Eerste Drogisterij C. Schender
Coöp. Spaar-.n Voorschotbank „De Rijp"
Werpt een lichtstraal in de duisternis?
Buitengewone m
Qroote Uitverkoop
R 50 ct NU 39 cent per el
ALLES wordt voor 1
I Spotprijzen Opgeruimd
B. LANGERIJS (jl
- DE RIJP -
■iiwwm— HHH
De Kleine A
Rechtestraat
Bijenkorf
I De Rijp
- Limonade-Fssence -
Citroenspiritus - Citroenzuur
Oranj ebloesemwater
Wegens afwezigheid
ten huize van den Secretaris
den heer F. RIJK ES alhier,
iederen werkdag van 7 tot 9 uur 11.111.
c. r. tuijn.
JOH. LAUWERS - opticien, payglop 3 - ALKMAAR
STEUNT DE COLLECTE
Nationale Stichting te Wolfhezen:
Uit en voor het leven.
Het Voorbeeld
in de Opvoeding
LET OP de prijzen!
1 't is werkelijk buitengewoon
Jaeger Flanelvoorheen 1
H 50 ct NU 36 cent per el
Laken Katoen
H 65 ct NU 53 cent per el
Geel Hemden Katoen
1 35 ct NU 29 cent per el
Wit Katoen
X 9 Cfl Winkelwaar 1
1 C.3U - CADEAU -
1 voor iedere 25ste
bezoeker
Rechtestraat 41 Da Rijp
T
van ondargeteekende tot en met 3 AUGUSTUS a.s.
bestaat er gelegenheid tot het beleggen en terughalen
van Spaargelden,
Spaar uw oogen
Door de naar de eischen des lijds
Ingerichte Electr. Optische Werkplaats
en het in voorraad houden van
alle soorten Glazen, kunnen
Brillen, Pince Nez enz.
nog denzelfden dag
vervaardigd worden en repa-
ratiïn binnen enkele uren
gereed zijn.
WAARSCHUWING. Laat uw recepten, brillen en repa-
ratiën gereed maken door 'n vakkundig bekend opticien
mat toestemmiig ran Burgemeester ei Wethouders van DE RIJP eu GRAFT
gedurende den loop der week, ten bate van de
„Tehuis voor alleenstaande Blinden"
(Nadruk Verboden)
Hoedt het zieltje van uw
kind
Wij weten het allen „Woorden
wekken, maar voorbeelden trek
ken". Maar dan weten we ook,
dat wij als ouders, als onderwij
zers, dat allen, die geroepen zijn
kinderen op te voeden, een levend
voorbeeld dienen te zijn. Dat het
niet in hoofdzaak aankomt op
onze woorden, op onze vermanin
gen en zedelessen, maar op onze
eigen daden, onze handelingen,
onze levenshouding. De verma
ningen en opwekkingen kunnen
niet steeds achterwege blijven,
maar zij krijgen eerst kracht en
worden bezegeld, als het kind
ziet, dat wij zelf ook dienover
eenkomstig handelen. Wee ons,
als dit niet zoo is; als het kind
bemerkt, dat wij in ons eigen leven,
in de verhouding tot onze mede-
menschen, in de praktijk van onze
affaire, van onze zaken, een andere
moraal toepassen dan wij in onze
woorden naar voren brengen Dan
gaat het twijfelen aan onze ernst,
dan verliest het den eerbied voor
ons, al zal het zich dit misschien
eerst op lateren leeftijd goed be
wust worden. Op het kinderge
moed hebben we dan weinig vat
meer; of, zoo wel, in de slechte
richting. Dat wil zeggen het kind
volgt ons na, het gaat leven voor
den schijn Goed en braaf naar het
uiterlijk I Deugdzaam in woorden
Maar niet altoos blijft het daar
bij. Niet altoos heeft het kind de
zelfbeheersching om althans naar
den schijn een behoorlijk, fatsoen
lijk mensch te zijn het wijkt af
en zinkt weg. En dan gebeurt het
dikwijls, dat wij hooren uit den
mond van anderen: „Wat is die
appel ver van den stam gerold
zijn (of: haar) ouders waren toch
zulke nette menschen 1" Maar
het was een „netheid", die zich in
de opvoeding wel moest wreken.
'tGaat ook wel anders ondanks
het slechte voorbeeld der ouders
blijft het kind op het goede pad
zijn oogen gaan vroeg of laat open
voor den valschen schijn, waarin
het is opgevoed de ouders val
len van hun voetstuker komt
verwijdering, verkoelingheel zijn
leven door blijft het kind in zijn
hart iets gevoelen van weedom
over het valsche bestaan der ou
ders.
Velen van ons, ouderen, zullen
zich in hun leven telkens weer met
groote dankbaarheid en liefde her
inneren het goede voorbeeld, door
hun ouders hun gegeven in woord
en daad. Was het niet onze vader,
die, „man van de klok", ons heeft
gewend aan strengen regel, aan
stiptheid en nauwgezetheid En
nog zegenen we nu niet iederen dag
zijn strengheid, waarmee hij ons
dwong te doen als hij, maar waar
door ons thans onze taak, onze
plichtvervulling zoo gemakkelijk
valt Was het niet onze lieve moe
der, altoos zich opofferend en toe
wijdend, stil berustend, het hoofd
naar Boven gericht, toen leed en
zorgen over 't gezin kwamen,
is zij het niet geweest, die door
haar heerlijk voorbeeld bijgedra
gen heeft tot onze levenopvatting,
waaruit wij thans krachten moed
putten wanneer hel leven ons
drukt?
't Zijn niet alleen onze ouders,
wier voorbeeld, 't zij in gunst ger
of ongunstigen zin, onze op voeding
beïnvloedt. Heel onze omgeving
werkt in op ons gemoed, op ons
zieleieven. Onze dienstbode,Geer
trui zoo vertelde me laatst
iemand heeft me geleerd, den
moed niette gauw te laten zakken.
„Moet je daar om huilen, om die
kleinigheid, malle jongen hoor
ik haar nog zeggen. En dan weer
„Frits, je moest je schamen, het
leven zal je nog wel wat anders
ieeren En haar daden kwamen
overeen met haar woorden, want
toen ramp op ramp en slag op slag
haar trof, ging haar hoofd wnl eens
naar omlaag, maar het richtte zich
ook weer op, en uit dien tijd heb
ik onthouden haar woorden Frits,
zóó voedt God zijn kinderen op
Wij hebben als opvoeders onze
verantwoordelijkheid te gevoelen.
Ik geloof niet, dat er vele ouders
zullen zijn als ze er zijn
wien het geheel onverschillig is of
hun kinderen hun slecht voorbeeld
volgen. Meestal handelen ze zelf
slecht uit zwakheid. Maar hoe
zouden zij zich aangrijpen, om die
zwakheid te overwinnen, als ze
konden zien, hoe hun voorbeeld
hun jongen of meisje ten verderve
voert. Ik hoorde onlangs van een
man, die zich vaak te buiten ging
aan sterken drank en dan dronken
thuis kwam die zich heel boos
maakte, toen zijn kinderen op één
na lid werden van een geheelont-
houdersvereeniging, zeker omdat
zijn geweten hem toen aanklaagde;
maar die nog boozer werd eerst, en
in tranen uitbarstte later, toen
zijn oudste zoon ook zijn toevlucht
zocht in de kroegen eveneens be
schonken naar huis kwam. Toen
was het de vaderliefde, die over de
zwakheid zegevierdeook hij sloot
zich aan.
Wij hebben ernstig toe te zien
op ons zelf. De vader, die zijn
kinderen verbiedt te vloeken, moet
zelf den naam Gods niet ijdelijk
gebruiken. De winkelier, die zijn
kinderen de les der „Tien Gebo
den", dus ook: Gij zult niet ste
len voorhoudt, heeft reeds daar
om te waken, dat hij zijn klanten
niet te kort doet. De leermeester
't zij onderwijzer, leeraar of
geestelijke behoeft aan zijn
leerlingen geen zelfbeheersching
te prediken, indien hij zelf zich
driftig maakt om de geringste
nietigheid.
Hoe strerkkan het voorbeeld van
ieder onzer werken Prof. Albert
Schweitzerverteltin zijn boek „Uit
mijn jeugd", dat zijn slechte rap
porten, toen hij op het gymnasium
te Mülhausen was, zijn ouders veel
zorg baarden. Hij kon de wils
kracht niet vinden om zich aan
te pakken tot betere plichtsbe
trachting. De directeur gaf aan
zijn vader te kennen, dat het mis
schien het beste was den jongen
van het gymnasium te nemen.
Daar dook een redder in den nood
op: een nieuwe leeraar. De jonge
Schweitzer bemerkte, hoe deze
zich voor iedere les zorgvuldig
voorbereidde, nauwkeurig de
leerstof voor iedere les afbaken
de, altijd daarmee klaar kwam, de
schriften met het netwerk steeds
precies op denzelfden dag en het
bestemde uur teruggaf. Dit bracht
hem zoo zeer onder den indruk
van dii voorbeeld van zelfbeheer
sching, dat de leeraar zijn ideaal
werd. Na drie maanden behoord»
hij reeds tot de beste leerlingen,
terwijl het laatste rapport nog zoo
slecht was geweest, dat zijn moe
der de heele Kerstvacantie door
met rood gehuilde oogen rond-
geloopen had.
Laten dus vooral de opvoeders
doordrongen zijn van den invloed,
welke uitgaatvan hun geheele per
soonlijkheid I YPSILON