ALGEMEEN NIEUWS-, ADVER- TENTIE- EN LANDBOUWBLAD. N0. 45. A». 1858. (T w c c cl c Jaarna 11 g.) DONDERDAG 5 AUGUSTUS. UITGEVER P. J. G. DIDERICH. Eene nieuwe reddingsboot. liU1TE Lr\ I). ENGELAND. Londen, 2 Augustus. Ten gevolge van den gezondheids toestand des konings van Pruissen, waarin vele der uitste- kendste geneeskundigen geene beterschap te gemoet zien, zal het bezoek der koningin geen ander dan een strikt huiselijk karakter hebbenen zullen er geene feesten plaats vinden, noch ook bezoeken bij of door het koninklijke Pruisische paar gegeven worden. SCHAGER COURANT. AitiïHiariïmianja jiiü nmi mÜÜDDIDÏ Voor Schagen100. Franco per post door het geheele Rijk. 1.15. Afzonderlijke Couranten0.10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Rrieren Franco. JJBM8 X22I Van een tot vijf regels behalve de 55 cents zegelregtf 0.75. Iedere regel meerder0.15. Groote Letters naar de ruimte die zij beslaan. Verschrikkelijk is de toestand van een schip, dat te midden van woedende stormen op de kust wordt geworpen. De loeijende golven verbrijzelen den geketenden reus, en spoelen de be manning wegof doen de bootenwaarop zij hare toevlugt heeft gezocht, in den afgrond verdwijnen, zoodat slechts zelden een schipbreukeling het land bereikt. Dat eene gewone boot bij hooggaande Zee geene veiligheid verschaft, heeft men honderd malen ondervonden, zoodat velen, vooral Engelsche zeeofficieren, een vaartuig trachtten uit te vindendat tegen stortzeeën en branding bestand ware. Lui tenant Halkett was de eerste zeeman, welke bedacht, de boot met kurk te bekleeden. Later werd de kurk vervangen door kaoutschauk. Nog meerdere verbeteringen werden aan de red- dingsbooten aangebragt, doch nog altijd bleef het gevaar der redders groot, en duurde het bij hevigen storm vrij lang, al vorens men de noodige manschappen bij elkander had. Uitgaande van het denkbeeld, dat de reddingsboot overeen komstig hare bestemming, zoo moet ingerigt zijn, dat zij de minst mogelijke oppervlakte aanbiedt, om tegen de woedende baren te kunne.1 strijden, vond de Heer Holbrook te Huil eeu vernuftig vaartuig uit, dat allezins geschikt is de magt der golven te breken, dewijl het weinig wederstand biedt, en het water zelf genoodzaakt is aan hetzelve den noodigen ballast af te staan. Deze reddingsboot heeft namelijk geen bodem. De zijden van het vaartuig bestaan uit ijzeren, hermetisch gesloten stukken; de bovenste kunnen geopend en gebruikt worden tot bergplaats van allerlei benoodigdheden voor hon derd menschen gedurende eene week. De ijzeren staven en ribben, welke het ligchaam der boot zameustellen liggen twee voet van elkander. De tusschenruimten zijn geheel open en laten het water den vrijen toegang. De ribben dienen tevens tot voetbanken voor de matrozen, en in de zoogenoemde barrière, welke even zeer van ijzer vervaardigd is, bevinden zich de roeigaten. Om van den wind gebruik te kunnen maken heeft de boot eenen ligten mast, en een zeil, dat zeer gemakkelijk door den stuur man kan behandeld worden. Bij den boeg bevindt zich een vernuftig uitgedacht kombuis met het noodige keuken gereed schap, en daar naast eene bergplaats van de eerste benoodigd heden voor geredde schipbreukelingen. De achter steven is binnenwaarts gebogen en evenzeer geheel open, zoodat het water onverhinderd binnen dringen kan. Het geheele vaartuig is van een sterk net voorzien, om de matrozen voor het gevaar te behoeden van door den openen bodem in de diepte weg te zinken. In 1857 zijn op de oostkust van Engeland een aantal proef nemingen gedaan, bij welke de Holbrooksche reddingsboot allezins aan de verwachting heeft beantwoord. Een hevige noordoos tenwind stuwde hooge golven tegen de kusttoen luitenant Blackwood en tien uitgekozene matrozen de boot bestegen en tegen de hooge Zee inroeiden. Ligt, en gehoorzaam aan de minste beweging van het roerdanste het scheepje op de baren en ontving bereidwillig elke stortzee, om die in denzelfden oogenblik door den open bodem te laten wegvloeijen. De luitenant beval te midden der branding te wendenzoodat de vlakke zijde aan den golfslag werd blootgestelddoch welke moeite zich de wilde gol ven ook gaven, om het ligte vaartuig te doen omslaan, het we derstond eiken aanval en doorsneed, na eene kleine wending van het roer huppeiend de met schuim gekroonde golven. Toen de boot twee Engelsche mijlen had afgelegd en de golven bedaarder waren geworden, liet luitenant Blackwood vuur ontsteken en grog gereed maken, waarvan elk een fiksch glas ledigde op het welzijn der koninginen een tweede opdat van elke braven Zeeman. Toen werd het zeil bijgezet een driehoekig stuk doek van naauwelijks 12 vierk. ellen en nu vloog de boot zoo pijlsnel voort, dat zij in eene minuut 200 yards aflegde. Een koddig toeval mag hierbij niet vergeten worden: eene groote stortzee, welke over de boot sloeg, slingerde eenen bui tengewoon grooten Schelvisch, van bijna 60 ponden zwaar, met zooveel geweld in het vaartuig, dat zijn gewigt een der matrozen van zijnen zetel wierp, zoodat hij naast den gevangene nedertui- melde. Met een luid gejuich en allerlei vrolijke boert over het tragi-komisch noodlot van den Schelvisch naderde het scheepje den oever, waar het nogmaals even gemakkelijk de branding doorkliefde en gelukkig aanlandde. Bij den maaltijd werd menig glas geledigd op den uitvinder der reddingsboot waarbij de Schel visch het eerste schepseldat daarmede uit de Zee werd opge- vischt, als hoofdgeregt prijkte. De uitvinding der Holbrooksche reddingsboot is voor zeeva rende volken van het grootste belang. Van de 40,000 grootere Schepen welke de Zee bevaren, gaan gemiddeld jaarlijks 2000 te grond, en daarmede 10,000 menschen. Het is te hopen, dat voortaan geen schip meer het anker zal ligtenzonder eene der gelijke boot mede te voeren, en dat de Waarborgmaatschappijen steeds de voorwaarde stellen, dat zonder dat geene verzekering kan plaats hebben. l)e hertog van Aumale heeft eene uitgestrekte bezitting in de valei van Evesham gekocht, waar hij naar men zegt, een kasteel wil doen bouwen. De markies van Sligodie eene zijner twee nichtenmiss Nugent, wilde huwen, had zich, omdat het meisje zijner keuze katholiek istot den paus om dispensatie gewend. Ofschoon nu sir Thomas Burke kort te voren zoodanige dispensatie had ver kregen, om de hem nader verwante zuster der aanstaande van den markies te huwen, werd dit den markies geweigerd, waarop deze zijn echt in de Engelsche landskerk heeft doen voltrekken, zonder dien, gelijk anders gebruikelijk is, in eene katholieke kerk nogmaals te doen sluiten. L'it Hong-Kong had men de tijding ontvangen, niet alleen van de inneming van de forten aan de Peihomouding, en van het verlies, daarbij door de Fransche en Engelschen geleden, maar dat ook onderscheidene Mandarijnen, uit wan hoop dat de forten, in weerwil der hardnekkigste tegenweer, ingenomen wareD, zich zeiven het leven hadden benomen. Als een in Engeland voorbeeldeloos feit wordt aan gezien dat de stoomer van der Biltdie de langste bekende kiel en 22 voet diepgang heeft, uithoofde die op het bepaald uur van vertrek den voorraad van 1400 ton kolen, welke er bij elke reis noodig wordt geacht, nog niet weder geheel had aangevulddoor den loods des nachts en met ebgetijde in zee is gebragt. Sir Jamsetjee Jeejeebhoy, de rijke hindoo, die door de koningin, om zijn braaf karakter, en de diensten, aan de regering, bewezen, tot den adelstand is verheven, heeft 25 lacs ropijeu St 2,500,000) in 4 pCts. fondsen belegd om de eer van den barons-titel, thans in zijne familie erfe lijk, voor zijne kinderen in de toekomst op te houden. Naar men wil, zou de graaf van Chambord dezen zomer dit rijk bezoeken. Tot aanvulling van de legerberigten uit Indie, met de laatste post aangekomen kan nog het volgende worden gevoegd:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1858 | | pagina 1