in Bremen gestationeerde Ameri kanen zoveel sensatie zal wekken, dat men hen helpen zal aan vrije overtocht naar de Verenigde Staten op een Amerikaans schip Zij willen het varken aan presi dent Truman aanbieden. Wan neer zij in Bremen geen passage kunnen krijgen, willen ze naar N< derland gaan, waar ze dan door een Nederlandse kapitein geholpen zouden worden. Bij voorbaat eventuele aan merkingen parerend van de zijde van de Amerikaanse dierenbe scherming zeide Goepei: ,,Ik zal dit varken zo goed behandelen als ik het mijn bruid zou doen". schadelijke hichtwervels te ontstaan, daarom vulde men deze onderkant op! Op deze wijze ontstond de moderne vliegtuigvleugel met zijn stroomlijn- vorraige doorsnede. Maar men ontdekte nog meer. Uit onderzoekingen bleek n.1. dat de op waartse kracht, die het vliegtuig van de grond opheft, voor een derde deel uit druk eu voor twee derde deel uit zuiging bestaat. Een vliegtuig rust dus niet op de luchtlagen er onder, maar hangt" in de lucht. Niets nieuws onder de zou Op deze eenvoudige beginselen be rustte het succes van de twee Ameri kaanse broeders, die in 1903 het eerste sprongetje maakten; vijf en veertig jaar later zijn het nog dezelfde beginselen, die het mogelijk maken, dat vliegtuigen van ruim 40 ton zich licht als een veertje van de grond verheffen. Doordat de vier krachtige motoren de machine met een snelheid van ver over de 100 k.m. over de betonnen startbaan trek ken, krijgt de vleugel van de erlangs stromende lucht voldoende lift om de grote A'ogel van de aarde los te maken. De machines zijn weliswaar veran derd; het aan twee passagiers plaats biedende tweedekkertje van latten en zeildoek, waarmee de K.L.M. in 1920 begon te vliegen tussen Amsterdam en Londen, heeft thans plaats gemaakt voor de snelle, gestroomlijnde, blinken de metalen Convair Liner, die twintig maal zo veel passagiers meeneemt, maar het principe is hetzelfde gebleven. De wettelijk geoorloofde prijzen voor verpleging in ziekenhuizen en sanatoria mogen voor alle klassen, behalve de laagste, worden verhoogd met ten hoogste één grilden per ver- pleegdag, aldus blijkt uit de vandaag in de Staatscourant opgenomen prjj- zenbeschikking Ziekenhuistarieven. De beschikking treedt 1 April in wer king. Voor de laagste klas mag de ver- pleegprijs tot - ten hoogste 8 gulden per dag worden verhoogd als de wet telijk geoorloofde prijs vóór de inwer kingtreding van deze beschikking meer dan 7 gulden, doch minder dan 8 gulden bedroeg. Bij een prijs van 8 gulden of meer mag geen enkele verhoging worden toegepast. De dag van aankomst (mits de patiënt is opgenomen vóór 20 uur) en de dag van vertrek mogen beide in rekening worden gebracht. Voor zover de kosten van penicil line en streptomycine tot dusver ge heel of gedeeltelijk in de verpleegprijs zijn begrepen, mogen deze door de ziekenhuizen en sanatoria afzonder lijk in rekening worden gebracht, uit sluitend met betrekking tot verplicht en vrijwillig verzekerde patiënten der Algemene Ziekenfondsen en patiën ten voor rekening van rijk, provincie en gemeente, Rijksverzekeringsbank en Raa-d van Arbeid. Dit geldt niet ten aanzien van zie kenhuizen en sanatoria, waarvoor, vóór het tijdstip van de inwerking treding van deze beschikking, reeds een afwijkende regeling ig goedge keurd door de directeur-generaal van de Prijzen. Maximum inzet van f 10.— bij de Toto Blijkens een in de Staatscourant d.d. 29 Maart 1949 gepubliceerde beschikking van de ministers van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening en vari Justitie wordt met ingang van 1 April a.s. aan de „Stichting totalisator Nederland" vergunning verleend tot het organi seren van een totalisator bij hard draverijen en paardenrennen voor de duur van 1 jaar. De Stichting zal moeten zorg dra gen, dat aan courses geen eigenaren, welke het bepaalde terzake het on geoorloofde wedden en het verle nen van bemiddeling hebben over treden, deelnemen. Met betrekking tot de financiële regeling van het totalisatorwezen bepaalt de beschikking, dat de maxi mum inzet per persoon per wedden schap niet hoger dan f 10 zal mogan zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1949 | | pagina 2