Eerste Drogisterij C. Schender Coöp. Spaar-.n Voorschotbank „De Rijp" Werpt een lichtstraal in de duisternis? Buitengewone m Qroote Uitverkoop R 50 ct NU 39 cent per el ALLES wordt voor 1 I Spotprijzen Opgeruimd B. LANGERIJS (jl - DE RIJP - ■iiwwm— HHH De Kleine A Rechtestraat Bijenkorf I De Rijp - Limonade-Fssence - Citroenspiritus - Citroenzuur Oranj ebloesemwater Wegens afwezigheid ten huize van den Secretaris den heer F. RIJK ES alhier, iederen werkdag van 7 tot 9 uur 11.111. c. r. tuijn. JOH. LAUWERS - opticien, payglop 3 - ALKMAAR STEUNT DE COLLECTE Nationale Stichting te Wolfhezen: Uit en voor het leven. Het Voorbeeld in de Opvoeding LET OP de prijzen! 1 't is werkelijk buitengewoon Jaeger Flanelvoorheen 1 H 50 ct NU 36 cent per el Laken Katoen H 65 ct NU 53 cent per el Geel Hemden Katoen 1 35 ct NU 29 cent per el Wit Katoen X 9 Cfl Winkelwaar 1 1 C.3U - CADEAU - 1 voor iedere 25ste bezoeker Rechtestraat 41 Da Rijp T van ondargeteekende tot en met 3 AUGUSTUS a.s. bestaat er gelegenheid tot het beleggen en terughalen van Spaargelden, Spaar uw oogen Door de naar de eischen des lijds Ingerichte Electr. Optische Werkplaats en het in voorraad houden van alle soorten Glazen, kunnen Brillen, Pince Nez enz. nog denzelfden dag vervaardigd worden en repa- ratiïn binnen enkele uren gereed zijn. WAARSCHUWING. Laat uw recepten, brillen en repa- ratiën gereed maken door 'n vakkundig bekend opticien mat toestemmiig ran Burgemeester ei Wethouders van DE RIJP eu GRAFT gedurende den loop der week, ten bate van de „Tehuis voor alleenstaande Blinden" (Nadruk Verboden) Hoedt het zieltje van uw kind Wij weten het allen „Woorden wekken, maar voorbeelden trek ken". Maar dan weten we ook, dat wij als ouders, als onderwij zers, dat allen, die geroepen zijn kinderen op te voeden, een levend voorbeeld dienen te zijn. Dat het niet in hoofdzaak aankomt op onze woorden, op onze vermanin gen en zedelessen, maar op onze eigen daden, onze handelingen, onze levenshouding. De verma ningen en opwekkingen kunnen niet steeds achterwege blijven, maar zij krijgen eerst kracht en worden bezegeld, als het kind ziet, dat wij zelf ook dienover eenkomstig handelen. Wee ons, als dit niet zoo is; als het kind bemerkt, dat wij in ons eigen leven, in de verhouding tot onze mede- menschen, in de praktijk van onze affaire, van onze zaken, een andere moraal toepassen dan wij in onze woorden naar voren brengen Dan gaat het twijfelen aan onze ernst, dan verliest het den eerbied voor ons, al zal het zich dit misschien eerst op lateren leeftijd goed be wust worden. Op het kinderge moed hebben we dan weinig vat meer; of, zoo wel, in de slechte richting. Dat wil zeggen het kind volgt ons na, het gaat leven voor den schijn Goed en braaf naar het uiterlijk I Deugdzaam in woorden Maar niet altoos blijft het daar bij. Niet altoos heeft het kind de zelfbeheersching om althans naar den schijn een behoorlijk, fatsoen lijk mensch te zijn het wijkt af en zinkt weg. En dan gebeurt het dikwijls, dat wij hooren uit den mond van anderen: „Wat is die appel ver van den stam gerold zijn (of: haar) ouders waren toch zulke nette menschen 1" Maar het was een „netheid", die zich in de opvoeding wel moest wreken. 'tGaat ook wel anders ondanks het slechte voorbeeld der ouders blijft het kind op het goede pad zijn oogen gaan vroeg of laat open voor den valschen schijn, waarin het is opgevoed de ouders val len van hun voetstuker komt verwijdering, verkoelingheel zijn leven door blijft het kind in zijn hart iets gevoelen van weedom over het valsche bestaan der ou ders. Velen van ons, ouderen, zullen zich in hun leven telkens weer met groote dankbaarheid en liefde her inneren het goede voorbeeld, door hun ouders hun gegeven in woord en daad. Was het niet onze vader, die, „man van de klok", ons heeft gewend aan strengen regel, aan stiptheid en nauwgezetheid En nog zegenen we nu niet iederen dag zijn strengheid, waarmee hij ons dwong te doen als hij, maar waar door ons thans onze taak, onze plichtvervulling zoo gemakkelijk valt Was het niet onze lieve moe der, altoos zich opofferend en toe wijdend, stil berustend, het hoofd naar Boven gericht, toen leed en zorgen over 't gezin kwamen, is zij het niet geweest, die door haar heerlijk voorbeeld bijgedra gen heeft tot onze levenopvatting, waaruit wij thans krachten moed putten wanneer hel leven ons drukt? 't Zijn niet alleen onze ouders, wier voorbeeld, 't zij in gunst ger of ongunstigen zin, onze op voeding beïnvloedt. Heel onze omgeving werkt in op ons gemoed, op ons zieleieven. Onze dienstbode,Geer trui zoo vertelde me laatst iemand heeft me geleerd, den moed niette gauw te laten zakken. „Moet je daar om huilen, om die kleinigheid, malle jongen hoor ik haar nog zeggen. En dan weer „Frits, je moest je schamen, het leven zal je nog wel wat anders ieeren En haar daden kwamen overeen met haar woorden, want toen ramp op ramp en slag op slag haar trof, ging haar hoofd wnl eens naar omlaag, maar het richtte zich ook weer op, en uit dien tijd heb ik onthouden haar woorden Frits, zóó voedt God zijn kinderen op Wij hebben als opvoeders onze verantwoordelijkheid te gevoelen. Ik geloof niet, dat er vele ouders zullen zijn als ze er zijn wien het geheel onverschillig is of hun kinderen hun slecht voorbeeld volgen. Meestal handelen ze zelf slecht uit zwakheid. Maar hoe zouden zij zich aangrijpen, om die zwakheid te overwinnen, als ze konden zien, hoe hun voorbeeld hun jongen of meisje ten verderve voert. Ik hoorde onlangs van een man, die zich vaak te buiten ging aan sterken drank en dan dronken thuis kwam die zich heel boos maakte, toen zijn kinderen op één na lid werden van een geheelont- houdersvereeniging, zeker omdat zijn geweten hem toen aanklaagde; maar die nog boozer werd eerst, en in tranen uitbarstte later, toen zijn oudste zoon ook zijn toevlucht zocht in de kroegen eveneens be schonken naar huis kwam. Toen was het de vaderliefde, die over de zwakheid zegevierdeook hij sloot zich aan. Wij hebben ernstig toe te zien op ons zelf. De vader, die zijn kinderen verbiedt te vloeken, moet zelf den naam Gods niet ijdelijk gebruiken. De winkelier, die zijn kinderen de les der „Tien Gebo den", dus ook: Gij zult niet ste len voorhoudt, heeft reeds daar om te waken, dat hij zijn klanten niet te kort doet. De leermeester 't zij onderwijzer, leeraar of geestelijke behoeft aan zijn leerlingen geen zelfbeheersching te prediken, indien hij zelf zich driftig maakt om de geringste nietigheid. Hoe strerkkan het voorbeeld van ieder onzer werken Prof. Albert Schweitzerverteltin zijn boek „Uit mijn jeugd", dat zijn slechte rap porten, toen hij op het gymnasium te Mülhausen was, zijn ouders veel zorg baarden. Hij kon de wils kracht niet vinden om zich aan te pakken tot betere plichtsbe trachting. De directeur gaf aan zijn vader te kennen, dat het mis schien het beste was den jongen van het gymnasium te nemen. Daar dook een redder in den nood op: een nieuwe leeraar. De jonge Schweitzer bemerkte, hoe deze zich voor iedere les zorgvuldig voorbereidde, nauwkeurig de leerstof voor iedere les afbaken de, altijd daarmee klaar kwam, de schriften met het netwerk steeds precies op denzelfden dag en het bestemde uur teruggaf. Dit bracht hem zoo zeer onder den indruk van dii voorbeeld van zelfbeheer sching, dat de leeraar zijn ideaal werd. Na drie maanden behoord» hij reeds tot de beste leerlingen, terwijl het laatste rapport nog zoo slecht was geweest, dat zijn moe der de heele Kerstvacantie door met rood gehuilde oogen rond- geloopen had. Laten dus vooral de opvoeders doordrongen zijn van den invloed, welke uitgaatvan hun geheele per soonlijkheid I YPSILON

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Rijper Nieuws- en Advertentieblad | 1926 | | pagina 4