ALGEMEEN NIEUWS-, ADVER-
TENTIE- EN LANDBOUWBLAD.
N0. 45.
A». 1858.
(T w c c cl c Jaarna 11 g.)
DONDERDAG 5 AUGUSTUS.
UITGEVER P. J. G. DIDERICH.
Eene nieuwe reddingsboot.
liU1TE Lr\ I).
ENGELAND.
Londen, 2 Augustus. Ten gevolge van den gezondheids
toestand des konings van Pruissen, waarin vele der uitste-
kendste geneeskundigen geene beterschap te gemoet zien, zal
het bezoek der koningin geen ander dan een strikt huiselijk
karakter hebbenen zullen er geene feesten plaats vinden,
noch ook bezoeken bij of door het koninklijke Pruisische
paar gegeven worden.
SCHAGER
COURANT.
AitiïHiariïmianja jiiü nmi mÜÜDDIDÏ
Voor Schagen100.
Franco per post door het geheele Rijk. 1.15.
Afzonderlijke Couranten0.10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Rrieren Franco.
JJBM8 X22I
Van een tot vijf regels behalve
de 55 cents zegelregtf 0.75.
Iedere regel meerder0.15.
Groote Letters naar de ruimte die zij beslaan.
Verschrikkelijk is de toestand van een schip, dat te midden
van woedende stormen op de kust wordt geworpen. De loeijende
golven verbrijzelen den geketenden reus, en spoelen de be
manning wegof doen de bootenwaarop zij hare toevlugt
heeft gezocht, in den afgrond verdwijnen, zoodat slechts zelden
een schipbreukeling het land bereikt.
Dat eene gewone boot bij hooggaande Zee geene veiligheid
verschaft, heeft men honderd malen ondervonden, zoodat velen,
vooral Engelsche zeeofficieren, een vaartuig trachtten uit te
vindendat tegen stortzeeën en branding bestand ware. Lui
tenant Halkett was de eerste zeeman, welke bedacht, de boot
met kurk te bekleeden. Later werd de kurk vervangen door
kaoutschauk. Nog meerdere verbeteringen werden aan de red-
dingsbooten aangebragt, doch nog altijd bleef het gevaar der
redders groot, en duurde het bij hevigen storm vrij lang, al
vorens men de noodige manschappen bij elkander had.
Uitgaande van het denkbeeld, dat de reddingsboot overeen
komstig hare bestemming, zoo moet ingerigt zijn, dat zij de
minst mogelijke oppervlakte aanbiedt, om tegen de woedende
baren te kunne.1 strijden, vond de Heer Holbrook te Huil
eeu vernuftig vaartuig uit, dat allezins geschikt is de magt
der golven te breken, dewijl het weinig wederstand biedt, en
het water zelf genoodzaakt is aan hetzelve den noodigen ballast
af te staan. Deze reddingsboot heeft namelijk geen bodem.
De zijden van het vaartuig bestaan uit ijzeren, hermetisch
gesloten stukken; de bovenste kunnen geopend en gebruikt
worden tot bergplaats van allerlei benoodigdheden voor hon
derd menschen gedurende eene week. De ijzeren staven en ribben,
welke het ligchaam der boot zameustellen liggen twee voet van
elkander. De tusschenruimten zijn geheel open en laten het
water den vrijen toegang. De ribben dienen tevens tot voetbanken
voor de matrozen, en in de zoogenoemde barrière, welke even
zeer van ijzer vervaardigd is, bevinden zich de roeigaten. Om
van den wind gebruik te kunnen maken heeft de boot eenen
ligten mast, en een zeil, dat zeer gemakkelijk door den stuur
man kan behandeld worden. Bij den boeg bevindt zich een
vernuftig uitgedacht kombuis met het noodige keuken gereed
schap, en daar naast eene bergplaats van de eerste benoodigd
heden voor geredde schipbreukelingen. De achter steven is
binnenwaarts gebogen en evenzeer geheel open, zoodat het
water onverhinderd binnen dringen kan. Het geheele vaartuig
is van een sterk net voorzien, om de matrozen voor het gevaar
te behoeden van door den openen bodem in de diepte weg
te zinken.
In 1857 zijn op de oostkust van Engeland een aantal proef
nemingen gedaan, bij welke de Holbrooksche reddingsboot allezins
aan de verwachting heeft beantwoord. Een hevige noordoos
tenwind stuwde hooge golven tegen de kusttoen luitenant
Blackwood en tien uitgekozene matrozen de boot bestegen en
tegen de hooge Zee inroeiden. Ligt, en gehoorzaam aan de
minste beweging van het roerdanste het scheepje op de baren en
ontving bereidwillig elke stortzee, om die in denzelfden oogenblik
door den open bodem te laten wegvloeijen. De luitenant beval te
midden der branding te wendenzoodat de vlakke zijde aan den
golfslag werd blootgestelddoch welke moeite zich de wilde gol
ven ook gaven, om het ligte vaartuig te doen omslaan, het we
derstond eiken aanval en doorsneed, na eene kleine wending van
het roer huppeiend de met schuim gekroonde golven. Toen de
boot twee Engelsche mijlen had afgelegd en de golven bedaarder
waren geworden, liet luitenant Blackwood vuur ontsteken en grog
gereed maken, waarvan elk een fiksch glas ledigde op het welzijn
der koninginen een tweede opdat van elke braven Zeeman.
Toen werd het zeil bijgezet een driehoekig stuk doek van
naauwelijks 12 vierk. ellen en nu vloog de boot zoo pijlsnel
voort, dat zij in eene minuut 200 yards aflegde.
Een koddig toeval mag hierbij niet vergeten worden: eene
groote stortzee, welke over de boot sloeg, slingerde eenen bui
tengewoon grooten Schelvisch, van bijna 60 ponden zwaar, met
zooveel geweld in het vaartuig, dat zijn gewigt een der matrozen
van zijnen zetel wierp, zoodat hij naast den gevangene nedertui-
melde. Met een luid gejuich en allerlei vrolijke boert over het
tragi-komisch noodlot van den Schelvisch naderde het scheepje
den oever, waar het nogmaals even gemakkelijk de branding
doorkliefde en gelukkig aanlandde. Bij den maaltijd werd menig
glas geledigd op den uitvinder der reddingsboot waarbij de Schel
visch het eerste schepseldat daarmede uit de Zee werd opge-
vischt, als hoofdgeregt prijkte.
De uitvinding der Holbrooksche reddingsboot is voor zeeva
rende volken van het grootste belang. Van de 40,000 grootere
Schepen welke de Zee bevaren, gaan gemiddeld jaarlijks 2000
te grond, en daarmede 10,000 menschen. Het is te hopen, dat
voortaan geen schip meer het anker zal ligtenzonder eene der
gelijke boot mede te voeren, en dat de Waarborgmaatschappijen
steeds de voorwaarde stellen, dat zonder dat geene verzekering
kan plaats hebben.
l)e hertog van Aumale heeft eene uitgestrekte bezitting
in de valei van Evesham gekocht, waar hij naar men zegt,
een kasteel wil doen bouwen.
De markies van Sligodie eene zijner twee nichtenmiss
Nugent, wilde huwen, had zich, omdat het meisje zijner keuze
katholiek istot den paus om dispensatie gewend. Ofschoon nu
sir Thomas Burke kort te voren zoodanige dispensatie had ver
kregen, om de hem nader verwante zuster der aanstaande van den
markies te huwen, werd dit den markies geweigerd, waarop deze
zijn echt in de Engelsche landskerk heeft doen voltrekken, zonder
dien, gelijk anders gebruikelijk is, in eene katholieke kerk nogmaals
te doen sluiten.
L'it Hong-Kong had men de tijding ontvangen, niet
alleen van de inneming van de forten aan de Peihomouding,
en van het verlies, daarbij door de Fransche en Engelschen
geleden, maar dat ook onderscheidene Mandarijnen, uit wan
hoop dat de forten, in weerwil der hardnekkigste tegenweer,
ingenomen wareD, zich zeiven het leven hadden benomen.
Als een in Engeland voorbeeldeloos feit wordt aan
gezien dat de stoomer van der Biltdie de langste bekende
kiel en 22 voet diepgang heeft, uithoofde die op het bepaald
uur van vertrek den voorraad van 1400 ton kolen, welke
er bij elke reis noodig wordt geacht, nog niet weder geheel
had aangevulddoor den loods des nachts en met ebgetijde
in zee is gebragt.
Sir Jamsetjee Jeejeebhoy, de rijke hindoo, die door
de koningin, om zijn braaf karakter, en de diensten, aan
de regering, bewezen, tot den adelstand is verheven, heeft
25 lacs ropijeu St 2,500,000) in 4 pCts. fondsen belegd
om de eer van den barons-titel, thans in zijne familie erfe
lijk, voor zijne kinderen in de toekomst op te houden.
Naar men wil, zou de graaf van Chambord dezen
zomer dit rijk bezoeken.
Tot aanvulling van de legerberigten uit Indie, met de
laatste post aangekomen kan nog het volgende worden gevoegd: