Fluittonen, wijzers en lampen brengen de vliegtuigen binnen Volop activiteit op verkeerstoren „Gestapeld" lucht in de De Spar-tocht No. 1788 Vrijdag 10 Juni 1949 39e Jaargang G.J.Hoogcarspel.Beemster Telef. 10. Gironr. 470889 Ad vertentieprij s: 8 cent per mm. Bij contract lagere tarieven op aanvraag Bewijsnummer gratis Jtifoev Couttod voor De Rijp, Graft, Noordeinde, Oost- en West-Graftdijlc, Zuid-Schermer en Noord-Schermer, Schermerhorn, Beemster en omstreken Abonnementsprijs: 75 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling franco per post f 3.40 per jaar plus incasso-kosten Losse nummers 6 cent Verschijnt des Vrijdags Door de mist naar Schiphol SCHIPHOL HEEFT slecht weer. Laaghangende wolken worden door een gure zeewind over de hangars en gebouwen gejaagd en van tijd tot tijd doet een motregenvlag de enkele personen, die zich op het platform bevinden, huiverend In de kraag van hun overjas wegduiken. Maar op de houten tijdelijke verkeerstoren aan de rand van het platform heerst nu volop activiteit; het luchtverkeer gaat door en nu het weer zo slecht is, moeten de aankomende machines stuk voor stuk worden binnengeloodst!. Ergens boven de wolken klinkt motorengeronk; een K.L.M.-vogel vliegt daar op zoek naar de thuishaven. Op de toren zit de verkeersleider met zijn staf en luistert in zijn microfoon; hij hoort de stem van de gezagvoerder die zich aan hem meldt: „Hallo Schiphol, hier K.L.M. Baker Peter, over". De verkeersleider antwoordt hierop: „Hallo K.L.M. Baker Peter, hier Schip hol, over!" Het wachtbaken DE GEZAGVOERDER geeft nu aan de verkeersleider zijn positie, hoogte en snelheid op, waarna deze hem de nodige gegevens betreffende de wind richting, grondzicht, te gebruiken lan dingsbaan, wolkenhoogte e.d. mede deelt. De PH-TBP is echter niet de enige machine, die zich op dit moment in de lucht bevindt; er cirkelen in de wolken boven Schiphol nog enige vliegtuigen rond, die allemaal willen landen. Daar om geeft de verkeersleider aan iedere machine een landingsbeurt;nummer één mag landen, terwijl nummer twee wordt gedirigeerd naar het z.g. wachtbaken, dat ten noorden van Amsterdam, in Buiksloot is opgesteld. Hier moet de machine op 300 m. blijven cirkelen. Een volgende moet op 600 m. rondjes ma ken, terwijl elk volgend vliegtuig hier bovenop „gestapeld" wordt, met 300 meter tusschenruimte. Ook de PH- TBP krijgt dus van de verkeersleider een bepaalde hoogte aangewezen, waarop hij voorlopig moet blijven cirkelen. Natuurlijk wordt dit systeem niet altijd straf gehandhaafd; een toestel, dat weinig benzine over heeft, of waar van de bemanning al een lange reis achter de rug heeft, of dat om een andere reden snel moet landen, krijgt op verzoek voorrang. Wanneer vlieg tuig no. 1 geland is, laat de verkeers leider vliegtuig no. 2 driehonderd m. lager komen en vervolgens de hele „stapel" één voor één 300 m. zakken. De onderste machine kan dan gaan landen. Signalen, wijzers, lampjes Schiphol is uitgerust met verschil lende blindlandingsinstallaties en de meeste moderne verkeersvliegtuigen kunnen van al deze installaties gebruik maken. In de regel berusten deze sys temen op het uitzenden van radio golven, die aan boord van het vlieg tuig worden ontvangen. Op het instrumentenbord van de PH- TBP bevindt zich een klein, rond instru ment met twee wijzers er op, een hori zontale en een verticale. Deze wijzers reageren op de ontvangst van een hori zontaal en een verticaal veld, die door de zender op de grond worden uitgezon den. Wanneer beide wijzers loodrecht op elkaar staan, volgt de machine de juiste dalingsbaan, maar wanneer een van beide wijzers uitslaat, moet de ge zagvoerder bijsturen. Dit landingssys teem heet in de vliegwereld ILS (Instru ment Landing System). De vlieger in de PH-TBP heeft nog een ander middel om zijn landing zon der zicht op Schiphol uit te voeren. Hij zet een koptelefoon op en hoort daarin een onafgebroken fluittoondat is voor hem het bewijs, dat hij op de juiste koers voor de landingsbaan zit. Wanneer hij hiervan afwijkt, hoort hij aan de ene kant een reeks punten en aan de andere kant een reeks strepen; de vlieger kan dus aan deze signalen horen naar welke kant hij moet sturen om weer op de goede koers te komen. Om zijn afstand van het begin van de landingsbaan weten te komen, be hoeft hij alleen maar op een paar lampjes op het instrumentenbord te letten; op 3 km. van de landingsbaan staat het z.g. voormerkbaken, dat in de koptelefoon een z.g. floeptoon geeft es op het instrumentenbord een rood lichtje doet branden. Op 300 m. voor de landingsbaan staat het z.g. hoofd merkbaken, dat hetzelfde effect in de koptelefoon veroorzaakt en een groen lampje doet branden. De vliegers ken nen dit laatste systeem als SBA (Stan dard Beam Approach). Het derde op Schiphol gebruikte systeem werkt met een z.g. dwarspeiler, die aan de hand van door de telegrafist van het vliegtuig uitgezonden signalen de positie van het toestel ten opzichte van de landingsbaan bepaalt en die langs radiotelefonische weg aan de vlieger doorgeeftdaardoor weet deze hoeveel hij van zijn koerst afwijkt en hoeveel hij dus moet bijsturen. Dit laatste systeem heet ODM-OGE systeem. Zonder zicht geland De gezagvoerder van de PH-TBP kiest nu een van deze drie blindlandings- systemen uit, welke hij voor zijn landing wil gebruiken; dan richt hij zich tot de verkeerstoren om te vragen of dit sy steem in gebruik is. Als de verkeersleider hem dit bevestigd heeft, kan de landing beginnen. Op de aanwijzingen van de instrumenten en op de fluittonen in de koptelefoon glijdt de K.L.M.-vogel door de wolkenmassa naar baan 23 op Schiphol; de rode en groene lampjes flitsen aan aan en uit; de ogen van de gezagvoerder zijn onafgebroken op zijn instrumenten gericht. Het hoofdmerk baken laat zijn floeptoon horen; de baan is dus bijna bereikt. Nu nog even door zakken. Een paar laaghangende wolken flarden schieten langs het cockpitraam, dan ziet de vlieger vlak voor zich een glinsterende betonvlakte: baan 23 van Schiphol. Een paar tellen later taxiet de PH- TBP naar het platform; de instrumen ten en landingsbakens hebben de zilve ren vogel behouden op het nest binnen- geloodsd. BURGERLIJKE STAND. DE RIJP. Geboren: Elisabeth Mar- garetha Maria, dochter van Jacobus Martinus Kaptein en van Elisabeth Margaretha Oudejans. Gehuwd: Hendricus Petrus Lamber- tus Kuhlman, 31 jaar en Agnes Hen- drina Boots, 23 jaar. Overleden: Nicolaas Woestenburg, 27 jaar. INSTALLATIE VAN PLAATSELIJKE COMMISSIE STEUN WETTIG GEZAG. DE RIJP/GRAFT. In de raadzaal van De Rijp vond Donderdagavond 8 uur de samenstelling en installatie plaats van de plaatselijke commissie van het Nationaal Instituut Steun Wettig Gezag". Na een welkomstwoord van Burge meester Dalenberg. gaf de heer H. van Alphen, oud-Burgemeester van Zand- voort. een duidelijke verklaring over het doel en streven van dit Instituut met nadere uitleg door Overste J. H Koole en de heer J. Ottenbros. De samenstelling van de commissie voor de gemeenten De Rijp en Graft is als volgt: Ere-voorzitterBurgemee ter Dalenberg. Voorzitter: Notaris Luijckx. Secretaris-penningmeester: de heer K. J. Luder. Mede leden de heren A. Schippers, J. Oudejans en J. B. Sassen. Voorts is besloten nog enige jongeren in de commissie op te nemen als vertegenwoordigers van de jeugd verenigingen. Heerlijk uitstapje naar Valkenburg WEST-GRAFTDIJK. Donderdag j.1. stonden de Sparwinkeli<-rs t.w. W. Spek uit West-Graftdijk, A. Nolten uit Marken-B innen en Vink uit de Beem ster gereed, om met hun klanten uit de hele omgeving de Spar-Zomertocht 1949 naar Valkenburg mede te maken. Iedereen was reeds vroeg uit de veren en om pl.m. half zes gingen we met vijf bussen naar Purmerend. Daar werd de reis vervolgd per trein en in Amsterdam werden we aan de Internationale trein naar Bazel gekoppeld. In Maastricht gingen we op eigen kracht verder en toen we een poosje later in Valkenburg aankwamen troffen we het daar niet erg, want het regende flink. In deze plaats brachten we een bezoek aan de grotten en bewonderden de vele gangen en gewelven met de pracht ige houtskool tekeningen en beeldhouwwerken, die betrekking hadden op dc geschiedenis van Valkenburg. Deze grotten trekken jaarlijks 100.000 bezoekers. Een bij zonderheid van de Gemeente Grot is, dat deze niet door de natuur gevormd is, maar door mensenhanden. Toen daarna de lunch gebruikt werd, klaarde het weer gelukkig op en trok men wélgemoed in vijf groepen o. 1. v. een Cebuto reisleider de bossen en heuvels in. Voor deze misleiders niets dan lof, .want zij hebb^: in de kortst mogelijke tijd al het schoons wat er is laten zien. Na het diner, dat gebruikt werd in hotel Walram-Germania, kreeg iedereen gelegenheid om een uurtje de stad in te gaan. Om acht uur werd er weer verzamelen geblazen op het station. De terugweg ging over Heerlen langs de kolenmijnen. Onderweg werd er nog eens terdege gesnoept en zo kwamen we weer in Purmerend aan (menigeen had onderhand nog een uiltje geknapt). Voldaan over deze prachtige Spar- tocht gingen allen per bus naar huis. „KUNST NA ARBEID" BEHAALT TWEEDE PRIJS OP CONCOURS TE PUTTEN. DE RIJP. Tweede Pinksterdag ver richtte het Fanfarecorps Kunst na Arbeid", onder leiding van de heer D. Veenman, directeur, een goede pres tatie door op het concours te Putten (Gla.) een tweede prijs te behalen. Vergezeld door een twintigtal suppor ters ver+rokken de leden om ongeveer 9 uur per NACO-touringcar van de Dam. Na een mooie reis via Laren en Amersfoort kwam men om ongeveer 12 uur te Putten aan. Om ongeveer 2 uur was Kunst na Arbeid" aan de beurt. Allereerst werd het verplichte nummer, de ouverture ,,Con Graziozo" van H. J. A. van Bokhoven, uitge voerd. Voor dit zeer moeilijke werk, mede door de zeer goede opvatting van de directeur, een hoog puntenaantal bereikt. Een foutje in het begin van het vrije nummer, ,,De Vogelkoopman" van C. Zeiler, bewerkt door S. P. van Leeuwen, was oorzaak van een enigs zins verward begin en dit kostte, on danks het uitstekende slot, enige pun ten. Hierdoor bleek het totale punten aantal juist niet voldoende voor een eerste prijs. „Kunst na Arbeid" behaal de in totaal 330 punten en bleef hierbij slechts 6 punten onder de eerste prijs winnaar. Tevreden met het behaalde resultaat werd de terugreis aanvaard. Mede door het mooie weer is het een uitstekend geslaagde dag geworden. In De Rijp bleef men tot de terugkeer van de bus in het onzekere over de prestaties van „Kunst na Arbeid". Na het bekendmaken van de uitslag was in Putten n.1. een postduif van de heer M. Middelkoop opgelaten, doch deze duif is helaas niet in De Rijp aangeko men, zodat deze originele wijze van berichtgeving is mislukt. GEVONDEN EN VERBOREN. DE RIJP. Bij de politie werd als gevonden en verloren aangegeven: Gevonden: 1 spaaTpotsleuteltje, 1 ge ruite shawl. Verloren1 Engelse duimstok, 1 bruine herenportemonnaie, inhoudende geld en een damestabakskaart. Dialecten Volkskunde en Natuuronderzoek In Amsterdam zetelt de „Centrale Commissie voor Onderzoek van het Nederlandse Volkseigen", die zich bezig houdt met het dialect-, volks kunde- en narnenonaerzoek in Ne derland. Hiermee werd in 1930 een begin gemaakt. Men had toen in ver gelijking met andere landen een gro te achterstand in te halen. Wel was er door verschillende belangstellen den op dit gebied al wat aan dit werl: gedaan en was er al veel op getekend, maar tot een goed gefun deerd wetenschappelijk onderzoek was het nog niet gekpmen. De Com missie beschikt over een groot aantal medewerkers, die ever het gehele land verspreid zijn en vrijwel alle lagf-n der bevolking vertegenwoor digen. Deze vullen geheel belange loos de drie vragenlijsten ir. die ten behoeve van het onderzoek meestal eens per jaar worden verzonden. De lijsten bestaan uit een dialectlijst, Wcarin gevraagd wordt naar een aantal woorden en zinnen in het dia lect, een volkskundelijst. waarin ge vraagd wordt naar volksgebruiken en -gewoonten en een toponymische lijst, waarin gevraagd wordt naar landerijnamen, namen van velden, bossen, land- en waterwegen enz. Door het tegenwoordige snelver keer, de radio enz., komen ook die gebieden, die vroeger vrijwel geïso leerd waren, steeds meer met de be volking uit de grote steden in aan raking, waardoor zich bij de bevol king uit deze gebieden meer en meer vreemde invloeden doen gelden en hun eigen volksaard en hun dialect gevaar lopen langzamerhand te ver dwijnen. Het is dus zaak, willen wij deze dingen voor het nageslacht be waren, dat wij met dit onderzoek de nodige spoed betrachten. Het aantal medewerkers, dat hun steun aan het onderzoek verleent is echter nog steeds niet groot genoeg om een volledig overzicht te kunnen verkrijgen over de te bestuderen on derwerpen. De kaarten, die aan de hand van de gegevens uit de vragen lijsten getekend worden, vertonen nog steeds leemten, die dringend aanvulling behoeven. De Commissie verzoekt daarom degenen die zich voor dit werk interesseren, en die zich in staat achten de vragenlijsten te beantwoorden, zich als medewer ker op te geven bij de Centrale Com missie voor Onderzoek van het Ne derlandse Volkseigen, Kloveniers burgwal 29, Amsterdam-C. Men zal u daar voor uw medewerking zeer dankbaar zijn en u gaarne alle ge wenste inlichtingen verschaffen. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN (De RijpPurmerendOosthuizen). Zondag 12 Juni 1949: J. Stapel, Oost huizen, Tel. 11. OSTDUIVEN-NIEUWS WEST-GRAFTDIJK. Eerste Pink sterdag vloog onze Postduivenvereni ging „De Reisduif" mee met een vlucht op Frankrijk. De start ging di+maal van Corbeil en de afstand bedroeg 470 K.M. Evenals verleden week was het geen ideaal vliegweer, al was het verlies aan duiven dit maal belang rijk minder dan dé vorige week. De heer P. Riteco uit De Rijp was ook ditmaal weer haantje de voorste (of duifje de voorste in dit geval) en werd op de voet gevolgd door de heer J. Wit. De uitslag was als volgt: 1. P. Riteco; 2. J. Wit; 3. J. Spek ken; 4. J. Wit; 5. J. Sassen; 6. C. Boots; 7. J. Wit; 8. J. Sassen; 9. P. Riteco; 10. J. Spekken. As. Zondag wordt er gevlogen op Orleans (Frankrijk). De afstand hiervan bedraagt 560 K.M. VERLOTING „OUDEN VAN DAGEN" WEST-GRAFTDIJK. Deze week had ten huize van de voorzitter van het Ouden van Dagen-comité afd. West-Graftdijk, de heer D. Kool, de trekking plaats van de jaarlijkse verloting van deze vereniging. De trekking geschiedde door de wachtmeester der Koninklijke mare chaussee, de heer J. de Jager. Met de trekking waren de volgen de nummers de gelukkigen van de hoofdprijzen: no. 987 fiets; no. 114 waterketel; no. 716 ganglampje; no. 908 afwasbak; 969 snelkoker; 954 koffer; 570 kleine koffer; 731 nest schalen, „ALTIJD WAT" OPENDE HET V1S- SEIZOEN. DRIEHUIZEN. De visclub „Altijd Wat" uit Driehuizen opende ,1ste Pink sterdag het visseizoeu met eenbaars- wedstrijd, welke werd gehouden in.de Schermer Ringvaart. De uitslag was als volgt: 1. H. Ceel ie, hengel. 2. H. Wit.soheerdoos3 M. Aalstede, rubber laarzen4. G. Wiedijk, taart; 5. J. Spaan,.das; 6. A. Lakeman, snoerendoös; 7. P. Spaan, klompen; 8. D. de Jongh, bussen; 9. A. Schipper, doos sigaren; 10. W. de Haas. koek trommeltje; 11. C. Langenberg. baars- tuig. De heer H. Ceelie ving tevens de gróótste en de kleinste baars efi dit leverde hem nog twee extra prijzen op, n.1. een shagdoos en een visnet. De heer P. Spaan ving de eerste baars en ontving hiervoor een pakje shag en de heer J. Spaan haalde het laatste slachtoffer boven water, wat hem nog een baarstuig opbracht. De heer j. Lakeman kreeg als troostprijs nog ge rookte paling. De prijsuitreiking vond plaats in het café van de heer Slooten. Bij internationale atletiekwed strijden te Dublin boekte Fanny Blankers-Koen een dubbele zege op de 100 yards en 80 yards horden. Koperen 'Bruilof isolering Koninklijk Echtpaar Op 7 Juli a.s. zal het 12 Vó jaar ge leden zijn dat onze Koningin met Prins Bernhard in het huwelijk werd ver bonden. Naar goed Nederlandse ,aard, zal iedere Nederlander, arm of rijk, in staat dienen te worden gesteld in deze bruiloftsviering zonder enig bezwaar aandeel te hebben. Door de welwillende medewerking van het Hoofdbestuur der Posterijen zal deze gedachte op eenvoudige wijze kunnen worden verwezenlijkt. Knip onderstaand formulier uit en beplak de daarvoor aangewezen ruimte met postzegels ter waarde van ten minste 10 cent en ten hoogste één gulden. Vul Uw naam en adres in'en werp het formulier zonder enveloppe in de brievenbus. Het Uitvoerend Comité maakt hierbij bekend, dat het door de burgerij bijeen te brengen bedrag geheel aan het ge schenk zelf ten goede zal komen. Alle persoonlijke medewerking ge schiedt volkomen belangeloos, terwijl de onvermijdelijke kosten, zoals bij voorbeeld die van het benodigde druk werk, uit enige daartoe speciaal be schikbaar gestelde bijdragen zullen worden bestreden. Op verzoek van het Uitvoerend Comité heeft de Voorzitter van de Algemene Rekenkamer, de heer Th. Sanders, zich met de contróle op de financiële administratie van het Comité belast. Ruimte voor het plakken van postzegels. AfzenderAan het Comité Koperen NaamB ruilof ts viering Koninklijk Echtpaar, A dres Drie Hoekjes 3, Woonplaats 's-Gravenhage. Provincie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Courant | 1949 | | pagina 1