Fluittonen, wijzers en lampen
brengen de vliegtuigen binnen
Volop activiteit op verkeerstoren
„Gestapeld"
lucht
in de
De Spar-tocht
No. 1788 Vrijdag 10 Juni 1949 39e Jaargang
G.J.Hoogcarspel.Beemster
Telef. 10. Gironr. 470889
Ad vertentieprij s:
8 cent per mm.
Bij contract lagere tarieven
op aanvraag
Bewijsnummer gratis
Jtifoev Couttod
voor De Rijp, Graft, Noordeinde, Oost- en West-Graftdijlc, Zuid-Schermer
en Noord-Schermer, Schermerhorn, Beemster en omstreken
Abonnementsprijs:
75 cent per 3 maanden
bij vooruitbetaling
franco per post f 3.40
per jaar
plus incasso-kosten
Losse nummers 6 cent
Verschijnt des Vrijdags
Door de mist naar Schiphol
SCHIPHOL HEEFT slecht weer. Laaghangende wolken worden door een gure
zeewind over de hangars en gebouwen gejaagd en van tijd tot tijd doet een
motregenvlag de enkele personen, die zich op het platform bevinden, huiverend
In de kraag van hun overjas wegduiken.
Maar op de houten tijdelijke verkeerstoren aan de rand van het platform heerst
nu volop activiteit; het luchtverkeer gaat door en nu het weer zo slecht is, moeten
de aankomende machines stuk voor stuk worden binnengeloodst!.
Ergens boven de wolken klinkt motorengeronk; een K.L.M.-vogel vliegt daar
op zoek naar de thuishaven. Op de toren zit de verkeersleider met zijn staf en
luistert in zijn microfoon; hij hoort de stem van de gezagvoerder die zich aan
hem meldt: „Hallo Schiphol, hier K.L.M. Baker Peter, over".
De verkeersleider antwoordt hierop: „Hallo K.L.M. Baker Peter, hier Schip
hol, over!"
Het wachtbaken
DE GEZAGVOERDER geeft nu aan de
verkeersleider zijn positie, hoogte
en snelheid op, waarna deze hem de
nodige gegevens betreffende de wind
richting, grondzicht, te gebruiken lan
dingsbaan, wolkenhoogte e.d. mede
deelt.
De PH-TBP is echter niet de enige
machine, die zich op dit moment in de
lucht bevindt; er cirkelen in de wolken
boven Schiphol nog enige vliegtuigen
rond, die allemaal willen landen. Daar
om geeft de verkeersleider aan iedere
machine een landingsbeurt;nummer één
mag landen, terwijl nummer twee wordt
gedirigeerd naar het z.g. wachtbaken,
dat ten noorden van Amsterdam, in
Buiksloot is opgesteld. Hier moet de
machine op 300 m. blijven cirkelen. Een
volgende moet op 600 m. rondjes ma
ken, terwijl elk volgend vliegtuig hier
bovenop „gestapeld" wordt, met 300
meter tusschenruimte. Ook de PH-
TBP krijgt dus van de verkeersleider een
bepaalde hoogte aangewezen, waarop
hij voorlopig moet blijven cirkelen.
Natuurlijk wordt dit systeem niet
altijd straf gehandhaafd; een toestel,
dat weinig benzine over heeft, of waar
van de bemanning al een lange reis
achter de rug heeft, of dat om een
andere reden snel moet landen, krijgt
op verzoek voorrang. Wanneer vlieg
tuig no. 1 geland is, laat de verkeers
leider vliegtuig no. 2 driehonderd m.
lager komen en vervolgens de hele
„stapel" één voor één 300 m. zakken.
De onderste machine kan dan gaan
landen.
Signalen, wijzers, lampjes
Schiphol is uitgerust met verschil
lende blindlandingsinstallaties en de
meeste moderne verkeersvliegtuigen
kunnen van al deze installaties gebruik
maken. In de regel berusten deze sys
temen op het uitzenden van radio
golven, die aan boord van het vlieg
tuig worden ontvangen.
Op het instrumentenbord van de PH-
TBP bevindt zich een klein, rond instru
ment met twee wijzers er op, een hori
zontale en een verticale. Deze wijzers
reageren op de ontvangst van een hori
zontaal en een verticaal veld, die door
de zender op de grond worden uitgezon
den. Wanneer beide wijzers loodrecht
op elkaar staan, volgt de machine de
juiste dalingsbaan, maar wanneer een
van beide wijzers uitslaat, moet de ge
zagvoerder bijsturen. Dit landingssys
teem heet in de vliegwereld ILS (Instru
ment Landing System).
De vlieger in de PH-TBP heeft nog
een ander middel om zijn landing zon
der zicht op Schiphol uit te voeren. Hij
zet een koptelefoon op en hoort daarin
een onafgebroken fluittoondat is
voor hem het bewijs, dat hij op de
juiste koers voor de landingsbaan zit.
Wanneer hij hiervan afwijkt, hoort hij
aan de ene kant een reeks punten en
aan de andere kant een reeks strepen;
de vlieger kan dus aan deze signalen
horen naar welke kant hij moet sturen
om weer op de goede koers te komen.
Om zijn afstand van het begin van de
landingsbaan weten te komen, be
hoeft hij alleen maar op een paar
lampjes op het instrumentenbord te
letten; op 3 km. van de landingsbaan
staat het z.g. voormerkbaken, dat in
de koptelefoon een z.g. floeptoon geeft
es op het instrumentenbord een rood
lichtje doet branden. Op 300 m. voor
de landingsbaan staat het z.g. hoofd
merkbaken, dat hetzelfde effect in de
koptelefoon veroorzaakt en een groen
lampje doet branden. De vliegers ken
nen dit laatste systeem als SBA (Stan
dard Beam Approach).
Het derde op Schiphol gebruikte
systeem werkt met een z.g. dwarspeiler,
die aan de hand van door de telegrafist
van het vliegtuig uitgezonden signalen
de positie van het toestel ten opzichte
van de landingsbaan bepaalt en die
langs radiotelefonische weg aan de
vlieger doorgeeftdaardoor weet deze
hoeveel hij van zijn koerst afwijkt en
hoeveel hij dus moet bijsturen. Dit
laatste systeem heet ODM-OGE
systeem.
Zonder zicht geland
De gezagvoerder van de PH-TBP
kiest nu een van deze drie blindlandings-
systemen uit, welke hij voor zijn landing
wil gebruiken; dan richt hij zich tot de
verkeerstoren om te vragen of dit sy
steem in gebruik is. Als de verkeersleider
hem dit bevestigd heeft, kan de landing
beginnen. Op de aanwijzingen van de
instrumenten en op de fluittonen in de
koptelefoon glijdt de K.L.M.-vogel door
de wolkenmassa naar baan 23 op
Schiphol; de rode en groene lampjes
flitsen aan aan en uit; de ogen van de
gezagvoerder zijn onafgebroken op zijn
instrumenten gericht. Het hoofdmerk
baken laat zijn floeptoon horen; de baan
is dus bijna bereikt. Nu nog even door
zakken. Een paar laaghangende wolken
flarden schieten langs het cockpitraam,
dan ziet de vlieger vlak voor zich een
glinsterende betonvlakte: baan 23 van
Schiphol.
Een paar tellen later taxiet de PH-
TBP naar het platform; de instrumen
ten en landingsbakens hebben de zilve
ren vogel behouden op het nest binnen-
geloodsd.
BURGERLIJKE STAND.
DE RIJP. Geboren: Elisabeth Mar-
garetha Maria, dochter van Jacobus
Martinus Kaptein en van Elisabeth
Margaretha Oudejans.
Gehuwd: Hendricus Petrus Lamber-
tus Kuhlman, 31 jaar en Agnes Hen-
drina Boots, 23 jaar.
Overleden: Nicolaas Woestenburg,
27 jaar.
INSTALLATIE VAN PLAATSELIJKE
COMMISSIE STEUN WETTIG GEZAG.
DE RIJP/GRAFT. In de raadzaal
van De Rijp vond Donderdagavond
8 uur de samenstelling en installatie
plaats van de plaatselijke commissie
van het Nationaal Instituut Steun
Wettig Gezag".
Na een welkomstwoord van Burge
meester Dalenberg. gaf de heer H. van
Alphen, oud-Burgemeester van Zand-
voort. een duidelijke verklaring over
het doel en streven van dit Instituut
met nadere uitleg door Overste J. H
Koole en de heer J. Ottenbros.
De samenstelling van de commissie
voor de gemeenten De Rijp en Graft is
als volgt: Ere-voorzitterBurgemee ter
Dalenberg. Voorzitter: Notaris
Luijckx. Secretaris-penningmeester: de
heer K. J. Luder. Mede leden de heren
A. Schippers, J. Oudejans en J. B.
Sassen. Voorts is besloten nog enige
jongeren in de commissie op te nemen
als vertegenwoordigers van de jeugd
verenigingen.
Heerlijk uitstapje naar
Valkenburg
WEST-GRAFTDIJK. Donderdag j.1.
stonden de Sparwinkeli<-rs t.w. W. Spek
uit West-Graftdijk, A. Nolten uit
Marken-B innen en Vink uit de Beem
ster gereed, om met hun klanten uit de
hele omgeving de Spar-Zomertocht 1949
naar Valkenburg mede te maken.
Iedereen was reeds vroeg uit de veren
en om pl.m. half zes gingen we met vijf
bussen naar Purmerend. Daar werd de
reis vervolgd per trein en in Amsterdam
werden we aan de Internationale trein
naar Bazel gekoppeld. In Maastricht
gingen we op eigen kracht verder en
toen we een poosje later in Valkenburg
aankwamen troffen we het daar niet
erg, want het regende flink. In deze
plaats brachten we een bezoek aan de
grotten en bewonderden de vele gangen
en gewelven met de pracht ige houtskool
tekeningen en beeldhouwwerken, die
betrekking hadden op dc geschiedenis
van Valkenburg. Deze grotten trekken
jaarlijks 100.000 bezoekers. Een bij
zonderheid van de Gemeente Grot is,
dat deze niet door de natuur gevormd
is, maar door mensenhanden.
Toen daarna de lunch gebruikt werd,
klaarde het weer gelukkig op en trok
men wélgemoed in vijf groepen o. 1. v.
een Cebuto reisleider de bossen en
heuvels in. Voor deze misleiders niets
dan lof, .want zij hebb^: in de kortst
mogelijke tijd al het schoons wat er is
laten zien.
Na het diner, dat gebruikt werd in
hotel Walram-Germania, kreeg iedereen
gelegenheid om een uurtje de stad in
te gaan. Om acht uur werd er weer
verzamelen geblazen op het station.
De terugweg ging over Heerlen langs
de kolenmijnen. Onderweg werd er nog
eens terdege gesnoept en zo kwamen
we weer in Purmerend aan (menigeen
had onderhand nog een uiltje geknapt).
Voldaan over deze prachtige Spar-
tocht gingen allen per bus naar huis.
„KUNST NA ARBEID" BEHAALT
TWEEDE PRIJS OP CONCOURS TE
PUTTEN.
DE RIJP. Tweede Pinksterdag ver
richtte het Fanfarecorps Kunst na
Arbeid", onder leiding van de heer D.
Veenman, directeur, een goede pres
tatie door op het concours te Putten
(Gla.) een tweede prijs te behalen.
Vergezeld door een twintigtal suppor
ters ver+rokken de leden om ongeveer
9 uur per NACO-touringcar van de
Dam. Na een mooie reis via Laren en
Amersfoort kwam men om ongeveer
12 uur te Putten aan. Om ongeveer
2 uur was Kunst na Arbeid" aan de
beurt. Allereerst werd het verplichte
nummer, de ouverture ,,Con Graziozo"
van H. J. A. van Bokhoven, uitge
voerd. Voor dit zeer moeilijke werk,
mede door de zeer goede opvatting van
de directeur, een hoog puntenaantal
bereikt. Een foutje in het begin van
het vrije nummer, ,,De Vogelkoopman"
van C. Zeiler, bewerkt door S. P. van
Leeuwen, was oorzaak van een enigs
zins verward begin en dit kostte, on
danks het uitstekende slot, enige pun
ten. Hierdoor bleek het totale punten
aantal juist niet voldoende voor een
eerste prijs. „Kunst na Arbeid" behaal
de in totaal 330 punten en bleef hierbij
slechts 6 punten onder de eerste prijs
winnaar. Tevreden met het behaalde
resultaat werd de terugreis aanvaard.
Mede door het mooie weer is het een
uitstekend geslaagde dag geworden.
In De Rijp bleef men tot de terugkeer
van de bus in het onzekere over de
prestaties van „Kunst na Arbeid". Na
het bekendmaken van de uitslag was
in Putten n.1. een postduif van de heer
M. Middelkoop opgelaten, doch deze
duif is helaas niet in De Rijp aangeko
men, zodat deze originele wijze van
berichtgeving is mislukt.
GEVONDEN EN VERBOREN.
DE RIJP. Bij de politie werd als
gevonden en verloren aangegeven:
Gevonden: 1 spaaTpotsleuteltje, 1 ge
ruite shawl.
Verloren1 Engelse duimstok, 1
bruine herenportemonnaie, inhoudende
geld en een damestabakskaart.
Dialecten Volkskunde en
Natuuronderzoek
In Amsterdam zetelt de „Centrale
Commissie voor Onderzoek van het
Nederlandse Volkseigen", die zich
bezig houdt met het dialect-, volks
kunde- en narnenonaerzoek in Ne
derland. Hiermee werd in 1930 een
begin gemaakt. Men had toen in ver
gelijking met andere landen een gro
te achterstand in te halen. Wel was
er door verschillende belangstellen
den op dit gebied al wat aan dit
werl: gedaan en was er al veel op
getekend, maar tot een goed gefun
deerd wetenschappelijk onderzoek
was het nog niet gekpmen. De Com
missie beschikt over een groot aantal
medewerkers, die ever het gehele
land verspreid zijn en vrijwel alle
lagf-n der bevolking vertegenwoor
digen. Deze vullen geheel belange
loos de drie vragenlijsten ir. die ten
behoeve van het onderzoek meestal
eens per jaar worden verzonden. De
lijsten bestaan uit een dialectlijst,
Wcarin gevraagd wordt naar een
aantal woorden en zinnen in het dia
lect, een volkskundelijst. waarin ge
vraagd wordt naar volksgebruiken
en -gewoonten en een toponymische
lijst, waarin gevraagd wordt naar
landerijnamen, namen van velden,
bossen, land- en waterwegen enz.
Door het tegenwoordige snelver
keer, de radio enz., komen ook die
gebieden, die vroeger vrijwel geïso
leerd waren, steeds meer met de be
volking uit de grote steden in aan
raking, waardoor zich bij de bevol
king uit deze gebieden meer en meer
vreemde invloeden doen gelden en
hun eigen volksaard en hun dialect
gevaar lopen langzamerhand te ver
dwijnen. Het is dus zaak, willen wij
deze dingen voor het nageslacht be
waren, dat wij met dit onderzoek de
nodige spoed betrachten.
Het aantal medewerkers, dat hun
steun aan het onderzoek verleent is
echter nog steeds niet groot genoeg
om een volledig overzicht te kunnen
verkrijgen over de te bestuderen on
derwerpen. De kaarten, die aan de
hand van de gegevens uit de vragen
lijsten getekend worden, vertonen
nog steeds leemten, die dringend
aanvulling behoeven. De Commissie
verzoekt daarom degenen die zich
voor dit werk interesseren, en die
zich in staat achten de vragenlijsten
te beantwoorden, zich als medewer
ker op te geven bij de Centrale Com
missie voor Onderzoek van het Ne
derlandse Volkseigen, Kloveniers
burgwal 29, Amsterdam-C. Men zal
u daar voor uw medewerking zeer
dankbaar zijn en u gaarne alle ge
wenste inlichtingen verschaffen.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
(De RijpPurmerendOosthuizen).
Zondag 12 Juni 1949: J. Stapel, Oost
huizen, Tel. 11.
OSTDUIVEN-NIEUWS
WEST-GRAFTDIJK. Eerste Pink
sterdag vloog onze Postduivenvereni
ging „De Reisduif" mee met een
vlucht op Frankrijk. De start ging
di+maal van Corbeil en de afstand
bedroeg 470 K.M.
Evenals verleden week was het
geen ideaal vliegweer, al was het
verlies aan duiven dit maal belang
rijk minder dan dé vorige week.
De heer P. Riteco uit De Rijp was
ook ditmaal weer haantje de voorste
(of duifje de voorste in dit geval) en
werd op de voet gevolgd door de
heer J. Wit. De uitslag was als volgt:
1. P. Riteco; 2. J. Wit; 3. J. Spek
ken; 4. J. Wit; 5. J. Sassen; 6. C.
Boots; 7. J. Wit; 8. J. Sassen; 9. P.
Riteco; 10. J. Spekken.
As. Zondag wordt er gevlogen op
Orleans (Frankrijk). De afstand
hiervan bedraagt 560 K.M.
VERLOTING „OUDEN VAN
DAGEN"
WEST-GRAFTDIJK. Deze week
had ten huize van de voorzitter van
het Ouden van Dagen-comité afd.
West-Graftdijk, de heer D. Kool, de
trekking plaats van de jaarlijkse
verloting van deze vereniging.
De trekking geschiedde door de
wachtmeester der Koninklijke mare
chaussee, de heer J. de Jager.
Met de trekking waren de volgen
de nummers de gelukkigen van de
hoofdprijzen: no. 987 fiets; no. 114
waterketel; no. 716 ganglampje; no.
908 afwasbak; 969 snelkoker; 954
koffer; 570 kleine koffer; 731 nest
schalen,
„ALTIJD WAT" OPENDE HET V1S-
SEIZOEN.
DRIEHUIZEN. De visclub „Altijd
Wat" uit Driehuizen opende ,1ste Pink
sterdag het visseizoeu met eenbaars-
wedstrijd, welke werd gehouden in.de
Schermer Ringvaart.
De uitslag was als volgt: 1. H. Ceel ie,
hengel. 2. H. Wit.soheerdoos3 M.
Aalstede, rubber laarzen4. G. Wiedijk,
taart; 5. J. Spaan,.das; 6. A. Lakeman,
snoerendoös; 7. P. Spaan, klompen;
8. D. de Jongh, bussen; 9. A. Schipper,
doos sigaren; 10. W. de Haas. koek
trommeltje; 11. C. Langenberg. baars-
tuig.
De heer H. Ceelie ving tevens de
gróótste en de kleinste baars efi dit
leverde hem nog twee extra prijzen op,
n.1. een shagdoos en een visnet. De
heer P. Spaan ving de eerste baars en
ontving hiervoor een pakje shag en
de heer J. Spaan haalde het laatste
slachtoffer boven water, wat hem nog
een baarstuig opbracht. De heer j.
Lakeman kreeg als troostprijs nog ge
rookte paling. De prijsuitreiking vond
plaats in het café van de heer Slooten.
Bij internationale atletiekwed
strijden te Dublin boekte Fanny
Blankers-Koen een dubbele zege op
de 100 yards en 80 yards horden.
Koperen 'Bruilof isolering Koninklijk Echtpaar
Op 7 Juli a.s. zal het 12 Vó jaar ge
leden zijn dat onze Koningin met Prins
Bernhard in het huwelijk werd ver
bonden. Naar goed Nederlandse ,aard,
zal iedere Nederlander, arm of rijk, in
staat dienen te worden gesteld in deze
bruiloftsviering zonder enig bezwaar
aandeel te hebben.
Door de welwillende medewerking
van het Hoofdbestuur der Posterijen
zal deze gedachte op eenvoudige wijze
kunnen worden verwezenlijkt.
Knip onderstaand formulier uit en
beplak de daarvoor aangewezen ruimte
met postzegels ter waarde van ten
minste 10 cent en ten hoogste één
gulden.
Vul Uw naam en adres in'en werp
het formulier zonder enveloppe in de
brievenbus.
Het Uitvoerend Comité maakt hierbij
bekend, dat het door de burgerij bijeen
te brengen bedrag geheel aan het ge
schenk zelf ten goede zal komen.
Alle persoonlijke medewerking ge
schiedt volkomen belangeloos, terwijl
de onvermijdelijke kosten, zoals bij
voorbeeld die van het benodigde druk
werk, uit enige daartoe speciaal be
schikbaar gestelde bijdragen zullen
worden bestreden.
Op verzoek van het Uitvoerend
Comité heeft de Voorzitter van de
Algemene Rekenkamer, de heer Th.
Sanders, zich met de contróle op de
financiële administratie van het Comité
belast.
Ruimte voor het plakken van postzegels.
AfzenderAan
het Comité Koperen
NaamB ruilof ts viering
Koninklijk Echtpaar,
A dres
Drie Hoekjes 3,
Woonplaats 's-Gravenhage.
Provincie